📚💕قناة قصص حلوة💕 فيها عضه وعبره ..نرحب بكل زاير ونتشرف بيهم بقناتنا.. 📙روايات طويله وحلوة 📙 قصص حلوة 📘قصص وكرمات اهل البيت( ع) 📗قصص الانبياء (ع) 📓قصص مفرفشه 📖نكت وطرائف.مضحكه وكل شي حلو تجدون فيها.. شاركونا وتجدون المتعه فيها.. @meemoo17
قصة سوء فهم
27
رحت شوفتهم انا ممكن اسيبك قالها انتي مجنونه انتي مش هتقدري
تبعديني عنهم دول وحشوني من دلوقتي وانتي شليهم من دماغك وفي
اليوم التالي ذهب مازن ووالدته لروءيه الاطفال قعدوا كتير معاهم ولما
جم يمشو والده مازن ظلت تبكي وتقولو قلبي وجعني اوي انهم هيتربو
بعيد عني قالتلهم انتم هتسموهم ايه طبعا مازن خجل انه يختار اسم
حس انه قصر وهنا عانيت لوحدها طول فتره الحمل هي لازم تختار
واختارت هنا اسم محمد علي اسم والدها وكمان مصطفي علي اسم والد
مازن ومازن ووالدته فرحو اوي وظل مازن ينظر لهنا كان يفتقدها يفتقد
هدوءها وادبها صوتها الرقيق الخجل والابتسامه في كلامها رغم كل
ماحدث لها ولسه قويه قادره تواجه الحياه لوحدها مازن كل لما يقرب
ياخد منها ولد من الولدين بيقرب للحظه ولكنه يتمني ان تدوم هنا
قبل مايمشي قالتله هتيجي تزورهم مفيش مشكله لكن انا مش عايزه
مشاكل مع مها لو يوم اتصلت واتكلمت معايا كلمه تجرحني بسبب
مجيئك هنا سامحني انت مش هتيجي تاني ولو جيت مش هتشوفهم انا
عايزه اربيهم من غير مشاكل قالها مازن متخفيش مازن اول لما يرجع
البيت مفيش في بيته الهدوء والسكينه اللي موجوده عند هنا مها صوتها
عالي بتحب تتخانق كتيير وكل مايكون في بيته مع مها يلاقي نفسه
بيفكر في هنا والاولاد وفي يوم اتصلت والده مازن وقالت لهنا تعالي
اقعدي معايا النهارده مازن مع مها مش بيبات عندي سمعت هنا كلام والده
مازن وفعلا خدت الاولاد معاها اول لما دخلت بتقولها انتي غاليه عندي
اوي لولاكي مكنتش دخلت من الباب ده تاني ورحمه وصلت هنا وغادرت
المنزل هنا بتنظر لحوائط المنزل كل حائط منهم يشهد علي دموعها
وحزنها وبعد قليل فتح مازن ودخل جريت هنا علي الغرفه وارتدت ..
حجابها مازن اتفاجئ وفرح عندما راي هنا والاولاد قالها هو انا غريب
بتجري تشدي الطرحه وبتتحجبي امامي قالتله فعلا مش كل قريب
بيفضل العمر كله قريب في لحظه ممكن يبقي غريب وقبل الاولاد
وقالها انا بتلخبط بينهم قالتله ده محمد وده مصطفي قالتله والدتك
كان نفسها تشوف الاولاد وخلاص شفتهم انا همشي قالها لو هتمشي
عشان شوفتيني خليكي انا همشي واتصلت مها وسمعت صوت بكاء الاطفال
سالته انت فين قالها عند ماما قفلت الخط ولبست وذهبت الي منزل
والدته لما وصلت كان في الحمام وظلت توجه لهنا الاهانات وترفع
صوتها وتقول انتي بلا اخلاق قاعده في بيت واحد منفصله عنه بتعملي
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
❉❉❉❉❉❉❉﷽❉❉❉❉❉❉❉
لستة #دُعَ ـمِ_آلَعَ ـرآقَ
-تصفحوا أحلى القنوات على التيليجرام👇❤️
---------------------
♡@meemoo17 : قصص حلوة
♡@tme1997 : بـأإنتـظار المــو؏ـــود 💜313
♡@sdfavv : منوعات HD
♡@alhasanayn15 : الـــعــروة الـــوثــــ♡ـــقـــى
♡@mahdialzamaan : ويجمعنا اللقاء ياصاحب الزمان ❤️
♡@mosimdaa : #ستوريات_BK
♡@shqybasy170 : #يادوا_قلبي🦋
♡@MamaZainab : قـدوتـنـآ زيـنـب (عليها السلام)💜🕊
♡@Abak7 : عَبَقْ FRAGRANT
♡@sajjadiraniraq : سجاد الربيع
♡@Allzahra455 : آلُصُـُــبُــُحُ آلُـَُمُـسُـُــفُــُر{عجل الله فرجه}
♡@Ainonty : انوارالزهراء
♡@maearif : معارفنا
♡@cloud_friend : غَيمة ||
♡@Asak1_mh6 : لحظات عشق
♡@aaaannnnmmmmllll : في انتضار الحجه روحانيات اهل البيت
♡@qwertyyuioeuohvt11 : ديوان مضلوميه الزهراء للشاعره ام كرار الزينبيه
♡@friendship_z_313 : فاطمة الزهراء عليها السلام
♡@Safinatalnjat : سفینة النجاة
♡@zezo_mh2 : بقيّةُ الله ✨💛🇮🇶
♡@b98k_313 : صور دينية HD
♡@nsm4321 : كتابتي لصاحبي الزمان ع
♡@eazinaab : دمع زينب للقصائد والالحان
♡@alhseen313 : المصيبة الراتبة💔ياحسين💔
♡@Abn_ALHassen : يامنجي الغرقى 313
♡@sahbzm : زمن الغيبة
♡@BntAINUWRIN : بنت النورين
♡@qudsiaeshq313 : سلسبيل عشق 313
♡@mHdiuea : بنت الشايب✋ 🏴
♡@artfunand : لنتعلم الرسم معا
♡@abdalkadhem5555 : الشاعر عبدالكاظم الجابري
♡@Wnjut : الائمه الاطهار 💗🥀🥀🍃
♡@Fatmiat_313 : خدر الفواطم 🦋
♡@hseana : أشعار وقصائد منبرية
♡@AmmarAlrashidy : عمار الراشدي
♡@aabaaso : قتباسات وشعار عبوسي
♡@AAEU2 : عبد النحر الحسيني
♡@ikuiumuhaltayibuh : الكلمة الطيبة
♡@Saragalmneer : سراج المهدي
♡@aahaik : اطياف الزهراء
♡@cnmkl : كروب تبادل الطيف
♡@mahdefatm : أين أستقرت بك النوى
♡@Ohthemahdi : يا قائم آل محمد
♡@alsyadadnan : الرادود سيد عدنان الموسوي
♡@zamen2 : ☜ زّمـًّ➳ًٍّـنًّ❍ الٳنتـﺻـآرآت ❉✌
♡@aaamamamaaa : متى اراك سيدي عج
♡@gawhertabaalfadle : جوهرة ابا الفضل
♡@a_alhaya : عين الحياة
♡@zainabjj34 : الشاعرة زينب المحمداوي
--------------------
───✤ლ⇣❤⇣ლ✤───
*الحذف بعد "3" ساعات من النشر
تحذف قبل الوقت احذف قناتك من اللسته🚫
*بتحذف البوت كلمني لطفا.
───✤ლ⇣❤⇣ლ✤───
#قناة_اللستة : #باسم_الكربلائي_Bk
https://t.me/joinchat/AAAAAFLKOx5nRih2adM0UA
#للاشتراك_بدعم راسلنا على المعرف
👇👇👇
@sayaddd
للمحظورين @Alsayad123_bot
قصة سوء فهم
الجزء 2٥
نظرت هنا لمازن لحظه سماعه الخبر ولكنه بدي عليه الانزعاج وعدم
الفرحه اما هي ففرحت بالخبر جدا مش عشان هيربطها ولكن لنفسها
كي لا تبقي وحيده عندما تترك مازن خدها مازن وذهب الي البيت
وعندما علمت والدته ظلت تبكي من الفرحه مش مصدقه انا حلمها
قرب اوي منها جلست هنا بجوارها وقال لها انتي عارفه انتي غاليه عليه
اوي بس انا لو بنتك تقبلي تعيش في وضع زي ده والدته قالتلها اصبري
ياهنا ان شاء الله لما يجي الطفل هينسيه الدنيا كلها رغم انها بنت
اختي الا انها لا تناسب ابني عمرها ماصبرت عليه هي اللي كانت
بتعصبه هو عاش معاكي عمره صرخ فيكي او ضربك هي كانت بتعصبه
اصبري لحد ماتولدي قالتلها كان نفسي اسمع كلامك اوي بس لو شفتي
وشه لحظه ما عرف الخبر كنتي عذرتيني اكيد مش هيحبه عشان هو
ابني ومتزعليش ربنا يرزقك باحفاد ان شاء الله هو دلوقتي متجوز
وممكن بد الحفيد يكون عندك اتنين دخلت هنا الغرفه وبدءت تجمع
ملابسها لكي تغادر المنزل صباحا دخل عشان يتكلم معاها اتصلت مها
انت فين قالها هنا هتسيب البيت طبعا فرحت اوي لسه معرفتش ان هنا
حامل قالتله انت هتبات عندك قالها بقولك هتسيب البت اقفلي قفلت
مها وبتقول لنفسها لو الوقت بدرري شويه كنت هروح عنده البيت لو
الصبح مسبتش البيت لازم اروح لها دخل مازن لهنا وبيقولها ليه عايزه
تمشي الحمل مغيرش رايك قالتله لا عمري ماكنت في مكان مش مرغوب
وجودي فيه انا همشي ومش هغير راي ابدا انت تقدر تسيب مها قالها
لا قالتله وانا مش هوافق بالوضع ده وفعلا ذهبت هنا لمنزل والدتها
وحكت لها عما حدث والده هنا زعلت جدا عليها وقالتلها اللي انتي عايزاه
انا معاكي فيه قالتلها انا عايزه انفصل عنه وخليه مع حبيبه عمره
ربنا يسعده انا اتظلمت اوي في الجواز ده ياماما ومش عايزه ابني يتظلم
وينتظر كل يوم رجوع والده وهو ميرجعش رجعت تقي من الاجازه
جابت هدايا للكل وكانت عامله مفجاءه لهنا جابت شنطه بها ملابس
واغراض للطفل انا عرفت من ماما بس كنت احب اباركلك بالاحضان مش
بالتليفون هنا خدت تقي ودخلو الغرفه وحكيت لها علي كل حاجه
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ٢٣
التفت مازن ليبحث عن تليفونه وجده مع مها وعندما اقترب سمع
ماقالته لهنا قالها ليه حرام عليكي كنت هقولها بس مش بالطريقه
دي البنت طيبه ومسكينه كانت تعرف مني انا افضل انا صريح وواضح
معاها في كل حاجه من الاول قالها سامحيني ان هروح لها عشان
متزعلش قامت وقفت قالته تقريبا كده انا مسمعتش حاجه من اللي
انت قولتها وهدخل احضر العشاء مازن رايح جاي مش قادر يقعد من
القلق كل لما يحاول يكلم هنا مش بترد عليه وهنا في البيت وحيده
تبكي رن جرس الباب وفتحت ووجدت والده مازن اترمت في حضنها وبكت
ووالده مازن قالتلها سامحيني انا السبب طلبت منه يتجوزك وانا عارفه
انه لسه بيحبها اقولك حاجه انت كنت هاجي من البلد اخر الاسبوع
عشان تكونو كملتو شهر العسل بس هو كلمني وبعتلي العربيه تجبني
في الوقت المتاخر ده عشان قلقان عليكي هو كان هيقولك بس هي
اتسرعت وقاللتك صدقيني مكنش يعرف ان التليفون معاها وزعل اوي
لما كلمتك دخلت هنا الغرفه مسحت دموعها وقررت تنسي ضعفها وبعد
جواز تقي ترجع لوالدتها واخواتها وشغلها وفي الصباح نزل مازن وجري
علي هنا كانت استجمعت نفسها وقوتها قابلته باابتسامه وقالتله مبروك
اتمني لكم السعاده من قلبي جه يقرب منها رجعت خطوه لوراء ايدك اللي
لمست غيري لا يمكن تلمسني واظن حياتك استقرت خلاص ربنا يوفقك
حلمك اتحقق واجتمعت بحب عمرك اتمني لك السعاده وعايزه اقولك
حاجه من حقك تتجوز اربعه وانا كمان من حقي ارفض اكون واحده
منهم انا دموعها كانت هتنزل حبستها وخبت ضعفها وقالتله انا موجوده
الا ان تتزوج تقي وهنفصل عنك ولو يوم قابلتك في الطريق هعمل
نفسي مش شايفاك وفي اللحظه دي مازن بكي امامها تركته ودخلت
الغرفه جمعت بعض ملابسها وقالت انها سوف تذهب الي والدتها لكي
تساعد في تحضيرات فرح تقي نضال مع والده تقي في البيت وبيطمنها
دخلت هنا قالها تعالي ياهنا عايز اتكلم معاكي انا بصراحه كنت عايز
اقولك انك تعبتي مع تقي لحد مااتخرجت واحب اقولك هي هتفضل
فاكره كل حاجه عملتيها عشانها بس احب اقولك مشوارك انتهي لحد
كده مع تقي اسمحي لي اكمل الباقي وكل مستلزمات تقي للجواز انا اتكفل
بيها هنا قالتله طول عمري كنت اتمني يكون عندي اخ يساندني في
دنيتي الصعبه وربنا حقق حلمي انت الاخ اللي كنت بستناه من زمان
شكرا ليك وانت من دلوقتي مش غريب علينا هنتعاون سوا لفرحه تقي
الجميله خلي بالك منها واسعدها صدقني هي دي طلبتنا ووالدتهم
سعيده اوي من لمتهم وجيه مازن وهي بتدعي لنضال وقالها مفيش ليه
انا كمان طبعا فضلت تدعيله ماهي مش عارفه حاجه عرض عليهم
المساعده وهنا همست في اذنه شكرا وتقدر تتفضل تذهب لعروستك
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
جزء ٢١
تبارك لمازن وهنا وشافت اد ايه التفاهم بينهم رجعت بيتها وبتحكي لمها
عن كل ده مها قالت في سرها هو ينكد عليا ويجبلي عقده من الزواج
ودلوقتي اتجوز واستقر وكلمته علي الموبيل من يوم الانفصال وهذه اول
مره يسمع صوتها اول لما سمع صوتها قلبه رق لها علي طول حب عشر
سنوات قالتله مبروك قالها بتهني وتباركي لمين اوعي تفتكري اني
نسيتك وانا سعيد من غيرك لو كنتي معايا دلوقتي وشايفه فرحتي
بسماع صوتك كنتي باركتي بجد مش عشان الجواز عشان سمعت صوتك
وقفل بعد كلام حلو كتير قاله لها والتفت وجد هنا تبكي خلفه
تبكي هنا في طريقها الي المطبخ وتقول ليس من حقي الحزن ولا الدموع
وتزداد بكاء وتقول انا رضيت بهذا الوضع ولا استطيع حتي معاتبته علي
ذلك وتقول يارب حتي الحزن مش من حقي ليس لي اي حقوق عنده لا
سعاده ولا حزن يعني لو قالي كلمه حلوه لا استطيع افرح واذا احزنني
لا يحق لي البكاء اعمل ايه في وضع وافقت عليه لا استطيع الرجوع من
هذا الطريق ولا حتي ان اسير فيه الي الامام دخل مازن المطبخ وهنا فهمته
انها دموع من البصل قالها دي دموع البصل وعندما كنتي بالغرفه لما
كنتي تبكي قالتله مفيش وسالته كنت بتكلم مين قالها انتي سمعتي
المكالمه عايزه تعرفي ايه قالتله لما اسمعها منك هتفرق كتير قالها
هتفرق ايه قالتله سماعي لاسمها منك هيموت احساسي بيك هيعلمني
اقطع املي فيك قول يامازن من فضلك جمع كل ماضيك وهاتهم وارميهم
في وجهي حطهم في عيني عشان عيني متتعلقش بيك انا كنت بقول
الحزن عليك مش من حقي لا هحزن بس مش عليك علي نفسي وكويس
ان ده حصل بدري كده طبعا زعل عشانها اوي هو طيب جدا بس قلبه
مش بايده حاول يطبطب عليها رمت ايده وبعد ماهديت فكرت وقررت
انها هتكمل معاه فتره صغيره وبعدين تنفصل قالت مش هتستحمل
الوضع ده ابدا ومرت الايام وهي تراه يتكلم في التليفون بصوت منخفض
ويبتسم وعندما ياتي المساء مها تبعت رسايل كتير وصوت الرساله كان
في كل مره يوجع قلبها وتنظر له عندما يقرء الرساله تلمع عينه من
الفرحه وهي تدمع عينها من الحزن وفي يوم قررت تذهب الي والدتها
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
حارس ليلي.. 😅
بعد ان أحيل أبو حسين للتقاعد
واصبح تواجده في المنزل دائماً
وكثرت انتقاداته لأم حسين في شؤون البيت والمطبخ خصوصا، وتحججه وكثرة صراخه لأتفه الامور ..الخ .
العائلة لعنت الساعة السودة التي تقاعد فيها، وخاصة أم حسين.
إلا أن أبو حسين إنتبه ان الكل متضايق منه، فقرر أن يجد طريقة يقلل فيها من تواجده في البيت.
عمل جدولا لحياته من خلال المشي في المتنزه والمولات، على الرغم ان في داخله مهموم.
وبالصدفه التقى بزميلة عمل قديمة عمرها (٣٨) سنة كانت تعمل معه في السابق..
وسألته عن حاله فأخبرها بالتفصيل.
فقالت له:
"تعال نحط همك على همي ونتزوج!!!
أنا لحالي بالبيت وزوجي توفاه الله من زمان"
... وماعندي اطفال..
أبو حسين لم يكذب الخبر وذهب معها وتزوجها على سنة الله ورسوله...
وفي صباح اليوم التالي عاد الى منزله فسألته أم حسين:
"خير وين كنت البارحة؟
أجابها: توظفت...!
فرحت ام حسين لإنها تريد تخلص منه وقالت:
والله ما قصرت، انت بعدك شباب... وإذا اشتغلت ستكون قد شغلت نفسك بشيء يفيدك وينفعنا وياك. وعلى رأى المثل:
الحركة بركة!!
لكن ما هو عملك الجديد؟
فأجاب: حارس ليلي
قالت له:
ما شاء الله، وظيفه مباركه ...!
المهم أبو حسين يرجع من بيت زوجته الثانية في الصباح منهك وتعبان من وظيفته الجديدة.
حيث تجهزله ام حسين الفطور...وبعد الفطور تقول له:
مبين عليك تعبان قوم ريح جسمك وأنا أصحيك الظهر حتى نتغدى و تذهب لعملك مرتاح وحيلك قوي ...!
وهكذا عادت لأبو حسين هيبته واحترامه وشغل وقته بشيء مفيد.
وأعاد لعائلته الهدوء والسكينة.
أرجو ممن يعاني من حالة مشابهة لحالة أبو حسين؟؟
أن يستفيد من التجربة ويتعين حارس ليلي ...
مع تحيات ...
*قسم شؤون المتقاعدين....*
📚قناة قصص حلوة📚
*📍الأكل البايت وما يفعله*
*▪️للكاتب السوري/ إبراهيم كوكي*
➖➖➖➖➖
*يقول : لما بلغ الترف بأهل العراق أن كل ما ينزل على المائدة يرفع ما بقي منه إلى الزبالّة ... إلى المهملات ، حتى اندثر عندهم مصطلح {اﻷكل البايت}*
*ابتلاهم الله بالحصار عشر سنين ، حتى صاروا يأكلون الخبز أسود يابس ، ومات لهم مليون طفل من الفقر والمرض*
*ولما أن صرت أرى في دمشق وضواحيها الخبز في الحاويات بكثرة ، ورأيت امرأة فقيرة سقط منها رغيف خبز فتركته على اﻷرض ومضت ، ورأيت آخر يبعد ما سقط منه على الأرض بطرف قدمه ، بل إنني رأيت رجلا يمسح حذائه بقطع من الخبز الأبيض ويلمعها به رأى العين مع شديد الأسف ، ووصل الهدر إلى مستويات مخيفة جدا في بلدي*
*أيقنت بعدها أننا مقبلون على أيام سوداء سنشتهي بها هذه الخبزات التي كنت أراها في الحاويات*
*يقول الكاتب :...*
*رحم الله والدي العالم الجليل ، كان يأكل طعام اﻷمس (البائت) قبل طعام اليوم (الطازج) ، وكان يبلل الخبز اليابس بالماء ويأكل به وﻻ يرميه ، وكان أول من يشبع ، وآخر من يقوم عن المائدة ، فقد كان يلملم الفتات من أرز وفتات الخبز وغيرها ، وﻻ يسمح برميها او مسحها مع تنظيف المائدة*
*وإذا وجد في المطبخ صحنا فيه بقايا طعام لأحد اﻷطفال لم يكمله ، لا يجد حرجا في أكله ، ويغضب أشد الغضب إن رمي شيء من الطعام ولو بدأ يفسد أو تغيرت رائحته أو طعمه*
*كان يحافظ على النعمة بقليلها وكثيرها ويحرص عليها فحفظته في حياته*
*توفي رحمه الله عن 72 سنة : لا يشكو من أي مرض ، ﻻ ضغط ، وﻻ سكري ، ولا شرايين ، وﻻ روماتيزم ، وﻻ قلب ، وﻻ أي مرض مما يشكو منه أي إنسان جاوز الخمسين أو الستين ، فضلاً عن السبعين*
*قال رسول الله "صلى الله عليه وآله وسلم" :...*
*أحسنوا جوار نعم الله ، لا تنفروها ، فإذا ذهبت عن قوم لا تعود إليهم ، فأحسنوا جوار نعم الله*
*لئن شكرتم لأزيدنكم*
*إنتبهوا لأنفسكم ، وكرموا نعم ربي ولاتهينوها ، يهينكم ويحل غضبه عليكم*
*هنيئا لمن قرأها وفهمها .. ونشر الوعي بين الناس وفي كل البيوت*
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
قصة سوء فهم
جزء ١٩
تبكي وتبتسم وقلبها ينبض بالسعاده ظلت تبكي من الفرحه الا ان وجدت
اخر سطر قامت وقفت وفضلت تنط من السعاده وقالتله دي اجمل قضيه
شفتها في حياتي وذهب الي والدتها ووافقت وحددو يوم الخطوبه بالصدفه
كان موعد اجازه ياسين السنويه ياتري هيعمل ايه عندما تنخطب تقي
وياتري حبيبه هتعمل ايه عندما تراه هتعترف انها من كانت تتحدث معه
علي انها تقي الي اللقاء في يوم الخطوبه ان شاء الله.
النهارده الخطوبه الكل مبسوط وفرحان والاربع بنات حلويين اوي
ماشاء الله وكل واحده عزمه زملائها والعين علي هنا وفي ناس بتلمح
انها زعلانه عشان اختها اتخطبت قبلها نظره هنا مش حزين قلقانه
بتفكر هتعمل ايه وتجهز اختها ازاي لكن من داخلها سعيده وفرحانه
اوي باختها
وبالفرحه في عنيها هنا عزمت مازن وسيد وتقي عزمت كل زملائها
القريبين وحبيبه ورحمه وصل د نضال ووالده لان والدته متوفيه وبدء
الاحتفال ولبست تقي دبله الخطوبه وكل الناس بتقول لهنا عقبالك
وايضا لحبيبه كل الامور كويس وبخير الي ان وصل ياسين اتصدم
جدا كان
متخيل انها خطوبه هنا او حبيبه ولم يتخيل انها تقي وعندما دخل من
الباب امام كل الضيوف قالها انا عرفت انتي عملتيلي ليه الحظر في واحد
غني خد مكاني حقيقتك ظهرت تقي قامت من جنب نضال وقالت
لياسين انت مريض نفسي اوعي تصدقو يانضال حبيبه كانت في
المطبخ جت تجري لاقيت ياسين فاتح الرسايل لنضال نضال طبعا
مصتقدش الكلام ده قاله وريني الرقم واتصل علي الرقم تليفون حبيبه
كان في المطبخ بيرن وهي خايفه حد يسمعه قال نضال قال لياسين
روح الف فيلم غيره ياسين نزل حزين ومكسور وبيقرءه الرسايل
ويشوف الصور ومعتقد ان تقي انكرت عشان خايفه علي زعل نضال
تقي بعد الموقف ده حبها زاد لنضال اكثر واكثر لانه البطل اللي دايما
كانت تنتظره وفعلا كما كانت تحلم ولتاني مره ينقذها مره عندما كانت
محبوسه في المكتب ومره في الخطوبه طبعا بعد موقف ياسين الجماعه
حبو ينهو الحفله بدري وهنا شكرت سيد ومارن انهم حضرو الحفله وكل
الناس بدءت تمشي طبعا حبيبه قافله علي نفسها وتبكي وتشعر.
بالخجل مما حدث وخايفه تقول لاحد الحقيقه مازن ذهب الي البيت
والدته قالتله عقبالك نفسي افرح بيك واكون جده قبل مااموت انا لو كان
عندي اولاد تانيين كنت هسيبك براحتك فكر تاني عشان خاطري نفسي
اطمن عليك وعلي فكره هنا عجباني اوي ياريت تفكر بالارتباط بيها
قالها لو فكرت ارتبط بيها هبقي ظلمتها دي بتقول عمرها مااتحبت
قبل كده وفضلت والدته تبكي وتقوله انا هموت وانا زعلانه منك ومشفتش
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ١٧
ينتظرك في مكتبه ذهبت للمكتب وقالها هنتناقش هنا زي ما طلبتي
تقي زعلانه من كلامه انها مش استايله ومش مركزه في القضيه وهو
يكلمها ولكنها لا تنظر له وشعر انها زعلانه قالها تقي انا اسف لو قولت
حاجه وجرحتك وهي بتحاول تبتسم بس حزنها واضح عليها ودموع
خايفه تنزلها بس هو شايفها في عنيها وصوتها كمان كل حاجه فيها
بتقوله انت جرحت البنت دي قالها شكلك تعبانه ومش هتقدري تكملي
روحي البيت ارتاحي شويه ونتقابل باليل في المكتب قالتله حاضر
يادكتور وهي ماشيه في شارعها كان ياسين واقف ولكنها لم تسلم عليه
اتضايق اوي وقال في نفسه كان نفسي علاقتي تتحسن معاها قبل
ما اسافر تاني وبعد كام يوم قابل ياسين حبيبه في الشارع وطلب منها
رقم تقي علي الواتس حبيبه زعلت اوي طلعت ورقه وجت تكتب رقم
تقي ولكنها تراجعت وكتبت رقمها هي كانت عارفه انه لو كلم تقي
هتجرحه خافت عليه
واختارت انه يتكلم معها علي انها تقي افضل من انه يسافر وتنقطع
عنها اخباره وغيرت صورتها علي الواتس وضعت صوره لها مع اختها تقي
ومرت الايام والنهارده خطوبه سيد هنا قررت تسمع كلام مازن وتحضر
الخطوبه وذهبت هنا الي الخطوبه كانت جميله جدا علي طبيعتها دون
مستحضرات تجميل لما مازن شافها قالها تقريبا انتي الوحيده اللي
علي طبيعتك اليوم معظم الفتيات لما اشوفها في مناسبات مش بعرفهم
ابتسمت ابتسامه رقيقه وقالت انا مش بحب كده قالها بارك الله فيكي
وسالها عن اخبارها ولسه حزينه ولا لا قالتله صدقني انا تفكيري في اخواتي
ومتطلباتهم بتنسيني نفسي مش هتنسيني مستر سيد الحمد لله اول
واخر تجربه مازن قالها معقوله دي تجربتك الوحيده ضحكت وقالت
له اه وكمان من طرف واحد يعني هعيش واموت من غير ما حد يحبني
قالها انتي انسانه رائعه بكره تقابلي انسان كويس ويعرف قيمتك قالتله
حضرتك اللي بتنصحني وحضرتك واخد نفس
موقفي وعايش علي حبك لزوجتك الاولي قالها انا اه بحبها بس شعوري
بالذنب اكبر اني معرفتش احافظ عليها قالتله لو شافتك وانت بتتكلم
عنها لازم تسامحك وصل سيد وعروسته اثناء كلامهم ظل ينظر لها
مازن ليراها هتحزن ام لا ولكنها تقبلت الامر بعد الخطوبه وصلها مازن
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
كيف طارت ورقة الاختبار؟!*
الكاتب : أحمد بن خالد العتيبي
🌺🔶️يخبرني أحد أقاربي بقصة زميل له بجامعة الملك عبد العزيز بجدة يقول: تعب والدي في البيت وأحس بآلام في قلبه وكان ذلك يوم الثلاثاء ويوم الأربعاء اختباري بالجامعة.
🌺🔶️قال لي والدي: أريدك أن تذهب بي إلى المستشفى قلت له: "أبشر" فأخذت مذكرتي التي سوف أمتحن بها غداً فتوجهت للمستشفى.
🌺🔶️وبعد الكشوفات والتحاليل قال لي الدكتور: والدك لا بد أن ينام في المستشفى، قلت له: يا دكتور هل بالإمكان أن يخرج الليلة لأن غداً لدي اختبار؟
🌺🔶️قال لي: الأمر يعود إليك وأنا أفضل بقاءه.
🌺🔶️يقول: جلست مع والدي بالغرفة وكان والدي متعب جداً، ولم يكن هناك متسع من الوقت للمذاكرة، داهمني الوقت الساعة العاشرة مساءً، فنام والدي وبدأت أذاكر بعض الوقت.
🌺🔶️أحسست أني متعب جداً، وأريد النوم، فنمت بالقرب من والدي، ووقت منبه الجوال على أذان صلاة الفجر، فاستيقظت للصلاة ولله الحمد، وأيقظت والدي، وبعد الصلاة بدأت في إكمال المذاكرة، ولم أنتهي بعد، وبقي على موعد اختباري نصف ساعة.
🌺🔶️قبلت رأس والدي ويده وقلت له: ادع الله لي بالتوفيق، أنا ذاهب لدي اختبار بالجامعة، فرفع يده إلى السماء ودعا لي.. يقول: ذهبت للقاعة وبدأ الدكتور بتوزيع الأوراق، وكتبت ما أعرفه في ورقة الأسئلة قرابة 60 سؤال لم أجاوب إلا 9 فقرات تقريباً والباقي لم أتذكر إجابته، وكانت المادة طويلة جداً.
🌺🔶️يقول: وبعد أسبوع أعلن الدكتور الأسماء والدرجات أمام الطلاب في القاعة فذكر اسمي، وذكر أن درجتي ستين من ستين.
🌺🔶️قلت في نفسي: لعله أخطأ.
🌺🔶️وبعد الانتهاء من الدرس وإعلان الدرجات خرج الدكتور وتبعته وقلت يا دكتور: ممكن أتأكد كم أخذت بالاختبار؟ قال: ما اسمك؟ قلت له: فيصل \" قال: \"مبروك\" ستين من ستين وفقك الله.
🔶️🌺قلت: يا دكتور بكل أمانة أنا لا أستحق ذلك، أنا لم أحل جيدا وكيف حصلت على هذه الدرجة.
🔶️🌺بدأ الدكتور بمراجعة الأوراق فلم يجد ورقتي من بين زملائي الطلاب ثم قال لي: اسمع يا فيصل ماذا حصل معي مع ورقتك.
🔶️🌺أنا يوم الخميس عصراً كنت أصحح أوراق الطلاب في البلكونة فطارت ورقة مني أثناء التصحيح فمن شدة الهواء جمعت باقي الأوراق ودخلت الغرفة فخفت أن تطير باقي الأوراق ولعل الورقة التي طارت كانت ورقتك.
🔶️🌺قلت: لا أريد أن أظلمك بشيء فأعطيتك الدرجة الكاملة وهذا من أمر الله لم يأخذ إلا هذه الورقة فقط.
🔶️🌺يقول: قلت للدكتور بقصتي مع الوالد فضحك وقال: اسمع يا فيصل لعله كرم من الله من حسن برك بوالدك ومن ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه.
*في اللحظة اللي تحس فيها أن كل شيء يعاكس رغباتك ، وكل الأحوال ضدك تذكر قوله تعالى :*
*﴿ لا تدري لعل الله يحدث بعد ذلك أمرا﴾*
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة 📚
☆..🌹قصص علمتني الحياة🌹..☆
لكي لا يخسر الآخرون أحلامهم
☆..°🌹°..☆..°⇓🌹⇓°..☆..°🌹°
يحكى أن شابًا كان يقف فوق الهضبة العالية المشرفة على شاطئ
المحيط ، يستنشق الهواء النقي ، ويتأمل حقول الأرز الممتدّة تحت
قدميه ، وقد قارب وقت الحصاد ، بعد أن جفّت العيدان وانحنت
تحت حملها الوفير
إمتلأ قلب الشّابّ بالرضا ، فها هو الآن يمسح تعب الشهور الطويلة
التي قضاها في رعاية الحقل ، وها هو يقترب من تحقيق حلمه
الكبير بالزواج من خطيبته المحبوبة بعد أن يبيع محصوله الوفير.
غير أن شيئاً مباغتاً أفزع الشّاب ، وأخرجه من أحلامه ، فقد أحس
ببوادر هزة أرضية ضعيفة ، ونظر إلى شاطئ المحيط البعيد ،
فرأى الماء يتراجع إلى الوراء ، فعرف من خبراته البيئية أن الكارثة
على الأبواب !.فالماء حين يتراجع إلى الوراء ، إلى قلب المحيط ،
فهو يشبه الوحش الذي يتراجع إلى الخلف ليستجمع كلّ قواه
كي ينقضّ على ضحيّته بضراوة وعنف.
⁉️ولكن لماذا يخاف وهو فوق الهضبة؟
ربما يتبادر لنا هذا السؤال لكن خوف الشّاب كان يكمن في إدراكه
لحجم الكارثة التي ستتعرض لها القرية الصغيرة الراقدة في سفح
الجبل ، والتي يسكنها فلاحون فقراء لا يملكون من الحياة سوى
أكواخهم المتواضعة.
لم يكن الوقت كافياً للنـزول إلى السفح لتحذير الناس ، فصاح من
فوق الهضبة حتى كادت جنجرته تنفجر ولكن لم يسمعه أحد ،
وبعد لحظات من الحيرة والقلق اتخذ( شانج ) قرارًا حاسمًا ، فأشعل
النار في حقله الصغير، ليثير انتباه الفلاحين في الوادي الآمن
عند السفح.
ونجحت حيلة الشاب الصيني ، فقد تدافع الجميع صاعدين إلى
أعلى الهضبة لإنقاذ أنفسهم ، بينما هبط هو ليلاقيهم في منتصف
الطريق ، ليعيدهم ولالتقاط أطفالهم ونسائهم وحاجاتهم القليلة.
لم يتزوج الشّاب في تلك السنة ولم يسدّ احتياجاته الضرورية ولم
يوفّ ديونه ! لكنه أنقذ حياة قرية كاملة وأصبح هو عمدة القرية
ونائبها لأنّه أثبت أنه قادر على حمل المسؤولية.
وفي العام التّالي حقّق الشّابّ أحلامه الّتي أجّلها لكي لا يخسر
الآخرون أحلامهم وحياتهم.
#العبرة
🔴 أن من يفكر باﻵخرين قبل نفسه ؛ فإن الله يعوضه خيرا ولو
بعد حين وأن من يهتم لشأن اﻵخرين جدير بأن يكون أمين على مصالحهم.
°•┈
┈┅•٭📚🌹📚٭•┅┈
❀✍ معا نتعلم من الحياة ✍❀
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصص علمتني الحياة💯:
🌸 ❍ علمتني☘ الـحياة ❀ 🌸
ـ•┈••✦✿✦••┈•ـ
#عجائب_الشيب
نظر حكيم إلى رجلين أحدهما شاب رأسه قبل لحيته ، والآخر قد
شابت لحيته قبل رأسه ، فأراد أن يعرف جواب كل واحدٍ منهما
عن حاله تلك..فقال لأحدهما : لمَ شاب رأسك قبل لحيتك؟
قال : لأنَّ شعر رأسي خُـلق قبل شعر لحيتي والكبير يشيب
قبل الصغير...وقال للآخر: لم شابت لحيتك قبل رأسك؟ ؟
قال : لأنها أقرب إلى الصدر موضع الهمِّ والغمِّ..
ـ•┈┈┈••✦✿✦••┈┈┈•ـ
┈┅•٭🌹٭•┅┈
❀✍ معا نتعلم من الحياة ✍❀
☆..🌹قصص علمتني الحياة🌹..☆
وجهة.نظر.أخرى.tt
انظر إلى المشكلة أو المعضلة من أكثر من زاوية ومن نواح كثيرة ،
ولا تحصر رؤيتك في مجال نظرك فقط ، ومن الأمثلة التى تُحكى في ذلك :
اختلفت مجموعة من الناس من أجل إخراج طائر الكروان الذي احتبس
في حفرة رأسية في الأرض ، فأحضر أحدهم عودًا وبدأ يدخله ،
ويحرّكه داخل الحفرة ، حتى كاد يقتل الكروان!
وحاول الآخر أن يدخل يده الطويلة : لعله يمسك به ، ولكن دون
جدوى! واقترح بعضهم تخويفه بالأصوات المزعجة : لعله ينهض.
كل ذلك ، وطفل في الرابعة عشرة من عمره قائم يراقب الموقف ،
وتبدو عليه آثار توتر التفكير ، وانفعال البحث ، وفجأة صرخ : وجدتها!
ما رأيكم لو قمنا بسكب كمية من الرمل في الحفرة تدريجيا ؛ حتى
تتمكنوا من إخراجه سليمًا.
¤¤¤¤¤¤¤¤
وفي يوم من الأيام دخلت حافلة مرتفعة تحت أحد الجسور ، فحشرت
بداخله ، والتصق سقف الحافلة بأسفل الجسر ، وأخذ الناس يبحثون
عن الحال ، ففكر كل الناس من وجهة نظر واحدة فقط ، وهي أن السقف
ملتصق بالسقف ، وجاءت كل اقتراحاتهم غير مجدية ، حتى أتت
بنت صغيرة لم تتجاوز العاشرة من عمرها، واستطاعت أن تفكر من
وجهة نظر أخرى ، فإذا بها تقترح أن تقلل كمية الهواء داخل إطارات
تكرس الحافلة ، وبالفعل نُفذت الفكرة ومرت الحافلة بسلام.
°•┈┈┈•✵•✿•✵•┈┈┈•°
•┈┈┈••✦🌹✦••┈┈┈•
❀ #فن_إدارة_المواقف ✍..
•┈┈┈••✦🌹✦••┈┈┈•
┈┅•٭📚🌹📚٭•┅┈
❀✍ معا نتعلم من الحياة ✍❀
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
جزء ١٥
بيعملك كويس في الشغل قالتله كويس جدا مازن حس من كلامها انها
مهتمه بسيد ابتسم وقال في سره البنت دي متغيره كانت مكتئبه طول
الوقت وحزينه ولكن وجهها وكلامها مختلف اليوم وقال معقوله معجبه
بسيد وقال ياريت سيد عايش وحيد بعد وفاه والده ووالدته اتمني
يرتبط بيها وصلها وعندما ذهب الي منزله اتصل بسيد وحكي له عما
شعر به من كلام هنا سيد قاله انا فعلا مهتم بيها بس مش زي ماهي
فاهمه انا كنت بنصحها وخايف عليها زي اختي هنا صعبه علي مازن
وافتكر شكلها كانت سعيده وهي بتتكلم عن سيد مازن قال يا
ريت كان بايدي احذرها قبل ماتتعلق بيه اكتر وفي اليوم التالي ذهب
مازن الي الفرع وكلما ينظر الي هنا وجدها تنظر الي سيد كان حزين
عليها وتذهب لسيد وتتحدث معه وسيد بيعاملها كويس اوي مازن قاله
احساسي مش بيكدب البنت معجبه بيك جدا ورقتك معاها خليتها
تفهم الموضوع غلط سيد قاله هي فعلا انسانه كويس بس ظهرت في
حياتي متاخر انا مرتبط بواحده جارتي وبفكر اخطبها مازن زعل
وقاله طيب ماتحاول توضح لها حاجه زي كده انك مرتبط سيد قاله
لا طبعا وانا ايه اللي يخليني اتكلم معها في اموري الشخصيه دي موظفه
عندي مش اكتر ومازن خرج من الفرع محتار هل يتركها تفكر في ..
سيد ام يحذرها بس بكده هيكشف سر صديقه هنا في طريقها الي
المنزل تفكر في مستر سيد حتي وصلت الي المنزل بتفكر تكلمه او
تبعت له رساله وقررت تكلمه اتصلت ورد عليها كويس جدا وسالها
عن اسرتها واغلقت معه ومرت الايام كلما عاملها كويس كلما فكرت به
اكتر واكتر ومازن كلما ذهب للفرع وجد اهتمام هنا بسيد بيزيد ومش
عرف يعمل حاجه وكان بيحسد سيد علي حب واهتمام هنا بيه وكانت
تنظر لسيد بابتسامه جميله كان يحزن بها مازن وتصعب عليه كل
يوم اكتر اما تقي مجتهده اوي في تدريبها ودراستها وذكائها لفت نظر
د نضال وفي مره قالها لو فضلتي بنفس المستوي ده بعد التخرج انا
هشغلك معايا هنا علي طول قالتله ان شاء الله يادكتور نفس المستوي
واكتر وحبيبه كل يوم تنظر من البلكونه لتري ياسين ولكن ياسين ينظر
الي الشارع لكي يري تقي وهي راجعه كل يوم من المكتب واوقات ينتظر
في الصباح بالقرب من بيتها كي يراها وهي ذاهبه الي الجامعه وهنا
وكالعاده ذهبت شغلها صباحا وتذهب مسرعه كي تسلم علي مستر سيد
وتجده سعيد غير كل يوم ومد يده واعطه لها كارت دعوه لخطوبته.
الي اللقاء في الجزء القادم..
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ١٣
عامل البوفيه بعد مافتش الدرج وجد الاكل وعندما راي د نضال الاكل
اتعصب جدا وقام بطردها تقي فضلت تبكي طول الطريق وعندما
رجعت الي المنزل وقالت لوالدتها وليه يا بنتي قولتيش ان الاكل مش
بتاعك قالتلها خبيت عشان صحبتي وشويه وجت هنا من الشغل
وعرفت قالتله مش لازم تقولي علي اسم صحبتك بس كنتي قولتي انه
مش ليكي وفي اليوم التالي هنا وتقي في الطريق وقابلهم ياسين
وسلم عليهم وقال لتقي انتي لسه زعلانه من امبارح ابتسمي شويه
مشيت ومردتش عليه وقال ياسين بينه وبين نفسه البنت دي من
امبارح وهي شغلاني وبفكر فيها مش عارف ليه مع انها كانت امبارح
ضدي طول الوقت بس عجبني طريقه كلامها وهي بالدافع عن حق
اختها واتجهت هنا الي العمل وقالت يارب مستر سيد يرجع يعاملني
زي الاول او اعرف انا عملت ايه ودخلت ووجدته مثل امس قالت..
السلام عليكم ازيك يامستر انا جيت بدري ومردش عليها مازن
اتصل بسيد وقاله والدتي تعبت تاني وبتصل اطمن علي الشغل عشان
مش هقدر اسيبها لوحدها قالو الف سلامه عليها ان معرفش انها مريضه
مازن قاله انا كنت فاكر هنا بلغتك علي فكره هنا انسانه رائعه كانت
بتيجي تساعد والدتي في عز مرضها عرف مستر سيد انه
كان يظلم هنا وانها كانت تذهب لوالدته المريضه وذهب لهنا وقال لها
ماقاله مازن ردت هنا وقالت له ربنا يشفيها هي بتتعالج عند الدكتو
ر اللي بشتغل معاه انا هكلمه وقوله ان الدكتور رجع وهنفتح العياده
النهارده كلمت مازن وبعد ماقفلت سيد بيقولها انتي اه عملتي خير بس
مينفعش كنتي تروحي عندهم لوحدك وبصراحه انا خدت عنك فكره
وحشه وكنت الايام اللي فاتت بتجنب الكلام معاكي واي حد ممكن
يفكر مثلي قالتله دلوقتي فهمت بس انا بعمل لله قالها ماشي وانا
نصحتك عشان خايف عليكي هنا ابتسمت اوي وقالتله متشكره يامستر
انا اول مره حد يخاف عليا ابتسم هو كمان قالها انتي رقيقه اوي ياهنا
وانسانه علي طبيعتك وطيبه ده مازن بيشكر فيكي جدا وقد ايه
اهتميتي بوالدته وهنا فرحت اكتر بكلام مستر سيد اما تقي ذهبت
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ١١
وفي اليوم التالي عندما ذهبت هنا الي العمل دخلت الفرع رات مستر سيد
وبتقوله صباح الخير رد عليها دون ان ينظر الي وجهها هنا في الوقت ده
شكت انه مشغول ومزعلتش لكنها بعد قليل كانت تكلمه في امور خاصه
بالشغل ولم يسمعها باهتمام وليس كعادته معها هنا مندهشه من رد فعله
معها فكرت تساله وتراجعت ولكنها في حيره خايفه تكون مقصره في
الشغل وصل مستر مازن الفرع لم تذهب له هنا ولكنه ذهب هو لكي يحدثها
وكان سيد بالقرب منها وسمع مازن بيقول لهنا انه لم يجد ساعته
ويسالها اين وضعتيها قالت له انها في درج المكتب مازن قالها شكرا
وعلي فكره توضيبك للغرفه والبيت كله عجبني اوي منظم البنت اللي
كانت بتجي للتنظيف كانت مهمله اوعي بعد ماشفت النظام اللي عملتيه
بفكر اطردها بس للاسف مش هينفع وسيد بعد هذا الحوار تاكد من
شكه فيها وسات معاملته اكتر ليها وهنا حزينه خايفه علي شغلها
وقررت تساله وقال لها لاشئ انه بسبب ضغط الشغل وتقي في الجامعه
وجه وقت امتحان د نضال ودخلت الامتحان وبذلت كل مجهودها وبالفعل
اتفوقت فيه كانت سعيده جدا بذلك وذهبت البيت وققالت لوالدتها واخواتها
حبيبه ورحمه حبيبه انسانه جد اوي مش بتاخد الامور ببسساطه زي
تقي قالت لتقي ركزي بقي شويه وخدي الامور بجديه وسيبك من الاكل
شويه وفي المكتب ركزي في شغلك وبس مش تروحي تهزري وتكلمي
كتيير وبس ردت تقي خليكي في الهندسه بتعتك مالك انتي بالقانون انتي
هتفضلي جد كده عمرك كله ايه المتعه في كده مش فاهمه حبيبه
طالبه في كليه هندسه سنه تانيه وعكس تقي مش بتضحك خالص
وقليلا ماتبتسم كل زملائها بيتجنبو الكلام معاها طول الوقت بتعطي
نصائح وتقي عارفه كده وعشان كده مش بتزعل منها هنا خلصت شغل
ورجعت البيت فرحت باخبار تقي اوي وهنا جلست مع والدتها واخبارتها
بمعامله مستر سيد ليها والدتها قالت لها اصبري الايام هتبين لك اذا كنتي
عاملتي حاجه ولا هو فعلا مضغوط من الشغل وهنا ظلت هذا اليوم
في البيت مساءا لسه العياده مقفوله وكمان صحه والده مازن اتحسنت
واخواتها فرحنيين اوي بوجدها معاهم ليلا لانها كانت ترجع كل يوم بعد
ماينامو وفي الصباح نزلو الاخوات مع بعض هنا وتقي وحبيبه هنا تذهب
الي العمل واخواتها الي الجامعه وفي طريقم للمحطه واحد جارهم خبط
في حبيبه دون قصده ووقعت نظارتها واتكسرت وتقي فضلت تتخانق معاه
قربت تضربه وحبيبه وهنا ساكتين المهم هنا قالت لحبيبه متزعليش
ياحبيتي انا هغيرها لكي تقي قالت لا هو يغيرها هو كسرها وهيغيرها
ولسه هيطلع فلوس يعطيها لهم وتقي حذرته رجع محفظتك مكانها احنا
مش هناخد منك فلوس احنا هنخدك لمحل نظارات تغير النظاره او تصلحها
هنا بتقولها اتركيه يمشي هتاخر علي الشغل قالتلها لا وهنا خايفه تروح
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
جزء 2٦
قالتلها ساعديني لو رفض الانفصال انا هرفع قضيه قالت لها انا معاكي
يااختي وحكيت لنضال وبعد ايام عاد نضال لمكتبه واول شئ استدعي
مازن ليتحدث معه وحاول يسمع منه قاله براحتها انا مش هجبرها تعيش
معايا من غير قضيه انا ممكن انفصل بهدوء وجه يوم الانفصال لم تبكي
هنا وكان الدموع انتهت من كتر البكاء وانفصلو بهدوء وذهب كل الي
طريقه هنا رجعت من الاجازه كانت من كتر المشاكل مدت اجازتها شهر
كمان راجعه والناس بتبارك لها علي الجواز والحمل وهي لا ترد علي احد
وبعد فتره قليله تعبت من الحمل ومقدرتش تكمل في الشغل وقعدت
ظروفهم في الفتره دي صعبه اوي وهو كان لايسال عليها وعلي الجنين
ولا يرسل لها المال ولا يذهب معها الي الطبيب وكانت تقي تساعدهم
في هذه الفتره الصعبه ياسين سامح حبيبه وميقدرش ابدا يعدي يوم
من غير ما يتكلم معاها واجازته خلصت ومش عايز يسافر ويسيبها
عرض عليها يتزوجها وتسافر معاه وتنزل كل سنه في الامتحانات ترددت
حبيبه في الموافقه كانت مش عايزه تسيب هنا في الظروف ديه
بالعكس هنا شجعتها قالتلها وليه تعيشو منفصلين كل واحد منكم
ببلد وكانت جوازه سريعه زي هنا وبالفعل اتجوزو وسافرو وكده مش
موجود مع والدتهم غير هنا ورحمه اخر العنقود ومرت الايام ومها عرفت
ان هنا حامل طبعا اتجننت وطول الوقت خايفه وبتحاول تخليه مش
شايف غيرها ومرت الشهور واتي موعد الولاده هنا لوحدها مع والدتها
واختها الصغيره خايفين ومش عرفين ينزلوها من البيت رحمه اتصلت
بمازن من غير هنا ماتعرف جه جري وقالها الايام جريت بسرعه اوي
كده سندها وحطها في العربيه ولدت هنا وجابت ولدين زي القمر
واقف مازن خارج الغرفه لم يعلم انها حامل في توام خرجت الممرضه
ووضعت الاولاد في يده قلبه دق اوي وقعد بيهم في الارض وظل يبكي
ويبكي مره من فرحته ومره من تقصيره مع هنا طول فتره الحمل
واتصل بوالدته وفرحها وقالها حفيدين ياامي هنا ولدت ياامي وخرجت
هنا وصلها مازن البيت وقالها ممكن ابقي اجي اشوفهم وتفاجئ من طيبه
هنا بالرغم من افعاله معها قالتله اي وقت تحب تشوفهم تعالي ذهب..
وقال لمها ان هنا جابت توام سكتت ومردتش عليه قالها مش هتقوليلي
مبروك مردتش قالتله انت ليه مقولتش انهم توام قالها مكنتش اعرف
قالتله مكنتش تعرف ولا خايف تقولي احسدهم ويجرالهم حاجه قالها
بعد الشر عليهم قالتله انت خايف عليهم مني وبقولك لو عرفت انك
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة طريفه
🤭😌
الناجي الوحيد من حادثة الطائرة الأوكرانية هو الحاج أبو عباس ، قبل السفر قال لزوجته " أنا ذاهب الى أوكرانيا لشغل هناك ومسافر على شركة الطيران الاوكرانية، إختارى الهدية التى سأهديها لك بعد السفر" ...قالت له : سلامتك يا حاج هي هديتي من رب السماء ... انا لا اريد شيئا غير عودتك سالما مظفرا بإذن الله.
طارت الطائرة وأصيبت بصاروخ سام 7 ... الكل ماتوا والوحيد (الحاج ابو عباس) بقي نائما في بيت زوجته الثانية بعد ان كذب على الزوجة الاولى صاحبة الدعاء المستجاب .. والآن لا يدرى الحاج ابو عباس ماذا سيفعل وزوجته واهله نظموا عزاءه وجاءتهم الناس .. ولا يدرى كيف يرجع إلىٰ بيته ؟!
الحاج ابو عباس بحاجة إلىٰ مساعدتكم .
إذا أحدا عنده فكرة أو حل مقنع يذكره لأبو عباس لأنه مشتاق لأولاده ويريد أن يرجع لبيته 😁🤔...
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
يستاهل ليش يتزوج عليها.. الان يجيب حيله علشان لاتكشفه
قصة سوء فهم
جزء ٢٤
احني راسه ولم يرد تقي زعلانه علي حال حبيبه وصعبانه عليها قررت
تتكلم مع ياسين استاذنت من نضال وذهبت لبيت ياسين سلمت علي
والدته وقالتلها ممكن اتكلم معاه ودخلت البلكونه سلمت عليه وقالتله
انا جايه اعزمك علي فرحي وارجو منك ان تسامح حبيبه بجد هي
ندمت اوي علي اللي حصل وبعدين انت المفروض تشكرها لو كنت خدت
رقمي انا كنت هتنكسر في غربتك لان انا بحب نضال من زمان وهي
كانت عارفه وخافت عليك واللي فهمته من الرسايل انكم اتفاهمتهم
جدا ده لو كنت بتكلمني انا كنت هتمل مكنتش هاهتم بيك وباكلك
وصحتك كده زيها واحده فضلت معاك طول فتره غربتك في الفرح
والهم شايله هامك في نومك واكلك وشغلك بجد حبيبه متستهلش منك
كده علي فكره انا رفعت الحظر اللي كانت عملته ليك لو عايز تقولها
حاجه ومشيت ياسين ظل يفكر في كلام تقي وهو ينظر من البلكونه
شاف حزن حبيبه وانشغلها بالفرح مش منسيها حزنها وبعت لها رساله
انا شايفك انتي عامله ليه كده ايه الحزن ده انتي اول واحده تعمل اكل
لحد ويرميه في الارض فتحت الرساله وهو ينظر من بيته علي رد
فعلها ياه علي فرحتها بالرساله وكانها وجدت ابتسمتها الضائعه ظلت
تبتسم وتبتسم ثم ترجع تقراها مره اخري وتبتسم ضحك ياسين وهو
يراها هكذا وبعتلها تقي عزمتني علي الفرح بس مش هقدر احضر
سالته ليه قالها للاسف انا اقرب لاخت العروسه اكتر من العروسه
نفسها والعروسه عزمتني واختها لا تفتكري اقدر احضر فهمت ان تقي
اتكلمت معاه وجريت علي تقي حضنتها وكلهم مش فاهمين سبب
تحول حبيبه ماعدا تقي ياسين هو كمان الفتره اللي فاتت كلها لما
فكر حس انه يشتاق لصاحبه الرسايل وليس لتقي ورجعت بينهم
الرسايل مثل الاول ولكن هذه المره باسم حبيبه وصورتها وانتهت
تحضيرات الزفاف وقبل الزفاف بيوم تقي بتبكي لانها هتفارق بيتها
ووالدتها واخواتها اللحظه دي من اصعب اللحظات اللي بتمر بيها
البنت بتكون فرحانه وحزينه في نفس الوقت سريرها مكتبها غرفتها
حياه عاشت فيها طفولتها وشبابها تنظر لكل شئ كانها تودعه
واخواتها كل واحده مخبيه دمعتها وفي اخر الليل اجتمعو في غرفه
واحده والدموع بدءت تنزل لوحدها ونامو كلهم بجانب بعض بيعانقو
هذه اللحظات وخايفين انها تمر وفي اليوم التالي الاخوات كلهم
بجانب اختهم يدعموها وهنا لم يلاحظ احد عليها شئ وكان الفرح
في فيلا نضال وجه نضال لكي ياخذ تقي وتوجهوا جميعا الي الفرح
الكل سعيد ومبسوط هنا بتحاول تتعامل طبيعي مع مازن وبتفكر انه
اقترب وقت الانفصال وتبتعد عنه وعن هذا الامل وبعد انتهاء الفرح
ذهب العروسان الي رحله واخواتها بيسعدو العمال في تنظيف المكان
وفجاءه وقعت هنا فاقده للوعي حملها مازن وذهب الي الطبيب فاقت.
هنا في المستشفي لتسمع الطبيب يقول لمازن مبروك المدام حامل
الي اللقاء في الجزء الاخير.
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
جزء٢٢
لتقول لها انها تريد الانفصال لتجد تقي سعيده جدا وتبلغهم انهم حددوا
هي ونضال الزواج عن قريب السعاده تغمر كل البيت فقررت تاجل الي ان
تتزوج تقي اما حبيبه حزينه وحاسه بالذنب اتجاه ياسين فهي جعلته
يتعلق بتقي طول الوقت بتفكر فيه وفي مره تنظر من البلكونه وجدته
واقف حزين دخلت عملت اكله من اللي كانت بتبعتها له في الصور وكانت
توصف له طريقه عملها وكانت بتبوظ منه ويقولها امتي ارجع عشان
اكلها من ايدك خدت الطبق وخبطت علي بابه قالها اتفضلي ماما هنا
دخلت وراه البلكونه وفتحت غطاء الطبق نظر للاكل وتعجب قالتله
كان نفسك تاكل الطبق ده في البلكونه في وقت الغروب وانت بتسمع
الاغنيه دي وشغلتها علي تليفونها نظر لها ياسين ووحده وحده وضحت
الصوره قالها انتي ازاي انا مشكتش فيكي رغم اني واخد الرقم منك
ومفيش مره اتصلت فديو ورديتي انتي اللي عملتي كده كنتي بتسلي
وقتك بالانسان اللي رميته اختك وايه حلوه اللعبه لسه هتقوله اسمعني
خبط الطبق رماه علي الارض وطردها بره خرجت من عنده بتبكي
وقالت انها خلصت ضميرها من جهته ولازم تعرف تقي وتقي عندما
راتها تبكي في هذه الحاله سمعت منها للاخر ولم تغضب منها وقالتلها
انتي حبتيه ولا كان صعبان عليكي سكتت حبيبه وتقي قالت حبتيه
ابتسمت هدءت حبيبه عندما لم تغضب منها تقي وهنا ذهبت للبيت
وجدت مازن في اقصي درجات الشياكه وعندما سالته اين تذهب قال لها
سوف اذهب لزياره خالتي حطت هنا ايدها علي قلبها وجعها اوي ومردتش
عليه ذهب مازن واشتري زهور وهدايا لمها كان فرحان انه هيشوفها
ولكن مها كانت لا تريد الرجوع له لانها تحبه بل كانت تريد ان تتعس
زواجه كما احزنها في اول زواجها منه كانت عايزه هنا تتركه ليرجع
وحيدا طبعا اول لما شافته جريت عليه خدت منه الورد والهدايا وبتفتح
الهدايا لقيت دبله جوازهم كان بيخطط انه يرجعها تاني قعد واتكلم
معاها ووفقت علي الرجوع ليه ولكنه قال لها لا استطيع ان اطلق هنا
ووالدتي بتحبها لو رجعت من البلد ملقتهاش هتزعل مني بس اطمني
ممكن هي ترفض الوضع ده وبعت جاب الماءذون وكتب الكتاب واتصلت
هنا في هذا الوقت خدت مها التليفون من غير ماياخد باله وردت علي هنا
وقالت بيقولك نامي انتي هو هيبات معايا عرسان جداد افهمي انتي بقي
انا عيني دمعت في الجزء ده سامحوني هو نصيب هنا كده
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
الى متى مآسي العراق
مصطفى خريج كلية التربية يلقبونه ( بالعربنچي) حمّال في بشارع الطيران أستشهد بأنفجار اليوم وترك والدته وهذه واحدة من مذكراته ..
عشر سنوات واني ادفع بالعربانة صارت نصفي الثاني من كملت كلية التربية وملكيت تعيين كلت يلة اشتغل عربنجي بالشورجة بين ما الكي تعيين ويوم يجر يوم وشهر يجر شهر واني على نفس الموال اكعد الصبح اطلع بالعربانة يوم اشتغل ويوم ماكو شغل
اهم شي والدتي متحتاج وادفع فلوس الايجار
اني مثقف عادي مبيها شي طز اهم شي اطلع فلوس العلاكة شكد انقهر من اشوف عماد صديقي الي مكمل ابتدائية يداوم بالمنطقة الخضراء يله عادي كلمن وقسمته
شكد انقهر من اذكر حبيبتي مروة الي تقدمت الها قبل سنتين وكالو شنو عملك كلتلهم دا اشتغل عربنجي بشكل مؤقت بين ما الكي تعيين ابوها كلي احنه نردلك جواب شفت زفتها قبل شهر ومشفت الجواب
يله عادي اهم شي اهلي ميحتاجون وندفع الايجار والمولد
شكد انقهر من اخوية حمودي الصغير الي كمل حقوق واتعيين وجنت اني انطي فلوس الكروة واشتريله ملابس من شغلي يعيرني يكلي عربنجي
يله عادي اهم شي ندفع فلوس الايجار والمولد ونكدر نشتري نفط بالشتاء
ابو العربانة تعال شيل هاي الكراتين وصلهن للسيارة
ادلل اخوية
اخوك شنو لدكول اخوية انتة خلك عربنجي
يله عادي اهم شي ينطيني خمس الاف اشتري بيهن مسواك من ارجع لان اليوم ممشتغل
اصبر نفسي من افكر انو مااكدر اجمع فلوس غرفة اخشاب لان ايجارنا خمسمية ومصرفنا ستمية بالشهر هم يله لو اكدر اجمعهن لو لا
استحي اطلع ويا جماعتي بالليل لان همه متفقين كل اسبوع العزيمة بالمطعم على واحد واني مااصور اكدر اتحمل التكلفة مال مطعم اعتذر اكلهم تعبان لو عندي شغلة بالبيت
صديقي يشتغل بالمتنبي كل يوم استعير من عنده كتاب واضل اقرة بية واعيش وية البطل احداث مشوقة مابيهة تكلفة هواي مجرد اغمض عيني واعيش هاي الاحداث
من اشوف السيارات الحديثة الي يصعدوها الشباب اكول لا اني اصلا مااعرف اسوق
من ادفع حمل ثكيل اخلي امي بين عيوني ماريدها تحتاج العمامي الي من والدي توفى ماكو احد دك علينا الباب تره الي يسأل مو ضروري يخسر فلوس الكلمة الحلوة والسؤال مرات يكفي
ادفع مصطفى ادفع هاي حياتك لتفكر بشي ثاني تعيينات صارت بالدفاتر وبس للعرف ادفع لتكول تعبت اهم شي اهلك يعيشون ادفع حميد لازم اتصير اقوى من الزمن لتضعف تنداس بالرجلين ادفع حب شغلتك حتة شغلتك تحبك
بس ليش الله ما مقسم الارزاق بالتساوي ليش خلة الفقير والغني ناس تصرف بدون وجع كلب وناس متكدر تشتري قرطاسية لاطفالهم ولا ملابس مال مدرسة
ادفع مصطفى لتصير ادفع بالشتاء بالصيف خلي ايدك والعربانة تصير قطعة وحدة حميد ادفع
الله يساعدك ابو العربانة
هلو اغاتي
تروح لساحه الطيران عندي هاي الغراض
يلة توكل اخوية
ادفع مصطفى اليوم حوراء اختي الصغيرة تريد كيكة خطية
وعبوسي يريد ملابس مال مدرسه اليوم من اوصل هذا الدرب للسنك اروح اشتريلهم ادفع مصطفى
صوت انفجار ودخان وناس تركض عبوة انفجرت بساحة الطيران جثة الناس خلتة بنفس العربانة ودفعته
العربانة الي قضى بيها اجمل ايام شبابه
الله يرحمه ويغفر له ويسكنه فسيح جناته وينتقم من اللي
كان السبب
#الرحمة لشهداء العراق💔
الله يرحمهم.. جميعا
*قصة مثل شعبي*
( لا حظت برجيلها .. ولا خذت سيد علي )
يحكى أن إمرأة مليحة حسناء ، ذات طهر وعفاف ، كانت قد زُوّجت إلى رجل فقير ، قليل الرزق ، ضيق ذات اليد . وكان ودودا لزوجته ، حريصا على هنائها وسعادتها ما وسع جهده ، وماتسمح به حالته .
وبعد مرور بضع سنوات على زواجهما ضاقت المرأة ذرعا بفقر زوجها ، وضيق عيشها معه ، فملّت عشرته ، ونفرت من العيش معه .
فذهبت تفتّش عن فتاح فال يكشف لها طالعها ، وطالع زوجها ، ويكشف لها – إعتقادا منها – عن مستقبل حياتها معه .
فدلّتها بعض النسوة على ملا إسمه السيد علي ، كان مشهورا بقراءة الفأْل . فرأى سيد علي حسن المرأة وجمالها ، فزاغت عينه .. فقرر أن يستحوذ عليها لنفسه ، وأن يوقعها بين براثنه .
فحسِب لها النجم وسأل لها ملك الجن ، ثم أخبرها أن نجمها ونجم زوجها لا يتلائمان .. وأن الطلاق من زوجها هو خير ماتستطيع أن تفعله ، وإن كان الطلاق هو أبغض الحلال عند الله .
ثم لمّح لها في حديثه أنه مستعدّ للزواج منها وإسعادها ، إذا ما افترقت عن زوجها وأكملت عدّتها .
فصدّقت المرأة كلامه ، ووثقت من وعده لها .
فذهبت إلى زوجها فطلبت الطلاق منه ، فطلّقها مرغما أسِفا .
ثم أن المرأة عادت إلى سيد علي ، وطلبت منه أن يبرّ لها بوعده فيتزوجها. فراح يماطلها ويدافعها ، حتى أحسّت المرأة بمكره وعلمت بخداعه ، ووثقت من عزوفه عن الزواج منها ، فرجعت إلى زوجها آسِفة ، نادمة ، باكية ، وطلبت منه أن يعيدها إلى عصمته مرّة أخرى . وكان الرجل – من شدة فقره – عفيفا ، ذا إباءٍ وشممٍ ، فأبى ذلك .
فعادت المرأة إلى أمها حزينة باكية ، لتعيش معها ، ولتقاسمها قسوة الفقر ، وأهوال الفاقة .
وعلم الناس بذلك الأمر ، فقالوا في المرأة ( لا حظت برجيلها .. ولا خذت سيد علي ) ، ولاموا المرأة على سوء تصرفها ، وعدم قناعتها بما قسم الله تعالى لها من رزق .
وذهب ذلك القول مثلا.
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
جزء ٢٠
اولادك انا مش هسامحك ابدا دخل مازن وقفل علي نفسه الباب وطول اليل
بيفكر في كلامها وحزين وخايف يجرالها حاجه نضال من بيته بيكلم
تقي وبيطمنها عليه وبيقولها اوعي تزعلي نفسك انسي الوقف ده قالتله
انا معاك بنسي كل شئ حتي لو طلبت مني انساني انا موافقه
ضحك والحمد لله مفيش مشكله بينهم وفي اليوم التالي مازن اول لما
صحي من النوم كلم هنا وقالها ضروري اتكلم معاكي بعد الشغل سالته
ليه قالها هتعرفي لما اشوفك وفعلا بعد الشغل اتقابلو ومازن بكل صراحه
حكي لها عن مشكلته مع والدته وقالها انا هكون واضح معاكي والدتي
بتلح عليه
بالارتباط بيكي ودلوقتي زعلانه مني جدا اني لسه بفكر في زوجتي
الاولي مها وكنت عايز اقولك لو اتعرض عليكي جواز تقليدي كده من
غير حب تقبلي وخصوصا انك قولتي تجربه ومش هتتكرر انا صريح
معاكي كنت ممكن اقولك اني بحبك بس انا مش عايز ظلمك انا معايا
هتلاقي ميزه مش عند حد انا هسيبك تشتغلي وتصرفي علي اخواتك
وانتي تسيبيني احب مها هنا طول ما مازن بيتكلم ساكته ومش مبينه
اي رد فعل اكنه بيكلم نفسه وقالها وممكن تقلب القصه بحب بس وقتها
اكون مصارحك من الاول قالها فكري وردي عليا ومش هكلفك اي حاجه انا
هعمل بعض تغيرات في البيت ولو وافقتي نتجوز مع ماما وطبعا هنا
مش معاه خالص دماغها في دنيا تانيه ورجعت البيت طبعا قالت ان
مازن طلب ايدها من غير الدخول في تفاصيل والدتها واخواتها فرحو
اوي قالت انا لسه بفكر هنا صليت استخاره ولقيت نفسها مرتاحه للموضوع
وبعتت رساله لمازن انا موافقه وخرج لوالدته يفرحها وقالها تحبي
اتجوز امتي والدته سعيده ومبسوطه جدا وبعد ايام قليله ذهبت
والده مازن وطلبت هنا لابنها ولكن حددوا الخطوبه والزفاف معا بعد
شهر ومر الشهر سريعا وتزوجت هنا بمازن وعندها امل ان اهتمامها
بيه هينسيه الماضي تماما وعدي كام يوم مازن سعيد جدا حياته متغيره
ومنظمه اكتر من الاول هنا مهتمه بادق تفاصيله هو ووالدته ومحافظه
علي مواعيد ادويتها مازن بدء يتعود علي وجود هنا في حياته وعمره
مايتخيل انه هينبسط كده بالرغم من حبه لمها خاله مازن جت عشان
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ١٨
وقالها عجبني موقفك في الخطوبه جدا لما ذهبتي لتهنئه سيد وعروسته
وبعد ايام قليله ظهر علي سيد الحزن وانه مش مبسوط مع خطيبته
وفي يوم قال لهنا انا مش عندي اخوات ونفسي احكي لكي عن حزني
خطيبتي بعد الخطوبه اكتشفت بعد الخطوبه انها بتحب المظاهر اوي
لو خرجنا عايزه تقعد في اغلي مكان عشان تتصور وتشير صورنا مش
بنتكلم قد ما بنتصور قالتله اه انا شفت الصور كان باين عليكم السعاده
قالها كل ده تمثيل انا متضايق اوي قالتله علي فكره كنت ممكن بدل
شكوتك منها اقعد معاها واتكلمو مش يمكن هي متضايقه من حاجات فيك
برده انا راي تتكلمو مع بعض عشان تتفهمو وهي لسه الفرحه
بالخطوبه ماثره عليها بعد كده مش هتهتم بالتصوير ومشاركه صوركم
زي دلوقتي اصبر عليها شكرها سيد اوي وقالها هعمل بنصحتك وياسين
سافر بالفعل واصبح يراسل تقي علي الواتس ولا يعرف ان حبيبه هي
التي تتحدث معه علي انها تقي وعدت الايام وكان يكلمها في الصباح قبل
ماينام ويبعتلها صوره وكل اخباره وهي مستمتعه بذلك وكان ياخد رايها
في كل شئ لبسه واكله وبعد فتره قليله كانت كل يوم تصور الطعام اللي
عملته وترسله له مع الوصفه ليقوم بطبخ نفس الاكل هي كانت شاطره
اوي في الطبخ عكس تقي شاطره في الاكل فقط ومرت الايام وتقي بتتقدم
في شغلها وبدء د نضال يعجب بها وبادبها في الوقت ده كانت هي بتحاول
متفكرش فيه كتير لانه جرحها اما حبيبه وياسين كل يوم بيعدي...
بيقربو من بعض اكتر لحد ما اتي اليوم وقرر ياسين انه يعترف بحبه
لحبيبه علي انها تقي واول ما اعترف لها بذلك فاقت من هذا الحلم وقررت
انها تعمله حظر ولا تتحدث معه مره اخري دون ان ترد عليه ياسين كان
هيجنن مش عارف ايه سبب البعد وبعد كام شهر نضال اعجابه بتقي زاد
اكتر واكتر وقرر يخطبها بعد التخرج ومرت الايام وتخرجت تقي وقرر
نضال انه يكلمها في الموضوع فتح ملف فاضي وكتب فيه عن قصتهم مع
بعض من اول مره شافها فيها وازاي اتطورت قصتهم سوا وفي اخر الورقه
كتب فيها انه عايز يخطبها ونده علي تقي في مكتبه وقالها ممكن اخد
رايك في هذه القضيه فتحت الملف وظلت تقرء السطور مع كل سطر..
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ١٦
وحاولت هنا مع دموعها انها متنزلش وقلبها انه ميتوجعش بس خلاص
الدموع كانت في عينها والالم كان في قلبها اكتر حاجه زعلانه من نفسها
لانها معرفتش تفرق بين الاهتمام كرئيس عمل او الاعجاب طول عمرها
مش بتحاول تجرب بس لما اخواتها كبره اديت نفسها فرصه للتجربه ولكنها
ندمت علي ذلك كثيرا وقررت ان تغلق هذا الباب وتعيش كما كانت من قبل
لاخواتها فقط مازن وصل الفرع وعندما علم بخبر الخطوبه ظل يبحث عن
هنا وجدها وفي احد الاركان وحيده تحاول ان لا يراها احد ذهب لها وقال..
هقولك حاجه بس متزعليش انا كنت عارف انك معجبه بسيد ودلوقتي بعد
اللي حصل انا اكتر واحد حاسس بيكي واعرف معني ان الانسان يفكر في حد
من طرف واحد يقصد زوجته الاولي قالها ايام كتيير عدت عليا كنت في
حالتك دي نظرت له هنا وقالت حضرتك كمان عارف طيب هو يعرف سكت
مازن قالته انا بفكر اتنقل من الفرع ده قالها ليه انتي معملتيش حاجه غلط
قالتله انا هخجل اشوفه تاني قالها هو هياخد اجازه كام يوم عشان الخطوبه
فكري وراجعي نفسك انا راي انك تواجهي الموقف وتتعاملي عادي ويوم
الخطوبه تروحي وهو هيحس انه كان موضوع وانتهي قبل بدايته باركتي
له قالتله لا قالها بعد شويه الكل هيتجمع في مكتبه ادخلي معهم وباركي
له قالته حاضر يامستر وشكرا تقي ذهبت للجامعه وقابلت د نضال وقالها
في قضيه مهمه عايز اتناقش فيها معاكي النهارده ضروري عشان عندي
جلسه في المحكمه خلصي محاضرتك وبعدين نتطلع عندي علي البيت
وبعدين اخدك معايا المحكمه نظرت له تقي وقالت انا اسفه يادكتور انا
مش بروح بيت حد احنا ممكن نتقابل في اي مكان اخر انا المره الوحيده
لما اللي ذهبت فيها لمنزلك كنت اعتقده مكتب قالها تقي وشك اتغير
كده ليه ده شغل وبعدين متزعليش مني انتي مش استايلي زعلت اوي
من الكلمه وقالتله الموضوع مالهوش علاقه بالاستايل هو له علاقه بالاخلاق
وده مبدء ومن زعلها منه قالت له لو مش هينفع في مكتب حضرتك
هنا او في مكتب المحاماه استدعي احد اخر من الزملاء د نضال اول
مره طالب عنده يرفض له طلب وموقفه من رفضها فرحه ولم يحزنه
عجبه اوي المبدء دخلت تقي المحاضره وخرجت قال لها الامن ان د نضال
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
😳 لا حول ولا قوة الا با لله..
إمام المسجد يسرق
ألإمام السارق ؟؟؟؟
في إحدى أيام رمضان دعت عائلة ـ إمام المسجد ـ على الفطور
معهم فلبى الدعوة.
.وأثناء إعداد الزوجة للمائدة نسيت مبلغاً من المال فوق المائدة ...
وبعد الإنتهاء من الفطور ومغادرة الإمام لاحظت الزوجة غياب المبلغ ؟؟؟؟
ولأن الزوجة لا يوجد عندها أولاد والوحيد الذي دخل البيت هو الإمام
فقط دخلها الشك..وقصت القصة على زوجها وطلبت منه التأكد
من ذلك بالحديث في الموضوع مع الإمام ..
فقال لها زوجها هذا عيب ولكن سنقطع علاقتنا معه ونغلق الملف ..
وقــرر الرجل عدم الصلاة في المسجد وراء هذا الإمام مرة أخرى ...
مرت الأيام والشهــور وجاء رمضان جلس الرجل مع زوجته وقال لها
نحن في شهر الرحمة والصفح يجب علينا العفـــو عند المقدرة
وننسى ما فات والإمام كما تعلمين لا أهل له في قريتنا يجب
أن ندعوه إلى الإفطار معنا .سكتت الزوجــة قليلا ثم قبلت بشرط
وهو أن زوجها يصارح الإمام في أمر النقود المسروقة فوافق على ذلك .
جاء الإمامَ وتناول الفطور وبعد ذلك واجه صاحبُ المنزل الإمامَ
بالحقيقة.. أحس الإمام بوطأة الخجل وبكى ..ثم رفع رأسه وعيناه
دامعتـــان من البكاء..سألته الزوجة وما يبكيك يا إمام ....؟؟؟؟
قال نعم أنا من أخذت النقود ووضعتها في المصحف الوحيد
على الرف.. وما أبكاني هو أنكم لم تفتحوا كتاب الله طيلــة
365 يوما ولم تقرأوا منه حرفاً حتى في رمضان ...
فهرول الزوج وفتح المصحف الشريف فوجد المال في الصفحة
الأولى بين دفتي المصحف عند سورة الفاتحة
فانفجرت الزوجة بالبكاء تحاول أن تكفر عن ذنبها بسوء الظن
وذهبت إلى الإمام طالبة العفو منه
فقال لها الإمامَ اطلبي المغفــرة والعفــو من الله الذي هجرتــي
كتابــه سنة كاملة ..أما أنا فانني عبد ضعيف ..
ﻻ حول ولا قوة الا با لله العلي العظيم
سؤال; متى آخر مره فتحت المصحف.!؟
جاوب نفسك بصدق❗ولا نكذب على أنفسنا 😔
كتاب الله ينادينا يا قوم..والله إنا لمقصرون..
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
☆..🌹قصص علمتني الحياة🌹..☆
تعلم.من.حياة.الفراشة.tt
☆..°🌹°..☆..°⇓🌹⇓°..
في يوم من الأيام ، وقف رجل يراقب –ساعات عدة– فراشة صغيرة
داخل شرنقتها التي بدأت تنفرج شيئا فشيئا ، وهي تحاول جاهدة
الخروج من ذلك الثقب الصغير في شرنقتها ، وفجأة سكنت! وبدت
وكأنها غير قادرة على الاستمرار! ظن الرجل أن قواها قد استنفدت
للخروج من ذلك الثقب الصغير ، أو حتى توسعته قليلا ، ثم توقفت تمامًا!
شعر الرجل بالعطف عليها ، وقرر مساعدتها فأحضر مقصًّا صغيرًا
وقص بقية الشرنقة ، عندها سقطت الفراشة بسهولة من شرنقتها ،
ولكن بجسم نحيل ضعيف وأجنحة ذابلة ظل الرجل يراقبها معتقدًا
أن أجنحتها لن تلبث أن تقوى وتكبر ، وأن جسمها النحيل سيقوى ، .
وستصبح قادرة على الطيران ، لكن شيئا من ذلك لم يحدث.
وقضت الفراشة بقية حياتها بجسم ضعيف ، وأجنحة ذابلة ، ولم
تستطع الطيران أبدًا أبدًا ، ما الذي فعله لطف ذلك الرجل وحنانه؟
لم يعلم أن قدرة الله عزال ورحمته بالفراشة جعلت الانتظار لها
سببا لخروج سوائل من جسمها إلى أجنحتها حتى تقوى وتستطيع الطيران.
#الحكمة
أحيانا نحتاج إلى الصراع في حياتنا اليومية ، وإذا ما قدّر الله لنا
الحياة بلا مصاعب ، فسنعيش مقعدين كُسحاء ، وربما لن نقوى
على مواجهة تحديات الحياة..طلبت القوة ، فأعطاني الله التحديات
لأقوى ، طلبت الحكمة ، فأعطاني الله المشكلات لحلها.
طلبت التوفيق والسداد ، فأعطاني الله العقل والجسم ؛ لأعمل.
طلبت الشجاعة ، فأعطاني الله العقبات ؛ لأتخطاها.
طلبت المحبة ، فأعطاني الله أشخاصًا متعبين في التعامل ؛
لأساعدهم بمحبة ، طلبت الثناء والعطف ، فأعطاني الله
الفرص المختلفة للعمل من خلالها.
في أحيان كثيرة يكون العطف ، وتكون الرحمة في غير موضعها
سببا لشقاء الأخرين وتعاستهم ، فوضع الشيء في موضعه من
أروع صفات البشر تجاه بعضهم
°•┈┈┈••
❀ #فن_إدارة_المواقف ✍..
•┈┈┈••✦🌹✦••┈┈┈•
┈┅•٭📚🌹📚٭•┅┈
❀✍ معا نتعلم من الحياة ✍❀
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
:
🌺🍃من قصص الزهراء (عليهاالسلام) 🍃🌺
🌺🍃 ينقل أحدالخطباء وهومن الساده الأشراف
دعيت احدالسنوات في أيام الفاطمية إلى أصفهان فكنت أتحدث عن شخصية فاطمة الزهراء (عليهاالسلام )
وأركزعلى جانب الحكايات والفضائل وعظمة منزلة الزهراء (عليهاالسلام)...
فلماانتهيت من المجلس وآن وقت الرحيل كنت ابحث عمن يوصلني إلى مدينة قم بيني وبينها380ـ كلم
وذلك في الشتاء وكان الجو
باردًا جدًا والثلوج تتساقط فتبرع أحد الأخوة ان يوصلني بسيارته الخاصة فجاءني ليلة الرحيل يبكي وهو يقول سيدنا رأيتْ رؤيا عجيبة .
فقلتُ له: وماهي ؟ قال لي في عالم الرؤيا طرق باب دارنا ففتحت أمي الباب وإذا بإمرأة محجبة محترمة ووقورة خلف الباب بيدها
جرة ماء ومقدارمن الحلوى و75 تومانًا إيرانيًا..وقالت هذه أجرة توصيل ولدي إلى قم المقدسة .
فعلمت انها فاطمة الزهراء (( عليهاأزكى وأعطروأجمل الصلاة والسلام )).
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🌺 #قناة:♡ #يا_مهدي_فاطمة
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
جزء ١٤
للجامعه استدعاها د نضال وقالها لماذا لم تقولي لي ان الاكل مش بتاعك
فرحت وقالت له حضرتك عرفت قالها اه زميلتك بعد طردك حاست
بالذنب واعترفت بكل حاجه وانا سامحتها عشان صارحتني وتقدري
ترجعي المكتب تاني دخلت حضرت كل المحاضرات وهي خارجه قابلته
وقالت له انا بحلم ولا حضرتك رجعتني المكتب ضحك وقالها انتي
صاحيه وامشي لغير راي جريت من امامه ضحك تاني بعد مامشيت
وقال البنت دي عقبال ما تخلص فتره تدريبها هتجنني ورجعت تقي
وفي الطريق قابلت ياسين قالها ع فكره انتم معزومين عندنا ماما
كلمت والدتك ووفقت قالتله ماما وافقت مش معني كده هاجي معاها
ليه من فضلك تعالي معاه واخواتك كمان قالتله هفكر ورجعت البيت
والدتها قالت لها علي العزومه ورفضت والدتها زعلت وقالت لها ليه
يابنتي كده بتصغريني مش كفايه اختك اعتذرت عشان العياده قالتلها
وانا كمان عشان المكتب ايه رايك في المفجاه دي والدتها بجد ياحبيبتي
الحمد لله ان ربنا ظهر الحق يعني انا وحبيبه ورحمه بس ردت رحمه
قالت قصدك انتي وحبيبه رحمه ثانويه عامه مش فاضيه وفعلا هي
وحبيبه ولكن ياسين عندما لم يري تقي زعل جدا كان نفسه اوي يشوفها
ويتكلم معاها وعندما راي حبيبه لم يبدي اي اهتمام بالرغم انه جذب
اهتمام حبيبه عندما كسر النظاره وفضلت تقي تتخانق معاه وهو لم
يرد عليها ولكن عبير والده ياسين اعجبت بحبيبه وهدوئها ذهب لوالده
هنا وقال لها اتصلي بهنا وتقي وقوليلهم احنا في انتظارهم قالتله للاسف
هما بيتاخرو ومش هيقدرو يلحقونا علي العشاء وتقي ذهبت المكتب
سعيده ودخلت مكتب د نضال وشكرته علي رجوعها للتدريب وقالها
اجلسي هعرض عليكي قضيه واشوف رايك فيها فكرت شويه وعندما
قالت رايها في كيفيه حل القضيه قالها برافو ياتقي انتي بنت ذكيه
فعلا انا فكرت في الحل اللي انتي بتقولي عليه ولكن مش بنفس سرعتك
في التفكير فرحت تقي بالكلام ده جدا مجرد كلامها معاه حلم بالنسبه
لها وهنا في العياده وجاء مازن ووالدته الي العياده للكشف عليها وفي
اثناء الانتظار مهتمه بوالده مازن جدا تعطيها ماء وتسندها الي المرحاض
ومازن كل مره مش عارف يشكرها ازاي وقالها احنا لازم نوصلك في
طريقنا اطمن علي والدته من الدكتور وانتظرو هنا حتي اغلقت العياده
وذهبت معهم وفي الطريق هنا سالته عن مستر سيد يعرفه من امتي
واصحاب ولا لا قالها احنا نعرف بعض من زمان وهو انسان كويس وسالها
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ١٢
شغلها وتقي تتخانق مع الشاب وصلو لمحل النظارات وغيرو النظاره خرجو
من المحل الشاب قالهم انا جاركم في البيت ده كنت مسافر ولسه راجع قريب
كده تعملو فيه كده انا ياسين عرفوه بنفسهم وذهبو في طريقهم هنا وصلت
الشغل متاخره مستر سيد كلمها وحش اوي وقالها مخصوم من مرتبك الله اعلم
بتسهري فين طول الليل وبعدين تيجي متاخره هنا جرحها اوي الكلام قالتله
ان مهما سهرت او اتاخرت في العياده كنت بوصل الشغل بدري ان اتاخرت بسبب
رد سيد وقالها مش عايز اعرف وهنا كل يوم حزنها وقلقاها بيكبرو تقي وصلت
الجامعه الامن قالها تعدي علي مكتب د نضال ذهبت وقابلته قالها علي المواعيد
اللي هتروح فيها المكتب في اللحظه دي تقي عايزه تصرخ من الفرحه ومنعها
نفسها خلصت محاضرات ورجعت ووجدت حبيبه حكت لوالدتها عن النظاره
ووالدتهم طيبه اوي بتقولها ليه يابنتي كده دي مامته صحبتي اوي ده ابن عبير
صحبتي خدي الفلوس اللي دفعها وروحي واعتذري له قالت لها لا يمكن ياماما
قالت لها اسمعي الكلام احنا مش بنقبل مساعده من حد قالت لها مش مساعده
ده حق هو اللي كسر النظاره ردت والدتها مش قصده طبعا اختك بتقول ان بهدلتيه
ده وصل مصر من يومين بس تعملي فيه كده اسمعي الكلام والا هزعل منك
هتخسريني صحبتي تقي خدت الفلوس وذهبت لمنزل ياسين فتح الباب اول
لما شافها قالها نسيتي تشتميني في الخناقه صح جايه تكملي وتقي ساكته
بتفتكر كلام والدتها طلعت الفلوس وبتقوله اتفضل انا اسفه وجيت ارجع فلوسك
ضحك وقالها واضح اوي ان مامتك بعتاكي غصب عنك قالتله شئ يخصني
لوحدي والده ياسين خرجت تشوف مين علي الباب وشافت تقي قالتلها اتفضلي
تقي قالت لها اسفه عندي شغل قالت لها هدرب في مكتب الدكتور بتاعي
ومامته مش عارفه حاجه بتقوله في ايه قالها هي دي البنت اللي اتخانقت
معايا قالتله صاحبه النظاره قاله لا اختها صاحبه النظاره هاديه ومتكلمتش
خالص انتي تعرفي المشاغبه دي منين ياماما قالتله مامتها صاحبه عمري
ظل ينظر لها ويفتكر شكلها وهي متعصبه ويضحك تقي اعتذرت لوالدته
وتركت الفلوس ونزلت رجعت هنا البيت وعرفت اللي حصل وقالتلها كويس
ياماما انا كنت زعلانه علي الشاب واللي عملته فيه تقي استعدت وذهبت
للمكتب وكانت سعيده جدا كانت تعتقد انها ستري د نضال..كثيرا ولكنها لم
تراه الا وهو داخل المكتب والمساعد هو اللي بيدربهم وبيعطي
لهم التعليمات عدم الكلام وعدم الضحك بصوت مرتفع وعدم الاكل والالتزام
بمواعيد الحضور والانصراف سمعت تقي الكلام وفكرت ان التعليمات دي هتكون
صعبه اوي مش هتضحك ومش هتتكلم واصعب حاجه هتتحرم من الاكل ولكنها
انها قررت الالتزام ومر كام يوم وهي ملتزمه جدا بالتعليمات غير انها هتشوف
د نضال كل يوم وهتتدرب ايضا وهتستفيد وفي يوم جالسه علي مكتبها وجت
زميلتها وطلبت منها من فضلك ان تخبئ لها شنطه الطعام هذه قالتلها جبتها من
غير ما حد يشوفني جيت اخبيها في درجي لقيت استاذ حسن مساعد دكتور
نضال في مكتبي صعبت عليها واخدته منها خرجت زميلتها وبالصدفه يمر
د نضال يراها تخبئ شئ دخل ومسك كيس كاتشب واقع علي مكتبها وقالها
نسيتي تخبي ده ونده عامل البوفيه لكي يفتش الدرج ياتري د نضال هيعمل
ايه في تقي
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚
قصة سوء فهم
الجزء ١٠
اديني عنوان مكتبك ده واحنا هنعرف جيه عندك ازاي كل ده وهي مش
ملاحظه انه دكتور نضال اول لما ذهبت العنوان قالت دي فيلا مش مكتب
كان يقصد مكتب بيته وهي اختلط عليها الامر ودخلت واول لما شافها انتي
تاني مره اسمعك في التليفون بتقولي عليه مغرور ومعقد من غير
ماتشوفيني ومره بتاكلي في المحاضره ومره تليفونك جوه بيتي وكمان
بتطاولي عليا في الكلام من غير سبب انا مش عارف اعمل معاكي ايه
وصرخ فيها اوي اعمل ايه وهي حاطه وشها في الارض وبتقول اللي حضرتك
تشوفه قالها خدي الشئ اللي بتسميه تليفون واطلعي بره وفي اليوم
التالي ظهرت نتيجه البحث وطلعت اسماء الاوائل ودكتور نضال بيعلن
الاسماء اول لما سمعت اسمها من الاوائل بكت من الفرحه اما الدكتور فلم
يفرح بذلك لانه شاف اسمها مره في الكارنيه ولكنه نسي اسمها لما شافها
طبعا وعرف انها من ضمن اللي هيدربه في المكتب قرر انه يعمل امتحان
لاوائل البحث قبل ما يدربهم قال ان شاء الله تفشل في الامتحان زعلت تقي
انها لسه هتمر بامتحان وذهبت الي والدتها وقالت ادعيلي ياماما انجح في
الامتحان ده هنا خلصت شغل ومستر سيد معجب بشغلها جدا وقالها انا بلغت
مستر مازن انك هديه للفرع بسبب شعله النشاط اللي عندك قالتله انا
مفيش حاجه عندي في الدنيا اهم من الشغل قالها واضح عليكي لكن ليه
كده انتي لسه صغيره لكن لا يظهر علي وجهك غير الحزن والهموم قالها
ممكن اوصلك النهارده قالتله لا شكرا انا هشتري بعض الاشياء من مكان
قريب وهو يمشي بالسياره وجدها عند محطه الباص وانها لم تشتري شئ
احترمها لانها رفضت انه يوصلها قال فعلا البنت دي محترمه جدا وذهبت
هنا لترتاح بالمنزل قليلا ثم ذهبت لوالده مازن وجدتها اتحسنت وبخير
وشكرت هنا علي توضيب البيت والاهتمام بعلاجها وهي مريضه هنا قالتلها
انتي قولتي ان انا بنتك بلاش تشكريني هنا قالت لها خدتي الدواء قالتلها
اه مازن جه بدري واعطاه لي خارج مازن من غرفته بيتحدث في التليفون
قامت هنا وبتقوله ازاي حضرتك يامستر مازن قال للذي معه علي الخط
ثواني وقالها ازيك ياهنا وللاسف كان معاه علي الخط مستر سيد مستر سيد
اتفاجئ بوجود هنا عند مازن ليلا وشك ان بينهم شئ ياتري هيغير
وجه نظره في هنا وهيغير معاملته معاها..
يتبع
الكاتبة رانيا البحراوي
لا محلل ولا مبري الذمه الي يمسح اسم القناة واسم الكاتبة
@meemoo17
📚قناة قصص حلوة📚