novels_stories | Неотсортированное

Telegram-канал novels_stories - قصص وروايات✏

4688

#قصص_وروايات♡✏ تحتوي قناتنا على العديد من القصص المنوعه والروايات الشيقه نتمى ان تنال رضاكم💜 🔥مانحلل حذف معرف القناه عند اخذ القصص🔥 💭تاريخ الانشاء ٥ نوفمبر ٢٠١٦ 🌟بوت التواصل :- @NovelsStoriesBot 🌟فهرس القناة:- @Novels_Story

Подписаться на канал

قصص وروايات✏

مقاطعاً بتوتر : أوعي تكوني نيلتي الدنيا ؟؟
-سيلين بانزعاج واضح : مش عارفة ، بس مش هسيبهم

لم يعد رامز في حاجة لفهم ما يحدث من زوجته ، فقد أدرك أنها لم تتصرف بحكمة مع جانا ، وأنها 

قد أخفقت في مسعاها ....
-رامز على مضض : calm down now.. انا جايلك 


أنهى رامز المكالمة مع سيلين ، ثم كور قبضة يده في ضيق واضح ،و...
-رامز وهو يلوي فمه : اكيد عملت مصيبة ! بغبائها واستعجالها هتبوظ كل اللي بخططله !! أنا 

قولتلها من الأول متروحش عند جانا والجماعة الفقر دول عندها ، بس دماغها جزمة وعملت اللي 

هي عاوزاه ....!!!!!
ثم رن هاتف رامز ، فرفعه ليرى اسم المتصل ، فامتعض وجهه حينما قرأه ، ولكنه كان مضطراً أن 

يجيب على ذلك الاتصال ،،،
-رامز هاتفياً ببرود : ألوو
-دارين هاتفياً بتوتر : هاي رامز
-رامز بقرف: خير يا دارين
-دارين بتردد : أنا.. أنا ..
-رامز متسائلاً في حنق : انتي ايه يا دارين؟
-دارين وهي تبتلع ريقها في توتر شديد : أنا pregnant!!!

اعتلت الدهشة وجه رامز ، وفغر شفتيه في صدمة ، ولم يصدق ما قد سمع لتوه و...
-رامز بتهكم صريح : نعم ياختي ؟
-دارين بنبرة مضطربة : زي ما بقولك كده ، أنا حامل 

صمت رامــــز للحظات ، وكأنه يحاول أن يفكر في حل سريع للخروج من ذلك المأزق ، لذا .. 
-رامز ببرود تــام : طب مبروك

اندهشت دارين من ردة فعل رامز الجافة على ما قالته و...
-دارين بقلق : بس ده ..ده منك انت 
-رامز بتهكم: وده من ايه ان شاء الله ..!!!!
-دارين بنظرات متوجسة ، وبعدم فهم : قصدك ايه ؟؟؟
-رامز بنبرة جــافة وقاسية : قصدي يا حلوة ، شوفي حد تاني تلزقيله المصيبة دي 

شعرت دارين أنها قد تلقت دلواً من المــاء البارد على رأسها و...
-دارين بنظرات زائغة ، ونبرة مرتعدة : انت بتقول ايه ؟؟؟ مش انت اللي كنت نايم معايا
-رامز بنبرة قاسية : لأ يا حلوة ، أنا واخدك used ، سكاند هاند يعني ، شوفي مين قبلي غلط معاكي

ابتلعت دارين ريقها في توتر صريح ، وأطرقت رأسها في خزي و... 
-دارين بخوف وصوت خافت : بس.. بس.. ده أنا حامل منك
-رامز بقسوة : معرفكيش

تملك الغضب دارين حينما وصل حديثها مع رامز إلى طريق مسدود و...
-دارين بنبرة حــــادة : انت جبان وخسيس و...
-رامز بنبرة محذرة وصوت صارم : لمي نفسك يا بت انتي ، وبعدين كله كان بمزاجك أنا 

مضربتكيش على ايدك ..!!!!!!!

بدأت العبرات تتجمع في مقلتي دراين ، ثم أجهشت في البكاء ، وحاولت أن تسيطر على انفعالها و..
-دارين بنبرة باكية وصوت مختنق : انت ضحكت عليا وفهمتني انك آآآآ.....
-رامز مقاطعاً ببرود شديد : كان برضاكي ولا لأ ، وزي ما قولتلك أنا مكونتش أول حد في حياتك ، 

فشوفي حد غيري تلبسيه الليلة 
-دارين بنبرة تهديد : انا .. أنا هفضحك
-رامز بعدم اكتراث ، ونبرة جافة للغاية : روحي ، هو أنا حوشتك .. ويا رايح كتر من الفضايح .. يا 

بت ده أنا صايع قديم .. لافف وداير ، مش واحدة زيك لسه مطلعتش من البيضة هتعملهم عليا

اغتاظت دارين أكثر من قسوة رامز معها ، فضاقت عينيها ، وجففت دموعها و...
-دارين بحدة : اه يا واطي يا ...
-رامز بنبرة عالية وصارمة : اخرسي واسمعيني ، أنا ممكن أساعدك ، أوديكي عند دكتور من اياهم 

يظبطك ...!!

خفق قلب دارين بقوة حينما سمعت تلك العبارة الأخيرة منه ، و...
-دارين بنظرات مصدومة ، ونبرة منفعلة : انت اتجننت ، ده أنا ممكن أروح فيها
-رامز بإيجــــاز : خلاص اتصرفي بمعرفتك ، سلام يا .. يا قطة !!

............
أنهى رامز المكالمة مع دارين دون أن يعبيء بها ، في حين اجهشت دارين بالبكاء ، وإنهارت تماماً 

، ولم تعد تقوْ ساقيها على حملها ، فجثت على ركبتيها وظلت ترثي حالها و...

-دارين ببكاء مرير : أنا .. انا اللي ضيعت نفسي !!
......
Flash Back ◘◘◘ لما حدث مع دارين ،،،،

أثناء وجود دارين في المطعم مع حـــازم وسيلين ورامز ، وبعد استئذان دارين للذهاب إلى المرحاض

، عرض رامز عليها أن يريها الطريق ، لذا انصرف كلاهما سوياً ، اقترب رامز من دارين ، ووضع 

يده على خصرها ، فانتفض جسدها فزعاً منه ، في حين رمقها هو بنظرات جريئة و......
-رامز وهو يتنحنح : احم .. آآ.. سوري ان كنت خضيتك 
-دارين بحرج : It's Okay


-رامز مبتسماً في خبث : ممكن your phone number عشان نكون على تواصل 
-دارين بنبرة ناعمة : شور مستر رامز ..
-رامز بنظرات لئيمة : انتي ممكن تقوليلي رامز ع طول
-دارين بتردد : بس.. بس
-رامز مازحاً : It's okay, I am not so old
-دارين وهي تضحك: هههههههههههههههههه ، طبعاً حضرتك لسه شباب
-رامز وهو يشير بيده : اتفضلي ، وأنا هنتظرك
-دارين مبتسمة نص ابتسامة : ثانكس


.................
◘◘◘ في اليوم التالي ،،،،

اتصل زيدان هاتفياً بدراين لكي يبدأ في السيطرة عليها وإخضاعها تحت إمرته ، بالإضافة إلى 

الاستفادة منها و...
-رامز هاتفياً بصوت خافت : ألوو .. دارين
-دارين هاتفياً بنبرة عادية : هاي مستر رامز
-رامز بلؤم : مش اتفقنا تقوليلي رامز ع طول
-دارين وه

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثانية والستون :

وفجأة دلف إلى الغرفة شخصاً لم يتوقعه أحد ، والذي كان بمثابة مفاجأة للجميع ، وكان يحمل باقة 

من الورد في يده .... ،،
-حازم مبتسماً : مساءالنور
-سهير متسائلة في استغراب : مين حضرتك ؟
-عايدة بدهشة وهي فاغرة شفتيها : هـــاه .. آآآ... أنت !!
-جانا وهي تعقد حاجبيها في اندهاش : انت مين ؟

حدق حـــازم في جانا ، ورمقها بنظرات حانية و..
-حازم وهو يتنحنح : آآ.. احم .. أنا حازم منصور
-عايدة بنبرة مترددة : ده .. ده .. صاحب عز ابني

التفت حـــازم برأسه ناحية السيدة عايدة و...
-حازم بصوت رخيم : ازيك يا عايدة هانم ، ازيك يا مدام جانا

عقدت جانا ساعديها أمام صدرها ، ورمقته بنظرات ممتعضة و...
-جانا بنظرة ممتعضة : حضرتك جاي هنا ليه ؟ وتعرفني اصلاً منين ؟؟

ابتلع حـــازم ريقه ، ثم نظر إليها بثقة و...
-حازم بنبرة هادئة : أنا.. أنا جاي اطمن عليكي .. أما مسألة أعرفك منين ، فأنا أعرفك كويس أوي 

..!
-جانا بحدة وهي تنظر إليه باستغراب :بس .. بس انا معرفكش !
-حازم مبتسماً من زاوية فمه : مش مهم ، لأن المهم الوقتي عندي هو انك تكوني بخير ، ده أنا لما 

عرفت باللي حصل مصدقتش ، وكنت عاوز أجي من بدري اطمن عليكي بس..بس .. الـ آآآ....

أرتابت عايدة في أمـــر حازم ، لذا قاطعته قبل أن يكمل باقي حديثه و...
-عايدة مقاطعة بنظرات ثاقبة ، ونبرة جـــادة : انت جاي ليه يا حازم ؟
-حازم ببرود تام : زي ما قولتلكم أنا جاي أطمن ع جانا
-سهير بنبرة هادئة : شكراً يا بني ع سؤالك
-دينا وهي ترفع أحد حاجبيها في تسائل : بس مش غريبة حضرتك تيجي تطمن ع حد مش تعرفه 

!!!!
-حازم بنبرة جـدية : ما أنا قولتلك يا آنسة اني أعرف مدام جانا لكن هي لأ
-جانا بايجاز : على العموم ثانكس ع اهتمامك

دنى حــــازم من فراش جانا ، ثم مد يده بباقة الورد إليها و...
-حازم مبتسماً من بين أسنانه : اتفضلي الورد ده عشانك ، و آآ... سلامتك !

مدت جانا يدها لكي تمسك بباقة الورد ، فتعمد حـــازم أن يلمس أصابعها لكي يتحسس ولو جزءاً من 

بشرتها ، فأبعدت هي يدها عنه ، ونظرت إليه بنظرات جادة و...
-جانا باقتضاب : ثانكس

نهضت عايدة عن مقعدها ، ثم رمقت حازم بنظرات مغتاظة و..
-عايدة بنبرة جدية : حازم عاوزاك شوية ؟
-حازم بصوت رخيم : سوري عايدة هانم ..
-عايدة بدهشة : نعم ! 
-حازم بتردد: آآ.. يعني.. أقصد ... أنا أصلا عندي شغل ، بس حبيبت أطمن على جانا ، آآآآ... قصدي 

مدام جانا
-عايدة على مضض : أنا مش هعطلك
-حازم بنظرات متوترة : احم .. آآ..وقت تاني عايدة هانم ، عن اذنكم ...


وفجأة دلف إلى الغرفة شخص أخــر ، لقد كانت سيلين ، والتي اندهشت من وجود حازم بها ، 

فمرقته من أسفل حاجبيها بنظرات ضيقة و...،،،،،،
-سيلين وهي ترفع أحد حاجبيها : You.. بتعمل ايه هنا ؟
-حازم بتوتر :هــه .. آآآ أهلا سولي هانم

صُدمت سهير حينما وجدت سيلين -والدة جانا- متواجدة أمامها ، فقد كان بينهما صراعات 

وصدامات لم تنتهي إلى اليوم .. 
-سهير بدهشة شديدة : انتي ؟

لم تتوقع جانا هي الأخرى مجيء والدتها إليها ، لذا نظرت إليها بأعين مدهوشة و...
-جانا فاغرة شفتيها : هاااااه
-عايدة متسائلة في حيرة : مين دي ؟
-دينا متسائلة في استغراب : who's she؟


شعر حــــازم أن الوقت والمكان غير مناسبين بالمرة لكي يبرر سبب وجوده هنا ، لذا ....
-حازم بنبرة جادة : هنتكلم بعدين سولي هانم
-سيلين بنظرات قاتمة : اوكي ..

دلف حازم خـــارج الغرفة ، في حين أكمل الجميع دهشتهم من تلك الزيارات الغير متوقعة من أناس 

تربطهم مشاكل سابقة مع كلا العائلتين ... 

رمقت جانا والدتها بنظرات حانقة ، و...
-جانا بنبرة منفعلة : انتي ايه اللي جابك ؟
-سيلين ببرود : مش هتقولي وحشتيني يا مامي ؟
-جانا بنبرة عصبية : مش أما تكوني أم أصلاً !!

أدركت سهير أن الصدام بين جانا وسيلين سيحدث لا محـــالة ، لذا بادرت بـ ....
-سهير بنبرة راجية : لو سمحتي يا مدام سيلين ممكن تمشي الوقتي
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
أشــــارت سيلين بيدها لسهير لكي تصمت ، ونظرت إليها شزراً و...
-سيلين بنبرة متجهمة ، ونظرات استعلاء : ششششش، انتي مين أصلاً عشان تقوليلي أمشي ولا لأ 
-سهير بحدة : أنا مرات عمها واللي قايمة بدور سيادتك
-سيلين بتهكم : محدش قالك تاخدي دوري

مالت عايدة قليلاً على دينا التي وقفت بجوارها و...

-عايدة لدينا بخفوت : مين دي يا دودي؟
-دينا وهي تمط شفتيها في همس : مش عارفة أنطي ديلة 

-سيلين بنبرة حــــادة : جانا is my daughter، وانا جاية أطمن عليها 
-سهير بضيق واضح : محدش منعك ، بس البنت مش حابة تقابلك الوقتي

تملك جانا الغضب ،ولم تعد تستطيع أن تسيطر على انفعالاتها المفرطة لذا ...
-جانا بحدة وهي تشير بيدها : اطلعي بره !!
-سيلين بنبرة بـــاردة : جاجووو حبيبتي ، أنا جاية أخدك معايا ، أرجعك لحضني
-جانا بنبرة ضائقة : أنا مش عاوزة ارجع تاني ليكي ،

Читать полностью…

قصص وروايات✏

هـــه ...!!!
-ياسين بنبرة يائسة وهو يشير بكلتا يديه : يعني مافيش أي أمل ؟؟؟
-حسين بحدة : أنا قولت مع السلامة !!!

وضع يوسف يده على كتف ياسين ، ثم دفعه بجدية و...
-يوسف بضيق : يالا بينا يا ياسين يابني ، ولينا كلام بعدين ياحسين أما الأمور تهدى
-حسين وهو يغمغم بإيجاز : معتقدش ..!!!!!!!
-يوسف بنبرة خافتة : تبات نار تصبح رمـــاد ، سلام يا أخويا !

ســــار يوسف ناحية باب المكتب ، ومن خلفه ياسين وهو يجر أذيال الخيبة ، ودلف الاثنين إلى 

الخـــارج ، في حين جلس حسين على الأريكة ، ثم دفن رأسه بين كفي يده متحسراً على ما صـــار 

بابنة أخيه ... 

................

في شركة عز الدين الكيلاني ،،،،،

لم يسلم أي أحد من العاملين بشركة عز الدين من إنفعالاته الحادة ، وتوبيخاته الشديدة ، حيث ثـــار 

في موظفيه بكل قسوة ، و...
-عز بكل نرفزة وبصوت هـــادر : مش معنى ان الشركة خلاص اتكسرت ، وحاولوا يولعوا فيها أن 

الشغل يقف ، لأ معلش أنا معنديش دلع أو هزار .. هو اسبوع بالكتير وهتكون الشركة واقفة تاني 

على رجلها مسافة ما العمال يخلصوا تصليح وصيانة..وفي الوقت ده عاوز الكل ينجز المطلوب منه 

.. فاهميييين ؟؟؟

-الموظفين بنبرة مرتعدة : مفهوم يا فندم ...! 
-عز بلهجة آمـــرة : اتفضلوا على مكاتبكم وخلصوا أشغالكم ...!!!!

التفت عــز الدين إلى سكرتيرته الأستاذة ريم و...
-عز بنبرة جــــادة : أ. ريم ، احنا هنشتغل في الدور الأرضي لحد ما يتم تجهيز المكتب بتاعي ..!
-ريم وهي توميء برأسها : حاضر يا فندم
-عز متابعاً بنبرة صارمة : عاوزك تكلمي المحامي و، تخليه يبلغني بأخر أخبارالتحريات اللي 

عملتها المباحث عن البهايم اللي هجموا على الشركة
-ريم بنبرة خافتة : تمام يا فندم ، حاجة تانية؟
-عز باقتضاب : لأ .. اتفضلي !!

ســـارت السكرتيرة بخطوات سريعة ناحية باب المكتب ، ثم أمسكت بالمقبض وكانت على وشك 

إدارته حينما وجدت ياسين يفتح الباب ويدلف هو الأخـــر إليه ..
تنحى ياسين جانباً لكي يجعل السكرتيرة ريم تمر من جواره ، ثم دلف هو إلى الداخل وســـار 

بخطوات منزعجة ناحية مكتب عز الدين المؤقت ...
ألقى ياسين ورقـــة ما على سطح المكتب و...

-ياسين بايجاز : خد امضيلي ع الطلب ده 
-عز متسائلاً باستغراب : طلب ايه ؟
-ياسين على مضض : انا هنقل عند ابوك
-عز وهو يعقد حاجبيه : ليه؟
-ياسين بضيق : من غير ليه ، يا هتمضيه ، يا أنا مستقيل
-عز بإيجــــاز : خلاص براحتك ... 

وقع عز الدين على طلب نقل ياسين إلى العمل في شركة والده المجاورة له ، ثم مد يده إليه بالورقة ، 

فجذبها ياسين منه ، ورمقه بنظرات معاتبة ، ثم أولاه ظهره ، واتجه ناحية الباب ... 

........................


توترت العلاقات بين ياسين وعز الدين بعد ما حدث ، واكتفى كلاهما فقط بإلقاء التحية بإيجاز هذا إن 

تقابل أحدهما مصادفةً ، حتى النادي لم يعد عز الدين يذهب إليه كعادته ، وياسين تقريباً قطع كل 

العلاقات مع رفاقه السابقون حتى يمنع وجود أي رابط مشترك بينه وبين عز .....

...............

في مكتب رامز وسيلين ،،،

تناقلت الأخبـــــار سريعاً إلى سيلين وزوجها حول ما جد من تطورات بشـــأن جانا ، وتفاجئت 

سيلين بأن ابنتها كانت حاملاً ...
-رامز ببرود وهو يجلس على المكتب : as you heard
-سيلين متسائلة : يعني جانا كانت pregnant منه ؟
-رامز بابتسامة شيطانية : كانت ، بس خلاص راح

ســـارت سيلين في اتجاه رامز ، ثم وقفت إلى جوار مقعده وعلى وجهها علامات الرضا و...
-سيلين بنبرة فرحة : كويس ، ده يضمن انهم مش يرجعوا لبعض ، وفرصة أني أرجع جانا ليا

أدار رامز رأسه ناحيتها و...
-رامز غامزاً : والـ money طبعا

مدت سيلين يدها لتعبث بخصلات شعر زوجها ، و....
-سيلين مبتسمة في ثقة : شور يا بيبي
-رامز بنبرة جــــادة : الديّانة بيطالبوا بفلوسهم ، ومش هينفع نتأخر عن كده

انحنت سيلين بجسدها نحو رامز الذي ظلت يتفحصها بنظراته الجريئة و...
-سيلين بصوت ناعم : شور بيبي ، don't worry, just couple of days 
-رامز وهو يمط فمه : I hope so

اقتربت سيلين بشفتيها من رامز الذي أطبق عليهما بشفتيه ، وقبلها قبلة مطولة و...
-سيلين بنبرة ساخرة : أنا هاروحلها الوقتي ، وألعب دور المامي 
-رامز ضاحكاً : هههههههههه ولو أنه مش لايق عليكي بس 
Good luck


اعتدلت سيلين في وقفتها ، ثم ســــارت بخطوات واثقة بعد أن جذبت حقيبتها من على المكتب في 

اتجاه باب الغرفة .. 
بينما ظل رامز جالساً على مكتبه يرمقها بنظرات متهكمة ...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

في المستشفى ،،،،

ظلت سهير تحاول جاهدة مع جانا لكي تجعلها تتناول بضع لقيمات من الطعام ، ولكنها كانت ترفض 

وبشدة أن تضع شيئاً ما في جوفها ...
أشاحت جانا بوجهها ، وظلت تنظر إلى السماء عبر زجـــاج النافذة الجانبية و...
-سهير بنبرة راجية : يا جانا يا حبيبتي كُلي ، محدش هينفعك 
-جانا باقتضاب : مش عاوزة
-دينا متسائلة :

Читать полностью…

قصص وروايات✏

عدتش في حاجة بينا.. أنا بكرهك.. اطلع بره.. برررره ..!!!

رمق عز الدين جانا وهو يقف بجوار باب الغرفة بنظرات احتقار ، في حين استمر ياسين في دفعه 

للخـــارج و...
-ياسين بضيق جلي : امشي بقى يا عم من هنا

حــــاول الجميع تهدئة جانا التي انتابتها نوبة من الهياج العصبي ، والصراخ الحـــــاد الممزوج 

بالبكاء الحارق و...
-يوسف بقلق بالغ : اهدي يا بنتي 
-عايدة بنبرة فزعة : عاوزين بسرعة الدكتور
-حسين بنبرة متوسلة : حبيبتي متعمليش في نفسك كده
-سهير بنبرة خائفة : بس يا جانا ، اهدي يا حبيبتي 
-جانا بصراخ عـــالي وصوت هـــادر : أنا بكرهه .. بكرهه .. !!!

ركضت دينا إلى الخــــارج ثم صاحت بالممرضات لكي يحضرن أحد الأطباء لتفحص حالة جانا التي 

ساءت كثيراً ، وبالفعل جاء الطبيب إلى الغرفة ، ثم اقترب من فراش جانا ، وأخــــرج حقنة ما من 

جيبه ، وحقن بها المحلول المتدلي من الحامل والذي يغذي جانا من كف يدها ...
جعلت تلك الحقنة أعصاي جانا ترتخي ، وجسدها يسكن ، وتنفسها يهدأ إلى حد مــا ... 

عانت جانا من إنهيار عصبي حــــاد ، استدعى تدخل طبيب متخصص لمتابعة حالتها ...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
بعد مرور يومين ، وتحديداً في مكتب حسين الدمنهوري ،،،
طلب المهندس حسين مقابلة كلاً من يوسف الكيلاني وياسين في مكتبه ، وبالفعل حضر كلاهما إليه 

في الموعد المقرر ... 
جلس يوسف على الأريكة الجلدية العريقة ، وجلس إلى جواره ياسين ..
نظر حسين إلى كليهما بنظرات جامدة ، وبوجه متبلد .. 
حــــاول ياسين سبر أغوار عقل المهندس حسين ، ولكن للأسفل لم ينجح .. ،،،،
-حسين بنبرة جـــادة : شوف يا يوسف ، أنا كان ممكن أعمل محضر باللي حصل ده ، وأتهم ابنك 

عز بمحاولة قتل جانا ، لكن عشان الصداقة والعشرة اللي بينا أنا مش هعمل كده ..!

نظـــر يوسف إلى ياسين الجالس إلى جواره ، ثم أطرق رأسه في أسف و...
-يوسف بتردد : آآآآ.. أنا
-حسين بحدة وهو يشير بيده : متكملش يا يوسف ، بس لحد كده واحنا خلاص

رفع يوسف بصره عالياً ، ونظر مباشرة في عيني المهندس حسين و...
-يوسف بنبرة راجية : لأ يا حسين ، احنا طول عمرنا أخوات على الحلوة والمرة مع بعض
-حسين بضيق بالغ ونظرات قاسية : بس ابنك مرعاش ده ، واتهم بنت أخويا بتهمة فظيعة من قبل 

حتى ما يتأكد منها ، لأ و كمان طلقها وموت ضناه من قبل ما يجي للدنيا ....!!!!!!! 

ابتلع يوسف ريقه في حزن ، ولكنه حـــاول أن يبرر موقف ابنه و...
-يوسف بتردد :آآآ....
-حسين بوجه ممتعض ، ونبرة متجهمة : كل ده وماشفعش عنده انه يقول كلمة طيبة للبت وهي في 

حالتها دي ، لأ جاي يشمت فيها كمان ..!
-يوسف بخفوت : آآ ..مش عارف أقولك ايه ، بس هو مكنش في وعيه ، شركته كانت بتولع ، 

وحياته بتدمر و...آآآ
-حسين مقاطعاً وبنبرة صارمة تحمل القليل من التهكم : متقولش حاجة ، احنا زي ما دخلنا 

بالمعروف ، خرجنا بالـ.. آآآ بالاهانة والضرب والـ.. آآ....
-يوسف مقاطعاً بنبرة جـادة : متكملش يا حسين ، طب بس فكر معايا بالعقل كده شركة عز اتكسرت 

، وولعوا فيها في نفس الوقت اللي حصل فيه الـ...
-حسين بنبرة جافة ، ونظرات استهجان : ميهمنيش الوقتي ، هو خلاص طلقها ، وأنا مش عاوز 

حاجة غير ان جانا ترجع زي الأول
-يوسف بنبرة متوسلة ، ونظرات راجية : يا حسين ، فكر كده ، في اكيييد حد ورا اللي حصل ده ، 

وأظن انت عارف هيكون مين ...

لم يهتم حسين بكلام يوسف الأخير رغم أهميته ، حيث أدار رأسه في اتجاه ياسين ، ثم رمقه بنظرات 

منزعجة و...
-حسين بنبرة صلبة : أه .. يا بشمهندس ياسين
-ياسين بتوجس : خير يا عمي

صمت حسين لثوانٍ معدودة ، ثم نظــر بأعين جـــادة و...
-حسين بنبرة باردة وقاسية : أنا معنديش بنات للجواز .. !!!

انتفض ياسين فزعاً في مكانه ، ونهض عن الأريكة ، ووقف ينظر إلى حسين بنظرات مصدومة و...
-ياسين بخضة فاغراً شفتيه : نعم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-حسين ببرود واقتضاب : اللي سمعته !!
-ياسين متسائلاً في ضيق واضح : طب ليه ؟؟ أنا ذنبي ايه ؟؟؟
-حسين بنبرة منزعجة ، وبنظرات حادة : مش أنت صاحبه ، تبقى أكيد زيه ، واهوو اللي اتلسع من 

الشوربة ينفخ في الزبادي 
-ياسين بتهكم واضح : طب هو طلع شوربة ، أنا مالي ، ليه تاخدني بذنبه؟؟

نهض حسين عن الأريكة ، ثم أدار وجهه ناحية الباب و...
-حسين بنبرة أكثر صلابة : المقابلة انتهت ...!

وقف يوسف هو الأخـــر ، وسلط بصره على حسين و...
-يوسف بنبرة حزينة : بقى كده يا حسين؟
-ياسين بحزن شديد : حرام تعمل فيا كده يا عمي..
-حسين باقتضاب : شرفتوا .. مع السلامة

أخذ يوسف نفساً عميقاً ، ثم جز على أسنانه في انزعـــاج واضح ، و...
-يوسف وهو يمط شفتيه : أنا مش هعاتبك الوقتي عشان مقدر اللي انت فيه ، رغم ان المفروض 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
انت كمان تعذرني لأن عز برضوه ابني ورغم اللي حصله إلا إن أنا واقف معاك ومع جانا
-حسين وهو يهز كتفيه بعدم اكتراث :

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الحادية والستون: 

في المشفى ،،،،،

دلفت جانا إلى غرفة عادية بعد أن حدث لها إجهاض بسبب سقوطها من أعلى الدرج في فيلا يوسف 

الكيلاني ..
حضرت عائلة المهندس حسين الدمنهوري إلى المشفى ، واستفسر حسين عما جرى ...


-حسين بنبرة حانقة : ليه محدش عاوز يقولي ايه اللي حصل لبنتي جانا ؟
-يوسف بتردد : آآآآآ... بص يا حسين .. الحكايــ....

وصـــل عز الدين في نفس اللحظة إلى الرواق الذي يقف فيه حسين مع والده يوسف ، ثم تدخل في 

حديثهما بـ....
-عز مقاطعاً وبنبرة بــــاردة ونظرات قاسية : أنا هأقولك اللي حصل يا عمي ، بكل بساطة بنت اخوك 

المصونة آآ...
-حسين بترقب : مالها ؟
-عز بنبرة جافة وحانقة : خاينة
-حسين بنظرات مصدومة ، وفاغراً شفتيه : ايه ؟؟؟ بتقول ايه ؟؟ خاينة !!!!

صـــاح يوسف في ابنه كي يكف عن الحديث و...
-يوسف بحدة: عــــــــــــز !!

لم يعبىء عز الدين بتحذيرات والده ، بل تابع حديثه بـ ....
-عز بنظرات غاضبة ، ونبرة قاتمة : أيوه خاينة .. الهانم ظبطتها في حضن واحد صاحبي ..!!!!!

رمق المهندس حسين عز الدين بنظرات ساخطة و...
-حسين بنظرات جاحظة ونبرة عالية : انت اتجننت ؟؟؟ 
-عز بنبرة قاسية : لأ متجننتش ، ده اللي حصل 
-يوسف بنبرة محذرة : عز احترم نفسك ومتكلمش كده عن مراتك 
-عز بتهكم ونظرات استهجان : أنا طلقتها خلاص !! 

لم يصدق المهندس حسين حرفاً واحداً مما تفوه به عز الدين عن ابنة أخيه ، فهو مدرك تماماً 

لأخلاقها ، ويعلم معدنها الأصيل ...
-حسين بنظرات مصدومة : طب ازاي ؟؟ جانا ، مستحيل !

أخـــرج عز الدين هاتفه المحمول من جيبه ، ثم ...
-عز بضيق واضح وهو يشير بيده : لأ حقيقي وحصل ، واتفضل شوف بنفسك الصور والفيديو .. ده 

ان مكنش بقى على مواقع النت دلوقتي .....!!!

مد حسين يده لكي يمسك بالهاتف ، وما إن رأى ما فيه حتى ارتعشت أطرافه و....
-حسين بنبرة مضطربة : مســ..مستحيل جانا.. لأ ... مشـــ.. مش ممكن ...!
-عز بتهكم واضح : أنا جيت بنفسي مش عشان أطمن عليها ، لأ عشان بس أوصلها كلمتين ...

صمت عز الدين لثوانٍ ، ثم نظر بجدية إلى المهندس حسين ، وتبدلت ملامحه إلى الجمود و...
-عز بنبرة قاسية : أنا عمري ما ندمت في حياتي على حاجة عملتها إلا إني عرفت بني آدمة زيها ، 

واتجوزتها وأمنتها ع اسمي وسمعتي ، وانا بحمد ربنا ان العيل اللي كان ممكن يكون رابط بينا 

خلاص راح ....!!!!!!!!!!!!!
-حسين وهو يعقد حاجبيه في استغراب شديد : عيل ؟؟ قصدك ايه ؟
-يوسف وهو يبتلع ريقه : أصل.. آآآ.. أصل جانا .. كانت.. حـ.. حامل ،وللأسف الجنين نزل

انتفض قلب حسين فزعـــاً حينما سمع بأمر فقدان جانا لجنينها و...
-حسين بفزع: ايييييييييه ؟؟؟؟
-عز بنبرة قوية : مش ابني !!

ســار يوسف في اتجاه ابنه بخطوات سريعة ، ووقف أمامه ، ثم دفعه بكلتا يديه من ذراعه للخلف 

لكي يبتعد عن المهندس حسين و...
-يوسف وهو يجزعلى أسنانه من الحنق : اخرس بقى وامشي من هنا الوقتي 
-عز بصوت عالي : خلي الهانم تسمع ، ده مكنش ابني ، هااااه، ده ابن حـ ..آآآ.....

لم يكمل عز الدين عبارته الأخيرة ، حيث رفع المهندس حسين يده عالياً في الهواء ، وباغته بصفعة 

قوية على وجنته و... 
-حسين بنظرات مميتة ، ونبرة هادرة : اخرس ! متكلمش عنها كده !!

في نفس التوقيت ، ركضت دينا مسرعة ناحية ثلاثتهم و....

-دينا بنبرة حماسية ومتلهفة : جانا فاقت .. وعاوزانا كلنا .. 

ثم التفتت برأسها تجاه عز الدين ، وأشارت له بعينيها و...
-دينا بتردد: حتى ..آآآ .. حتى عز ..!
-يوسف متنهداً بارتياح : الحمدلله يا رب
-حسين بنظرات غاضبة ، ونبرة متجهمة : لأ البني آدم ده مش هيدخل معانا خلاص 
-يوسف على مضض : امشي يا عز
-عز بتهكم صريح ، ونظرات استهجان : أنا مش طايق أشوف خلقتها أصلاً ، أنا جاي بس عشان 

اشمت فيها ....!!!!!

نظــــر حسين إلأى يوسف بأعين تشتعل من الحنق الشديد ، ثم أشـــار له بيده و...
-حسين بنبرة تهديد : اقوله يمشــــــــــي يا يوسف بدل ما أخنقه بايدي ، وانت عارفني ..!!!!!

لاحظت دينا اضطراب الأجواء بين الثلاثة ، فحاولت أن تبعد والدها عنهما و...
-دينا بنبرة راجية : بليز دادي ، تعالى لجانا
...........................................


في داخل غرفة جانا بالمشفى ....،،،، 

كانت جانا ممددة على الفراش ، ومعلق بكف يدها إبرة طبية يخرج منها بعض الخراطيم والتي 

تنتهي ببعض المحاليل الطبية ...

حـــاولت جانا أن تنهض عن الفراش ، ولكنها لم تستطع .. فجسدها يؤلمها كثيراً ..
-جانا بصوت ضعيف : أنا.. أنا..
-عايدة بصوت خافت وهي تمسد على شعرها : ارتاحي يا حبيبتي
-سهير وهي تمسح على وجنتها : متتكلميش يا بنتي 

دلف حسين إلى داخل الغرفة ، ثم اقترب من فراشها ، ووجه عليه علامات الغضب الممزوجة بالقلق 

، ولحق به من الخلف يوسف و...
-حسين بلهفة: حمدلله ع سلامتك يا بنتي 
-يوسف بنبرة هادئة نوعاً ما : حمدلله على السلامة يا جانا
-جانا وهي تتأوه من ال

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ني ؟؟؟؟
-ياسين بحدة وصوت هـــادر : انت غبي ومجنون ، ازاي تصدق على مراتك ده ، اومال لو مكونتش 

عارف أخلاقها كويس ، وعارف انت عملت ايه عشان تتجوزها ؟؟؟
-عز وهو يلوي فمه في استهجان : طول عمرها كدابة ، وبتاعة حركات وأفلام ، فمش بعيد تكون 

رسمتها صح عليا عشان تنتقم مني ..!
-ياسين بغيظ : والمصحف انت مجنون
-عز بلهجة حــــادة: ما تحترم نفسك وتسيبني في المصايب اللي انا فيها 
-ياسين وهو يمط شفتيه في استنكار : هو في اكتر من كده مصيبة ؟
-عز بضيق واضح : اه ياخويا ، في ان شركتي ولعت 
-ياسين بنظرات مصدومة : بتقول ايه ؟
-عز بحدة : اللي سمعته ، الشركة اتدمرت ، وولعوا فيها ولاد الحرام
-ياسين وهو يحك رأسه : أنا مش عارف أقولك ايه ، بس مش هقدر اسيب الجماعة هنا ، هطمن 

على جانا وأجيلك
-عز وهو يزفر في انزعاج واضح : يوووه ، متجبش سيرتها تاني ، خلاص بححح ....!!!!!

.....................................

في فيلا سيلين ورامز ،،،،
وصلت أنباء ما حدث إلى سيلين التي رقصت طرباً وفرحاً و...
-سيلين بنبرة فرحة : Great news 
-رامز بنظرات شيطانية : عشان تعرفي يا سولي لما رامز يحط حاجة في دماغه !
-سيلين بنبرة إعجاب : برافو يا بيبي ، كده انت ضربت عصفورين بـ One Stone
-رامز مبتسماً في خبث :طبعااااا ، ولسه ، فاضل بس ناخد الفلوس ويبقى وجودنا هنا is over!
-سيلين مبتسمة بثقة : ده بقى دوري
ثم رن هاتف سيلين برقم مــا ، فأمسكت بالهاتف ، وســارت بضع خطوات مبتعدة عن رامز ، 

وأجابت على الاتصال و ...،،،
-سيلين هاتفياً : ألوو .. ييس
-المتصل: ......................
-سيلين بنبرة سعيدة : Good job
-المتصل:.......................
-سيلين بنبرة جـــادة : اطمن ، deal is deal
-المتصل: ...................
-سيلين وهي تشير برأسها : اوكي .. باي 
ظل رامز متابعاً لزوجته وهي تتحدث باقتضاب وكلمات غير مفهومة، وما إن اقتربت منه مجدداً حتى 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-رامز متسائلاً : مين يا سولي ؟؟
-سيلين بارتباك :آآ.. nobody حياتي
-رامز وهو يمط شفتيه ، وبنظرات ضيقة : ممممم ، بتعملي شغل من ورايا يا سولي ؟
-سيلين بنبرة هادئة : لأ يا بيبي ، بس بحاول اعرف أخبار عن جانا
-رامز وهو يعيد رأسه للخلف : أها .. اوكي 

....................
عودة مرة أخرى للمستشفى ،،،،،

وصلت عائلة حسين الدمنهوري إلى المشفى ، وما إن علموا بمكان غرفتها حتى ركضوا ناحيتها .. 
وجد حسين يوسف يجلس خـــارج الغرفة على أحد مقاعد الانتظار الحديدية ، فاقترب منه ، وقلبه 

يتملكه الرعب والقلق .. 
-حسين بلهفة: خير يا يوسف جانا بنت مالها ؟؟
-يوسف بتردد : هي.. هي.. حالتها الوقتي مستقرة ، لكن..لكن للأسف..الجنين ...نـ.. نزل !!
-سهير بنظرات مصدومة : ايه بتقول ايه ؟؟ يا حبيبتي يا جوجو
-حسين بنبرة آسفة : لا حول ولا قوة إلا بالله ، لا حول ولا قوة إلا بالله 
-عايدة بنبرة حزينة : أنا مش عارفة أقول ايه يا سهير هانم
-حسين متسائلاً باستغراب : وده حصلها من ايه ، قولي يا يوسف ؟؟؟؟
-دينا وهي تبكي : عشان كده هي قالت ان وراها مشوار مهم ، يا ريتك كنتي قولتلي يا جوجو
-ياسين بضيق : قدر الله وماشاء فعل ، انا هاروح أدفع الفاتورة وأرجعلكم ..
-حسين بإصرار : مردتش عليا يا يوسف ، ده حصلها من ايه ؟
-يوسف بتردد : آآآآ... هي ..هي ..
وفجأة رأوا الممرضات وهن يدلفن خــارج غرفة العناية ، ويسحبن التروللي الموضوع عليه جانا 

للخــارج ويتوجهن بها إلى غرفة أخــرى .. فركضوا خلفها و..
-الجميع بلهفة : جانا ... جانا
-سهير بصوت باكي : ردي عليا يا حبيبتي
-حسين بنبرة قلقة : بنتي ، أحنا هنا جمبك يا حبيبتي
-عايدة بنبرة حزينة : لا حول ولا قوة إلا بالله
-يوسف وهو يهز رأسه في آسى : ربنا يعوض عليها بالأحسن
-دينا بنبرة راجية : جوجو بليز ردي عليا
توقفت إحدى الممرضات عن السير ، والتفتت إليهم ، في حين أسرعت باقي الممرضــات بتحريك 

التروللي لداخل الغرفة و...
-الممرضة الأولى وهي تشير بيدها : من فضلكم يا جماعة ، سيبوها لما تفوق هنبلغ حضراتكم ، عن 

اذنكم ، اتفضلوا حضراتكم بره الوقتي، سيبوها ترتـــاح 
-الممرضة الأخرى بلهجة صارمة : يالا يا جماعة ، مينفعش كده!
-يوسف وهو يشير بعينيه : حاضر ، هنطلع ، يالا يا حسين
-حسين بقلق : مش هينفع أسيبها لوحدها
-يوسف وهو يربت على ظهره : هي مش لوحدها ، احنا معاها بس هنقف بره
وبالفعل دلف الجميع إلى خارج غرفة جانا ...
ظل حسين يجوب الطرقة ذهاباً وإياباً وعلى وجهه علامات الانزعاج جلية و... ،،،،
-حسين بنبرة غاضبة : ليه محدش عاوز يقولي ايه اللي حصل لبنتي جانا
ابتلع يوسف ريقه في توتر بالغ ، ثم أطرق رأسه ونظر إلى يديه التي تصببت عرقاً و..
-يوسف بتردد: آآآآآ... بص يا حسين .. الحكايــ....
-عز مقاطعاً بنبرة فاترة : أنا هأقولك اللي حصل يا عمي .............................. !!!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

قولي ايه ؟؟؟؟
-يوسف بتوجس : استرها يا رب 
استمع عز الدين إلى ما قالته جانا ، وخاصة حينما قرأ شفتيها وهي تلفظ كلمة ( حامل ) فتملكه 

الغضب ، و...
-عز بحدة وهو يشير بيده : مش ابني !!!
-عايدة بنظرات مصدومة : انت اتجننت ، اخررررس
نظرت جانا إلى يوسف بأعين راجية و...
-جانا بنبرة ضعيفة ومتوسلة : ابنـ.. ابني... الحقه ..يا انكل... يوسف
عــــاد ياسين من الخارج وهو يركض ، ثم جثى على ركبته بجوار جانا و...
-ياسين بلهفة : الاسعاف جاي في الطريق 
-يوسف وهو يشير له : اسندها يا ياسين معايا ، أنا هخدها في عربيتي على المستشفى ، ده يوم 

الاسعاف بسنة ، وأنا مش هستنى البنت تضيع مننا 
-عايدة برجـــاء: بسرررعة يا يوسف
-عز بنبرة قاسية : اياكش تموت ونخلص !
-عايدة بحدة : استحالة تكون ابني ! خلي في قلبك رحمة
-عز بتهكم واضح : معدتش مراتي ولا تفرق معايا
-ياسين بنظرات مغتاظة : يالا يا عمي
وبالفعل اقترب ياسين من جانا ووضع أحد ذراعيه أسفل ظهرها والأخر من أسفل ركبتيها ثم 

محلها بين ذراعيه وأمسك يوسف برأسها في حين ركضت عايدة بخطوات سريعة للأمــام .. 
كانت جانا تقطر دماً فتوجس ياسين خيفة من تدهور حالتها ورفع يوسف بصره للمساء في 

رجــاء ..
وصـــل يوسف إلى سيارته ،وفتحت عايدة المقعد الخلفي للسيارة ، وأسند ياسين جانا عليه ، ثم 

ركبت عايدة بجوارها ، في حين جلس ياسين في المقعد الأمــامي ..
أدار يوسف محرك السيارة ، وضغط على دواسة البنزين ، ثم انطلق بالسيارة ناحية أقرب مشفى ...
ظل عز الدين ماكثاً في الفيلا يسب ويلعن ذاك اليوم الذي قابل فيه جانا ، وحينما قرر أن يرتبط بها ، 

وأيضاً حينما أصر على الزواج منها ، وأخيراً حينما أعلن عن استسلام قلبه لحبها 
-عز بنبرة باردة وشامتة : تستاهل اللي جرالها ، ايوه ده مش ابني ، ده ابن ...... !!
وقطع تفكيره العالي صوت رنين اتصال هاتفي ، فســار عز الدين ناحية غرفته ، ثم أمسك بهاتفه 

المحمول الملقى على الفراش وأجــاب على الاتصال و.. ،،،
-عز هاتفياً بضيق : ألووو ، عاوز ايه !!!
-حارس الأمن محسن هاتفياً بنبرة متوترة : عز باشا ، الحقنا يا بشمهندس
-عز بتوجس : ايه في ايه ؟
-حارس الأمن محسن بنبرة مرتعدة : بلطجية يا باشا هجموا علينا وكسروا الشركة كلها وولعوا فيها
-عز بنظرات مصدومة ، ونبرة عالية : انت بتقول ايه ؟؟؟؟؟؟
-حارس الأمن محسن: احنا بنطلبك من بدري يا باشا عشان نبلغك بس حضرتك مش بترد ..!
وضع عز الدين يده فوق رأسه ، وظل يعبث بشعره في ضيق جلي و...
-عز بنبرة فزعة : يادي النصيبة اللي وقعت ع دماغي ، انا جايلك فورا ......!!!!!!!!!

..........................

انطلق عـــز الدين إلى خـــارج الفيلا ، ثم استقل سيارته ، وقادها بسرعة عالية إلى أن وصل إلى 

مقر شركته ، حيث وجد النيران تشتعل بالطابق العلوي ، وسيارات المطافيء ورجال الإطفاء 

يحاولون إخمـــاد ذلك الحريق الهائل ...
ترجل عز الدين من سيارته ، ثم ســـار بخطوات راكضة نحو مدخل الشركة ، وظل ينظر إلى النيران 

التي تلتهم شركته بنظرات مصدومة و...
-أحد المتواجدين وهو يهز رأسه : لا حول ولا قوة إلا بالله 
-شخص أخر بنبرة حزينة : الله يصبرك يا بني
-عز وهو يضع كلتا يديه على رأسه : دي كارثة ، ايه اللي حصل بالظبط ؟

اقترب حــــارس الأمن سيد من عز الدين حينما رأه ، ووقف إلى جواره ، والتقط أنفاسه بصعوبة 

و...
-حارس الأمن سيد بصوت لاهث : يا بيه ... بعد ما سعاتك مشيت بدقايق هجم ...علينا لوري فيه 

ناس متخفيين عدمونا العافية وكسروا كل حاجة في الشركة ، وبعد كده ... طلعوا ع مكتب سعاتك 

ولعوا فيه ..!!
-عز بنبرة فزعة : الورق ، الملفات ، الصفقات ، ياااااا ربي
-حارس الأمن سيد بصوت مرهق : احنا بلغنا المطافي والبوليس وحاولنا نوصلك يا بيه بس 

ساعتك مكونتش بترد ..!!!
-عز وهو يشير بيده بنبرة ضائقة : خلاص اسكت اما أشوف هتصرف ازاي 
-حارس الأمن سيد وهو يطرق رأسه في حزن : حاضر يا بيه

...................................

في المستشفى ،،،،
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
دلفت الطبيبة خـــارج غرفة الطواري وهي مطرقة الرأس ، ثم نزعت عن فمها الكمامة التي تضعها 

و..
-الطبيبة بنبرة حزينة : للأسف يا فندم الجنين نزل، ربنا يعوض عليكم
-يوسف بصدمة : ايييه ؟
-عايدة متسائلة بقلق : وجانا عاملة ايه ؟
-الطبيبة وهي تشير برأسها : حالتها مستقرة 
انصرفت الطبيبة من أمامهم ، في حين التفت ياسين إلى يوسف وعلى وجهه علامات الاندهاش و...
-ياسين متسائلاً باستغراب : جنين ايه ؟ هي كانت حامل ؟؟
-يوسف بضيق : ايوه يا ياسين ، كانت ، إنا لله وإنا إليه راجعون!!
-عايدة وهي تمط شفتيها في حزن : عيني عليكي يا جانا
-ياسين متسائلاً بنظرات حادقة : وعز كان عارف انها حامل ؟؟؟؟؟
-يوسف بحزن شديد : ايوه ، وسابها تنزف قدامه وقال ده مش ابني ...!!!!!
-ياسين بنظرات مغتاضة ، ونبرة معاتبة : ليه كده يا عز !! عملت كده ليه ؟؟ موت ابنك بايدك !

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الستون : 

في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،


دلفت جانا إلى داخل غرفة زوجها ، وعلى وجهها علامات سعادة جلية .. 
ولكنها وجدت زوجها يجلس على الأريكة وجهه متجهم للغاية ، فابتسمت بثقة ، وســارت بخطوات 

بطيئة نحوه و...
-جانا بفرحة: حبيبي ، مالك مضايق ليه ؟؟ أنا عندي ليك أخبار حلوة أوي ، عــارف انت أول ما 

هتسمعها مش هتصدق ..!
نظر إليها عز الدين شزراً و...
-عز بنبرة صـــارمة : كنتي فين؟
انتفض جسد جانا على إثر صوته ، ونظرت إليه بنظرات قلقة ومتوجسة و...
-جانا بنبرة قلقة : يعني مش عاوز تعرف الأخبار الحلوة اللي عندي ؟
نهض عـــز الدين عن الأريكة ، ووقف في مواجهة جانا ، ونظر إليها بأعين مشتعلة من الغيظ و...
-عز بحدة: كنتي فيييييييييييين ؟؟
انتفضت جانا فزعاً ، وتراجعت خطوة للخلف و...
-جانا باستغراب : الله !! في ايه مالك يا عز ؟؟؟ بتزعق ليه ؟؟

لوت جانا شفتيها في حزن مصطنع ، وعقد ساعديها أمام صدرها وأشاحت بوجهها الناحية الأخرى 

و..
-جانا وهي تهز كتفيها : طب مش قايلالك حاجة

مد عز الدين يده ، ثم أمسك بذراع جانا بقسوة ، وقبض عليه بشدة و...
-عز بنظرات شرسة ، ونبرة حـــادة : كنتي فين يا هانم ؟ ردي على سؤالي ؟؟؟؟؟؟

تآلمت جانا من قبضة عز الدين ، وحاولت أن تخلص ذراعها منه ، ولكنه كان قابضاً عليه ، فظلت 

تتلوى أمامه و...
-جانا متآلمة: آآاااه سيب ايدي يا عز

نظـــر عــز الدين إلى جانا بنظرات حانقة ، وأعين مشتعلة من الغضب ، ثم أرخى قبضته عنها ، 

وســـار خطوتين للأمــام و...
-عز بنبرة غاضبة ومحذرة : طبعاً معندكيش حاجة تقوليها ! وأوعي تقوليلي انك كنتي عند دينا ، 

عشان أنا لسه جاي من هناك ...!!!

ابتلعت جانا ريقها في تردد ، ونظرت إليه بتوجس و... 
-جانا متسائلة بتردد: هو آآآ انت ... كنت.. آآ ..عـ. عند دينا وأنطي سهير ؟؟؟؟؟

التفت عــز الدين بجسده ناحيتها و...
-عز وهو يجز على أسنانه بحنق : ايوه يا هانم ! 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
رسمت جانا على وجهها علامات السعادة ، ثم اقتربت من عز الدين ، ورفعت ذراعيها عالياً ، 

وتعلقت بعنقه و...
-جانا بدلع: طب مش هاقولك كنت فين إلا لما تصالحني !

أبعد عــز الدين ذراعي جانا عنه ، ثم نظر إليها مغتاظاً ، ورفع يده عالياً في الهواء ليهوي بها على 

وجنتها ويصفعها بحدة و...
-عز بنبرة غاضبة : طبعااااااااااا كنتي ماشية على حل شعرك !!!

نظـــرت جانا إلى عز الدين بنظرات مصدومة ، وفغرت شفتيها في اندهاش ووضعت يدها على 

وجنتها تتحسسها واحتقنت عينيها بالغضب الممزوج بالدموع الحارقة ثم رمقته بنظرات مميتة 

و... 
-جانا بحدة: انت اتجننت ، ايه اللي بتقوله ده؟؟؟
-عز وهو يشير بيده بصوت هـــادر : بقول الحقيقة يا هانم ، ان مراتي صايعة و آآآ..
-جانا مقاطعة بنبرة آمــــرة : اخـــــــــرس ، متكلمش عني بكلمة واحدة ، أنا أشرف من أي حد كنت 

تعرفه ..!

رمق عز الدين جانا بنظرات استهجان و...
-عز وهو يلوي فمه في تهكم : لأ واضح فعلا .... !!!

أخـــرج عز الدين من جيب بنطاله سلسلة جانا ، ثم رفع يده في وجه جانا ليريها إياها بين أصابعه 

و...
-عز بنظرات غاضبة ، ونبرة قوية : طيب والسلسلة دي بتعمل ايه في الساونا ؟؟؟

نظـــرت جانا إليه بنظرات متسائلة ، ورغم أنها بدأت تذرف الدموع ، إلا أنها استجمعت شجاعتها ، 

ووقفت أمامه قوية العزيمة و..
-جانا بعدم فهم : سلسلة ايه ؟ وساونا ايه ؟؟ أنا مش فاهمة حاجة من اللي انت بتقولها !!!

مد عز الدين يده ، وامسك بكف يد جانا ، وفتحه ، ثم وضع السلسلة فيه بغيظ ، وابتعد عنها وأولاها 

ظهره ، فنظرت جانا إلى السلسلة مجدداً بتفحص شديد ،وتسائلت في نفسها عن كيفية وصولها إليه 

، حيث انها قد أرسلتها قبل يومين مع الخادمة دلال إلى محل الصاغة لكي يتم إصلاح القفل الخاص 

بها ، ومن المفترض أن تستلمها من المحل بعد أسبوع ....

جففت جانا دموعها بطرف إصبعها ، ثم اقتربت من عز الدين ووقفت خلفه ، و...
-جانا بنظرات مندهشة : دي سلسلتي ! بس هي وصلتلك ازاي ؟؟؟ ده انا كنت مودياها تتصلح مع 

آآآآ.....

لم تكمل جانا عبارتها الأخيرة ، حيث أدار عز الدين جسده ، وصفع جانا مرة أخرى على وجنتها 

صفعة قوية و...
-عز بنبرة غاضبة للغاية : تتصلح برضوه يا زبالة !!

تملك الغضب من جانا ، ولم تعد قادرة على تحمل إعتداءات عز الدين عليها ، فصرخت فيه بـ ....
-جانا بصراخ : انت بتضربني ليه ، أنا عملتلك ايه ؟
-عز بنظرات مميته ولهجة صادحة : يعني مش عارفة ، كفاية كدب بقى ، مش كنتي في حضن 

عشيقك ده انا لسه شايفك من شوية !!
-جانا بنظرات مصدومة ، ونبرة قوية : انت كداب ومفتري ، ده محصلش ، اقسم بالله ما حصل 
-عز بتهكم : قالوا للحرامي احلف !!! طب والصور دي يا هانم ، والفيديو ده كمان كدب ؟؟؟؟

مد عز الدين يده التي تحمل هاتفه المحمول ، فأخذت جانا الهاتف منه، وضغطت على بعض الأزرار 

، وتفاجئت بصور مفبركة لها وهي تضحك

Читать полностью…

قصص وروايات✏

د شيء ما مريب يحدث ،وليس أمامه سوى التأكد بنفسه ... 

وصــل عز الدين إلى النادي ، وصف سيارته في الجراج الملحق به ، ثم ركض مسرعاً للداخل ... 
لمح ياسين عز الدين وهو يركض من بعيد ، فـ.... ،،
-ياسين باستغراب : الله ، ده عز .. ايه اللي جابه الوقتي ! ...

نهض ياسين من مقعده ، ثم ســـار بخطوات سريعة ناحيته و...
-ياسين بنبرة عالية : ياااااا عز ، زيزووووووووووو

انتبه عز الدين إلى صوت ياسين ، وأدار رأسه في اتجاهه و...
-عز بضيق: ياسين ! ماشوفتش جانا
-ياسين وهو يرفع أحد حاجبيه في استغراب : جانا؟ ودي ايه اللي هيجبها هنا ؟؟؟
-عز بحدة ونظرات منزعجة : دور معايا عليها بسرعة في النادي ، ولا أقولك أنا هشوفها في 

الساونا !!

أطرق ياسين رأسه ، وظل يعبث بيده في فروة شعره ، وعلامات الدهشة مرسومة على وجهه و...
-ياسين بتعجب وبخفوت : ساونا ! وهي ايه اللي هيجبها الساونا ؟؟؟ دي أصلاً بايظة بقالها جمعة 


رفع عز الدين رأسه ، ونظر حوله فلم يجد عز الدين إلى جواره ، فجــاب ببصره أرجــاء النادي إلى 

أن لمحه يركض في اتجاه الساونا ، فركض خلفه و...
-ياسين بنبرة عالية وهو يحاول اللحاق بعز: استنى آعــــــــز 

راقب فؤاد عز الدين وهو يتجه إلى الساونا وعلى وجهه علامات امتعاض رهيبة ، فاتصل هاتفياً 

بحـــازم وأبلغه بـ ....
-فؤاد هاتفياً بصوت خافت : بس هو جاي عليك ، استعد
-حازم هاتفياً بنبرة جــادة : تمام ، اقفل انت ، وابعد 
-فؤاد مبتسماً بلؤم : اشطا

وصـــل عزالدين إلى المكان المخصص للساونا ، فوجد حـــازم يدلف منه للخـــارج وهو يعيد ترتيب 

ثيابه ، فتسمر حازم في مكانه ، ورسم على وجهه علامات الاستغراب ...
نظر إليه عز الدين بنظرات شرسة وعلى وجهه تساؤلات جمة و...
-عز بدهشة : حـــازم !!! انت .. انت بتعمل ايه هنا في الساونا يا حازم ؟
-حازم وهو يتنحنح في حرج : احم .. آآآ... ايه ؟ دي آآ... ساونا يا زيزو يعني ، هاكون بعمل ايه ، 

بـ... بظبط نفسي !

تملك الغضب من عز الدين ، فكور قبضتي يده في شراسة ، وانطلق في اتجاه حازم ، ثم أمسك به 

من ياقته ، وجذبه بعنف ناحيته ، وبدأ يعتدي عليه بالضرب و...
-عز بنظرات قاتلة ، ونبرة محتقنة : اه يا واطي 

اندهش ياسين من حالة الهياج التي سيطرت فجـــأة على عز الدين ، وحاول التدخل و...
-ياسين متعجباً : في ايه يا جماعة ما تفهومني ؟؟؟

أمسك حازم بقبضتي يده عز الدين ، وحـــاول ابعاده عنه و...
-حازم بحدة : سيب التي شيرت يا عز .
-عز بنبرة صادحة : رد عليا بتعمل ايه هنا ؟؟
-ياسين بنبرة عالية : يا رجـــالة صلوا ع النبي كده 
-حازم بنبرة بـــاردة : ملكش فيه
-عز بنظرات محتقنة ، ونبرة مشتعلة من الغضب : لأ ليا ، لما تكون حد يخصني 
-حازم بنظرات ضيقة : قصدك ايه ؟
-عز بحدة : جانا !!!
-ياسين باستغراب شديد : ومال جانا ومال حازم والساونا
-عز بنظرات صارمة : اسأله
-حازم بتهكم : ياعم انت مجنون ، انا مالي ومال مراتك 

نظر عز الدين إلى حـــازم بنظرات ممتعضة ، ولكنه لاحظ قيام حازم بالغمز بطرف عينه لأحد ما 

يقف خلفهما ، فالتفت برأسه للخلف ، فوجد خيال فتاة ما من خلف بابٍ زجاجي ، وتبتعد مسرعة عن 

المكان .. التفت عز الدين مجدداً إلى حـــازم ، وأمسك به من ياقته و...،،،
-عز بنظرات قاتلة ، ونبرة غاضبة للغاية : مين كان معاك يا حازم في الساونا ؟؟؟؟
-حازم بتردد: آآآآ... ما... مافيش 

انقض عز الدين على حــــازم ، وضربه بقسوة في وجهه ، وأسفل فكه و...
-عز بنبرة عنيفة : بقولك قولي مين؟
-حازم وهو يحاول ابعاده : مافيش يا عم انت !!!

تدخل ياسين وحاول أن يكون حاجزاً بينهما ، ويبعد كلاهما عن الأخر و....
-ياسين بنبرة منزعجة : ياعم قوله مين كان معاك وريحه
-حازم بحدة : الله يا ياسين ، ما قولتلك معييش حد ..!!!

أرخى عز الدين قبضتيه عن حـــازم ثم ركض في اتجاه الباب الزجـــاجي ، ودفعه بغضب ، وظل 

يجوب ببصره في أرجـــاء الساونا ، فلم يجد أي أحد بالداخل ، ولكنه أخفض بصره فجــأة ليتفاجيء 

بـ سلسلة ما ملاقاة على الأرض ، فانحنى عز الدين بجذعه ، ومد يده وأمسك بالسلسلة بأصابع يده ، 

وتفحصها وهو فاغر شفتيه ، وعلى وجهه علامات الاندهاش ..

-عز بنظرات مصدومة : دي.. دي.. السلسلة بتاعة جانا !!

لحق ياسين بعز الدين ، ووقف داخل غرفة الساونا يتأمل المكان و...
-ياسين متسائلاً وهو يلهث: هااا ، لاقيت حاجة 
-عز بنظرات مصدومة ، ونبرة متفاجئة : دي.. دي ..
-ياسين بعدم فهم : ايه ؟

لم يجبْ عز الدين على ياسين ، وإنما ســـــار بخطوات غاضبة للخارج ، وما إن رأى حـــازم وهو 

يقف غير مبالياً بعز الدين ولا بغضبه حتى هجم عليه مجدداً ، وكال له من اللكمات ما يستحق ، 

وسبه بأفظع الألفاظ ، والغريب في الأمـــر أن حـــازم لم يدافع عن نفسه ..
بل بالعكس ارتسم على وجهه علامات شيطانية ، ونظر إلى عز الدين بنظرات خبيثة و...
-عز بنبرة غاضبة ونظرات مصدومة : انت يا حازم يا **** ، تعمل كده
-حازم بتنهيدة ونظرة لئيمة : أعمل اي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة التاسعة والخمسون :

في شركة عز الدين ،،،

كان عز الدين مشغولاً بما لديه من اعمال ، ظل يتطلع إلى الملفات الموجودة أمامه ، فقطع انشغاله 

اتصالاً هاتفياً ، فمد يده وأمسك بهاتفه المحمول الموضوع على سطح المكتب ، ثم نظر إلى شاشة 

هاتفه المحمول ، فوجد أن رقماً ما يتصل به ، فضغط على زر الايجاب ، ورفع الهاتف على أذنه و...
-عز هاتفياً بنبرة جـــادة : ألوو
-المتصل بنبرة متهكمة : المهندز عز الكيلاني
-عز باستغراب : أيوه أنا ، مين معايا؟
-المتصل وهو يلوي فمه بنبرة وقحة : مراتك خرباها ع الاخر في النادي

نهض عز الدين عن مكتبه وعلى وجهه علامات الغضب الحانقة و...
-عز بنبرة عصبية : ما تحترم نفسك يا * انت يا .... و **** 
-المتصل بنبرة بـــاردة : ما بوراحة يا هندزة ، بدل ما انت فاتح بكابورت الشتايم دي ، روح لِمها !!
-عز بنبرة صارمة ووجه ممتعض : بس يا سافل مراتي أشرف من واحد حقير زيك بيتكلم عليها
-المتصل بنبرة اكثر برودة : أهي دخلت من شوية قدامي أهي ، لأ ومع مين ، مش هتصدق ، مع 

حازم صاحبك !!

تحولت حدقتي عين عز الدين إلى جمرتين من النيران ، واحتقن وجهه بالغضب و....
-عز بنبرة هادرة : أه يا كلب يا.....
-المتصل مقاطعاً ببرود تـــام ونبرة حماسية : اشتم براحتك بس الدنيا هنا ايه ، والعة على الاخر ، 

اوبـــاااا !! احنا داخلنا في مرحلة التحسيس ، هتلاقيهم في السونا ملط يا معلم ، وكلها ساعة وتلاقي 

الفيديوهات والصور منورة التت والنت 
-عز وهو يجز على أسنانه من الحنق الشديد : اخرررررس يــ...........
-المتصل مقاطعاً بفتور تــام ونبرة متهكمة : انا عملت اللي عليا سلام يا.. يا دغوف 
-عز بعصبية : الوووو ... ألووووو !!

تملكت العصبية المفرطة عز الدين ، فانطلق مندفعاً خـــارج مكتبه ، وركض ناحية مدخل الشركة 

وعقله يكاد ينفجر من تلك الإدعاءات الكاذبة على زوجته 


-عز بنبرة غاضبة : مستحيل جانا تعمل كده ، مستحيييييل ، اكيد ده واحد تيييت عاوز يوقع بينا

رأى أحد حراس الأمن المهندس عز الدين وهو يركض خـــارج الشركة وعلى وجهه براكين الغضب 

، فحــــاول أن يوقفه و...
-حارس الأمن محسن بنبرة عالية : يا عز باشا ، عز باشا !!
-حارس الأمن سيد باستغراب : ماله البشمهندس
-حارس الأمن محسن وهو يمط شفتيه : مش عارف ، اخد في وشه وحتى مقالناش ان كان راجع 

تاني ولا لأ 
-حارس الأمن سيد وهو يشير بيده : خلاص احنا نقفل الشركة لحد ما يرجع

عـــاد الحارسين إلى ممارسة عملهما ، ولكن فجأة لمح أحدهما شاحنة ما تأتي في اتجاه مدخل 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
الشركة بسرعة رهيبة وتضيء أنوارها الأمامية و...،،،
-حارس الأمن محسن بنظرات متفحصة : بص كده يا سيد ايه اللي جاي من هنا كده
-حارس الأمن سيد وهو يعقد حاجبيه في استغراب : دي عربية نقل دي ولا ترلة ؟؟؟ مش شايفها 

كويس ، أصلها ضاربة نور جامد
-حارس الأمن محسن محذراً وبنبرة عالية : حـــــــــــاسب ، دي..دي جاية علينا
-حارس الأمن سيد بنظرات مرتعدة : يا دين النبي !!!!

دفع حـــارس الأمن محسن زميله من كتفه ، لكي يتجنبا الاصطدام بالشاحنة التي انطلقت مسرعة 

في اتجاههما 

.........

وفي نفس الوقت في النادي ،،،،

حضــــر ياسين إلى الطاولة المفضلة الجالس عليها أصدقائه ، فوجد لوجي جالسة بمفردها عليها ، 

فتعجب من هذا و...
-ياسين مبتسماً : مساء الفل عليكي يا لوجي
-لوجي مبتسمة : هاي سينو
-ياسين متسائلاً باستغراب : اومال فين باقي الشلة
-لوجي بتردد : آآآ.. وراهم حاجة كده
-ياسين باندهــاش : حاجة ايه دي ؟
-لوجي وهي تتنحنح : احم ..آآآ.. مــ...مش عارفة ، أكيد حاجة مهمة يعني
-ياسين غامزاً : عليا برضوه يا لوجي ، ما تقوليلي ايه الحكاية ده انا سينو برضوه !
-لوجي بنبرة منزعجة : يووه بقى ، انا ماليش دعوة انت عاوز دونا تموتني
-ياسين بتوتر : مادام فيها دارين ، تبقى أكيد مصيبة سودة من بتوعها ..!

..........

في داخل غرفة الساونا ،،،،،

قام حـــازم بمعاونة أحد أصدقائه فؤاد بتصوير دارين معه وهي في أحضانه ، والتقط لها عدة صور 

فاضحة ..
ارتدت دارين ملابسها على عجالة ، ثم نظرت إلى حازم بنظرات مرتبكة و...
-حازم بابتسامة خبيثة : برافو يا دارين خدنا حبت مناظر روعة
-دارين بارتباك : بس..بس انت واثق ان ..ان محدش هيشوف وشي ، واللي هيبان البت اللوكال
-حازم بثقة : اطمني يا دونا ، ده انتي حبيبتي 
-فؤاد غامزاً وبنبرة اعجاب : ايه الجمال ده يا دارين ، فرسة !
-دارين بنبرة حـــادة : بليز ، اسكت 
-فؤاد بنظرات راغبة : أنا مكونتش متوقع انك كده 
-حازم بنبرة جــــادة : فؤش اتلم شوية 
-فؤاد بنبرة واثقة : ايه يا زوما ماتسيبني أقول رأيي يا جدع في الجمال الرباني ده 
-حازم متسائلاً : المهم خلصت اللي قولتلك عليه ؟
-فؤاد وهو يشير برأسه : كله تمام ، عملت الاتصالات وخربتها وصورت المزة التانية وهي مش 

واخدة بالها 
-حازم مبتسماً ابتسامة شي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

تاب وبعد كده هتزهقي منه
-دينا بتنهيدة : ياااا ريت يا جوجو ، بقولك ما تيجي تعدي عليا النهاردة تقعدي معايا شوية بدل ما أنا زهقانة كده
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
ارتبكت جانا عقب عبارة دينا الأخيرة ، خاصة وأن لديها ميعاد هام مع طبيب النساء ،فحاولت أن 

تتملص من طلبها هذا و...
-جانا بتردد: النهاردة .. آآآآ... أنا.. بصي .. النهاردة مش هينفع عندي مشوار مهم كده 
-دينا متسائلة باستغراب : مشوار ايه يا جوجو؟
-جانا بجدية : مالكيش فيه يا سوسة 
-دينا وهي تمط شفتيها : مممممم ، بقى كده ، طب أنا هاقول لعز
-جانا بحدة : بت انتي ، كله إلا كده بدل ما أفركشلك جوازتك 
-دينا بنبرة متلهفة : لالالالا .. خلاص خلاص ، انا مالي ، you're free.
-جانا مبتسمة : أيوه كده اتعدلي
-دينا وهي توميء برأسها : اوكي يا جوجو 
......

عودة مرة أخرى لشركة عز الدين الكيلاني ، 
كان عز الدين على وشك الاتصال بجانا ليطمئن عليها حينما قاطعه ياسين بـ.....
-ياسين وهو يتجه لباب الغرفة : أنا هاروح النادي شوية، مش ناوي تجي معايا
-عز وهو يهز رأسه بالنفي : لأ أنا ورايا شوية ورق عاوز أراجعه وبعد كده هكلم جانا اشوفها ولو 

كده ممكن نخرج نتعشى سوابره 
-ياسين غامزاً : هنياله يا عم
-عز بحدة : الله اكبر ، بطل أر عليا عشان أمورك تسلك كده وتمشي
-ياسين وهو يرفع بصره للسماء : يسمع من بؤك ربنا ، سلام يا كوتش ...! 

دلف ياسين إلى خارج غرفة المكتب، وأغلق الباب من خلفه ، في حين اتصل عز الدين بزوجته جانا 

هاتفياً و....

-عز هاتفياً: حبيبة قلبي ، اخبارك ايه؟
-جانا هاتفياً بنبرة فرحة : ازيك يا عمري ، أنا تمام
-عز بنبرة هادئة : بقولك ايه ، أنا هتأخر شوية 
-جانا بضيق : تاني
-عز وهو يعض على شفتيه في رجاء: معلش يا قلبي ، بس جهزي نفسك انتي عشان هنتعشى 

النهاردة سوا...

صمتت جانا لثوانٍ ، ثم فكرت أن ...
-جانا بنبرة عادية : طب بقولك ايه بما انك هتتأخر ، انا هروح لدينا شوية أقعد معاها لأحسن البت 

هتطق من الأعدة لوحدها
-عز ضاحكاً : ههههههههههه أومال لو شوفتي الواد ياسين عامل ازاي ، ده حاله يصعب ع الكافر
-جانا مبتسمة : هانت ، يكتبوا كتابهم وبعد كده هيزهئوا من بعض
-عز بصوت رخيم : على رأيك ، طيب تحبي أعدي عليكي أوصلك بعد ما تخلصي زيارتك
-جانا بنبرة جــادة : لأ مش مهم . أنا مش ناوية أتأخر
-عز مبتسماً : اوك يا بيبي ، خلي بالك من نفسك
-جانا بنبرة دافئة : وانت كمان يا قلبي
-عز بصوت هاديء : أسيبك في حفظ الله
-جانا مبتسمة : باي يا حبيبي
...........................

استعدت جانا من اجل النزول ، وارتدت ملابسها ، ثم دلفت إلى خــارج الفيلا ، وأشارت بيدها لأحد 

سيارات الأجرة الفارغة ، واستقلتها ، ثم توجهت نحو عيادة الطبيب الخاص بالنساء والولادة ....
دلفت جانا إلى داخل العيادة وهي تجوب المكان ببصرها ، ثم لمحت مكتب الممرضة ، فسارت نحوها 

بخطوات مرتبكة و...،،،،

-جانا بصوت خافت : السلام عليكم
-الممرضة بنبرة جــادة : وعليكم السلام
-جانا متسائلة : لو سمحتي كان في حجز باسم جانا عاصم

أمسكت الممرضة بورقة مدون عليها بعض الأسماء ، والتي كانت موضوعة أمامها و...
-الممرضة متصنعة الابتسام : أيوه يا فندم 
-جانا متسائلة بتوتر : طب أقدر أدخل للدكتور الوقتي ؟
-الممرضة بنبرة جادة وهي تشير بيدها : حضرتك استني شوية ، وبعد كشفين هتدخليله
-جانا وهي توميء برأسها : ثانكس ..آآآ.. قصدي شكرا

توجهت جانا إلى أحد المقاعد المعدنية وجلست عليه ، ثم وضعت ساقاً فوق الأخرى وظلت تفرك 

يديها في توتر ، وترمق من حولها بنظرات قلقة ...

وبعد مرور بعض الوقت ،صاحت الممرضة في جانا، وأشارت لها بعينيها و... ،،
-الممرضة بنبرة عالية : اتفضلي حضرتك يا مدام جانا
-جانا وهي تنهض عن مقعدها : شكرا

دلفت جانا إلى داخل غرفة الكشف ، حيث رحب بها الطبيب و...

-الطبيب وهو يشير بيده : اهلا وسهلا مدام جانا ، خير..
-جانا وهي تجلس على المقعد بنبرة قلقة : أهلا بيك يا دكتور ، يعني كنت عاوزة أكشف ، أصل الـ.. 

آآآ.. الـ period عندي late عن معادها الطبيعي
-الطبيب متسائلاً : هي المفروض كانت تيجي لحضرتك امتى ؟
-جانا بصوت خافت : ممم .. تقريبا من حوالي اسبوعين I think 
-الطبيب وهو يشير بيده وبنبرة هادئة : اتفضلي حضرتك ع السرير عشان الكشف ، من فضلك 

ساعديها يا سلوي
-سلوى الممرضة : حاضر يا دكتور 

قام الطبيب بالكشف على جانا ، وعاونته الممرضة سلوى في هذا ، وما إن انتهى حتى طلب من جانا 

ارتداء ملابسها و...،،
-جانا متسائلة بقلق : خير يا دكتور 
-الطبيب مبتسماً : ان شاء الله خير يا مدام ، حضرتك حامل في اول شهر 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
ارتسمت علامات الفرحة على وجه جانا ، وتهللت أساريرها ، ونظرت إلى الطبيب لعدم تصديق و...
-جانا بسعادة: بجد يا دكتور 
-الطبيب وهو يوميء برأسه : أكيد طبعا ، وعاوز من حضرتك تعمليلي التحاليل دي 
-جا

Читать полностью…

قصص وروايات✏

مة سعادتها ... 
في غرفة الصالون ،،،،

تلقى ياسين التهنئة من المهندس يوسف ، والذي احتضنه وربت على ظهره بحنان أبوي و....

-يوسف بنبرة دافئة : مبروك يا سينوو
-ياسين بنبرة سعيدة : أنا مش مصدق يا بوعز ، ده انا كنت خلاص قربت أفقد الأمل
-عايدة ضاحكة : ههههههههه يا بكاش ..!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
دلف عز الدين إلى غرفة الصالون ، ليجد ياسين واقفاً وعلى وجهه علامات البهجة جلية ...

-عز مقاطعاً : خلاص يا سينو، نويت ؟
-ياسين مبتسماً ابتسامة عريضة : الحمدلله يا بونسب
-عز مازحاً : بس افتكر اني قولتلك بلاش !!
-ياسين وهو يمط فمه بتهكم : اطلع منها وهي تعمر ، وبعدين ياخي بلاش تكسر في مأديفي.
-عز مازحاً : الله يرحم أيام جدك ماكان بيركب الحمار بالمقلوب ويأدف
-ياسين بنبرة واثقة : مش كان راكب مع جدك 
-عز بحدة : اخرس ياض ، انا جدي كان ماسكله السلبة بس
-ياسين وهو يعيد رأسه للخلف : لا يا شيخ !!
-يوسف باستغراب : بتتناقروا في ايه يا ولاد ؟؟
-ياسين مبتسماً وهو يشير بيده : مافيش يا عمي ، ده عز بيشجعني ع الاقدام 
-يوسف وهو يعقد جبينه في انهداش : بيشجعك ع ايه ؟
-ياسين غامزاً : هي طلعت كده ، عديها بقى يا بوعز !
-عز بنظرات جادة : الله يعينك يا سينو ، ان شاء الله هفرح فيك قريب وهحسدك وهأر عليك. 
-ياسين وهو يرفع يده في وجه عز : كوووبة ، عين الحسود فيها عود !! 

دلفت جانا هي الأخرى إلى غرفة الصالون لتهنيء ياسين و...
-جانا مقاطعة: ومانجة كمان
-عز محذراً جانا : مافيناش من كده ، كله إلا المانجة !
-ياسين متسائلاً : ليه مالها المانجة؟
-عز وهو يمط شفتيه : مالكش فيه ، ركز انت في عود القصب بتاعك ...! 

دلفت سهير وهي تحمل في يديها صينية مذهبة مليئة بالمشروبات الباردة و....
-سهير بنبرة فرحة : اتفضلوا يا جماعة تعالوا اشربوا شربات الفاتحة 
-ياسين بنبرة حماسية : عقبال يا رب شربات الفرح
-سهير مبتسمة : ان شاء الله يا عريس
-عايدة متسائلة : اومال فين دينا ؟
-ياسين ببلاهة : عروستي ....!
-سهير وهي تشير بيدها : في أوضتها جوه مكسوفة 
-ياسين فاغراً فمه في بلاهة : عروستي ...! 
-عايدة مبتسمة : خجل البنات بقى 
-جانا ضاحكة : ههههههههه هي دودي بقت بتكسف من امتى ؟
-ياسين وهو يهز رأسه : أه ،عروستي ..!
-سهير بنبرة هادئة : بس يا جوجو سيبها يومين تدلع كده 
-يوسف مبتسماً : وماله ، البنات يستاهلوا الدلع كله
-ياسين وهو يوميء برأسه : صح ، ماهي عروستي.
-عز باستغراب : ايه يا بني ، انت علقت ع كده ؟؟؟
-ياسين بنبرة عالية : آااااااه .. عروستي !!

دفع عز الدين ياسين بيديه من ظهره لكي يسير أمامه و....
-عز بلهجة آمــرة : امشي ياض قدامي 
-ياسين وهو مُطرق لرأسه : حاضر بس متزوءش بس 
.............


وبعد مرور ما يقرب من شهر ،،،،
في مكتب عز الدين الكيلاني بشركته ،،،

ظل ياسين يجوب غرفة المكتب ذهاباً وإياباً ، وعلى وجهه علامات الحنق والضيق 
-ياسين بنبرة عصبية : هطق من الغيظ يا زيزووو
-عز متسائلاً : ليه يا بني؟
-ياسين بتهكم : بقالي شهر متنيل قاري فاتحة ومش عارف أوصل لمرحلة الخطوبة ، أل ايه كل ده 

أبوها بيسأل عني .. أومال لو مكونتش مقطوع من شجرة ،لا ليا قرايب ولا ضرايب كان عمل فيا ايه 

؟؟؟
-عز بمبتسماً : ياعم استحمل شوية
-ياسين بنبرة مغتاظة : والنصيبة مشوفتهاش غير مرتين بس طول الشهر ده ، والأنأح أبوها أعد 

لازقلنا ، مش عارف أستفرد بالبُنية أقولها كلمتين حلوين
-عز ضاحكاً: ههههههههههههههههههههه ، أحسن ، من أعمالكم سُلط عليكم. 
-ياسين وهو يلوي فمه في تهكم صريح ومقلداً لحسين : وهما كلمتين بس بنقولهم في الأعدة الفقر 

دي، ازيك يا عمي ، منور يا بني ، مش هتقوم بقى لأحسن عاوز أنام ، والبت وشها في الأرض مش 

عارف أشوفه ، خلاص عرفت مقاس قفاها من كتر ماهي مدلدلة رقبتها

تعالت قهقهات عز الدين في أرجــاء مكتبه ، حتى ذرف الدموع من كثرة الضحك و....
-عز ضاحكاً : ههههههههههههههههههههههه ،تستاهل ، ياما قولتلك هيجيلك يوم وهيخلص منك 

القديم والجديد !!
-ياسين بضيق : ده بدل ما تواسيني ، بتتريق عليا 
-عز متسائلاً : مش خلاص اتفقتوا ع الخطوبة وتلبيس الشبكة ؟؟
-ياسين بنبرة جادة : لأ أنا داخل ع كتب كتاب عدل ، انا لسه هستنى خطوبة وأبصر ايه ، بالشكل ده 

مع أبوها يدوب اكون طلعت على المعاش عشان أوصل لمرحلة الفرح 

أمسك عز الدين بأحد المناشف الورقية ، وحاول تجفيف عينيه من دموع كثرة الضحك التي انتابته 

وهو يرى حـــالة ياسين المستعصية أمامه و...
-عز ضاحكاً : هههههههههههههههههه ، هانت كلها كام سنة وتتأهل ، وأهو تتدخل وتتخرج في 

نفس التوقيت .
-ياسين وهو يرفع يديه بالدعاء : يااااااااااااااااااا رب يسرلي أموري ، وأبوها يحدد معاد كتب الكتاب 

قريب ، أه ... وماتشمتش فيها بن الحاج يوسف 
-عز بنظرات حادة : اتلم ياض 

.................................


في المقر الجديد لمكتب سيلين و رامز ، حيث قام كلاهما بافتت

Читать полностью…

قصص وروايات✏

عليه ، لكن في حاجة تانية ورا بنتك وده اللي مخبياه 

ارتبكت سيلين لوهلة وهي تظن أن أمرها ربما يكون قد كشف لحازم ، لذا حاولت أن تخفي توترها 

و...
-سيلين بتوتر : آآآ.. لأ ... الموضوع مش كده
-حازم بنبرة جــــادة وهو يغمز بطرف عينه : خلينا صرحا مع بعض ، حضرتك عاوزة ايه بالظبط 

مـــالت سيلين بجسدها ناحية حازم ، ثم مدت يدها ووضعتها على فخذ حازم ونظرت إليه بنظرات 

شرسة و..
-سيلين بنظرات قاتلة : عاوز أدمر عز 

نظر إليها حـــازم بنظرات اعجاب ، ومد يده وأمسك بكف يدها ورفعه من على فخذه و....
-حازم بثقة : كده تعجبيني 

ثم قبل حـــازم كف يدها ، في حين سحبته هي بهدوء منه ، وأسندت ظهرها للخلف ، ووضعت مجدداً 

ساقها فوق الأخرى و...
-سيلين بنبرة شبه فرحة : يعني اتفقنا
-حازم بنبرة جدية : اتفقنا ، بس كله بتمنه 
-سيلين متسائلة : وايه هو التمن ؟؟؟
-حازم بنظرات متوعدة : التمن هو...................................... !!

..........................


عودة مرة أخرى لمنزل حسين الدمنهوري ،،،

في غرفة الصالون ،،،، 

جلس يوسف مع صديقه حسين في غرفة الصالون ، وضعت السيدة سهير أطباق الحلوى 

والمشروبات الباردة على الطاولة المذهبة التي تتوسط الغرفة ، ثم بدأ يوسف بالحديث مجدداً و....
-يوسف بصوت دافيء : وأنا بكرر طلبي تاني ، عاوزين نطلب ايد الآنسة دينا للمهندس ياسين 

ونقرى فاتحتهم ان شاء الله النهاردة
-حسين ضاحكاً : هههههههههه ، انا معنديش مانع ..
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
ثم التفت حسين بجسده ناحية سهير التي كانت تقف إلى جواره و...
-حسين متسائلاً : ايه رأيك يا سهير؟
-سهير مبتسمة بسعادة : والله احنا نتشرف يا بشمهندس يوسف
-يوسف بنبرة حماسية : ياسين ده زي ابني عز ، ميفرقش عنه حاجة ، والده ووالدته متوفيين من 

زمن ، زي ما تقول كده مقطوع من شجرة ، وليل نهار أعد عندنا 
-عايدة وهي تشير بيدها : اه والله يا بشمهندس حسين ، متربي على ايدينا.

اطرق ياسين رأسه في خجل مصطنع ، ونظر إلى أسفل قدميه و....
-ياسين مدعياً الخجل : الله يعمر بيتكم، كسفتوني والله 
-حسين بنبرة جادة : بس ناخد رأي العروسة يمكن ميعجبهاش

انتفض ياسين فزعاً في مكانه ، ونهض عن مقعده و...
-ياسين بنبرة حـــادة : هاااااار أسود ، لأ ده أنا أصورلكم قتيل هنا

جذب يوسف ياسين من ذراعه ودفعه للجلوس مجدداً ونظر إليه بنظرات مغتاظة و...
-يوسف وهو يجز على أسنانه : اهدى يا بني ، هو احنا عرفنا رأيها لسه ، اصبر
-ياسين وهو يشير بيده : طب نادولها عشان اسمع رأيها
-حسين وقد نهض من مكانه : لأ عيب يا بني ، انا هأقوم أسألها بنفسي
-ياسين بنبرة حماسية وفرحة : طب اجي معاك؟

نظـــر حسين إلى ياسين بنظرات جادة ولم يجبه ، ثم دلف إلى خارج الغرفة في حين أمسك يوسف 

بيد ياسين ، ومنعه من النهوض و...
-يوسف بصوت خافت : اتلم يا زفت ، اقعد مكانك متفضحناش
-ياسين بنبرة سعيدة : سيبني يا عمي أنطلق 
-يوسف بتهكم واضح : يعني حبكت تنطلق الوقتي ، اترزع بدل ما الجوازة تبوظ 
-ياسين على مضض : حاضر
-سهير بنظرات فرحة : عن اذنكم لحظة .
-عايدة وهي تشير بعينيها وبصوت ناعم : اتفضلي يا سهير هانم

أسرعت سهير وراء حسين لتعرف هي الأخرى رأي ابنتها دينا في العريس الذي تقدم لخطبتها لقد 

كانت سعيدة للغاية ، فابنتها الوحيدة أصبحت قاب قوسين أو أدنى من أن تصير عروسة ،وترتدي 

فستان الزفـــــاف الأبيض ....

دلف حسين إلى داخل غرفة دينا بعد أن طرق على بابها و.. ،،،
-حسين بنبرة هادئة : دينا يا حبيبتي
-دينا مبتسمة : ييس دادي
-حسين متسائلاً : فاضية شوية ؟
-دينا باستغراب : ييس ، في حاجة ؟
-حسين مبتسماً : بصي باختصار يا حبيبتي ، في عريس متقدملك وعاوز يعرف ردك الوقتي

إدعت دينا أنها متفاجئة مما قاله والدها ، ولكن الحقيقة أن قلبها يكاد يقفز طرباً من السعادة 
لاحظ حسين ملامح ابنته الفرحة ، فحاولت دينا أن تخفي توترها ،وترسم ملامح الذهول المزيفة على 

وجهها و...
-دينا مدعية استغرابها : عريس ؟؟ ليا ؟؟

دلفت سهير هي الأخرى إلى الغرفة ، ثم وقفت أمام ابنتها ، ونظرت إليها بنظرات حانية و...
-سهير مقاطعة بنبرة فرحة : ايوه يا حبيبتي عريس ليكي 
-حسين وهو يشير بيده : استني بس يا سهير أما نقولها مين ، يمكن ميعجبش ! 
-دينا بلهفة : لأ عاجبني
-حسين متعجباً : هو انتي تعرفي أصلا هو مين؟

شعرت دينا بالحرج لأنها قد اندفعت فجــأة وعبرت عما يدور في نفسها دون تردد ، فأطرقت رأسها 

في خجل ، وظلت تفرك في يديها بإحراج و...
-دينا بنبرة متوترة : آآ... لأ ، بس عريس يا دادي
-سهير مبتسمة وهي تمزح : ياااني عليكي ، خلاص مافيش كسوف 
-دينا وهي ترفع أحد حاجبيها في تسائل : ها ، مين يا دادي ؟
-حسين وهو يشير بيده : الجدع ده اللي بيطلعلي زي فرقع لوز في كل حتة
-دينا بنبرة حماسية ونظرات عاشقة : المهندس ياسين رأفت
-حسين وهو يمط شفتيه في تعجب : ماشاء الله ، وكمان عارفة اسمه
-دينا وهي ت

Читать полностью…

قصص وروايات✏

تفهمنا غلط.
-عز غامزاً وبصوت رخيم : ياريت تفهمنا حتى صح ، المهم أنا ورايا مباحثات عاوز أناقشها
-جانا بنظرات ضيقة ونبرة جــادة : برضوه............. !!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

بيبتي؟

حاولت جانا تنظيف كنزتها بالمنشفة الموضوعة إلى جوارها و..
-جانا بضيق : شوية دِمعة ( صلصة ) وقعت ع البلوزة بتاعتي !
-سهير وهي تشير بعينيها : ابقي غيريها أما تخلصي يا جوجو ، هدومك لسه موجودة في الدولاب 

بتاعك ..
-جانا وهي توميء برأسها في انزعاج : اوكي أما أخلص الأكل الأول يا أنطي
-سهير مبتسمة : ألف هنا يا حبيبتي ، اتفضلي يا عايدة هانم طبق الرز بالخلطة ده
-عايدة وهي تأخذ منها الصحن : ميرسي يا سهير هانم ، ما شاء الله الأكل كتير أوي ، وانتي تاعبة 

نفسك ، اقعدي بس ارتاحي شوية ..!
-سهير بنبرة دافئة : تعب ايه بس ، لا والله أبدا ما يحصل ، لازم تدوقيه وتقوليلي رأيك
-عايدة مبتسمة في احراج : حاضر ، ممم ، طعمه تحفة ، ممكن تديني الوصفة عشان أعملها
-سهير وهي تشير بيدها : من عينيا 

في نفس الوقت كان ياسين محدقاً بدينا ، لم يحيد ببصره عنها ، ل ظل يرمقها بنظرات متفحصة 

ثاقبة ، في حين كانت دينا تنظر إليه بخجل بين الحين والأخـــر ، وحينما تلمحه ينظر إليها تزداد 

وجنتيها احمراراً و...
-ياسين متسائلاً بصوت متحشرج قليلاً : احم . آآآ وياترى يا آنسة دينا بتعرفي تطبخي ؟
-دينا بنبرة جــــادة : No
-ياسين مبتسماً بسعادة : ماشاء الله أكيد زي ماما نفسك حلو 
-دينا بنظرات جادة : أنا بقولك No
-ياسين وهو يوميء برأسه : طبعااااا ، أنا كده اطمنت 
-دينا وهي تمط شفتيها باستغراب بصوت خافت : غبي ده ولا ايه ؟؟؟
....................................


انتهى الجميع من تناول الطعام الشهي ، فنهض حسين عن الطاولة وأشار لهم بيده بـ... ،،، 
-حسين مبتسماً : اتفضلوا يا جماعة نشرب الشاي في الصالون
-يوسف بنبرة هادئة : ماشي يا سحس ، تعالى يا ياسين ، نغسل ايدنا الأول
-ياسين وهو محدق بدينا وبنبرة عاشقة : ماتسيبني شوية يا عمي ، أنا لسه مخلصتش بص ، 

قصدي آآآ... أكل 
-يوسف بنبرة صارمة : يالا يا سينو ..!

مــــال يوسف قليلاً ناحية ياسين ، ثم أشار له بإصبعه و...
-يوسف محذراً : متخلنيش أهزءك قدام عروستك ..!!!!
-ياسين وهو ينهض عن الطاولة : يااااه يا عمي لو مكنتش بس مُصر 


وضعت سهير يدها على كتف الخادمة سنية ، ثم ...
-سهير لسنية بنبرة شبه آمـــرة : خدي الأطباق دي يا سنية وديها ع الحوض لحد ما أجيلك
-سنية وهي توميء برأسها : حاضر يا ستي

اقترب سهير من جانا التي كانت تجمع الأطباق من على الطاولة وترصها فوق بعضها البعض و..
-سهير لجانا بنبرة دافئة وهي تبتسم : روحي يا جانا ورا جوزك شوفيه وامسكيله الفوطة خليه 

ينشف فيها لما يخلص

نظرت لها جانا باستغراب ، و...
-جانا وهي تمط شفتيها في تهكم : ليه هو مشلول؟
-سهير غامزة : يا جوجو اعملي اللي بقولك عليه ، عشان تحلي بزيادة في عينيه
-جانا ضاحكة : هههههههههههه بقيتي بتقولي حكم يا أنطي
-سهير وهي تزم شفتيها : على الله يجي بفايدة
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
بالفعل توجهت جانا إلى المرحــاض وامسكت بالمنشفة في يدها ، ووقفت على باب المرحاض ومدت 

يدها بها و...

-جانا باقتضاب : خد
-عز مازحاً : ياخد عدوينك 
-جانا بنظرات جادة : بقولك خد
-عز باستغراب : أخد ايه ؟؟؟
-جانا وهي تشير بيديها : الفوطة دي 
-عز مبتسماً : خلاص انا نشفت ايدي مش عاوز
-جانا على مضض : أنا قولت من الأول كده لأنطي بس هي اللي أصرت أعمل كده
-عز بنبرة فرحة وهو يغمز لها : والله مرات عمك دي بتفهم
-جانا بنظرات منزعجة : قصدك اني جاهلة ؟
-عز وهو يشير بكلتا يديه : لأ مقصدش حاجة !!
-جانا وهي تضع يدها في وسط خصرها : بحسب ! انا هاروح أرجعها تاني لمرات عمي
-عز متسائلاً : هي ايه ؟
-جانا بضيق واضح : الفوطة 
-عز بنظرات ماكرة : ليه ماتخليها يمكن نحتاجها ولا حاجة
-جانا بنفاذ صبر : أقولك حاجة ، انا هاخد شاور وانت روح أقعد مع أبوك
-عز بنبرة هامسة ونظرات جريئة : طب ما أجي أساعدك
-جانا محذرة : عز !! ها !!
-عز مبتسماً : طيب خلاص ...!!!


ابتسمت سهير حينما رأت جانا مع عز الدين يتهامسان سوياً وعلى وجه عز الدين علامات الفرحة ، 

فسارت تجاههما و...
-سهير مقاطعة بصوت ناعم : ها يا عز عجبك الأكل يا بني ؟

تنحنح عــز الدين ، وتراجع خطوة للخلف ونظر إلى السيدة سهير وهو خافض لبصره نوعاً ما ، في 

حين ابتعدت جانا ، وتركته يقف معها و..
-عز مبتسماً : الحمدلله يا طنط ، تسلميلنا ياااا رب ع تعبك
-سهير بنبرة دافئة : هو أنا عملت حاجة ، لسه الحلو كمان شوية
-عز وهو يضع يده على معدته : لأ انا كده تمام 
-سهير وهي تعقد جبينها : ودي تيجي يا بني ، خش انت ريح شوية في أوضة جانا ، وأنا هجهز 

الحلو وأندهلك
-عز بنبرة خافتة : مش مهم يا طنط ، أنا كده كويس
-سهير باصرار وهي تشير بيدها : لأ خش جوه متكسفش ، ده بيتك دلوقتي ..! 
-عز مبتسماً ونظرات لئيمة تعلو وجهه : حاضر ..

وبالفعل ســـار عز الدين ناحية باب غرفة جانا ، ثم أمسك بالمقبض وأداره ، ودخل إلى داخل الغرفة 

.. 
تأمل عز الدين الغرفة وجاب ببصره على كل ركن ف

Читать полностью…

قصص وروايات✏

انتي ليه مش بتفهمي ده 
-سهير بنبرة جادة : من فضلك يا سيلين
-سيلين مقاطعة بحدة : شششش ، اسكتي خالص ، انا بتكلم مع بني ،مش عاوزة الأشكال اللي زيك 

تتحشر بينا
-سهير بعصبية : لأ مسمحلكيش

لم تتقبل دينا أن تهان والدتها على مرآى ومسمع منها ، لذا تدخلت هي الأخرى و....
-دينا بنبرة منفعلة : Hey, you.. متكلميش مع مامي كده
-سيلين بتهكم صريح وهي ترمقها بنظرات ازدراء : ودي مين دي كمان اللي بتكلم؟
-عايدة بنبرة عالية نسبياً : يا جماعة اهدوا ، بليز مينفعش كده ، احنا في مستشفى ، وجانا محتاجة 

ترتاح ..!

رمقت سيلين عايدة هي الأخــرى بنظرات استعلاء ، ثم أشاحت بوجهها بعيداً عنها ، ونظرت إلى 

جانا و...
-سيلين بنبرة شبه هادئة : جانا ، بصي يا بيبي ، في الأول ولا في الأخر مش هتلاقي غير بيت مامي 

مفتوحلك ، كل الناس دي مقربالك بس عشان خاطر الـ money بتاعك 
-جانا بنظرات شرسة : برضوه الفلوس !!
-سيلين وهي توميء برأسها : ييس ، دي الحقيقة اللي لازم تفهمهيها ، الكل بيدور ع مصلحته 

معاكي ، وانتي كنز بالنسبالهم ..!!!

لم تطق سهير أن تستمر سيلين في إطلاق الأكاذيب ، لذا ...
-سهير بنبرة ثائرة : يا شيخة اتهدي ، انتي ايه شيطان ؟؟

التفتت سيلين بجسدها ناحية عايدة ، وسارت في اتجاهها و....
-سيلين بعصبية ونظرات حادة : اسكتي خالص ، انتو لأمتى هتفضلوا ضاحكين على عقل بنتي ؟؟؟ 

نصبتوا على باباها وخدتوا فلوسه ، والوقتي بنتي ...!!!
-جانا بنبرة ممتعضة : بليز اسكتي يا مامي

أشاحت سهير بيدها في وجـــه سيلين ، ورمقتها بنظرات احتقار و...
-سهير بنبرة غاضبة : فلوس ايه يا أم فلوس انتي ، لو كنتوا نسيتوا اللي جرى هاتوا الدفاتر تتقرى
-عايدة بنبرة عالية : ميصحش كده ، بليز نقعد نتكلم
-سيلين بحدة : انتو نصابين وحرامية وبتدعوا الشرف
-سهير بنرفزة : لأ فوقي لنفسك يا هانم ، النصابة هي انتي وجوزك اللي ضحكتوا على عاصم ، 

وكنتوا عاوزين تستغفلوه وتدخلوه في مشاريع وهمية عشان تلهفوا فلوسه ... وأما اكتشف ده لحق 

نفسه ورجع على بلده تاني وفي حضن أخوه عشان يحميه ...!!!
-سيلين بنبرة منفعلة للغاية : انتي كدابة ، ضحكتوا على عاصم
-سهير بنظرات ثابتة ، ونبرة صادحة : لأ مش كدابة ، والنهاردة بتعملي نفس الفيلم الزبالة ده تاني 

على بنتك ، ده بدل ما تاخديها في حضنك بتدوري على فلوسها
-سيلين بنبرة متجهمة : دي فلوسي أنا كمان مش فلوسها لوحدها ...!!
-جانا بنظرات جاحظة : الفلوس !!
-سهير بضيق جليّ : مش بقولك انتي واحدة بتدوري على مصلحتك حتى لو على حساب بنتك
-سيلين بنظرات شرسة ، ونبرة قاسية : بنتي مصلحتها معايا ، وفلوسها هي فلوسي وهاخد الاتنين 

غصب عنكو.

صرخت جانا عالياً ليهز صدى صراخها أركـــــــــان الغرفة و...
-جانا بصريخ وهي تشير بيدها : بسسسسسسسسسس ، بره مش عاوزة أشوف وشك
-سيلين بنظرات مصدومة : جاجووو حبيبتي
-جانا بنظرات قاتلة ، ونبرة آمـــرة : بررررررررررررره out

أدركت عايدة أن الوضع قد تأزم بالفعل ، وأن الجدال قد بلغ ذروته ، لذا .....

-عايدة بنبرة مضطربة : آآآ... طب يالا نطلع يا جماعة بره الوقتي ، ونكمل كلامنا في مكان تاني
-دينا وهي تشير بيدها ،وبنظرات راجية : يالا يا مامي 

ظلت جانا مسلطة نظريها على والدتها ، و...
-جانا لسيلين بحدة : انتي مابتسمعيش ، Get out
-سهير على مضض : يالا بينا يا دينا 

أشـــارت جانا لزوجة عمها بيدها ، ثم ...
-جانا بنبرة عصبية وجـــافة : لأ يا أنطي ، كلكم هتستنوا إلا هي ، اطلعي بره ياسيلين هانم
-سيلين بنظرات مغتاظة وهي تجز على أسنانها : بتطرديني يا جانا
-جانا ببرود تـــــام ، ونظرات إزدراء : Out
-سيلين وهي تعض على شفتيها في حنق : ممممممم .. طيب ، بس اعرفي ان حياتك الوقتي في 

ايدي أنا، وزي ما عرفت أدمرها ، أقدر أدمر ناس تانية ....!!!!

أصغت عايدة إلى عبارة سيلين الأخيرة بإنصات تام ، وظلت تفكر في الغرض وراء عبارتها تلك و...

-عايدة لدينا متسائلة باستغراب : تقصد ايه دي ؟
-دينا بتوجس : مش عارفة !

-سهير بنبرة جـــادة وواثقة : مش هتقدري ، طول ما أحنا جمبها مش هتعرفي
-سيلين بنظرات متحدية : هنشوف .. والأيام بينا ....!!!

وبالفعل دلفت سيلين إلى خــــارج الغرفة وعلى وجهها الغضب العارم ، فهي لم تتوقع تلك الردود 

الحانقة من جانا أو حتى أن تطردها من غرفتها بكل صرامة ... 
-سيلين وهي تتوعد : هدمركم كلكم ، زي ما غيرتوا بنتي عليا هدمركم ...!!!!!!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
ســــارت سيلين في الرواق نحو مخرج المشفى ، ثم بحثت في حقيبة يدها عن هاتفها المحمول ، 

وما إن وجدته حتى أخرجته ، وضغطت على الأزرار في عصبية و...

-سيلين وهي تهاتف رامز بنبرة منزعجة : هاي رامز، Come now
-رامز متسائلاً : انتي فين ؟
-سيلين بضيق واضح : كنت عند جانا ، بس.. بس
-رامز متسائلاً بتوجس : what happened؟
-سيلين وهي تجز على أسنانها في حنق : أنا اتعصبت وخرجت عن شعوري و...آآآ
-رامز

Читать полностью…

قصص وروايات✏

سواء أبوكي وافق ، أو وافق 

برضوه

أطرقت دينا رأسها في خجل واضح ، واتكست وجنتيها بالحمرة ، ومدت يدها لتعبث بخصلة شعرها 

، في حين حدق بها ياسين و...
-دينا بخجل: بليز 
-ياسين مبتسماً بسعادة وهو يغمز لها : هو في كده يا ناس؟
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
اقترب ياسين من دينا التي تراجعت للخلف في توتر وارتباك واضح ، ثم استندت بظهرها إلى الحائط 

، فحاصرها ياسين بذراعيه و..
-دينا بصوت مرتبك : بعد اذنك ، سيبني أعدي
-ياسين بنبرة خافتة : لأ مش هسيبك إلا لما أسمع ردك
-دينا بصوت هامس : أنت مش قولت ان دادي خلاص رفضك ، خلاص يبقى الموضوع Finished
-ياسين بنبرة واثقة وبخفوت : دي ساعة شيطان وهتروح لحالها ...

تأمل ياسين دينا بنظرات عاشقة ، و...
-ياسين متابعاً بمزاح : وأنا هفضل لازق لأبوكي زي البق لحد ما يوافق تاني عليا ، وبعدين هو 

الحاج أخرته ايه غير زر بطاطا سخن ، وهيكون ميت فل وعشرة ، بس المهم عندي انتي الوقتي !!
-دينا وحمرة الخجل اكتست وجهها : بليز ياسين
-ياسين بنبرة خافتة : الله ! هو أنا اسمي حلو كده 

صمتت دينا ولم تعقب ، بل أخفضت جفنيها في خجل واضح ...

-ياسين متسائلاً : ردي بقى عليا ، موافقة ولا لأ ؟


لم تجبْ دينا عليه مجدداً ، وظلت متجاهلة إياه ، ووجهها مشتعل من الخجل ...
-ياسين مبتسماً في سعادة : يبقى السكوت علامة الرضا
-دينا مقاطعة بحدة : أو الرفض
-ياسين بإصرار : ما أنا بقولك السكوت علامة الرضا 
-دينا بنبرة جـــادة : أنا بقولك الرفض
-ياسين وهو يشير بيده : لأ رضا
-دينا بنظرات ضيقة : رفض
-ياسين بنظرات متحدية : رضا
-دينا بجدية : رفض
-ياسين مبتسماً في خبث : رفض
-دينا بعفوية : رضا
-ياسين بسعادة جلية ، ووجه بشوش : أهوو شوفتي ، انتي قولتيها ..
-دينا بنبرة إحراج : انت اللي لخبطتني
-ياسين بفرحة وهو يهز حاجبيه : أموت أنا في اللخبطة 
-دينا بنبرة جــــادة : طب ابعد بقى

تراجع ياسين للخلف ، ووقف ينظر إلى دينا بنظرات والهة و...
-ياسين وهو يهز رأسه : يبقى ان شاء الله متفقين ، وأوعدك هرجع المياه لمجاريها

وفجأة رن هاتف دينا ، فانتفضت فزعاً ، ثم رفعته بيدها لترى اسم المتصل على شاشته و....،،،
-دينا وهو تزم شفتيها : اووه ، ده دادي بيتصل !!
-ياسين بخضة وهو يلوي فمه : يا ساتر يا رب ، هادم اللذات ومفرق الجماعات ، مش مريح نفسه 

..!!!!
-دينا بنظرات مغتاظة : بتقول حاجة ؟
-ياسين بضيق : لأ بقولك ردي ع الحاج ، الله يسهله
-دينا وهي تبتعد : see you بعدين 
-ياسين مبتسماً بعشم : see you على طوووول يا دنيتي

.................

عـــــادت دينا إلى غرفة جانا بعد برهة من الوقت وهي تحمل في يدها علبة مشروب ، فمرقتها 

والدتها بنظرات معاتبة و...
-سهير بنبرة منزعجة : كل ده يا جانا بتجيبي حاجة ساقعة ؟؟
-دينا وهي تتنحنح في حرج : سوري مامي ..

مدت دينا يدها إلى عايدة، و...
-دينا مبتسمة في حياء : اتفضلي أنطي ديلة
-عايدة مبتسمة بعذوبة : ثانكس حبيبتي
-سهير بنبرة دافئة : يالا يا جوجو ، كملي بقى بقية الشوربة
-جانا وهي تشير بيدها : مش قادرة ، شبعت
-سهير بحزن : يرضيكي يا عايدة هانم ، أهو كل يوم ع الحال ده ،مش راضية تاكل أو تشرب
-عايدة بنظرات آسفة : كده مينفعش يا بنتي ، لازم تخلي بالك من صحتك ، محدش هينفعك
-جانا بعدم اكتراث وهي تشيح بوجهها : معدتش تفرق
-عايدة بتردد : أنا... أنا عارفة ان عز ابني هو...
-سهير مقاطعة بجدية : مالوش لازمة الكلام عنه يا عايدة هانم
-عايدة بنبرة حزينة : أنا بس عاوزة أقول آآآآ....

وفجأة دلف - بدون استئذان - إلى الغرفة شخصاً لم يتوقعه أحد من الموجودين بالغرفة ، حيث كان 

وجوده بمثابة مفاجأة للجميع ،،،،

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ليه بس يا جوجو ؟
-سهير بتوسل : ربنا يكرمك يا دودي كلميها ، يمكن تسمعلك 
-جانا بضيق واضح : بليز أنا مش جعانة ، ولما هعوز اكل هأقولكم ..!
-سهير بنبرة قلقة : يابنتي انتي بقالك يومين مكالتيش حاجة خالص ، ورافضة تاخدي الدوا
-جانا بنبرة منزعجة وحــادة نسبياً : بليز أنطي

وفجأة سمعن صوت طرقات شخص ما على الباب ، ومن بعدها أطلت عايدة برأسها منه و... ،،،
-عايدة بخفوت : ممكن أدخل
-سهير وقد نهضت عن مقعدها : أهلا عايدة هانم ، اه طبعاً اتفضلي
-عايدة وهي تهز رأسها ، وتنظر إلى جانا بتمعن : مش هدخل إلا لما أسمعها من جانا
-جانا بصوت خافت : بليز أنطي ديلة .. اتفضلي
-دينا مبتسمة : هاي أنطي ديلة
-عايدة بابتسامة عذبة : هــاي دينا 

دلفت عايدة إلى داخل الغرفة ، ثم أسندت باقة ورد رقيقة كانت معها على الطاولة ، وجلست على 

المقعد المجاور لسهير و...
-عايدة بنبرة دافئة : حمدلله ع سلامتك يا جانا ..

صمتت عايدة للحظات ، ثم تابعت بـ ...
-عايدة متابعة بنبرة مرتبكة : انا بصراحة مكونتش متوقعة انك توافقي تقابليني خاصة بعد اللي ...

اللي... يعني انتي فاهمة ..!
-جانا بنظرات جادة ، ونبرة هادئة : أنطي ديلة اللي حصل مالوش علاقة بيكي ، وأنا بحبك من غير 

حاجة
-عايدة مبتسمة : ربنا يخليكي ليا يا جوجو .. أنا عارفة ان في شيطان دخل بينكم، وان شاء الله 

الأمور تتصلح وترجعوا تاني لبعض
-جانا وهي تلوي فمها في تهكم : معدتش تفرق يا أنطي
-عايدة وهي تبتلع ريقها : متقوليش كده حبيبتي ، انا واثقة ان عز لسه بيحبك، وان اللي حصل ده 

كان في ساعة غضب ، وابني على طول مندفع مش بيفكر و... آآآ...
-جانا وهي تسير بيدها ، وبنبرة آمــرة : بليز أنطي ، مش حابة أسمع حاجة عنه ..

غمـــزت سهير إلى دينا لكي تنهض عن الأريكة الجانبية ، وتحضر مشروباً ما بارداً لعايدة و...
-دينا مقاطعة بابتسامة خفيفة : ثواني يا أنطي ديلة هاروح أجيبلك حاجة تشربيها 
-عايدة بنظرة حانية : مافيش داعي دودي
-سهير بإصرار وهي تشير بيدها : لأ ودي تيجي برضوه ، بسرعة يا دينا
-عايدة بصوت هاديء : متتعبيش نفسك ، أنا بس جاية أطمن ع جانا ، وهمشي على طووول
-جانا بايجاز : ثانكس أنطي ع اهتمامك 
-دينا وهي تتجه لباب الغرفة : ماتمشيش أنطي ، أنا هرجع بسرعة

دلفت دينا خــــــــارج غرفة جانا بالمشفى لكي تحضر مشروباً ما بارداً لعايدة ، ســـارت دينا 

بخطوات سريعة نسبياً في رواق المشفى ، ولكنها تفاجئت بمن يجذبها من ذراعها ناحيته ، 
كانت دينا على وشك الصراخ عالياً ، ولكن اعتلى وجهها صدمة حينما وجدت أمامها .... ،،،
-دينا بنظرات مصدومة : انت ..!
-ياسين مبتسماً ببلاهة : ايوه أنا ، مالك مخضوضة ليه ؟؟ شوفتي عفريت
-دينا بإحراج : لأ . بس.. بس انت بتعمل ايه هنا ؟؟
-ياسين بصوت رخيم : جاي أطمن عليكي ، قصدي ع جانا ، واشوفك بالمرة
-دينا بنظرات ضيقة ، وباقتضاب : خلاص اطمنت .. Excuse me

كانت دينا على وشك الابتعاد عن ياسين ، حينما انتفض فزعاً ، ووقف أمامها ليسد عليها الطريق 

و..
-ياسين بنبرة منزعجة : لأ استني .. هو أنا لحقت
-دينا بحدة : ميصحش نقف كده ..! 

أطرق ياسين رأسه في أسف واضح ، ثم سبل جفنيه لدينا و...
-ياسين بضيق واضح : هاعمل ايه بس ، ابوكي رفضني
-دينا فاغرة شفتيها في صدمة : What؟؟؟
-ياسين بنبرة حزينة : أنا لسه جاي من عنده ، أنا هيجرالي حاجة 

رمقت دينا ياسين بنظرات حانقة ، وعقدت ساعديها أمام صدرها و...
-دينا بجدية : عنده حق
-ياسين بنظرات مغتاظة : انتي كمان
-دينا بتردد : بصراحة .. عز بعد اللي عملوه خلانا كلنا .. يعني.. نشك... فــ.... آآآ
-ياسين مقاطعاً بحنق : وأنا مال أمي بعز !!
-دينا بنبرة ممتعضة : مش هو صاحبك ؟
-ياسين بنبرة غاضبة : يالهوي على كده ، حتى انتي .. يا بنتي أنا غيره خالص ، ولعلمك أنا نقلت 

من الشغل معاه ، وكمان قاطعت كل أصحابنا عشانك
-دينا بتهكم صريح : لأ الرجالة كلها واحد
-ياسين بنبرة جــــادة : إلا أنا
-دينا وهي ترفع أحد حاجبيها في استغراب : ليه انت مش راجل زيهم
-ياسين بنبرة واثقة : لأ طبعا
-دينا فاغرة شفتيها في اندهاش : افندم؟
-ياسين بنبرة جادة ومازحة : أنا سيد الرجالة يا بت ، وبعدين لو كنت عاوز حد تاني غيرك كان 

زماني لايف ع أي واحدة ، ماهو الحريم كتروا وملوا المترو ..!!!!!
-دينا باستغراب : ايه ؟؟ حريم ومترو ؟؟؟
-ياسين مبتسما ببلاهة : متخديش ع كلامي ، ها ايه بقى ؟
-دينا وهي تزفر في ضيق : اوووف منك ، انت عاوز ايه الوقتي
-ياسين صوت خافت : آآآآ .. دينا ، آآآآآ.. دينا .. دينا
-دينا بحنق : ايه انت علقت ؟
-ياسين مازحاً : لامؤاخذة الشريط سف
-دينا بضيق : تصدق انت واحد فعلا فاضي ، وجاي يهزر 
-ياسين وهو يشير بيده : يا بت اصبري ، أنا عاوز أقولك .. أقولك .. آآآ..أقولك
-دينا متسائلة وهي تنظر إليه بأعين ضيقة : تقول ايه ؟؟؟

أخذ ياسين نفساً عميقاً، ثم حبسه داخل صدره لثوان ، وفجـــأة ...
-ياسين بنبرة سريعة : أنا بحبك ، ومقدرش أستغنى عنك وهتجوزك

Читать полностью…

قصص وروايات✏

آلم : آآه .. آآ... أنا ..أنا ..حاسة بآلم رهيب هنا 
حركت جانا يدها قليلاً ، ثم وضعتها على أسفل بطنها ، وظلت تتحسسها وهي تتأوه من الآلم ...

نظرت إليها سهير بأعين دامعة ، ومدت يدها لتمسك بكفها ، وربتت عليه في دفء و....
-سهير ببكاء: معلش يا بنتي
-عايدة بنبرة أسفة : حبيبتي يا جانا
-يوسف بنبرة حزينة : لا حول ولا قوة إلا بالله 
-حسين وهو يبتلع ريقه ، وبصوت مختنق : ربنا سبحانه وتعالى اداكي أمانة .. آآآآ... واستردها 

تاني
-جانا بنظرات متوجسة ، وصوت باهت : يــ..يعني ايه ؟
-سهير بنبرة باكية وهي تجفف دموعها : ربنا يعوض عليكي يا حبيبتي
-جانا بنظرات مصدومة ، وصوت مختنق : يعني ابني راح
-حسين بنبرة حزينة : إنا لله وإنا إليه راجعون

تعالت شهقات جانا عالياً ، ثم أجهشت بالبكاء المرير ، وظلت تصرخ بطريقة هيسترية غير مصدقة 

أنها قد خسرت جنينها ، خسرت ذلك الكائن الذي لم يرى الحياة بعد ...
-جانا ببكاء شديد وصراخ حــــاد : لألألألألألأ

حاولت دينا أن تهديء من نوبة الغضب التي انتابتها ، ولكن للأسف فشلت ...
-دينا بنبرة راجية وهي تبكي : بليز جوجو .. ربنا رحيم هيعوضك خير 
-عايدة وقد خانتها عبراتها : لا حول ولا قوة إلا بالله 
-يوسف بنبرة آسفة : معلش يا بنتي ، ده مقدر ومكتوب

ظلت جانا تبكي ثم نظرت إلى يوسف وعينيها تفيض من الدمع و... 
-جانا متسائلة : و.. وعز عرف؟
-حسين بحنق : متجبيش سيرة البني آدم ده تاني
-جانا متسائلة بتوجس : عرف.. عرف ان ..ان ابنه أو بنته.... راح ..!!

تردد الجميع في إبلاغ جانا بردة فعل عز الدين، فهي لن تتحمل شيئاً كهذا ، وخاصة أنها في تلك 

الحالة النفسية السيئة ....
حاول يوسف أن يموه عن الاجابة عن اسئلتها و...
-يوسف بنبرة قلقة : ارتاحي يا بنتي عشان صحتك
-جانا بإصرار : ردوا عليا.. أنا.. أنا ..عارفة انه مكنش يقصد..انه.. انه يزوئني
-حسين بنظرات جاحظة ، ونبرة غاضبة : نعم ؟؟ يزوءك ؟؟

أخذت جانا نفساً عميقاً تحاول به السيطرة على نوبة البكاء التي إنتابتها ، وظلت تشهق لعدة مرات 

وهي تتذكر ما حدث ثم ...
-جانا بصوت باكي وضعيف : احنا كنا... كنا بنتخانق.. بس آآآ...هو.. هو.. مكنش...يعرف 

في تلك اللحظة دلف عـــز الدين إلى داخل الغرفة ، وعلى وجهه علامات القسوة جلية .. 
لم تهتز عضلة واحدة في وجهه ، ولم يتأثر بحالة جانا المزرية ، بل رمقها بنظرات قاسية جافة ، 

خالية من الروح و...

-عز مقاطعاً بفتور تام : وحتى لما عرفت ، فأنا مش ندمان ......!!!!!!!!!

التفت حسين برأسه ناحيته ، ثم نظر إليه بنظرات مغتاظة ومغلولة من أفعاله و...
-حسين بنبرة صارمة وهو يشير برأسه : اطلع بره

كـــان حسين على وشك الفتك بعز الدين ، ولكن وقف يوسف حائلاً بينهما وأبعده عنه و...
-يوسف بنبرة راجية : اهدى يا حسين، امشي يا عز الوقتي

لم يهتم عز الدين بما يقوله والده ، بل إنه تعمد الاقتراب من فراش جانا ، ثم نظر مباشرة في عينيها 

و...
-عز لجانا بنظرات مميتة : أنا مش ندمان ، و لما عرفت انك حامل والحمل خلاص نزل ، برضوه 

مش ندمان ، لأن استحالة أصدق ان ده ابني أو حتى بنتي ، أنا بس جاي أشمت فيكي ، انتي معرفتك 

دمرت حياتي ، دمرت مستقبلي ، انتي.. انتي طالق .

هزت جانا رأسها في عدم تصديق ، وذرفت الدموع لا إرادياً وهي تستمع إلى كل ما يقوله .. تعالت 

نبضات قلبها وتسارعت ، على صدرها بشدة ، ونظرت إليه بنظرات مصدومة ...

تدخل يوسف على الفور في الحديث حينما وجد أن عـــز الدين قد تجاوز حدود الأدب في الحوار ، بل 

إنه تخطاه بكثير 
-يوسف مقاطعاً بنبرة قوية : اسكت يا عز ، بلاش الكلام ده ، ميصحــ...
-سهير مقاطعة بنبرة استنكار : عيب يا بني الكلام اللي بتقوله ده ، بنتنا متربية و..
-حسين مقاطعاً هو الأخــر بنبرة صلبة : اسكتي يا سهير ، اطلع برررررررررره
-عايدة بانزعـــاج : حرام يا عز اللي بتعمله ده 

بكت جانا كما لم تبكي من قبل ، نظرت إلى عز الدين بنظرات مشدوهة ، مصدومة، عجزت عن 

الدفاع عن نفسها ، ظلت تحاول جاهدة أن تستعيد ثابتها أمامه ، ولكنها كانت قد انهارت تماماً ، ولم 

يعد أمامها سوى البكاء و...
-جانا ببكاء مرير : انت ..انت ظــالم !

وصــــل ياسين إلى الغرفة ليجد الموقف محتدم وعلى أشده في الداخل ، فدلف إلى الغرفة مسرعاً ، 

وأمسك بعز الدين من ذراعه ، ثم جذبه بعنف في اتجاه باب الغرفة و....

-ياسين بنبرة حانقة : تعالى يا عز معايا

أشـــاح عز الدين بذراعه في وجه ياسين ، ثم دفعه بعيداً عنه ، و...
-عز بنبرة جـــافة ممزوجة بالغضب : سيبني أقول الكلمتين اللي عندي للهانم ...!!!

استخدم ياسين كل قوته لكي يتمكن من دفع عز الدين إلى الخـــارج و...
-ياسين بحنق : اطلع بره ..!!! 

لم تقوْ جانا على تحمل مثل تلك الإهانات والإدعاءات الباطلة عنه ، لذا صرخت في وجهه بكل ما 

أوتيت من قوة رغم ضعفها 
-جانا بصوت مرتفع وبكاء هيستيري : أنا.. أنا..بكرهك..بكرهك ع أد حبي ليك .. والوقتي مش 

عاوزة أشوفك.. ، والحمدلله ان م

Читать полностью…

قصص وروايات✏

📝 ايش رايكم بالروايه وكمان كويس اني احط ٥ بارتات الصبح وخمسه بالليل او معاكم اقتراح تاني ؟؟!!
ع فكره الروايه طويله تقريبا اكثر من سبعين بارت 😆


م____meye _____ي: عندي اقترح حط عشر بارات بالليل وخمس في صباح

Ali Mohmed: يلا نزلو

Radiah💙: لااا لا تحطين كل ساعه بارت

سمر الشامي: الرواية اكثر من روعة ... و الكاتبة متمكنة و اسلوبها جميل و شيق

Omnia AlNazeer💗: الرواية اذا طويلة اعملوا بالصباح عشرة بالمساء عشرة

القاضي حمزه الفقيه: بدنا عشره بارتات الليل دي روايه حلوه زيك

Unķnøwñ Ğirl: الرواية بتجننن بس نزلو بارتات اكثر شوي

👥 7 people have voted so far

Читать полностью…

قصص وروايات✏

!
أدارت عايدة رأسها في اتجاه يوسف و...
-عايدة بنبرة جـــادة : لازم نبلغ المهندس حسين باللي حصل
-يوسف بضيق : انا مش عارف هبلغه ازاي ، ولا حتى أوريه وشي ازاي بعد اللي ابني عمله في 

جانا !
-ياسين وهو يضرب كفاً بالأخر : لا حول ولا قوة إلا بالله .. استرها يا رب 
............


في منزل حسين الدمنهوري ،،،

اتصل يوسف هاتفياً بحسين ، ثم أبلغه بايجاز بما حدث لجانا و...
-حسين هاتفياً بصدمة : بتقول ايه يا يوسف ، جانا !! حصل امتى ده؟
-يوسف: ...............................
-حسين بنبرة منزعجة : لا حول ولا قوة إلا بالله ، لا حول ولا قوة إلا بالله ، انا جايلك في السكة 
-يوسف:.......................
-حسين بنبرة ضائقة : اكيد هيجوا معايا ، اومال يعني هسيبهم لوحدهم ،استرها يا رب ، اديني 

العنوان بسرعة !!
-يوسف: ...........................
-حسين باقتضاب : ماشي ، سلام
ركض حسين ناحية المطبخ ، وهو يصيح عالياً بـ ...
-حسين بنبرة عالية : يا سهير ، ياااااا سهير
-سهير بقلق : خير يا حاج ؟
-حسين بنبرة منزعجة : مش خير خالص ، البسي بسرعة ، وقولي لدينا تلبس بسرعة ، جانا في 

المستشفى
-سهير بفزع: في المستشفى ، يا سااااتر يا رب ، ايه اللي حصل ؟؟؟
-حسين بضيق واضح : مش وقته يا سهير ، البسي بسرعة ، وإلا قسماً بالله أنزل لوحدي
-سهير بتوجس : حاضر ياحاج على طول أهوو .. 
ســـارت سهير بخطوات سريعة في اتجاه غرفة ابنتها و...
-سهير بنبرة حـــادة : يا دودي ..!
-دينا مبتسمة : خير يا مامي 
-سهير بحدة وهي تشير بعينيها: البسي بسرعة هدومك ، جانا في المستشفى
وضعت دينا كلتا يديها على فمها ، ونظرت إلى والدتها بنظرات قلقة و...
-دينا بصدمة : OMG.. ايه اللي حصلها ؟؟
-سهير بضيق : معرفش ، البسي وأبوكي هيقولنا
-دينا وقد نهضت عن الفراش : على طووول يا مامي 

..........................................

في المستشفى ،،،،،

اتصل عز الدين بوالده ليبلغه هو الأخر بما حدث في الشركة و...
-يوسف هاتفياً بصدمة : بتقول ايه يا عز ؟؟
-عز هاتفياً بحنق : الشركة ولعوا فيها بعد ما كسروها
-يوسف متسائلاً بغيظ : وانت كنت فين يا بيه لما حصل ده ؟
-عز بضيق : معرفش ، انا جالي تليفون من الـ securityبيبلغني باللي حصل !
-يوسف متسائلاً : طب وعرفت مين عمل كده؟
-عز بغضب : لأ لسه يا بابا ، التحريات شغالة والبوليس موجود بياخد أقوال الشهود ، وهيطلبوا 

أكيد يشوفوا كاميرات المراقبة
-يوسف بنبرة متوجسة : استرها علينا يا رب ، أكيد بفعل فاعل 
-عز بنبرة جـــادة : ده الواضح يا بابا 
صمت يوسف للحظــات ، ثم تابع حديثه بـ ...
-يوسف بنبرة مترقبة : ومراتك يا بني ، هتعمل ايه معاها ؟؟؟ مش هتيجي تشوفها وتطمن عليها ، 

وخصوصاً انك السبب في اللي حصلها ..!
-عز بتهكم : مبقتش مراتي خلاص ، انا طلقتها 
-يوسف على مضض : طيب عاوزك تعرف ان جانا .. يعني ... إن الجنين نزل!!!!
تأثر عز الدين لوهلة حينما سمع من والده بأن ما كانت تحمله جانا في أحشائها لم يعد له وجود وانها فقدته على إثر سقطتها القوية و..
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز بصدمة: آآآ..ايه .. نـ..نزل ..!
حـــاول عز الدين أن يخفي تأثره ، و...
-عز ببرود : كده.. كده احسن ، عشان ميبقاش في حاجة تربطنا ببعض
-يوسف بحدة : انت معندكش دم ، بقولك مراتك بين الحياة والموت بسببك ، وابنكوا راح ، وانت تقولي عشان ميبقاش في حاجة تربطنا !!!!
-عز بضيق : بابا من فضلك ، سيبني أشوف النصيبة اللي أنا فيها
-يوسف بنبرة مغتاظة وصوت عالي : ما تولع الشركة المهم مراتك ..!
-عز بحدة ونبرة متهكمة : ماهي ولعت خلاص ، وبعدين يابابا قولتلك معدتش مراتي خلاص ، ليه 

مش عاوز تسمعني أنا طلقتها وبكرة ورقتها هتوصلها عند عمها !!!!
-يوسف وهو يجز على أسنانه : مش هاقول غير حسبي الله 
-عز بحنق : بتحسبن على ابنك يا بابا
-يوسف بضيق : اقفل الوقتي يا عز أما أشوف البنت الغلبانة دي 
-عز باقتضاب : سلام يابابا 
............................

أنهى عز الدين المكالمة مع والده ثم ألقى بالهاتف بعدم اكتراث في جيبه و...
-عز بصوت خافت ونبرة منزعجة : هي السبب ، هي اللي وصلتني لكده ، خانتني بعد حبي ليها 

يبقى تستاهل اللي حصلها ، بس ..بس ابني مالوش ذنب ، مش يمكن ميكونش ابني ويكون ابن 

الزفت حازم وأنا اللي كنت نايم ع وداني ! بس..بس آآآآ.......
قطع تفكير عز الدين السيء عن جانا اتصالاً هاتفياً ، فوضع عز الدين يده في جيبه مجدداً ، ونظر 

إلى شاشة الهاتف ، فوجد أن ياسين يتصل به ، لذا أجاب على اتصاله و.... ،،،،
-ياسين هاتفياً بنبرة جادة : ايه اللي سمعته ده؟
-عز هاتفياً بضيق : سمعت ايه تاني
-ياسين بنبرة منزعجة للغاية : مراتك كانت حامل وانت ..انت...آآآآ
-عز مقاطعاً بضيق : متقولش مراتي ، انا طلقتها
-ياسين بصوت حــاد : تطلقها أنت حر ، لكن تموت ابنك اللي لسه مجاش الدنيا ، أهو ده مايرضيش 

ربنا 
-عز بانزعـــاج : وأنا ايش دراني انه اب

Читать полностью…

قصص وروايات✏

، وصور أخرى لها بملابس تشبه تلك التي ترتديها ، 

ولكن من الخلف ، بصحبة شخص ما لا تعرفه ...
ابتلعت جانا ريقها في عدم تصديق ، وظلت تقلب في الصور إلى أن وصلت إلى تسجيل مرئي ففتحته 

بتوجس ، ووجدت فيه خيالات لشخصين يتحركان في غرفة مظلمة وتتصاعد منها الأبخرة ، ويعلو 

فيها صوت ضحكات رقيعة وتأوهات خليعة ، ومن ثم أوضــاع لا يصح أن تُرى ...

صدمت جانا حينما رأت تلك الصور ، ونظرت إلى عز الدين بأعين مصدومة و...
-جانا بنبرة مندهشة وبقلق بالغ : ايه دول ؟؟؟ دي صوري ؟؟ بس آآآ... مين اللي عمل كده ، لألألأ .. 

دول مش بتوعي ، هو أه شبه لبسي لكن .. لكن مش دي أنا 

رمق عز الدين جانا بنظرات استنكار ممزوجة بالاحتقار و...
-عز بنبرة ممتعضة وهو يلوي فمه : ده نفس لبسك يا هانم هو انا هتوه عن استايلك
-جانا بنظرات جاحظة ونبرة قلقة : قصدك ايه ؟؟؟ إن أنا اللي في الصور والفيديو ده ؟؟؟ أنا 

استحالة أعمل كده ، طب أنا هأقولك أنا كنت فين !!!

صرخ عـــز الدين في جانا ، وأشــــار لها بيده و..
-عز بصراخ حـــاد ولهجة آمــرة : اطلعي بره 

ابتعد عز الدين عن جانا ، وأولاها ظهره مجدداً ، فسارت هي ناحيته ، والتفت بجسدها لتواجهه ، 

و...
-جانا بنبرة راجية : طب عز ركز كده في الصور وشوف دي مش أنــ......

أخذ عـــز الدين هاتفه من جانا ، ثم ألقاه بعدم اكتراث على الفراش و..
-عز مقاطعاً بنبرة غاضبة : انت مابتسمعيش بقولك اطلعي بره 
-جانا بنبرة متوسلة : عز اسمعني بليز !
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
أمسك عز الدين جانا من ذراعها بقبضة يده، وغرز أظافره فيه ، ثم جرها بعنف إلى باب الغرفة .. 
تأوهت جانا من الآلم ، ورغم هذا حاولت أن توضح له سوء الفهم الذي دار ...

فتح عز الدين الباب ، ثم ألقى بجانا بقسوة إلى خـــارج الغرفة و...
-عز بنبرة عالية ، ونظرات قاسية : اطلعي بره .. أنا مش عاوزك في حياتي تاني بعد النهاردة 

سقطت جانا على الأرض على إثر دفعته ، ثم استندت بمرفقيها لكي تنهض عن الأرض ، ووقفت 

أمامه تنظر إليه بعدم تصديق و...
-جانا بنبرة مصدومة : ايه بتقول ايه ؟

تقدم عـــز الدين من جانا وعلى وجهه علامات شر مستطر ، فتراجعت هي لا إرادياً للخلف و...
-عز بصراخ عالي : أنا هاطلقك يا خاينة ...!!!!

انتفض جميع من كان متواجداً بالأسفل على صراخ عز الدين المخيف ، وخاصة حينما سمعوا كلمة ( 

طلاق ) تصدح في أرجــاء الفيلا و... 
-يوسف بفزع : يا ساتر يا رب 
-عايدة بصدمة : عز !
-ياسين بضيق واضح : ايه اللي بتعمله ده آعز ؟

تراجعت جانا للخلف إلى أن وصلت بالقرب من الدرج ، وظلت ترمق عز الدين بنظرات قاتلة و...

-جانا بنبرة محتقنة من الغضب : هتطلقني ياعز ؟؟؟
-عز بنبرة قاسية وهو يشير بيده : اطلعي بررررره !! مش عاوز أشوف وشك !

ظلت جانا تهز رأسها في عدم تصديق ، وبدأت في ذرف الدموع و...
-جانا بصوت باكي : هتطلقني من قبل ما تسمعني حتى؟
-عز بنبرة حــــادة : غوري من وشي بدل ما أموتك يا خاينة !

أجهشت جانا بالبكاء المرير ، ورفعت يديها أمام وجهها لتدفنه فيه و..
-جانا بصوت مختنق من كثرة البكاء : بتقول عليا خاينة ، وأنا...وأنا اللي كنت ..كنت عاوزة .. 

آآآآ.....

أمسك عز الدين جانا من كلتا ذراعيها ، ثم دفعها بقسوة إلى الخلف و...
-عز بغضب عـــارم : غوووووري في داهية تاخدك !!
-جانا برعب شديد : لألألألأ .. آاااااااااااااااااه

دفع عز الدين جانا لكل قوته ، فإرتدت بشدة للخلف ، وفقدت هي توازنها ، وسقطت على الدرج ، 

وظلت تدور بجسدها عليها وهي تهبط للأسفل وترتطم رأسها بالدرجات ، وكذلك جسدها بعنف ..في 

حين انتفض الجميع ، ونظروا إليها بصدمات مصحوبة بشهقات الفزع و...
-يوسف محذراً ، وبنبرة فزعة : حــــــــــاسبي ، حاسبي يا جانا
-عايدة بصريخ : جااااااااانا
-ياسين بصوت هــادر : عـــــــــــز !!!!!!!!!!

سقطت جانا عن الدرج إلى أن استقر جسدها في الأسفل ، فرطض ناحيتها ثلاثتهم .. في حين تسمر 

عز الدين في مكانه ، ولم تهتز عضلة واحدة في جسده ، بل ظل يراقب سقوطها ببرود تام .. 

أمسك يوسف برأس جانا ورفعها عن الأرض ، في حين قبضت عايدة على كف يدها و...
-يوسف بنبرة فزعة : جانا بنتي ، انتي كويسة ، ايه اللي انت عملته ده يا عز ؟؟؟
-عايدة بخوف : جاااانا ، ردي عليا يا حبيبتي
-ياسين بغضب شديد : أنت مجنون يا عز في حد يعمل في مراته كده 
نظر عــز الدين إليها بنظرات مميتة ، ثم ..
-عز بنبرة قاسية : مبقتش مراتي خلاص !!
بدأت جانا تنزف من رأسها ، ومن جسدها ، فتملك الرعب الجميع ،والتفت يوسف إلى ياسين ، و..
-يوسف وهو يشير بيده بخوف : اطلب الاسعاف بسرررعة يا ياسين ، البنت بتنزف
أمسك ياسين هاتفه المحمول بعد أن أخرجه من جيبه و...
-ياسين برعب : ع طووول يا عمي
ركض ياسين إلى الخـــارج لكي يتصل بالاسعاف ، في حين ابتلعت جانا ريقها بصعوبة ، ونظرت 

إلى يوسف و...
-جانا بصوت ضعيف : أنـ... أنااا.. حــامل
-عايدة بنظرات فزعة : بت

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ه ياخي ، ما انت مكونتش مالي عينها
-عز وهو يلكمه بقسوة : اخرس يا قذر يا *
-حازم مبتسماً : اضرب يا عز ، اضرب

أمسك ياسين بعز الدين ، وحـــاول جاهداً إبعاده عنه و...
-ياسين بقلق بالغ : كفاية يا عز ، متضيعش نفسك عشان واحد زيه ، تعالى 
-عز بنظرات حانقة : سيبني يا ياسين أخلص ع الكلب ده ..!!!
-حازم مبتسماً في لؤم : مقبولة منك يا عز
-عز بنبرة صـــارمة ولهجة آمــرة : اخـــــــرس ماتجيبش اسمي ع لسانك يا **** !!!!

أبعد ياسين عز الدين عن حـــازم ، ودفعه بعيداً عنه ، ولكن ظلت علامات الشر الجلية مسيطرة على وجه عز الدين ...

-ياسين بنبرة هادئة : تعالى نروح الوقتي عند أبوك
-عز بحنق : مش عاوز أروح في حتة ، سيبني لوحدي
-ياسين بإصرار : لأ مش هسيبك وانت كده ، هاتلي مفاتيح عربيتك
-عز وهو يزفر في غضب : يوووه بقى يا ياسين
-ياسين بنبرة جـــادة : والله ما هيحصل ، تعالى بس ، استهدى بالله كده ، وكل شيء وليه حل 
-عز وهو يتوعد لجانا: بس أما أشوفك انتي التانية ....!! 

.............

في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،، 

قـــــاد ياسين سيارة عز الدين ، وأوصله إلى فيلا والده ، دلف عز الدين إلى الداخل ، ثم صعد الدرج 

راكضاً إلى غرفته دون أن ينبس بكلمة واحدة ، ولحق به من خلفه ياسين .....
ارتسمت علامات الدهشة على وجه والديه و...
-عايدة متسائلة: ماله ده ؟
-يوسف باستغراب : مش عارف 
-عايدة وهي تشير بيدها : طب ما نسأل ياسين
-يوسف وقد نهض من مكانه : استني اما أطلع أشوف في ايه

توجه يوسف ناحية الدرج ، ثم أمسك بالدرابزون ، وبدأ يصعد درجات السلم ، ولكنه وجد ياسين 

ينزل في اتجاهه و...

-ياسين وهو يلوي فمه في ضيق : سيبوه الوقتي يا عمي خليه يهدى
-يوسف متسائلاً : ماله يا سينو ؟
-ياسين باقتضاب : شوية مشاكل كده
-عايدة متسائلة بقلق : مشاكل ايه اللي تخليه جاي مبهدل كده ، وبعدين فين مراته ؟؟؟؟
-ياسين وهو يهز كتفيه : مش عارف
-عايدة بنظرات جـــادة : أنا هطلبها وأشوف ايه اللي حصل
-ياسين وهو يشير بيده : هي مالهاش دعوة يا ديلة ، ده خناقة مع واحد صاحبنا في النادي

لكز يوسف ياسين في كتفه بحدة و....
-يوسف بضيق : طب اما هي خناقة مابتقولش ليه؟
-ياسين بتهكم : مانت مش سايبني أخد نفسي يا ابوعز .
-عايدة وهي تمط شفتيها في استغراب : مممممم ، بطلب جانا بيقولي غير متاح ..!!!!!
-ياسين وهو يبتلع ريقه بقلق بالغ : ربنا يعدي الليلادي ع خير
.............................

أمام أحد معامل التحاليل ،،،،،،

انتهت جانا من إجــــراء التحاليل المطلوبة ، وقررت أن تفتح هاتفها المحمول ، فوجدت رسائل 

كثيرة واردة بـاتصالات كثيرة من عز وسهير ودينا وعايدة
-جانا متسائلة باستغراب لنفسها : كل دي مكالمات ، ايه اللي حصل عشان الكل يطلبني بالشكل ده ؟؟؟
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
كــــانت جانا على وشك الاتصــال بعز الدين حينما ورد إليها اتصالاً من عايدة هانم و...
-جانا هاتفياً وهي تبتسم : الو أنطي ، هاي ..ازيك
-عايدة هاتفياً بنبرة قلقة : هاي جانا ، انتي فينك ، بطلبك من بدري وتليفونك غير متاح
-جانا باستغراب : سوري أنطي ديلة كان ورايا كام حاجة بخلصها ونسيت التليفون وهو مقفول ..!
-عايدة بلهجة جـــادة : طب تعالي بسرعة عندي لأحسن جوزك جاي من بره ، ووشه مقلوب على 

الأخر 
-جانا بقلق : خير يا أنطي في ايه ؟
-عايدة وهي تزم شفتيها في ضيق : اتخانق مع حد من أصحابه 
-جانا بلهجة سريعة : طب أنا جاية ع طول ، مسافة السكة ، باي

تنفست جانا الصعداء ، وظلت تنظر أمامها بفرحة و...

-جانا بنظرات مبتهجة وبتنهيدة فرحة : هو أول ما هيمسع خبر اني حامل وانه هيبقى أب كمان كام 

شهر هينسى اي مشاكل حصلت .. الحمدلله يا رب !

..............................

في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،،

استقلت جانا سيارة أجرة ، وطلبت من سائقها أن يوصلها إلى عنوان فيلا يوسف الكيلاني ، وبالفعل 

بعد برهة وصلت جانا إلى الفيلا ، ثم عمرت البوابة الحديدية ، وتوجهت نحو مدخل الفيلا ، وقرعت 

الجرس ، ففتحت لها عايدة الباب ، ثم قامت بإلقاء التحية على الموجودين و....
-جانا مبتسمة : مساء الخير عليكو
-يوسف متسائلاً : انتي فين يا جانا من بدري ؟؟؟؟؟
-ياسين بنبرة محذرة وقلقة : عز بيطلبك وهيجنن عليكي ، بس خلي بالك هو مش طايق حد فوق 

ومتعصب جدااااا
-عايدة وهي تشير بيدها ، وبنظرات متوجسة : اطلعيله يا بنتي شوفي ماله ، وحاولي كده تهديه!!
-جانا بفرحة ونبرة واثقة : اطمني يا أنطي ، الوقتي هتلاقيه نازل وهو مبسوط ، أنا واثقة من ده !

ســـارت جانا ناحية الدرج بخطوات رشيقة ، ثم أمسكت بالدرابزون ، وصعدت عليه وهي تنظر 

أمامها بنظرات مليئة بالتفاؤل والأمـــل ...
وصلت جانا إلى غرفة عز الدين ، وطرقت الباب فلم تجد اجابة منه، فأمسكت بالمقبض ، وأدارته ، 

ثم فتحت الباب ودلفت إلى الداخل ، فوجدت عز الدين جالساً على الأريكة ووجه متجهم للغاية 

و...........

Читать полностью…

قصص وروايات✏

طانية : حلو أوي 

وقفت ياسمين إلى جوار دارين ، وبدأت في معاتبتها قليلاً على تلك الخطة الشيطانية و...
-ياسمين بقلق : دونا مش شايفة ان اللي عملناه ده أوفر 
-دارين بعدم اكتراث : whatever بقى ، هاه جبتي الـ stuff من الخدامة
-ياسمين على مضض : أه خلاص ، واديتها المعلوم
-دارين مبتسمة نصف ابتسامة : حلو أوي 
-ياسمين باستغراب ، وبنبرة منزعجة : انتي مكونتيش كده دونا
-دارين وهي تزفر في ضيق : اوووف بقى ياسمين ، متصدعنيش ..! 
-ياسمين بنبرة محذرة : انتي اللي في الأخر هتضري يا دونا ! وانا نبهتك لــده
-دارين بضيق : محدش هيعرف حاجة ، المهم انتي تحطي لسانك جوه بؤك وتسكتي خالص ، آه 

وبلاش لوجي تعرف حاجة ، انتي عارفاها ...!
-ياسمين وهي تزم شفتيها في انزعاج : اطمني 

ســـار حازم بضعة خطوات للأمــام ليبتعد عن رفاقه ، ثم أمسك بهاتفه المحمول ، واتصل بأحد 

الأشخاص و....

-حازم هاتفياً بخفوت : الوو ، ايوه يا سولي هانم ، الجزء بتاعي تمام
-سيلين هاتفياً بنبرة فرحة : Great، واحنا هنبدأ الجزء اللي يخصنا
-حازم باقتضاب : تمام ، see you 
.......................

في فيلا سيلين ورامز ،،،،،

-سيلين بنبرة فرحة : رامز ، بيبي ، كله تمام
-رامز بنظرات شيطانية : عظيم اوي ، وانا هكلم الجماعة بتوعنا يكملوا الـ our part.
-سيلين وهي توميء برأسها : اوكي 

أمسك رامز هو الأخــــر بهاتفه المحمول ، ثم اتصل بأحد الأشخاص ، و...

-رامز هاتفياً بنبرة جــــادة : ألوو، هاني ، ابدأ التنفيذ
-هاني هاتفياً : تمام يا مستر رامز ، انا alreadyواقف جمب الشركة ومعايا الرجالة 
-رامز مبتسماً في خبث : اوكي ، خلص وهنتظر منك اتصال
-هاني بنبرة واثقة : اعتبره حصل يا مستر رامز 
-رامز باقتضاب : اوكي ، باي 

التفت رامز إلى زوجته سيلين ، ونظر إليها بوجه يكسوه علامات الشر المستطر و...

-رامز لسيلين بنبرة واثقة : done babe 

مدت سيلين كلتا ذراعيها ، واحتضنت رامز ، و...
-سيلين بنبرة فرحة : واو ، I am so happy!!

......

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

وصـــل عز الدين إلى أسفل البناية التي تقطن بها عائلة المهندس حسين بسيارته ، ثم صفها أمام 

المدخل ، وترجل منها ، وانطلق راكضاً نحو مدخل البناية ...

وصـل عز الدين إلى باب المنزل ، ثم قرع الجرس ، ودلف إلى الداخل ، و....
-عز بنظرات غاضبة ، ونبرة حادة : يعني ايه جانا مجتش عندكو النهاردة ؟؟؟؟؟؟ ده هي بنفسها 

اللي قايلالي انها هتقضي اليوم مع دينا ..!!!!
-سهير بنبرة متعجبة : والله يا بني ماجت خالص 
-دينا بصوت خافت : أنا فعلا طلبت منها أنها تيجي بس هي قالت وراها مشوار مهم 
-عز متسائلاً بحنق : مشوار ايه ؟
-دينا وهي تمط شفتيها : I don't know
-عز بنرفزة : وأنا بطلب الهانم شوية يديني غير متاح ، وشوية مغلق 
-سهير بتوتر : الغايب حجته معاه يا بني
-عز بنبرة حــــادة وهو يشير بيده : بس هي كدبت عليا يا طنط
-سهير بنبرة مرتبكة : آآآ... يـ.. يمكن في حاجة وراها مهمة

تسمر عز الدين في مكانه ، وحدق في نقطة ما بالفراغ بنظرات مميتة ، ثم رفع يده عالياً ووضعها 

على رأسه ،و...
-عز بنظرات مشتعلة من الغيظ : يبقى الاتصال صحيح 
-دينا باستغراب : اتصال ايه ؟

انتبه عز الدين لدينا ، ثم نظر إليها بتهكم ، ولوى فمه في انزعــاج جلي ، ثم ..
-عز بنفاذ صبر : عن اذنكو يا جماعة
-سهير وهي تعقد جبينها في تعجب واضح : استنى يا عز يا بني ، طب طمنا أول ما تعرف حاجة 

ســــار عز الدين بخطوات سريعة ناحية باب المنزل ، ثم أمسك بالمقبض وفتحه ، ودلف للخـــارج 

وصفع الباب بعنف من خلفه ...

التفتت سهير إلى ابنتها دينا ، وامسكت بها من ذراعها ، وبدأت في توبيخها و....

-سهير بنبرة معاتبة : وانتي يا مزغودة مش كنتي تقوليلي ان جانا كلمتك بدل ما أقع بلساني كده 

واقول انها مجتش ، كنا دارينا عليها وعرفنا ايه السبب !!
-دينا وهي ترفع أحد حاجبيها ، وبنبرة متهكمة : وأنا هعرف منين يا مامي انه هيحصل كل ده 
-سهير بقلق بالغ : استرها يا رب وعديها ع خير 

وصــل حسين هو الأخــر إلى المنزل ، ثم ألقى التحية عى أهل بيته و....

-حسين بنبرة متعجبة : سلامو عليكو ، في ايه مالكو؟؟ ، انا قابلت عز وأنا داخل العمارة ، بس آآ... 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
بس مردش عليا ، ووشه كان مقلوب!
-دينا بفتور : اصل الحكاية يا دادي إن.....
-سهير مقاطعة بحدو : خشي انتي جوه يا دودي الوقتي ، وأنا هاحكي لأبوكي ع اللي حصل
-دينا بضيق : الله يا مامي !! أنا مش صغيرة
-سهير وهي تزفر في انزعـــاج : يوووه ، انتي غاوية تتعبي قلبي معاكي ...! 
-حسين بنرفزة: انتو هتغنوا وتردوا على بعض ، أنا بسألكوا ايه اللي حصل ؟؟؟!!!!!

....................

ركب عز الدين سيارته ، ثم ضغط على دواسة البنزين بكل غضب ، وانطلق مسرعاً بها نحو النــــادي .. 
لم تكن حالة عز الدين على ما يرام ، فكل جزء في كيانه يشتعل من نيران الغضب ، فالدلائل كلها 

تشير إلى وجو

Читать полностью…

قصص وروايات✏

نا بنبرة حماسية : طبعا يا دكتور 
-الطبيب مبتسماً : وهكتبلك ع شوية فتامينات ومقويات لازم تاخديها ، والراحة التامة في الفترة دي 

مطلوبة جدااااا عشان الحمل يثبت ان شاء الله
-جانا وهي توميء برأسها : حاضر يا دكتور
-الطبيب وهو يمد يده بورقة ما : الف مبروك يا مدام جانا ، وان شاء الله في انتظارك بنتائج التحاليل 

دي
-جانا مبتسمة : ثانكس دكتور 

خرجت جانا من العيادة وهي في قمة سعادتها ، والفرحة جلية على كل خلجات وقسمات وجهها ، 

فقد انعم الله عليها بجنين ينمو في أحشائها ، وهاهي تنتظر الآن أن تخبر عز الدين بتلك المفاجأة 

...... 
ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن ،،،
فقد رن هاتف جانا برقم ما ، فمدت يدها وأخرجت الهاتف من حقيبتها ، ثم أجابت على الاتصال 

بلهفة دون أن تنظر إلى اسم المتصل و...
-جانا هاتفياً بنبرة فرحة : الوو
-المتصل هاتفياً بنبرة صارمة : مدام جانا حرم المهندس عز؟
-جانا باستغراب : ايوه ، مين معايا؟
-المتصل بنبرة جـــادة وجافة : حضرتك زوجك موجود دلوقتي مع دارين في النادي في وضع غير 

مظبوط
-جانا وهي تلوي شفتيها في تهكم : انت عبيط ولا أهبل ؟؟؟
-المتصل باستغراب : أفندم
-جانا بحدة : بطل الجنان بتاعك ده ، استحالة جوزي يعمل كده ،مجنون ده ولا ايه !!
-المتصل بنبرة جادة : أنا بس بوعيكي ، وحضرتك براحتك تصدقي او لأ
-جانا بنبرة قوية : اقفل السكة يا جدع انت ، وبلاش شغل الأفلام المصرية القديمة ده ، مايكلش 

معايا ...

ثم أغلقت جانا هاتفها نهائياً بعد ان تكرر الاتصال بها من هذا الرقم الغريب ،
-جانا بتهكم واضح : ده ايه النصيبة دي ، عالم فاضية صحيح ............

Читать полностью…

قصص وروايات✏

اح مكتب للاستيراد والتصدير في 

القاهرة ليديرا من خلاله أعمالهما المشروعة والغير مشروعة ... 

جلست سيلين على طرف المكتب وهي تزفر في ضيق ، في حين استند رامز على ظهر مقعده و.... 

،،،،
-سيلين بحنق : الظاهر انهم كانوا بيشتغلونا يا بيبي
-رامز غامزاً : تؤ ، معتقدش
-سيلين بنبرة منزعجة : فات مدة ولا حس ولا خبر
-رامز بنبرة هادئة : Wait babe.. دارين أنا ظبطتها ، وفاضل just one step وتعمل اللي عاوزه

نهضت سيلين عن سطح المكتب ، ثم ســـارت بضعة خطوات للأمام ، والتفتت برأسها إلى رامز 

و....
-سيلين بضيق واضح : الزفت حازم ده didn't phone me من أسبوع ، بيضيع وقت ع الفاضي 
-رامز بنبرة واثقة : Don't worry babe, it's just a matter of time
-سيلين بنفاذ صبر : تعبت يا بيبي ، محتاجة moneyعشان الشغل 
-رامز بنبرة باردة : اصبري
-سيلين وهي تزفر في ضيق : اوووف
..........

في منزل حازم .... ،،،

جلس حـــازم مع أحد أصدقائه في غرفة المعيشة ، واتفق كلاهما على فعل شيء ما و...
-حازم متسائلاً : ها فهمت اللي قولتلك عليه ؟
-فؤاد بقلق : بس الموضوع ده خطر ، ومش هيعدي بالساهل
-حازم بنظرات قاتلة : وده المطلوب انه يقلب بكارثة
-فؤاد بنبرة متوترة وتحمل نوعاً من التحذير : بس اوعى تلطني معاك ، انا مش اد عز
-حازم بنظرات واثقة: انت بعيد خالص عن الموضوع ، ظبط بس الـ shoots.. ماشي يا فؤش 
-فؤاد وهو يومي برأسه : أشطا يا زوما 

ثم مد حـــازم يده ، وامسك بهاتفه الموضوع على الأريكة ، واتصل بسيلين ...،،،
-سيلين هاتفياً بنبرة حانقة : Finally
-حازم على مضض : سوري يا سولي هانم ، كنت بظبط المسائل عشان ميحصلش غلطة
-سيلين متسائلة : هتعمل ايه بالظبط ؟؟
-حازم بنبرة صارمة : أنا مش بتاع كلام ، أنا بتاع أفعال ، وهتشوفي
-سيلين بنبرة ساخرة : الظاهر انك just a talkative guy 
-حازم بضيق ونبرة محذرة : متستقليش بيا .. بكرة هتشوفي ، بس خليكي فاكرة انك تنفذي اللي 

وعدتني بيه ، وإلا عليا وعلى أعدائي
-سيلين بنبرة شبه جــادة : I know.. اطمن
-حازم بنبرة صلبة ، ونظرات حادة : تمام ، وأنا هنفذ من الليلة 
-سيلين وهي تمط شفتيها : اوك .. Go ahead

أنهى حــــازم المكالمة مع سيلين ، ثم تابع مع رفيقه فؤاد خطوات تنفيذ مخططه الموضوع .. 
في حين نظرت سيلين إلى زوجها بنظرات جادة و...
سيلين لرامز بنبرة جدية : خلاص هيبدأ الخطة من النهاردة.
-رامز مبتسماً ابتسامة شيطانية : مش قولتلك 
-سيلين بنظرات اعجاب : برافو يا بيبي ، انت داهية !
-رامز بثقة : طبعاااااااا
..........

في فيلا عز وجانا ،،،

جلست جانا في غرفتها على طرف الفراش وظلت تفكر مع نفسها في مسألة ما تقلقها بشدة و...
-جانا لنفسها بقلق : دي اتـأخرت عن معادها مش معقول ، طب أنا لازم أتأكد الأول ممم أنا مش هاقول لأي حد غير لما أتأكد الأول أه بدل ما أقلب الدنيا ويطلع الموضوع ع الفاضي صح كده
أمسكت جانا بهاتفها المحمول الموضوع على الكومود ، ثم اتصلت هاتفياً باحد العيادات المتخصصة 

في علاج النساء و...
-جانا هاتفياً بنبرة قلقة : السلام عليكم
-الممرضة هاتفياً : وعليكم السلام يا فندم
-جانا بصوت خافت : لو سمحتي عاوزة أحجز كشف النهاردة 
-الممرضة متسائلة : باسم مين حضرتك ؟
-جانا بنبرة هادئة : باسم جانا عاصم ، ممكن أعرف الدكتور بيجي امتى ؟؟
-الممرضة بنبرة عادية : حضرتك العيادة يومياً بتفتح فترة مسائية من 6لحد منتصف الليل فيما عدا 

الجمعة
-جانا مبتسمة : تمام أوي .. شكراً ليكي
-الممرضة باقتضاب : العفو يا فندم

أنهت جانا المكالمة الهاتفية ، وأسندت هاتفها مرة أخــرى على الكومود و...

-جانا لنفسها: كده أحسن !!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
في منزل حــــازم ...،،، 
حضرت دارين إلى منزل حازم بناءاً على اتصال مسبق بينهما ، ثم وقفت أمامه وهي تنظر إليه 

بجدية و...

-حازم متسائلاً : ها فهمتي يا دونا هتعملي ايه ؟
-دارين وهي توميء برأسها : ييس
-حازم مبتسماً : انتي وشطارتك بقى تظبطي الليلة
-دارين بنظرات شرسة : من الناحية دي متقلقش
-حازم مبتسماً في خبث : عظيم .. يالا بينا
-دارين بنظرات متوعدة : والله وجالك يوم يا عز انت والبنت اللوكال بتاعتك دي 

................................

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،
كانت دينا تتحدث هاتفياً مع جانا حيث اشتكت إليها من صرامته في موضوع لقائها لخطيبها ياسين 

و...
-دينا بنبرة منزعجة : دادي صعب اوي مش مديني فرصة اتكلم مع ياسين لوحدنا خالص ، حتى 

الخروجات لازم يكون معايا يا مامي معايا ، ومانع الفون خالص
-جانا بنبرة شامتة : احسن 
-دينا بحنق : انتي فرحانة فيا؟
-جانا مبتسمة : بصراحة أه، لازم الواد يستوي ع الجانبين
-دينا بتوتر : ده ممكن يطفش
-جانا بنبرة واثقة : اطمني هو واقع لشوشته
-دينا متسائلة : Are you sure؟
-جانا بنبرة جـــادة : طبعاً يا بنتي ، مش هو صاحب عز وسره معاه ، وكل يوم عز يجي يحكيلي .. 

هانت يا دودي ، هتكتبي الك

Читать полностью…

قصص وروايات✏

تنحنح في خجل : آآآآ.. احم .. لأ ..
-حسين غامزاً : على بابا برضوه؟

تملكت حمـــرة الخجل من وجنتي دينا ، فنظرت إليها سهير بفرحة ، ثم وضعت يدها على كتف 

ابنتها ، واحتضنتها بذراعها و...
-سهير مبتسمة : خلاص بقى يا حسين متكسفش البت !
-حسين مازحاً : ده انا اللي مكسوفلها هههههههه
-دينا بتردد : ممم .. خلاص يا دادي قوله موافقة ، ولا أقولك قوله هفكر وأرد عليه كمان يوم اتنين ، 

شهر شهرين ، سنة سنتين ، مش تريحه دادي .
-سهير متسائلة باستغراب : ليه الغلب ده كله؟
ســــار حسين ناحية باب الغرفة ، ثم التفت برأسه إلى دينا ورسم على وجهه ملامح الجدية و...
-حسين بنبرة جادة : يعني أقوله باختصار انك مش موافقة ..!
ارتسم على وجه دينا القلق ، ونظرت إلى والدها بنظرات جادة ، وأشارت بيدها و...
-دينا بلهفة وبصوت عالي : لألألألأ متقولش كده يا دادي ، انا شور موافقة عليه
وفجأة سمعوا صوت زغاريد ينطلق من خارج الغرفة ، فانطلقوا مسرعين ناحية مصدره ، فتفاجئوا 

بـ...
-ياسين بفرحة عارمة : لوووولووووووولي ، الله أكبر ، أخيرااااااااااااااااااا !!!
ثم انحنى ياسين بجسده على الأرض ، وسجد لله شكراً ، ثم نهض من على الأرض ، وأخرج هاتفه 

المحمول من جيبه ، وقام بتشغيل اغنية (( والله وعملوها الرجالة )) ، وأعقبها اغنية (( مبروووك 

مبروووك مبروووك )) على هاتفه المحمول ...
وقف حسين يتأمله بنظرات متعجبة وهو فاغر شفتيه و...
-حسين بتعجب : بيطلعوا امتى دول ؟
-سهير وهي تحاول كتم ضحكاتها : والله ما أنا عارفة يا حاج
-حسين مبتسماً : العيال اتجننوا 
-يوسف مقاطعاً : لأ اتهبلوا من الفرحة ، مبروك يا سحس ياحبيبي ، مبروك يا سهير هانم
-حسين وهو يحتضنه : الله يبارك فيك يا جوو 
-سهير مبتسمة بسعادة : الله يبارك فيك يا بشمهندس
-عايدة بنبرة فرحة : ألف مبروك يا سهير هانم
-سهير بنبرة سعيدة : الله يبارك فيكي يا عايدة هانم ، لوووولوووولي

.....
في داخل غرفة جانا ، 
في نفس التوقيت تقريباً ، أخرج عز الدين من جيبه علبة صغيرة حمراء ، وتحتوي على سلسلة 

رقيقة بها قلب صغير منقوش بداخله حرفي الـ J & E
نزع عز الدين السلسلة من العلبة ، ثم وضع العلبة جانباً ، واقترب من زوجته جانا ، وجلس مجدداً 

إلى جوارها على الفراش ، وانحنى بجسده قليلاً عليها ، ثم أدار كلا ذراعيه خلف عنقها ، وألبسها 

السلسلة و....
-عز بصوت خافت : اتفضلي يا قلبي دي عشانك
-جانا بنظرات إعجاب : الله ! تحفة يا حبيبي ، دي عشاني ؟
-عز مازحاً : لأ ، لأمي اللي اعدة بره
-جانا وهي تلكزه برقة في صدره : بطل بقى 
ابتسم عز الدين لجانا ، ثم ضمها إلى صدره ، وأحاطها بذراعيه من خصرها ، و...
-عز بصوت رخيم : السلسلة هتاكل من رقبتك حتة 
-جانا ضاحكة بدلال : هههههههههه 

وفجأة سمع كلاهما صوت زغاريد تنطلق في الخارج ، فارتسمت ملامح الدهشة على وجه جانا 

و...،،،،
-جانا وهي تشير بيدها : قوم شوف اللي بيحصل بره.
-عز غامزاً : لأ مش قايم!
-جانا بجدية : يا بني ده في زغاريط بره
-عز مبتسماً : يبقى أعلنوا جوازة الواد ع البت.
-جانا وهي ترفع أحد حاجبيها في استغراب : واد مين وبت مين ؟
-عز وهو يلوي فمه قليلاً : ياسين ودينا !!
-جانا بنبرة فرحة ، ونظرات مندهشة : بجد ! طب قوم يالا ، عيب نفضل كل ده هنا

أحــــاط عز الدين جانا أكثر ، وحاصرها بذراعيه ، وبخفة أدارها لتصبح هي في الأسفل و...
-عز بنظرات راغبة : محدش ليه حاجة عننا ، خليني أخش ع الاجتماع اللي بعده
-جانا وهي تمط شفتيها في دلال : يوووه ، مش بتزهق ؟؟
-عز وهو يعض على شفتيه : وحد يزهق من المانجة يا ماااانجة 

انحنى عز الدين على جانا ليطبع قبلة على شفتيها، ولكنها دفعته بقوة بكلتا يديها في صدره ، ليسقط 

إلى جوارها ، فتتمكن هي من النهوض من جواره ، وتقف على ساقيها ، وتنظر إليها بنظرات 

متحدية وهي تضع أحد يديها في منتصف خصرها و...
-جانا بنظرات متحدية : خليك أعد هنا ، انا قايمة 

استند عز الدين برأسه على كف يده ، ونظر إليها بنظرات تحمل الحب و...
-عز بنبرة هادئة : ماشي يا اخرت صبري 

عدلت جانا من هيئتها ، وارتدت على عجالة ملابسها ، ثم أمسكت بمقبض باب الغرفة ، وأدارت 

المفتاح ، وبعده المقبض وفتحت الباب ودلفت للخارج و...

-جانا متسائلة : خير يا جماعة في ايه ؟؟
-سهير بفرح: باركي لدينا أختك يا جوجو ، ان شاء الله هتتخطب.
-جانا مدعية الدهشة : بجد الف الف مبروووك ، مين سعيد الحظ ؟
-حسين مازحاً : الواد ده اللي بنساه على طول.
-دينا بنبرة متلهفة : ياسين يا جوجو

اقتربت جانا من دينا ، ومدت كلتاهما أذرعهما لتحتضنا بعضهما البعض في حب و...
-جانا بنبرة سعيدة: congrats دودي حبيبتي ، وأخيراً
-دينا غامزة : ييس ، انتم السابقون ونحن اللاحقون
-جانا وهي تهز رأسها : واو ، وبقينا بنعرف نقول حكم أهوو
-دينا مبتسمة : البركة فيكي جوجو

ثم توجهت دينا بخطى سعيدة لغرفتها وهي تكاد لا تصدق أن الله قد أنعم عليها بشخصية مرحة 

كياسين ، بلى هي تشعر الآن أنها في ق

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثامنة والخمسون: 

اتفقت سيلين وزوجها رامز على الالتقاء بدارين وحـــازم في أحد المطاعم الفاخرة ، وبالفعل وصلت 

دارين للمطعم وهي متأنقة كعادتها ، حيث ارتدت تنورة قصيرة من اللون الأزرق القاتم ، ومن فوقها 

كنزي حريرية ضيقة من اللون السماوي ، ثم تركت شعرها ينسدل خلف ظهرها ، وارتدت في قدميها 

حذائاً ذو كعب عالي ..
اقتربت دارين من الطاولة ، وتعرفت إلى سيلين من هيئتها ذات الملامح الأوربية ...
مدت سيلين كف يدها وصافحت دارين وعلى وجهها ابتسامة مصطنعة و.......،،،،
-سيلين وهي تصافح دارين: Nice to meet you 
-دارين بنبرة هادئة : me too مدام سيلين 

انحنى حـــازم بجذعه قليلاً ، ثم مد يده وأمسك بكف يد سيلين ، ورفعه إلى فمه ليقبله و...
-حازم وهو يقبل يد سيلين: نورتي مصر سيلين هانم
-سيلين مدعية الخجل : بليز قولي سولي 

رمق رامز دارين بنظرات غير بريئة على الاطلاق ، وتفحص تقاسيم جسدها بنظرات ثاقبة ، ثم مد 

يده وأمسك بكف يدها وضغط عليه ، وقبلها وهو مسبل جفنيه ...
-رامز وهو يقبل دارين: You look beautiful Miss Dareen 
-دارين متصطنعة الابتسام : ثانكس مستر رامز

صـــافح رامز حازم بجفاء ، ورمقه بنظرات عادية و...
-حازم وهو يصافح رامز: هاي مستر رامز
-رامز وهو يلوي فمه : هاي حازم ، ها تحبوا تشربوا ايه ؟
-دارين وهي تشي برأسها : nothing

أرجع رامز جسده للخلف قليلاً ، ثم نظر إلى دارين بنظرات لئيمة ، وابتسم ابتسامة خبيثة من بين 

أسنانه و....
-رامز لدارين بخبث: لأ ازاي ميصحش ، ده انتو ضيوفنا

تعجب حــــازم من طريقة رامز في الحديث، حيث لاحظ اتقانه التحدث اللغة المصرية وخاصة 

العامية بطلاقة شديد و...
-حازم وهو يعقد حاجبيه في استغراب : حضرتك بتعرف تتكلم مصري كويس
-رامز وهو يوميء برأسه : شور ، أنا مولود هنا وعشت فترة كبيرة من عمري هنا، وبعد كده 

سافرت للخارج اعمل بيزنس ، لحد ما قابلت سولي حبيبتي في لندن 

التفتت دارين إلى سيلين ، ثم أسندت حقيبتها على الطاولة ، ونظرت إليها بنظرات جادة و...
-دارين بنبرة صلبة : مدام سولي ممكن أعرف حضرتك طلبتي تقابلينا ليه ؟
-سيلين بنظرات اعجاب وهي تمط فمها : يعجبني فيكي انك مش بتضيعي وقت
-دارين بنبرة واثقة : ييس ، Time is money 
-سيلين وهي توميء برأسها : Yes, of course
-رامز مبدياً إعجابه : برافو ، انتي مشروع سيدة أعمال ناجحة
-دارين وهي تتصنع الابتسام مجدداً : ثانكس مستر رامز ، بس اللي يقدر !

لوى رامز فمه في لؤم واضح ، ثم نظر إليها بنظرات عميقة و...
-رامز بخبث: أنا طبعاً .. قصدي أنا بعرف أقدر الناس الناجحة ، عندي زي ما تقولي نوع من 

الفراسة أقدر أعرف بيه اللي قصادي

انحنت دارين بجسدها إلى الأمام قليلاً ، ونظرت في عيني رامز مباشرة و....
-دارين بنظرات ثابتة : وحضرتك شايف فيا ايه يا ترى ؟
-رامز بنظرات متفحصة لدارين : شايف حاجات كتير ، انتي مش عارفة قيمة نفسك ، بس أكيد معايا 

، آآآ.. قصدي معانا هتوصلي

اعتدلت دارين في جلستها، ونظرت أمامها بثقة و..
-دارين وهي تشير بعينيها : ميرسي مستر رامز على تشجيعك 
-رامز بصوت خافت : I didn't do anything yet 
-دارين مبتسمة : بس كلامك لوحده كفاية
-رامز بنبرة متوعدة : Wait and you'll see

نهضت دارين فجـــأة عن مقعدها ، ثم نظرت إلى رامز وسيلين بنظرات عادية و...
-دارين وهي تبتسم نصف ابتسامة : Excuse me، هاروح التويلت لحظة وراجعة

نهض رامز هو الأخر عن مقعده ، ثم تحرك ناحية دارين ، وأشار لها بيده و...
-رامز بنبرة هادئة : شور ، اتفضلي ، let me show you the way، عن اذنك سولي
-سيلين وهي تمط شفتيها : اووه ، It's okay honey 

ســـارت دارين أولاً ، وسار من خلفها رامز الذي ظل محدقاً بخصرها ، ويتابع تمايلها في خطواتها 

بنظرات شرهة .. 

وما إن ابتعد كلاً من رامز وجانا حتى بدأت سيلين بالحديث مباشرة مع حازم عما تريده منه و.... 

،،،،
-سيلين بنبرة جادة : تعرف ايه عن عز الدين الكيلاني ؟
-حازم بنبرة باردة : حضرتك تحبي تعرفي ايه عنه
-سيلين بنظرات ضيقة ونبرة متلهفة : كل حاجة ياريت
-حازم بنبرة اكثر بروداً : ممكن أعرف ليه ؟
-سيلين بنبرة حانقة : خد مني بنتي فعاوزة أرجعها تاني لحضني
-حازم باقتضاب : بس كده

وضعت سيلين ساقاً فوق الأخــرى ، ثم رمقت حازم بنظرات متمعنة و...
-سيلين وهي تعيد رأسها للخلف : ده المهم حالياً

ابتسم حـــازم نصف ابتسامة ، ولوى فمه في تهكم واضح ، ثم نظر إليها بنظرات استجهان و....
-حازم بنبرة غير مبالية : وأنا هستفاد ايه من ده
-سيلين بجدية : شوف عاوز ايه
-حازم وهو يمط شفتيه : ممممممم ، هفكر 

رمقت سيلين حـــازم بنظرات استخفاف ، وزمت شفتيها في ضيق و...
-سيلين بنبرة متهكمة : يبقى انت مش عندك حاجة تقولها وجاي تضيع وقتي

نظـــر حـــازم إلى سيلين بنظرات ثاقبة ، ثم اعتدل في جلسته و..
-حازم بنظرات جادة : بصي يا سولي هانم من غير لف ودوران ، لو الموضوع بنتك بس ده مقدور 

Читать полностью…

قصص وروايات✏

يها ، ثم قرر ان يتمدد على الفراش قليلاً .. 
اتجه عز الدين إلى الفراش، واراح ظهره عليه ، ثمعقد ساعديه خلف رأسه ، وأغمض عينيه قليلاً 

و... 

-عز بصوت خافت وتنهيدة ارتياح : يا سلااااااام كانت أكلة متينة ، الصراحة الواحد تقل ومش قادر 
يقوم بعدها 

انتبه عــــز الدين إلى صوت هدير ما يأتي من مكان ما بالغرفة ، و...
-عز: ايه الصوت ده؟

نهض عز الدين عن الفراش ، وســار بخطوات حذرة في الغرفة ، ثم اقترب من الباب الموصود في 

أحد الأركــان، وركز سمعه قليلاً ، فوجد أن الصوت الذي سمعه ماهو إلا هدير لمياه تنهمر من الداخل 

، وأعقبها سماعه لصوت جانا وهي تغني بالداخل .. 
اعتلى وجـــه عز الدين ابتسامة لئيمة و... 
-عز بتنهيدة حـــارة : ايييه ده كروان بيغني ، الظاهر اني امي دعيالي بليالي مفترجة ...

توقف صوت المياه ، فأدرك عز الدين أن جانا على وشك الانتهاء من الاغتسال ، لذا ركض بخفة 

ناحية باب الغرفة وأوصده بالمفتاح ، وتوجه بعدها للفراش ، ونزع تي شيرته عنه ، وألقاه على 

الأرضية اللامعة ، ثم تمدد على الفراش 

-عز ينبرة حماسية : اجـــــــــــــمد يا عز ، وراك شغل للصبح 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
أشاحت جانا بوجهها للجانب لتتفاجيء بعز الدين ممدداً أمامها ، فانتفضت فزعاً لرؤيته ، وارتبكت 

على الفور و.. 
-جانا بفزع: يالهوي ، ايه ده ؟؟؟؟ انت... انت بتعمل ايه هنا،اطلع بره بسرعة لأحسن حد يشوفك معايا

نظر لها عز الدين باستغراب ، ثم رمقها بنظرات جادة ...
-عز وهو يمط شفتيه في تهكم : يا بت أنا جوزك ومحدش يقدر يتكلم معايا ! 

-جانا بدلال وهي تشير بعينيها : لينا بيت نعمل فيه اللي عاوزينه ، لكن هنا تــؤ ، البيت ده طاهر
-عز بنظرات جريئة : يالهوي ع كده ، ايه ده ، قمر يا ناس ! 

ارتبكت جانا أكثر حينما وجدت عز الدين قد اعتدل في جلسته

و...
-جانا وهي تشير بإصبعها ، وبنبرة متوترة : آآآ.. أنا بحذرك

نهض عز الدين عن الفراش ، ثم اقترب من جانا التي بدأت تتراجع للخلف و...
-عز بصوت رخيم : يا صايع انت
-جانا بارتباك واضح : عــ.. عز .. أنا.. أنا 
-عز بصوت هامس : ايه ، انتي ايه ..

وقف عز الدين أمام جانا بعد أن حاصرها في أحد الأركان .. ، نظر غليها بنظرات راغبة عاشقة 

مشتاقة و...
-عز مازحاً بصوت خافت: انا بس عاوز أنشف ايدي في الفوطة لأحسن لسه مبلولة
-جانا بنظرات ضيقة : يا سلام
-عز وهو يعض على شفتيه : وحياة عبد السلام 
-جانا باستغراب : عبد السلام مين؟ 
-عز بنظرات جادة : اللي هنجيبوه
-جانا مدعية الغباء : وده نجيبه منين ؟
-عز بصوت هامس وشبه جــــاد : تعالي وانا أقولك نجيبه منين ، والأهم من ده كله إزاي !!!

-جانا بدلع: عيب يا عز
-عز بنظرات جريئة : هو ايه ده اللي عيب ، هو انا ماشي مع بنت خالتي ، ده انتي مراتي يا بت

-جانا بنبرة خافتة : تؤ ، ميصحش اللي بتعمله ده ، افرض حد دخل علينا
-عز مبتسماً بثقة : لأ أنا مأمن المكان كويس ، وبعدين أي حد هيخبط هاقوله ورانا مباحثات 
ومشاورات هامة
-جانا بضيق : يادي أم المباحثات بتاعتك دي
-عز غامزاً : يا بت دي مباحثات هيتحدد عليها مصير الأمة
-جانا وهي تنظر إليه بجدية : لا يا راجل 
-عز وهو يبعد خصلة شعرها المبتلة عن جبينها : اسمعي بس ....!!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-جانا بنبرة مغتاظة : اتلم ، انت السبب !!

أمـــال عز الدين رأسه على جانا ، ثم انحنى ناحية جبينها ...
-عز بصوت رخيم وهو يمزح : حبيبة قلبي ، لسه ناقصنا المشاورات والمداولات ، واجتماعات فردية وخاصة ، وبعد كده جلسات طارئة 

،وجلسات مصيرية ، لحد ما نوصل للجلسة الختامية
-جانا بنظرات قلقة : حاسب حاسب ، ايه ده كله !!
-عز بنبرة جــــادة : ده جدول الأعمال مليان ع الأخر ، وأنا أحب أدي الشغل حقه 
-جانا بدلع: ههههههههههه يا واد يا ملتزم
-عز غامزاً : هو في اجدع من كده التزام 
لكن فجــأة سمع صوت طرقات على باب الغرفة ، كانت 

جانا على وشك الاجابة ، ولكن عز الدين كمم فمها بسرعة بأحد يديه ، وأمسك بكلتا يديها بقبضة 

يده الأخــرى .. ظلت جانا تتلوى أسفل منه ، محاولة التخلص من قبضته ، ومن ثم النهوض عن 

الفراش والرد على الطارق ، ولكن عز الدين منعها من هذا ...و...

-سهير بصوت عالي من خارج الغرفة : يا ولاد ، انتو نمتوا ؟؟؟؟

ضغط عز الدين بقوة على فم جانا ، ومنعها من الحديث ، وأدعى أنه كان غافلاً و... 
-عز بصوت ناعس : أه يا طنط ، ده حتى جانا نعسانة ..
-سهير متسائلة : مش هتقوموا تحلّوا معانا ؟
-جانا وهي تتلوى بحدة : مممم..
-عز بصوت متثاءب : أما جانا تصحى ، هنجي يا طنط ، معلش الواحد تعبان ومش قادر يقوم 
-سهير مبتسمة من خارج الغرفة : براحتكوا يا بني ..

سمع عز الدين صوت خطوات سهير وهي تبتعد ، فأرخى قبضتيه عن جانا ، التي رمقته بنظرات 

معاتبة و...

-جانا بضيق : ايه اللي عملته ده ؟
-عز بتهكم : أكل ايه الوقتي اللي هاقوم اشوفه
-جانا بقلق : كده انطي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

از قولي ايه الحكاية؟
-حازم: ست الحسن والدلال هربانة من أمها ، وأمها وجوز أمها بيدوروا عليها 

أنصتت دارين إلى ما قاله حازم بإصاغ تام ، ونظرت إللى نقطة ما بالفراغ بنظرات ثاقبة ، تحاول 

سبر أغوار عقلها ومعرفة خطوتها التالية 
-دارين وهي تمط شفتيها : مممم ، ها وبعدين ؟
-حازم باقتضاب : بس
-دارين بنبرة استغراب وهي فاغرة شفتيها : ايه ده ؟؟؟ بس كده !! 
-حازم بنبرة جــادة : ده الملخص المختصر والمفيد
-دارين بتهكم : طب وايه الجديد ، عادي مش هتفرق كتير ، البت اللوكال دي مش قاصر 
-حازم غامزاً ، وبنبرة واثقة : الجديد يا دونا إنهم عاوزين ينتقموا من سي روميو بتاعك ...!!!

نظرت دارين إلى حـــازم بعدم تصديق ، وانتبهت إلى ما قال و..
-دارين بنظرات متفحصة : ايه ده بجد
-حازم بنبرة جادة : طبعااا

سارت دارين للأمــام خطوتين ، وهي تنظر أمامها ، وارتسم على وجهها علامات خبيثة و..
-دارين وهي تمط شفتيها في إعجـــاب : واو ، كده احلوت اوي .. كل اللي علينا دلوقتي اننا نتقابل 

معاهم

وقف حــازم خلفها ، وظل يرمق خصرها بتمعن شديد ، ثم أمـــال رأسه للأسفل قليلاً و..
-حازم بنظرات جريئة : اعتبريه حصل

التفتت دارين بجسدها ، ثم وقفت أمام حازم ، ومدت يدها ووضعتها على شعره تمسد عليه ، وتعبث 

قليلاً بخصلاته و...
-دراين بنبرة ناعمة : اوووه ، زوما ، بجد انت مش ليك حل
-حازم بنظرات راغبة : ياريت بس تعرفي وتقدري

رفعت دارين رأسها قليلاً ومالت على أذن حازم و...
-دارين غامزة وبصوت أقرب للهمس : ماهو كله بتمنه يا .. يا زوما
-حازم وهو يمط شفتيه في تهكم : هنشوف !

............
في فيلا سيلين ،،،،

وقف أحد الاشخاص يتحدث مع سيلين في غرفة الاستقبال حول الترتيب للقاء هام بينها وبين ......
-هاني وهو يوميء برأسه : خلاص يا سيلين هانم ، خدتلك معاد معاهم
-سيلين وهي تشير بيدها وبنبرة جـــادة : هاني انت متأكد انهم يعرفوه
-هاني بنبرة واثقة : طبعاً يا هانم

ســـارت سيلين ناحية أحد الطاولات الموضوعة والتي تحتوي على أدراج عدة، ثم فتحت أحد الأدراج 

، واخرجت منه ظرفاً فيه مبلغاً من المال ، وسارت عائدة إلى هاني ، ثم مدت يدها بالمظروف و..
-سيلين وهي تمد يدها : ممممم ، اوك ، Take this money
-هاني بنبرة فرحة : شكراً يا هانم ، وتحت أمرك في اي حاجة
-سيلين وهي تشير بيدها : اوك هاني ، You can leave now.


دلف هاني إلى خـــارج الفيلا ، وأغلقت سيلين الباب من خلفه ، ثم توجهت ناحية غرفة المعيشة 

حيث يجلس زوجها رامز بالقرب من البــار الموضوع عليه زجاجات الخمر ، وبعض الكؤوس 

الفارغة .. 

كان رامز ممسكاً بكأس به القليل من الخمر ، ويرتشف منه بعض القطرات .. 
رأى زوجته وهي تدلف إلى الداخل ، فابتسم نصف ابتسامة من بين أسنانه و... 
-رامز وهو يحتسي الخمر: ها يا بيبي ، شو الأخبار ؟

اقتربت سيلين من رامز ، ووقفت خلفه ، ثم مدت ذراعيها لتحتضنه من الخلف و...
-سيلين بنبرة فرحة : Everything is done babe

أدار رامز جذعه قليلاً وهو جالس على المقعد الجلدي بعد أن ترك الكأس ، وأمسك بذراعيها ، ثم رفع 

كفها إلى فمه وقبله ، ثم وضع ذراعه الأخر خلف خصرها ، وضمها إليه و...
-رامز بنظرات خبيثة : Great.. 
-سيلين بنظرات متوعدة : دلوقتي أقدر أعرف كل حاجة عنه وأشوف his weakness points

وأدمره
-رامز بابتسامة شيطانية : طبعاً وترجع جانا تاني لينا 
-سيلين بنظرات ثاقبة : And my money too
-رامز وهو يتنحنح : احم .. آآ... of course babe
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
عودة مرة اخرى لمنزل حسين الدمنهوري ،،،

جلس الجميع في غرفة الطعام ، وشرعوا في تناول الأطباق الشهية التي تفننت سهير في إعدادها .. 
كان الإعجاب من مذاق الطعام الرائع بادياً على أوجه الجميع و...
-يوسف بنبرة اعجاب : ماشاء الله يا سهير هانم ، نفسك في الطبيخ حلوجدا
-سهير بخجل : الله يخليك يا بشمهندس ، بس لأحسن تزعل عايدة هانم
-عايدة مبتسمة : لأ ازاي ، دي الحقيقة فعلا يا سهير هانم ، طبيخك تحفة

أدار يوسف وجهه ناحية عز الدين ، ثم نظر إليه وهو يبتسم و...
-يوسف لعز بنظرات مترقبة : وعلى كده جربت يا عز طبيخ جانا ؟؟؟؟

نظـــر عز الدين بدوره إلى جانا ، وسلط بصره عليها و...
-عز مبتسماً وهو ينظر لجانا : لا والله يا بابا لسه محصليش الشرف ده !

مالت جانا على عز الدين قليلاً بجسدها ، ثم انحنت يرأسها ناحية أذنه و...
-جانا وهي تهمس له : ماتتعشمش كتير 
-عز وهو يرفع أحد حاجبيه في استغراب : قصدك ايه ؟؟
-جانا مبتسمة وبصوت خافت : قصدي أنا باكل و بس
-عز وهو يعيد رأسه للخلف : أهـــا ، قولتليلي ، هنبقى نشوف الموضوع ده بعدين 

-جانا بنبرة جادة : لا بعدين ولا قبلين ! 

مدت جانا المعلقة التي في يدها لتتناول القليل من الحساء ، ولكن تساقطت بعض قطرات الصلصة 

على كنزتها البيضاء فلطختها و...
-جانا بفزع : أوبس !!!!!


نظرت عايدة إلى جانا بقلق ، و...
-عايدة بتوتر : في ايه يا جانا يا ح

Читать полностью…
Подписаться на канал