novels_stories | Неотсортированное

Telegram-канал novels_stories - قصص وروايات✏

4688

#قصص_وروايات♡✏ تحتوي قناتنا على العديد من القصص المنوعه والروايات الشيقه نتمى ان تنال رضاكم💜 🔥مانحلل حذف معرف القناه عند اخذ القصص🔥 💭تاريخ الانشاء ٥ نوفمبر ٢٠١٦ 🌟بوت التواصل :- @NovelsStoriesBot 🌟فهرس القناة:- @Novels_Story

Подписаться на канал

قصص وروايات✏

#قصة_الصباح 🌞

يقول تاجر من بريدة
كنت أعمل في التجارة مع صديقي سعود في مدينتنا الحبيبة بريدة كانت بيني وبين سعود أعمال مشتركة وكذلك لي تجارة منفصلة عن سعود

وذات يوم ذهبت لصلاة الجمعة في الجامع الكبير كعادتي
فقال الإمام: الصلاة على الجنازة
وتساءلنا من المتوفى؟!

فإذا هي الصدمة إنه صديق العمر سعود.

توفي بسكتة قلبية رحمه الله في الليل
ولم اعلم بالخبر

كان هذا الحادث عام 1415 قبل الجوالات ووسائل الاتصال السريعة .

صدمت بشدة وصلينا الجنازة على حبيبي وصديق عمري رحمه الله

وبعد شهور من الحادث بدأت أصفي حساباتي المادية مع أبناء سعود وورثته .

وكنت أعلم أن سعود رحمه الله
عليه دين بمبلغ 300 الف ريال لأحد التجار

فطلب مني التاجر أن أذهب معه للشهادة بخصوص أوراق الدين عند أبناء سعود

وحيث إن الدين لم يكن مثبتا بشكل واضح لأنه تم عبر عدة صفقات لم يتضح تماما لأبناء سعود هل والدهم سدد ثمن الصفقات أم لا؟
وبشهادة التاجر وشهادتي أنه لم يسدد ولكن أبناء سعود رفضوا التسديد ما لم يكن هناك أوراق ثابتة تثبت أن والدهم لم يسدد أي جزء من المبلغ

ولأن العلاقة التي بيننا نحن التجار والتي تحكمها الثقة لم يوثق ذلك التاجر مراحل التسديد بوضوح
ولم تقبل شهادتي
وصارحني ابن سعود قائلا:
لم يترك لنا والدي سوى 600 ألف ريال فهل نسدد الدين الذي لم يهتم صاحبه بإثباته ونبقى بلا مال!!!

دارت بي الدنيا وتخيلت صديقي سعود معلقا في قبره مرهونا بدينه!!!

كيف أتركك وأتخلى عنك ياصديق الطفولة وياشريك التجارة !!!

بعد يومين لم أنم فيهما
وكنت كلما أغمضت عيني بدت لي ابتسامة سعود الطيبة وكأنه ينتظر مني مساعدة

عرضت محلي التجاري بما فيه من بضائع للتقبيل والبيع
وجمعت كل ما أملك
وكان المبلغ 450 ألف ريال
فسددت دين سعود

وبعد أسبوعين جاءني التاجر الدائن لسعود وأعاد لي مبلغ 100 ألف ريال!!!
وقال: إنه تنازل عنها عندما عرف أني بعت بضاعتي ومحلي من أجل تسديد دين صديقي المتوفى
التاجر الدائن ذكر قصتي لمجموعة من تجار بريدة!!!
فاتصل بي أحدهم وأعطاني محلين كان قد حولهما لمخزن !!!
وذلك لأعود لتجارتي من جديد !!!
وأقسم لي أن لا أدفع ولا ريال !!!

وما إن استلمت المحلين ونظفتهما مع عمال هنود إلا وسيارة كبيرة محملة بالبضائع نزل منها شاب صغير في الثانوية وقال: هذه البضائع من والدي التاجر فلان
يقول لك عندما تبيعها تسدد لنا نصف قيمتها فقط
والنصف الباقي هدية لك!!!
وكل ما احتجت بضاعة فلك منا بضايع على التصريف!!!

أشخاص لا أعرفهم بدأوا بمساعدتي
من كل مكان !!!
وانتعشت تجارتي أضعاف ما كانت قبل تلك الحادثة!!!

ونحن الآن في رمضان 1436 ..

والحمدلله لقد أخرجت زكاة مالي
ثلاثة ملايين ريال!!!

تعليق:

كم منا يمكن أن يبيع ملكياته :
بيت - محل - سيارة ..
لأجل صديق ؟

أولاده فلذات كبده لم يكترثوا بسداد دين والدهم طمعا في الميراث،

والصديق الذي كان بمثابة الأخ المخلص ضحى بباب رزقه حتى لا يحبس صديقه في قبره ويعذب بسبب دينه!!!

و الكريم سبحانه عوضه و فتح له أبواب رزق أخرى!!!
#صباح_السعاده 💜😃

Читать полностью…

قصص وروايات✏

قناة لكل انثى هدفها العناية بمظهرها ... خلطات ووصفات لبشرتك وشعرك وجسمك .... نعتني بك وبمظهرك وجمالك ...


/channel/a_hawa

Читать полностью…

قصص وروايات✏

لاً ، لعله يشعر بالتحسن ، وكذلك الحال مع جانا أرادت 

هي الأخرى أن تستريح ، فالخروج في وقت ما بعد الظهيرة في فصل الصيف في جو شديد الحرارة 

يعني الانتحـــار ، إلا أن ......

-جانا بصريخ: عااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

انتفض عز الدين فزعاً على إثر صراخ جانا و...
-عز بفزع: ايه في ايه ؟؟ ايه اللي حصل ؟؟؟

وثبت جانا فوق الأريكة رعباً ، ثم أشـــارت بيدها نحو شيء ما و...
-جانا بنبرة مرتعدة وهي تشير بيدها : بص ، بص هناك ،عاااااااااااااااااااا
-عز بعدم فهم : في ايه صرعتيني ؟؟
-جانا وهي تشير بيدها المرتعشة : اهوووو ، واقف اهو 
-عز متسائلاً بحنق : مين ده ؟؟
-جانا بنبرة عالية : صرصــــــــــــــــــار
-عز بضيق بالغ وهو ينهرها : الله يخربيتك ، كل ده عشان صرصار ، في حد يصوت بالشكل ده 
-جانا وهي توميء برأسها : أه أنـــــا
-عز على مضض : ارحمني ياااا رب
-جانا برعب: مووووته ، حلق عليه وازنقه ،عاااااااااااااااااااااااااا
-عز بحدة : بسسسسسس ، صبرني يا رب ، هوا فيييييييييين؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : اهوو واقف جمب رجل السرير
-عز وهو يبحث عنه : مش شايفه
-جانا: بص وركز هتلاقيه كان واقف من شوية هنـــاك 

ظل عز الدين يبحث عن ذلك المخلوق الصغير المرعب حول الفراش ومن أسفله و...
-عز في نفسه بتهكم : زمانته طفش من صويتك ، ده ان مكنش انطرش

-جانا متسائلة : هو مدرعة ولا اف 16 ؟؟
-عز وهو يعقد حاجبيه في استغراب : نعم ياختي؟
-جانا بنبرة مرتعدة : بقولك مدرعة ولا اف 16
-عز وهو يلوي فمه : ده اللي هو ازاي ؟؟؟؟
-جانا متسائلة : يعني أرضي ولا فضائي؟
-عز وهو يضرب وجنتيه بكفي يده : يالهوي ع كده ، اتكلمي بلغة مفهومة !
-جانا بصوت خافت : يعني صرصار عادي ولا بيطير؟
-عز بتهكم : الصراحة معرفش ، هو أنا هناسبه ولا حاجة ؟؟؟؟
-جانا وهي تشير بيديها : دور عليه الله يكرمك ، انا بخــاف منه 

ظلت جانا تترقب بحث عز الدين عن الصرصور ، ولكن للأسف لم يجده رغم تفتيشه الدقيق للمكان 

أكثر من مرة ..

-جانا متسائلة بقلق : ها ؟؟ لاقيته ؟؟
-عز وهو يعبث بشعره : والله ما شايفه ، بس هو اكيد خرج ، يا هرب ، ييا إما مات مطروش
-جانا بضيق : انت بتهزر !!
-عز وهو يعبث بالفراش مجدداً : والله مافي حاجة يا بنتي 
-جانا وهي تشير بيدها : لأ بص كويس وحياة أبوك !
-عز وهو يزفر في ضيق : يوووه ، انا تعبان وعاوز اكمل نوم ، بصي مافيش حاجة موجودة ولو 

لاقيتيه صحيني بشويش وانا هموته .. deal؟؟
-جانا بقلق : ايه ده ؟ انت هتسيبني وهتنام 
-عز بجدية : الصراحة .. آآآآآآآه
-جانا بصوت خافت : عز .. استنى .. عــ..عز ، بِس ، عز .. بِسسس

وبالفعل تركها عز تقف فوق الأريكة وتوجه هو للفراش ، ثم تمدد بجسده عليه ، وغفا ..
ظلت جانا متوجسة خيفة من ذلك الكائن الصغير الذي لا يدرك معظم الرجال أنه بالفعل يرعب 

الفتيات لا ارادياً ، وجابت ببصرها المكان لأكثر من مرة و....

-جانا في نفسها برعب : لأ ما انا مش هنام ع السرير بتاعي والبتاع ده موجود ، أه ممكن يخش 

جوا بؤي وأنا نايمة ويمشي عليا ، يععع .. طب والعمل ايه ؟؟؟؟ ماهو مش هفضل أعدة كده .. 

ممم... ما قداميش حل تاني إلا ده !!!

وبالفعل قررت جانا أن تتسحب على أطراف أصابعها ، وهي تنظر بريبة حولها ، إلى ان وصلت 

بالقرب من فراش عز الدين ، ثم وثبت فجــأة فوق فراشه ، وقررت أن تتمدد إلى جواره ...

نظر عز الدين إلى جانا ، ثم وضع يده أسفل رأسه ، وأغمض عيناه ، فنظرت إليه جانا من زاوية 

عينها و...

-جانا بنبرة قلقة : متحطش في بالك أي حاجة ، انا بس خايفة أنام جمب الصرصار
-عز بلؤم: يعني خايفة تنامي جمبه ومش خايفة تنامي جمبي
-جانا برعب : ده صرصااااار لكن انت لأ
-عز مبتسماً وهو مغمض العينين : الله يكرم أصلك 
-جانا وهي تلوي فمها : توشكر يا ذوق .. سيبني آئيل شوية 
-عز وقد فتح عينيه في استغراب : نعم؟
-جانا بصوت خافت : اريح يعني
-عز وقد أغمضها مجدداً : طيب

أغمضت جانا عيناها ، ففتح عز الدين أحد عيناه ، ونظر إليها من زاوية عينه بحب واشتياق ، ثم 

قرر أن يدور بجسده ناحيتها ، ويلف ذراعه حولها ويضمها إلى صدره ، فاندهشت جانا مما فعل 

وحاولت أن تزيح ذراعه بعيداً عنها ، ولكنه ظل مثبتاً إياه عليها ، بل إنه مد ذراعه الأخر أسفل منها 

لتصير هي بالكاملفي داخل أحضانه و...


-جانا وهي تحاول ابعاد ذراعيه : اييييه ده ؟؟ انت بتعمل ايه ؟؟
-عز مبتسماً : ايه اللي بعمل ايه ، بريح في سريري
-جانا وهي تتلوى في أحضانه : طب سيبني
-عز وهو يضمها أكثر إليه : انا بنام كده ، متعود أخد المخدة في حضني وأنا نايم
-جانا بضيق : هو انت فاكرني المخدة؟ خد مخدتك اهي وسيبني بقى

أغمض عز الدين عينيه ، وهو مطمئن أن جانا نائمة في أحضانه و...
-عز وقد أغمض عينيه : تؤ .. إنتي أحسن من أبو المخدة 

ظلت جانا تحاول ابعاد يده ، لكنه كان متمسكاً بها لدرجة كبيرة و..
-جانا وهي تحاول الافلات منه : يوووه ، حااااســ..آآآ..اوعى
-عز بثقة :متحاوليش عشان

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الخمسون:

عودة مرة أخرى إلى المصيف ،،،،

تجاوزت عقـــارب الساعة الثالثة بقليل ، وكان عز الدين غافياً على فراشه ، في حين كانت جانا 

مستيقظة وتشعر بالضجر من جلوسها بمفردها .. ظلت تجوب الغرفة ذهاباً وإياياً ، ثم قررت أن 

تذهب للتنزه ، ولكن مع عز الدين .. 
اقتربت جانا من فراش عز الدين و... 
-جانا وهي تهزه من كتفه : عز .. عز !! اصحى 
-عز بتثاؤب: سيبني أنام شوية
-جانا وههي تهزه مجدداً : اصحى بقى عاوزة أنزل 
-عز وهو يضع الغطاء فوق رأسه : في حد ينزل الوقت ده ياجانا ، روحي ريحي شوية الله يهديكي
-جانا بنبرة منزعجة : انا زهقانة وعاوزة أروح اشوف اللسان
-عز بصوت ناعس : لسان مين ؟؟ 
-جانا بحدة : اللسان يا عز ، ايه مش عارفه ؟؟؟؟
-عز على مضض: لأ عارفه كويس ، بس محدش بيروحه الوقتي ، الناس بتروحه أخر النهار 
-جانا بنظرات جادة : لأ الوقتي
-عز بتهكم : في ساعة القرد دي ؟؟؟
-جانا بعدم فهم : ايه ساعة القرد ؟؟
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

اعتدل عز الدين في الفراش ، ثم نظر إلى جانا و...
-عز بنبرة شبه ناعسة : دي الساعة يا هانم اللي بيقطع فيها القرد سلسلته المربوط بيها وبيجري 

من شدة الحر 
-جانا بنظرات غاضبة : يعني تقصد أن أنا قرد ؟؟
-عز مازحاً : لأ قردة .. آآآ..قصدي نسناس .. يووووه .. مقصدش حاجة خالص
-جانا بغيظ : عز !!!!!

امتعض وجه جانا ، وعقدت جابينها في ضيق ، فلم يرغب عز الدين في أن يخذلها ، لذا اضطر اسفاً 

أن ينهض عن الفراش ...
-عز على مضض : خلاص قايم ، بدل ما تلوي بوزك عليا
-جانا مبتسمة : ثانكس

ســار عز الدين بضعة خطوات في اتجاه المرحــاض ، ثم التفت إلى جانا برأسه و....
-عز وهو يرمقها بنظرات منزعجة : مابخدش منك غير كلام وبس
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرها : عاوز ايه يعني
-عز بخبث وق دوقف مكانه : حاجة كده تبلي بيها ريقي 
-جانا وهي توميء برأسها : حاضر ، لحظة واحدة
-عز مبتسماً وهو يطلق تنهيدة حــارة من صدره : اخيراااااا .. ابتدت تندع أهي 

نهضت جانا من على الفراش هي الأخرى ، ثم اقتربت من البراد ، وفتحته واخرجت منه زجاجة 

مشروب ، وتوجهت ناحية عز و...
-جانا وهي تمد يدها : اتفضل 
-عز بحيرة: ايه ده ؟؟؟
-جانا وهي تشير بعينيها : عصير .. مش عاوز تبل ريقك !

نظر عز الدين إلى جانا بأعين مغتاظة وحانقة و...
-عز بضيق : أنا غلطان أصلا اني بتكلم معاكي ..
-جانا باستغراب : ايه مالك؟
-عز على مض : مافيش .. روحي البسي يالا !
-جانا في نفسها : ماله ده ؟؟ مش هو كان عاوز مياه ولا انا فهمت غلط ولا ايه بالظبط !!

......................

بالفعل بدل كلاً من عز الدين وجانا ملابسهما ، ارتدت جانا بنطالاً ابيضاً ومن فوقه كنزه فضفاضة 

من اللون الفوشيا ، وعقصت شعرها كذيل الحصان ، وارتدت قبعة من الخوص على رأسها ، في 

حين ارتدى عز الدين شورتاً قصيراً من اللون البترولي ، وعليه تي شيرتاً من اللون الكحلي ...

دلف الاثنين خارج الفندق ، ثم اتجها سوياً إلى منطقة اللسان ، والتي تتميز بالتقاء مياه نهر النيل 

العذبة مع مياه البحر المتوسط المالحة .. 
كان الجو حاراً للغاية ، والشمس ساطعة في كبد السمـــاء ، ولم يوجد أي مظلة على طول الممشى 

المؤدي لتلك المنطقة .. 
ورغم هذا استمتعت جانا كثيراً بهذا المنظر الطبيعي الخلاب ، في حين شعر عز الدين بالضيق وبارتفاع حرارة جسده و...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

-عز وهو يتأمل المكان من حوله : أنا مش شايف أي حد هنا غيرنا
-جانا بنبرة فرحة : حلو أوي عشان نستمتع بالطبيعة
-عز بضيق : انا عرفت السبب .. مين الأهبل المجنون اللي هيجي الساعة 3 العصر هنا
-جانا وهي تتنفس الهواء العليل وتشير بيدها : الله ع المنظر
-عز وهو ينظر إلى الشمس : والشمس زي ما تكون متسلطة في النافوخ
-جانا وهي تشير بيدها : شوف البحر والنيل مافيش بينهم حاجز
-عز وهو يلوي فمه : والنصيبة مافيش ولا حتة ضل الواحد يستخبى فيها
-جانا وهي تشير بإصبعها : ده بقى الفنار
-عز وهو يجفف عرقه : ولا حتى في شمسية يتيمة توحد ربنا هنا
-جانا بسعادة : المكان هنا فعلا جنة 
-عز بضيق واضح: اه هو فعلا جهنم 

-جانا متسائلة : انت بتقول حاجة ؟؟
-عز وهو يتصبب عرقاً : خلصتي ، هفطس م الحر
-جانا بنبرة مرحة : اه خلاص .. يالا نروح الـ......
-عز بحدة وهو يشير بيده : ولا كلمة بعد كده . احنا نتوكل على الله نرجع الاوتيل تاني !!
-جانا وهي تشير بيدها : طب استنـــ....

لم يمهل عز الدين جانا الفرصة لكي تكمل حديثها ، حيث أمسكها من ذراعها بقوة ، ثم دفعها لتسير 

أمامه و...
-عز وهو يجذبها من ذراعها بتهكم : يالا بقى ، وكمان لابسالي بُرنيطة ، طبعاً هتحسي بالشمس 

العمودية دي ازاي وانت حاطة تندة فوق دماغك !!


وبالفعل عادا سوياً إلى الفندق فقد كان عز يشعر بالتعب الشديد ، والارهـــاق البالغ ، كان يظن أنه 

قد تعرض لضربة شمس ، فحاول أن ينام قلي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

لاً ، لعله يشعر بالتحسن ، وكذلك الحال مع جانا أرادت 

هي الأخرى أن تستريح ، فالخروج في وقت ما بعد الظهيرة في فصل الصيف في جو شديد الحرارة 

يعني الانتحـــار ، إلا أن ......

-جانا بصريخ: عااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

انتفض عز الدين فزعاً على إثر صراخ جانا و...
-عز بفزع: ايه في ايه ؟؟ ايه اللي حصل ؟؟؟

وثبت جانا فوق الأريكة رعباً ، ثم أشـــارت بيدها نحو شيء ما و...
-جانا بنبرة مرتعدة وهي تشير بيدها : بص ، بص هناك ،عاااااااااااااااااااا
-عز بعدم فهم : في ايه صرعتيني ؟؟
-جانا وهي تشير بيدها المرتعشة : اهوووو ، واقف اهو 
-عز متسائلاً بحنق : مين ده ؟؟
-جانا بنبرة عالية : صرصــــــــــــــــــار
-عز بضيق بالغ وهو ينهرها : الله يخربيتك ، كل ده عشان صرصار ، في حد يصوت بالشكل ده 
-جانا وهي توميء برأسها : أه أنـــــا
-عز على مضض : ارحمني ياااا رب
-جانا برعب: مووووته ، حلق عليه وازنقه ،عاااااااااااااااااااااااااا
-عز بحدة : بسسسسسس ، صبرني يا رب ، هوا فيييييييييين؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : اهوو واقف جمب رجل السرير
-عز وهو يبحث عنه : مش شايفه
-جانا: بص وركز هتلاقيه كان واقف من شوية هنـــاك 

ظل عز الدين يبحث عن ذلك المخلوق الصغير المرعب حول الفراش ومن أسفله و...
-عز في نفسه بتهكم : زمانته طفش من صويتك ، ده ان مكنش انطرش

-جانا متسائلة : هو مدرعة ولا اف 16 ؟؟
-عز وهو يعقد حاجبيه في استغراب : نعم ياختي؟
-جانا بنبرة مرتعدة : بقولك مدرعة ولا اف 16
-عز وهو يلوي فمه : ده اللي هو ازاي ؟؟؟؟
-جانا متسائلة : يعني أرضي ولا فضائي؟
-عز وهو يضرب وجنتيه بكفي يده : يالهوي ع كده ، اتكلمي بلغة مفهومة !
-جانا بصوت خافت : يعني صرصار عادي ولا بيطير؟
-عز بتهكم : الصراحة معرفش ، هو أنا هناسبه ولا حاجة ؟؟؟؟
-جانا وهي تشير بيديها : دور عليه الله يكرمك ، انا بخــاف منه 

ظلت جانا تترقب بحث عز الدين عن الصرصور ، ولكن للأسف لم يجده رغم تفتيشه الدقيق للمكان 

أكثر من مرة ..

-جانا متسائلة بقلق : ها ؟؟ لاقيته ؟؟
-عز وهو يعبث بشعره : والله ما شايفه ، بس هو اكيد خرج ، يا هرب ، ييا إما مات مطروش
-جانا بضيق : انت بتهزر !!
-عز وهو يعبث بالفراش مجدداً : والله مافي حاجة يا بنتي 
-جانا وهي تشير بيدها : لأ بص كويس وحياة أبوك !
-عز وهو يزفر في ضيق : يوووه ، انا تعبان وعاوز اكمل نوم ، بصي مافيش حاجة موجودة ولو 

لاقيتيه صحيني بشويش وانا هموته .. deal؟؟
-جانا بقلق : ايه ده ؟ انت هتسيبني وهتنام 
-عز بجدية : الصراحة .. آآآآآآآه
-جانا بصوت خافت : عز .. استنى .. عــ..عز ، بِس ، عز .. بِسسس

وبالفعل تركها عز تقف فوق الأريكة وتوجه هو للفراش ، ثم تمدد بجسده عليه ، وغفا ..
ظلت جانا متوجسة خيفة من ذلك الكائن الصغير الذي لا يدرك معظم الرجال أنه بالفعل يرعب 

الفتيات لا ارادياً ، وجابت ببصرها المكان لأكثر من مرة و....

-جانا في نفسها برعب : لأ ما انا مش هنام ع السرير بتاعي والبتاع ده موجود ، أه ممكن يخش 

جوا بؤي وأنا نايمة ويمشي عليا ، يععع .. طب والعمل ايه ؟؟؟؟ ماهو مش هفضل أعدة كده .. 

ممم... ما قداميش حل تاني إلا ده !!!

وبالفعل قررت جانا أن تتسحب على أطراف أصابعها ، وهي تنظر بريبة حولها ، إلى ان وصلت 

بالقرب من فراش عز الدين ، ثم وثبت فجــأة فوق فراشه ، وقررت أن تتمدد إلى جواره ...

نظر عز الدين إلى جانا ، ثم وضع يده أسفل رأسه ، وأغمض عيناه ، فنظرت إليه جانا من زاوية 

عينها و...

-جانا بنبرة قلقة : متحطش في بالك أي حاجة ، انا بس خايفة أنام جمب الصرصار
-عز بلؤم: يعني خايفة تنامي جمبه ومش خايفة تنامي جمبي
-جانا برعب : ده صرصااااار لكن انت لأ
-عز مبتسماً وهو مغمض العينين : الله يكرم أصلك 
-جانا وهي تلوي فمها : توشكر يا ذوق .. سيبني آئيل شوية 
-عز وقد فتح عينيه في استغراب : نعم؟
-جانا بصوت خافت : اريح يعني
-عز وقد أغمضها مجدداً : طيب

أغمضت جانا عيناها ، ففتح عز الدين أحد عيناه ، ونظر إليها من زاوية عينه بحب واشتياق ، ثم 

قرر أن يدور بجسده ناحيتها ، ويلف ذراعه حولها ويضمها إلى صدره ، فاندهشت جانا مما فعل 

وحاولت أن تزيح ذراعه بعيداً عنها ، ولكنه ظل مثبتاً إياه عليها ، بل إنه مد ذراعه الأخر أسفل منها 

لتصير هي بالكاملفي داخل أحضانه و...


-جانا وهي تحاول ابعاد ذراعيه : اييييه ده ؟؟ انت بتعمل ايه ؟؟
-عز مبتسماً : ايه اللي بعمل ايه ، بريح في سريري
-جانا وهي تتلوى في أحضانه : طب سيبني
-عز وهو يضمها أكثر إليه : انا بنام كده ، متعود أخد المخدة في حضني وأنا نايم
-جانا بضيق : هو انت فاكرني المخدة؟ خد مخدتك اهي وسيبني بقى

أغمض عز الدين عينيه ، وهو مطمئن أن جانا نائمة في أحضانه و...
-عز وقد أغمض عينيه : تؤ .. إنتي أحسن من أبو المخدة 

ظلت جانا تحاول ابعاد يده ، لكنه كان متمسكاً بها لدرجة كبيرة و..
-جانا وهي تحاول الافلات منه : يوووه ، حااااســ..آآآ..اوعى
-عز بثقة :متحاوليش عشان

Читать полностью…

قصص وروايات✏

مزاً : بشوف ان كان في حسنات تانية ولا لأ ؟؟؟
-جانا وقد اكتست وجنتها بحمرة الخجل : قليل الآدب !!

خرجت جانا من داخل ( البانيو ) وهي تقطر ماءاً من ملابسها ، وأسرعت في خطاها لتدلف خارج 

المرحاض ويعلو وجهها ابتسامة خجلة ، في حين ظل عز الدين مسلطاً بصره عليها و...


-عز بتنهيدة حـارة : بكرة تندم آجمييييييل 

.................

في فيلا يوسف الكيلاني ،،،

جلس ياسين إلى جوار السيدة عايدة ، وهو ثاني ركبته أسفل منه ، وينظر إليها بنظرات منزعجة 

وظل يتحدث بنبرة غاضبة و...
-ياسين بضيق : وربنا اللي بيحصل ده حرام !!
-عايدة متسائلة : ليه بتقول كده يا سينو ؟
-ياسين وهو يلوي فمه في انزعــاج : يعني يا ديلة عاجبك أفضل أنا كده ، والبيه عز ظايط وهايص 

ع الأخر
-عايدة ضاحكة وهي تعيد رأسها للخلف : هههههههههه ، ياني عليك ، اصبر شوية
-ياسين وهو يشير بكلتا يديه : أنا خلاص قربت أفقس جمبكوا هنا ، بجد الصبر بحححح من زمان 

عندي ، جوزوني بقى لأحسن أعمل اعتصام عند البُنية ومش هامشي إلا لما نرحل سوا أو يانا أخدها 

ونرحل برضوه سوا 
-عايدة وهي تربت على كتفه : طيب ، اما يجي عمك يوسف هكلمه يكلم عمك حسين
-ياسين بتهكم : وهو أنا لسه هستنى عمي يوسف اما معرفش يعمل ايه وبعدين عم حسين ده عنده 

فقد ذاكرة ليا، كل أما يشوفني يقولي انت مين يا عم انت !!!
-عايدة ضاحكة : ههههههههههه الله يحظك يا سينو
-ياسين وهو يلوي فمه مجدداً في ضيق : أهو ده اللي باخدوه منكم ، كركر ، وهيء ، وميء ، وكلام 

نظري لا يودي ولا يجيب ، وأما أسأل على العملي بتاعكوا تقولولي أمك في العش ولا طارت

ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
في نفس التوقيت دلف المهندس يوسف إلى الفيلا ليجد ياسين يندب حظه كالعادة ، فتدخل في الحوار 

و..
-يوسف مقاطعاً وهو يتسائل : مين اللي طارت يا بني ؟
-ياسين بضيق : أمي 
-يوسف بحدة وهو يشير بيده : ولد ، اتكلم كويس
-ياسين بنبرة رجـــاء : مش هتحن عليا بقى وتتبناني وتجوزني بنت صاحبك
-يوسف وهو يبتسم له : اصبر وانا هظبطك
-ياسين على مضض : ياخوفي لتضيعني 
-يوسف وهو ينظر إليه بجدية : هاااااه ، قولت ايه !!
-ياسين بلهجة صعيدية : جولت أمر دنابك ..

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة التاسعة والأربعون:

في مكتب حسين الدمنهوري ،،،،

طلب المهندس حسين الدمنهوري أن يلتقي بصديقه يوسف لأمــر هام ، واتفق كلاهما على أن يلتقيا 

في مكتب المهندس حسين ..
سرد المهندس حسين ما حدث في مكتبه من لقاء سيلين والدة جانا و...
-يوسف باستغراب وهو يعقد حاجبيه : وايه اللي رجعها الوقتي
-حسين بضيق : عشان تخرب بيت العيال
-يوسف بنبرة جادة : مش هيحصل
-حسين وهو يشير بيده : انا حكيتلك يا يوسف ع اللي حصل كله ، وانت كنت من زمان عارف 

طراطيش عن الموضوع ، لكن الوقتي احنا عيلة واحدة فلازم تخلي بالك معايا 
-يوسف وهو ينظر إليه : عيب يا سحس تقول كده ، احنا هنقفلها بالمرصاد،وإياك بس تفكر أنها 

تقرب من عز ولا من جانا
-حسين بنبرة رجــاء: الله المستعان
-يوسف متسائلاً : بس انت هتقول لجانا ان أمها رجعت ؟
-حسين وهو يحك ذقنه بطرف أصابعه : مش عارف 
-يوسف وهو يشير بيده : استنى أما الأولاد يرجعوا من المصيف ونقولهم 
-حسين وهو يزم شفتيه : ممم...
-يوسف محذراً : لازم جانا تعرف عشان متتفاجئش
-حسين بضيق : ربنا يسهل 

.......................

عودة مرة أخرى للمصيف ،،،،

كان عز الدين جالساً على الأريكة في داخل الغرفة ويتحدث مع والدته على الهاتف و...،،،
-عز هاتفياً : أيوه يا ماما ، احنا بخير
-عايدة مبتسمة: والعروسة ازيها ؟؟
-عز بنبرة شبه سعيدة: زي الفل وعشرة
-عايدة: ربنا يهنيك يا حبيبي .. ناديهالي أكلمها
-عز وهو يوميء برأسه : لحظة يا ماما ..

أمسك عز الدين بالهاتف في يده ، ثم صاح في جانا بنبرة عالية و...
-عز بنبرة عالية : يا جااااانا .. يااااا جانا ..تعالي كلمي أمي عاوزة تسلم عليكي 

-جانا من داخل المرحاض : ثواني وجاية
-عز متسائلاً : يالا يا جانا، بتعملي ايه جوا
-جانا بحدة : ثواني ، ثواني 

كانت جانا تحاول أن تغلق السحاب الخاص بفستانها القصير ، ولكن كان السحاب معلقاً ، لذلك 

اضطرت أن تدلف خارج المرحاض وهي تضع وشاحاً فوق ظهرها ليغطي السحاب المفتوح وما 

يوجد أسفله ، وأمسكت بطرفي الوشــاح بإصبعيها 

مدت جانا يدها إلى عز الدين وهي تنظر إليه بجدية و...
-جانا من على بعد: هات التليفون 

أدار عز الدين رأسه ، ليجد جانا ملتفة بالوشاح ، فرفع أحد حاجبيه في تعجب و.....
-عز ناظراً خلفه : طب ما تقربي ؟
-جانا بضيق : أنا كده كويسة
-عز وهو يمد يده : خدي 

اخذت جانا الهاتف من يده لتتحدث مع عايدة هانم وأدارت ظهرها لعز الدين عفوياً ، فسلط هو نظره 

عليها ، وأمعن النظر إلى بشرتها البيضاء التي تبدو واضحة من أسفل الوشــاح ، ارتسمت على 

شفتيه ابتسامة سعيدة ، وعقد ساعديه أمام صدره ، وظل يلوي شفتيه في اعجـــاب واضح .. ويرفع 

حاجبيه تعبيراً عن الانبهــار بها ..
لم يبعد عز الدين ناظريه عن جانا بل ظل محدقاً بها يتأملها في صمت ويسوده الرغبة والاشتياق ...
-جانا هاتفياً : هاي أنطي 

-جانا مبتسمة : Don't worry.. حاضر

ظلت جانا تتحرك بعفوية وهي تتحدث في الهاتف ، في حين تدلى الوشاح من أسفل ظهرها ، ليبدو 

واضحاً أمام عز الدين الذي يزداد لهيب الحب لديه ..
-جانا بضحكة: ههههههههههههههههههههه ماشي .. اوك

وضع عز الدين أصابع يده على رأسه ليعبث بخصلات شعره ، وفي نفس الوقت مازال مسلطاً بصره 

عليها يرمقها بنظرات أكثر تفحصاً لها ...

-جانا مبتسمة : الله يسلمك أنطي

تنهدت جانا بعدما أنهت المكالمة ، ثم التفتت إلى عز الدين وعلى وجهها ابتسامة عذبة ، سارت 

بخطوات بطيئة نحو عز الدين ، ومدت يدها إليه وهي ممسكة بالهاتف في يدها ، فمد هو الأخر يده 

لكي يأخذه منها ، ولكنها تفاجئت به يجذبها بشدة من يدها لتفقد توازنها وتسقط في أحضانه ، 

وتستند بكلتا يديها على صدره ، فيحاوطها هو بذراعيه ، ويحكم قبضته على خصرها و....

-عز مازحاً : ما تنشفي كده

حاولت جانا الابتعاد عنه ولكنه كان ممسكاً بها جيداً و...
-جانا وهي تحاول التحرر منه : انت اللي قاصد تشدني جامد
-عز وهو يضغط على خصرها : مش بتعمليلي سبع رجالة في بعض 
-جانا وهي تدفعه بيديها : وسع بقى وسيبني 
-عز وهو محاوطها بذراعيه : تؤ ، مش موسع
-جانا وهي تتلوى بين ذراعيه : يوووه ، اوعى ، هه .. حاسب

أرخى عز الدين قبضتيه عن جانا لتبتعد هي عنه ، وتوليه ظهرها وهي تشعر بالحرج ، فأراد هو أن 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
يعبث معها مجدداً ويداعبها بكلماته و...
-عز غامزاً : بس ايه الحلويات دي كلها

نظرت جانا إلى عز الدين بنظرات مليئة بالتوتر و.. 
-جانا بتوتر: ايه في ايه؟
-عز مبتسماً : ده انا شوفت كل حاجة 
-جانا بقلق : شوفت ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
-عز غامزاً : انت عندك حسنة في ضهرك ؟

مدت جانا تلقائياً يدها خلف ظهرها لتتحسسه وعلى وجهها علامات الاستغراب و...
-جانا بتعجب : دي فين دي ؟
-عز بخبث : اهي أنا شايفها منورة وسط البياض ده كله
-جانا بنبرة محذرة : لو سمحت عيب كده !!
-عز بتهكم : هو أنا بعاكسك .. يا شيخة ، ده بدل ما تفرحي اني بب

Читать полностью…

قصص وروايات✏

بحر من أوله

وبالفعل نزل عز الدين مع جانا من الفندق ، وتوجه كلاهما إلى الشاطيء ليستمتعا سوياً بأول 

مغامرات شهر العسل ...

ارتدت جانا فستاناً صيفياً طويلاً من اللونين الأزرق والأصفر ، ووضعت فوق كتفها وشاحاً من 

اللون الأصفر ، وأسدلت شعرها خلف ظهرها .. وارتدت صندلاً من اللون الأزرق السماوي 

في حين ارتدى عز الدين تي شيرتاً أسود اللون ، ومعه شورتاً من اللون الأبيض يصل إلى ما بعد 

ركبتيه ، ثم ارتدي حذائاً رياضياً ، ولم ينسى بالطبع أن يضع نظارته القاتمة على وجهه ، ومن فوق 

رأسه كاباً رياضياً 
.......................


فوجيء عز الدين بالأعداد الرهيبة للمصطافين على شاطيء رأس البر
-عز مندهشاً : اللهم صلي ع النبي ... ايه الناس ده كلها .. أل وأنا أقول مين بيروح راس البر ، أتاري مصر كلها أعدة هنا !!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
لمح أحد مؤجري المظلات عز الدين وهو يجوب ببصره الشاطيء، فأسرع ناحيته و...
-مؤجر الشماسي علي : صباحك نادي يا أووستاذ 
-عز وهو ينظر إليه : صباحك فل يا عمنا 
-مؤجر الشماسي علي وهو يشاور بيده: محسوبك علي أبوسريع مسئول المنتئة دي (المنطقة) !!
-عز بنبرة جادة : أهلا يا ابوسريع .. ايه الزحمة دي كلها
-علي وهو يلوي فمه : ده موسم أهندزة
-عز بنبرة شبه ساخرة : أها قولتلي بقى 
-علي متسائلاً : أؤمرني يا برنس ، فردي ولا جماعي
-عز بعدم فهم : نعم ؟؟
-علي وهو يلوي فمه : عاوزها فردي ولا جماعي
-عز باستغراب : هي ايه دي معلش ؟ 
-علي وهو يشير بيده : الشمسية آهندزة 
-عز وهو ينظر للحشود: أنا شايف ان الاتنين واحد .. كله منفد على كله
-علي بنبرة جادة : لأ يا باشا في فرق ، دوكها سيستم ، والتانية سيستم تاني خالص
-عز بنبرة ساخرة : يا راجل .. طب وبصفتك خبير في مجالك ، تنصحنا بايه؟
-على وهو يوميء برأسه : بالجماعي آباشا ... أريح ومرحرحة 
-عز بتهكم وهو يجفف عرقه : هي جلابية هلبسها ! احجزلنا يابوسريع أي حاجة وخلصنا.. الشمس 

قورت دماغي 
-على وهو يسرع في خطاه : ماشي يا باشا .. اتفضل معايا 

وبالفعل حجز عز الدين مظلة وسط الأهالي ، وجلس على مقعده الخشبي و...
-عز بضيق: مش كنت حجزت خيمة أفضل
-جانا بنبرة عادية : الخيم محدوفة ورا خالص ، كده مش هنشوف البحر أصلاً !!
-عز بتهكم : ده ع أساس ان احنا already شايفينه .. ده احنا أعدين صف خامس
-جانا مبتسمة : المهم اننا أعدين ع البحر
-عز وهو يشير بيده : بحر !! هو فين البحر ده ؟؟؟؟

وبينما كان عز الدين يتحدث مع جانا اذ بشخص ما يخبطه في كتفه بحدة و...
-الشخص بقرف : لا مؤاخذة
-عز بنرفزة: مؤاخذتك معاك 
-الشخص بوجه ممتعض : الحتة ضيقة ومش عارفين نتحرك
-عز بنبرة منزعجة : خلي بالك بعد كده
-الشخص وهو يشير بإصبعه : ربك يسهلها .. متعرفناش
-عز بضيق: انا عز
-الشخص بلهجة سوقية : منور آعز ، محسوبك بيومي
-عز على مضض : تشرفنا
-بيومي وهو ينظر لجانا : منورة يا أوستاذة
-عز بنظرات جادة : دي المدام حضرتك .. بعد اذنك !!
-بيومي وهو يدير وجهه : اها ، لا مؤاخذة

ثم التفت عز لجانا وكانت بوادر الضيق جلية عليه ،،،
-عز بنرفزة : عاجبك كده
-جانا وهي تهز كتفها : وانا مالي
-عز بنفاذ صبر : يعني حر وخانقة ومش عارف اشوف البحر ، وكمان رزالة الناس
-جانا وهي ترتب على ذراعه : عز بليز ، عاوزين نستمتع بالطبيعة
-عز بحدة : هي فين دي ؟؟؟؟ فين أم الطبيعة اللي فلقاني بيها؟؟؟ انا مش شايف غير أدمغة ناس في 

كل حتة ، ده غير رجليهم والتراب اللي بينط في وشي كل شوية
-جانا برقة وهدوء : بليز .. Relax and Enjoy

-شخص من الخلف بنبرة عالية : أموووت أنا في السيرلاك
-شخص أخر معاكساً : حلاوته
-الشخص الأول بنبرة ساخرة : سخن
-الشخص الأخر غامزاً : مستوي وطلبت أكلها

التفت عز الدين برأسه ليرى من يتحدث بتلك الطريقة ، فإذ به يجد شابين يبدو من هيئتهما أنهما من 

مستوى طبقي متدني .. 
نظر لهما عز الدين شزراً من خلف نظارته ، ثم نهض من مكانه وتوجه إليهما و...
-عز بعصبية: ما تحترم نفسك انت وهو !!
-الشخص الأول بحدة : ايه يا كابتن ، حد كلمك ؟؟؟
-الشخص الثاني وهو يلوي فمه : انا عارف ايه البلاوي اللي بتتحدف علينا

شعرت جانا أن عز الدين على وشك الشجار ، لذا أسرعت خلفه ، ثم مدت يدها وأمسكت بذراع عز 

الدين وضغطت عليه بقبضتها و...
-جانا بنبرة راجية : عز بليز ، مالناش دعوة بيهم

نظر عز الدين إلى جانا وقرر أن يتحكم في اعصابه وألا يتهور امتثالاً لطلبها، فعاد مرة اخرى معها 

إلى مظلته و...

-عز بضيق : اللهم طولك يا روح ، اتنيلي اقعدي .. 
-جانا بنبرة عادية : متتعصبش عليا .. الناس بتتكلم ، احنا مالنا بيهم 
-عز بنبرة منزعجة : يعني يا هانم مش عارفة هما بيكلموا عن مين ؟؟ ولا بيلأحوا عن ايه بالظبط؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : مالناش فيه ، المهم مش عاوزين خناقات ع الفاضي
-عز وهو يجز على أسنانه : ماشي ، اما نشوف
-جانا: كده احسن .. 

لمحت جانا بائع الذرة المشوية وهو يقف على

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثامنة والأربعون: 

أخرجت جانا كارتاً بأرقام التليفونات الخاص بعمها حسين والذي كانت قد احتفظت به قبل سنوات ، 

وقررت أنه قد حان الوقت لتطلب مساعدته فاتصلت به ولا تدري هل سيجيبها أم سيكون قد نسيها 

مع الأيـــام .........

-جانا بتوتر : الوو ، Can I speak to Mr Hussein؟
-حسين مستفهمها: Who are you؟
-جانا بتردد: آآآ... أأأ 

أدرك حسين من ذلك الصوت المرتعش الذي يستمع إليه أنها هي .. هي ابنة أخيه و...
-حسين مسرعاً: جانا
-جانا بصوت باكي : ييس 
-حسين بنبرة متلهفة : يا حبيبتي يا بنتي ، اخيرااااااااا فكرتي تكلميني

صمتت جانا ولم تعقب ، كانت مترددة في طلب المساعدة من عمها ، هي تخشى أن يرفض ، 

وبالتالي ستقع في ورطة كبيرة و...
-حسين بنبرة قلقة : ساكتة ليه يا حبيبتي ، مالك ؟؟؟ قوليلي ؟؟
-جانا بنبرة خائفة : آآآ.. أنكل حسين .. بليز ساعدني

خفق قلب حسين بقوة ، ظن أن هناك مكروهاً ما قد أصاب جانا و...
-حسين بخضة: في ايه يا جانا؟؟؟؟ ردي يا حبيبتي أنا معاكيومش هسيبك
-جانا بنبرة باكية : آنكل حسين .. آآآ.. أنا خايفة .. بليز ساعدني أسيب هنا وأرجع مصر 
-حسين متسائلاً بقلق : انتي فين الوقتي ؟
-جانا بصوت خافت : أنا مع واحدة صاحبتي ، أعدة عندها 
-حسين وهو يعقد حاجبيه : ومامتك عارفة
-جانا نافية : no .. please don't tell here about my place 
-حسين بنبرة واثقة : اطمني مش هاقولها.. انا هجيبك مصر
-جانا بخوف : بليز يا انكل في اٍسرع وقت ، مش عاوزاها توصلي لاهي ولا جوزها.. بليز.. 

لاحظ حسين من نبرة جانا أنها متوترة ومرتعدة للغاية ، لذا حاول أن يبث في نفسها الثقة و...
-حسين بنبرة هادئة : اهدي بس ، و24 ساعة وهتكوني عندي

وبالفعل استطاع حسين أن يعيدها إلى مصر في خلال 24 ساعة فقط كما وعدها بفضل الله أولاً ثم 

المعارف والاتصالات الواسعة بينه وبين رجال أعمال في داخل مصر وخارجها ...

â—کâ—کâ—ک في مطار القاهرة ،،،،


وصلت جانا بالفعل إلى مطار القاهرة ، ثم سحبت حقيبتها بعد أن انتهت من إجراءات الوصول ، 

وتوجهت إلى الاستقبال .. 
لمحها حسين من بعيد ، فنادى عليها و...
-حسين بصوت عالي وهو يلوح بيده : جاااااااااانا ، أنا أهوو

ركضت جانا مسرعة في اتجاه عمها حينما رأته ، ثم تركت حقيبتها من يدها ، وارتمت في أحضانه 

وهي تبكي و...
-جانا وهي تحتضن عمها: أنكل حسين .. الحمدلله 
-حسين وهو يضمها بحنية : حمدلله ع سلامتك يا بنت الغالي
-جانا وهي دامعة العينين: انا مش مصدقة اني رجعت

أمسك حسين بوجه ابنة أخيه بين كفي يده ، ثم نظر إليها بنظرات أبوية حانية و...
-حسين مبتسماً : أنا وعدتك يا بنتي اني هرجعك مصر وقت ما تحبي ،بس انتي اتأخرتي أوي
-جانا بتوتر : كنت خايفة يا آنكل .. كنت خايف تأذيك أو تأذيني
-حسين بنبرة جادة : متخافيش منها ، هي متقدرش تعمل حاجة
-جانا بقلق : No.. أنكل ، مامي اتغيرت كتير
-حسين وهو يضع يده على كتفها : طب تعالي يا جانا ، نروح البيت وتحكيلي ع اللي حصل في 

السكة، ومتخافيش هي مش هتوصلك ولا هترجعك ، أنتي الوقتي مع عيلتك اللي بتحبك وفي حمايتنا
-جانا مبتسمة : ثانكس انكل ..بس اوعدني محدش يعرف باللي حصل مهما كان
-حسين بقلق: أوعدك .. متخافيش .... !!!!

â—کâ—کâ—ک في منزل حسين الدمنهوري

أوصل حسين ابنة أخيه إلى منزله حيث استقبلتها زوجته بالترحــاب و...
-سهير وهي تقبل جانا: يا ألف حمدلله ع السلامة يا جانا ،نورتي بيتك التاني
-جانا مبتسمة بخجل : هاي انطي
-سهير وهي تحتضنها : تعالي يا غالية ، انتي متعرفيش والله معزتك عنديازاي ، بس ماشاء الله 

كبرتي وبقيتي عروسة 
-جانا بخجل: ثانكس
-سهير بصوت دافيء : لأ متكسفيش مني .. انا زي مامتك
-جانا بضيق: لأ حضرتك مش زيها ، حضرتك أحسن منها
-سهير مبتسمة : يا حبيبتي يا بنتي ، انا هناديكي جوجو 
-جانا وهي تبادلها الابتسام : اي حاجة من حضرتك مقبولة

رفعت جانا بصرها لتجد فتاة ما تلوح بيدها لها وهي تبتسم ..
-دينا وهي تلوح بيدها : هاي يا جانا .. I'm Dina
-جانا مبتسمة : هاي دينا
-دينا متسائلة : فكراني ؟
-جانا وهي توميء برأسها : شور
-دينا بنبرة رقيقة : يا ريت نبقى اصحاب مش بس بنات عم
-سهير وهي تنظر إلى كلتاهما : لأ انتو من النهاردة اخوات مش بس أصحاب

اقتربت دينا من جانا ، ثم احتضنتها و...
-دينا وهي تحتضن جانا: شوووور .. انا فرحانة أوي ان هيكون ليا اخت نرغي سوا
-جانا مبتسمة : Me too
-دينا باستغراب : انتي بتعرفي تكلمي عربي كويس
-جانا وهي توميء برأسها : اه طبعااا ، مش دادي كان مصري ، ولعلمك أنا بتكلم بلغة مممم .. 

بيقولوا عليها ايه .. ممم .. لغة الـ local 
-دينا ضاحكة : ههههههههههه بيئة يعني 
-جانا وهي تشير بيدها : ييس .. هي دي .. ناقصني بس اظبط كام حاجة كده ومش هتحسي اني كنت 

عايشة أصلا بره
-دينا باستغراب : طب Why you act like this؟؟؟ ليه بقى ؟؟
-جانا بضيق: يعني .. آآآ.. مش .. مش عاوزة حد يـ.. ياخدعني فكرة اني سهلة أو

Читать полностью…

قصص وروايات✏

اعدها في طرد حسين ، وخداع ابنتها .. لذا قامت سيلين 

بتمزيق ملابسها واقتربت من حسين ، وارتمت عمداً في أحضانه وصرخت عالياً ... ،،،

-سيلين بصراخ : سيبني يا حسين ، ده انا مرات اخوك بدل ما تدافع عننا بتعتدي عليا ، Help 

صدم حسين مما فعلته سيلين للتو ، وحاول ابعادها عنه بالقوة و...

-حسين وهو يدفعها : ايه اللي بتعمليه ده ؟؟ انتي كدابة !!!

-سيلين وهي تحاول الالتصاق به: Help .. He's trying to rape me

-حسين وهو يبعدها عنه: اخرسي ، انتي مجنونة ..

وهنا دلفت جانا لداخل الغرفة ، ورأت ما تحاول أمها فعله ، فنظرت إلى والدتها بأعين مصدومة و... 


-جانا موجهة حديثها لوالدتها : Stop it now.. Mom

-سيلين بصوت باكي : جاجووو .. شوفي المجنون ده بيعمل ايه ، اطلبي البوليس فورا !!

-حسين بنظرات متوجسة : جانا متصدقيهاش أنا أنا أنا عمك حسين واستحالة اعمل كده أمك بتكدب.

-جانا وهي تنظر إليه باستغراب : أنكل حسين .. انت ...أنت عمي ؟؟

-حسين بلهفة: ايوه انا ، ابوكي عاصم يبقى أخويا الصغير ، وانا جاي عشانك مخصوص

أسرعت سيلين في اتجاه ابنتها ، ثم أحاطتها بذراعيها و...

-سيلين وهي تمسك جانا: لو قربت من بنتي هطلب البوليس فوراً يسجنك وأقول عنك ارهابي معتدي 

خشيت جانا كثيراً على عمها ، لذا أمسكت بذراعي والدتها ، ونظرت إليها برجــاء و...

-جانا بنبرة متوسلة : لأ يا مامي ، بليز ، أنكل حسين من فضلك امشي 

-حسين بضيق : انتي بتعملي كده ليه يا سيلين ؟؟؟

-سيلين بنظرات حادة : عشان حقي ، انا استحملت أخوك ومرضه في مقابل اني اورث كل حاجة 

وفي الأخر أطلع م المولد بلا حمص

-حسين بضيق بالغ : انا مش عارف اخويا حب فيكي ايه

-سيلين بسخرية : أخوك عبيط ..

لم تتحمل جانا السباب اللاذع من والدتها ، فنظرت إليها بنظرات ضائقة و...

-جانا مقاطعة: مامي ، لو سمحتي بليز ..

-سيلين بتهكم : دي الحقيقة جانا Your father is dump .. 

صرخت جانا بحدة في والدتها لكي تكف عما تفعل و...

-جانا بصريخ: بسسسسس ، مش عاوزة أسمع حاجة ، امشي يا انكل حسين الوقتي

شعر حسين أن الاستمرار في تلك المجادلة العقيمة مع شخصية مثل سيلين لن تجدي نفعاً ، لذا قرر 

أن يرضخ لتوسلات ابنة أخيه ، وينسحب من المنزل ، ولكن قبل أن يدلف للخــارج أخرج من جيبه 

كارتاً صغيراً و...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-حسين وهو يمد يده بالكارت لجانا: دي ارقامي يا جانا كلميني في اي وقت

مدت جانا يديها وأمسكت بالكارت وطوته في راحة يدها .. 

-سيلين وهي تشير بيدها : لو فكرت تقرب منها انت عارف انا ممكن اعمل ايه فيك باتصالاتي .. 

هنفيك هنا وأضيعك

-جانا برجاء : خلاص يا مامي ، هو هيمشي خالص ، اهدي بس

اغتاظ حسين كثيراً من سيلين ، فوقف في مكانه و...

-حسين وهو ينظر إليها بتحدي: متخافيش يا جانا مش هتقدر تعملي حاجة ، انا هنا عشانك ومش 

همشي إلا معاكي

نظرت سيلين إلى حسين بحنق ، ثم سارت بضعة خطوات للأمــام وأمسكت بسماعة الهاتف 

الموضوعة على الطاولة و اتصلت بالشرطة ..

-سيلين وهي تهاتف الشرطة: Help me officer.. There's a rapist in my house. He's 

trying to attack me and my daughter. My address is……..

أسرعت جانا ناحية والدتها ، وأمسكت بالسماعة عنوة ، وأغلقت الخط و...

-جانا وهي تغلق الخط: بليز مامي ، انا أعدة معاكي مش همشي وهجيبلك حقك .. امشي أنكل 

حسين. بليز !!!!!

توجه حسين إلى باب المنزل ، وقبل أن يدلف تماماً للخــارج ، أدار رأسه في اتجاه سيلين ، ونظر 

إليها بتوعد و...

-حسين وهو يغادر : هنتقابل يا سيلين تاني .. 

-سيلين بثقة : شور .. بس وقتها هتكون راكع تطلب الرحمة مني وانا مش هرحمك 

-حسين بنظات حانقة : هنشوف ..

التفت حسين إلى جانا، ونظر إليها بأعين راجية وحانية و...

-حسين بنبرة حانية خلي بالك من نفسك يا جانا، وأنا موجود لحمايتك ، لو احتاجتي أي حاجة 

كلميني وانا هوصلك حتى لو كنتي فين .. هتوحشيني يا بنت الغالي

اقتربت جانا من عمها حسين الذي فتح لها ذراعيه ، فارتمت بنفسها في أحضانه ، فأحاطها بذراعيه 

، وربت على ظهرها ..

ترقرقت الدموع في أعين كليهما ثم أبعد حسين جانا عن صدره ، ومسد على شعرها برفق وأمسك بكف يدها للمرة الأخيرة وضغط عليه ليبث فيها الطمأنية والشعور بالأمــان نظرت هي إليه بامتنان لأنه استمع إليها ثم تركها ورحل..

وقفت سيلين ترمق كلاهما بأعين غاضبة محتقنة بالدمــاء ، فهي لم تنل من تلك الزيجة اللعينة 

سوى ابنتها فقط 

لم تعلم سيلين أن جانا كانت على علاقة قوية بأبيها وأنها كانت الأقرب إليه ، فلم تقتنع جانا يوماً 

بأكاذيب سيلين عن والدها عاصم .. 

.............................

◘◘◘ بعد مرور ما يقرب من 3 سنوات ، ذهبت جانا إلى صديقتها كاتي وهي خائفة جدا وترتعد من 

الرعب لتطلب منها أن تمكث معها في منزلها ليوم واحد فقط ، ومدعية أنها على خلاف مع والدتها
-جانا وهي ترتعد: Please, Can I stay her

Читать полностью…

قصص وروايات✏

على عينيها و...

-جانا وقد بلغت قمة توترها: آآآ.. 

مد عز الدين أصابعه ثم أبعد تلك الخصلات عن عينيها برفق وبروية و..

-عز هامساً : كده شكلك أحلى .. 

أرخى عز الدين ذراعيه بعد أن تأكد من أنه قد أوصل جانا إلى حالة من التوتر والارتباك .. ثم تركها 

ودلف إلى المرحاض ليغتسل هو الأخر وعلى وجهه ابتسامة خبيثة ..

-عز في نفسه: هع ، خليني ألعب على أعصابك لحد ما تسلمي نمر بقى ده انا هموت عليكي وانتي 

مش حاسة بيا خالص 


......


في شركة حسين الدمنهوري ،،،

جاءت سيدة يبدو الغضب على وجهها جلياً ، هي في أواخر الأربعينات ، ولكنها رشيقة ، جميلة ، 

أنيقة ، ملامحها أجنبية و تدعى سيلين ....

-سيلين بغضب : فين حسين؟
-السكرتيرة وقد نهضت من مقعدها : حضرتك تقصدي حسين بيه الدمنهوري يا فندم؟

-سيلين وهي توميء برأسها في عصبية : ييس ، هو فينه؟؟

-السكرتيرة وهي تشير برأسها : موجود يا فندم بس هو عنده اجتماع ، لو حضرتك تسيبيلي بياناتك 

وأنا هبلغه 

-سيلين بنظرات حادة : No ... انا دخلاله حالاً مش هنتظر !!

جابت سيلين ببصرها المكان ، ثم لمحت باب غرفة مكتبه ، وتوجهت ناحيته وهي ممتعضة الوجه ، 

ثم أمسكت بالمقبض وفتحته ودلفت للداخل ..

حاولت السكرتيرة اللحاق بها ولكن دون جدوى ..

-السكرتيرة وهي تركض خلفها : يا فندم ، يااااا هانم ، ميصحش حضرتك ... لو سمحتي

تفاجيء حسين بهذه السيدة ، فحــاول أن ينهيء الاجتماع على الفور و....،

-حسين بتوتر وهو ينظر لسيلين : مــ... معلش يا جماعة ، بعتذر لحضراتكم ، هنأجل الاجتماع 

شوية

-السكرتيرة بنبرة خائفة : والله يا حسين بيه حاولت أمنعها تدخل بس هي أصرت ودخلت بالقوة

التفتت سيلين برأسها للسكرتيرة ، ثم رمقتها بنظرات استعلاء وأشارت لها بيدها لكي تصمت و...

-سيلين وهي تشير بيدها : Shshsh !!!

أشــار حسين للسكرتيرة بيده و...

-حسين: خلاص يا أنسة أميرة اتفضلي الوقتي ، ومتخليش اي حد يدخل علينا ولا أي مكالمات 

تجيني

-السكرتيرة وهي توميء برأسها : حاضر يا فندم

دلفت أميرة السكرتيرة للخــارج وأغلقت باب المكتب من خلفها ...

رمقت سيلين المهندس حسين بنظرات قاتلة ، ثم ...

-سيلين بنبرة باردة : أظن كده أحسنلك يا حسين

-حسين بنبرة منزعجة : في حد يدخل ع الناس مكاتبها بالشكل ده

تملك الغضب سيلين مجدداً ، فبدأت تتحدث بنبرة حـــادة مع المهندس حسين و...

-سيلين بغضب : لما تجوز بنتي بدون موافقتي أو علمي يبقى أعمل أسوأ من كده، وكمان أعرف 

بالصدفة من الفيس بوك ان بنتي اتجوزت من يومين .. خلاص بقيت أخر من يعلم

-حسين بتأفف : انا جوزت جانا لحد يؤتمن عليها ، لمهندس معروف وابن ناس محترمين وآآآآ ..

-سيلين مقاطعة وهي تنظر إليه بغل : بدون علمي أو موافقتي خلاص اعتبرتني مت ؟؟؟ ازاي تجرؤ 

تعمل كده ؟؟؟؟؟

-حسين بحدة : جانا بنت أخويا ومصلحتها تهمني

-سيلين وهي تلوي شفتيها : مصلحتها ولا فلوسها

-حسين بحدة وهو يشير بيده في وجهها : مسمحلكيش تكلمي كده فلوس ايه دي ؟؟؟ جانا كل 

حاجتها باسمها

-سيلين بتهكم : طبعاااااا طبختها سوا انت والهانم مراتك 

-حسين بنرفزة: اخرسي .. متجبيش سيرة سهير على لسانك

-سيلين بعدم اكتراث : Whatever ... 

صمتت سيلين لثوانٍ ، ثم أكملت حديثها بحدة و..

-سيلين بنبرة عصبية : انا عاوزة بنتي الوقتي حالاً

اعتدل المهندس حسين على مقعده ، ثم أشاح بوجهه للناحية الأخرى و...

-حسين ببرود : بنتك مع جوزها بيقضوا شهر العسل

-سيلين بعصبية وهي تطرق على مكتبه بقبضة يدها : I said I wanna her NOW 

-حسين وهو يشير نافياً برأسه : أسف مينفعش

-سيلين بتوعد :بقى كده يا حسين ، طيب هتشوف ، وزي ما جوزتها أنا هخليها تطلق من اللي انت 

جوزتهولها ده

-حسين بتحدي : ده بعدك

-سيلين وهي تنظر إليه بنظرات قاسية : انت خدت مني بنتي غصب عني ، وانا هرجعها تاني ليا 

-حسين بجدية : ع الأقل بنتك الوقتي مع حد بيحافظ عليها وهيحميها من الهوا الطاير .. مش زي 

النطع اللي اتجوزتيه ، ولا نسيتي بنتك سابتك ليه ؟؟؟

-سيلين بحدة : Shut up .. كل اللي انت بتقوله ده كدب محصلش

-حسين وقد ارتفعت نبرة صوته : لأ حصل ، ولا انتي فكرك اني كنت نايم ع وداني ومعرفش ايه اللي 

حصل لبنت أخويا .. اومال انتي مفكرة هي نزلت ازاي مصر في اقل من 24 ساعة 

-سيلين وهي عاقدة حاجبيها في غضب : يعني انت اللي هربتها ؟؟؟

-حسين بنبرة قوية : أيوه عشان أحميها منك ومن جوزك 

-سيلين متوعدة وبنبرة مهددة : بنتي هترجعلي غصب عنك يا حسين حتى لو كان أخر يوم في 

عمري ، مش هسيبهالك هي وفلوسها تتمرغ فيها انت وعيلتك .. دي فلوسي انا 

-حسين وقد نهض عن مقعده : لأ يا هانم دي فلوس أخويا عاصم اللي وصاني أحافظ عليها وع بنته 

، وأنا الحمدلله ربنا أقدرني وعملت كده وهفضل أعمل كده ومعايا جوزها كمان

-سيلين بحدة : You're dreaming .. بنتي هاخدها وهدمرك انت وعيلتك وكمان اللي اسمه 

جوزها 

-حسين بنرفزة : امشي اطلعي بره .. بررررررررره

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ى يا 

اسطى ، شغلنا أغاني مهرجانات كده اللي يرضى عنيك
-السائق متسائلاً : خير يا ست
-وداد بنبرة أعلى : معانا عرسان إجداد وعاوزين نروجوهم .. عندك 

مهرجانات
-عز بعدم فهم : ايه مهرجات دي ؟؟ مافيش داعي لأي حاجة
-وداد بثقة : مهرجانات يعني أغاني فيستيفالز Festivals)) .. 

حاجات اكده حلوة لأوكا وأرتيجا والمدفعجية 
-عز وهو يمط شفتيه في تعجب : يا سلام .. شوف ازاي
-الست زهرة وهي تشير بيدها : يالا يا أسطى ، البت مش هتفضل 

تزعق اكتير
-السائق وهو يوميء برأسه : أؤمرني أحاجة 

وبالفعل أدار السائق التسجيل الموجود في سيارته لتشتغل بعض من 

تلك الأغاني التي أصابت عز بالصداع ، بالاضافة إلى جو التزاحم 

والخنقة والرائحة الكريهة لبعض الركاب ..

لاحظت السيدة زهرة امتعاض وجه عز الدين ، وملامح الانزعاج 

البادية على وجهه و..
-الست زهرة باستغراب : مالك يا بني؟ شكلك مش مبسوط
-عز بنبرة متعبة : لأ مافيش بس تعبت من السكة
-الست زهرة وهي تضحك: باينك طري ههههههههههههههههههه
-عز بضيق : طري ايه بس ، ده انا ناشف وعصب
-الست زهرة وهي تضع يدها على فمها : ماهو باين جدامي

غفلت جانا على كتف عز الدين الذي نظر لها بكل حب واشتياق و... 
-عز في نفسه بسعادة : أموت انا في جو المكروباصات ده

-الست زهرة وهي تشير بيدها: اقفل ياسطى الصداع ده ، احنا هنسمعك 

يا باشيمهندز اغاني من يمتنا
-عز بعدم فهم : أغاني ايه ؟
-الست زهرة بلهجة آمــرة : بت ياوداد .. انتي يا به
-وداد من بعيد بصوت عالي : نعمين يامه
-الست زهرة: عاوزين نغني اغنيتين من بتوعنا
-وداد بنبرة فرحة : عينيا يامه

-وداد لباقي البنات: يالا يابنات عاوزين نسمعوا العرسان غنيوة من 

بتوعنا
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وبالفعل بدأت الفتيات يغنين معاً 
( وادحرج واجري ، يا رمـــان .. وتعالى على حجري، يا رمـــان ، ..... 
( ع الزراعية يا ولا ......... )

وما إن وصلوا إلى مدخل راس البر حتى تنفس عز الدين الصعداء ، 

و....،،،،
-عز بنبرة ارتياح : اشهد ان لا اله الا الله ، وأن محمد رسول الله... 

أخيرااااااااا 
-جانا بهزار : ههههههههههههههه غني سلامتك يا دماغي
-عز بضيق : مش ناقصك ، ماهي شورتك المهببة .. تعالي اما نشوف 

هنتنيل نقعد فين
-جانا: في سماسرة كتير نقدر نأجر عشة ، قصدي شاليه
-عز بحدة : لأ هنحجز في اوتيل 

وبالفعل وصل كلاهما إلى فندق ما بجوار الشاطيء وحجزا فيه 3 ليال 

، ثم صعدا إلى الغرفة ليستريحا قليلاً أو كثيراً على حسب ..لأن الرحلة 

كانت مرهقة جداااااا لعز 

.........

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة السادسة والأربعون: 


في فيلا عز الدين وجانا ،،،،

فكر عز الدين في طريقة ما تعوضه عن تلك الليلة الضائعة ، وربما 

ستمكن من التقريب بينهما .. 
دلف عز الدين للأسفل حيث تجلس زوجته و.. 

-عز بنبرة عالية : جاجوووو حبيبتي انتي فين؟

ظلت جانا تتناول الطعام وهي تستمتع بكل لقمة تضعها في فمها و...
-جانا وهي تلوك الطعام : باكل سندوتش ، اعملك؟

أمسك عز الدين بجانا من معصمها ، وجذب الطعام من يدها ، ثم 

وضعه على الطاولة ، وسحبها خلفه و...
-عز بنبرة جادة : لأ سيبي الأكل اللي في ايدك دلوقتي 
-جانا بضيق : استنى بس ، هاكل لقمة كمان
-عز مازحاً : يا بنتي أنا لو سبتك هتاكلي الأكل بالأطباق
-جانا على مضض : يوووه ، مش مخليني أعرف أكل بمزاج

اصطحب عز الدين زوجته إلى غرفة المعيشة ، ثم أمسكها من ذراعيها 

وأجلسها عنوة على الأريكة و...
-عز بنبرة هادئة : طيب بصي يا ستي ، بما أن مش نافع اننا نقرب من 

بعض اليومين دول ، ايه رأيك لو نطلع نغير جو
-جانا بأعين لامعة : واو
-عز مبتسماً : انا عندي مخطط حلو أوي ، ايه رأيك لو نطلع ع شرم 

؟؟
-جانا وهي تزم شفتيها : شرم ؟ لأ 
-عز وهو يعقد حاجبيه في تعجب : ليه ؟؟
-جانا وهي تمط شفتيها في قرف : جوها خنيق !!
-عز بتهكم : بقى شرم جوها خنيق ؟؟ ماهو مش هنروح الساحل ، 

توووبة 
-جانا مبتسمة ابتسامة لئيمة : لأ هنروح حتة تانية أقرب شوية !!
-عز وهو يلوي فمه : مطروح؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : لأ مش اوي كده

فكر عز الدين ملياً في ذلك المكان الذي تود جانا أن تقضي أول أيام 

حياتها معه .. و...
-عز وهو يزم شفتيه : مممم .. السخنة ؟
-جانا بضيق : هو مافيش إلا الأماكن دي .. 
-عز وقد نفذ صبره : قولي م الاخر عاوزة تروحي فين وأنا أوديكي 
-جانا وهي تشير بعينيها : وعد ؟؟
-عز مبتسماً : أوعدك يا ستي .. ها ع فين العزم بقى 

أخذت جانا نفساً عميقاً ، ثم نظرت إلى عز الدين بكل ثقة و...
-جانا بجدية : راس البر
-عز بعدم فهم وتهكم : راس مين ؟
-جانا بنبرة جادة : ايه مسمعتش عنها قبل كده ؟ راس البر اللي في 

دمياط
-عز بتردد : لأ سمعت ، بس .. بس ..
-جانا وهي تشير بيدها : مافيش بس انت وعدتني !!
-عز على مضض : أمري لله .. راس البر راس البر

سعدت جانا كثيراً حينما وافق عز الدين على طلبها فمالت عليه 

بجسدها ، ثم لفت ذراعيها حوله ، واحتضنته بقوة و...
-جانا وهي تحتضن عز: ياهوووو 

أحــاط عز الدين هو الأخر جانا بذراعيه ، وضمها أكثر إليه و...
-عز وهو ممسك بها: أمانة عليكي يا شيخة لتخليكي كده شوية 

أدركت جانا أنها قد تسرعت حينما احتضنت عز الدين عفويا ، فحاولت 

أن تبتعد عنه و..
-جانا محاولة الابتعاد عنه: اووه ، سوري مقصدش
-عز بتهكم : هو انتي بتحضني واحدة صاحبتك ، ده انا جوزك يابت
-جانا وهي تحاول التحرر من ذراعيه : طب اوعى شوية
-عز وقد تشبس بها : لأ انا كده حلووو أوي 
-جانا وهي تدفعه بيدها : اوعى بقى خليني اجهز نفسي

أرخى عز الدين ذراعيه عن جانا لتتمكن هي من التحرر من قبضته ، 

وتنهض مبتعدة عنه ، فينظر إليها باشتياق ويتابعها وهي تصعد على 

الدرج و... 
-عز بنظرات عاشقة : ماشي يا عروسة .. 

وبالفعل صعدت جانا إلى غرفة النوم ، وانظلت الحقائب ، وظلت تخرج 

بعض الثياب من دلف الدولاب المختلفة ، وترتبها داخل الحقائب 

والسعادة لا تفارق شفتيها .. 

مر بعض الوقت حتى أعدت جانا الحقائب للسفر وتوجهت نحو سيارة 

عز وهي تحملها في يدها ، وما إن رأها عز الدين حتى أسرع ناحيتها ، 

ومد يديه وأمسك بالحقائب و...
-عز وهو يمد يده : هاتي يا جانا الشنط عشان احطها ف شنطة 

العربية

-جانا بنبرة جادة وهي تناوله أحد الحقائب : لأ ماحنا مس هنروح 

بالزلموكة 
-عز متسائلاً وهو عاقد حاجبيه : زلموكة مين ؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : زلموكتك .. ماهو المرسيدس اسمها الحركي 

زلموكة 
-عز مازحاً : لا والله ، تصدقي أضفتيلي معلومة مكونتش عارفها
-جانا بضيق : انت بتتريق 
-عز مبتسماً : لأ بنكت بس
-جانا وهي تلقيه بحقيبتها الصغيرة : طب خد شيل
-عز وهو يحملها : ياااابوي ، ايه ده كله ؟؟ انتي حاطة فيهم ايه ؟؟
-جانا بهدوء : شوية رفايع !
-عز بتهكم : رفايع !! اومال لو كانوا تخان شوية !!! 
-جانا وهي تشير بيدها : يالا هنروح بتاكسي للموقف ، ومن هناك 

هناخد مواصلة لراس البر 
-عز بضيق : طب ليه الغلب ده كله ؟ ما ناخد العربية أحسن
-جانا وهي توميء برأسها نافية : تؤ هتتبهدل 
-عز مبتسماً : ماشي يا ست العريفة
........................

وبالفعل توجه كلاهما إلى موقف السيارات حيث بحثا عن وسيلة نقل 

لتقلهما إلى مدينة رأس البر ..

-جانا متسائلة وهي تجوب ببصرها الموقف : ها يا عز .. تحب نركب 

البيجو الطائر ولا المكروباص
-عز بتأفف: بيجو ايه ؟
-جانا وهي تنظر إليه : البيجو ده عربية
-عز بضيق : ما انا عارف ، يعني جيبتي الديب من ديله ، انا بس 

عاوز اعرف ايه اللي طيره
-جانا وهي تشير بيدها : انا هفهمك ، البيجو ا

Читать полностью…

قصص وروايات✏

. آآآ.. أنا هاقعد شوية
-عز بضيق : استغفر الله العظيم ياااا رب .. طيب تعالي عشان نصلي ؟
-جانا باستغراب: نصلي ايه ؟ مش خلاص العشا صليناها ؟؟ 
-عز موضحاً : لأ دي صلاة الزوجين بيصلوها قبل ما يبدأوا حياتهم مع بعض عشان ربنا يباركلهم ويتهنوا سوا
-جانا وهي توميء برأسها : أها
-عز وهو يضع يده على رأسه : وبعدين أنا بحط ايدي على رأسك وأقول الدعاء ده" اللهم إني أسألك من خيرها وخير ما جلبته عليها ، وأعوذ بك من شرها وشر ماجلبت عليها 
-جانا وهي تزيح يده : اها .. في حاجة تانية 
-عز: وبعد كده بقول اخر دعاء بس واحنا سوا " اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا " ..
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
صمتت جانا قليلاً لتفكر فيما قاله وفي النهاية أجابت بـ... 
-جانا: اوك يالا نصلي 
-عز بفرحة : يالا يا حبيبتي .. هتوضى واحصلك 

وبالفعل صلى عز الدين بجانا إماماً في غرفة الصالون ، وحينما فرغ كلاهما من الصلاة نهضت جانا من على الأرض ، وركضت ناحية الدرج لكي تدلف إلى غرفة النوم ... 

-جانا بنبرة جادة : بقولك ايه انا بنعس وجسمي مكسر وهنام ومش فايقة لأي حوارات خالص ، تصبح ع خير

فغر عز الدين شفتيه في اندهاش شديد و...
-عز بدهشة: هه !!!!

بينما أكملت جانا باقي حديثها بـ ...
-جانا: أه .. وهقفعل الباب ورايا بالمفتاح ، معلش مش عاوزة ازعاج ومش واخدة ع ان حد ينام جمبي .. سلام

صعدت جانا على الدرج بسرعة رهيبة ، في حين تسمر عز الدين في مكانه ، وظل يرمق جانا بنظرات حانقة ، فهو لم يتوقع ان تذهب جانا إلى النوم في ليلة العمــر بتلك السرعة وبمفردها ، بل والأغرب من هذا كله هو إصرارها على ان تغلق الباب بالمفتاح ..

وقف عز الدين يزفر في ضيق و...
-عز بضيق: الجايات أكتر من الرايحات .. هتروحي مني فين ؟

ســار عز الدين بخطوات ثقيلة ، ثم توجه إلى غرفة المعيشة و

استلقى على الأريكة أمام التلفاز .. أمسك بجهاز التحكم في يده ، وظل يقلب بين المحطات الفضائية المختلفة إلى أن غفا وهو ممدد على الآريكة ..

.......

وفي الصباح ،،،

فتح عز الدين عينيه ليجد نفسه قد غفا على الأريكة ، ظل يتململ قليلاً ، ويتمطع بجسده ، ثم نهض عن الآريكة وعلى وجهه ابتسامة أمل ... 

صعد عز الدين الدرج على عجالة ، ثم توجه ناحية غرفة نومه وظل يطرق على باب الغرفة وهو يدندن و..
-عز وهو يطرق على باب الغرفة: يا عروووسة .. تك، تك ..افتحي يا عروووسة ، أنا العرررريس ♫ 

تملمت جانا هي الأخرى في الفراش ولم تصحى بعد، ولكن صوت الطرقات المتواصل أزعجها و.. 
-جانا بصوت ناعس : سيبيني يا أنطي أنام شوية .. 
-عز باستغراب : أنطي مين والناس نايمين !! .. أنا عز يا روحي ..افتحي بقى

أفاقت جانا من نومها ، وبدأت تستوعب أن من بالخارج هو زوجها و..
-جانا وقد أفاقت: عز مين ، انا معرفش حد بالاسم ده 
-عز مازحاً : طب افتحي واحنا نتعرف 

نهضت جانا من على الفراش، وحاولت أن تعيد ترتيب هندامها و..
-جانا بصوت عالي : ثانية واحدة
-عز بضيق : خلصت الثانية
-جانا على مضض : يوووه ، دقيقة
-عز: ماشي ..

تأكدت جانا أن ملابسها مهندمة ، وأن شعرها مرتب .. نظرت إلى نفسها في المرآة ووجدت أثاراً لمساحيق التجميل على وجهها .. فمسحتها بأحد المناشف الورقية .. وبعد ذلك توجهت ناحية الباب وفتحته لتجد عز الدين يقف وعلى وجهه ابتسامة عذبة و.... 


-عز بنظرات عاشقة : صباح النور ع البنور 
-جانا مبتسمة : هاي
-عز بتهكم : ايه هاي دي ؟؟ مافيش حاجة كده تحية أو تصبيرة ؟؟ ده انا أعد على ناري من امبارح !

ارتبكت جانا مجدداً من إيحاءات عز الدين لها و...
-جانا بتردد : آآآآ.. أنا... آآآآ.. بص ... الحكاية .. آآآ
-عز وهو يعقد حاجبيه : في ايه ؟
-جانا بنبرة جادة : بص ومن الأخر كده أنا مش... مش .. بص مش هينفع 
-عز بعدم فهم : ايه اللي مش هينفع؟
-جانا وهي تنظر إليه بتوتر : اللي في دماغك

فهم عز الدين مقصد جانا ، فامتعض وجهه على الفور ، ونظر لها بنظرات مغلولة و...
-عز بحنق : نعم ياختي ؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : I am off..
-عز بتهكم واضح : ايه اووف دي كمان ؟؟ قافلة ؟؟ طب وهتفتحي امتى يا حاجة 
-جانا وهي تعض على شفتيها : مش عارفة أفهمهالك ازاي ..
-عز بضيق: لأ واحدة واحدة عليا ، وفهميني لأحسن أنا ممكن ارتكب جناية الوقتي
-جانا بتوتر : بص .. الحكاية ومافيها إني .. I am on holiday !
-عز بعدم فهم : نعم .. مش فاهم حاجة !

لم تجد جانا بداً من أن توضح لعز الدين ما الذي تريده ، فشبت بقدميها للأعلى قليلاً ، واستندت بيدها على كتفه ، ثم مالت ناحية أذنه وهمست له بما جعله يصدم وتجحظ عيناه .. حيث اخبرته جانا بأنه لا يجوز له الاقتراب منها لأنها في فترة الأجازة الشهرية الخاصة بكل فتاة ... 
-عز بضيق: ماهو أنا ناقصها هي كمان .. ودي بتقعد أد ايه؟؟؟
-جانا مبتسمة : انت وبختك !
-عز بنبرة منزعجة : أفندم ؟؟؟؟
-جانا ببراءة : يعني من اسبوع لـ 10 ايام 
-عز بنفاذ صبر : ليييييييييييييه ؟؟ هو معسك

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الخامسة والأربعون : 


توجه العروسان إلى الفيلا الجديدة التي أهداها حسين إلى كليهما .. 

تم اعداد الفيلا وترتيب الأثاث بها ليليق بالعروسين ، 
لم تغفل سهير أو دينا في وضع بعض اللمسات الرومانسية من أجل إسعاد العروسين .. تم تزيين المدخل بالورود الحمــراء ، ونثرت بعض البلالين البيضاء على الأركــان ، كما وضعت بعض الأطعمة الشهية والحلوى على المائدة ، كانت الأجواء رومانسية بحق ، ولم تغفل دينا عن وضع اسطوانات خاصة بالموسيقى الهادئة ، ولم تنسى أيضاً أن تضيء المصابيح ذات الإضاءة الخافتة كي تضفي سحراً على المكــان .....

وصل عز الدين بسيارته إلى مدخل الفيلا ، ثم صفها بهدوء ، ونظر إلى زوجته بأعين متلهفة و..،،،
-عز بفرحة: حمدلله ع سلامتك يا عروسة ، نورتي بيتك ياقمر

بدأت جانا تشعر بالاضطراب يتسرب إليها ، هي تخشى أن يتحول كابوسها إلى حقيقة .. 
-جانا بقلق : آآآ.. شـ.. شكراً

ترجل عز الدين من السيارة أولاً ، بينما ظلت جانا جالسة في الداخل ، دار عز الدين حول السيارة وهو يطرق على مقدمتها بأصابع يده في سعادة ، ثم وقف أمام الباب الأمامي ، وفتحه لجانا وأشـــار لها بيده و... 
-عز مبتسماً : يالا يا عروسة ، ولا هتفضلي اعدة جوه 
-جانا بنبرة خافتة : التكيف حلو هنا ، أنا أعدة شوية

خمــــن عز الدين أن جانا ربما تشعر بالخجل والاضطراب منه ، لذا حاول أن يطمئنها قليلاً و...
-عز مازحاً : عندنا والله واحد جوه هيخليكي كأنك أعدة في تلاجة
-جانا بجدية : لأ ده حلو
-عز بنبرة آمــرة : بلاش دلع يا جوجو .. 
-جانا وهي تمط شفتيها : أوووف 

نظر عز الدين إلى جانا وهو يجز على أسنانه ، صم وضع أصابع يده على طرف ذقنه ليحكها قليلاً .. 
فكر عز الدين للحظات .. ثم قرر أن يجذب جانا من ذراعيها .. 
وبالفعل مد يده إلى ذراع جانا وجذبها خــارج السيارة برفق .. وأحاط خصرها بذراعه .. 
سار عز الدين إلى جوار جانا حتى وصلا إلى باب الفيلا .. ثم انحنى عز الدين فجــأة بجسده ناحيتها، ووضع يده أسفل ركبتيها ، وحملها برفق بين ذراعيه 

اضطربت جانا أكثر وهي بين ذراعي زوجها ، بينما نظر هو إليها بنظرات المحبين ، وارتسمت على وجهه علامات الفرحة و..


-جانا بقلق: ايه اللي انت بتعمله ده ؟؟؟؟؟
-عز مبتسماً : بشيلك
-جانا وهي تركل بقدميها برفق : لأ نزلني
-عز مازحاً : يعني هي جت ع المرة دي ، وبعدين النهاردة غير أي مرة ، قبل كده كنت بشيلك مجبر ، النهاردة بشيلك وانا فرحان انك هتنوري الفيلا
-جانا بحدة : طب انجز !
-عز مازحاً : آآآآآه يا وسطي ، انتي بقيتي تخينة أوي ، هما كانوا بيعلفوكي ايه قبل الجواز؟ 
-جانا وقد ارتسم على وجهها الضيق: بيعلفوني ؟؟ ما تتلم شوية
-عز مبتسماً : خلاص خلاص لأحسن تتأمصي ، يبقى الفستان هو اللي تقيل
-جانا وهي تشير بيدها : على جمب ، نزلني بقى
-عز بتهكم : انتي راكبة مكروباص .. 

صمت عز الدين للحظات ، ثم أكمل بـ ...
-عز مبتسماً : على العموم ، انت تؤمر ياجميل ، ما الليلة ليلتك !
-جانا بقلق : ها ..

أنزل عز الدين جانا لتقف على قدميها ، ثم تركها لتجوب ببصرها في المكان ...

أعجبت جانا بتصميم الفيلا من الداخل ، وارتسمت على ملامحها نظرات الانبهار ، ظلت تمط شفتيها في تعجب ، وتتسائل في نفسها كيف تفنن عمها ومعه يوسف الكيلاني في تزيين وتجميل الفيلا ووضع كل هذا الآثاث الفاخر بها و.... ،،،
-جانا بنظرا اعجاب : ماشاء الله ، الفيلا تحفة 

وقف عز الدين خلف جانا ، ثم وضع يده على كتفها في حنية فانتفض جسدها و... 
-عز بنبرة حانية : اه اوي ، مش يالا بينا بقى 

أزاحت جانا يد عز الدين عن كتفها برفق ، وحاولت أن تخفي توترها و...
-جانا وهي تشير بيدها : بص الستاير ، شوف الـ designبتاعها

تحرك عز الدين مجدداً خلفها ، ثم أشـــار لها بيده و...
-عز: اه شوفته جامد ، يالا بقى 

التفتت جانا بجسدها ، وحاولت أن تبتعد عنه و...
-جانا بنبرة مرتبكة : الله ! آآآ... ما تصبر بقى شوية .. 
-عز بنفاذ صبر : ما انا صابر بقالي كتير 

أدركت جانا أنه لا مفر من الهروب من ذاك الأمــر المحتوم ، لذا عليها أن تفكر في حل سريع ، وبالفعل توصلت إلى ......
-جانا وهي تشير بيدها : طب بص ، انا هغير في الأوضة اللي فوق .. وانت خد هدومك وغير تحت
-عز بخبث وقد اقترب منها : طب ما انا عندي اقتراح جامد ، بدل ما نقضيها حبة فوق وحبة تحت ، ايه رأيك نغير احنا الاتنين سوا ع السلم 

تراجعت جانا بضعة خطوات للخلف و..
-جانا بتهكم : يا سلاااااااام سلم ... لأ .. ده اللي عندي ، لو مش عاوز خلاص ، خلينا أعدين

لاحظ عز الدين أن جانا متوترة ، فهي عروس ، لذا سوف تلجأ لأي حيلة لكي تتهرب من تلك الليلة ، وما عليه إلا أن يهديء من روعها ويبث في نفسها الطمأنينة .. 
-عز غامزاً وهو يشير بيده : أعدين ايه ؟؟ خلاص ، اطلعي غيري وانا هستناكي ، ولو عاوزة مساعدة ، هه ، ايه مساعدة ، انا اهو
-جانا وهي توميء برأسها : متشكرة 

وقف عز الدين امـــام جانا ليسد عليها الط

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻

رأييكم بالروايه لحد الان حلوه او لا؟ 😆

بوت التواصل والتبادل ؛-
@NovelsStoriesBot

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصة_ماقبل_النوم 😴

ثبت في المسند، وسننِ أبي داود، وابن ماجة، ومستدرك الحاكم عن أبي هريرة رضي الله عنه أنَّ رسولَ الله ﷺ قال: ﴿إنْ كان في شيءٍ مما تداويتم به خيرٌ فالحجامة﴾.

#الحجامة: هي طريقة أخذت من السنّة النبوية الشريفة، وقد استخدمها العرب منذ القدم من أيّام الفراعنة، وحثّنا عليها الرسول عليه السلام، وتستخدم الحجامة إلى يومنا هذا لما فيها من فوائد صحيّة ووقائيّة للجسم من جميع الأمراض ومعالجة المشاكل النفسيّة والجسديّة أيضاً، والحجامة هي عمليّة علاجيّة يتمّ من خلالها استعمال الكاسات الزجاجيّة الّتي تقوم بمصّ الدم الفاسد وغير المفيد للجسم، والدم الّذي يخرج هو كريات الدم الحمراء الهرمة والشوائب الدمويّة الموجودة في دمِ الإنسان، كما أثبت العلم الحديث أهميّة الحجامة، ونصح باستخدامها لما فيها من فوائد، وسنتحدّث في هذا المقال عن أبرز فوائد الحجامة.

#للحجامةفوائدعظيمةوكثيرةللرّجال ومن هذه الفوائد:
تقوم الحجامة بتنشيط الدورة الدمويّة عند الرجال والنساءِ معاً،
وتقوم أيضاً بتلسيك الشرايين والأوردة الدمويّة وسهولة تدفّق الدم من خلال الشرايين.
تقوم الحجامة بشفط جميع السموم الموجودة في الدم وخصوصاُ عند الرجال المدخّنين.
تنشيط جميع الأجهزة الموجودة في الجسم؛ كالمخ، والسمع، وزيادة الإدراك، وتقوية الذاكرة. التقليل من نسبة الكوليسترول في الدم.
تعمل الحجامة على تقوية المناعة للجسم.
تعمل الحجامة على تنشيط بصيلات الشعر وتزيد من كثافة وسمك وطول الشعر عند الرجال، فعندما يقوم الجسم بالتخلّص من الدم الفاسد يعطي القدرة على إيصال الغذاء للجذور.

#زيادةقدرةالجسم على مقاومة جميع الميكروبات الّتي تهاجم الجسم من خلال الجلد.
تعمل الحجامة على زيادة حجم العضلة والتقليل من تقلّصها عند الرجال.
زيادة قدرة الجسم على بناء العظام وزيادة نسبة الكالسيوم في العظم.
الحجامة تعمل على الزّيادة في كفاءة المعدة وعمليّة الهضم؛ لأنّها تقوم بتنظيم إفراز الأحماض والتحسين من إنزيمات المعدة.
#تصبحون_على_خير 💜

Читать полностью…

قصص وروايات✏

هتخسري

يئست جانا من محاولة التحرر منه ، فأرخت قبضتي يدها الصغيرتين و...
-جانا على مضض : انا اللي غلطانة ان جيت أنام هنا
-عز مبتسماً بسعادة : يااااا ريت تغلطي كده ع طوووول 
-جانا وهي تزفر في ضيق : اوووف !!!
-عز بتنهيدة وصوت هامس : تصبحي ع وشي يا قلبي

استسلمت جانا للنوم في أحضان عز الدين فقد كان اليوم مرهقاً لكليهما ، في حين كان عز الدين 

يعيش اسعد لحظاته معها ....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
في أحد الملاهي الليلية ،،،،،،

جلس حــازم إلى أحد البارات ، وظل يرتشف الخمــر من أحد الكوؤس الموضوعة أمامه .. 
-فؤاد بصوت جاد : خلاص بقى يا زوووما ، فكك من دارين دي
-حازم بضيق : ياعم مش قادر ، انا بحبها وهي ولا هنا 
-فؤاد متسائلاً : طب وايه اللي رماك ع الغلب ده

أشعل حازم سيجارة كانت موضوعة في فمه ، ثم زفر دخانها في غضب و...
-حازم وهو ينفث دخان سيجارته : بقولك بحبها !! بس دماغها مع الزفت اللي ما يتسمى ، طول 

عمره كده أي حاجة يعوزها أو حتى ميعوزهاش تجيله لحد عنده
-فؤاد وهو يوميء برأسه : أها..
-حازم وقد أمسك بالكأس : حتى البت اللي حبتها وعملها خدي مداس برضوه أخدها مني 
-فؤاد متسائلاً : مش انت بتقول هو اتجوز واحدة تانية.
-حازم بضيق : أه اتنيل .. بس الهانم برضوه هتموت عليه ، مش عارف فيه ايه مميز عن اي حد 

تاني
-فؤاد وهو يعيد رأسه للخلف : أووووباااااااا.. بص ، المزة الجامدة اللي هناك دي !!
-حازم بنبرة منزعجة : شوف انا بحكي في ايه ، وانت بتقولي ايه
-فؤاد وهو يشير بيده : ياعم متبوظلناش الليلة ، ده أنا مصدقت عملت دماغ
-حازم بتهكم : هي الليلة بس اللي بايظة ، ده كل حاجة بايظة من زمن 

جذب فؤاد كأس الخمر من يد حـــازم ، ثم وضعه على الطاولة الرخامية و..
-فؤاد بنبرة جادة : اوم تعالى معايا ، وفكك من الحوارات الفكسانة دي
-حازم وهو يشير بإصبعيه : روح ياعم انت ، و سيبني أنا هنا في الغلب اللي أنا فيه!
-فؤاد وهو يجذبه من ذراعه : لأ مش هسيبك ، تعالى بسسسس

-حازم في نفسه بتوعد : حسابك تقل معايا يا عز ، كل حاجة أنا نفسي فيها بتاخدها مني حتى دارين 

اللي حبتها بكل عيوبها وبلاويها برضوه خدتها مني. . أنا مش هسيبك !!! 

.................

في فيلا سيلين،،،،

جابت سيلين غرفة مكتبها ذهاباً وإياباً وهي تشعر بالغضب العارم من ردة فعل حسين معها .. 
نظرت سيلين إلى زوجها رامز بضيق و..
-سيلين بضيق : You have to do somethingرامز !!
-رامز ببرود : هتصرف
-سيلين بغضب: انت لسه هتتصرف ، لازم تشوف حل ، كده جانا ضاعت مني !
-رامز ببرود أكثر : بنتك اللي غبية
-سيلين وهي تلوي فمها في ضيق : هي زي her father.. كنت مفكراها هتطلع ناصحة و واعية 

بس طلعت مش بتفهم

اقترب رامز من زوجته الغاضبة سيلين ، ثم وضع يده على عنقها ، وظل يسير بأصابعه عليه ببطء 

وهو ينظر غليها برغبة و...
-رامز مبتسماً : بيبي ، اهدي ، انا هريحك 
-سيلين وهي تزيح يده : يوووه رامز ، leave me now.. خلينا نفكر ازاي اجيب جانا تاني
-رامز بخبث وهو ينظر إلى نقطة ما في الفراغ : ومــاله .. دي حتى تستاهل
-سيلين بعدم فهم : What؟؟ تقصد ايه ؟؟

ارتبك رامز عقب سؤال سيلين الأخير ، وحـــاول أن يخفي توتره هذا ويغير مجرى الحديث و...
-رامز بقلق: آآآ.. يعني ان الـ moneyاللي معاها يستاهل 
-سيلين وهي تشير برأسها : أها...

ثم أخرجت سيلين هاتفها المحمول وطلبت أحد الأرقـــام ،،
-سيلين هاتفياً : هاي ، ازيك .. I'm fine
-المتصل: ............................
-سيلين بنبرة منزعجة : No, I am in Eygpt now
-المتصل: ...................................
-سيلين بنبرة جادة : بص .. اسمعني ، عاوزاك تجيبلي شوية informationعن واحد اسمه عز 

الدين الكيلاني
-المتصل: ....................................
-سيلين وهي توميء برأسها : Yeah.. everything about him.. كل حاجة 
-المتصل: .......................................
-سيلين وهي تلوي فمها : اه .. By the way, he got married 3 days ago .. هاتلي عنوان 

بيته الجديد 
-المتصل: ....................................
-سيلين مبتسمة ابتسامة مصطنعة : ثانكس .. طبعاااا .. هشووفك ، بس هاتلي الانفودي في أقرب 

وقت ، اوك .. بـــاي

أنهت سيلين تلك المكالمة ، فنظر إليها رامز و...

-رامز متسائلاً : ها ، ايه الاخبار؟
-سيلين بضيق : كلمت هاني وهو هيجبلي كل حاجة عنه
-رامز مبتسماً من زاوية فمه : تمام أوي
-سيلين بنظرات حانقة : مش هسيبك تفلت باللي عملته يا حسين مش هضيع بنتي وفلوسي كمان !!
-رامز مبتسماً ابتسامة لئيمة : شور بيبي شور .. I am supporting you 

......

Читать полностью…

قصص وروايات✏

هتخسري

يئست جانا من محاولة التحرر منه ، فأرخت قبضتي يدها الصغيرتين و...
-جانا على مضض : انا اللي غلطانة ان جيت أنام هنا
-عز مبتسماً بسعادة : يااااا ريت تغلطي كده ع طوووول 
-جانا وهي تزفر في ضيق : اوووف !!!
-عز بتنهيدة وصوت هامس : تصبحي ع وشي يا قلبي

استسلمت جانا للنوم في أحضان عز الدين فقد كان اليوم مرهقاً لكليهما ، في حين كان عز الدين 

يعيش اسعد لحظاته معها ....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
في أحد الملاهي الليلية ،،،،،،

جلس حــازم إلى أحد البارات ، وظل يرتشف الخمــر من أحد الكوؤس الموضوعة أمامه .. 
-فؤاد بصوت جاد : خلاص بقى يا زوووما ، فكك من دارين دي
-حازم بضيق : ياعم مش قادر ، انا بحبها وهي ولا هنا 
-فؤاد متسائلاً : طب وايه اللي رماك ع الغلب ده

أشعل حازم سيجارة كانت موضوعة في فمه ، ثم زفر دخانها في غضب و...
-حازم وهو ينفث دخان سيجارته : بقولك بحبها !! بس دماغها مع الزفت اللي ما يتسمى ، طول 

عمره كده أي حاجة يعوزها أو حتى ميعوزهاش تجيله لحد عنده
-فؤاد وهو يوميء برأسه : أها..
-حازم وقد أمسك بالكأس : حتى البت اللي حبتها وعملها خدي مداس برضوه أخدها مني 
-فؤاد متسائلاً : مش انت بتقول هو اتجوز واحدة تانية.
-حازم بضيق : أه اتنيل .. بس الهانم برضوه هتموت عليه ، مش عارف فيه ايه مميز عن اي حد 

تاني
-فؤاد وهو يعيد رأسه للخلف : أووووباااااااا.. بص ، المزة الجامدة اللي هناك دي !!
-حازم بنبرة منزعجة : شوف انا بحكي في ايه ، وانت بتقولي ايه
-فؤاد وهو يشير بيده : ياعم متبوظلناش الليلة ، ده أنا مصدقت عملت دماغ
-حازم بتهكم : هي الليلة بس اللي بايظة ، ده كل حاجة بايظة من زمن 

جذب فؤاد كأس الخمر من يد حـــازم ، ثم وضعه على الطاولة الرخامية و..
-فؤاد بنبرة جادة : اوم تعالى معايا ، وفكك من الحوارات الفكسانة دي
-حازم وهو يشير بإصبعيه : روح ياعم انت ، و سيبني أنا هنا في الغلب اللي أنا فيه!
-فؤاد وهو يجذبه من ذراعه : لأ مش هسيبك ، تعالى بسسسس

-حازم في نفسه بتوعد : حسابك تقل معايا يا عز ، كل حاجة أنا نفسي فيها بتاخدها مني حتى دارين 

اللي حبتها بكل عيوبها وبلاويها برضوه خدتها مني. . أنا مش هسيبك !!! 

.................

في فيلا سيلين،،،،

جابت سيلين غرفة مكتبها ذهاباً وإياباً وهي تشعر بالغضب العارم من ردة فعل حسين معها .. 
نظرت سيلين إلى زوجها رامز بضيق و..
-سيلين بضيق : You have to do somethingرامز !!
-رامز ببرود : هتصرف
-سيلين بغضب: انت لسه هتتصرف ، لازم تشوف حل ، كده جانا ضاعت مني !
-رامز ببرود أكثر : بنتك اللي غبية
-سيلين وهي تلوي فمها في ضيق : هي زي her father.. كنت مفكراها هتطلع ناصحة و واعية 

بس طلعت مش بتفهم

اقترب رامز من زوجته الغاضبة سيلين ، ثم وضع يده على عنقها ، وظل يسير بأصابعه عليه ببطء 

وهو ينظر غليها برغبة و...
-رامز مبتسماً : بيبي ، اهدي ، انا هريحك 
-سيلين وهي تزيح يده : يوووه رامز ، leave me now.. خلينا نفكر ازاي اجيب جانا تاني
-رامز بخبث وهو ينظر إلى نقطة ما في الفراغ : ومــاله .. دي حتى تستاهل
-سيلين بعدم فهم : What؟؟ تقصد ايه ؟؟

ارتبك رامز عقب سؤال سيلين الأخير ، وحـــاول أن يخفي توتره هذا ويغير مجرى الحديث و...
-رامز بقلق: آآآ.. يعني ان الـ moneyاللي معاها يستاهل 
-سيلين وهي تشير برأسها : أها...

ثم أخرجت سيلين هاتفها المحمول وطلبت أحد الأرقـــام ،،
-سيلين هاتفياً : هاي ، ازيك .. I'm fine
-المتصل: ............................
-سيلين بنبرة منزعجة : No, I am in Eygpt now
-المتصل: ...................................
-سيلين بنبرة جادة : بص .. اسمعني ، عاوزاك تجيبلي شوية informationعن واحد اسمه عز 

الدين الكيلاني
-المتصل: ....................................
-سيلين وهي توميء برأسها : Yeah.. everything about him.. كل حاجة 
-المتصل: .......................................
-سيلين وهي تلوي فمها : اه .. By the way, he got married 3 days ago .. هاتلي عنوان 

بيته الجديد 
-المتصل: ....................................
-سيلين مبتسمة ابتسامة مصطنعة : ثانكس .. طبعاااا .. هشووفك ، بس هاتلي الانفودي في أقرب 

وقت ، اوك .. بـــاي

أنهت سيلين تلك المكالمة ، فنظر إليها رامز و...

-رامز متسائلاً : ها ، ايه الاخبار؟
-سيلين بضيق : كلمت هاني وهو هيجبلي كل حاجة عنه
-رامز مبتسماً من زاوية فمه : تمام أوي
-سيلين بنظرات حانقة : مش هسيبك تفلت باللي عملته يا حسين مش هضيع بنتي وفلوسي كمان !!
-رامز مبتسماً ابتسامة لئيمة : شور بيبي شور .. I am supporting you 

......

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الخمسون:

عودة مرة أخرى إلى المصيف ،،،،

تجاوزت عقـــارب الساعة الثالثة بقليل ، وكان عز الدين غافياً على فراشه ، في حين كانت جانا 

مستيقظة وتشعر بالضجر من جلوسها بمفردها .. ظلت تجوب الغرفة ذهاباً وإياياً ، ثم قررت أن 

تذهب للتنزه ، ولكن مع عز الدين .. 
اقتربت جانا من فراش عز الدين و... 
-جانا وهي تهزه من كتفه : عز .. عز !! اصحى 
-عز بتثاؤب: سيبني أنام شوية
-جانا وههي تهزه مجدداً : اصحى بقى عاوزة أنزل 
-عز وهو يضع الغطاء فوق رأسه : في حد ينزل الوقت ده ياجانا ، روحي ريحي شوية الله يهديكي
-جانا بنبرة منزعجة : انا زهقانة وعاوزة أروح اشوف اللسان
-عز بصوت ناعس : لسان مين ؟؟ 
-جانا بحدة : اللسان يا عز ، ايه مش عارفه ؟؟؟؟
-عز على مضض: لأ عارفه كويس ، بس محدش بيروحه الوقتي ، الناس بتروحه أخر النهار 
-جانا بنظرات جادة : لأ الوقتي
-عز بتهكم : في ساعة القرد دي ؟؟؟
-جانا بعدم فهم : ايه ساعة القرد ؟؟
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

اعتدل عز الدين في الفراش ، ثم نظر إلى جانا و...
-عز بنبرة شبه ناعسة : دي الساعة يا هانم اللي بيقطع فيها القرد سلسلته المربوط بيها وبيجري 

من شدة الحر 
-جانا بنظرات غاضبة : يعني تقصد أن أنا قرد ؟؟
-عز مازحاً : لأ قردة .. آآآ..قصدي نسناس .. يووووه .. مقصدش حاجة خالص
-جانا بغيظ : عز !!!!!

امتعض وجه جانا ، وعقدت جابينها في ضيق ، فلم يرغب عز الدين في أن يخذلها ، لذا اضطر اسفاً 

أن ينهض عن الفراش ...
-عز على مضض : خلاص قايم ، بدل ما تلوي بوزك عليا
-جانا مبتسمة : ثانكس

ســار عز الدين بضعة خطوات في اتجاه المرحــاض ، ثم التفت إلى جانا برأسه و....
-عز وهو يرمقها بنظرات منزعجة : مابخدش منك غير كلام وبس
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرها : عاوز ايه يعني
-عز بخبث وق دوقف مكانه : حاجة كده تبلي بيها ريقي 
-جانا وهي توميء برأسها : حاضر ، لحظة واحدة
-عز مبتسماً وهو يطلق تنهيدة حــارة من صدره : اخيراااااا .. ابتدت تندع أهي 

نهضت جانا من على الفراش هي الأخرى ، ثم اقتربت من البراد ، وفتحته واخرجت منه زجاجة 

مشروب ، وتوجهت ناحية عز و...
-جانا وهي تمد يدها : اتفضل 
-عز بحيرة: ايه ده ؟؟؟
-جانا وهي تشير بعينيها : عصير .. مش عاوز تبل ريقك !

نظر عز الدين إلى جانا بأعين مغتاظة وحانقة و...
-عز بضيق : أنا غلطان أصلا اني بتكلم معاكي ..
-جانا باستغراب : ايه مالك؟
-عز على مض : مافيش .. روحي البسي يالا !
-جانا في نفسها : ماله ده ؟؟ مش هو كان عاوز مياه ولا انا فهمت غلط ولا ايه بالظبط !!

......................

بالفعل بدل كلاً من عز الدين وجانا ملابسهما ، ارتدت جانا بنطالاً ابيضاً ومن فوقه كنزه فضفاضة 

من اللون الفوشيا ، وعقصت شعرها كذيل الحصان ، وارتدت قبعة من الخوص على رأسها ، في 

حين ارتدى عز الدين شورتاً قصيراً من اللون البترولي ، وعليه تي شيرتاً من اللون الكحلي ...

دلف الاثنين خارج الفندق ، ثم اتجها سوياً إلى منطقة اللسان ، والتي تتميز بالتقاء مياه نهر النيل 

العذبة مع مياه البحر المتوسط المالحة .. 
كان الجو حاراً للغاية ، والشمس ساطعة في كبد السمـــاء ، ولم يوجد أي مظلة على طول الممشى 

المؤدي لتلك المنطقة .. 
ورغم هذا استمتعت جانا كثيراً بهذا المنظر الطبيعي الخلاب ، في حين شعر عز الدين بالضيق وبارتفاع حرارة جسده و...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

-عز وهو يتأمل المكان من حوله : أنا مش شايف أي حد هنا غيرنا
-جانا بنبرة فرحة : حلو أوي عشان نستمتع بالطبيعة
-عز بضيق : انا عرفت السبب .. مين الأهبل المجنون اللي هيجي الساعة 3 العصر هنا
-جانا وهي تتنفس الهواء العليل وتشير بيدها : الله ع المنظر
-عز وهو ينظر إلى الشمس : والشمس زي ما تكون متسلطة في النافوخ
-جانا وهي تشير بيدها : شوف البحر والنيل مافيش بينهم حاجز
-عز وهو يلوي فمه : والنصيبة مافيش ولا حتة ضل الواحد يستخبى فيها
-جانا وهي تشير بإصبعها : ده بقى الفنار
-عز وهو يجفف عرقه : ولا حتى في شمسية يتيمة توحد ربنا هنا
-جانا بسعادة : المكان هنا فعلا جنة 
-عز بضيق واضح: اه هو فعلا جهنم 

-جانا متسائلة : انت بتقول حاجة ؟؟
-عز وهو يتصبب عرقاً : خلصتي ، هفطس م الحر
-جانا بنبرة مرحة : اه خلاص .. يالا نروح الـ......
-عز بحدة وهو يشير بيده : ولا كلمة بعد كده . احنا نتوكل على الله نرجع الاوتيل تاني !!
-جانا وهي تشير بيدها : طب استنـــ....

لم يمهل عز الدين جانا الفرصة لكي تكمل حديثها ، حيث أمسكها من ذراعها بقوة ، ثم دفعها لتسير 

أمامه و...
-عز وهو يجذبها من ذراعها بتهكم : يالا بقى ، وكمان لابسالي بُرنيطة ، طبعاً هتحسي بالشمس 

العمودية دي ازاي وانت حاطة تندة فوق دماغك !!


وبالفعل عادا سوياً إلى الفندق فقد كان عز يشعر بالتعب الشديد ، والارهـــاق البالغ ، كان يظن أنه 

قد تعرض لضربة شمس ، فحاول أن ينام قلي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

صلك أصلا
-جانا بجدية : لأ معلش انا عارفة قيمتي كويس ، والناس كلها عارفة ده
-عز مبدياً غضبه : قولتيلي بقى ، اتاريكي كنتي مبسوطة من معاكسة البتوع دول ليكي 
-جانا وهي تلوي شفتيها : عندهم نظر وبيشوفوا
-عز وهو ينظر إليها بحنق : بت انتي متخلنيش اموتك دلوقتي
-جانا بتحدي : متقدرش تعـــ.......
-عز متحدياً ومقاطعاً: مات الكلام

اقترب عز الدين من جانا ، ثم انحنى بجسده فجــأة ووضع يده أسفل ركبتيها ، واليد الأخرى خلف 

خصرها ، ثم حملها عنوة بين ذراعيه ، فظلت هي تركل بقدميها في الهواء وتتلوى بشدة لكي تتحرر 

منه ، فما كان منه إلا أن رفع أحد ذراعيه للأعلى لكي يليقها على كتفه ، وأحكم قبضته عليها ، 

وتوجه بها ناحية المرحــاض ..
ظلت جانا تصرخ فيه أن يتوقف عما يفعل ولكنه لم يعبء بها ولا بصراخها .. 
وما إن دلف عز الدين إلى المرحــاض حتى أنزلها داخل ( البانيو ) فحاولت أن تهرب منه ، فأسندها 

بالقوة على الحائط ، ورفع ذراعيها عالياً وأسندهما على الحائط ، ، ثم ضمهما سوياً وأمسكهما 

بقبضة يده ، وباليد الأخرى حاول فتح الصنبور و....

-جانا بحــدة : انت مجنوووون ، سيبني !!

وفجـــأة تساقطت المياه فوق رأس كليهما من ( الدش ) 
طشششششششششششش
-جانا بصراخ : اااااااااه ، المياه ساقعة
-عز مبتسماً : احسسسسسسن ، خليكي تفوقي لنفسك شوية

ظل عز الدين ممسكاً بيدي جانا ، بينما ظلت هي تحاول التحرر منه ...
ابتل كليهما تماماً ، فأرخى عز الدين قبضته عن جانا وهو يضحك .. فاغتاظت هي منه و...

-جانا بضيق : طب Take this...

مدت جانا يدها لتمسك بزجاجة ( الشاور جيل ) الموضوعة على أحد الأرفف المجاورة لـ ( البانيو ) 

، ثم أفرغت محتوياتها على رأسه ، واخذت تدعك في وجهه بحدة ...
تآلم عز الدين من آثار الصابون التي انزلقت داخل مقلتيه و...
-عز متآلماً : ااااااااااااااااه .. عيني يا بنت الايه 
-جانا بحدة: تستاهل ، عشان تحرم

-عز: طب خدي بقى انتي كمان

مد عز الدين يده هو الأخــر إلى الرف ، وأمسك بزجاجة ( الشامبو ) ، وقام بفتح غطائها وألقاه على 

الأرضية ، ثم أفرغ كامل محتوياتها على رأس جانا ، فانزلق الشامبو إلى عينيها و...
-جانا متآلمة : اااااااااااااااااااه .. عينيا
-عز وهو يجز على أسنانه : واحدة بواحدة .. كده خالصين
-جانابضيق واضح : والله ما هسيبك 

ظلت جانا تبحث حولها عن اي شيء لتفرغه فوق رأس عز الدين الذي كان يحاول تنظيف وجهه 

ورأسه من آثار الشاور جيل .. لم تجد جانا إلا الليفة لتمسك بها ، فنظرت إليها بنظرات حانقة ، و...
-جانا: هشرحك بالليفة الخشنة دي

نظر إليه عز الدين باستغراب، ثم خلع التي شيرت الخاص به ، وأولاها ظهره و..
-عز وهويشير بيده: طب ادعكيلي ضهري لأحسن مش طايل الحتة دي
-جانا بنبرة غاضبة : انت بتهزر
-عز مبتسماً : لأ ، يالا اشتغلي

ظلت جانا تضرب عز الدين بيدها الصغيرة على ظهره ، وهو يبتسم ضاحكاً من طريقتها الطفولية 

و..
-جانا وهي تضربه في ظهره: انسان بارد

ازداد حنق جانا ، فعمدت إلى ضربه على ظهره بحدة ، فتآلم هو قليلاً منها ، فالتفت بجسده ناحيتها ، 

ونظر إليها بأعين غاضبة ، ثم أمسك بمعصمها ، ولفه خلف ظهرها وضغط عليه بقوة و...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز بضيق وقد امسك يدها وبلهجة محذرة : تاني مرة لو مديتي ايدك عليا هكسرهالك ! انتي فاهمة
-جانا متآلمة : سيب ايدي 

ضغط عز الدين بقوة أكبر على معصم جانا ، فتآلمت هي أكثر ، وامتعض وجهها من الآلم و...
-عز وهو يضغط على يدها بقوة: طولة لسانك وبفوتها ، لكن مد الايد ده مش هيعدي يااااا مدام 
-جانا متآلمة : طيب ، طيب !!

أرخى عز الدين قبضته عن معصم جانا التي أمسكت به وظلت تفرك فيه لتخفف من وطأته عليها .. 
نظر عز الدين إلى جانا، وحــاول أن يخفف حدة الأجواء مجدداً ، فجانا لا تزال عروساً جديدة ، وربما 

لا تعرف طباعه ، لذا عليه أن يجمع بين التهديد والترغيب كي تعتاده ..
ابتسم عز الدين في خبث ، ثم ...
-عز بخبث : بس تصدقي .. دي أحسن مرة اخدت فيها شاور.. 

نظرت جانا إلى عز الدين بتوتر ، فهي قد بدأت تستوعب نظراته تلك ، هي تعلم أنه يرغب فيها بشدة 

، ويمنع نفسه عنها رغماً عنه ، ولكن لن يطول الأمــر ... 

-جانا بخجل: يا سلام ، عجبك اوي
-عز مبتسماً : جدا ، ولا انتي ليكي رأي تاني ؟؟؟؟
-جانا بقلق: آآآآآ... طيب ، الوقت finished.. ممكن بقى تديني سكة
-عز وهو يلوي فمه : أديكي ايه ياختي ؟؟
-جانا وهي تشير إلى نفسها : سكة عشان اعدي اغير هدومي العُصرة دي
-عز غامزاً : طب و ليه تغيريها ؟؟ ما كده حلو اووووي

رمق عز الدين جانا بنظرات مشتاقة ، وظل يتفحصها بتمعن شديد ، خاصة وأن ملابسها المبتلة قد 

التصقت بجسدها فأبرزت تقاسيمه ، وبدت واضحه أمامه ، فأشعلت نيران الحب بداخله ، وزادت من 

لهيب الشوق إليها 

لاحظت جانا تلك النظرات مجدداً ، فارتبكت ، وتملكها التوتر .. 
-جانا بنبرة متوترة : اييييه ، انت !! بتبصلي كده ليه ؟
-عز غا

Читать полностью…

قصص وروايات✏

مقربة منهما ، لذا طلبت من عز أن ..
-جانا بنبرة سعيدة : هاتلي درة
-عز: ماشي ..
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
نهض عز الدين من مقعده الخشبي ، ثم توجه ناحية بائع الذرة و...
-عز وهو يعطيه النقود : يا ريس 2 درة مشوية وحياة أبوك
-بائع الذرة: عونيا ...


عاد عز الدين مرة أخرى إلى المظلة ، ثم جلس إلى جوار جانا ، وظل يزفر في ضيق .. 
مر بائع متجول أخر وهو يحمل بعض المناشف القطنية و...
-بائع متجول : تشتري يا بيه ، اتفرجي يا هانم ، فوط أخرحلاوة لزوم البحر والشقاوة
-عز وهو يشير بيده : متشكرين يا كابتن
-بائع متجول: احنا لسه مستفتحناش يا باشا، وياريت نستفتح على ايد الهانم
-عز بنبرة حادة : امشي من هنا أحسنلك ، قولتلك مش عاوزين
-جانا مبتسمة : ثانكس ، مش عاوزة
-عز بضيق: انا عارف ان في نصيبة جاية .. صبرني يا رب
-جانا وهي تلوي شفتيها : روح شوف الدرة خلصت ولا لأ !!

نهض عز الدين من مقعده ، وتوجه مجدداً لبائع الذرة .. 
بعد عدة دقائق عاد عز الدين ومعه الذرة المشوية ،،،
-عز وهو يمد يده : اتفضلي الدرة المشوية
-جانا وهي تتناول الذرة منه : ميرسي
-عز محذراً : بس خلي بالك هي سخنة 
-جانا وهي تأخذ منه الذرة الساخنة بدلع : آآه .. 

سمع الشابين الجالسين خلفهما صوت تآوه جانا من الآلم ، فبدأ كلاهما مجدداً في معاكستها و..
-الشخص الأول الجالس خلفهم: سلامتك من الآه
-الشخص الثاني: أصل جسمي مولع وقايد نار 

لم يتمالك عز الدين أعصابه هذه المرة ، فنهض عن مقعده وعلى وجهه ناقوس الخطر ...
-عز: لأ بقى مبدهاش
-جانا بقلق : عز... يا عز .. انت رايح فين ، استنى !! 

قام عز الدين بضرب الشابين الجالسين خلفهما ووجه لهما اللكمات القاتلة وأصابهما في مقتل ثم طرحهما أرضاً ،،
-عز بحدة : أصلها أعدة مع راجل مش كيس جوافة .. طااااااخ 
-الشخص الأول متآلماً : آآآآي .. حوشوووه عني 
-الشخص الثاني وهو يهجم على عز: ورحمة أمي لأموتك
-عز وهو يطرحه أرضاً : طب خد يا حيلتها .. طرررررااااااخ

تجمع عدداً من الأشخاص وشكلوا دائة حول عز الدين والشابين ، وظلوا يراقبون المشاجرة و....
-رجل كبير السن : ربيهم ولاد الـ...... معندهومش خشى ولاحياء
-رجل أخر: يستاهلوا .. ربنا يعينك يا بني عليهم ، عيالمش محترمة ناقصين رباية
-جانا برجــاؤ: خلاص يا عز ، بليز .. هيموتوا في ايدك
-عز بضيق : خايفة عليهم يا هانم ، مبسوطة بمعاكستهم ليكي
-جانا بخوف : أبداااا والله ، انا خايفة عليك ، هتروح في داهية عشان خاطر مين ؟؟ بليز 

انتهى عز الدين من تربية الشابين ، وتلقينهما درساً قاسياً ، ثم نهض عن الأرض ونفض ثيابه ، 

وتوجه ناحية جانا وأمسكها من ذراعها ودفعها أمامه و...
-عز بحدة : اتفضلي ، خلاص يومنا خلص لحدكده 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
ثم سمع عز الدين تصفيقاً حاداً من الحاضرين وتصفيرات وتهليلات من بعض الشباب المتواجد ، 

وأعقبها كلمات تشجيعية له ،،
-رجل كبير: يسلم ايدك يا بني
-رجل أخر: الله يحميك
-سيدة : والله لو الشباب يبقى كده البلد تبقى فل 
-فتاة ما بإعجاب : برافو عليك ... 
-ثم همست لصديقتها : بصي عليه شبه الواد كريم بتاع مسلسل فاطمة
-فتاة أخرى وهي تمط شفتيها : اوووف ، رهيب 
-فتاة ثالثة غامزة : يجنن ، مز جامد طحن
-فتاة رابعة: لأ وشوفي البادي بيلدنج بتاعه .. اوووف

شعرت جانا بالغيرة من حديث تلك الفتيات عن زوجها ، وظلت ترمقهن بنظرات حانقة ومغتاظة و...

-جانا بنظرات غيورة : ايه عجبتك الوقفة هنا، يالا
-عز غامزاً : ايه مالك ، مش الناس بتشجعني !!
-جانا بضيق : الله ! ماليش ، انا تعبت.
-عز وهو يلوح بيده : شكرااااا يا جماعة ، انا موجود وفي الخدمة

وجدت جانا أن الحديث مع عز الدين لن يجدي ، فهو مستمتع بكلمات الاعجــاب ، فأمسكته من 

قبضة يده و... 
-جانا وهي تسحبه من يده: يالا بقى 

-عز بصوت هامس : أموووت أنا في جو الغيرة ده .. إياكش الـ love يولع في الـ corn .. ياااا .. يا 

طُلبة 
-جانا بضيق: برضوه طُلبة
-عز بنبرة عاشقة وتنهيدة حارة : ماله طولبة ؟؟ ده حتى انا بحبه أوي وبعزه وهموت عليه بس يا 

ريته يحس شوية 

اكتست وجنتي جانا بحمرة الخجل عقب غزل عز الدين لها ، فحاولت أن تخفي ارتباكها و...
-جانا بخجل: آآآآ.. خلاص خلاص

#يتبع

Читать полностью…

قصص وروايات✏

طرية
-دينا وهي تميل برأسها : بتعمليك Character 
-جانا مبتسمة : أها .. بالظبط كده
-سهير وهي تشير بيدها : يالا يا دينا ، خدي جانا وفرجيها على أوضتها 
-دينا وهي تبتسم : شور مامي ، دي بقى my choice.. شوفي ذوقي وقوليلي رأيك
-جانا ضاحكة : هههههههه ربنا يستر 

شعر حسين بالسعادة لأن جانا قد اندمجت سريعاً مع عائلته ، و أنه بالفعل قد بدأ ينفذ وصية أخيه ، 

وسيحافظ عليها إلى أن يحين الوقت لتتزوج من الشخص الذي سيراه أميناً عليها ....

وكما وعد جانا فإنه لم يخبر أي أحد عن السر الذي دفعها لطلب العودة فوراً إلى مصر حتى تأذن هي 

له بذلك .. ويكفي أنها قد لجأت إليه وأنها الآن معه ، وفي أحضان أسرته يرعاها ويحميها وأمام 

ناظريه .. â—کâ—کâ—ک 

...................

عودة مرة إخرى للوقت الحالي ،،،

انتهى عز الدين من الاغتســـال ، ثم ارتدى ملابسه وخرج من المرحاض ليجد جانا تقف شاردة في 

الشرفة الملحقة بالغرفة ..

ابتسم عز الدين في نفسه ، ثم بدأ يقترب منها ببطء حتى وقف خلفها .. ثم مد ذراعيه وأحاط خصرها 

من الخلف وضمها إليه و...
-عز بصوت هامس : الجميل سرحان في ايه

انتفض جسد جانا فزعاً حينما وجدت عز الدين يحاوطها من الخلف ، وحاولت أن تتحرر من قبضته  المحكمة عليها و..
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-جانا بخضة: يااامه .. مش تعمل حس ولا حاجة ، اوعى بقى ظلت جانا تتلوى بين ذراعي عز الدين ، محاولة أن تتخلص منه ، ولكنه كان يضمها أكثر إليه ، 

ويقربها إلى صدره حتى أنه أسند رأسه على كتفها و...
-عز بلكنة صعيدية : لع يا هريدي 
-جانا بضيق : يووووه ، سيبني بقى ، انت ما بتصدق
-عز بخبث : وهو أنا قدامي حد إلا أنتي عشان امسك فيه
-جانا بضيق : يعني لو في واحدة تانية واقفة مكاني هتقفش فيها برضوه
-عز بثقة : طبعاااااا .... مش الشيطان هيكون موجود
-جانا بحنق : ده انت ...انت...
-عز وهو يحكم قبضته عليها : انا ايه ؟؟ كملي ..
-جانا متآلمة : آآآآآي، هموت في ايدك
-عز بخبث: يا بخت ايدي ، عقبال ما تموتي فيا كلي 

ثم أرخى عز الدين قبضته عن جانا ، وتركها لتتحرر هي منه ، وتبتعد على الفور ..

أسند عز الدين ظهره على حافة الشرفة ، ثم ظل ينظر إلى جانا بأعين مشتاقة يتأمل كل تفصيلة فيها 

بأعين راغبة .. كم يرغب فيها ، وكم يشتاق للمستها .. 
لاحظت جانا نظرات عز الدين المتفحصة لها ، فارتبكت ، وخشيت أن تدور برأسه أفكاراً ما متهورة 

.. لذا اقترحت أن ...
-جانا بنبرة خافتة : طب يالا بقى عاوزة أنزل البحر

صمت عز الدين للحظات ، يتأمل جانا التي تحاول اختلاق الأكاذيب و..
-عز بذكاء : الله مش انتي أجازة ، ازاي بقى عاوزة تنزلي البحر ؟؟؟؟

ارتبكت جانا مجدداً ، وظلت تعبث بخصلات شعرها و...
-جانا بتردد: آآآ... أأأ..أقصد .. أنا.. أه ، عاوزة أبل رجلي بالمياه
-عز غامزاً : يا شيخة !! مش تقولي كده
-جانا مازحة : أه ، آآآ.. المياه والملح حلوين عشان الروماتيزم
-عز وهو يمط شفتيه : ممممممم .. وماله ، خديني ع أد عقلي .. بس خليكي عارفة اني سايبك 

تدلعي بمزاجي 
-جانا بتوتر : احم ... د..دلع ايه ؟ أنا بقول كلام علمي موزون
-عز مازحاً : ماشي يا أمينة .. !!
-جانا متسائلة : أمينة مين ؟؟
-عز مكملاً : بتاعة سي السيد 
-جانا بضيق : أهاااا .. لأ بقى أنا مش أمينة ، أنا جانا
-عز بخبث : ايوه بتاعة سي عز
-جانا وهي تشير بيدها : مش هنخلص بقى ، هتفضل واقفلي ع الواحدة 
-عز مازحاً : وليه يا حبيبتي نقف ما نقعد شوية !!
-جانا وهي تنظر إليه بغيظ : انت فايق فعلا !! الظاهر ان راس البر جاية ع هواك

اقترب عز الدين من جانا ، وبدأ ينظر لها بنظرات غريبة من زاوية عينه و...
-عز غامزاً : لأ مش راس البر اللي جاية ع هوايا .. حاجة تانية هي اللي آآآ... ...
-جانا مقاطعة: اوك . يالا

توجهت جانا إلى دلفة الدولاب ، وظلت تعبث في ملابسها.. توجس عز الدين خيفة من أن ترتدي 

جانا ......
-عز بقلق : اوعي تكوني ناوية تلبسي البكيني بتاعك هنا
-جانا متسائلة وهي ترفع حاجبيها : وايه اللي يمنع؟
-عز بنبرة منزعجة وهو يشير بيده : لأ بقى انتي بتستهبلي ، ده انا موافقتش تلبيسه واحنا في 

الساحل والجو كان فاضي .. يبقى هوافق انك تعدي باب الأوضة وانتي لابساه قدام الجرمأ اللي أعد 

تحت ..
-جانا على مضض : أوووف

وقف عز الدين أمام جانا ، ثم نظر في عينيها مباشرة و...
-عز بنظرات مترقبة : وبعدين تعاليلي هنا .. ازاي أصلا هتلبسي مايوه وانتي.. لامؤاخذة ... هاه .. 

فهماني !! 
-جانا بتوتر وقد احمرت وجنتيها : آآآ.. أنا أصلا.. مممم.. أنا هلبس لبسي العادي مش مايوه 
-عز محذراً : خدي بالك من غلطاتك 
-جانا بعدم فهم : غلطات ايه ؟
-عز بخبث: بعد كده الغلطة بفووووورة .. يعني هتأكد بنفسي!!
-جانا بتوتر: آآآآ...
-عز ضاحكاً : ههههههههههههههه حلاوتك وانت عامل زي الكتكوت المبلول 

ههههههههههههههههه
-جانا بضيث : كتكوت مين؟؟
-عز وهو يشير بيده : يالا يا عم المبلول خلينا نلحق ال

Читать полностью…

قصص وروايات✏

e for one night
-كاتي باستغراب : Sure, but why ?
-جانا بتردد : mmm.. I.. I fought with my mom
-كاتي وهي تشير لها بيدها : Oh, sorry for that. You can sleep there. Take those 

pajamas. Help yourself
-جانا مبتسمة : ثانكس
ارتدت جانا المنامة وأخرجت كارت بأرقام التليفونات الخاص بعمها حسين والذي كانت قد احتفظت 

به قبل سنوات ، وقررت أنه قد حان الوقت لتطلب مساعدته فاتصلت به وهي لا تدري هل سيجيبها 

أم سيكون قد نسيها مع الأيـــام .........؟؟؟؟

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-سيلين بتوعد : مش هرحمكم ، هخليكوا تعيشوا في جحيم ، وخليك فاكر أنا سيلين وزي ما وقعت 

عاصم ، هوقع أي حد وأدمره 

-حسين وهو يشير بيده وبحدة بالغة : برررررررررررررره 

دلفت سيلين إلى خارج المكتب وهي تسب وتلعن في حسبن ، وتتعهد بالانتقام منه وتتوعد له بأخذ 

جانا وأموالها منه .. 

شعر حسين بالضيق الشديد نتيجة ما حدث ، جلس مرة أخرى على مقعده ، ثم أرخى رابطة عنقه ، 

وفتح أول زارا في ياقة قميصه ، وأسند ظهره للخلف ....

رفع حسين سماعة الهاتف الموضوع على مكتبه ، ثم هاتف السكرتيرة و...

-حسين هاتفياً : آنسة أميرة ، من فضلك الغي كل مواعيد النهاردة ومدخليش أي حد عليا خالص

-السكرتيرة هاتفياً : حاضر يا فندم

ظل المهندس حسين صامتاً ، وشرد بعقله فيما حدث قبل سنوات ....

............


Flash Back لما حدث قبل سنوات ،،،،

◘◘◘ كان عاصم -والد جانا - يتحدث مع أخيه حسين وهو ممدد على الفراش الموجود به في أحد 

المستشفيات و.... ،،،

-عاصم بنبرة ضعيفة : حسين ، وصيتك بنتي يا حسين 

-حسين بصوت هاديء : متقلقش يا عاصم ، بنتك في عينيا هي غلاوتها في غلاوة دينا

-عاصم بصوت ضعيف : آآآ.. أنا عارف اني مش هعيش كتير ، بس اللي مطمني على جانا انك 

موجود يا حسين ، خليها ..تــ..تيجي تعيش معاك هنا

-حسين وهو يربت على كتفه : ارتاح انت بس وانا هعملك اللي انت عاوزه

مد عاصم يده المرتعشة ، وأمسك بكف يد أخيه وربت عليها بقوة و...

-عاصم وهو ينظر إليه بتوسل : اوعدني يا حسين تبقى سندها وضهرها من بعدي

-حسين وهو يوميء برأسه : أوعدك يا عاصم هتكون جانا في مكانة وغلاوة دينا بنتي وهحميها

-عاصم بنبرة ضعيفة : أنا..آآآ..أنا كتبت كل ما أملك باسمها وعملتلها وديعة .. سيلين مالهاش اي 

حاجة 

-حسين متسائلاً : طب ليه ؟؟ عملت كده ليه؟؟؟

-عاصم بتردد : ســ..سيلين مش زي ما كنت فاكرها..دي..دي تعبان في صورة بني آدم .. أنا عاوز 

انقذ بنتي منها..حسين.. هاتها مصر ، متسيبهاش تعيش لوحدها معاها

-حسين وهو يمط شفتيه : هحاول يا عاصم

-عاصم بنبرة شبه آمــرة : لأ متحاولتش انــ.. انت... تجيبها ..تــ.. تعيش معاك هنا

-حسين وهو يوميء برأسه : حاضر ، ولو إني عارف ان سيلين هتتمسك بيها ومش هتخليها تنزل 

مصر أبداااا

-عاصم وهو ينظر إليه : سيـــ..سيلين هتسيبها أول ما هتعرف انها ..انها .. مخدتش حاجة مني 

-حسين وهو يزم شفتيه في ضيق : أشك ، ده ممكن تعاند وتمسك فيها وتقول ازاي بنتك 

ومكتبتلهاش حاجة

-عاصم برجــاء : ده..ده دورك بقى يا حسين .. عاوزك تعمل اللي تقدر عليه ..مع..مع المحامي 

عشان يبان انك المسؤل الأول عن أملاك جانا

-حسين بنبرة هادئة : حاضر يا عاصم ، ارتاح انت بس وسيب كل ده عليا

-عاصم بأعين راجية : مش هوصيك.. جانا بنتي وآآآ......
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-حسين مقاطعاً: وبنتي أنا كمان ، والله هرجعهالك .. اطمن ياخويا

.................


◘◘◘ بعد وفاة عاصم ،،،،،

-حسين بنبرة حزينة : الله يرحمك يا عاصم ياخويا ، زي ما يكون قلبك كان حاسس ان أيامك في 

الدنيا معدودة

-سهير وهي تربت على كتفه : ربنا يرحمه يا حاج حسين ، طيب وهتعمل ايه ؟؟

-حسين وهو مطرق الرأس : هحاول اجيب جانا تعيش معانا هنا

-سهير وهي تمط شفتيها : بس الولية مراته العقربة دي هترضى

-حسين بنبرة يائسة : أديني هعمل اللي عليا

ثم سافر حسين إلى لندن في محاولة منه لأخذ جانا معه والعودة بها مجدداً إلى مصر ،،،

-حسين على مضض : يا سيلين هانم ميصحش الكلام اللي بتقوليه ده 

-سيلين بحدة : No you deserve it.. انت حرامي سرقت اخوك وهو مريض ومش دريان ، 

والوقتي عاوز تاخد بنتي

-حسين بضيق : محصلش ، انا معرفش حاجة عن الكلام اللي بتقوليه ده 

-سيلين بنبرة غاضبة : لأ عارف ومطبخها سوا مع اللي ما تتسمى مراتك

أخذ حسين نفساً عمميقاً ، حاول به أن يتحكم في أعصابه و...

-حسين وهو يزفر في ضيق : يا سيلين هانم متظلميناش ، عاصم هو اللي فكر وقرر واختار عاوز 

ايه

-سيلين وهي تشير بيدها : اه وطبعاااا ناقصوا بنتي تاخدوها عشان تكمل التمثلية دي

-حسين بنظرات حادة : لأ ابداااا...

-سيلين مهددة : مش هيحصل انكو تاخدوا بنتي مهما كان ، دي الحاجة الوحيدة اللي هعرف بيها 

اجيب منك حقي اللي كالتوه عليا

-حسين بتهكم : بنتك مش حاجة ولا وسيلة عشان تجيبي بيها فلوس ، دي روح وانسانة

-سيلين بتوعد : It's not your business .. انا بنتي هاعرف ازاي اخليها تجيبلي حقي منكم ، 

وهدمركم كلكم

حاول حسين قدر الإمكــان ألا يتجادل مع سيلين ، و...

-حسين بنبرة شبه هادئة : انا عاوز اشوف جانا

-سيلين وهي عاقدة ساعديها أمام صدرها : Never

-حسين بحنق : دي بنت اخويا وجاي عشانها

كانت جانا عائدة من الخارج ، فلمحتها سيلين وهي تترجل من سيارة الأجرة ،وتتجه إلى مدخل 

المنزل ، فدار ببالها أن ترتكب شيئاً ما قد يس

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة السابعة والأربعون:

في الفندق ،،،،،



كانت الغرفة التي حجزها عز الدين بفراشين بناءاً على رغبة جانا ، لم يرد عز الدين أن يعترض 

على هذا الأمر حتى لا يتسبب بمشكلة ما ، فوافق على مضض ..



صعد الاثنين إلى الغرفة الخاصة بهما في الفندق ، أسند عز الدين الحقائب جانياً ، ثم جاب ببصره 

الغرفة ، أشارت جانا بيدها على الفراش الذي تود أن تنام عليه ، فوافق عز الدين .. وبالفعل ألقى 

الاثنين بجسديهما على الفراشين وغطا في نوم عميق ....

استغرق كلاً من عز الدين وجانا في النوم ، فمــر معظم النهار وهما غافلين ، وذلك نظراً للارهاق 

الشديد الذي تعرضا له خلال الرحلة ...

فتح عز الدين عينيه أولاً ، تأمل الغرفة من حوله ، ثم أدار رأسه في الناحية الأخرى ليجد جانا غافلة 

تماماً ، تمطع عز الدين قبل أن ينهض من على الفراش ، ثم سار بضعة خطوات ، وجلس على طرف 

فراش جانا و... 

-عز بصوت هاديء : جاناااا.. جاجوووو .. حبيبتي ، اصحي بقى

-جانا بصوت ناعس : مكسحة ، سيبني أنام

-عز وهو يهز كتفها : يا جانا .. اصحي عشان تاكلي حاجة

-جانا وهي تغطي وجهها بالملاءة : ماليش نفس

-عز وهو يحاول افاقتها : يالا بقى بلاش كسل ، هنقضيها نوم مش انتي اللي اختارتي نيجي هنا ؟

-جانا وهي تتململ في الفراش : كمان شوية..كمان شوية
نظر عز الدين إلى جانا بأعين مغتاظة ، ثم قرر أن ينزع عنها الغطاء و...

-عز وهو ينزع الغطاء: يالا بقى 

واذ به يتفاجيء حينما نزع عنها الغطاء بأنها ترتدي منامة صيفية قصيرة ذات لون رمادي ممزوج 

بالأبيض ومكونة من قطعتين ( شورتاً قصيراً ، وبادي حمالات ) 

نظر عز الدين إلى جانا بأعين مبهورة .. لم يكن يتخيل أن تكون جانا بذاك الجسم الممشوق 

والمتناسق ، وأنها بطبيعتها تكن أجمل النساء في عينيه ..

شعرت جانا بالارتباك حينما رأت عز الدين محدقاً بها ، زحفت بقدميها للخلف ، وثنيت ركبتيها 

وضمتهما إلى صدرها ونظرت إليه بأعين متوترة ..

حاول عز الدين أن يرفع عنها الحرج ، لذا بدأ يمزح معها و...

-عز وهو يصفق ويهلل : الله اكبررررر .. الصيف جه

-جانا بتردد : آآآآآ.. ايه اللي انت عملته ده؟؟؟

-عز غامزاً : هو أنا حد غريب ، ده انا جوزك

نهضت جانا من على الفراش ، بينما وقف عز الدين أمامها بجسده يسد عليها الطريق ، فحاولت 

جانا أن تدفعه و.. 

-جانا: طب وسع كده خليني اغير هدومي ..

-عز وهو يسد عليها الطريق : ليييه بس ، ما كده حلو ورضى ، انا بقول خليكي كده ، طريها بقى 

عليا ده انا جوزك برضوه

-جانا وهي تزفر في ضيق : اوووف منك ، تموت في قلة الآدب

-عز غامزاً : هو انا عملت حاجة أصلاً .. ده احنا لسه بنسمي بالله

توجهت جانا إلى المرحاض لتبدل ملابسها وتغتسل ، وترتدي ملابس اخرى أكثر ( حشمة) من 

وجهة نظرها ..

وحينما انتهت خرجت من المرحاض لتتفاجيء بـ عز الدين يقف أمامها حاملاً منشفته على كتفه ، 

ويرتدي فقط بنطاله ، فبدى ضخماً للغاية بعضلاته البارزة وقواه الجسمانية ، اضطربت جانا لرؤيته 

هكذا فشعرت كم هي ضئيلة بجواره ، وبدأت وجنتيها تكتسي بالحمرة ..،،،


-جانا بتوتر : ايييه ده ؟؟ مش... مش .. آآآآ..عيب على فكرة .. آآآآ.. انت واقف كده ...ازاي قدامي؟

-عز بنظرات جريئة وواثقة : ايه ؟ مالك مخضوضة ليه؟ شوفتي حاجة غريبة؟؟؟

-جانا بقلق بالغ : آآآآآ ...

أخذ عز الدين يقترب بخطوات متمهلة من جانا ، وهي تتراجع للخلف وعلى وجهها علامات الارتباك 

..

-عز مقترباً منها: مالك ؟ وشك جاب الوان كده ليه ؟؟

-جانا وقد اضطربت أنفاسها : مااااا.. مافيش

ظلت جانا تتراجع إلى الخلف وعز يقترب منها بثقة بالغة إلى أن استندت بظهرها على الحائط ، فمد 

عز الدين ذراعيه ، وحاصرها بهما ، ثم مد يده ليتحسس وجنتها المكتسية بحمرة الخجل بأطراف 

أصابعه و...

-عز وهو يلمس وجنتها بأطراف أصابعه : وشك مولع زي البابور

وضعت جانا يدها على وجنتها وبالفعل وجدت جسدها يشتعل من لهيب الخجل الممزوج بالرغبة 

-جانا وهي تتحسس وجنتها بتوتر : هه .. أه ، ده ... ده من صهد السخان.. أصل.. أصل المياة سخنة 

موحوحة

ارتسمت ابتسامة لئيمة على فم عز الدين ، فنظر إليها بأعين مشتاقة راغبة و..

-عز بخبث وبصوت هامس : المياه برضوه اللي سخنة موحوحة

ابتلعت جانا ريقها بصعوبة ، فقد كانت أنفاس عز الدين تشعل قلبها حرارة ، ظل صدرها يعلو ويهبط 

من القرب الشديد له و..

-جانا بأنفاس متصاعدة : آآآآ.. أه ، والرطوبة عالية 

اقترب عز الدين أكثر من جانا ، ومــال على عنقها وهمس بصوت عذب في أذنها بـ ...

-عز هامساً : ناقص تقوليلي ان الشبورة هي اللي عملت فيكي كده

تصاعدت أنفاس جانا ، وخفق قلبها بقوة و...

-جانا بقلق بالغ : آآآآ.. انت.. آآ.. ابــ.. ابعد بعد اذنك شوية .. عاوزة هوا 

ضم عز الدين شفتيه ، ثم نفخ منه هواءاً ساخناً في وجهها 

-عز وهو ينفخ برقة في وجهها :هووووف .. زي كده

نظرت إليه جانا بتوتر شديد ، وانسدلت خصلتين مبتلتين من شعرها

Читать полностью…

قصص وروايات✏

لطائر معناها البيجو اللي 

بيطير ع الاسفلت مش بيتلزم بسرعات ولا قوانين ، وهوووبا في ثانية 

تلاقيك في قلب المكان اللي انت عاوزه
-عز بتوتر : طب ماهو ممكن يعمل حادثة لا قدر الله
-جانا وهي توميء ايجابياً برأسها : Oh, yeah .. It's expected 

.. متستبعدش

أخذ عز الدين نفساً عميقاً ونظر إلى المكان حوله بتأفف شديد ، و..
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز بتوجس : انا كده اطمنت .. بصي احنا نركب المكروباص أحسن ..
-جانا وهي تشير بيدها : اوك ، يالا 

سارت جانا أولاً ، ثم لحق بها عز الدين وهو يحمل الحقائب و...
-عز في نفسه على مضض : انا قولت م الأول جوازة فقر 

صعدت جانا إلى الميكروباص ، بينما قام عز الدين بوضع الحقائب في 

سقفية الميكروباص حيث قام السائق بربطها جيداً كي لا تسقط ، بينما 

توجس عز الدين خيفة مما قد يحدث
-جانا وهي تصعد : أنا هأقعد جمب الشباك
-عز مازحاً : براحتك يا حبيبتي انا هاقعد في السقف مع الشنط
-جانا بدلع : هههههههههههههههه
-عز بنبرة جادة : لأ بقى نلم نفسنا شوية بدل ما أتهور !
-جانا بخجل وهي تعبث بخصلات شعرها : اوك

ثم جلس عز الدين بجوار جانا في منتصف المقعد الأمامي وبجواره 

جلست سيدة وقور ، وما هي إلا لحظات حتى امتلىء الميكروباص 

بالسيدات اللاتي ينتمين جميعاً لعائلة واحدة.. فأصبح عز هو الرجل 

الوحيد الجالس في وسط تلك السيدات بالاضافة إلى السائق ...

كانت السيدة الجالسة بجوار عز الدين تنظر إليه من زاوية عينها 

بتعجب ، وظلت ترمق كلاهما بنظرات غريبة ... 
وحينما لم تجد مفراً من اشباع الفضول لديها ، قررت أن تتحدث معهما 

و...
-الست زهرة بابتسامة صافية : النبي حارسكم وصاينكم ، شكلوا باين 

عرسان جداد ، صوح ولا أني غلطانة
-عز وهو يوميء برأسه ويقلد لكنتها : لأ صح
-الست زهرة وهي تشير لنفسها : طب ما تعرفونا بنفسيكم .. أني 

الست زهرة
-عز وهو يشير بيده : أنا المهندس عز الدين ، ودي جانا مراتي
-الست زهرة مبتسمة وهي تتفحصهما : يا مراحب بالعرايس 
-عز مبتسماً : الله يخليكي يا هانم
-الست زهرة متسائلة : ألا يا بني ايه نوع الكالونيا اللي انت حطتها 

دي ؟
-عز بنبرة هادئة : La coast 
-الست زهرة باستغراب : بوست مين ؟
-عز مازحاً : كولونيا خمس خمسات يا حاجة 
-الست زهرة وهي فاغرة شفتيها : قولتلي بقى .. وع فين العزم بقى 

في راس البر
-عز وهو يلوي فمه : لسه مش عارف 
-جانا مقاطعة : هنأجر عشة يا أنطي

مال عز الدين على جانا ، ثم همس في أذنها بـ ....
-عز هامساً: دي مش هتفهم أنطي بتاعتك ، انتي تقوليلها يا حاجة أو 

يا ست
-جانا بنبرة عادية : هنأجر في راس البر عشة يا ست زهرة
-الست زهرة متسائلة : إيوه .. عشة من بتوع العرايس ، ودي ع 

الشارع ولا ع المالح
-جانا وهي تمط شفتيها : لسه مش عارفين ع حسب
-عز بنبرة جادة : والله اول ما هنوصل هنسأل على اوتيل أو...
-جانا مقاطعة بحدة : لأ انا عاوزة عشة

نظر عز الدين إلى جانا باستغراب ، ثم ...
-عز بضيق : عشة ازاي يعني يا جانا ؟ هنبات ع الأرض
-الست زهرة وهي ترمقه بنظرات متفحصة : شكلك ألفرانكة يا 

باشيمهندز عز .. عشة يا ضنايا معناها زي البتاع ده اللي الناس 

بتجعد فيه كده .. بيت اصغير 
-جانا على مضض : شاليه 
-عز وهو يشير برأسه : اها .. طب ما تقولي كده من الصبح يا جانا 

انك عاوزة تأجري شاليه 
-الست زهرة وهي تشير إلى جانا : مرتك واعية .. اللي يحميكي يا بتي
-عز: شكراً يا ست زهرة 

ثم سمعوا صوت فتاة يأتي من أخر مقعد بالميكروباص
-وداد بنبرة عالية : أمه ، ياااامه
-الست زهرة وهي تدير رأسها : إيوه يا به .. عاوزة ايه ؟؟
-وداد وهي تشير بيدها : يامه ما تجولي للسواق يشغلنا أي أغاني بدل 

ماأحنا زي اللي جعدين في ميتم
-الست زهرة وهي تنهرها : بس يا بت مش ناجصين صداع

نظرت السيدة زهرة مجدداً إلى كلاً من عز وجانا وأكملت حديثها بنبرة 

فرحة و...
- زهرة بنبرة سعيدة : بتي وداد ، ساقطة دبلون ، وأخر العنجود 
-عز مبتسماً ابتسامة مصطنعة : تشرفنا 
-الست زهرة وهي تعقد جبينها : بس غلباوية جوي
-عز وهو ينظر إلى جانا : كل البنات كده
-وداد من بعيد بنبرة عالية : يامه يااااامه ، بتلوكي مع مين جدام
-الست زهرة بنبرة عالية : يا بت ده اللي مهندز عز ، عريس اجديد 
-وداد بصوت عالي : مبروك يا عريس .. أني وداد
-عز مبتسماً : الله يبارك فيكي يا آنسة وداد
-وداد بنبرة واثقة : أني متعلمة وساقطة دبلون وباعرف اتكلم 

عنجليزي
-عز وهو يرفع أحد حاجبيه : ماشاء الله 
-وداد بنبرة فرحة وعالية : ازيك يا عروسة 
-جانا وهي تشير بيدها : هاي 
-وداد مكملة : امنورة المكروباز
-جانا برقة: ثانكس

مــال عز الدين مجدداً على جانا ، ثم همس في أذنها بـ....
-عز هامساً لجانا: اموووت وأعرف اشمعنى أنا اللي بتديني الوش 

الخشب
-جانا وهي تنظر إليه بحدة : ده الموجود 
-عز على مضض : متكشرين يا آنسة وداد
-وداد بحدة : لازم نجوم معاكو يا عرايس بأيتها واجب .. يا أسط

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ر مغلق ؟؟؟ 
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرها : معرفش بقى !!
-عز بخنقة: يادي الحظ المهبب .. انا قولت من الأول الجوازة دي منظورة وفقر 

ظل عز الدين يتمتم بكلمات غير مفهومة ، وعلى وجهه علامات الانزعـــاج الواضحة ، نظرت له جانا بنظرات فرحة ، فهي قد نجحت في خداعه ، ثم وضعت يدها على كتفه وربتت عليه و..
-جانا وهي تربت على كتفه : معلش بقى ، بكرة تتعوض
-عز بتهكم : Die ya Donkey.. موت ياحمـــار !!
-جانا بنبرة سعيدة : عن اذنك بقى عشان هروح أفطر .. اجيبلك تاكل ؟
-عز بضيق: لأ مش عاوز اتنيل أطفح 
-جانا بخبث: طيب 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
شعر عز الدين بالضيق الشديد ، وظل يركل بقدمه الأرض في عصبية ، أيقن عز الدين أن الحظ العاثر حليف له .. 

ثم سمع صوت هاتفه وهو يرن في داخل جيبه ، فأخرجه ونظر إلى اسم المتصل على الشاشة فوجده ياسين .. 
ضغط عز الدين على زر الايجاب و...
-ياسين هاتفياً : صباحية مباركة يا عمنا ، هاااا سبع ولا ضبع ؟؟
-عز هاتفياً بضيق واضح : لأ فقر 
-ياسين بعدم فهم : نعم ؟ مش فاهم ؟؟
-عز بحنق : يعني صباحك زي وشك يا زفت .. أريت عليا لحد ما اتنحست
-ياسين وهو يمط شفتيه : الله ، الله مالك فيه ايه ؟؟ هي العروسة دبحتلك القطة ولا ايه ؟؟
-عز بضيق : لا دبحتلي ولا دبحتلها ، احنا اخوات يا بني !!!
-ياسين بعدم فهم : من انهو اتجاه ؟
-عز ساخراً : من المحور ياخويا ، انا مش فايقلك السعادي.. سيبني لأحسن مش طايق حد

فهم ياسين سر غضب عز الدين ، لذا حاول أن يواسيه و..
-ياسين بنبرة حزينة : معلش بقى يا زووز .. الجواز كده Ups and Downs.
-عز بضيق : طول ما انت باصصلي فيها هفضل downعلى طووووول
-ياسين ضاحكاً : ههههههههههههه كان بدري عليك عليك بدري
-عز بحدة : ولـــه ، اقفل السكة بدل ما انط في كرشك
-ياسين وهو يبتسم : خلاص هاقفل بس متزوءش

أنهى عز الدين المكالمة مع ياسين ، وهو يفكر في كيفية قضاء الأيام القادمة مع جانا .. وبالفعل توصل إلى فكرة ما جميلة ربما ستعوض ما يعانيه .. ربما ........

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ريق ، ثم انحنى قليلاً ناحية أذنها و...
-عز بنبرة هامسة : مش عزومة مركبية والله

ارتبكت جانا مجدداً حينما شعرت بأنفاس عز الدين الحارة على عنقها ، فحاولت أن تقاوم هذا الشعور، وقامت بدفع عز الدين بيدها و.. 
-جانا وهي تدفعه : عن اذنك 
-عز غامزا: ومــاله .. أنا برضوه هاصبر

وبالفعل صعدت جانا على الدرج ، وامسكت بالدرابزون ، و توجهت إلى الغرفة الموجودة في الطابق العلوي لتبدل فستان الزفاف ..
ظل عز الدين منتظراً إياها بالأسفل ، قام بخلع السترة الخاصة بحلته ، ثم تجول قليلاً في الفيلا وهو واضع كلتا يديه في جيبي بنطاله .. تفاجيء عز الدين بالوليمة التي تم اعدادها على مائدة الطعام ،،،،
-عز بنظرات إعجاب : اللهم صلي على النبي ، هو ده الكلام ، جمبر يواستاكوزا وحمام وفراخ .. ده الواحد هياكل لحد أما يشع وينور .. 

تناول عز الدين بضعة لقيمات من الطعام ، و..
-عز وهو يمضغ الطعام : ممم .. لأ الأكل طعمه تحفة ..


تأخرت جانا لوقت طويل في تبديل فستانها ، فشعر عز الدين بالضجر و... ،،،
-عز باستغراب : كل ده يا جانا ، بتعملي ايه فوق ؟؟؟ ايه بتخترعي الذرة ، ده مكنش حتة فستان بيتسلت !! يا مهون يااااا رب

أخذ عز الدين يتجول في أرجـــاء الفيلا ، ويعبث بأصابعه في الأثاث ، وبين الحين والأخر يرفع بصره للأعلى لعل جانا تكون قد انتهيت من تبديل فستانها ...


-عز بنفاذ صبر : لأ بقى مبدهاش ..

صاح عز الدين بصوت عال في جانا وقد وقف على أول سلمة في الدرج و..
-عز بصوت جهوري قوي : يا جانا ، يااااا جااااااانا.. انتي يا حاجة 
-جانا من فوق: اييييه ، عاوز ايه ؟
-عز بحدة: ايييييه بقى ، كل ده بتغيري 
-جانا بنبرة عالية : اصبر قربت أخلص
-عز بضيق وهو يرفع أحد حاجبيه : تخلصي اييييه بالظبط ؟؟؟ ربنا يكرمك انجزي
-جانا وهي تلوي شفتيها : طيب طيب ، اصبر ماتستعجلنيش !!!
-عز بتهكم وهو يمط شفتيه : كل ده ومستعجلكيش ؟؟؟ يا شيخة ، ده انا زهقت !!

وبالفعل نزلت جانا على الدرج حيث وقف عز الدين ينتظرها ..

تأمل عز الدين جانا بنظرات مشدوهة ، ظل يمط في شفتيه في تعجب و...

-عز وهو يمط شفتي في استغراب : ماشاء الله يا جانا ؟ انتي اتحجبتي امتى ؟؟؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : ياااااه يا عز ، ده من زمـــــان اوي ، على طوووول بعد الفرح 
-عز بتهكم : يااااا شيخة .. تصدقي مكونتش أعرف ! الله يقوي ايمانك
-جانا مبتسمة ابتسامة مصطنعة : الله يكرمك 

ارتدت جانا منامة حريرية ذات أكمام طويلة ، ومن فوقها ارتدت سويت شيرت ، ثم وضعت القبعة الخاصة بالسويت شيرت فوق رأسها ، ومن فوقهم ارتدت روباً ، وأحكمت غلقه عليها ، ووضعت في قدميها لكلوك السنافر

-عز ساخراً : بس مش شايفة أنها غريبة شوية ، يعني مع كل الناس انتي بتقلعي ، ومعايا بتتحجبي ؟؟؟
-جانا وهي تلوي فمها : تأثيرك !
-عز بتهكم : لا يا رااااجل 

أشــاحت جانا بيدها في وجه عز الدين ، ثم تحركت مبتعدة عنه و...
-جانا وهي تشيح بيدها : يوووه بقى ، انا جعانة .. فين الأكل
-عز وهو يشير برأسه ناحية الطاولة : ماشي يا ستي ، نكمل بعد الأكل .. بصي ايه رأيك ؟؟؟
-جانا بنظرات منبهرة : ياه دي مائدة رحمن يا بني
-عز مبتسماً : سمي بالله و كلي 

مدت جانا أصابعها وبدأت في تناول لقيمات من الطعام و...
-جانا وهي تلوك الطعام في فمها : بسم الله ، ممم .. لأ طعم الأكل فعلا .. 
-عز وهو يتأملها : الأكل حلو عشان انتي بتاكلي معايا 
-جانا وهي توميء برأسها : اها

ظلت جانا تتناول الطعام بنهم شديد .. كانت تشعر بالجوع ، فحاولت أن تمليء معدتها بقدر ما تستطيع و..
-عز وهو يستند على يده : فاكرة اول مرة اما قولتلي اطفح

شرقت جانا فور سماعها لعبارة عز الدين الأخيرة ، وظلت تسعل و...
-جانا وقد شرقت: كح.. كح .. انت بتردهالي ؟
-عز ضاحكاً : ههههههههههههههه لالالالا . مقدرش !
-جانا محذرة : بحسب 

تناول الاثنين الطعام سوياً ، وكان عز الدين بين الحين والأخــر يتأمل جانا ويرمقها بنظرات اشتياق ورغبة .. 
فرغ عز الدين من الطعام الموضوع أمامه و....
-عز وهو ينفض يديه : مش يالا بقى نطلع نريح فوق؟

اضربت جانا، لقد حـــان الوقت ، فكيف ستتصرف مع عز الدين الذي يحلم بأن تكون زوجته فعلياً و.. 
-جانا بقلق : هه ، آآآآ.. لأ انا لسه عاوزة أحلي 
-عز وهو يمط شفتيه في تعجب : تحلي ايه ، ده الواحد عاوز فوار عشان يفجر القنابل اللي في معدته 
-جانا بنبرة ساخرة : اشرب زيفن
-عز باستغراب : نعم ؟؟؟
-جانا برقة: سفن آب !!
-عز بضيق : سفن آب ، سفن أم .. المهم يالا نطلع نريح فوق 
-جانا بعدم اكتراث : لأ انا مش تعبانة ومش عاوزة أريح وهأقعد اتفرج عالـ TVشوية
-عز بنبرة منزعجة : اييييه يا بنتي، انتي متعبتيش . عاوزين نقول كلمتين مينفعوش يتقالوا كده 
-جانا بعدم فهم : كلمتين ايه ؟؟ عاوز حاجة قولها الوقتي ؟؟
-عز بخبث وهو يغمز لها : لأ دول مش بيتقالوا ع الواقف كده

فهمت جانا ما يرمي إليه عز الدين ، لذا حاولت أن تدعي الغباء أمامه و.... 
-جانا بتردد : آآآ.. بص اطلع انت.

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ح ازاي ومش هتيجي معانا

أرخت سهير ذراعيها عن جانا التي نظرت إليها بنظرات حانية و...
-جانا وهي تنظر في وجهها : انا ممكن أروح معاكو عادي والله ماعندي مانع

تعالت ضحكات سهير على رد جانا الأخير و.. 
-سهير ضاحكة : هههههههههههه ، كله إلا النهاردة يا عروسة ، بعدين بقى تبقي تيجلنا
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
مالت دينا هي الأخرى على جانا واحتضنتها بشدة و...
-دينا وهي تحتضنها : بجد I will miss you Jojo.. هنام مع مين وهرغي مع مين تاني
-جانا وهي تضمها : حبيبتي دودي ، بجد انا مش قادرة اتخيل ازاي هاعيش بعيد عنكو .. خلاص انا حياتي معاكو

سمع عز الدين عبارات جانا الأخيرة ، فتدخل في الحوار ووضع ذراعه على كتف جانا وضمها إلى صدره بحنية و...
-عز مقاطعاً : كان زمان يا جاجوو .. انتي الوقتي حياتي ،وحياتي هتكون معاكي 
-يوسف مبتسماً : ربنا يديم الحب ما بينكم يا بني ..
-عايدة بنبرة هادئة : مش هوصيك يا عز ع جانا .. انت عارف هي غالية الوقتي عندنا ازاي 
-عز بنبرة سعيدة : مش محتاج توصية يا ماما .. هي أغلى ما عندي الوقتي

-ياسين وهو يدعي البكاء : طب مش يالا بقى يا جماعة ، انا الدمعة هتفط من عيني .. 

ضحك الجميع على طرفات ياسين .. فأكمل هو بــ...
-ياسين مكملاً وهو يغمز : عاوزين نسيب العرسان يجروا ع بيتهم ، بدل ما أحنا معطلينهم عن مهامهم القومية ..
-عز وهو يلكزه في كتفه : انت بتفهم يا واد يا سينو!
-ياسين غامزاً : عد الجمايل بس ، النوتة طفحت من كتر ما بسجلك !!
-عز وهو يوميء برأسه : هظبطك بس اما يجي وقتها.
-ياسين وهو يجز على أسنانه : اصيييييل يابن عمي

انحنت جانا قليلاً على عز الدين ، و...

-جانا بصوت خافت : طب ما نقعد شوية ، هنروح البيت دلوقتي نعمل ايه؟
-عز مبتسماً : لأ أنا تعبان اوي وعاوز أرتاح.
-جانا بجدية : خدلك مسكن !
-عز بلهجة حادة نسبياً : لأ عاوز انام .. يالا بقى !!

أمسك عز الدين بذراع جانا ، ثم تأبط بها ، وسار كلاهما نحو السيارة ، فتح لها عز الدين الباب ، ودلفت هي داخل السيارة لتجلس على المقعد الأمامي ، ثم أغلق الباب خلفها ، ودار حول السيارة وركب خلف المقود .. 
لوح عز الدين لعائلته بيده ، وكذلك بادلوه هم التحية .. 
ضغط عز الدين على دواسة البنزين ، لتنطلق السيارة بهما ، ثم لحق بهما باقي أفراد العائلتين ، وقاموا بعمل زفــة سيارات لهما مصحوبة بموسيقى الأبواق ، وأطلقوا الألعاب النارية في الهواء ، وظلوا مرافقين لهما إلى أن وصل كلاهمـــا إلى فيلا الزوجية ...

Читать полностью…
Подписаться на канал