novels_stories | Неотсортированное

Telegram-канал novels_stories - قصص وروايات✏

4688

#قصص_وروايات♡✏ تحتوي قناتنا على العديد من القصص المنوعه والروايات الشيقه نتمى ان تنال رضاكم💜 🔥مانحلل حذف معرف القناه عند اخذ القصص🔥 💭تاريخ الانشاء ٥ نوفمبر ٢٠١٦ 🌟بوت التواصل :- @NovelsStoriesBot 🌟فهرس القناة:- @Novels_Story

Подписаться на канал

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الرابعة والأربعون :

Flash Backلأجواء انهاء الفرح

-عز لنفسه: مافيش إلا ابا الحاج يوسف هو اللي هيلملنا الليلة دي في كلمة ونص .. بس اكلمه ازاي ؟؟



لمح عز الدين ياسين وهو يقف على مقربة منه ويتحدث مع حازم ويمزح معه ..
فحاول عز الدين أن يشير إليه بيده وبرأسه لكي يحضر عنده في الكوشة ، ولكن لم ينتبه له ياسين . ،،، 
-عز بصوت خافت بضيق : يا رب الغبي ده يشوفني 

...................

ضرب حازم كفه بكف ياسين وهو يضحك على نكاته المتواصلة و...

-ياسين لحازم: ههههههههههههههههه ، ياعم ما اللي يطق يطق، فكك انت يا زوما
-حازم بضيق : قولنا كده ، بس هي دماغها صرمة 
-ياسين وهو يلوي شفتيه : انت هتقولي

أدار ياسين وجهه عفوياً على الجانب ، فلمح عز لدين وهو يلوح له بيديه لكي يأتي عنده .. ،،،،
-ياسين وهو يضع يده على كتف حازم : زووما ، بقولك آحبيبي ، هاروح أشوف العريس لأحسن الظاهر انه مزنوق في حاجة
-حازم غامزاً : اوك يا معلم ، وانا هشوف دارين خلصت الـ Toiletولا هتبات هناك
-ياسين وهو يصافحه : سلام مؤقت يا برنجي
-حازم وهو يبادله التحية : تشاوو 

ســار ياسين في اتجاه عز الدين وعلى وجهه ابتسامة بلهاء و...

-ياسين لعز: ايون يا عريس
-عز بنبرة حـــادة : ساعة عشان تجي
-ياسين وهو يشير بكلتا يديه : اعملك ايه ، مانا مشوفتكش إلا الوقتي 
-عز بنبرة جادة : طب اسمع الكلمتين دول وركز معايا 
-ياسين وهو يشير برأسه : أؤمر يا كبير
-عز بنبرة منزعجة : عاوزك تميل على عمك يوسف ، وتقوله يفركش ع كده أنا زهقت وجبت جااااز ...
-ياسين وهو يشير بيده : يعني أقوله يضرب كرسي في الكلوب
-عز وهو ينهره : الله يخربيتك ، انا بقولك ينهي الفرح بهدوء مش يطربقه ع اللي فيه !
-ياسين بغمزة : ماشي آعرررريس .. هنياله يا عم 
-عز وهو يدفعه من كتفه : الله يخربيت أرك ده ، هو اللي هيجبني أرض أرض
-ياسين بنبرة جـــادة وصوت واثق : انا مش بأر ، انا بحقد وبحسد وبنؤ 
-عز وهو يدفع مجدداً : طب اجري خلص اللي قولتلك عليه
-ياسين وهو يلوي فمه : حاضر يا عُمنا ، ما انا برضوه دراعك الشمال 
-عز بتهكم : أيوه ، دراعي اللي عاوز قطعه .. انجزززز بقى مش هقضيها كلام معاك 
-ياسين وهو يؤدي التحية العسكرية أمامه : علم وينفذ !!

.............

كان يوسف واقفاً مع حسين يتحدثان سوياً و... ،،،
-حسين بنبرة منزعجة وهو يلوي فمه : واد ثقيل وبارد
-يوسف وهو يوميء برأسه : جدااااا ... معرفش بنتك بتقف معاه ليه
-حسين بضيق : والله ولا بطيقه .. بس سهير عاوزاهم يقربوا منبعض ال ايه عشان تاخد عليه لان المحروس مكلم أمه على دينا
-يوسف وهو يشير بيده : اعوذو بالله ، بقى انت عاوز تدي دينا بنتك لواد زي ده ؟؟؟
-حسين نافياً : ابدااااا ما أرضى .. بس انت عارف سهير زنانة والواد قريبها
-يوسف وهو يمط شفتيه : ربنا يهديها ، وينجيكو منه

لمح ياسين يوسف وهو يقف إلى جوار حسين ، فسار ناحيتهما وقاطع حديثهما و..... 

-ياسين مقاطعاً : ده مين ده اللي بتدعو عليه
-يوسف غامزاً : واحد مكلم ع دينا

ارتسمت ملامح الانزعـــاج على وجه ياسين ، ونظر إلى يوسف بنظرات ضائقة و...
-ياسين بضيق : نعم .. دينا ؟؟ دينا دينا ، ولا دينا دينا تانية؟؟
-يوسف مؤكداً : لأ دينا بنت عمك حسين
-ياسين بحدة وهو يشير بكلتا يديه : لأ بقى ، كله إلا كده !! أنا حاجزها
-حسين باستغراب : حاجز مين يا بني ؟؟
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
اضطرب ياسين حينما غفل عن وجود المهندس حسين إلى جواره ، وحاول أن يخفي اضطرابه ويغير من مجرى الحديث و...
-ياسين بتردد : آآآآآ.. أأقصد حاجز التورتة يا عمي ، بالحقبالحق ابنك عز يا عم يوسف عاوزك تلم الفرح بقى لأحسن مستعجل يروح بيته مع عرةسته
-حسين ضاحكا: هههههههههههه ، لأ خليه يصبر شوية
-يوسف وهو يربت على كتفه : خلاص بقى يا سحس ، الواد استوى ع الأخر بدل ما يشيط وهو أعد كده .. بص هتلاقي ودانه بطلع دخان
-ياسين مازحاً : هيقلب تنين 
-حسين مبتسماً : عشان خاطرك بس يا جوو .. 

ذهب حسين الى مدير القاعة والمسئول عن تنظيم الحفل ، ثم طلب منه أن ينهي الحفل نظراً لسفر العروسين ، فوافق المنظم على طلبه وبالتالي تم انهاء الحفل على موسيقى هادئة ، وتم شكر جميع الحضور و المدعوين على مشاركتهم فرحة العروسين ....
.................

في خارج القاعة ،،،،

وقف حسين مع العروسين ، وإلى جوارهما وقفت سهير ودينا ، ثم انضم إليهم يوسف وعايدة ، واخيراً لحق بهم ياسين ...

-حسين مبتسماً : الف الف مبرووووووك يا حبايبي ، ربنا يسعد قلبكم ويهنيكم .. مش هوصيك يا عز ع جانا
-عز بنبرة فرحة : الله يبارك فيك يا عمي ..

نظر عز الدين إلى عيني جانا بنظرات عاشقة ، ثم تحدث بنبرة هادئة مليئة بالثقة و..
-عز بنبرة جــادة : ومتقلقش ، جانا في قلبي قبل عينيا

مالت سهير بجسدها على جانا ، ثم أخذتها في أحضانها ، وظلت تضمها بشدة و..
-سهير وهي تحتضنها : هتوحشيني يا جوجو .. مش عارفة هنرو

Читать полностью…

قصص وروايات✏

،
-ياسين وهو يرمقه باحتقار : في ايه ياض انت ، بتزعق لكريم ليه ؟
-جاسر متآلماً : Ouch.. يا انت... Leave my hand !!
-ياسين وهو يشير برأسه : أدك ده عشان تضربه ؟
-جاسر بحدة : He's stupid 
-دينا بضيق : مش تشتمه جاسر
أرخى ياسين قبضة يده عن جاسر ، ثم وقف ينظر إليه بغل ، في حين أمسك كريم بسترة ياسين ، ثم جذبه منها و...
-كريم لياسين : عمو، عمو .. هاتلي حقي منه !!
-جاسر بنبرة منزعجة : المفروض تعتذر عن غباءك
-ياسين محذراً : متكلمش بالطريقة دي معاه
-جاسر وهو يشيح في وجهه بيده : انت مالك انت ؟؟ وانا أتكلم زي ما أنا عاوز
-ياسين بنبرة غاضبة : بس كريم ده يخصني
-جاسر بقرف: اهااا .. عشان كده انتو زي بعض dump..
-دينا بخضة: OMG.. بطل بقى تشتم

نظر ياسين إلى دينا ، ثم أشار بيده على نفسه و...
-ياسين لدينا: هو شتمني ؟
-دينا وهي توميء برأسها : ييس

أشــار ياسين بيده لدينا لكي تتراجع قليلاً للخلف و...
-ياسين: طب حاسبي لأحسن الدم هيبقى للركب 
-دينا بتوجس : هتعمل ايه ؟ بليز احنا في فرح ومش عاوزين فضايح!!!

نظر ياسين إلى دينا بنظرات والهة وعاشقة ، ظل يرمش بعينيه أمامها و... 
-ياسين بتنهيدة : خايفة عليا ؟

اكتست وجنتي دينا بحمرة الخجل ، خاصة وأن ياسين يحملق بها بنظرات رومانسية حالمة ..
-دينا بخجل : بليز ... !!
-ياسين بثقة : اطمني ، انا بس هعدله الشاسيه لأحسن معووج
-دينا بعدم فهم : شاسيه ؟؟ مش فاهمة 
-كريم متدخلاً في الحوار : هيظبطه يعني يا دودي
-دينا وهي توميء برأسها : أها .. 

أمسك ياسين جاسر من ياقته ، وأحكم قبضته عليه ، ظل جاسر يحاول التملص منه ، ولكن كان ياسين متشبساً به و...
-ياسين وهو قابض على جاسر بشدة: قدامي يا.... يا مزز
-جاسر وهو يحاول التخلص منه : Get off me 
-ياسين بتهكم : ولا ياكل معايا جو space toon ده .. تعالى بقى أما أفرجك ع جو mbc action.. قدامي يا طري

-دينا لكريم بنبرة قلقة : هو هيعمل فيه ايه ؟؟
-كريم مبتسماً : هيروقه 
-دينا بقلق : ربنا يستر ، روح يا كيمو وراهم وشوف اللي هيحصل
-كريم وهو يشير بيده : تدفعي كام؟
-دينا وهي تمط شفتيها : مافيش حاجة بلوشي خالص
-كريم بغمزة: خلاص هأيدلك ع النوتة
-دينا وهي تهز رأسها في الاتجاهين : ربنا يسامحك يا جانا ، بوظتي كيمو

أســـرع كريم خلف ياسين ليلحق به ، ثم صاح بصوت عالي في دينا بـ ....
-كريم وهو يسرع خلف ياسين وجاسر: ده هي اللي فتحت مخي 

........


في مكان أخر بالقاعة ، وتحديداً على الطاولة التي تجلس عليها دارين وأصدقائها ...
أراد حازم أن ينصرف من القاعة ، خاصة وأن الأجواء باتت كئيبة بالنسبة له ، ولكن .... ،،،
-حازم وهو يشير لدارين : يالا يا دونا ، مافيش داعي اننا نقعد للأخر
-دارين بنبرة غاضبة : لأ مش قبل ما أعمل حاجة تبوظ الفرح
-حازم متسائلاً : ناوية ع ايه رسيني ؟
-دارين بنظرات حاقدة : عاوزاك تفصل الـ power 
-حازم بنبرة هادئة : يا دونا ، افكارك بقت old-fashion .. مافيش داعي منها
-دارين وهي تكور قبضتها في غل : هموت وأبوظلها الفرح 
-حازم بعدم اكتراث : فكك بقى منها ، خليكي معايا أنا
-دارين وهي تزفر في ضيق : يوووه ، حازم ، أنا مافيش حد أخد مني حاجة بتاعتي أبدااااا .. البت اللوكال دي اتجرأت وخدت أهم حاجة في حياتي ..
-حازم بضيق: مش هنخلص م الموضوع ده يعني
-دارين بنرفزة : مش هخلص منه إلا لما ادمرهم الاتنين 

عادت لوجي إلى الطاولة وهي ممسكة بصحن مليء بالأطعمة و...
-لوجي وهي تتناول الطعام : مممم ، البوفيه فيه حبة اكل تحفة
-دارين بحنق: شوف انا بقول ايه ، ودي همها ع ايه
-حازم في نفسه : ع الأقل مش فلقاني بعز من الصبحية
................

شعر عز الدين بالضجر لأن الحفل لم ينتهي بعد ، فهو أراد أن يمضي وقته بصحبة عروسه الجميلة ، وليس فقط لمتابعة المدعوين للحفل ..

-عز بضيق : هو احنا هنفضل اعدين كده كتير ، انا تعبت 
-جانا بنبرة عادية : لسه فاضل كام فقرة
-عز مازحاً : وهتجي فقرة الساحر امتى؟
-جانا باستغراب : ساحر !! ليه ؟
-عز مبتسماً وهو يغمز بعينيه : عشان يفور الناس دي كلها وفـي تكة نكون في بيتنا
-جانا بصوت ناعم : أهـــا .. قولتلي بقى
-عز مبتسماً وتنهيدة حـــارة : يا مثبت العقل في النافوخ
-جانا وهي ترفع حاجبيها في استغراب : مالك ؟
-عز وهو يلوي فمه : انا بقول نخلع احنا ومحدش داري بينا واهو الكل ملهي في الأكل 
-جانا محذرة بيدها : هاااا !!
-عز وهو يشير بيده : خلاص أديني هسكت ...

ظل عز الدين ينظر إلى جانا بأعين مشتاقة ، هو يريد أن ينعم بقربها ، وأن تكون في أحضانه يتذوق معها طعم السعادة ...

-عز في نفسه: مافيش إلا ابا الحاج يوسف هو اللي هيلملناالليلة دي في كلمة ونص 

..............



حضر ياسين بعد فترة إلى الكوشة وهو يرتب في هندامه ، استغرب عز الدين من هيئة ياسين ، فمــال عليه قليلاً و.... 
-عز باستغراب : ايه اللي بهدلك كده؟
-ياسين وهو يعدل ياقته : لأجل الورد ينضرب العليق
-جانا بعدم فهم : مش فاهمة
-ياسين بثقة : الوا

Читать полностью…

قصص وروايات✏

حتنا
-ياسين بكل براءة وعفوية : ياعم مافيش حد غريب ، جانا مراتك ، ودينا هتبقى مراتي... قصدي اختها ..

ابتسمت جانا عفوياً ، بينما شعرت دينا بالاحراج مما قاله ياسين ، ثم التفتت بوجهها الناحية الأخرى كي تخفي إحراجها ، فمالت عليها جانا قليلاً و غمــزت بعينيها و.. 
-جانا وهي تغمز لدينا: اها ... قولتي .. مافيش خاااالص حد غريب
-دينا بصوت خافت : بس بقى

ظل ياسين يمزح مع العروسين ، ويلقي بالجمل الغزلية على مسامع دينا .. 

................................

مر بعض الوقت ، ثم جاء احد الأشخاص إلى الكوشة ، وهنئ العروسين ، وتوجه ناحية دينا ووقف يتحدث معها و...


-جاسر بابتسامة عريضة : هاي دودا .. انتي فين ، انا دايخ عليكي من الصبح
-دينا مبتسمة : هاي .. How are you؟

لمح ياسين ذاك الشخص ، وتذكر حينما رأه يتحدث مع المهندس حسين قبل قليل ، فزم شفتيه في ضيق ، وامتعض وجهه ، ثم وقف يرمقه بنظرات حانقة ...
لاحظ عز الدين تجهم وجه ياسين، فنظر إلى حيثما ينظر و...

-ياسين بقرف : أعوذو بالله منك عيل غتت
-عز لياسين متسائلاً : مين ده انت تعرفه أسينو ؟
-ياسين بتهكم وضيق : واحد ملزق كده قارفني وقارف عمك حسين
-عز غامزاً : لا يكون ضرتك أسينو !
-ياسين بضيق : فال الله ولا فالك يا عم ، تف من بؤك
-عز مبتسماً : ده انت بتغير يا عمنا 
-ياسين بنبرة منزعجة : اه بغير ، وشوية كمان وهرزع الواد ده كف الزقه في الأرض .. يخربيت غتاته 


ثم لمح ياسين الطفل كريم وهو يلهو مع أصحابه
-ياسين لعز بثقة : بسسسس .. انا لاقيت اللي هيساعدني اخلص من الغتيت ده ........................!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثانية والأربعون :



في قاعة الأفــــراح ،،،
استمرت فقرات الحفل في التعاقب وتنوعت ما بين غناء وفقرات ترفيهية ، كما كانت الفرحة تبدو جلية على الجميع ، فالكل مستمتع بتلك الأجواء المبهجة ..
ثم حان موعد تناول الطعام أو ما يطلق عليه اسم ( البوفيه المفتوح ) 
كان ياسين يقف بجوار عز الدين في الكوشة ، فأمــال عز الدين قليلاً برأسه ناحية ياسين الذي انحنى عليه و.... ،،،،
-عز بصوت خافت : يالا ياض روح ألحق كلك لقمة قبل ما التتار ينقض ع الأكل
-ياسين بنبرة واثقة : متقلقش انا عامل حسابي 

رفع عز الدين حاجبيه في اندهــاش ، ثم نظر إلى ياسين و...
-عز باستغراب : ازاي ؟

اخرج ياسين حقيبة بلاستيكية سوداء مطوية من جيب سترته ، ثم أمسكها بيده ، وأراهــا لعز الدين بكل ثقة ..
انتفض عز الدين فزعاً ، ثم حاول اخفاء تلك الحقيبة البلاستيكة و... ،،،
-عز وهو يخفي يد ياسين : الله يخربيتك ايه ده ؟
-ياسين بنبرة واثقة : الكيسة السودة اللي هتلم كله
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز بضيق : هتفضحنا يا زفت
-ياسين وهو يشير برأسه : محدش هياخد باله ، كلهم بيعملوا كده .. وانا حاطط عيني ع الديك الرومي والفخدة البتلو المحبشة اللي هناك دي
-عز وهو يمط شفتيه في تهكم : طول عمرك مفجوع
-ياسين وهو يلكزه في كتفه : الله يكرمك دايما رافع معنوياتي .. متخافش هحوشلك نايبك .. أنا عارف انك مش فايق لأي حاجة دلوقتي
-عز بنظرات منزعجة : اييييه يا عم انت هتلطني معاك في الليلة دي ؟
-ياسين مبتسماً وغامزاً بثقة : اطمن .. وراك رجالة 
-عز وهو يميل برأسه : طب افرض اتقفشت يا حلو
-ياسين بثقة وهو يضع اصبعه على طرف رأسه : اطمن انا جايب كيسة تانية لو الاولى اتمسكت
-عز وهو يدفعه من كتفه : امشي ياض من جمبي ده انت فضيحة
-ياسين وهو يبادله التحية بيده : أخلاق .. أخلاق يا عريس .. هاروح اجيب نايبي ونايبك 
-عز بتهكم وبحدة : غووووور يالا من هنا .. أل نايبي ونايبك أل 


ابتعد ياسين من جوار عز الدين الذي كان يبتسم على طرفاته المازحة ، ثم مــــال على جانا برأسه قليلاً ليتحدث معها و...،،،
-عز بصوت خافت : شوفتي المجنون ياسين عمل ايه؟
-جانا متسائلة : ماله؟
-عز مبتسماً : جايب شنطة بلاستيك معاه عشان يعبي فيها الأكل
-جانا وقد تعالت ضحكاتها : هههههههههههههههههههههههه يادي الفضايح 

.......................
في مكان ما بالقاعة ، حيث كان المهندس حسين الدمنهوري يتلقى التهنئات والمباركات من المدعوين ، جاء إليه شاب غريب
-جاسر مبتسماً : هاي اونكل حسين
-حسين باستغراب : اهلا يا بني
-جاسر وهو يزم شفتيه : اسمها هاي يا اونكل
-حسين على مضض : متأخذنيش ، أصل انا راجل دقة قديمة ، وماليش في جو هاي وماي وباي
-جاسر وهو يشير بيده : Never mind.. قولي بقى يا اونكل .. دودا فين
-حسين باستغراب : مين دودا دي ؟؟ معندناش دود يا بني ، الدود يا إما موجود في المش يا في الأرض
-جاسر وهو يشير بالنفي برأسه : No... أقصد بنتك دودا
-حسين بضيق : يابني قولتلك معنديش دود
-جاسر بنبرة شبه عصبية : الله بقى يا اونكل .. I meanدينا ، لازم تتعبني معاك ..
-حسين وهو يعيد رأسه قليلاً للخلف : هااااا انت تقصد دينا
-جاسر مبتسماً ابتسامة صفراء : ييس .. Where's she؟
-حسين بضيق: معرفش .. تلاقيها مع العروسة ، يالا يا بني من هنا .. انا مش فاضيلك

كان ياسين يقف على مقربة من حسين .. واستمع للحوار الذي دار بينه وبين هذا الشخص فشعر بالحنق والانزعـــاج ، وخاصة أن الموضوع يتعلق بتلك الفتاة التي تعلق بها .. لذا زفر في ضيق وفكر في شيء ما ....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وقفت دينا بجوار جانا على الكوشة ، وظلت تتجاذب معها أطراف الحديث بين الحين والأخر .. 
لن ينكر أحد أن كلتاهما كانتا محط أنظــار الجميع ..

مالت دينا على جانا و..

-دينا بصوت خافت وعلى وجهها ابتسامة صافية : زي القمر يا جوجو .. الـ dress is awesome
-جانا مبتسمة : ثانكس يا دودي 
-دينا وهي تشير بعينيها إليه : وعز زي القمر ماشاء الله 
-جانا بنظرات منزعجة : انتي هتعاكسيه قصادي
-دينا غامزة : الله ، احنا بقينا بنغير

ارتبكت جانا خاصة بعد ما قالته دينا ، لذا حاولت أن تخفي ارتباكها ، وبدأت في رسم ملامح الجديع على وجهها و... 
-جانا بتوتر: هه آآ.. ، لأ عادي 
-دينا بغمزة : عليا برضوه 
-جانا بلهجة شبه حــادة : دينا ! بليز خفي عني شوية

لمحت دينا وهي ترفع بصرها للأمـــام وتحديداً ناحية مدخل القاعة دلوف بعض الأشخاص ، فامتعض وجهها ، و...
-دينا وهي تشير برأسها : بصي بصي ، شلة الاتيمين جم هناك ، شايفاهم
-جانا بعدم فهم : تقصدي مين ؟
-دينا: دارين وشلتها
-جانا وهي تزم شفتيها في ضيق : اها ... اتلم تنتون ع تنتن .... !!!

نزلت دينا من الكوشــة ، ثم توجهت إلى الطاولة التي تجلس عليها والدتها .. 

جاءت دارين إلى الحفل ، وهي في قمة شياكتها وآناقتها ، وتعمدت أ

Читать полностью…

قصص وروايات✏

مام صدرها : Noمش هنزل
-عز بنبرة شبه هادئة : يا بنتي الله يهديكي ، وصلنا الاتيليه مش البيت ، انزلي بقى
-جانا وهي توميء برأسها نفياً : لأ انت بتشتغلني
-عز بنبرة صـــادقة وهو يشير بإصبعه : والله ما بشتغلك ، بصي من ازاز العربية اهوو مكتوبأتيليه Rosalindaلفساتين الزفاف والسهرة

أدارت جانا رأسها حيث أشـــار عز الدين بيده ، فوجدت بالفعل أن السيارة مصفوفة أمام أحد الاتيليهات المشهورة بتصاميم فساتين الزفــاف ...
-جانا وهي تنظر من النافذة : اها

ترجل عز الدين من سيارته أولاً ، ثم دار حول السيارة ، وتوجه بها ناحية الباب الأخر ليفتحه لها ، فامتثلت هي لطلبه بالنزول، ثم أشــار لها مجدداً بالدلوف إلى داخل الأتيليه ، ولكنها توجست خيفة من طلبه .. فوقف أمامها بجسده ، ونظر مباشرة في عينيها و.....
-عز بنبرة حازمة : اتفضلي يا جانا 
-جانا وهي ترفع حاجبيها في اندهــاش: على فين ؟ 
-عز مبتسماً : اطمني مافيش حد في الاتيليه إلا ستات وبس ، هتلبس يفستان تاني ، وفي فوق كوافيرة هتظبطك
-جانا بتردد: آآآآ.... أنا... أقصد ..
-عز بنبرة هادئة وصوت رجولي عميق : ششششش ، يالا يا حبيبتي 

وبالفعل اصطحب عز الدين جانا إلى الداخل ، وصعد بها إلى حيث يوجد الاتيليه ...
كانت توجد مجموعة رائعة من فساتين الزفــــاف ، ظلت جانا تجوب ببصرها بينهم جميعاً لتنتقي ما يناسبها مجدداً ..
انتظرها عز الدين في الخارج ، وكان بين الحين والأخر ينظر في ساعته ليرى كم مــر عليه من الوقت .. 
وبعد فترة ليست بالقليلة انتقت جانا فستاناً أخراً مميزاً وارتدته وعاونتها الفتيات الموجودات بداخل الاتيليه في اكمال زينتها .. وقامت المصففة باعادة تركيب طرحتها ، وتصفيف شعرهـــا ، فبدت أكثر اشراقاً ورقة وجمـــالاً مما سبق ..
-مديرة الاتيليه بصوت خافت : مستر عز
-عز منتبهاً إليها : ايوه
-مديرة الاتيليه مبتسمة : Everything is done.. كله مظبوط
-عز متسائلاً : في حاجة تانية ناقصة؟
-مديرة الاتيليه : No.. مستر عز 
-عز: تمـــام
-مديرة الاتيليه وهي تشير بيدها : تقدر حضرتك دلوقتي تتفضل جوا تشوف المدام ، She's ready..
-عز وقد لحق بها : اوك 

دخل عز الدين إلى داخل الاتيليه ليرى أميرة متوجة تقف أمام المرآة في انتظاره ..

ارتدت جانا فستاناً طويلاً ضيقاً من خصره ، وواسعاً من الأسفل ، وكتفيه قصيران ، ومبطنان بالشيفون والدانتيل المنقوش ، أمام صدره فعلى هيئة مثلث ومرصع باللأليء البراقة 
-عز مقترباً من جانا: ماشاء الله .. قمرررررررررررر
-جانا بخجل وهي تشير بيدها : لو سمحت
-عز مبتسماً : وهو انا قولت حاجة لسه

اقترب عز الدين من جانا ، ثم مد ذراعه حول خصرها ، وأحاطها به من الخلف وقربها أكثر اليه ، فحاولت أن تدفعه بعيداً عنها و..
-جانا وهي تدفعه : من فضلك تقف باحترامك
-عز وهو يحاول الامساك بها : يااااا ريت لو اعرف 

تراجعت جانا لخطوتين بعيداً عن عز الدين ، ثم أشارت بإصبعها له محذرة و...
-جانا محذرة : هاااه 
-عز مبتسماً : حاضر يا حالشاويش عطية
-جانا بثقة : ايوه كده ، اتعدل
-عز هامساً : متخديش ع كده كتير ، لينا بيت نتكلم فيه

دلف الاثنين خارج الاتيليه بعد أن استعاد عز الدين سترته ، وعدل من هيئته مجدداً ..

ثم ركب كلاهما السيارة المصفوفة بالخارج ، وتوجها إلى القاعة حيث استقبلهم أفراد العائلتين والأصحاب والأصدقاء بالزغاريد والأغاني والأفراح والتهنئات....

......................................


كانت ليلة جميلة بحق ، استمتع الجميع فيها بذلك الحفل الراقي والبسيط في نفس الوقت ، جلست جانا على الآريكة المخصصة للعروسين ، وظل الجميع يلتقط الصور الفوتغرافية لها ، حمدت سهير الله أن جانا قد بدلت فستانها ، ورغم انها لا تعرف كيف حدث هذا إلا أن كل شيء يسير على ما يرام إلى الآن ...... 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
أمسك مدير القاعة بالمايكروفون في يده ، ثم ... ،،، 
-مدير القاعة بصوت مرتفع : والآن مع الرقصة الـ slow للعروسين
-عز وقد أمسك بكف يدها : يالا يا حبيبتي
-جانا ببرود : مبعرفش
-عز وهو يعقد حاجبيه في اندهاش : افندم؟
-جانا وهي تمط شفتيها : زمبؤلك كده
-عز باستغراب: نعم ؟
-جانا بنبرة عادية : ماليش في الرقص
-عز بإصرار : يا بنتي انتي بس هتحطي ايدك ع رقبتي ، وانا ع وسطك ويبقى كده بنرقص ، فيها ايه صعب
-جانا محذرة : ما بلاش أحسن
-عز وهو ينظر إليها : متبقيش بايخة ، ده النهاردة فرحنا عاوزين نفرحونزيط
-جانا وهي تشير بيدها : مترجعش تقول آآآآي

وبالفعل نهضت جانا من على الأريكة بعد أن جذبها عز الدين معه ، وتوجه الاثنين إلى منتصف القاعة ليبدأ أول رقصة لهما سوياً ... 

وضع عز الدين ذراعه على خصر جانا ، وأمسك باليد الأخرى كف يدها ، ثم بدأ يتمايل قليلاً على الخطوات الايقاعية ، في نفس الوقت حاولت جانا قدر الامكان الابتعاد عنه ، ولكنه أصر على تقريبها إليه ، حيث جذبها من خصرها ناحيته ، فأصبحت شبه ملتصقة بصدره ، فلم يسلم عز الدين م

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الحادية والأربعون: 


استقلت جانا السيارة مع عز الدين ، بينما وجدت دينا من يسحبها من معصم يدها ويجذبها بشدة معه للخلف لتركب معه سيارته الخاصة ..
حاولت دينا أن تقاومه ، ولكنه جذبها بكل قوة ، ولم يفلت يدها ...،،،
-دينا بأعين مندهشة : اووه ، What are you doing؟
-ياسين مبتسماً : مش وقت وطوطة
-دينا بضيق : انت بتعمل ايه؟؟
-ياسين بنبرة واثقة : هوصلك طبعا
-دينا وهي تعقد حاجبيها : يا سلام !! عادي كده
-ياسين بنبرة هادئة وفرحة : طبعاااااااا ، ده مافيش اسهل من كده
-دينا بنبرة جادة : حضرتك مينفعش اللي انت بتعمله ده !
-ياسين وهو يشير بيده : وهو انا عملت حاجة ، ده التقيل كله جاي ورا

لم يترك ياسين دينا إلا بعد أن أجلسها في المقعد الأمامي ، ثم ركب هو إلى جوارهـــا ، وقـــاد السيارة بكل سلاسة وروية .
ظلت دينا عاقدة لجبينها ، ومنزعجة لما فعل .. 
أدار ياسين رأسه بين الحين والأخـــر ليحدق بدينا والتي كانت منزعجة من طريقة نظره ، زمت دينا شفتيها في انزعـــاج ، ثم زفرت في ضيق و...
-دينا بضيق : ترضى حد يعمل في اختك كده ؟
-ياسين مبتسماً : أنا معنديش اخوات
-دينا وهي تنظر إليه : طب صاحبتك؟
-ياسين وهو يبادلها النظرات العاشقة : لأ دول بقوا مكن واتركن

ضحكت دينا على طريقة ياسين المازحة معها ، وحاولت كتم ضحكاتها بوضع يدها على فمها ..
-دينا بخجل : ههههههههههه 
-ياسين بسهتنة وهو يحملق بها : حوووشي يامه ، والله مافي كده ابداً
-دينا وهي تشير بيدها : لو سمحت بص قدامك 
-ياسين وهو مسلط بصره عليها : لأ انا رقبتي محدوفة كده 
-دينا بنبرة شبه جــادة : طب اتفضل سوق العربية هنتأخر
-ياسين بعدم اكتراث وهو يبتسم لها : مش مهم 
-دينا بأعين مصدومة : افندم
-ياسين مبتسماً : حاضر ، احنا وصلنا أصلا
-دينا بضيق : Crazy 
-ياسين بسعادة : تووووشكري 

.................
في سيارة عز الدين ،،،،

لاحظت جانا أن عز الدين يقود سيارته في اتجاه مختلف تماماً عن ذاك الطريق المؤدي إلى قاعة الأفـــراح ..

-جانا باستغراب : الله .. دي مش طريق القاعة !

ظل عز الدين صامتاً ومسلط بصره على الطريق .. مما جعل جانا تغتاظ من صمته المتعمد و...


-جانا بحنق : أنا بكلمك رد عليا!
-عز ببرود : عاوزة ايه ؟
-جانا بنبرة عالية : بقولك ده مش طريق قاعة الأفراح
-عز ببرود أكثر : طب ما أنا سمعتك من اول مرة
-جانا بحنق : ولما انت سمعتني مش بترد عليا ليه
-عز بنبرة منزعجة : ايوه مش هو الطريق
-جانا وهسي ترفع حاجبيها : احنا رايحين فين
-عز بثقة : ع بيتنا !!!
-جانا باستغراب : افندم

التفت عز الدين برأسه ناحية جانا ، ونظر لها بنظرات ذات مغزى و... 
-عز بمكر وهو يبتسم ابتسامة لئيمة : ما أنا قولت أخدها من أصرها وأطلع ع البيت مرة واحدة طالما انتي لابسة كده

انتاب جانا التوتر والارتبـــاك عقب عبارات عز الدين الأخيرة و.. 
-جانا بتوتر: قصدك ايه؟
-عز بخبث: قصدي مافيش داعي كل الشعب يشوفك بقميص النوم قصدي فستان الفرح ده 
-جانا بتردد : آآآآآ... طب .. طب والناس وأهلي وعيلتك .. هــ..هيقولوا ايه ؟؟؟؟
-عز مبتسماً بنبرة واثقة : مافيش ، هيقولوا العروسة للعريس والجري للمتاعيس
-جانا بحدة : لأ .. مينفعش
-عز غامزاً : لأ ينفع ، انا هكلم أبويا وهو هيظبطنا
-جانا وهي تشير بكلتا يديها : لأ لأ .. متكلمش حد ، خلاص أنا هغير الفستانوألبس حاجة تانية 
-عز بخبث: لأ مافيش داعي والله، ده انا مبسوط كده ، واهوو نختصر في الوقت ، لسه هنضيعه في كلام فارغ ، الله ع دماغك يا جانا .. آلماظـــــات 

ارتعشت جانا رعباً مما ينتوي عز الدين على فعله ، لذا أسرعت بـ ...
-جانا بلهفة : انت بتقول ايه ، بقولك وديني ع الاتيليه أغيرالفستان
-عز بتحدي : تؤ .. ع البيت
-جانا بحــــدة : لأاااااااااااااا

.................

صف ياسين السيارة أمام مدخل قاعة الأفراح ، ثم نظر إلى دينا بأعين والهة ، وظل يرمقها بنظرات عاشقة جعلتها تخجل وتكتسي وجنتيها بحمــرة الخجل منه و...
-ياسين بنبرة شبه حزينة : يا خسارة ، وصلنا بسرعة
-دينا بتهكم : يا سلام ، ده انت بقالك أكتر من ساعتين بتلف
-ياسين مبتسماً : ولا حسيت بحاجة ، فاتوا هوا ..هاااه

ترجل ياسين من السيارة ، وأسرع ناحية باب السيارة الأمامي لكي يفتحه لدينا .. فدلفت هي خارج السيارة ، ثم أسرعت في خطاها ناحية بهو القاعة ، وانطلق ياسين خلفها ليلحق بها و...
-دينا وهي تبتعد : ثانكس
-ياسين وهو يحاول اللحاق بها : حاف كده
-دينا باستغراب وهي تنظر إليه : What؟
-ياسين وهو يقف في مواجهتها : بقولـــ آآآآ.....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
حدقت دينا أمامها حيث لمحت والدها وهو يأتي في اتجاهها و....
-دينا مقاطعة وهي تنظر أمامها مباشرة : هاااي دادي 
-ياسين بضيق واضح : حرام والله ، ده انت ولا العفريت !!

وقف حسين بجوار ابنته يحدثها دون أن يعير أدنى انتباه لياسين و...
-حسين متسائلاً : الله ! اومال فين العروسة ؟؟
-

Читать полностью…

قصص وروايات✏

هجة حـــادة : ما تردي عليا
-جانا بتحدي : عاجبني ومش هغيره !!!
-عز وهو يشيح بيده في وجهها : لأ بقى ، بلاش مسخرة وقلة آدب ، الفستان ده هيتغير فورا ، يإما الفرح مش هيتم
-جانا بسعادة : بجد الفرح مش هيتم ، يبقى مش هيتغير ، وإن كان عاجبك 

أدرك عــز الدين سبب إصرار جانا على ارتداء هذا الفستان تحديداً و.. 
-عز وهو ينظر إليها بأعين محتقنة : قولتلي بقى ! يعني انتي كنتي بتشتغليني
-جانا بثقة : الصراحة أه

اقترب عز الدين من جانا ، ثم وقف في مواجهتها ، ونظر إليها بتحدٍ شديد و...
-عز: انتي مش واعية للي بتعمليه ده 
-جانا بحدة: نفسي تفهم ، اني استحالة اتجوزك

أخذ عز الدين نفساً عميقاً ، وحاول من خلاله أن يتحكم قليلاً في أعصابه .. ثم زفره في بطء ، ونظر 

إلى جانا بأعين حانية و...
-عز بنبرة هادئة نوعاً ما : استهدي بالله يا جانا 
-جانا وهي تزفر في ضيق : اوووف
-عز متسائلاً : طب فين عمك ومرات عمك يشوفوكي بالشكل ده
-جانا بعدم اكتراث وبحدة : محدش ليه دعوة ، انا أعمل اللي عاوزاه !!

انزعج عز الدين من أفعـــال جانا الغير مبررة معه ، حاول جاهداً ألا يتعصب وأن يسيطر على 

بركــــان الغضب الذي بدأ يشتعل بداخله...

رأت دينا توتر الأجواء بين كلاهما ، لذا حاولت أن تتدخل بينهما و تلطف الجو قليلاً و....
-دينا بنبرة خافتة وقد وقفت أمامهما : عز بليز عاوزاك دقيقة

ســـار عز الدين قليلاً مع دينا ووقفا بعيداً عن جانا و...
-عز بضيق : خير يا دينا في ايه تاني ؟
-دينا بنبرة خافتة : بليز عز اهدى شوية ، جانا أصلاً بقالها كام يوم متوترة ، واحنا كنا مختارين 

فستان تاني حلو بس هي امبارح غيرت رأيها
-عز باستغراب : ليه ؟
-دينا وهي تمط شفتيها في تعجب : I don't know..
-عز بضيق : طب والمطلوب مني ايه ، اسيبها تروح الفرح لابسةكده؟؟
-دينا: No.. فكر شوية وشوف حل 

وزع عز الدين نظره ما بين دينا وجانا ، ثم وضع يده على رأسه يعبث بشعره ، ثم أنزل يده ووضعها 

على ذقنه ليحكها قليلاً في محاولة للتفكير في حل سريع لتلك المعضلة ...

رن هاتف عــز الدين فأخرجه من جيبه ، ثم نظر إلى شاشته فوجد أن المتصل هو ياسين ، لذا ابتعد 

قليلاً عن دينا لكي يتحدث معه على انفراد و....
-ياسين هاتفياً : ايييه يا برنس ، هو انت هتبان عندك ولا حاجة
-عز بضيق : أهو أرك ده اللي مخلي اليوم متنيل
-ياسين متعجباً : مالك يا عم ؟
-عز بضيق واضح : الهانم عاوزة تروح الفرح بقميص نوم
-ياسين وهو جاحظ العينين : اللهم صلي على النبي ، وده اسمه كلام يا عم الحمش
-عز بحدة : اخرررس ياض مش فايقلك ، انا عمال افكر في حل سريع للمصيبة دي
-ياسين ببراءة : بسييييطة ، قولها تغيره
-عز بحدة : اتلهي كده السعادي ، هي مش راضية أصلا ، راكبة دماغها 
-ياسين بنبرة هادئة : خدها بالحيلة !
-عز بضيق : هي دي ينفع معاها حاجة أصلاً
-ياسين ببساطة : ياعم هبسطهالك ، لاغيها في انك موافق تروح بيها القاعة كده ، اضحك عليها 

يعني ، وبعد كده روحوا ع الاتيلية سوا وخليها تلبس اللي على ذوقك 
-عز وهو يعقد حاجبيه : مممممم..
-ياسين: ها ايه رأيك ؟ دورها كده في مخك وشوف !
-عز: ماشي ، احنا خارجينلك اتأكد بس ان مافيش حد واقفبره
-ياسين وهو يشير بيده : كله تمام يا معلم ، احنا قافلين المدخل بالعربيات 
-عز: اوك، سلام ...

أنهى عز الدين المكالمة مع ياسين ، ثم اتجه ناحية جانا وقف أمامها ينظر إليها بأعين مغتاظة ، ثم 

خلع عز الدين سترته ، واقترب من جانا ، ورفع يديه عالياً ، وأدار السترة من حولها ، ثم وضعها 

على كتفي جانا ، ثم أمسك بياقة السترة وضمهما سوياً وجذبها ناحيته ونظر إليها بنظرات غريبة

...

تفاجئت جانا مما فعله عز الدين معها ، لم تستطع أن تقاوم اقترابه الشديد منها ، ولا الهروب من 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
نظرات عينيه الفاحصة لها ...
-عز لجانا بنبرة هادئة : يالا ..
-جانا بقلق : على فين؟
-عز مبتسماً : ايه اللي على فين ، مش في فرح ورانا ولا هنقضيها هنا
-جانا بدهشة: يعني انت موافق أخرج كده أصلا ؟
-عز بابتسامة عريضة : اه وماله !

رفعت جانا حاجبيها في استغراب شديد ، ثم نظرت إليه متعجبة و..
-جانا بتعجب أكتر : نعم ؟؟
-عز: مش ده اللي عاوزاه 
-جانا بقلق: آآآ.. أه
-عز وهو يضع يده على كتفها : يالا بينا ، بس خليكي حاطة الجاكيت لحد ما نوصل القاعة لأحسن 

تبردي
-جانا بتردد : هه .. اوك

وبالفعل خرج عز الدين وجانا من مركز التجميل وخلفهما دينا التي كانت ترتدي فستانا رقيقاً من 

اللون الأوفوايت وبه شرائط رقيقة حمراء ، وعقصت شعرها للخلف على هيئة كحكة صغيرة مزدانة 

بالفصوص .. 

رأت جانا ياسين وهو يقف بين سيارته وسيارة عز الدين اللاتين كانتا مزدانتين بأجمل الزينات ..
حدق ياسين في دينا حينما رأها ، ولم يرفع بصره عنها ... 

-جانا متسائلة : هنركب فين ؟
-عز: في عربيتي 
-جانا: أقصد مين اللي هيسوق
-عز مبتسماً : أنا ، وانتي هتقعدي جمبي 
-جانا وهي تشير برأسها : اه

Читать полностью…

قصص وروايات✏

هجة حـــادة : ما تردي عليا
-جانا بتحدي : عاجبني ومش هغيره !!!
-عز وهو يشيح بيده في وجهها : لأ بقى ، بلاش مسخرة وقلة آدب ، الفستان ده هيتغير فورا ، يإما الفرح مش هيتم
-جانا بسعادة : بجد الفرح مش هيتم ، يبقى مش هيتغير ، وإن كان عاجبك 

أدرك عــز الدين سبب إصرار جانا على ارتداء هذا الفستان تحديداً و.. 
-عز وهو ينظر إليها بأعين محتقنة : قولتلي بقى ! يعني انتي كنتي بتشتغليني
-جانا بثقة : الصراحة أه

اقترب عز الدين من جانا ، ثم وقف في مواجهتها ، ونظر إليها بتحدٍ شديد و...
-عز: انتي مش واعية للي بتعمليه ده 
-جانا بحدة: نفسي تفهم ، اني استحالة اتجوزك

أخذ عز الدين نفساً عميقاً ، وحاول من خلاله أن يتحكم قليلاً في أعصابه .. ثم زفره في بطء ، ونظر 

إلى جانا بأعين حانية و...
-عز بنبرة هادئة نوعاً ما : استهدي بالله يا جانا 
-جانا وهي تزفر في ضيق : اوووف
-عز متسائلاً : طب فين عمك ومرات عمك يشوفوكي بالشكل ده
-جانا بعدم اكتراث وبحدة : محدش ليه دعوة ، انا أعمل اللي عاوزاه !!

انزعج عز الدين من أفعـــال جانا الغير مبررة معه ، حاول جاهداً ألا يتعصب وأن يسيطر على 

بركــــان الغضب الذي بدأ يشتعل بداخله...

رأت دينا توتر الأجواء بين كلاهما ، لذا حاولت أن تتدخل بينهما و تلطف الجو قليلاً و....
-دينا بنبرة خافتة وقد وقفت أمامهما : عز بليز عاوزاك دقيقة

ســـار عز الدين قليلاً مع دينا ووقفا بعيداً عن جانا و...
-عز بضيق : خير يا دينا في ايه تاني ؟
-دينا بنبرة خافتة : بليز عز اهدى شوية ، جانا أصلاً بقالها كام يوم متوترة ، واحنا كنا مختارين 

فستان تاني حلو بس هي امبارح غيرت رأيها
-عز باستغراب : ليه ؟
-دينا وهي تمط شفتيها في تعجب : I don't know..
-عز بضيق : طب والمطلوب مني ايه ، اسيبها تروح الفرح لابسةكده؟؟
-دينا: No.. فكر شوية وشوف حل 

وزع عز الدين نظره ما بين دينا وجانا ، ثم وضع يده على رأسه يعبث بشعره ، ثم أنزل يده ووضعها 

على ذقنه ليحكها قليلاً في محاولة للتفكير في حل سريع لتلك المعضلة ...

رن هاتف عــز الدين فأخرجه من جيبه ، ثم نظر إلى شاشته فوجد أن المتصل هو ياسين ، لذا ابتعد 

قليلاً عن دينا لكي يتحدث معه على انفراد و....
-ياسين هاتفياً : ايييه يا برنس ، هو انت هتبان عندك ولا حاجة
-عز بضيق : أهو أرك ده اللي مخلي اليوم متنيل
-ياسين متعجباً : مالك يا عم ؟
-عز بضيق واضح : الهانم عاوزة تروح الفرح بقميص نوم
-ياسين وهو جاحظ العينين : اللهم صلي على النبي ، وده اسمه كلام يا عم الحمش
-عز بحدة : اخرررس ياض مش فايقلك ، انا عمال افكر في حل سريع للمصيبة دي
-ياسين ببراءة : بسييييطة ، قولها تغيره
-عز بحدة : اتلهي كده السعادي ، هي مش راضية أصلا ، راكبة دماغها 
-ياسين بنبرة هادئة : خدها بالحيلة !
-عز بضيق : هي دي ينفع معاها حاجة أصلاً
-ياسين ببساطة : ياعم هبسطهالك ، لاغيها في انك موافق تروح بيها القاعة كده ، اضحك عليها 

يعني ، وبعد كده روحوا ع الاتيلية سوا وخليها تلبس اللي على ذوقك 
-عز وهو يعقد حاجبيه : مممممم..
-ياسين: ها ايه رأيك ؟ دورها كده في مخك وشوف !
-عز: ماشي ، احنا خارجينلك اتأكد بس ان مافيش حد واقفبره
-ياسين وهو يشير بيده : كله تمام يا معلم ، احنا قافلين المدخل بالعربيات 
-عز: اوك، سلام ...

أنهى عز الدين المكالمة مع ياسين ، ثم اتجه ناحية جانا وقف أمامها ينظر إليها بأعين مغتاظة ، ثم 

خلع عز الدين سترته ، واقترب من جانا ، ورفع يديه عالياً ، وأدار السترة من حولها ، ثم وضعها 

على كتفي جانا ، ثم أمسك بياقة السترة وضمهما سوياً وجذبها ناحيته ونظر إليها بنظرات غريبة

...

تفاجئت جانا مما فعله عز الدين معها ، لم تستطع أن تقاوم اقترابه الشديد منها ، ولا الهروب من 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
نظرات عينيه الفاحصة لها ...
-عز لجانا بنبرة هادئة : يالا ..
-جانا بقلق : على فين؟
-عز مبتسماً : ايه اللي على فين ، مش في فرح ورانا ولا هنقضيها هنا
-جانا بدهشة: يعني انت موافق أخرج كده أصلا ؟
-عز بابتسامة عريضة : اه وماله !

رفعت جانا حاجبيها في استغراب شديد ، ثم نظرت إليه متعجبة و..
-جانا بتعجب أكتر : نعم ؟؟
-عز: مش ده اللي عاوزاه 
-جانا بقلق: آآآ.. أه
-عز وهو يضع يده على كتفها : يالا بينا ، بس خليكي حاطة الجاكيت لحد ما نوصل القاعة لأحسن 

تبردي
-جانا بتردد : هه .. اوك

وبالفعل خرج عز الدين وجانا من مركز التجميل وخلفهما دينا التي كانت ترتدي فستانا رقيقاً من 

اللون الأوفوايت وبه شرائط رقيقة حمراء ، وعقصت شعرها للخلف على هيئة كحكة صغيرة مزدانة 

بالفصوص .. 

رأت جانا ياسين وهو يقف بين سيارته وسيارة عز الدين اللاتين كانتا مزدانتين بأجمل الزينات ..
حدق ياسين في دينا حينما رأها ، ولم يرفع بصره عنها ... 

-جانا متسائلة : هنركب فين ؟
-عز: في عربيتي 
-جانا: أقصد مين اللي هيسوق
-عز مبتسماً : أنا ، وانتي هتقعدي جمبي 
-جانا وهي تشير برأسها : اه

Читать полностью…

قصص وروايات✏

شعر جانا ، وإيصال الطرحة القصيرة به ، في حين 

أكملت جانا حديثها بتحدي و....
-جانا بنظرات متحدية : انا عاوزاها تحصل ، خليه يطفش ويفركش الجوازة المعقربة دي
-دينا باستغراب : معقربة !! ايه الكلام ده 
-جانا على مضض وهي تزفر في ضيق : يووووه .. كملي شغل يا رشا !!
-المصففة رشا وهي تبتسم : Doneمس جانا
.............


في قاعة الفرح ،،،،،

وقف حسين إلى جوار يوسف وهما في غاية السعادة لكي يستقبلا كل من جاء ليحضر مراسم اتمام 

الزيجة و...
-حسين مبتسماً : الف الف مبروووووك يا جوو
-يوسف بسعادة : الله يبارك فيك يا سحس ، عقبال دينا ان شاء الله 
-حسين بنبرة فرحة : ان شاء الله يارب ، اطمن بس ع جانا ، ودينا هيجيلها ابن الحلال اللي 

يستاهلها
-يوسف غامزاً : ان شاء الله ، ومتقلقش عريسها عندي
-حسين ضاحكاً : هههههههههههههههه ، ماشي يا عم جوو ، نخلص من عز و جانا وبعد كده 

نفوق لدينا 

وقفت سهير هي الأخرى تستقبل المدعوين إلى الحفل وعلى وجهها علامات الفرحة ، وشاركتها في 

هذا السيدة عايدة 
-سهير مبتسمة : اهلا وسهلا ، اتفضلي يا هانم
-احدى السيدات وهي تصافحها : الف مبروك يا مدام سهير 
-سهير: الله يبارك فيكي ، اتفضلي اتفضلي
-عايدة متسائلة : اخبار عروستنا ايه يا سهير هانم ؟
-سهير وهي تنظر إليها : لسه عند البيوتي سنتر ، دينا كلمتني ، قربوا يخلصوا
-عايدة مبتسمة بأريحية : طب تمام أوي ، عز لسه مكلمني برضوه وهو في الطريق رايحلهم 
-سهير مبتسمة : ان شاء الله يجوا بالسلامة

.................
في سيارة عز ،،،،،،

قاد عز الدين سيارته في اتجــاه مركز التجميل لكي يصطحب جانا منه .. أمسك بهاتفه المحمول بيد 

، وباليد الأخر كان ممسكاً بالمقود ، طلب عز الدين ياسين هاتفياً و...
-عز هاتفياً بحدة : ها يا زفت ، انت فين ؟ انا وصلت خلاص !!
-ياسين وهو يقود سيارته : انا وراك يا معلم ، الاشارة قفلت عليا ، دقيقة وهتلاقيني راشق فيك!
-عز بتهكم : يخربيت ألفاظك .. ارحمني شوية ، ده النهاردة ليلة فرحي
-ياسين مازحاً : هتخش القفص برجليكي يا بيضة
-عز على مضض وهو يلوي شفتيه : بس يا ثقيييل

لمح ياسين سيارة عز الدين وهي تصطف أمــامه ، لذا ...
-ياسين: انا خلاص شوفتك ، اركن 
-عز : ما انا واقف ياخويا ، سلامة الشوف
-ياسين بهزار : الله يسلمك وترفع راسنا يا عريس
-عز بحدة : يا بني احترم نفسك بدل ما أعدي عليك بالعربية أسويك بالأسفلت
-ياسين : خلاص ، خلاص ، شوف عروستك شطبت ولا لسه
-عز: هشوف اهوو ، بعيد عنك يومهم بسنة
-ياسين مازحاً : ده احنا ممكن نتحال ع المعاش وهي لسه بتتزوق
-عز وهو يعقد حاجبيه : انت بتقول فيها .. طب يالا اقفل 
-ياسين: ماشي 

وبالفعل ترجل عز الدين من سيارته التي صفها أمام بوابة مركز التجميل ، في حين صف ياسين هو 

الأخــر سيارته من خلفه ، وترجل منها ...

وقف عز الدين أمــام باب مركز التجميل ، ثم طلب جانا هاتفياً ليطمئن على الأوضـــاع بالداخل ....

لمحت دينا هاتف جانا وهو يرن برقم عز الدين ، لذا أجابت هي عليه بدلاً منه و....،،،
-عز هاتفياً : الووو، مساءك فل يا عروسة جهزتي
-دينا هاتفياً : هاي عز ، انا دينا ، جانا خلاص خلصت ، ومنتظرينك
-عز مستفسراً : يعني عادي ، ادخل السنتر
-دينا وهي تلوي شفتيها في سعادة : ييس 

أنهت دينا المكالمة مع عز الدين ، ثم نظرت إلى جانا بأعين قلقة ومتوجسة خيفة مما يمكن أن 

يحدث لاحقاً ... 

-دينا لجانا بنبرة قلقة : ربنا يستر من ردة فعله
-جانا بعدم اكتراث ونبرة باردة : I don't care 

وبالفعل دلف عز الدين إلى داخل مركز التجميل وهو يحمل في يده باقة من الورد الأبيض المرصع 

بالفصوص اللامعة ...

اعتلى وجه عز الدين علامات الدهشة حينما رأى جانا أمامه وهي عروس .. فغر شفتيه ، ونظر إليها 

مصدوماً ، أرخى قبضته الحاملة لباقة الورد وظل ينظر إلى جانا بتمعن شديد ، ورمقها بنظرات حانقة 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
كانت جانا ترتدي فستاناً رائعاً طويلاً ولكنه منالنوع الـ ( كاب ) عاري من الكتفين ، ومن الظهر ، 

أما عن منطقة الصدر فهي مبطنة ببطانة خفيفة نوعاً ما ومدعمة بالشيفون اللامع ، وبالتالي كان 

معظم جسدها بارزاً من أسفله ، وتفاصيله محددة للغاية ... ،،،
-عز بصدمة: ايييه ده ؟
-جانا بنظرات متحدية : ها ، رأيك ايه؟
-عز بحنق : زفت طبعاااااا
-جانا بضيق : ليه ان شاء الله ؟ ماله الـ dress، ماهو Stylish وشيك و...
-عز بنبرة حـــادة : انتي اتجننتي فعلاً .. هو حد قالك ان ده فستان ينفع يتلبس أصلاً ؟؟
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرهــا : عاجبني
-عز وهو يحامل التحكم في أعصابه : انتي مش شايفة نفسك ؟؟ يا بت ده... طب اقولهالك ازاي دي 

، ده عامل زي قميص النوم ، استحالة يكون فستان فرح 
-جانا وهي تضع كلتا يديها في وسط خصرها : وماله
-عز بتهكم : انتي ليه مصممة يوم ما تلبسي حاجة شفتيشي تكون مصر والدول العربية كلها بتتفرج عليكي 
-جانا وهي تمط شفتيها : هــــه 
-عز بل

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصة_الصباح 🌞

أراد خياط أن يعلم حفيده حكمة عظيمة على طريقته الخاصة
وفي أثناء خياطته لثوب جديد أخذ مقصه
الثمين وبدأ يقص قطعة القماش الكبيرة إلى
قطع أصغر كي يبدأ بخياطتها ليصنع منها ثوباً جديداً.

وما إن انتهى من قص القماش
حتى أخذ ذلك المقص الثمين
ورماه على الأرض عند قدميه !

والحفيد يراقب بتعجب ما فعله جده
ثم أخذ الجد الإبرة وبدأ في جمع تلك القطع
ليصنع منها ثوباً رائعاً
وما أن انتهى من الإبرة حتى غرسها في عمامته 

في هذه اللحظة لم يستطع الحفيد أن يكبح فضوله وتعجبه من سلوك جده
فسأله: لماذا يا جدي رميت مقصك الثمين
على الأرض بين قدميك ؟
بينما احتفظت بالإبرة زهيدة الثمن ووضعتها على عمامة رأسك ؟
فأجابه الجد :

يا بني إن المقص هو الذي قص قطعة القماش
الكبيرة تلك وفرقها وجعل منها قطعا صغيرة

بينما الإبرة هي التي جمعت تلك القطع لتصبح ثوباً جميلاً
فينبغي عليك ألا تعلي قدر من يحاول أن يفرق ويفكك ترابطنا وتآخينا مهما بدت مكانته العالية
وعلى النقيض تماماً
كن من من يحاول لمّ الشمل وجمعه بالترابط والتآخي

#صباح_السعاده

Читать полностью…

قصص وروايات✏

جانا ، 

هي business woman وهمها الأول والأخير المصلحة فين ومع مين ..

صمت حسين قليلاً وكأن شيئاً ما قد عاد لذاكرته ، فآلمه تذكر هذا .. لم يحاول عز الدين أن قاطعه، 

وإنما ظل صامتاً ومنصتاً إليه بإصغاء تام .. أخذ حسين نفساً عميقاً مجدداً ثم زفره و...
-حسين مكملاً بنبرة حزينة : جانا وعاصم كانوا رقم 2 في حياتها ،لما عاصم رجع مصر قبل ما 

يموت وصاني ع إني أجيب جانا تعيش معانا هنا ، بس أمها رفضت ، وكتبلها شيء وشويات 

باسمها ، وأنا بفضل الله حافظتلها على مالها ، وكان نفسي أنها تجي تعيش معانا من زمن ، لكن 

هي أعدت فترة بعد وفاة ابوها مع أمها وفجأة طلبت انها ترجع وبيني وبينك أنا فرحت لأني بنفذ 

وصية أخويا ومبخلتش عنها بحاجة ..

نظر عز الدين إلى حسين بنظرات تدل على تفهمه لكل ما قاله ، وتقديره لما مرت به .. 
-حسين مكملاً : خلاصة كلامي يا بني ان أنا عاوزك تحط جانا في عينيك وتوعدني انك متجرحهاش 

مهما حصل، ولو غلطت فهمها بالراحة غلطها ، هي لما بتحب بتحب من قلبها ، مش سهل أي حد 

يفهمها، هي زي أبوها دايما تكتم في نفسها .. فكرك يا عز أنا مش عارف انها بتتصرف بالاسلوب 

الناشف ده معاك من اول يوم ، تبقى يابني متعرفش عمك حسين كويس ، ابوها كان كده ، لكن قلبه 

طيب ، وهي زي أبوها ، بتحاول تكون هو بشخصيتها 

حاول عز الدين طمئنة المهندس حسين و....
-عز بنبرة واثقة : ياعمي ، انا حبيت جانا عشانها كده ، لو كانت زي أي واحدة مكونتش فكرت فيها 
-حسين: وياريت تفضل كده على طول متتغيرش عليها.
-عز مبتسماً : اوعدك يا عمي اني أفضل مع جانا ومسيبهاش أبدااااااا
-حسين: ربنا يسعدكو ويرزقكم يابني بكل خير ، والأمر التاني بقى ، اتفضل خد دول !!
-عز باستغراب : ايه دول يا عمي ؟

أعطى حسين لعز الدين ميدالية تحتوي على عدد من المفاتيح و..،
-حسين : دي مفاتيح الفيلا بتاعتك انت وجانا
-عز بجدية : لأ يا عمي أنا أسف مقدرش أقبلها 
-حسين باصرار : دي وصية عاصم اخويا الله يرحمه ، ان بنته تتجوز في الفيلا بتاعته 
-عز بتردد : يا عمـ.....
-حسين بجدية : هتكسفني يا بني ؟؟
-عز بنبرة منزعجة : يا عمي والله أبدااااا ، كل الحكاية إن........

تدخل يوسف في الحوار حينما رأى اصرار حسين على إعطاء ابنه المفاتيح الخاصة بفيلتهما الجديدة 
-يوسف مقاطعاً : متكسفش ايد عمك وخد المفاتيح يا عز
-عز وهو ينظر لوالده : بس يا بابا ....
-يوسف بنبرة جادة : خلاص يا عز .. اسمع الكلام يا بني ، طالما وصية عاصم يبقى تتنفذ
-عز وهو يوميء برأسه : حاضر
-يوسف وحسين معاً : ربنا يباركلك يا بني 
..............

في منزل حسين الدمنهوري ،،،

كانت سهير قد انتهت لتوها من إرتداء ملابسها ، ونادت على الفتاتين لـ ...
-سهير بنبرة عالية : يالا يا بنات ، عاوزين نلحق الاتيليه ، معاد بروفه الفستان 
-جانا على مضض : مش مهم أنطي
-دينا وهي تمط شفتيها : اوووف ع الغلاسة بتاعتك جوجو
-سهير وهي تشير بيدها : يالا يا عروسة بقى بلاش دلع
-جانا بضيق : بليز أنطـ......
-سهير مقاطعة : مافيش وقت ، يالااااااااا
.............

بالفعل انطلقت سهير مع الفتاتين إلى أحد المحال الخاصة بشراء فساتين الزفـــاف .....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وبداخل الأتيليه ،،،،،

وقفت دينا تتأمل الفساتين المعلقة بأعين مبهورة ، وعلى وجهها علامات الفرحة ، ظلت تنتقي 

بينهم الأفضل ، إلى أن خرجت جانا من داخل غرفة القياس وهس ترتدي أحد الفساتين الجميلة و...
-دينا باعجاب : واو الفستان روووعة
-جانا بقتضاب : أها
-سهير بنظرات اعجاب : جمييييل اوي يا جوجو

أخذت جانا تفكر قليلاً وهي تتأمل الفساتين الموجودة بالأتيليه ، ثم طرأ ببالها فكرة ما و...
-جانا وقد جاءتها فكرة : انطي مش عاجبني الفستان ، اناعاوزة استايل تاني
-سهير مندهشة : نعم يا جانا ؟؟ مافيش وقت يا بنتي ، احنا مصدقنا لاقينا حاجة شيك ومناسبة 
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرها وبعِند مبالغ فيه : سوري انطي ، لو مجبتش استايل تاني 

مش هاجي الفرح!
-سهير بنبرة هادئة: اعقلي يا بنتي
-جانا بتحدي : هو ده اللي عندي
-دينا وهي تمسك بساعدها : يا جوجو
-جانا بحدة : معنديش كلام تاني أقوله ، يا يتغير الفستان يانأجل الفرح
-سهير على مضض : اه من دماغك الناشفة دي ، خلاص نحاول نشوف بديل ، ما أنا عارفاكي لو 

حطينا العقدة في المنشار مش هترجعي عن اللي في دماغك
-جانا وهي تبتسم ابتسامة باردة : بالظبط ....

أخذت سهير تبحث في فساتين الزفاف عن فستان أخر مناسب لجانا ، وبعد فترة ليست بالقليلة ، 

وجدت سهير ضالتها ،،،،
-سهير وهي ممسكة بأحد الفساتين : بصي في المجموعة دي ، ها ايه رأيك؟
-جانا وهي تشير بيدها : No... انا عاوزة من المجموعة اللي هناك دي 
-سهير بفزع : اييييييييييييييييييه 
-دينا بصدمة : What............. ؟؟؟
-جانا مبتسمة : ييس ، زي ما سمعتوا من اللي هناك دووووول................................ !!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة التاسعة والثلاثون: 

تبقى يوم واحد فقط على موعد الزفـــــاف ، الكل يشعر بالسعادة والسرور إلا جانا ، فهي وحدها من 

تشعر بالانقباض والخوف من المجهول ، فقد قضت معظم وقتها جالسة في غرفتها ،وهي شاردة 

ومتوجسة خيفة مما قد يحدث لها إن تم الأمـــر ...

دلفت دينا إليها فرأتها على حالتها تلك .. فظنت أنها مرتبكة ارتباك ما قبل الزفــاف لذا جلست إلى 

جوارها على الفراش ، وبدأت تتجاذب أطراف الحديث معها و...
-دينا غامزة: هاي يا عاروووسة ، مالك ، اللي واخد عقلك يا جميل
-جانا فاغرة شفتيها : هه
-دينا وهي تشير بيدها : انتي مش معايا خالص
-جانا بضيق : دينا بليز أنا مش فيقالك
-دينا غامزة : بكرة تبقى فايقة لعريس الهنا
-جانا على مضض : بس متجبليش سيرته
-دينا مبتسمة وهي تلوي شفتيها : عليا برضوه الكلام ده 
-جانا بضيق وهي تضرب بقبضتي يدها الفراش : يووووووه ، سيبيني يا دينا في الهم اللي انا فيه
-دينا باستغراب : هم ايه ؟ جانا في حاجة انتي مخبياها علينا ؟؟
-جانا باقتضاب : لأ مافيش
-دينا متسائلة : اومال مالك ، مش طبيعية زي أي عروسة 

صمتت جانا قليلاً ، ثم أخذت نفساً عميقاً ، ونظرت إلى دينا و...
-جانا بتردد : دينا ... أنا .... أنا مش عاوزة أتجوز !!!
-دينا بنظرات مصدومة : what ؟؟؟؟
-جانا بنبرة جادة : اللي سمعتيه
-دينا وهي فاغرة شفتيها : Are you mad؟؟
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرها : لأ انا عاقلة 
-دينا مندهشة : طب ليه ؟
-جانا باقتضاب : من غير ليه 

عجزت جانا على أن تفسر لدينا سبب رفضها لاتمام الزيجة ، فربما لو سردت لها كابوسها المخيف 

لظنت أنها تهذيء وسخرت منها ، لذا أثرت الصمت وألا تبدي أسباب رفضها لأي أحد مهما كانت 

درجة معزتها لديها ....

...............

دلفت سهير إلى الغرفة وهي تطلق الزغاريد و...
-سهير بسعادة : لوووووولوووولي .. مبروك يا أحلى عروووسة .. لووووولوووولي 
-دينا بنبرة فزعة : الحقي يا مامي ، جانا مش عاوزة تجوز

لم تتمالك سهير نفسها من الضحك ، فهي تعلم حالة الارتباك والتوتر التي تصيب الفتيات عادة قبل 

الإقبال على تلك الخطوة الهامة في حياتهن و....
-سهير بضحك : هههههههههههههههه ، كل البنات بيقولوا كده، وتاني يوم جوازهم بيبقوا 

آآآآآ........ ههههههههههههههههههه 

وقفت دينا إلى جوار والدتها ، ثم مالت على كتفها ، و...
-دينا متسائلة : بيبقوا ايه ؟؟؟
-سهير وهي تلكزها : اختشي يا بنت اما تتجوزي هتعرفي
-دينا وهي تشير برأسها : طب ما تقولي لجوجو يا مامي 
-سهير وهي تدفع دينا لخارج الغرفة : سيبي العروسة في حالها ، هي بس تلاقيها زعلانة عشان 

هتسيبنا .. لكن بكرة هتتهنى مع جوزها وتعيش أحلى أيام

نظرت جانا إلى زوجة عمها ولم تعقب ، وإنما لوت شفتيها في ضيق و...
-جانا في نفسها بتهكم : آااااه ، باينه هيبقى مرار طــــافح

.........................

في منزل يوسف الكيلاني ،،،

ارتدى عز الدين حلته السوداء التي سيرتديها في ليلة عرسه المنتظرة ، وقف ياسين إلى جواره 

يتأمل هيئته الأنيقة والمنمقة .. 

نظر عز الدين إلى نفسه في المرآة ، واعتلى وجهه ابتسامة سعيدة و...
-ياسين وهو يشير بإبهامه : وجاهة وجاهة الصراحة
-عز وهو يعدل ياقته : طول عمري يا بني شيك واستايل
-ياسين غامزاً : من أدك يا عم ، كلها يوم وتتأهل 
-عز وهو ينظر له : عقبالك يا سينو
-ياسين مازحاً : انا المفروض اكون اتجوزت اصلا ، بس انت اللي مأعدني ع الدكة ومستني صفارة 

الحكم 
-عز ضاحكاً : ههههههههههههههه هانت ، هنعمل التبديل قريب 
-ياسين وهو يرفع يده بالدعــاء : يارب يا خويا ياااااااا رب
-عز بنبرة سعيدة : انا مش مصدق ، حاسس اني بحلم ، مين كان يتخيل ان عز الدين اللي كان 

مدوخ البنات يطب كده ، لأ ومع مين مع أخر واحدة كنت أتخيل في حياتي أني أرتبط بيها
-ياسين وهو يهز رأسه : سبحان الله ، كله بأمره بيتم
-عز بتنهيدة ارتيـــاح : يااااااااه .. الحمدلله ..

صمت عز الدين للحظات يتأمل فيها هيئته مجدداً ، ثم نظر إلى ياسين بعد أن تذكر شياً ما و...
-عز متسائلاً : وزعت الدعاوي على حبايبنا ؟؟
-ياسين وهو يلوي شفتيه: كله تمام يا كبير 
-عز غامزاً : متأكد ولا في حد نسيتوه 
-ياسين وهو يشير بكف يده : لأ زمبؤلك كده ، كله اتسنجف
-عز بتهكم : اتسنجف ؟ انتقي ألفاظك يا بني 
-ياسين مازحاً : ده انا جايبلك احسن ما عندي !!!
-عز ضاحكاً : انت هتقولي ! ههههههههههه.
................

في النادي ،،،،...

صدمت دارين ، واعتلى وجهها الغضب حينما علمت بأمر زيجة عز الدين ، ورأت الدعوات الخاصة 

بالحفل مع أصدقائها و...
-دارين بنظرات مصدومة : اييييه ؟؟ فرح عز بكرة؟
-لوجي بنبررة هادئة وهي تشير بيدها : ييس .. الـ invitationأهي 
-دارين بصدمة وقد نهضت من مقعدها : مش ممكن ، مش ممكن 
-ياسمين وهي تمسك بكف يد داراين : اوووه ، معلش دونا

أبعدت دارين يدها عن يد ياسمين التي كانت تواسيها ، ووقفت تنظر إلى كلتاهما بنظرات مصدومة ، 

و

Читать полностью…

قصص وروايات✏

تقطعة ومتلاحقة ، ظلت تلهث للحظات 

، وحاولت أن تستعيد هدوئها .. 
ولكنها كانت مضطربة للغاية ، صدرها يعلو ويهبط في توتر بالغ و...
-جانا برعب : اعوذو بالله من الشيطان الرجيم ، أعوذو بالله ،ده..مش..حلم ..ده..اكييييد كابوس ، 

أيوه هو فعلاً كابوس ، ده...اكيد...اللي..هيحصل لو الجوزاة تمت ... ايوه انا الوقتي فهمت اصرار عز 

ع انه يكمل الجوازة بأي شكل

ظلت جانا تبكي للحظات وهي تتذكر ما رأته في ذاك الحلم المخيف و... 
-جانا وهي تبكي : هو عاوز يدمرني ، استحالة يكون حبني ،هو بيحب نفسه وبس ، هو هينتقم مني 

ومن عيلتي .. لازم أفركش الجوازة ، مش هتكمل ،استحالة ، مش هيحصل ، ابدااااا مش هكون ليك 

يا عز .. دي اكييييد اشارة ان في حاجة وحشة هتحصل 
-جانا مكملة : أنا استحالة اديله الفرصة بإديا أنه يقرب مني ولا حتى يلمسني ، أصلاً مش هوصله 

ليوم الفرح .. ولو حصل هكره في عشته .. مش هتنول اللي في بالك يا عز حتى لو انا فعلا كنت 

بــــحـــبـــك .......... !!!!!!!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

بقى 
-جانا بهدوء: ممكن تنزلني

بالفعل أرخى عز الدين ذراعه عن جانا ، وأنزل قدميها الأول ، ثم ظل ممسكاً بها ومحاوطاً إياها من 

خصرها .. 
حاولت جانا أن تبتعد عنه قليلاً ولكنه جذبها من جديد إليه ، ثم نظر غلى عينيها مباشرة و...
-عز بخبث : ماشي يا عروووسة .. ليكي يوم، وأهوو قرب 

أرخى عز الدين ذراعيه تماماً عن جانا ، التي ركضت مبتعدة عنه ودلفت مسرعة إلى غرفتها وعلى 

وجهها علامات حمــرة الخجل ...

رحب حسين بعز الدين وتعالت الزغاريد في أرجـــاء المنزل ابتهاجاً بالزفاف السعيد ......
-سهير وهي تزغرد : لوووولوووولي ،،، لووووولوووولي ..مبرووووووووووك
-حسين بفرحة: ايوه يا سهير سمعي الناس كلها
-دينا بنبرة سعيدة : مبروك يا عز
-عز: الله يبارك فيكي يا دينا، عقبالك!
-دينا مبتسمة بخجل : ثانكس

...
يتبع....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصص_وروايات ✏
#دعني_أحطم_غرورك


الحلقة السابعة والثلاثون:

بدأت الفتاتين في عملية تنظيف المنزل بكل ما جهد ، ملت دينا من كثرة العمل و..... ،،،
-دينا متذمرة : اووف تعبت بقى ، كملي انتي يا جوجو
-جانا وهي تشير برأسها : No way.. 
-دينا بتحدي : بقى كده طب خدي ...

قامت دينا برش المياه على ملابس جانا ، فردت لها جانا الصاع صاعين ، وأصبحت معركة تراشق 

بالمياه ...
-جانا ضاحكة : هههههههه ، ده انتي مجنونة
-دينا مبتسمة : مش أجن منك يا بنتي ، ده انتي تدخلي موسوعة جينس من أوسع أبوابها باللي 

بتعمليه في الناس.
-جانا وقد علت ضحكاتها : هههههههههههههههه ، وماله مش عيب ، مجنونة وأفتخر.. انا هاقوم 

أغير هدومي دي اللي اتبلت
-دينا بنبرة متوسلة : اها ، وأنا كمان ، by the wayبليز جوجو ، انا مش حاسة بايدي ، هاخد 

بريك 5minutesبس ...
-جانا وقد بدى عليها التعب : يعني شيفاني أنا اللي قادرة اكمل ، انتي يا بنتي !!
-دينا برجـــاء : جوجو ، بليز ألحق بس أقفل الليفل الجديد بتاع Candy Crashلأحسن زمان الـ 

lives بقت full 
-جانا وهي تجز على أسنانها : يا شيخة ، قولي كده مش تقوليلي مش حاسة بايدي.

مالت دينا قليلاً على جانا ، ثم احتضنتها ، وأمسكت بها من وجنتها وقبلتها عليها و..
-دينا وهي تقبلها برجــاء : حبي يا جاجووو ، 5 ورجعالك 
-جانا وقد أومــأت برأسها : افتكريني بقى لما أعوزك 
-دينا وهي تشير بإبهامها : اه شوووور 

دلفت دينا إلى داخل غرفتها لتبدل ملابسها ثم لتلعب قليلاً على هاتفها المحمول ...
بينما أكملت جانا عملها في المنزل بعد أن بدلت ملابسها المبتلة ، حيث قامت بحمل السلم الحديدي ، 

واتجهت به وهي تحمله بذراعيها إلأى غرفة الصالون لتبدأ مرحلة تلميع النجف ...

ارتدت جانا ملابساً خفيفة تضمنت ( شورت أحمر قصير ، تي شيرت أبيض cut) 
وضعت جانا السلم الحديدي أسفل النجفة ، وبدأت تتسلقه تدريجياً ثم أخذت تلمع كريستالات النجفة 

بإتقان شديد .. 


في تلك الأثناء رن جرس المنزل ، فتوجهت سهير إليه لتفتحه وتعرف من الطارق .. 
وما إن فتحته حتى رأت عز الدين أمامها و..
-سهير مبتسماً : أهلا يا عز يا بني 
-عز خافضاً صوته : أهلا يا طنط ازي حضرتك ، جانا موجودة؟
-سهير وهي تشير بيدها : أه يا بني .. اتفضل
-عز مبتسماً : شكراً لحضرتك ، كنت قولت لعمي حسيـ.......
-سهير وهي تبتسم وتشير برأسها : ايوه يا بني عارفة ، خش قولها ، هي جوه في الصالون ، ربنا 

يسعدكم يا بني ويتمملكم على خير ..
-عز بنبرة سعيدة : شكراااا .. شكرااااا يا طنط

.........................


ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

توجه عز الدين ناحية غرفة الصالون حيث كانت جانا مشغولة بتلميع النجفة ، ارتسمت علامات 

الفرحة على وجهه حينما رأها أمامه بجسدها الممشوق وقوامها المتناسق ... 

كانت تلك هي المرة الثانية التي يرى فيها عز الدين جانا كأنثى جميلة للغاية وعلى طبيعتها ، فظل 

يرمقها بتمهل شديد من أطراف قدميها إلى رأسها ...

ظل عز الدين صامتاً لبرهة من الوقت يتأمل ملامحها بتمعن شديد ، ويدرس كل تفصيلة بها بدقة 

بالغة إلى أن قطع شروده صوتها ،،،
-جانا وهي تنظر للنجفة وتشير بيدها : خلصتي الـ levelيا دودي وارتاحتي ، ناوليني بقى بخاخ 

المياه اللي هناك ده 

ظل عز الدين صامتاً لا يعرف كيف يتصرف ، فجانا على ما يبدو لم تراه أو تلاحظ وجوده .. فعاودت 

جانا تكرار طلبها و...

-جانا بنبرة حادة : يالا يا بنتي انجزي ، مش هفضل طول اليوم كده متشعبطة !!

نظر عز الدين من حوله ، وظل يبحث بعينيه عن بخـــاخ المياه لكي يعطيه لجانا و...
-جانا بضيق : كل ده بتجيبيه ، اخلصي بقى 


لم ينطق عــز الدين بكلمة واحدة ، وإنما استمر في بحثه عن البخاخ 
-جانا وهي تزفر في ضيق : يووووووووووووووووه

بالفعل وجد عز الدين البخاخ ، ولكنه قد ضاق ذرعاً بعصبية جانا و...
-عز بنبرة قوية : خـــــــــدي !!!

صدمت جانا حينما سمعت صوت عز الدين يأتي من خلفها ، فأدارت رأسها ناحية مصدر الصوت 

لتجده بالفعل واقفاً أسفل منها ويحمل في يده البخــاخ ...
نظرت جانا إليه وهي فاغرة شفتيها وبأعين مصدومة .. ارتبكت جانا وتوترت ثم حاولت أن تبدو 

طبيعية و....
-جانا بصدمة: آآآآآآآ.. انت ؟؟؟ انت جيت امتى ؟ وبتعمل ايه هنا ؟ وايه اللي جايبك في صالون بيتنا 

؟ قول ! اتكلم ! انجززززز !!!
-عز وهو يشير بيده : اييييييه يا بنتي ، ابلعي ريقك شوية
-جانا بلهجة آمــرة وهي تشير بإصبعها : اتفضل امشي من هنا 
-عز بنظرات مليئة بالتحدي : لأ مش ماشي ، انا مبسوط كده
-جانا بضيق : اطلع بره
-عز بنبرة واثقة : مش طالع ، أنا واقف في ملك الحكومة !!
-جانا بنفاذ صبر : يا بني متستفزنيش
-عز بنبرة باردة وهو يتفحصها : لأ انا عاوز أستفزك وأنرفزك وأخرجك عن شعورك كمان
-جانا بضيق : يخريبت ثقالتك وبرودك
-عز وهو ينظر لها نظرات ذات مغزى : اتعلمته منك .. بس ايه الحاجات النار دي 

ارتبكت جانا للمرة الثانية

Читать полностью…

قصص وروايات✏

د الملزق .. خلاااااص بقى بخخخ
-عز وهو يعقد جبينه : موته ؟؟
-ياسين مبتسماً : لأ سلمتله تسليم أهالي للواد كريم وأصحابه 
-عز باستغراب : كريم .. !! يا جبروتك ياخي
-جانا بلهفة : بس ده ممكن يضربهم 
-ياسين ضاحكاً : هههههههههههههههه يضرب مين؟ ده تقروا عليه الفاتحة ، ده انا كنت بحوش عنه 
-جانا متسائلة : بس ليه عملتوا فيه كده ؟؟؟
-ياسين بنبرة جــــادة : أصله كان بيعاكس الحتة بتاعتي ، وانا مسمحش بالتسيب ده يحصل قدامي ، انا أعاكسها اه ، غيري لأ 
-عز غامزاً : حمش ياض
-ياسين بخجل مصطنع وهو يتنحنح : احم ... من بعض ما عندكم يا أخ عز

................

في مكان أخر بالقاعة ،،، 

مالت سهير قليلاً على زوجها لتتحدث معه و...
-سهير مبتسمة : شايف يا حسين العيال شكلهم ماشاء الله يجنن
-حسين بنبرة فرحة : ربنا يحميهم 
-سهير وهي ترفع يديها بالدعاء : عقبال دينا يا رب
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-يوسف مقاطعاً : عن قريب ان شاء الله ، وعريسها هيكونعندي
-حسين بضحكة: هههههههههههههه طالما هيكون من طرفك يبقى انا خلاص موافق
-سهير مبتسمة : ربنا يرزقها بابن الحلال اللي يستاهلها 
-يوسف بنبرة جادة : ان شاء الله ، هو ابن حلال مصفي 
-حسين متسائلاً : ايييه يا جوو ، في دماغك حد معين؟؟؟
-يوسف بتردد : يعني .. هنبقى نتكلم بعدين ، بس المهم الوقتي ،العرايس هيفضلوا متذنبين كده كتير؟؟
-سهير بعدم فهم : قصدك ايه يا بشهندس؟
-يوسف ضاحكاً : ههههههههههههههه قصدي يا سهير هانم ان العروسة للعريس هههههههههه 
-حسين مكملاً : والجري للعواجيز اللي زينا هههههههههههه
-سهير مبتسمة : لأ اسمها متاعيس
-حسين وهو يشير بيده : فرقت يعني يا سهير
-يوسف: هههههههههههههه ، طب يالا عشان العرايس يتهنو سوا .......

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثالثة والأربعون:

ثم لمح ياسين الطفل كريم وهو يلهو مع أصحابه ،،،،
-ياسين لعز: بسسسس .. انا لاقيت اللي هيساعدني اخلص مالغتيت ده
-عز بعدم فهم : ناوي على ايه ؟
-ياسين وهو يبتعد عنه : اصبر وهتشوووف ... 

تحرك ياسين بخطوات سريعة ناحية الطفل كريم ، وما لإن اقترب منه حتى نادى عليه و...


-ياسين بصوت عالي : آكررررررريم ، يا كرميلا ، أكيمووووووووو
-كريم باستغراب : نعم ؟
-ياسين وقد جثى على ركبته : ايه يا كيمو ، مش فاكر عمو ياسين؟
-كريم بقرف : لأ مش فاكر
-ياسين مبتسماً : ده انا اللي كنت معاكو في الساحل الشمالي ،البحر ، الرملة ، المياه ، الهوا ، وبحب اتنين سوا .. ها افتكرتني ؟؟

صمت الطفل كريم قليلاً ليفكر فيما قاله ، ثم ...
-كريم وهو يمط شفتيه : ممممم .. لأ مش فاكرك

زفر ياسين في ضيق ، ثم حاول مجدداً ان يذكره به و...
-ياسين وهو يربت على كتفه : طب فاكر صباح اللي بتغني ، وسعاد مكاوي ، وجو الألش الرخيص ده
-كريم مبتسماً : ايوه ، ايوه ، افتكرتك .. انت اللي كنت بتشتغلني عشان دودي تضحك!
-ياسين بنظرات إعجاب : ماشاء الله نبيه 

دفع الطفل كريم ياسين بيده ، ثم ســار مبتعداً وهو يرمقه بنظرات استعلاء و... 
-كريم وهو يبتعد عنه : عاوز حاجة بقى؟ سلام

تعجب ياسين من اسلوب ذاك الطفل الفظ معه ، فنادى عليه مجدداً بعد أن اعتدل في وقفته وأسرع خلفه و...
-ياسين بحدة : ولــه ، استنى ياض ! مش انا بكلمك بتسيبني وتمشي..!!
-كريم وهو يشيح بيده : يوووه ، خلص معايا ف يومك 
-ياسين وهو يزم شفتيه : أد كده بس جبااااااااار .. انا عرفت الوقتي انت طالع شبه مين
-كريم بنبرة اشمئزاز : هاااه

أخذ ياسين نفساً عميقاً حتى يستطيع أن يتحكم في أعصابه ولا يثور على ذاك الطفل الفظ .. زفر ياسين نفسه في بطء ثم ...
-ياسين بنبرة هادئة وهو يشير بيده : بص يا حبيبي ، شايف الغتيت اللي واقف هناك ده
-كريم وهو يبحث بعينيه : فين؟
-ياسين وهو يشير بيده : اللي لازق لدينا ده
-كريم وهو يوميء برأسه : أه ، مـــاله ؟
-ياسين غامزاً : عاوزك تظبطه وتعلم عليه
-كريم بنبرة جادة : وانا هستفاد ايه ؟
-ياسين بصوت خافت : مصلحجي حقير
-كريم متسائلاً : بتقول حاجة أعمو؟
-ياسين مبتسماً : بقول وطني شريف
-كريم وهو يمط شفتيه بقرف : أها بحسب
-ياسين غامزاً وبنبرة جـــادة : بص الواد ده مغلس ع دينا من بدري وهي مش عارفة تخلع منه ، انت بقى دورك يا حليوة يا مقطط تعمل الـآآآآآ..................................... 
.....................


شرح ياسين للطفل كريم المطلوب عمله مع ذلك الشاب ، فهم كريم الدور المطلوب منه و.....
-كريم غامزاً : ماشي آهندزة !
-ياسين بنبرة جادة : خلص المصلحة دي وهروق عليك 
-كريم وهو يمد يده : اشطااا كفك يا برنس
-ياسين وهو يصافحه : كفك يا برنجي 

ابتعد الطفل كريم عن ياسين الذي وقف في مكانه يتابعه ببصره وهو يتحرك ناحية دينا و...

-ياسين بصوت خافت : عيل رزل صحيح بس انت اللي هتخلص ع الغتت الملزق ده ، واهو كله يهون عشانك آعسلية
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
اقترب كريم من دينا وجاسر الذي كان ملاصقاً لها و...،،،
-كريم بنبرة طفولية : دودي ، دودي ، اجيلك Juice؟
-دينا مبتسمة : اوك .. ثانكس كيمو 
-جاسر بتأفف : أنا لأ يا شاطر 
-كريم وهو يرمقه بنظرات احتقار : بس انا مكلمتكش يا .... اسمك ايه ؟
-جاسر: I'm Gasser 
-كريم وهو يوميء برأسه : اها .. طيب يا انكل باسل
-جاسر بحدة وهو ينهره : اسمي جاسر ، ايه مش بتفهم ؟؟
-كريم في نفسه وهو يرمقه بنظرات مغلولة : بقى انا مش بفهم .. طيب !!
-دينا متسائلة : مالك يا كيمو ؟ 
-كريم بنبرة شبه جادة ومتوعدة : هاجيب الـ juiceوجايلك

...........................

ثم انصرف كريم ليحضر العصير بسرعة من على الطاولة ، وما هي إلا لحظات حتى عاد مرة اخرى وعيناه توحيان بكارثة على وشك الوقوع

ركض كريم ناحية دينا وجاسر وهوممسك بالعصير في يده و.... ،،،
-كريم وهو يركض: اتفضلي يا دودي ، اكسبريسو
-دينا بضحكة : هههههه ثانكس كيمو
-كريم محذراً : حاسبي يا دودي 

ابتعدت دينا على الفور من أمــام كريم الذي أشــار لها بيده ، 

ثم انزلق بخفة ليسقط كأس العصير بالكامل على جاسر الذي انتفض فزعاً مما حدث و... 
-جاسر بحدة : اووووه ، ماااااامي ، Are you stupid or blind؟؟؟
-دينا بنبرة منزعجة : جاسر الله ،كيمو مكنش يقصد !!!
-جاسر بنظرات غاضبة : لأ يقصد .. شوفتي يا دودا.. الـولد اللي مش متربي ده بوظ الـ look بتاعي !

وقف كريم في مكانه ، ثم إدعى انه يبكي وصرخ بصوت عالي و... 
-كريم مدعياً البكاء : والله لأقول لمامي عليك 
-جاسر وهو ينهره : Go to hell
-دينا بضيق: عيب كده يا جاسر ، ده طفل مش تكلم معاه كده
-جاسر بنبرة حــادة : ده غبي 
-كريم وهو ينظر إليه بغل : أهوو انت !!

كان جاسر على وشك أن صفع كريم ، ولكن تدخل ياسين في الوقت المناسب ، وامسكه من معصمه وظل قابضاً على يده و... ،،

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ن تبرز انوثتها بطريقة مستفزة لتغيظ غيرها من الفتيات ، وتكون في نظر الرجال مطمع صعب المنــال .. حث ارتدت فستاناً قصيراً للغاية من اللون الذهبي ، عاري الصدر والكتفين ، وفي وسط خصره وضعت حزاماً عريضاً جعل تفاصيل جسدها تبدو أكثر بروزاً .. كما ارتدت في قدميها حذاءاً ذو كعب عالي للغاية ، وأمسكت بحقيبة صغيرة للغاية في يدها ، وتركت شعرهاً منسدلاً .. تعمدت دارين أن تتمايل في خطواتها حتى تلفت الانتباه أكثر إليها .. وحقاً نجحت في جذب أنظــار النساء قبل الرجـــال نحوها 

اقتربت دارين وأصدقائها من الكوشة لتهنيء العروسين بالزفـــاف السعيد ، أو هكذا اعتقد البعض ... ،،

-دارين وهي تقترب من الكوشة : OMG.. خلاص يا عز !!

لاحظ عز الدين ما تفعله دارين ، ولأنه يعلم مسبقاً بنية دارين في إفساد جو الحفل ، لذا مد كف يده وأمسك بكف يد زوجته جانا ، وجعل أصابعه تتخل أصابعها ليتشابك الاثنين سوياً ، ثم نظر إلى دارين بثقة و... 
-عز وهو ممسك يد جانا: هاي دارين نورتي 

تعمدت دارين أن تتجاهل جانا ، وتحقر من شأنها .. لذا رمقتها بنظرات استعلاء ، ثم أشاحت بوجهها بعيداً عنها ، وسلطت نظرها على عز و...
-دارين بدلال مبالغ فيه : بس اوعى تكون مجبر ولا حاجة ع الجوازة دي
-عز بنبرة واثقة وهو ينظر إلى زوجته : انا مش بعمل حاجة يا دارين إلا أما اكون مقتنع بها تماماً
-دارين وهي تمط شفتيها في ضيق : بس اللي اعرفه انك كنت أخد موضوع الجواز ده رهـــان !!
-عز بحدة : بلاش تخاريفك دي 
-دارين بنبرة منزعجة وهي تجز على أسننها : تخاريف ايه !! مش دي الحقيقة ، هتنكر يا عز

وزع عز الدين نظره ما بين دارين وجانا ، ثم التفت برأسه كليةً ناحية جانا ، ونظر في عينيها مباشرة بنظرات واثقة و..
-عز وهو ينظر لجانا : الحقيقة يا دارين اللي عايزك تعرفيه اني بحب جانا وبسسسس .. أظنك سمعتني كويس !! أنا بحــــــــب جانا وبس !!

اغتاظت دارين مما قاله عز الدين ، وظلت تهز ساقبها في عصبية .. ثم مطت شفتيها في ضيق و..
-دارين وهي تشعر بالحنق: اها .. طيب

حاولت دارين جاهدة أن تثير حنق جانا ، أو تجعلها تشتعل كمداً وحنقاً لذا قررت أن تقبل عز الدين بدافع التهنئة ، ولكن حينما اقتربت برأسها لتقبله ، أشــاح عز الدين بوجهه بعيداً ، ثم أشــار لها بيده و...


-عز بلهجة حادة ونبرة جادة : سوري دارين مش مسموحلك بده ، مراتي بس هي اللي تعمل كده !!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
شعرت دارين بالاحــراج الشديد مما فعله عز الدين ، وخاصة أن تعمد أن ينظر لها بإزدراء وهي ينظر إليها ، فتراجعت دارين للخلف و...
-دارين باحراج: وده من امتى ؟ هي خلاص غيرتك علينا ؟؟؟
-عز بضيق : ده من زمان وانتي عارفة ، بس حابة تجيبي لنفسك كل شوية الكلام. 

حاولت دارين أن تبتلع ريقها خاصة أن كلام عز الدين كان جاحاً لها ، لذا التفتت إلى جانا دون قصد ، فوحدتها تحدق بها ، فاضطرت أسفة أن تبتسم لها و...
-دارين وهي تلتفت لجانا: هه .. أهلا

رمقت جانا دارين بنظرات قاسية ، و...
-جانا بثقة : ممم .. لا مؤاخذة مش انتي باين البت اللي مسحت بيها البلاط .. اسمك كان فسيخ بلطي .. ايوه ايوه افتكرت .. سردين
-دارين بقرف : دارين .. مبروك 

نزلت دارين من على الكوشة وهي تشعر بالحنق والضيق، خاصة أنها احرجت للمرة الثانية ، ولكن تعهدت داخل نفسها ألا تترك الأمــر يمر مرور الكــرام ، حيث توعدت بالانتقام من كلاهما معاً وافساد حياتهما القادمة ...

ابتسم عز الدين لأنه استطاع أن يردع دارين ، ويكتسب ثقة زوجته و..

-عز لجانا وهو يضحك: هههههههههههههه ايه رأيك فيا ؟ شوفتيني وانا بكبس البت سردين قصدي دارين
-جانا وهي تلوي شفتيها : مش بطال ..

أراد عــز الدين أن يرى نظرات الغيرة تشتعل في عيني زوجته ، لذا بادر بـ ....
-عز محاولاً اغاظتها : بس متنكريش انها مزة وشيك
-جانا بثقة : كله فوتوشوب وسيلكون
-عز غامزاً : يا راااااجل
-جانا بكل ثقة : اه يابا .. لو مسحت الميك اب عن صاحبتك ، هتطلع عبعال ابن عمتك 

تعالت ضحكات عز الدين عقب تعليق جانا الأخير على جمال دارين الزائف و...
-عز ضاحكاً : هههههههههههههههههههههه لأ جامدة 
-جانا مكملة : احنا الأصل والباقي تقليد
-عز وهو ينظر إليها بإعجاب : يا واد يا ثقة 
-جانا وهي تلوي شفتيها : هه ، ولا تتهزلي شعرة من أمثالها ...



......................

حضرت دينا إلى الكوشة وصعدت لتجلس على طرف الأريكة بجوار جانا وتتحدث معها ... 
ثم جاء ياسين بعدها بقليل ، وجلس إلى جوار عز الدين على طرف الكوشة و.. ،،،
-ياسين وهو ينظر لدينا : منورين آعرساااان .. عقبالك يا اللي في بالي
-عز بغمزة : منووور يا ياسين
-جانا مبتسمة : ميرسي 
-دينا وهي تبتسم : ثانكس
-ياسين بنبرة واثقة وهو يشير بيده : كله تمام يا ريس ، القتيل تاويته
-جانا بعدم فهم : قتيل ايه؟
-ياسين مبتسماً وهو يشير بكلتا يديه : البوفيه أعروووسة ، الهوبر ( اللحمة ) 
-عز وهو يلكزه في ساقه : اسكت يا جدع انت فض

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ن أن تخطو جانا بكعب حذائها على قدمه ، فتؤلمه ..
تحمل عز الدين الآلم في البداية ، ولكن استمرت جانا في الدوس على قدميه ، فإزداد الآلم لديه و...
-عز متألماً من قدمه : آاااااااااااه ، هريتي رجلي
-جانا وهي تحاول الرقص : ما انا قولتلك ماليش في جو الرقص ده وانت اللي صممت
-عز بضيق : افتكرتك بتتقلي عليا
-جانا وهي تنظر للأسفل حيث قدميها: اهاااا

تعجب عز الدين من تحديق جانا المستمر إلى أسفل قدميها ، فنظر إليها بأعين مندهشة و...
-عز بتعجب : في ايه تحت ؟
-جانا وقد رفعت رأسها : نعم
-عز متسائلاً : بتبصي على ايه تحت ؟؟
-جانا ببساطة : ع كعب الجزمة
-عز ضاحكاً : هههههههههههه اطمني صوابع رجلك كاملة ، انا صوابعي اللي اتفرمت من كعب جزمتك
-جانا وهي تشير برأسها : اها ، ما انا ببص اهوو عشان احاسب مدوسش عليك ويتكسر الكعب
-عز بتهكم : يعني خايفة ع كعب جزمتك ومش ع رجلي ، عوض عليا ياااا رب عوض الصابرين 
-جانا بضيق : يوووه ، سيبني أركز بقى
-عز غامزاً : طب ما تقربي شوية ، على فكرة انا مش بكهرب ولا بأعض
-جانا على مضض : وترجع تزعل لما رجلك تتهرس
-عز باستغراب : مافيش حل وسط عندك
-جانا بحدة : لأ 

توقفت الموسيقى الهادئة ، فتنفس عز الدين الصعداء و... ،،،،
-عز بتنهيدة : الحمدلله ، اخد breakبدل ما انا مش حاسس بـ صوابع رجلي 
-جانا بنبرة عادية : اها الحمدلله ، لسه الكعب سليم
-عز بهزار: انا كده اطمنت ان فلوسي مرحتش هدر
-جانا : اطمن الجزمة سينية و ماركة يعني متينة وعافيّة وتستحمل 
-عز وهو يوميء برأسه : ان كان كده ماشي.

صمت عز الدين قليلاً ، وتأمل جانا وهي تحاول تفحص حذائها من أسفل الفستان و...

- عز في نفسه: ربنا يستررررها عليا ، بتقولي الجزمة متينة وتستحمل .. يا ترى بتستحمل ايه بالظبط ؟؟؟

............

Читать полностью…

قصص وروايات✏

دينا بنبرة هادئة : مع عز
-حسين متسائلاً وهو يعقد حاجبيه : يعني مين اللي وصلك؟
-ياسين بحنق : لأ مش معقووول بقى ، حضرتك بتنسى بسرررعة
-حسين وهويشير برأسه : مين الأخ ؟
-ياسين بنبرة منزعجة : أنا المهندس رأفت .. قصدي ياسين رأفت الزميل والصديق المقرب للعريس 
-حسين وهو يضع يده على كتفها : اهلا بيك .. يالا يا دينا ، انا هكلم عز وأشوف ايه اللي أخره
-دينا وهي توميء برأسها : اوك دادي
-ياسين وهو يلوي شفتيه : نحسسسس

..............

داخل القاعة ،،،،

اتصل عز الدين هاتفياً بوالده لكي يخبره بما ينوي فعله .. لذا ....
-يوسف على الهاتف : اها ... تمام يا عز 
-عز: .........................................
-يوسف مبتسماً : متقلقش ، متقلقش ، احنا موجودين
-عز: .............................................
-يوسف بنبرة فرحة : طيب يا بني ، ان شاء الله خير
-عز:...............................................
-يوسف وهو يشير برأسه : اوك .. في حفظ الله 

تعجبت عايدة من اتصال ابنها في هذا الوقت ، وأنه لم يأتي بعد إلى القاعة ...

-عايدة بقلق : خير يا يوسف عز ماله ؟ ايه اللي أخره ؟؟
-يوسف وهو يمسك بزوجته من يدها : تعالي يا ديلة بعيد عن الدوشة دي وانا أقولك
-عايدة وهي تشير برأسها : ها يا جوو
-يوسف بصوت خافت : بصي يا ديلة ، الحكاية ومافيها إن....و.......و.......

..........

في سيارة عز الدين ،،،،،،

ظل عز الدين على رأيه ، ورفض توسلات جانا بأن تعاود أدراجها إلى الأتيليه وتبدل فستانها ، وظل متشبساً برأيه .. 

-جانا بنبرة ضائقة : سوووووري عز
-عز وهو يشير برأسه في الاتجاهين : تؤ مش عجباني
-جانا بدلع : سوري عز
-عز وهو يشير بيده : لأ مش حلوة ، مافيهاش كده .. زي ماتقولي sense
-جانا بضيق واضح : يوووووه .. انا زهقت
-عز وهو يعبث بخصلات شعره : خلاص براحتك .. انا كده كده مكمل طريقي ع البيت

زفرت جانا في ضيق واضح ، وأشـــاحت بوجهها ناحية النافذة ، وظلت تمط في شفتيها بانزعـــاج واضح ..
-جانا في نفسها بضيق : معلش يا جانا اعصري على نفسك لمونة واعملي اللي عاوزه 

التفت عز الدين برأسه ناحية جانا ، فوجدها مسلطة بصرها في الناحية الأخرى ، وتزفر في ضيق ، لذا قرر أن يعدل عن قراره ولكن بعد أن يوترهــا ....
-عز متسائلاً : بتقولي حاجة؟

أخذت جانا نفساً عميقاً ، ثم رسمت على شفتيها ابتسامة مصطنعة ، ثم نظرت إليه بنظرات غريبة و...
-جانا بدلع و رقة : ســـوري .. عز !

تأمل عز الدين جانا لبرهة ، ثم ...
-عز بنبرة ساخرة : أدائك Fake ومصطنع كده
-جانا بحنق : انت استحلتها بقى
-عز مبتسماً : بصراحة أه
-جانا متسائلة وهي تنظر إليه بحنق : يعني مش هتلف بالعربية وتروح الاتيليه
-عز ببرود : لأ
-جانا بوجه غاضب ونبرة تحمل التهديد : يبقى انا هحدف نفسي م العربية ومش رايحة لا الفرح ولا الاتيليه ولا حتى البيت

لم يهتم عز الدين بما قالته جانا ، مما جعلها تغتاظ أكثر ، فقررت أن تنفذ تهديدها ..

وبالفعل حاولت جانا فتح باب السيارة ولكن أسرع عز الدين بالضغط على زر القفل الالكتروني ، فمنعها من فتحه .. 
نظرت جانا إليه بانزعــاج واضح ، فابتسم هو لها بغــرور جلي و...
-عز بنبرة مغترة : قديمة ، العبي غيرها
-جانا وهي تعقد ساعديها : يووووه بقى

أمسك عز الدين مقود السيارة بيد واحدة ، بينما مد يده الأخرى لجانا ليتلمس طرف ذقنها بأطـــراف أصابعها و...
-عز بثقة : أنا قولتلك من الأول بلاش تعاندي معايا ، هترجعي تندمي في الاخر
-جانا بغيظ وتحدي : برضوه مش هسكت

وضعت جانا كلتا يديها على مقود السيارة ، ثم حاولت إدارته في الاتجـــاه العكسي ، مما جعل السيارة تنحرف عن الطريق ، فحاول عز الدين أن يثبت السيارة ، فوضع كلتا قبضتيه على يدي جانا ، وحاول إيقاف السيارة ، ولكن كانت جانا تصر على أن تفتعل حادثة و... 

-عز بخضة : بتعملي ايه يا مجنونة ، شيلي ايدك من ع الدريكسيون
-جانا باصرار: لأ مش هسيبها
-عز بقلق بالغ : هنعمل حادثة
-جانا بعدم اكتراث وهي ممسكة بالمقود : مش مهم

لم يكن أمـــام عز الدين إلا حلاً واحداً وهو الضغط على مكابح السيارة بكل قوة لكي تقف ، مما جعل جانا ترتد بحدة وترتطم بصدر عز الدين ، وتميل عليه وتسقط في أحضانه ... 
ابتسم عز الدين لجانا التي كانت تلهث في توتر شديد ، وصدرهــا يعلو ويخفق في اضطراب واضح .. 


-عز برومانسية: هوووو ده الكلام

اعتدلت جانا في جلستها ، وابتعدت عن عز الدين فوراً ، و...
-جانا وهي تتنحنح : سوري ، احم .. آآ... مكونتش أقصد 
-عز بخبث ونظرات ذات مغزى : ياريتك متقصديش كده على طووول
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
لم تعقب جانا على عبارة عز الدين الأخيرة .. فقط نظرت أمامها في حرج شديد ، بينما هو قــاد السيارة مجدداً ، وماهي إلا دقائق قليلة حتى وصل بها إلى الأتيليه ..
أوقف عز الدين السيارة ، ثم نظر إلى جانا بنظرات حانية و...
-عزوهو يشير بيده : يالا يا جانا
-جانا بعند وهي تعقد ساعديها أ

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ا .. اومال ليه العربيتين متزوءين ؟؟
-عز باقتضاب: عادي ، اتفضلي

فتح عز الدين لجانا باب السيارة الأمامي لتركب في الأمـــام .. وما إن ركبت السيارة حتى أغلق 

الباب خلفها ، ثم دار هو حول السيارة وفتح الباب الأمامي الأخر وأمسك بالمقود ثم نظر إلى جانا 

بنظرات مختلفة ... بينما ......

Читать полностью…

قصص وروايات✏

شعر جانا ، وإيصال الطرحة القصيرة به ، في حين 

أكملت جانا حديثها بتحدي و....
-جانا بنظرات متحدية : انا عاوزاها تحصل ، خليه يطفش ويفركش الجوازة المعقربة دي
-دينا باستغراب : معقربة !! ايه الكلام ده 
-جانا على مضض وهي تزفر في ضيق : يووووه .. كملي شغل يا رشا !!
-المصففة رشا وهي تبتسم : Doneمس جانا
.............


في قاعة الفرح ،،،،،

وقف حسين إلى جوار يوسف وهما في غاية السعادة لكي يستقبلا كل من جاء ليحضر مراسم اتمام 

الزيجة و...
-حسين مبتسماً : الف الف مبروووووك يا جوو
-يوسف بسعادة : الله يبارك فيك يا سحس ، عقبال دينا ان شاء الله 
-حسين بنبرة فرحة : ان شاء الله يارب ، اطمن بس ع جانا ، ودينا هيجيلها ابن الحلال اللي 

يستاهلها
-يوسف غامزاً : ان شاء الله ، ومتقلقش عريسها عندي
-حسين ضاحكاً : هههههههههههههههه ، ماشي يا عم جوو ، نخلص من عز و جانا وبعد كده 

نفوق لدينا 

وقفت سهير هي الأخرى تستقبل المدعوين إلى الحفل وعلى وجهها علامات الفرحة ، وشاركتها في 

هذا السيدة عايدة 
-سهير مبتسمة : اهلا وسهلا ، اتفضلي يا هانم
-احدى السيدات وهي تصافحها : الف مبروك يا مدام سهير 
-سهير: الله يبارك فيكي ، اتفضلي اتفضلي
-عايدة متسائلة : اخبار عروستنا ايه يا سهير هانم ؟
-سهير وهي تنظر إليها : لسه عند البيوتي سنتر ، دينا كلمتني ، قربوا يخلصوا
-عايدة مبتسمة بأريحية : طب تمام أوي ، عز لسه مكلمني برضوه وهو في الطريق رايحلهم 
-سهير مبتسمة : ان شاء الله يجوا بالسلامة

.................
في سيارة عز ،،،،،،

قاد عز الدين سيارته في اتجــاه مركز التجميل لكي يصطحب جانا منه .. أمسك بهاتفه المحمول بيد 

، وباليد الأخر كان ممسكاً بالمقود ، طلب عز الدين ياسين هاتفياً و...
-عز هاتفياً بحدة : ها يا زفت ، انت فين ؟ انا وصلت خلاص !!
-ياسين وهو يقود سيارته : انا وراك يا معلم ، الاشارة قفلت عليا ، دقيقة وهتلاقيني راشق فيك!
-عز بتهكم : يخربيت ألفاظك .. ارحمني شوية ، ده النهاردة ليلة فرحي
-ياسين مازحاً : هتخش القفص برجليكي يا بيضة
-عز على مضض وهو يلوي شفتيه : بس يا ثقيييل

لمح ياسين سيارة عز الدين وهي تصطف أمــامه ، لذا ...
-ياسين: انا خلاص شوفتك ، اركن 
-عز : ما انا واقف ياخويا ، سلامة الشوف
-ياسين بهزار : الله يسلمك وترفع راسنا يا عريس
-عز بحدة : يا بني احترم نفسك بدل ما أعدي عليك بالعربية أسويك بالأسفلت
-ياسين : خلاص ، خلاص ، شوف عروستك شطبت ولا لسه
-عز: هشوف اهوو ، بعيد عنك يومهم بسنة
-ياسين مازحاً : ده احنا ممكن نتحال ع المعاش وهي لسه بتتزوق
-عز وهو يعقد حاجبيه : انت بتقول فيها .. طب يالا اقفل 
-ياسين: ماشي 

وبالفعل ترجل عز الدين من سيارته التي صفها أمام بوابة مركز التجميل ، في حين صف ياسين هو 

الأخــر سيارته من خلفه ، وترجل منها ...

وقف عز الدين أمــام باب مركز التجميل ، ثم طلب جانا هاتفياً ليطمئن على الأوضـــاع بالداخل ....

لمحت دينا هاتف جانا وهو يرن برقم عز الدين ، لذا أجابت هي عليه بدلاً منه و....،،،
-عز هاتفياً : الووو، مساءك فل يا عروسة جهزتي
-دينا هاتفياً : هاي عز ، انا دينا ، جانا خلاص خلصت ، ومنتظرينك
-عز مستفسراً : يعني عادي ، ادخل السنتر
-دينا وهي تلوي شفتيها في سعادة : ييس 

أنهت دينا المكالمة مع عز الدين ، ثم نظرت إلى جانا بأعين قلقة ومتوجسة خيفة مما يمكن أن 

يحدث لاحقاً ... 

-دينا لجانا بنبرة قلقة : ربنا يستر من ردة فعله
-جانا بعدم اكتراث ونبرة باردة : I don't care 

وبالفعل دلف عز الدين إلى داخل مركز التجميل وهو يحمل في يده باقة من الورد الأبيض المرصع 

بالفصوص اللامعة ...

اعتلى وجه عز الدين علامات الدهشة حينما رأى جانا أمامه وهي عروس .. فغر شفتيه ، ونظر إليها 

مصدوماً ، أرخى قبضته الحاملة لباقة الورد وظل ينظر إلى جانا بتمعن شديد ، ورمقها بنظرات حانقة 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
كانت جانا ترتدي فستاناً رائعاً طويلاً ولكنه منالنوع الـ ( كاب ) عاري من الكتفين ، ومن الظهر ، 

أما عن منطقة الصدر فهي مبطنة ببطانة خفيفة نوعاً ما ومدعمة بالشيفون اللامع ، وبالتالي كان 

معظم جسدها بارزاً من أسفله ، وتفاصيله محددة للغاية ... ،،،
-عز بصدمة: ايييه ده ؟
-جانا بنظرات متحدية : ها ، رأيك ايه؟
-عز بحنق : زفت طبعاااااا
-جانا بضيق : ليه ان شاء الله ؟ ماله الـ dress، ماهو Stylish وشيك و...
-عز بنبرة حـــادة : انتي اتجننتي فعلاً .. هو حد قالك ان ده فستان ينفع يتلبس أصلاً ؟؟
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرهــا : عاجبني
-عز وهو يحامل التحكم في أعصابه : انتي مش شايفة نفسك ؟؟ يا بت ده... طب اقولهالك ازاي دي 

، ده عامل زي قميص النوم ، استحالة يكون فستان فرح 
-جانا وهي تضع كلتا يديها في وسط خصرها : وماله
-عز بتهكم : انتي ليه مصممة يوم ما تلبسي حاجة شفتيشي تكون مصر والدول العربية كلها بتتفرج عليكي 
-جانا وهي تمط شفتيها : هــــه 
-عز بل

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ا .. اومال ليه العربيتين متزوءين ؟؟
-عز باقتضاب: عادي ، اتفضلي

فتح عز الدين لجانا باب السيارة الأمامي لتركب في الأمـــام .. وما إن ركبت السيارة حتى أغلق 

الباب خلفها ، ثم دار هو حول السيارة وفتح الباب الأمامي الأخر وأمسك بالمقود ثم نظر إلى جانا 

بنظرات مختلفة ... بينما ......

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الأربعون:

بداخل الأتيليه ،،،،

رفضت جانا أن ترتدي الفتستان الذي انتقنه سهير لها ، وأصرت على أن ترتدي أخــر و...
-جانا وهي تشير بيدها : No... انا عاوزة من المجموعة اللي هناك دي 
-سهير بفزع : اييييييييييييييييييه 
-دينا بصدمة : What............. ؟؟؟
-جانا بثقة وتحدي : ييس ، زي ما سمعتوا من اللي هناك دووووول .......!!
-سهير بضيق واضح : لأ اكيد انتي اتهبلتي .. مينفعش يا جانا
-جانا مبتسمة : لأ ينفع أنطي
-دينا بتردد : بس ..بس .. عز هيعترض
-جانا بتحدي : مالوش فيه ، أنا العروسة ومن حق أختار الليعاوزاه زي ماهو بيلبس اللي ع مزاجه 

، يبقى محدش يتكلم
-سهير بتوجس : ربنا يستر بقى ومتحصلش مشكلة
-جانا بعدم اكتراث : أو تحصل ، مش هتفرق ، انا نفسي نخلص بقى من الشبكة السودة دي
-دينا متسائلة : ليه يا جوجو بس؟
-جانا : يالا بقى نشوف اللي ناقص
-سهير على مضض وهي تشير بيدها : يالا ، احنا ناقصنا نجيب آااا...و.....و.... 


دلفت سهير خارج الاتيليه بعد أن حجزت الفستان الذي اختارته جانا لنفسها ، كانت سهير متوجسة 

خيفة من ردة فعل من سيراها وهي ترتديه ، ولكن ما باليد حيلة ، فجانا عنيدة للغاية ، وتسعى 

جاهدة لإفساد أي شيء ..
........................

في منزل حسين الدمنهوري ،،

عادت سهير ومعها الفتاتين إلى المنزل بعد أن قاموا بشراء ما يلزمهن ..
دلفت الفتاتين إلى غرفتهما ، بينما توجهت سهير إلى غرفة زوجها و...

-حسين متسائلاً : كله تمام يا سوسو ؟
-سهير وقد بدى عليها التعب : اه الحمدلله يا حاج ، يااااااااااه ، دوخنا والله ، تعبنا من كتر اللف ع 

المحلات ، وجانا دوختنا لحد ما اقتنعت 
-حسين وهو يربت على ظهرها : معلش يا سهير انتي عارفاها عروسة بقى وبتدلع 
-سهير بضيق : بس مش كده برضوه
-حسين بنبرة هادئة : ربنا يفرحنا بدينا ونتعبلها كده
-سهير وهي ترفع ببصرها للسماء : يااااااا رب ياااااااحاج يا رب
....................
وفي المساء ،،،،

قامت سهير بدعوة السيدات والفتيات لحضور حفلة حناء بسيطة من أجل جانا ، وكانت الموسيقى الخاصة بالأفراح مسيطرة على الأجواء ...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
ظلت سهير تجوب بين الحاضرات وتتلقى التهنئات منهن جميعاً و..
-سهير وهي تزغرد : عقبال عندكو يا جمااااعة ، لوووولوووولي 
-إحدى السيدات: لولوووووولي ، الف مبروك يا عروووسة
-جانا بقرف: ثانكس
-دينا وهي تدفعها من ذراعها : يالا يا جوجو Let's Dance..
-جانا وهي تشيح بيدها : ماليش مزاج
-دينا باستغراب : في عروسة ميبقاش ليها مزاج ترقص في ليلة حنتها
-جانا بحدة : آه ، أنـــا
-دينا بنبرة منزعجة : يوووه بقى ، وانا مش هسيبك ، com'n girls let's dance..

استمرت سهير في إطلاق الزغاريد ، ومشاركة ابنتها الرقص والغناء مع الحاضرات ...
-سهير: لووووووولووووولي 

كان الجميع يشعر بالسعادة فيما عدا جانا ، التي مازالت خائفة ومتوترة من المجهول .. كانت معهن 

بجسدها ، ولكن عقلها شارداً ظلت آلاف الأسئلة تدور برأسها ، ماذا ستفعل ان حدث ما رأته في

منامها ؟ كيف ستتصرف ؟ وكيف ستتعامل مع شخص لم تعرفه جيداً .. فقط بضع مواقف جمعتهم 

وكانت مليئة بالتوترات والمشاكسات ... والسؤال الأهم والأخطر كيف ستكون حياتهما معاً ؟؟؟


...............


جاء الصباح ليعلن أن اليوم هو اليوم المنشود .. بدأ الجميع في الاستعداد لهذا اليوم الهام ...

في فيلا يوسف الكيلاني،،،

انتهت عايدة من إرتداء فستانها السواريه الأسود وتأنقت جيداً لأنها والدة العريس ، ثم دلفت للأسفل 

لتجد يوسف قد انتهى لتوه من ارتداء حلته ، ويقف إلى جواره عز الدين و...
-عايدة وهي تتجه للباب : انا هسبق ع القاعة عشان استقبل الضيوف
-يوسف وهو يشير بيده : استني يا ديلة ، انا هاجي معاكي
-عز: اوكي يا ماما ، انا فاضلي حاجة بسيطة واروح مع ياسين عند الكوافير

انضم ياسين هو الأخر إليهم و..
-ياسين وهو يعدل من هندامه: انا جهزت ، يالا يا عريس 
-عايدة مبتسمة : عقبالك يا سينو
-ياسين وهو يرفع يديه بالدعاء : يسمع من بؤك ربنا
-يوسف: يشد عز حيله الأول يا ديلة ، وبعد كده ربنا يعدلها لياسين
-ياسين مازحاً : بلاش يا عمي يشده اكتر من كده ألا يتقطع
-عز وهو يمط شفتيه بضيق : ألا .. يالا يا خفة ، مش نقصاك !!

.................

عند مركز التجميل ،،،،،

قامت المصففة بتهذيب شعر جانا وتصفيفه ، وانتهت رفيقتها من وضع اللمسات النهائية على 

وجهها 
-المصففة رشا : ماشاء الله قمر
-جانا مبتسمة : ثانكس
-دينا بقلق : الفستان مكشوف أوي يا جوجو
-جانا على مضض وباقتضاب : عاجبني
-المصففة رشا : تحبي نحطلك التاج مع الطرحة الطويلة ولا القصيرة ؟
-جانا وهي تشير بيدها : القصيرة
-دينا بانزعـــاج : كمان .. طب خليها يا جوجو الطويلة عشان تداري شوية
-جانا بحدة : مالكيش فيه ، عاجبني كده
-دينا بتوجس : هتحصل مشكلة يا جانا لو عز شافك كده

كانت المصصمة رشا مشغولة بوضع التاج على

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصة_ماقبل_النوم 😴

دخل أحد لصوص إلى بيت امرأة عجوز, وقبل أن يشرع في سرقة بعض الأشياء في المنزل, أحست العجوز بوجوده

فقالت : ويل لي, كيف قضيت كل عمري بدون زواج ولا أبناء, فلو كنت تزوجت وأنا صغيرة لكان عندي الآن 3 أبناء, فكنت سأسمي الأول بكر والثاني عمر والثالث صقر,


فيكونون لي عونا على شدائد الحياة ومصائب الدنيا ويقضون لي احتياجاتي كلها

ثم صرخت بأعلى صوت : لا لا لا

حسنا فات الأمر, لأني كنت أخاف أن الزمان يفجعني بهم
فأظل أحزن وأقول : يا ويلي يا بكر يا إلهي أنقظني يا عمر, أنجدني يا صقر

وكان لهذه العجوز 3 جيران بهذه الأسماء فجاؤوا لإنقاض العجوز وأمسكوا اللص

بعد قرائة هذه القصة أنا متأكد أنك تخيلت نفسك مكان العجوز وفكرت في 3 أسماء جيرانك :)
فكرة هذه المرأة ذكية أليس كذلك ؟
#تصبحون_على_خير 😃❤

Читать полностью…

قصص وروايات✏

...
-دارين بعصبية : استحالة ده يحصل ، عز ده بتاعي انا لوحدي ،بتاعي .. He's mine.. مش 

هتيجي الجربوعة دي ع أخر الزمن وتاخده مني 
-لوجي محاولة تهدئتها : انسيه دونا ، في كتير غيره
-دارين بنبرة حادة وإصرار : لأ مش هنساه ، انا مافيش حد قالي لأ .. مش هسيبها تتهنى يوم معاه 
-ياسمين وقد حاولت تدعيمها : احنا في ضهرك يا دونا .. شوفي عاوزة ايه وهنعمله عشانك
-دارين متسائلة : فين حازم ؟ انا عاوزاه الوقتي حالاً 
-لوجي وهي تمط شفتيها : I don't know 
-دارين بلجة آمــرة : اعرفيلي هو فين الوقتي 
-لوجي بقلق : اوك .. هحاول أوصله
-دارين بحدة : مافيش هحاول ، في هنفذ فوراً
-لوجي وهي تشير بيدها : اوكي ، اوكي ، بس بليز calm down, اعصابك يا دونا
-دارين وقد نفذ صبرها : تتحرق أعصابي ، المهم متتهناش البيئة اللوكال دي على عز

.............................

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

تحدثت عايدة هانم مع السيدة سهير عبر الهاتف لتهنئتها بأمر الزيجة المرتقبة غداً و...

-عايدة عبر الهاتف : الف مبروك يا سهير هانم
-سهير هاتفياً بنبرة سعيدة : الله يبارك فيكي يا عايدة هانم
-عايدة متسائلة : في حاجة العروسة محتاجها نجيبهالها
-سهير: الحمدلله كله تمام مش ناقصها أي حاجة عمها حسينالله يباركله جابلها كل اللي كان نفسها 

فيه
-عايدة مبتسمة : ربنا يخليه ليها .. احنا خلاص بقينا أهل يا سهيرهانم ، وجانا زي بناتي بالظبط 

هتكوني مطمنة عليها معايا
-سهير بفرحة : ده العشم برضوه يا عايدة هانم

.................

في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،

قرر حسين أن يأتي لزيارة يوسف الكيلاني زيارة مفاجئة، والحديث مع عز الدين في أمــر ما و..
-يوسف وهو يصافحه : طب مش كنت تقولي يا سحس بدل ما تيجي بنفسك
-حسين وهو يبادله التحية : تسلم يا جوو ، احنا واحد ياخويا
-يوسف مبتسماً : لأ وبقينا أهل كمان
-حسين ضاحكاً : ههههههههه الحمدلله 
-يوسف بنبرة فرحة : والله نورتني بزيارتك دي
-حسين متسائلاً : الله يكرم أصلك يا جوو ، قولي هو عز موجود ولا لأ
-يوسف وهو يوميء برأسه : لأ موجود بيظبط نفسه ، ماهو العريس بقى ههههههه
-حسين مبتسماً : الله يسعده يااا رب ، معلش يا جوو يا حبيبي ينفع تناديه عاوز أتكلم معاه كلمتين كده 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-يوسف وقد نهض من مكانه : وماله يا سحس ياخويا .. ثواني أناديه
-حسين وهو يشير بيده : اتفضل ، خد راحتك 

صعد يوسف إلى غرفة ابنه بعد أن انصرف من غرفة الصالون ، دلف يوسف إلى الغرفة ، ثم طلب 

من ابنه النزول ومقابلة المهندس حسين الدمنهوري و...،،،
-يوسف وهو يشير بيده : سيب اللي في ايدك الوقتي وانزل لعمك حسين تحت ،هو أعد منتظرك
-عز باستغراب : خير يا بابا ، هو في حاجة حصلت؟
-يوسف وهو يمط شفتيه : والله يا بني ما أعرف 
-عز وهو يوميء برأسه : حاضر ، انا نازله ..

استغل ياسين الفرصة ووقف بجوار يوسف ، ثم أمــال ناحيته قليلاً و...
-ياسين متسائلاً : وانا يا عم يوسف هتشوف موضوعي امتى؟
-يوسف وهو ينظر إليه : مش أما أخلص من عز الأول أبقى أشوفك.
-ياسين بتهكم : ايوه يا عم خلاص بعد ما المصلحة قُضيت مابقاش في كلام ما هو خلصت مصلحتي 

من عند جارتي 
-يوسف وهو يشير باصبعيه : اصبر يا بني ، لسه شوية 
-ياسين ساخراً : اه ، ماهو انا عامل زي اللبن الرايب ، لا أهل ليا ولا قرايب
-يوسف بحدة : ايييييييه ، اصبر على رزقك بقى متستعجلش !! 
-ياسين على مضض : ماشي يا عمنا اديني صابر وساكت ...
-يوسف : ربنا يهديك
..................

نزل عز الدين الدرج مسرعاً بعد أن بدل ثيابه ، ثم توجه إلى غرفة الصالون حيث جلس حمــاه 

المهندس حسين الدمنهوري ،،

-عز وهو يصافحه : أهلا وسهلا يا عمي نورتنا والله 
-حسين وهو يحتضنه : الله يخليك يا بني

أشــــار عز الدين للمهندس حسين بالجلوس على الأريكة ، وجلس هو على الأريكة المجاورة و...
-عز متسائلاً : خير يا عمي في حاجة ؟
-حسين وهو يربت على فخذه : لأ يا بني ، اطمن مافيش اي حاجة ، انا بس كنت عاوز أقولك كلمتين
-عز : اتفضل يا عمي ، أنا سامعك

صمت حسين قليلاً ليلتقط أنفاسه ، ثم بدأ بالحديث مجدداً بنبرة هادئة و...
-حسين بصوت هاديء : بص يا عز يا بني .. جانا دي غير أي حد ، مهما كانت قدامك تبان قوية 

وبايعة القضية ، إلا انها في الأخر بنت طيبة جداً ، انا مش بدافع عنها ........
-عز مقاطعاً: يا عمي آ......
-حسين وهو يشير بيده : لو سمحت يا بني متقاطعنيش ، اسمعني للأخر
-عز وهو يتنحنح : آآآ..احم.. أسف ، اتفضل كمل يا عمي 
-حسين مكملاً بنفس النبرة الهادئة : تسلم يا بني، زي ماقولتلك جانا طيبة ومحتاجة اللي يحسسها 

بالأمان والحب ، هي عاشت جزء كبير من حياتها بره ، ابوها الله يرحمه كان تعبان وكانت مسؤلية 

تربيتها على أمها .. وطبعا انت عارف اللي عايش بره بيكون نظامه ايه في التربية ، ورغم ده البنت 

طلعت شبه أبوها مش زي أمها ، أمها الله يسامحها بقى مكنش يفرق معاها عاصم ولا حتى

Читать полностью…

قصص وروايات✏

بها ،،
- عز بحدة : فاكرة يا بنت الـ...... القلم ده ،( طرااااااااااااااخ ) ، والقلم التاني ( طراااااااااخ ) ، انا 

منستهمش ، ( طرااااااااااخ )

تأوهت جانا من الآلم كثيراً ، وحاولت أن تضع يدها على وجهها لتحميه ولكن دون جدوى و... 
- جانا بصريخ: آآآآآااااااااه 
- دارين وهي تصفع جانا : You deserve it B****، طرااااااااااخ
- جانا متآلمة : اااااه ، سيبوني ، ااااااااااااه

ظل عز الدين ممسكاً لجانا من ذراعها ، بينما حاولت هي أن تهرب منه ، ولكنه أدار ذاعها للخلف ، 

وأحكم قبضته عليها و..
- عز وهو يشير بيده : هاتي الـ Cameraيا دونا عشان هنعملها فيلم قصير ينزل ع اليوتيوب 
- دارين بنظرات خبيثة : Don't worry babe.. انا مجهزاها 
- جانا ببكاء مرير : لااااااااااا .. حرام عليكو 
- عز: متخافيش دي زي شكة الدبوس ، فضيحة تليق ببنت الدمنهوري ، هتبقى منورة الـ social 

media ، و...و.. ههههههههههههه
- دارين بابتسامة شيطانية : يالا يا عز ، Let's Start
- عز: عاوزك تأدي كويس عشان عمك يكون فخور أكتر بيكي ، ده مش بعيد يموت فيها لما يشوفك 

بالمنظر ده ، تخيلي كده يفتح النت الصبح يلاقي بنت اخوه صورها وأفلامها منورة الدنيا ، لأ ومش 

أي أفلام ههههههههههههه ، أفلام تجيب القاضية ....... وهيتكتب تحتها انك مش بنت بنوت ، انك 

سكاند هاند و used.. تخيلي شكل عمك اما يعرف ان بنت اخوه المتربية والمحترمة بطلة في... لا 

مؤاخذة !!!!!
- دارين بخبث وسعادة : واو ، هتبقى حاجة amazing 
- جانا بصريخ وبكاء مريرين : حرااااام عليك ، خاااااف ربنا، حرااااااام
- عز بضيق : مش كفاية خليتني اكتب ع نفسي مليووون جنية وانتيمتسويش عندي جنية واحد ، 

لازم اخد حقي تالت ومتلت منك 
- جانا : مش عاوزة حاجة منك ، هاكتبلك تنازل عنهم ، بسارحمني وسيبني
- عز : هسيبك بس لما أخلص عليكي وأدمرك وأحرق قلبك على حبايبك
- جانا: لأ ، بليز ، ارجووووك ، حرااااااااااااااااام
- عز وهو يقترب من جانا بوجه شيطاني مرعب ومخيف : نهايتك....على..ايدي.. زي ما وعدتك 

هاهاهاها .. وأنا بنفذ على طوووول
- جانا بصراخ حــــاد : لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا.... ............ 

â—کâ—کâ—ک أمسك عز الدين بجانا ، ثم مزق فستانها ، وألقاها على الأرض ، وانحنى فوقها ، وبدأ يقبلها 

بعنف ، وهي تحاول مقاومته وابعاده عنها ، ولكنها كان يضربها بشدة ، ظلت تتلوى أسفل منه ، 

ولكنه كان يتعمد ضربها أكثر لتنهار قواها ،وحاول تثبيت ذراعيها ، ووقفت دارين إلى جوارهما 

وهي ممسكة بالكاميرا تسجل ما يدور بسعادة بالغة .. 
تمكن عز الدين من جانا ، واعتدى عليها بوحشية ، وبعد أن فرغ منها ، تركها ممزقة الملابس ، 

مجروحة خارجياً وداخلياً ، ثم قام بجرها من شعرها وألقاها خارج الفيلا بحالتها الرثة والمزرية 

وصوت ضحكاته الشيطانية الخبيثة تخرق آذانها ، وقف دارين تنظر إليها بإستعلاء ، ثم استندت 

على كتف عز الدين ،وعلى وجهها ابتسامتها الصفراء 
- جانا ببكاء : حرام عليك ، متخلنيش امشي كده في الشارع ، ارحمني بليز
- عز وهو يمسك بالكاميرا : صورة للبروفيل يا ...يا... قطة
- دارين وهي تلتقط لها صورة: هنعمل كولكشن رائع يا بيبي
- عز وهو يبتسم لها : شووور يا دونا
- جانا بنبرة متوسلة : حرام عليك أنا أسفة ، أنا أسفة عن كل حاجة عملتها بس متعملش فيا كده 
- عز وهو يلوي شفتيه : مبقتيش الوقتي تلزميني ، انتي طالق .. سمعاني، طاااااااااااالق
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

â—کâ—کâ—ک ثم أغلق الباب خلفها بقوة ، وظلت جانا ترتعد من الخوف لا تدري إلى أين تذهب في هذا 

الوقت المتأخر ، وكيف تعود لبيت عمها بهذا الشكل 

أشفق أحد المــارة على جانا وأعطاها هاتفه المحمول لكي تطلب من ينجدها ، فاتصلت جانا بدينا و..
- جانا هاتفياً : الوووو ، دينا ، انتي معايا؟
- دينا بحدة : متطلبيناش تاني ، انتي فضحتينا ، ليكي عين تورينا وشك ، انسي انك تعرفينا 
- جانا برعب : محصلش اي حاجة ، ده كدب ، كدب والله وافترى
- حسين وقد أمسك بالهاتف : انسي ان ليكي عم أصلاً ، انتي موتي بالنسبالنا ،موووتي ، منك لله يا 

شيخة ، عملنا فيكي ايه لكل ده .. خسرت شغلي وسمعتي وضيعتي كل اللي عملتوه في سنين بسببك 

انتي ، ايوه انتي !!
- جانا ببكاء حـــاد : لااااا يا عمي انا معملتش حــ....
- حسين بحدة : اخرررررسي 
- سهير وقد أمسكت هي الأخرى بالهاتف : عاوزة ايه تاني ، ده انا كنت بحبك اكتر من بنتي ، 

عملتي فينا كده ليه ، ربنا ياخدك ، ربنا ياخدك 
- جانا برجـــاء: يااااا انطــ..... .... ألووووو ، الووووو
شعرت جانا بالضياع ، بأنها فقدت في لحظة واحدة كل حياتها، تهدمت أحلامها ، شعرت الآن بمرارة 

اليتم ... هي لا تستحق هذه الحياة .. هم لايستحقون أن تأذيهم بهذا الشكل .. 
لذا قررت أن تتخلص من حياتها ... و... و ....تـ.نـ...تـ..حــ...ر â—کâ—کâ—ک

في تلك اللحظة استيقظت جانا وهي تتصبب عرقاً وأنفاسها م

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثامنة والثلاثون:


ذهبت جانا لغرفتها ، وظلت ماكثة بداخلها وهي سعيدة للغاية ، تمددت على الفراش ، وبدأت تعبث

بخصلات شعرها بأصابعها وهي تفكر فيما هي مقبلة عليه من حياة زوجية سعيدة .. 

بدأت جانا تغفو قليلاً ، تثاءبت ثم وضعت يدها على فمها ، وبدأت تستسلم للنوم رغم شعورهـــا 

بالتوتر، غطت جانا في نوم عميق ، ولكنها رأت في منامها حلماً أزعجها ...

â—کâ—کâ—ک رأت جانا في منامها أنها تُزف إلى عز الدين ، ثم انتقل كلاهما للعيش سوياً في فيلا جديدة لم 

ترها من قبل ، ولا تشبه تلك الفيلا التي يعيش فيها عز وعائلته ، وفور دخولها إليها حتى صاح بها 

عز الدين: 
- عز بلهجة آمــرة : انجري على جوه يا هانم ...
- جانا بتوتر : نعم ؟ ايه معنى كلامك ده ؟
- عز بصوت مخيف : معناه يا حرمة ان ايامك السودة بدأت دلوقتي
- جانا بقلق : يعني ايه ، انت مش بتحبني؟
- عز بحدة : انتي اتهبلتي ، انا مش بتاع حب ولا كلام فارغ من ده
- جانا وهي تبتلع ريقها بصعوبة : اومال اتجوزتني ليه ؟
- عز بثقة : عشان اذلك وأكسرك !!
- جانا بأعين دامعة : طب ليه ؟ انا عملتلك ايه؟
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
- عز: عملتي كتير ، وانا منستش حاجة واحدة م اللي عملتيهافيا
- جانا بقلق : بس أنا مستهلش منك كده؟
- عز بنبرة حـــادة : انتي مفكرة نفسك ايه ، ده انا عزالدين الكيلاني اللي مافيش ولا واحدة قالتله لأ 

ابداً ، مافيش واحدة اتجرأت عليا ، كلهم بيترموا تحترجلي وانا أدوس عليهم وأفعصهم بجزمتي ، 

وأنا فوتلك كتير واستحملت كتير لحد ماوقعتك
- جانا متساسلة بخوف : يعني انت كنت بتضحك عليا؟؟
- عز بثقة : طبعاااااا ، ودي عاوزة سؤال ، انتي أول واحدة اتجرأت وحاولت تحطم غروري .. 

غروري ده سر كبريائي ، غروري ده خط أحمر ممنوع تجاوزه.. لكن انتي حطمتيه بكل بساطة ، 

وكان لازم أنتقم منك
- جانا بتوجس : وذنب عمي ايه وعيلتي انك تنتقم منهم ؟؟؟
- عز ببرود : ذنبهم انهم عيلتك .. انتي كان صعب اوصلك إلا من خلالهم ، كل الطرق كانت متقفلة 

في وشي .. ماكنش قدامي إلا كده ، عشان اعرف اكسرك وأدمرك انتي وكل اللي بتحبيهم ...
- جانا بصريخ : حرااام عليك ... حرااااااام عليك .. انامستهلش كده!

أمسك عز الدين جانا من شعرها ، ثم جذبها بعنف للداخل و...
- عز وهو يمسكها من شعرها: انتي لسه شوفتي حاجة ، انا هاخ دحقي منك الأول وبعد كده أرميكي 

في الشارع ، بس مش قبل ما أفضحك وأفضح عمك وأدمره في السوق 
- جانا وهي تحاول التخلص من قبضته : لأ يا عز ، بليز ، انا مش مشكلة لكن عمي لأ ميستهلش 

الأذية !!

ترك عز الدين جانا بعد أن ألقاها بحدة على الأرض ليرتطم جسدها بشدة فتتآوه من الآلم ... ثم نظر 

إليها بنظرات كلها شراسة و..
- عز بنظرات شرسة : أي حد من طرفك هدمره ، ده انا جيت على نفسي أوي عشان اقدر أوصلك 

استحملت رزالة اللي اسمه ميزو وغتاتة الطور وسقالة قريبتك عشان بساخليكي تقعي زي الفار في 

المصيدة ، يااااااه يا جانا ده انا عملت اللي محدش يتخيلاني اعمله بس عشان انتقم منك .....!!
- جانا وهي تضع يديها على أذنيها : بس بقى كفاية مش عاوزة اسمع حاجة !
- عز وهو يبتسم ابتسامة شيطانية : لأ هتسمعي غصب عنك ... وشوفي كمان المفاجأة اللي انا 

محضرهالك ...

اقترب عز الدين من جانا مجدداً ، ثم مد ذراعه وأمسكها عنوة من ذراعها ، وجذبها بعنف ناحيته 

و...
- جانا وهي تقاومه : مش عاوزة حاجة منك ، ابعد عني ، ابعد عني !!!
- عز وهو يضغط على ذراعها بقسوة : مش بمزاجك ، شوفتي جبتلك مين ليلة دخلتك
- جانا بعصبية : مش عاوزة اشووووف

أشـــار عز الدين بيده لفتاة ما تقف على بعد لكي تدلف إلى الداخل و....
- عز بنبرة عالية وهو يشير بيده : تعالي يا دارين ، دي بقى مراتي دونا ، مش أنا نسيت أقولك اني 

متجوزها !

نظرت جانا إلى عز الدين بأعين مصدومة ، ظلت تصرخ عالياً و..
- جانا بصراخ حاد : لاااااااااااااااااااااا
- عز بلؤم : الليلة ليلتك يا قطة ..

اقتربت دارين من عز الدين الذي أحاطها من خصرها بذراعيه ، واستندت هي بذراعها على كتفه و..
- دارين بابتسامة شيطانية : انا جاهزة يا بيبي لكل اللي اتفقنا عليه
- عز وهو يبتسم لها : برافو دونا 
- جانا بصريخ : انت شيطاااااااااااااان ، شيطااااااان
- عز بتهكم وثقة : يا قطة ده الشيطان جمبي ميجيش حاجة ، ده بيتعلم مني
- جانا وهي تشير بيدها : كفااااااااية ، ابعدوا عني
- دارين: I'm ready، يالا عز Let's do it 
- جانا وهي تتراجع للخلف : ابعدوا عني ، ابعدوااااااا


â—کâ—کâ—ک اقترب كلاً من عز الدين ودارين من جانا بخطوات بطيئة ، كانت جانا تحاول أن تفلت منهما 

ولكنها سقطت على الأرض ، ظلت تزحف للخلف بذراعيها ، وهي تنظر إلى كلاهما برعب شديد .. 

حاولت جانا أن تهرب منهما ولكنهما حاصروها ، انحنى عز الدين بجسده عليها ، ثم امسكها من 

ذراعيها ورفعها إليه ، وأخذ يوليها الصفعات المتتالية على وجهها وهو يصرخ

Читать полностью…

قصص وروايات✏

، واكتست وجنتها بالحمرة قليلاً ، حاولت أن تبدو أمامه غير عابئة لما 

يقول و... 
-جانا وهي تتنحنح :آآآ.. احم ... اتلم وخليك جينتل ، واطلع بالذوق
-عز بثقة : سوري .. أنا أعدلك هنا ...
-جانا محذرة : لو مامشتش حالاً هاحميك بالمياه
-عز بخبث وقد اقترب منها : الله ، ده يوم المُنى
-جانا على مضض : صايع
-عز مبتسماً : قولي قولي .. واخد ع كده 

لم تتحمل جانا تلميحات عز الدين ولا نظراته الثاقبة والمتفحصة لها ، فقامت بكل غل بإلقاء عز 

الدين بالمياه الموجودة في الوعــاء المخصص لتنظيف النجف فوق رأسه و...
- طششششششششش


صُعق عز الدين مما فعلته جانا ، فتراجع للخلف ، ونظر لها بكل حدة و...
-عز بضيق واضح : يااااااااااااا مجنونة 
-جانا وهي تعقد ساعديها أمام صدرها : أنا حذرتك من الأول ، وانت اللي عملتلي فيها دكر بط .. 

اشررررررب بقى
-عز بتهكم : دكر بط !! 
-جانا بفخر : هع هع هع !! يدوب تمامك 
-عز بضيق بالغ : وترجع تزعل بعد كده من اللي بعمله فيها ...
-جانا بتوتر : آآآ.. قصدك ايه ؟

أزاح عز الدين المياه عن رأسه ، ثم بدأ يقترب من جانا بخطوات بطيئة و...
-عز وقد اقترب منها: اطمني مش هعملك حاجة
-جانا بتهكم : أهاااا .. لأ مابقتش باكل م الأونطة بتاعتك دي
-عز: أونطة ! انتي واثقة انك كنتي عايشة بره وخريجة لغات؟؟؟
-جانا وهي توميء برأسها : أينعم !!
-عز ضاحكاً : هههههههههههههه طالما فيها أينعم يبقى أنا كده اطمنت
-جانا ساخرة منه : يالك من شنقيط !!!!!!!
-عز مازحاً : ايه شنقيط دي ؟ اوعى تكون شتيمة أبت !!
-جانا: معرفش ، هي بتتقال كده .... الله ، انت بتعمل ايه؟؟؟؟

استغل عز الدين الفرصة وانشغال جانا بالرد عليه دون أن تلاحظ في أنه كان قد اقترب منها بالفعل ، 

وأمسك بالسلم الحديدي بقبضة يده ، ثم لف ذراعه الأخــر حول خصرها وحاول نزعها عنوة من 

على السلم ، وما إن نجح في نزعها من عليه حتى أرخى يده عن السلم ووضعها أسفل ركبتي جانا ،

ثم حملها بين ذراعيه ، وضمها أكثر إليه ..

ظلت جانا تركل بقدميها في الهواء محاولة أن تتحرر من قبضته المحكمة عليها بشدة و... 
-جانا وهي تتلوى بين ذراعيه : انت اتجننت ، ايه اللي بتعمله ده ؟
-عز بتحدي : ماهو انا مش هسيبك إلا لما توافقي ، ان شالله نفضل طول اليوم كده.
-جانا بقلق وهي تحاول النزول : لو سمحت عيب كده ، نزلني من فضلك
-عز بإصرار : مش قبل ما توافقي الأول
-جانا باستغراب : اوافق على ايه ؟ 
-عز مبتسماً : على ان دخلتنا تكون أخر الأسبوع
-جانا: impossible مش هيحصل
-عز: وايه ياختي اللي هيخليها متحصلش؟
-جانا وهي تنظر إليه : أهوو ، شوف انت بتقول انا اختك .. ازاي ينفع بقى يا حلو
-عز بضيق : هو انتي ليه بتحسسيني ان احنا أصلا مش متجوزين
-جانا بنبرة جادة : ماهي دي الحقيقة.
-عز مبتسماً : لأ احنا ناقصنا بس الفرح ويبقى كده تمام
-جانا بتهكم : لاياخويا ، انا مش مستغنية عن عمري معاك ، وبعدين حوماية بليفة ولا جوازة 

بتكتيفة !!!!
-عز وهو يمط شفتيه : نعم ؟ يالهوي ع أمثالك ، بيئة فحت ...
-جانا بتحدي وعِنــاد : هو ده اللي عندي وان كان عاجبك ، سيبني بقى اشوف اللي ورايا 
-عز وهو يشير برأسه نافياً : تؤ 
-جانا بنبرة تهديد : هنادي على انطي سهير!
-عز بفخر: ماهي عارفة 
-جانا بقلق : عارفة ايه ؟
-عز: عارفة انك معايا الوقتي وعمك كمان عارف وموافق ومؤيد ومشجع و..
-جانا مقاطعة: بسسسسس
-عز بنبرة واثقة : من الاخر كده مقدامكيش حل تاني غير الموافقة
-جانا بغيظ : وان ماوافقتش؟
-عز: هفضل شايلك كده لحد ما يجي عمك وابويا ونتمسك آداب!
-جانا باقتضاب : صفيق
-عز مكملاً : وشنقيط ، وتنح وبارد وثقيل ومنيل و.. كملي كملي .. برضوه انا هفضل كده 

ظل عز الدين حاملاً لجانا بين ذراعيه ، ومستمتعاً بقربه الشديد منها ... حاولت هي جاهدة أن تتحرر 

منه ، ولكنه لم يهتم بمقاومتها الضعيفة أمام قوته ... 


ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
...............

وبينما هما منسجمان في نقاشهما سمع كلاهما صوت باب المنزل يُفتح .. فتوترت جانا كثيرأ 

وارتبكت ، ولكن أصر عز الدين أن يبقى كما هو حاملاً إياها بين ذراعيه و...
-جانا بتوتر وهي تهز ساقيها بعنف : في حد جه بره ، لو سمحت انهي المهزلة دي حالاً
-عز متحدياً : مهزلة !! هو انا بسرق ؟؟ طب بالعند فيكي هفضل كده 
-جانا بقلق : بليز عز ، put me down 
-عز بلكنة صعيدية : لــــع يا بنت الدمنهوري
-جانا بلهفة وتوتر : خلاص موافقة موافقة ، بس نزلني بقى
-عز غير مصدقاً : اييييه ، سمعيني تاني
-جانا بضيق : انجزززز بقى
-عز وهو ينظر بنظرات عاشقة : مش هنجز غير لما أسمعك بتوقليها تاني
-جانا على مضض : يوووه ، أنا موافقة ، ارتحت 
-عز وهو يمط شفتيه : مممممم ، لأ لسه مش عجباني ، قوليها بدلع
-جانا بضيث : الله يخدك ، هتفضح
-عز بتحدي : ميهمنيش

اضطرت جانا أن ترضخ لطلب عز الدين ن وتحدثت معه بنبرة مليئة بالدلال و....
-جانا بدلع ودلال : أنا موافقة يا عز
-عز: ايوووه

Читать полностью…

قصص وروايات✏

في انتظاره ..ربنا يسعدهم ويتمم 

فرحتهم ع خير
-حسين : طيب يا سهير ، هاقفل أنا الوقتي ونتكلم بعدين
-سهير : ماشي يا حاج ، في رعاية الله


ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
..................

أنهت سهير المكالمة مع زوجها ، في القت الذي تسائلت فيه دينا عن تلك المكالمة و..

-دينا مقاطعة: مين يا مامي؟
-سهير بنبرة عادية : ده ابوكي يا دودي 
-دينا متسائلة : كان عاوز حاجة؟
-سهير والفرحة تبدو على وجهها: لأ مافيش بيطمن عليا
-دينا غامزة : ياسوسو .. عليا برضوه؟
-سهير وهي تلكزها : بنت !! هاااا .. سيبيني بقى أشوف اللي ورايا ...

أسرعت سهير في خطواتها ، واتجه ناحية غرفة جانا و..
-سهير بنبرة عالية : ياااااااا جااااااانا ، ياااااا جانا
-جانا: ييس أنطي 

لحقت دينا بوالدتها عند غرفة جانا ، ووقفت تستمع إلى ما تريد و..
-سهير وهي تشير بيديها : بصوا بقى يا بنات ، عاوزين نروق البيت ، ونضفه لأحسن التراب 

واكله..
-جانا باستغراب : واكله ازاي يعني؟
-سهير بنبرة حادة نسبياً : بطلي لماضة .. روحي روقي أوضتك وامسحيها وجمعي الهدوم اللي 

عاوزة تتغسل وبعد كده خدي السلم ولمعي النجف اللي في الصالون .. وانتي يا ست دينا ، خدي 

الجردل والموب ونضفي الصالة بعد ما تنضفي الـ Living 
-جانا بضيق : يوووووه
-دينا على مضض : الله بقى يا مامي ، هو احنا اللي هنضف ، فين سنية؟؟
-سهير بنبرة آمـــرة : سنية النهاردة أجازة مش هتيجي عشان أمها عيانة ، فمش معقول يبقى 

عندي شحطتين كبار زيكم وأشتغل لوحدي ... يالا كل واحدة تروح تخلصاللي قولتلها عليه 
-جانا ودينا وهما تمطان شفتيهما : اووووف
-سهير بحدة: يالا مش هقضيها كلام .....!

يتبع.....

Читать полностью…
Подписаться на канал