novels_stories | Неотсортированное

Telegram-канал novels_stories - قصص وروايات✏

4688

#قصص_وروايات♡✏ تحتوي قناتنا على العديد من القصص المنوعه والروايات الشيقه نتمى ان تنال رضاكم💜 🔥مانحلل حذف معرف القناه عند اخذ القصص🔥 💭تاريخ الانشاء ٥ نوفمبر ٢٠١٦ 🌟بوت التواصل :- @NovelsStoriesBot 🌟فهرس القناة:- @Novels_Story

Подписаться на канал

قصص وروايات✏

رة هادئة : بابا ممكن أدخل
-يوسف بضيق : اتفضل ، خير!
-عز بتردد : بابا ، انا ....انا فكرت كتير
-يوسف وهو ينظر إليه شزراً : ها ؟ 
-عز: بس ممكن نستنى ماما عشان تسمع بالمرة اللي هاقوله
-يوسف على مضض : طيب

دلفت عايدة هي الأخرى إلى المكتب ، ثم جلست على الأريكة منتظرة الأمر الهام الذي أراد عز الدين 

أن يتحدث بشأنه مع كلاهمــا ... ،،،،
-يوسف متسائلاً : ها ؟ كنت عاوز تقولنا ايه؟
-عايدة بقلق : خير يا عز؟

صمت عز الدين قليلاً ، يحاول ا، يتسجمع القليل من شجاعته التي عهدوه بها ، ولكنه كان مرتبكاً 

متوتراً لا يعرف كيف يبدأ الحديث .. 
لاحظ يوسف ارتباك ابنه ، لذا ...
-يوسف بحنق : ما تتكلم ، احنا مش فاضينلك طول اليوم !!!
-عز بنبرة مترددة : بابا ... بص ... أنا.. أنا..
-يوسف متسائلاً : انت ايه؟

أخذ عز الدين نفسا عميقاً ، استجمع به قوته وشجاعته و....
-عز على نفس واحد : بابا انا عاوز اتجوز جانا بجد !!
-يوسف باستغراب : طب ما انت متجوزها بجد؟
-عز مكملاً : لأ مقصدش ، قصدي نعمل الفرح والدخلة !

ارتسمت تعابير الفرحة على وجه عايدة و...
-عايدة بفرح: بجد !! بجد يا عز
-عز بثقة : اه والله يا ماما ، انا بحب جانا أوي ، ومقدرش استغنى عنها...

نهض يوسف من خلف مكتبه ، ثم توجه ناحية ابنه ، واحتضنه بحنية بالغة ، وربت على كتفه و...
-يوسف بنبرة سعيدة : مبروك يا بني ، الف مبروك
-عايدة بنبرة فرحة : يا ريتني كنت بعرف أزغرط ، كنت زغرطتلك من قلبي 

في نفس التوقيت دلف ياسين إلى المكتب وعلى وجهه علامات الفرحة ، ثم أكمل بـ ...

-ياسين وهو يدخل المكتب : أزغرطلكم أنا ..لووووووووولووولي...

أخذ ياسين يطلق زغاريد متتالية جعلت جميع من في الغرفة يضحكون على طريقته المازحة ...
-عز مبتسماً : الله ياخدك ، انت بتيجي امتى؟
-ياسين وهو يحتضن عز ومازحاً : أنا هنا من امبـــــارح ... مبرووووووووووك يا عريس ، انجز 

بقى خليني اعرف اتلم ع البت بتاعتي
-عز متسائلاً : بت مين؟
-ياسين وهو يربت على كتفه : بعدين هبقى أقولك ، بس نخلص منك الأول عشان أفوق لنفسي.
-يوسف وقد توجه ناحيه مكتبه : أنا هتصل بحسين أفرحه 
-عز مبتسماً : ماشي يا بابا ، بس من فضلك محدش يقول لجانا ، انا عاوز أفاجئها
-ياسين بتوجس : ياخوفي من مفاجأتك .. فاكر هه ؟
-عز محذراً وهو يشير بيده : ياسين ، لم نفسك بدل ما أخلي اسمك (ياسمين) !! أظنك فاهمني ، 

وساعتها لا هتنفع لجواز ولا لبطيخ

كور ياسين قبضتي يده سوياً ، وقام بإدارتهما في الهواء و...
-ياسين بنبرة حزينة : قادر وتعملها ، ما أنا عاجنك وخابزك كدهون.
-عز وهو يبتسم : كدهون !! بيئة .... زي ناس !!!

......................

ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
في شركة يوسف الكيلاني ،،،،،

اتصل يوسف هاتفياً بحسين لكي يبلغه بضرورة الحضور لمقابلته في مكتبه لأمــر عاجل ، وبالفعل 

حضر إليه حسين و......
-حسين متسائلاً : خير يا يوسف ، طلبت تقابلني ليه هنا؟ في حاجة حصلت ؟ وليه مقولتليش ع 

التليفون؟؟؟
-يوسف وهو يصافحه : طب قول سلامو عليكم الأول ..
-حسين وقد بادله التحية وبنبرة قلقة : يا سيدي سلامو عليكو ، ها في ايه بقى؟؟
-يوسف مبتسماً : عندي ليك أخبار يا سحس هتفرحك جدااااا
-حسين بقلق : خير يا يوسف ، طمني

وقبل أن يبدأ يوسف بالحديث دلف عز الدين إلى داخل المكتب ، ثم استأذن والده أن ...
-عز وهو يدخل المكتب : بعد اذنك يا بابا ، الطلعة دي عندي أنا..
-يوسف مبتسماً وهو يشير بيده : اطلع يا بني ، الله يسهله !
-حسين بقلق : عز !! خير؟
-عز بنبرة واثقة وجادة : يا عمي ، م الأخر كده انا بحب جانا أوي ، وعاوز نعمل فرحنا ونتجوز بقى

اعتلت الدهشة وجه حسين ، فهو لم يتوقع أن يطلب عز الدين هذا الطلب منه ، وخاصة عقب 

المشكلة الأخيرة التي حدثت في الساحل 
-حسين بدهشة: ايه ؟ بتقول ايه؟ ده بجد ولا اشتغالة ؟
-عز ضاحكاً : ههههههههههههه والله ما بشتغلك يا عمي ، انا عاوز أعمل فرحنا من بكرة لو حبيت
-حسين وقد نهض ليحتضنه : مبروووووووك يا عز، ده انت فرحتني والله 
-يوسف بنبرة سعيدة : ربنا يتمملك ع خير

أمـــال عز الدين على عمه حسين قليلاً و...
-عزبنبرة هادئة : عمي ... أنا عاوز أبلغ العروسة بنفسي 
-حسين غامزاً : هههههههههه ما أبلغها أنا
-عز مبتسماً : عشان خاطري يا عمي ، نفسي اشوف الفرحة في وشها 
-يوسف: آاااااه يا خلبوص
-حسين وعلى وجهه السعادة : حاضر يا بني ، بلغها بنفسك ما هي برضوه .... تبقى مراتك 
-عز وهو يربت على ساقه : ربنا ما يحرمني منك يا عمي 

................

في منزل حسين الدمنهوري ،،،

كانت سهير تتحدث مع حسين على الهاتف حيث أخبرها بـما دار في شركة الكيلاني و... ،،
-سهير هاتفياً بنبرة فرحة : بجد يا حاج حسين؟
-حسين هامساً : شششش ، وطي صوتك يا سهير لأحسن البنات يسمعوا
-سهير بعدم فهم : و أوطيه ليه ؟ 
-حسين : يا ستى عز عاوز يبلغ جانا بنفسه
-سهير وهي توميء برأسها : اها .. خلاص فهمت يا حاج ، احنا

Читать полностью…

قصص وروايات✏

كتفه : استنى هنزل اشوف في المطبخ أي حاجة
-عز وهو يمسد على شعر جانا: اطمني يا حبيبتي ، مش هيحصلك حاجة طول ما أنتي معايا ، 

وجوازنا هيبقى بجد مش بس ع الورق

غاب ياسين للحظات ، ثم عـــاد وهو ممسكاً بـ ....
-ياسين: اديني جبت فحل بصل ، حطه ع مناخيرها كده ، خليها تشمه 

صدم عز الدين من البصل الذي أحضره ياسين ، ولكن لم يكن أمامه أي خيـــار أخر سوى استخدامه 

في إفاقة جانا ، وبالفعل قربه من أنفها لتشتم رائحته .....

وضع عز الدين البصل على مقربة من أنف جانا التي بدأت تستعيد وعيها تدريجيا ...

بحث ياسين هو الأخر عن زجاجة مياه ليستخدمها في إفاقتها ، وبالفعل وجد زجاجة صغيرة 

موضوعة على الكومود ، فركض ناحيته ثم أمسك بالزجاجة وفتحها ، وألقى ببعض قطرات الماء 

على وجهها
-عز وهو يحاول افاقتها : جاااااانا ، سمعاني ، فوووقي ، جاااااانا
-ياسين وهو يشير بيده : جااااانا ، شممها بصل تاني 
-عز بضيق : ده انا كده هخنقها بريحته
-ياسين : يا عم اديها نفس خليها تصحصح أكتر
-عز بصوت مضطرب : جاناااااا .. جاااااانا

بدأت جانا تحرك رأسها قليلاً ، فتنفس عز الدين الصعداء و...
-جانا وقد بدأت تفيق تدرجياً : آااااه.. انت... آاااااه
-عز: متخافيش يا جانا انتي كويسة والله مافيش حاجة حصلتلك !

تمكنت جانا من فتح عينيها بصعوبة ، ونظرت أمامها فوجدت عز الدين وهو مائل عليها وعلى 

وجهه علامات القلق والاضطراب ، ثم اتسعت حدقتي عينيها وقد تذكرت ما فعله قبل لحظات معها ، 

فقامت بدفعه بعنف بكلتا يديها و....
-جانا وهي تدفع عز عنها: ابــ...ابعد عني .. ابعد !!

أمسك عز الدين بمعصمي جانا ، وجذبها ناحيته بشدة ، حاولت هي أن تهرب منه ، ولكنه لف كلا 

ذراعيه حول خصرها ليضمها إلى أحضانه و....
-عز حاضنا جانا: لأ مش هبعد عنك .. انا كنت بهزر معاكي

أجهشت جانا بالبكاء ، وظلت تضرب بكفي يدها على صدر عز الدين بحدة و...
-جانا وهي تبكي بحرقة : حرااااام عليك ، انا بكرهك ..بكرهك 
-عز وهو يضمها أكثر إليه : ششششش، متكلميش يا جانا .. شششششش

استمرت جانا في التنفيس عن غضبها ، وضرب عز الدين بيديها إلى أن استكانت مرة أخرى في 

أحضانه ، وأسندت رأسها على كتفه ...

غفت جانا مرة أخرى في أحضان عز الدين ، فأمالها قليلاً للخلف لينظر غليها ، ثم قبلها من جبينها 

، ونهض عن الفراش ، ثم أحكم ذراعيه حولها ، وحملها برفق بين ذراعيه ، ونزل على الدرج بعد 

أن دلف خارج الغرفة .. واتجه بها نحو سيارته ...

فتح ياسين باب السيارة الخلفي ليتمكن عز الدين من إدخــال جانا ، وبالفعل وضعها برفق على 

المقعد الخلفي ، ومسد على شعرهــا ، ثم أغلق الباب بهدوء ، وتوجه خلف مقعد القيادة ، وجلس في 

الأمام مع ياسين ، ثم ضغط على دواسة البنزين ، وقبل أن ينطلق بالسيارة نظر إلى جانا الغافلة في 

الخلف مرة أخيرة ... 



ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
..................

في السيارة ،،،، 
في الطريق إلى القاهرة ،،،،

كانت جانا لا تزال غافلة ، في حين كان عز الدين مسلطاً نظره على الطريق ، وبين الحين والأخر 

ينظر إلى جانا عبر المرآة الأمامية ... 

-عز محذراً : اللي حصل النهاردة ميتحكاش لحد ، مفهوم!!
-ياسين بضيق: جالك قلب تعمل فيها كده ؟
-عز بحدة : انا كنت بهزر
-ياسين بحنق: مافيش هزار بالشكل ده ، افرض كان جرالها حاجة وراحت مننا ، انت ما شوفتش 

شكلها ؟؟ دي كانت هتموت في ايدك من الرعب
-عز باقتضاب : بعد الشر .. 
-ياسين: شر ! اللي انت عملته ده هو الشر بعينه .. انا ندمان انــ..
-عز مقاطعاً بحدة : يااااااااااسين ، انا أسف .. دي..دي...كانت لحظة تهور مني 

ظل ياسين صامتاً للحظات ، وأشاح بوجهه بعيداً عن عز الدين ، وظل ينظر إلى الطريق الأخر و...


-عز وهو ينظر إليه : خلاص بقى يا ياسين ، انا اعتذرتلك يا سيدي ، وانت عارف اني مش بعتذر 

لحد بالساهل 

رمق ياسين عز الدين بنظرات ازدراء وحنق ، ولم يجب عليه .. 

-عز بنبرة هادئة : طب يا سينو هاتلي راسك ابوسها
-ياسين وهو يمط شفتيه : هــه 

أمــــال عز الدين برأسه ناحية ياسين بعد أن أمسك به من عنقه وجذبه ناحيته ، ثم ترك يده الأخرى 

الممسكة بعجلة القيادة وحاول تقبيل رأس ياسين و....
-عز مائلاً نحو ياسين ، وتاركاً عجلة القيادة : هااااااااات بقى ، مووووووووه
-ياسين برعب شديد : خلاص يا عز مسامحك والله مسامحك ، الله يكرمك بص قدامك وانت سايق ، 

انا مش مستغني عن عمري معاك 
-عز ضاحكاً : هههههههههههههه يعني خايف ع نفسك
-ياسين ببراءة : اه ياخويا ، انا عاوز اتأهل الأول وبعد كده ابقى أفكر في الانتحار
-عز غامزاً : ماشي يا عريس .....


#يتبع....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصص_وروايات ✏

#دعني_أحطم_غرورك


الحلقة الخامسة والثلاثون: 

في داخل شاليه عائلة الكيلاني ،،، 

تفاجيء عز الدين بوجود جانا بداخل غرفته ، فنظر إليها مصدوماً و...

-عز بصدمة : اييييه ده ؟؟؟ انتي بتعملي ايه هنا؟؟؟؟

صدمت جانا هي الأخرى حينما تفاجئت بصعود عز الدين إلى غرفته و...
-جانا بضيق واضح : انت ايه اللي جابك السعادي هنا؟
-عز بحدة : أنا جاي اوضتي ، انتي بقى جاية ليه ؟
-جانا بنبرة جادة وحــادة : انا جاية اخد الـ bag بتاعتي ، ولا مفكرني هسيبهالك!!
-عز وهو يشير بيده : طب اخلصي
-جانا بنبرة منزعجة وهي تشيح بيدها في وجهه : لأ براحتي ، انت مش هتتحكم فيا !!

جلس عز الدين على الأريكة محاولاً التحكم في أعصابة والسيطرة على نبرة الغضب التي تملكته 
-عز بضيق بنبرة هامسة : لله الأمر .. امسك نفسك يا عز .. كأنها هوا مش موجودة.
-جانا لنفسها بصوت خافت : اياكش تولع وانت واقف ومتلاقيش مطافي تطفيك وتكون في يوم 

أجازة 

ظلت جانا تعيد ترتيب أشيائها الخاصة داخل حقيبة سفرها الموضوعة على الفراش ، بينما ظل عز 

الدين ينظر إليها بضيق واضح .. 
-عز متسائلاً بنبرة آمــرة : ها خلصتي؟
-جانا: اه ، بس بطمن على أشيائي لأحسن تكون حاجة ناقصة كده ولا كده ، اصل مضمانكش 

الصراحة !
-عز بتهكم وهو يشير بيده : أشيائك ، انتي غبية أبت؟
-جانا بحدة : نعم بتقول ايه ؟
-عز غامزاً : بقولك الجاموسة بتشرب ايه ؟
-جانا بعفوية و ثقة بالغة : شووور لبن
-عز ضاحكاً : هههههههههههههه مش بقولك غبية .. الجاموسة آحاجة بتشرب مياه مش لبن !!!!
-جانا وهي تخبط جبينها بيدها: اووبس ، ده tricky question (سؤال خداع) .. زيك بالظبط

نهض عز الدين عن الآريكة ووقف في الجهة المقابلة لجانا من الفراش 
-عز بنبرة واثقة : عشان تعرفي ياماما ، احنا محترفين مش زيك amateur(هواة) 
-جانا بعد أن اطمئنت مما بداخل حقيبتها : كله تمام ..
-عز وهو يشير بكفي يده في الهواء : الحمدلله ، طلعنا نضاف اهوو !!

أغلقت جانا حقيبتها ، ثم سحبتها من على الفراش ، وتوجهت ناحية باب الغرفة بعد أن حملت 

حقيبتها بيدها ، ولكن كان عز الدين قد تحرك للأمــام ، فوقف في طريقها وسد عليها طريق الخروج 

بجسده و...،،
-جانا وهي تشير بيدها : وسع كده من سكتي خليني امشي!!

وقف عز الدين بجسده امــام جانا التي بدت ضئيلة امامه ، ثم نظر في عينيها بتحدي صارخ وبثقة 

بالغة و...
-عز بنبرة متحدية : وان ماوسعتش هتعملي ايه؟

أخذت جانا نفساً عميقاً حاولت فيه أن تستجمع شجاعتها وأن تبدو هادئة في انفعالاتها و...
-جانا بنبرة هادئة : لو سمحت ، انا أهوو بكلمك بكل أدب ، ممكن تحاسب!!
-عز بمكر : الله عليكي وانتي مؤدبة .. اهوو كده تعجيبني أوي
-جانا بهدوء : من فضلك



ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

نظر عز الدين إلى جانا بكل ثقة وهو يلوي شفتيه ، ثم مد يده بكل هدوء ناحية الباب ، وصفعه بحدة 

، فاضطربت جانا على الفور مما فعل و...
-عز وقد اغلق الباب: مش قبل ما نتحاسب!

تراجعت جانا إلى الخلف عدة خطوات بعد أن تركت حقيبتها تسقط من يدها ، وظلت تحدق في عز 

الدين بتوتر شديد و...
-جانا بتوتر: آآآنـ.... نتحاسب؟ آآآآآ.... قصدك ايه؟

ســـار عز الدين بخطوات ثابتة وبطيئة في اتجاه جانا ، وعلى وجهه علامات تحدي بالغة مما زاد 

من ارتباكها و..
-عز وقد بدأ يقترب من جانا: متخافيش مش هعملك حاجة ، انا بس...أنا
-جانا وهي تتراجع للخلف بقلق بالغ : آآآآ..... انت ايه ؟
-عز مقترباً منها ومبدياً اسفه: أنا .... أنا ....
-جانا محذرة وهي تشير بإصبعها : متقربش مني ، وإلا اقسم بالله هصوت ، عمي تحت ومامتك وكل 

العيلة ، هااااه !!
-عز مبتسماً ابتسامة واثقة : مافيش حد تحت
-جانا بصدمة وأعين جاحظة : يعني ايه؟ 
-عز بهدوء شديد : يعني كله بخخخ!!!

ارتعدت أوصــال جانا عقب كلمات عز الدين الأخيرة ، كانت تحدق بعز بأعين مرتعدة ومتوجسة 

خيفة مما هو ينتوي على فعله معها و...
-جانا وقد تملك الرعب منها: انت ناوي على ايه ؟انا..أنا... 
-عز بصوت رجولي عميق وهــاديء : اهدي ، متخافيش اوي كده، صدقيني مش هعملك حاجة

تضرك اوي ، هي بس هتــ....... 
-جانا بنبرة مرتعدة : تـ... تقصد.. آآآ.... اقصدك ايه؟؟؟؟؟
عز مبتسماً : فاكرة يا جانا أول مرة شوفتك فيها ، فاكرة طولة لسانك عملت ايه ؟ 
-جانا بأعين زائغة : آآآآآ........
-عز مكملاً بكل جرأة : يومها أنا لومت نفسي اني عملت كدهعشان معرفكيش ، بس المرة دي 

الصراحة مش حاسس بالندم ، أنا حاسس.....حاسس .. 
-جانا متوسلة لعز: بليز عز ، لو ...لو... لوسمحت فكرواهدى كده ، بلاش تهورك.
-عز: متخافيش ، انا مش هتهور ، أنا همل اللي عمل بس اللي عملته معاكي يوم حفلة عمك ع 

اليخت!

تلاحقت أنفاس جانا ، وظل يعلو صدرها يهبط ويعلو في توتر شديد خاصة وأن عز الدين قد أقترب 

منها كثيراً 
-جانا بأنفاس متقطعة : تـ...تقصد ايه؟؟

حاصر عز الدين جانا بذراعيه بعد أن استندت بظهرها على الحائط

Читать полностью…

قصص وروايات✏

عاوزك تعملي يا ديلة اللي هاقولك عليه الوقتي بالظبط!
-عايدة بقلق : خير يا جوو.
-يوسف مبتسماً : ان شاء الله خير ، بس متنسيش كل ده لمصلحة عز ابننا ..
-عايدة وهي توميء برأسها : اكييييد
................

•• في سيارة حسين الدمنهوري،،،

استقلت عائلة الدمنهوري السيارة ، ثم قادها حسين وتوقف أمــام شاليه عائلة الكيلاني و...
-حسين بلهجو آمــرة : انزلي يا جانا.
-جانا باستغراب : فين يا انكل؟
-حسين: انزلي هاتي الشنطة بتاعتك من عند عايدة هانم ، هي منتظراكي جوا.
-جانا بتردد : بــ... بس يا انكل ، ممكن ألاقي ..آآآآ....
-حسين مقاطعاً: اطمني ، لو قصدك عز هو مش موجود ، مافيش إلا عايدة هانم والمهندس يوسف 

جاي في الطريق.
-جانا وهي توميء برأسها : اوك 

بالفعل ترجلت جانا من السيارة ، وسارت بخطوات متثاقلة ناحية شاليه عائلة الكيلاني ، ثم دلفت 

إلى الداخل ، وما إن تأكد حسين من دخول جانا الشاليه ، حتى أدار محرك سيارته وانطلق بهدوء 

مبتعداً عن الشاليه تاركاً إياها هناك ...



ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
تعجبت سهير مما فعله حسين ، فنظرت إليه مندهشة و....
-سهير باستغراب : الله يا حاج؟ مش هنستنى جانا؟
-حسين بنبرة واثقة وهو هينظر امامه : لأ ، هنطلع احنا ع الطريق وهي هتحصلنا
-سهير متسائلة وبأعين مندهشة : هتحصلنا مع مين ؟؟؟
-حسين مبتسماً : هتجي مع آآآ........................................

.........

•• في داخل شاليه يوسف الكيلاني ،،،

دلفت جانا إلى داخل الشاليه ، فوجدت عايدة في انتظارها و..
-جانا مبتسمة : هاي أنطي ديلة !

لاحظت عايدة أن جانا تعرج قليلاً في خطواتها و...
-عايدة بقلق : هاي جانا حبيبتي ، ايه مال رجلك ، ايه اللي حصلك؟
-جانا بنبرة عادية : Nothing serious .. ان شاء الله يومين وتروق
-عايدة مبتسمة : سلامتك حبيبتي..
-جانا: أنطي ياترى الـ bag بتاعتي جاهزة ، أقدر أخدها؟
-عايدة وهي توميء برأسها : اه يا حبيبتي ، هتلاقيها أكيد فوق ، محدش جه جمب الـ stuff بتاعك 
-جانا بابتسامة مصطنعة : ثانكس أنطي ..

كانت جانا على وشك الصعود على الدرج حينما أوقفتها عايدة و...
-عايدة برجــاء : معلش يا جانا ، ممكن أطلب منك طلب؟
-جانا وقد التفتت إليها : ييس ، شور أنطي
-عايدة وهي تمسك برأسها بيدها : بليز جانا ممكن تعمليلي cup of tea ، عندي صداع رهيب 

ومش قادرة أقف ، ده لو أنا هتعبك بلاش منها sweetie
-جانا وهي تبتسم : No problem .. اوك ، انطي just a moment
عايدة بنبرة حانية : تسلمي يا جانا ..

توجهت جانا إلى المطبخ الملحق بالشاليه ، ثم بدأت في اعداد قدحاً من الشاي لها .. 
.......................

أنتهت جانا من عمل قدح الشاي لعايدة هانم ، وأعطته لها لكي ترتشف منه ، ثم استأذنت منها لكي 

تصعد للأعلى لكي تحضر حقيبتها ..

اومــأت عايدة برأسها ، وشكرتها على ما بذلت من مجهود ، ثم راقبتها وهي تصعد الدرج ... 
وحينما تأكدت عايدة من صعود جانا إلى الطابق الأعلى ، أسرعت بالخروج من الباب الخلفي 

للشاليه .. 
كان ياسين يقف في الخــارج منتتظراً أن يأتي دوره هو الأخر لكي يكمله و... ،،
-عايدة وهي تضع يدها على كتفه : ده دورك يا ياسين
-ياسين غامزاً وبثقة : جاهز يا أنطي ديلة يا سكرة ، بس متنسنيش أما اتزنق
-عايدةضاحكة : هههههههههه لأ اطمن ، يالا go and take your place ، باي
-ياسين وهو يوميء برأسه ويؤدي التحية العسكرية : عُلم وينفذ 
...........

أخذ ياسين ينتظر قدوم عز الدين ليكمل باقي الخطة التي اتفق الجميع عليها مسبقاً ...،،،،

-عز وهو يلكزه في كتفه : ما تسكت بقى ، انا مش ناقصك، هتقعد تندب حظك جمبي
-ياسين وهو يمط شفتيه : ده اقل حاجة اعملها ، مش مكفيك اللي عملتوه لأ وكمان وكستني معاك !!

-عز وقد سار بضع خطوات للأمـــام : انا قايم هطلع ألم حاجتي وماشي 
-ياسين وهو يشير بيديه : لم يا خويا ، خلاص ماهو المولد انفض.. !!!



ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

ترك عز الدين ياسين وسار للأمـــام ، ثم دلف إلى داخل الشاليه ليجمع أشيائه ومتعلقاته الخاصة ... 


ظل ياسين يتابعه بتمعن شديد إلى أن توارى عن الأنظار ، فابتسم ياسين ابتسامة خبيثة و أخرج 

ياسين هاتفه المحمول
-ياسين وهو يلوي شفتيه : كله آلسطا يا معلمي ....!

-يوسف هاتفياً : برافووو عليك يا ياسين
-ياسين بنبرة واثقة : عشان تعرف بس يا عمي انك اخترت صــــح !!
-يوسف بجدية : أنا متأكد منك يا سينو ومن قدراتك
-ياسين وهو يتنحنح : احم... احم... اخجلتم تواضعونا ، بس متنسنيش في وقت الزنقة 
-يوسف بتهكم : زنقة !! ظلمك اللي عملك مهندس.
-ياسين مازحاً : تُشكر يا عمي ، كلك ذوق والله .. دايماً مشجعني ع الرزيلة.
-يوسف ضاحكاً: هههههههههههه طب اقفل ، اقفل ، أه ومتنساش تبلغنا بأخر الأخبار !!
-ياسين وهو يوميء بالايجـــاب : اشطااااا 


............................ 
كان يشعر عز الدين بالضيق الشديد لما حدث ، وآلمه ك

Читать полностью…

قصص وروايات✏

فين؟

نـــظر ياسين إلى عز بنظرات منزعجة و...
-ياسين بنبرة حزينة : لامؤاخذة يا أسطى ، الشاليه كان زحمة ، فسبوها لنا مخضرررررة عشان 

نقعد لوحدنا كده ونستهوى ... !
-عز بحدة : ما تتعدل في كلامك !!
-ياسين وهو يندب حظه : قال جت الحزينة تفرح مالقتلهاش مطرح ، منك لله يا عز طفشت الناس 

كلها 
-عز بضيق: يووه بقى
-ياسين وهو يلطم : حتى البُنيّة اللي كنت عشمان تبقى ليا ، ابوها بسبب عمايلك السودة خدها معاه 

، هو أصلا مش طايقني خلقة من غير حاجة ، جيت انت كملت ع اللي فاضل، اه يا غلبك يا سينو ، 

ملكش في الطيب نصيب يا سينو، يمهل ولايهمل .....
-عز وهو يلكزه في كتفه : ما تسكت بقى ، انا مش ناقصك، هتقعد تندب حظك جمبي
-ياسين وهو يمط شفتيه : ده اقل حاجة اعملها ، مش مكفيك اللي عملتوه لأ وكمان وكستني معاك !!
-عز وقد سار بضعة خطاوات للأمــام : انا قايم هطلع ألم حاجتي وماشي 
-ياسين وهو يشير بيده : لم ياخويا ، خلاص ماهو المولد انفض.. !!!

ترك عز الدين ياسين وسار للأمـــام ، ثم دلف إلى داخل الشاليه ليجمع أشيائه ومتعلقاته الخاصة ... 
ظل ياسين يتابعه بتمعن شديد إلى أن توارى عن الأنظار ، فابتسم ياسين ابتسامة خبيثة و أخرج 

ياسين هاتفه المحمول
-ياسين وهو يلوي شفتيه : كله آلسطا يا معلمي ............................!!!!

كان يشعر عز الدين بالضيق الشديد لما حدث ، وآلمه كثيراً أن من تسبب بجرحهم هم الأقرب إليه ، 

صعد الدرج ، ثم توجه إلى غرفته ليجمع أشيائه ومتعلقاته ، ولكنه تفاجيء بـ ....
-عز بأعين مصدومة وفاغراً شفتيه : اييييه ده ؟؟؟ 
يتبع.....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصص_وروايات ✏

#دعني_أحطم_غرورك

الحلقة الثالثة والثلاثون:

أمسك عز الدين بجانا من معصمها ، وسحبها خلفه وهي تعرج بقدمها إلى خارج العيادة ...

حاولت جانا أن تحرر معصمها من قبضة يده الضاغطة بقوة عليها ، ثم بدأت توجه له السباب 

اللاذع و..

-جانا بحدة : انت انسان همجي ومتخلف و..... آآآآآآه

كور عز الدين قبضة يده في غضب ، وحاول أن يتحكم أكثر في نفسه ، ولكن للأسف لم يستطع عز 

الدين أن يسيطر على غضبه الذي قد ثار ثائرته ، حيث أرخى قبضته عن جانا ، ثم التفت إليها ورفع 

يده في وجهها ثم صفعها بحدة على وجنتها و....

-عز بنبرة غاضبة : انتي طـ..........

وهنا قاطعهم حسين:
-حسين بحدة وصوت جهوري آجش : عز ، جانا ، ايه اللي بيحصل يا ولاد هنا فهموني ؟
-عز بضيق: الهانم هتبقى تحكيلك عن سفالتها .. وع العموم... انتي... انتي طــ........
-حسين واضعاً يده ع فم عز : بس يا عز يا بني ، اسسسسسسكت متكملش !!!!

أبعد عز الدين يد عمه عن فمه بكل رفق و...
-عز مبعداً يد حسين : سيبني ياعمي أخلص وارتاح من الغلب ده ، خليها تروح تشوف حالها مع 

غيري بدل ما هي عاملة شريفة ع جوزها !!

أمسك عز الدين بعز الدين من ذراعه وحاول جاهداً تهدئته و...
-حسين ممسكاً بعز: انت اتجننت يا عز؟؟ ماتتكلمش كده ،تعالى اركب معايا

كانت جانا غير مستوعبة لما كان سيقوله عز الدين في لحظة غضبه وخاصة أنها كانت تعاني من 

آلام صفعته على وجنته و.... 
-جانا بضيق واضح وبنظرات مليئة بالتحدي : سيبوه يا انكل ، خليه ينطقها ... أنا مستنياه يقولها .. 

لو راجل كمل وقولها !!

كان عز الدين على وشك الهجوم على جانا والفتك بها و...
-عز بحدة: راااااااااااجل غصب عنك 

وقف حسين حائلاً بينهما وحاول أن يحول دون اشتباكهما و...
-حسين وهو يشير لها بيده : بس يا جانا ، اتكلمي عدل مع جوزك
-عز: سيبها ، ماهي أصلا مش بتحترم حد
-جانا بضيق وهي تشير بإصبعها : أنا غصب عنك محترمة 
-حسين بلهجة آمـــرة : بسسسسسسسسسسس انتو الاتنين بطلوووووووووووا بقى، اتفضلوا 

قدامي ، ونفس واحد وهدور فيكو الضرب انتو الاتنين 

بالفعل صعد الجميع على متن السيارة ولم ينطق أحد بكلمة وكأن على رؤوسهم الطير ،، وصلوا 

جميعاً إلى الشاليه .. 

نزلت جانا أولاً من السيارة وهي تزفر بضيق وتعرج بقدمها ،كان عز الدين على وشك النزول من 

السيارة ، إلا أن حسين أوقفه وأمسكه من ذراعه و...
-حسين: استنى يا عز ، متنزلش ، عاوزك هنتكلم بعيد عن هنا
-عز: مافيش كلام يتقال يا عمي خلاص 

أخرج حسين هاتفه المحمول من جيبه ، ثم أمســـك به ليتصل هاتفياً بـ.....
-حسين ممسكاً بهاتفه المحمول : الوووو ، ايوه يا يوسف ،تعالى الوقتي عاوزك 
-يوسف هاتفياً : ايوه يا سحس ، خير يا حبيبي ؟
-حسين بنبرة منزعجة : لأ مش خير خالص ، انا واقف بالعربية جمب الشاليه بتاعي ، حصلني الله 

يكرمك
-يوسف بقلق : انت قلقتني ، ثواني وهاكون قصادك 
-حسين باقتضاب : في انتظارك 

أنهى حسين المكالمة مع يوسف ، ثم نظـــر إلى عز و....
-عز على مضض : خير يا عمي ، بتطلب ابويا ليه ؟ ...
-حسين: اما يجي ابوك يا عز هنتكلم !!
-عز: طيب 

ضغط حسين على دواسة البنزين ، ثم انطلق بالسيارة ، بينما ظل عز الدين في قمة غضبه ... 

...........................


ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

في شاليه عائلة الدمنهوري ،،،،،

-سهير بتوتر : جانا ؟ مالك يا بنتي ؟؟؟ في ايه ، مال رجلك ؟؟
-جانا ببكاء وهي تدخل الغرفة باقتضاب : مافيش
-هالة باستغراي : مال جانا يا سهير؟
-سهير وهي تمط شفتيها : مش عارفة والله ، انا قلبي مقبوض م الصبح ..استرها ياااا رب 
-هالة: طب انا هدخل اشوف مالها
-سهير: سيبيها يا هالة ، وكمان شوية نخش نشوف مالها

دلفت دينا هي الأخرى إلى داخل الشاليه ، وتفاجئت بحالة الحزن والوجوم المسيطرة على الأجواء 

و...
-دينا مبتسمة: هاي !! ايه مالكوا ..you look so sad؟؟
-سهير على مضض : مافيش
-هالة بنبرة قلقة : بنت عمك يا دينا جاية من بره ضاربة بوز 
-دينا باستغراب : ليه؟
-سهير: منعرفش
-دينا: اوكي ، انا هدخل اتكلم معاها
-سهير: لأ سيبيها مع نفسها شوية 
-هالة متسائلة : اومال فين كريم وآسر ؟؟
-دينا : أعدين بيلعبوا كورة بره
-هالة : طب أنا هاروح أطمن عليهم 

..........

ذهب حسين مع عز الدين ويوسف إلى أحد الكافيهات القريبة ليتحدثوا بهدوء ،،،

-حسين بنبرة جادة : ايه اللي انت كنت ناوي تعمله ده يا عز؟
-عز بضيق : يا عمي ، انا اتخنقت من جنانها وطريقتها
-يوسف محاولاً تهدئته : مش كده يا بني ، الأمور تتحل بالراحة
-عز: انا تعبت ، وزهقت
-حسين بجدية : انت بتحبها؟

تردد عز الدين في الاجابة على سؤال حسين المباشر له ، وحاول أن يتهرب من الإجابة و....
-عز بتردد: آآآ.. ايه يا عمي ؟ أنا..... 
-حسين وهو يشير بيده : خلاص خلاص متقولش أنا فهمت 
-عز باستغراب : فهمت ايه ؟
-حسين وهو ينظر مباشرة في عينه: انك بتكرهها وعاوز تنتقم منها عشان كل اللي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصة_ماقبل_النوم 😴
من طرائف أشعب الطماع...

دخل اشعب على أمير المؤمنين أبي جعفر المنصور فوجد أمير المؤمنين
يأكل من طبق من اللوز والفستق فألقى أبو جعفر المنصور إلى أشعب

بواحدة من اللوز فقال أشعب: يا أمير المؤمنين (ثاني اثنين إذ هما في

الغار)، فألقى إليه أبو جعفر اللوزة الثانية، فقال أشعب: (فعززناهما

بثالث) فألقى إليه الثالثة، فقال أشعب: (فخذ أربعة من الطير فصرهن

إليك) فألقى إليه الرابعة، فقال أشعب: (ويقولون خمسة سادسهم

كلبهم) فألقى إليه الخامسة والسادسة، فقال أشعب: (ويقولون سبعة

وثامنهم كلبهم) فألقى إليه السابعة والثامنة، فقال أشعب: (وكان في

المدينة تسعة رهط) فألقى إليه التاسعة، فقال أشعب: (فصيام ثلاثة أيام

في الحج وسبعة إذا رجعتم تلك عشرة كاملة) فألقى إليه العاشرة، فقال

أشعب: (إني رأيت أحد عشر كوكباً والشمس والقمر رأيتهم لي

ساجدين)، فألقى إليه الحادية عشر، فقال أشعب: والله يا أمير المؤمنين

إن لم تعطني الطبق كله لأقولن لك: (وأرسلناه إلى مائه ألف أو

يزيدون)..فأعطاه الطبق كله

#احلام_سعيدة 😍

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ي أوضة الكشف وهبلغ الدكتور ياسر

-عز: ماشي 

دلف عز الدين إلى داخل غرفة الكشف ، ثم وضع جانا على الفراش برفق ، وجلس إلى المقعد 

المجاور للفراش وانتظر كلاهما وصول الطبيب ...

بعد لحظات دلف الطبيب إلى الداخل وما إن رأى المريضة حتى ارتسم على وجهه ابتسامة سعيدة 

و...،،، 

-ياسر بعدم تصديق : لأ ، لالالالا لأ ، مش ممكن ، اكيد انا بحلم

-عز بعدم فهم : هه ؟

وزع عــز الدين نظره بين جانا والطبيب ، فقد استغرب معرفة كلاهما ببعض و...

-ياسر بابتسامة سعيدة : جاجووووو القمر عندي ..

-جانا وهي تبتسم برقة: هااااي ، دكتور ياسر ، شور أنا اللي محظوظة اني شوفتك

-عز بضيق واضح : يا شيخة؟ هو انتي مافيش حد في الساحل هنا إلا لما يعرفك !!!

-ياسر بنظرات حالمة : لأ انتي متقوليليش دكتور ، انتي تقوليلي يا ياسوو زي زمان ، بس بجد 

انتي احلوووتي اوي يا جاجوو 

نهض عز الدين عن المقعد ووقف إلى جوار ياسر ، وظل يحك ذقنه بكف يده بعصبية ....

-عز بحنق واضح : ياسوو !!! لأ بقى ، ده كده كتير .. وكمان بتعاكسها اودامي ، هو انا مش مالي 

عينك 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-جانا برقة : ميرسي يا دكتور

-ياسر وهي يوميء برأسه : قولنا ايه ، ياسووو

-عز وقد نفذ صبره : ما خلاص يا عم ياسوو ، ماتشوف ايه اللي في المدام وتخلصنا!!

-ياسر مستفهماً من جانا : مين الكابتن؟

-جانا وهي تشير بيدها : ده عز 

نظر عز الدين إلى جانا بحنق شديد ، ثم أكمل بـ ...

-عز لجانا بضيق : بس كده ، مافيش اي اضافة تانية؟ 

-جانا بصوت خافت : ده my husband

-عز بضيق: كتر خيرك انك لسه فاكرة 

-ياسر: أها ، قولتيلي .. بس كده انتي broke many hearts 

-جانا بنبرة آسفة : اوووه ياسوو ، اعمل ايه بس ، يالا النصيب !!

-عز بضيق: اه على يدي يا هندسة ، ومش تعرفيني يا هانم مين ده كمان؟؟؟

-جانا بنبرة فرحة : ده الدكتور ياسر الخطاب one of my favorite doctors ، انا من الـ big 

fans بتوعه

-عز بتهكم واضح : ليه ان شاء الله ؟؟ كان بيعمل ايه ده ؟؟ ماهو دكتور زي أي دكتور

-جانا برقة وهي تنظر لياسر: لأ مش زي أي حد ، ده ليه استايل كده يخليك...... ، مش عارفة 

افهمالك ازاي أصله بيتحس مش بيتقال 

-عز بنبرة حـــادة وجادة : جـــانا اتلمي !! وانت يا عم الحساس انجــــز !!

-ياسر مشاوراً لجانا بيده : طب ارفعي !!

-عز بعصبية : ما تحترم نفسك يا جدع انت بدل ما اغلط فيك ، ايه ارفعي دي ؟

-ياسر بقلق : آآآ... قصدي ترفع رجلها عشان اكشف عليها

-جانا بدلع: آااااه ، مش قادرة

-عز بحنق واضح : ما تحترمي نفسك انتي التانية

-ياسر بسهتنة : بالرااااااحة ، بشوووويش ارفعيها ، ايوووه كده

-عز وقد أوشك على الانفجــار غضباً : اللهم طولك يا روووووح .. 

-ياسر وهو يمط شفتيه : مممم ، الظاهر ان رجلك بتوجعك اوي

-عز بتهكم ونبرة حادة للغاية : لأ هي جاية تتمسخر هنا ! انت بتهزر ، اومال ايه اللي خلانا تنيل في 

يومنا الأسود ده ونجي عندك ماهو اكيد بتوجعها 

-ياسر وهو يشير له بيده : طب يا كابتن ، سيبني أشوف شغلي 

-عز: يا مصبر الوحش ع الجحش !!

-ياسر : هو التواء بسيط ، هحططلك المرهم المناسب مع رباط ضاغط ، ويومين تلاتة بالكتير هتبقى 

تمام يا جاجووو

-جانا بابتسامة عريضة : ميرسي يا ياسوو ، بجد انت hero ، ايدك فيها الشفا

-ياسر بنبرة هادئة وهو مطرق الرأس : بس بقى متحرجنيش برقتك 

-عز وهو يلكزه في كتفه : خلّص في يومك اللي مش ناوي يعدي !!!

-ياسر وهو ينظر إليه وعلى مضض : اوووف ، انا مش عارف يا جاجووو ، انتي مستحملة البني 

آدم الـ tough ده ازاي ، اللي زيك عاوز اللي يدلعها و....


لم يتحمل عز الدين تلميحات الطبيب ياسر فأمسكه من ياقته ووقف في مواجهته ، ثم نظر غليه 

بأعين مشتعلة من الغيظ و...

-عز ممسكاً ياسر من ياقته بحدة : الظاهر انك ناوي تروح القرافة قريب

-جانا وهي تحاول وضع يدها على ذراع عز : بليز عز كفاية بقى ، احرجتني مع ياسووو ، سيبوه 

يشوف شغله

-ياسر وهو يحاول التخلص من قبضته : لو سمحت ، سيب الياقة ، خليني اكمل لفــ..

-عز مقاطعاً و بنبرة محذرة : عدي يومك ع خير معايا

-ياسر وهو يشير بيده : يالا يا جانا . وطي !!

-عز ممسكاً بعنق ياسر: اما انك واحد سافل ومينفعش معاك إلا ده .. طرااااخ ، بووووم ، طراااااخ



فقد عز الدين أعصابه عقب عبارة الطبيب ياسر الأخيرة ، فقام عز بلكمه عدة لكمات متلاحقة 

ومتتالية ، ثم طرحه أرضا وسط اندهاش جانا التي فغرت شفتيها في صدمة ..

حاولت جانا التدخل وإيقاف عز الدين و...

-جانا وهي تحاول ابعاده : خلاص يا عز سيبوه ، هو معملش حاجة غلط ، بليز عز !!

-ياسر متآلماً وهو يحاول الدفاع عن نفسه : آااااه يا عيني ، حرام عليك ، آاااي ، اوووه ، انا بقولها 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
تنزل رجلها ، آااااه مقصدش ياكابتن حاجة من اللي في دماغك

-عز بضيق واضح : هو انت لسه شوفت حاجة ، خد .. ط

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثانية والثلاثون:

انقضى معظم النهار بين العائلتين في تناول الطعام ، وقضاء وقت طيب وممتع على الشاطيء ... 

أرادت جانا أن تمتطي الخيل ، لذا مالت على عمها قليلاً و... ،،،، 

-جانا بنبرة عادية : أنكل حسين ، بليز ممكن أروح أركب خيل؟

-حسين وهو يوميء برأسه : اوك يا جانا ، خدي عز معاكي

-جانا بتأفف: No way .. خلاص مش عاوزة

-حسين باستغراب : ليه بس يا جانا ، ده جوزك ومن حقك تخرجي معاه وتاخدي رأيه برضوه!

-جانا وهي تشيح بوجهها : سوري أنكل خلاص صرفت نظر

عقدت جانا ساعديها أمام صدرها ، وأشاحت بوجهها ناحية البحر تتأمله في صمت ...

في نفس الوقت لمح حسين عز الدين وهو يتجول على الشاطيء فنادى عليه بصوت مرتفع و...،،،

-حسين بنبرة عالية : ياااااا عز ، ياااا عز ، صباح الخير يا بني ... تعالى

-عز مبتسماً : صباح الخير عليك يا عمي ، صباحك فل يا جانا

-جانا بتأفف وعلى مضض : اهلا ، انا قايمة أرتاح ، باي

نهضت جانا وسارت بخطواتها مبتعدة عن عز الدين الذي ظل يتابعها باستغراب و... 

-عز باستغراب : مالها دي ؟

-حسين بنبرة عادية: كانت عاوزة تركب خيل بس أنا قولتلها تقولك وتروحوا سوا ، فقالتلي مش 

عاوزة

وضع حسين إصبعيه على طرف ذقنه ليحكها وطرأ بباله فكرة ما و...

-عز : أها ، طب عن اذنك يا عمي

-حسين بخبث: اتفضل يا حبيبي ، خد راحتك



..........

أسرع عز الدين في خطاه لكي يلحق بجانا ، وحينما وجدها تبتعد عنه ، نادى عليها بصوت مرتفع 

و...

-عز بنبرة عالية : يا جااااااااااااااااانا ، يا جااااااااااانا .. استني يا حاجة

توقفت جانا في مكانها ، ثم أدارت جسدها لتواجهه و..

-جانا وهي تنظر إلى جوارها : عاوز ايه؟

-عز وهو يلهث : ايه يا بنتي مركبة ماتور في رجلك ، قطعتي نفسي

-جانا وقد أدارت رأسها في مقابلته : ما انت راحت عليك

-عز بنبرة منزعجة : استغفر الله العظيم ، ايه كل كلمة عندك ليها رد ، اييييه قاموس ردح متنقل !!

-جانا باقتضاب : عاوز ايه الوقتي؟

-عز وهو يشير بيده : يالا

-جانا باندهــاش : يالا ايه؟

-عز وقد وضع يده على كتفها : تعالي بس وهتعرفي

-جانا وهي تزيح يده بعيداً عنها : أنا تعبانة وعاوزة ارتاح

-عز: يا بنتي هديتي حيلي ، مش كل شوية هشيلك 

-جانا بقلق: اوووف 

-عز بنبرة هادئة وهو يبتسم لها : صلي ع النبي كده ، وتعالي ، والله حاجة هتبسطك

-جانا بضيق : عليه الصلاة والسلام. اتفضل خلصني

-عز: نفسي اشوفك مرة بتتعاملي معايا زي البنات الطبيعية

-جانا بحنق : قصدك اني مجنونة؟

-عز ضاحكاً: ههههههههههههههه لأ مقصدش ، لأحسن انتي بتقلبي ف ثانية



وبالفعل توجه عز الدين مع جانا إلى حيث تتواجد الخيول ليمتطياها سوياً 

-عز بنبرة سعيدة : ايه رأيك بقى؟

-جانا وهي تمط شفتيها : مش بطال ، اكيد انكل حسين هو اللي قالك

-عز مازحاً : مش بطال !! مقبولة منك يا ستي ... قوليلي بس بتعرفي تركبي خيل

-جانا بثقة : طبعاااااااااااااا لأ 

-عز فاغراً شفتيه وبصدمة : افندم؟؟ اومال كنتي عاوزة تروحي تركبيه لوحدك ازاي يا هانم؟؟؟

-جانا ببراءة : أجرب !!

-عز وهو يشير بكلا يديه : طب استني هنا ، هاروح أجيبلك حاجة مناسبة

-جانا وهي توميء برأسها : أوك 



دلف عز الدين إلى داخل الاسطبل ، ثم غاب لبضع دقائق ،وبعدها دلف للخارج ومعه السائس الخاص 

برعاية الخيول ، بالاضافة إلى جواد وحمــــار و.......

-عز مبتسماً : ها يا جانا ؟ ايه رأيك في ده ؟؟

نظرت جانا إلى الحمـــار الذي أحضره عز الدين بأعين مصدومة ، ظلت ترمش لعدة مرات فقد اعتلى 

وجهها الدهشة و...

-جانا فاغرة شفتيها وباندهــاش : ايه ده ؟؟؟ جايبلي حمـــــــــــار !!!

-عز مازحاً : يدوووووب اللي هتعرفي تركبيه

-جانا بضيق واضح : انت بتستهبل !! 

-عز وهو يشير بيده : يا بت أنا خايف عليكي ، افرضي وقعتي من على الحمار اخرك خربوش ، لكن 

الحصان مضمنش الصراحة 

-جانا بنبرة حادة : عــــــــــــز ...! 

صمت عز الدين للحظات ، ثم اقترح عليها أن ...

-عز: طب انا عندي حل تاني؟

-جانا وهي تعقد ساعديها : ايه هو؟

-عز بلؤم وغامزاً : اخدك اودامي يا ورايا ع الحصان ، وفي كلا الحالتين هنقفش في بعض.

اكتست وجنتي جانا بحمرة الخجل عقب عبارته الأخيرة ، وارتكبت ، ثم حاولت أن تبدو طبيعية 

أمامه و...ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

-جانا بضيق : انت مش محترم !!

-عز بنبرة هادئة : يا بت انا جوزك ، وبعملك قيمة وجو رومانسي

-جانا وهي تشيح بيدها : الله الغني يا عم

-عز بتهكم : يا عم ، في واحدة تقول لجوزها يا عم ، بدل ما تدلعيني كده ، يا بت هطفش والله

تعالت ضحكات جانا في المكان مما أثار حفيظة عز الدين ، و...

-جانا بضحكة عالية : انت تطفش هههههههههههههه ، ده يوم المنى

-عز بنبرة جادة : طب لمي نفسك بدل ما ارزعك كف اكتم بيه نفسك 

-جانا وهي تزفر في ضيق : اوووف

التفت عز الدين بجسده ليتحدث مع السائس فوجده قد انصرف ، فأسرع خلف

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ه تحت كتفه...

-عز بغل: بقى انت اللي عامل الفصل البايخ ده
-ياسين مختنقاً وهو يحاول التحرر منه : والنعمة ما أنا ، ده ابوك الحاج
-عز مندهشاً : ابويا ؟؟
-ياسين وهو مازال تحت قبضة عز: اه والله ، هو اللي مدبر و مخطط لكل حاجة ، سيبني بقى يا عم 

، ولا انت استحليتها

أرخى عز الدين قبضته عن ياسين الذي أمسك بعنقه محاولاً تدليكه و...
-عز بعد ان ترك ياسين: طب وهو عمل كده ليه؟
-ياسين وهو يدلك عنقه : ما تسأله ، هوابوك انت ، مش ابويا
-عز وهو يشير بيده : طب اتفضل من غير مطرود
-ياسين باستغراب : نعم ؟
-عز بنبرة جادة : بقولك اطلع بره ، اييييه في حريم هنا !!
-ياسين مبتسماً بعفوية : ايه ده انت جايب مزز هنا؟
-عز وهو يجوب ببصره الغرفة : انت مش هترتاح إلا لما ... ثانية كده 

ظل عز الدين ينظر بعينيه في أرجـــاء الغرفة محاولاً إيجاد شيء ما ، فتعجب ياسين مما يفعل و...
-ياسين مندهشاً : بتدور على ايه ؟
-عز وهو يشير بإصبعيه : استنى بس ، انا كنت حاططها هنا
-ياسين وقد وقف خلفه : هي ايه دي ؟ قولي وانا أساعدك ندور عليها
-عز بنبرة جادة : السكينة 
-ياسين وهو يشير بيده : طب شوفها تكون سندتها هنا ولا هنا ، انت عايزه اليه بقى؟
-عز بنبرة هادئة : ما انا بشوف أهوو ، يدوب بس عشان ادبحك بيها!!
-ياسين وهو يوميء برأسه : اها، قولتي ... اييييييييييه ؟؟؟ تدبحني ،ياماااااه

وهنا ركض ياسين مسرعاً خارج الغرفة ، بينما وقف عز الدين يضحك من تصرفاته العفوية ....


........................

في شاليه عائلة الدمنهوري ،،،،،

-حسين مبتسماً: صباح الخير يا سهير
-سهير متسائلة : صباح الخير يا حاج ، ايه الأخبار؟ حد من الجماعة كلمك ؟
-حسين: أطمني يا سهير ، الوضع مستتب وعال العال 
-سهير بارتياح : الحمدلله ، ربنا يهدي سرهم
-حسين: اللهم امين.

....................

في الشاليه الثالث ،،،، 

كان يوسف على وشك الانتهاء من إرتداء ملابسه ، بينما وقفت عايدة تحاول استعجاله و...

-عايدة بقلق : يالا يا يوسف ، عاوزين نلحق نروح الشاليه قبلما يصحوا
-يوسف وهو يعدل من هندامه : حاضر يا ديلة ، بلبس أهو
-عايدة وهي توميء برأسها: اوك ، هستناك بره ، بليز hurry !!
-يوسف وقد انتهى : خلاص أنا جاهز ، يالا بينا.

.............


في النادي ،،،،

اعتلى وجه دارين الدهشة حينما علمت بشأن سفر عز الدين مع جانا لقضاء العطلة معاً و....

-دارين بنبرة منزعجة : بتقولي ايه ؟ سافروا ؟ وده امتى حصل وازاي؟
-لوجي بصوت خافت : امبارح ، وكانت فضيحة ع باص النادي
-دارين بنبرة ضيق : أنا مش عاوزة أي كلام كده مختصر ، قوليلي كل الـdetailsبالظبط

سردت لوجي لدراين عما دار بالأمس على الحافلة وسفر عز وجانا معاً... شعرت دارين بالحقد 

الشديد تجاه جانا ، وجزت على شفتيها من شدة الغيظ و....
-دارين بنظرات متوعدة : انا مش هسيبك ياجانا بعد اللي عملتيه ، فعلا تِعبانة عرفتي ازاي تشدي 

عز ، وأنا اللي كنت نايمة في العسل ، حسابك بقى اوفر ، ولازم يخلص !! انتي خدتي مني عز ، وانا 

هاخد منك روحك
-لوجي بتوجس : هتعملي ايه يا دونا؟
-دارين بتردد : هه ، آآآآ.... بعدين اقولك.
.......................
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

عودة مرة أخرى إلى عز الدين وجانا ،،،

دلفت جانا خارج المرحاض وهي تنشف وجهها بالمنشفة ، فنظر إليها عز الدين بنظرات اعجاب، ثم 

بدأ يردد بعض الأغاني الفلكلورية و....
-عز وهو يغني : يا خارجة من باب الحمام وكل خد عليه خوخة â™ھ 
-جانا بدهشة : نعم ؟
-عز مبتسماً : ايه بغني فيها حاجة ؟
-جانا وهي تمط شفتيها : لأ ... 

أشاحت جانا بوجهها ناحية باب الغرفة ، فوجدته مفتوحاً ، فاعتلت الدهشة وجهها و...
-جانا باستغراب : الله ؟ ايه اللي فتح باب الأوضة ؟؟؟ انت معاك المفتاح؟
-عز: مش بالظبط ، بصي هفهمك ، هو الحكاية ومافيها إن....
-جانا مقاطعة وبحدة : يعني انت كنت بتشتغلني ؟؟
-عز وقد نهض من على الأريكة : استني بس 
-جانا بضيق واضح :لأ مش هستنى ، اوعى من وشي !!!!!!

ودلفت جانا خارج الغرفة دون أن تمهل عز الدين الفرصة لكي يبرر لها ما حدث ، كانت تشعر 

بالغضب والحنق لأنه كان يخدعها متعمداً ، حتى أنها قابلت عايدة هانم في طريقها ، ولكنها أكملت 

خطواتها السريعة بعد أن بادلتها التحية باقتضاب وتركتها وانصرفت وعلى وجهها الانزعـــاج ...
-عايدة : صباح الخير جانا
-جانا : أهــا ... صباح النور 
-عايدة باستغراب : جانا ... جانا ، انتي رايحة فين

تعجب يوسف من حالة جانا ، و...
-يوسف متسائلاً : ايه مالها ؟
-عايدة وهي تمط شفتيها : مش عارفة .. بكلمها ، ردت عليا ومشيت على طول

نزل عز الدين هو الأخر إلى الطابق السفلي ، فوجد والده واقفين ، فـ....
-عز: صباح الخير
-يوسف : صباح الخير يا بني ، مال جانا؟
-عز بنبرة هادئة : مضايقة من اللي حصل امبارح
-يوسف بتوجس : هو انت عملت ايه معاها؟
-عز بخبث وهو ينظر في عيني والده : لأ مش انا اللي عملت ، انتو اللي عملتوا
-يوس

Читать полностью…

قصص وروايات✏

وميء برأسه : حاضر ، حاضر يا ديلة 

............

عودة إلى الغرفة مرة اخرى ،،، 


اختبأت جانا خلف عز الدين الذي أمسك بفردة حذائه في يده ، وظل يتحرك بهدوء شديد وعلى 

أطراف أصابعه في محاولة منه لقنص الفأر
-جانا بنبرة مرتعدة وهي تضغط على ذراعه : ها شوفته ، شوفته ، قولي ها يالا ها؟؟
-عز بانزعاج واضح : يا بنتي وترتيني أنا والفار .. ارحميني شوية واهدي كده خليني اعرف 

امسكه!!
-جانا وهي تشير برأسها : اعمل ايه يعني؟؟ بص كده ، ها بص.. !
-عز بضيق : يووووه ، عليا النعمة الفار ده طفش بسبب عمايلك السودة دي
-جانا وهي تقد صوت عز الدين بطريقة ساخرة : الله بقى ، ما أنت اللي عاملي فيها قناص وهمسكه 

يا جانا وهموته عشانك .. وطلع بس هري ع الفاضي.

اغتاظ عز الدين من طريقة جانا الساخرة منه ، لذا أمسك بكف يدها بقوة وفرده قليلاً ، ثم وضع 

بداخله فردة الحذاء الخاصة به و...

-عز وهو ممسك بها : تصدقي انا غلطان اني بدورلك عليه بصي خدي دي في ايدك 
-جانا فاغرة شفتيها : هــــاه 
دفع عز الدين جانا من كتفها قليلا و...
-عز وهو يدفعها : اوعي أبت من وشي ، وسعييييي ، خليني أروح أنام جمب الفار .. 

أعطى عز الدين لجانا فردة الحذاء لتمسك بها في يدها ، وتركها وذهب لينام على الفراش وأولاها ظهره ...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وقفت هي مصدومة مما فعل ، و ظلت تترقب المكان بأعين قلقة في محاولة منها لايجاد الفأر ..

جلست جانا فوق الأريكة الصغيرة في وضعية الاستعداد ، وظلت وتنظر إلى أركان الغرفة بأعين 

مترقبة وهي ممسكة بالحذاء في يدها ... 
فهي وإن كانت تحاول أن تبدو قوية أمامه ، إلا أنها حقاً خائفة من ذلك المخلوق الرمادي اللون حتى 

لو كان حجمه صغير جدا ...

بدأت جانا تشعر بالنعاس يهاجمها ، وغفت لثواني اكثر من مرة ، ولكنها حاولت أن ترغم نفسها 

على أن تظل يقظة ... ولكن بدأت رأسها تتثاقل ، فتغفو قليلاً وتفيق مرة أخرى ... 

راقب عز الدين جانا من زاوية عينيه ليطمئن عليها إلى ان غفت تماماً ، وسقطت ضحية لسلطان 

النوم... فنهض هو من على الفراش ، وتوجه نحوها بحذر شديد ، وما إن اقترب منها ،
حملها برفق ووضعها على الفراش ودثرها 

جيداً بالغطاء .. ونام هو إلى جوارها ، ثم أدار وجهه ناحية وجهها متأملاً إياها و... 
-عز هامساً وهو يبتسم لها : تصبحي وانتِ معايا ... ياااااا مجنناني

....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
 الثلاثون: 

قررت جانا أن تقفز من النافذة ، وبالفعل بدأت في تسلقها ،،،
-جانا بنبرة قوية وثقة زائدة : ياعم ده حوار ساهل ، قوي قلبك بس وهنعدي
-عز متهكماً : ماشي يا عبده موتة .. 

رأى عز الدين جانا وهي تستند بكلتا يديها على حافة النافذة ، وتحاول الوثب عالياً لكي تقفز منها 

للخارج ، فصعق على الفور و..

-عز بقلق : ايه ده انتي بتعملي ايه ؟؟ استني يا بت .. استني !!!!!!!!!!

نهض عز الدين من على الفراش ، ثم ركض ناحيتها ، ووقف خلفها ، ومد كلا يديه ولفهمها حول 

خصرها ، ثم حملها من وسط خصرها وأبعدها عن النافذة ، واتجه بها ناحية الفراش و...


-عز ممسكاً جانا: انتي فعلااااا بني آدمة مجنونة رسمي 

ظلت جانا تركل بكلا قدميها في الهواء محاولة أن تتحر من قبضة عز القوية حول خصرهــأ 
-جانا وهي تركل بقدميها في الهواء : سيبني يا عز خليني انط واجرب
-عز وهو يلقي بها على الفراش : اترزعي هنا بقولك ، وخلينا نفكر في حل تاني .........

.................

في شاليه عائلة الدمنهوري ،،،،

كانت سهير جالسة مع زوجها يتحدثان حول عز الدين وجانا ، ووضعهما الحالي و...

-سهير بصوت شبه ناعس : زمانة الولاد دلوقتي مع بعض يا حاج حسين
-حسين: ده اكيييد ، يوسف قالي انه نفذ الجزء التاني منالخطة من بدري ، وأكيد عز هيكون مع جانا 
-سهير بنبرة قلقة : أنا خايفة بس عز يتهور ويعمل حاجة في البت
-حسين محاولاً طمأنتها : اطمني يا سهير ، جانا ميتخافش عليها منه ، ده انا خايف عليه منها، انا 

عارفها بتعمل المصايب من غير ما تفكر.
-سهير بتوتر: ربنا يعدي الليلة على خير.
-حسين: بصي يوسف حجز الشاليه التاني جمب شاليه الأولاد فاطمني لو في اي شيء هو هيلحق 

يتصرف.
-سهير بنبرة خافتة ورجــاء : يااا رب سترك.

..............

في الشاليه الثالث الخاص بعائلة الكيلاني ،،، 

وقف يوسف مطلاً برأسه من شرفة الشاليه الثالث الذي انتقل هو وزوجته إليه ، وظل يوزع بصره 

بين عايدة والشاليه الأخر بالخارج و..

-عايدة بقلف : ها يا يوسف إيه الأخبار عندك ؟ شايف ايه؟
-يوسف وهو يحاول التحديق : اطمني ، انا شوفت عز دخل من شوية عند جانا
-عايدة بتوتر : بس احنا مش سامعين اي حس ليهم
-يوسف متسائلاً : وده كويس ولا وحش يعني؟
-عايدة: مش عارفة ... نتعشم في الله كل خير 
-يوسف وهو يدقق النظر : انا مراقب الوضع ولو في حاجة هتصرف ع طووول
-عايدة وهي ترفع ببصرها للسماء : ربنا يكتبلهم الخير 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
عودة مرة أخرى إلى داخل الغرفة في شاليه عز وجانا ،،،،

-عز بحدة : بصي يا حاجة ، امور الهبل والتهور مافيش داعي منها ، احنا الوقتي واقعين في 

المشكلة دي سوا
-جانا وهي عاقدة ساعديها أمام صدرها : أها ... وبعدين؟
-عز وهو يشير بيده : عاوزين نفكر بالعقل وبالهداوة ، ها بقول تاني أهوو بالعقل وبالهداوة ، ازاي 

هنقضي الليلة سوا

فغرت جانا شفتيها في دهشة عقب الكلمات الأخيرة لعز ، فحلت وثاق يديها ، ثم أشارت له بـ...
-جانا وهي تشير بيدها : روح نام في الحمام
-عز بنبرة حـــادة : نعم ياختي ؟؟؟ طب ما تروحي انتي !!!
-جانا: لأ انا هنام ع السرير ، انت شوفلك حتة تانية اتخمد فيها
-عز بضيق : أتخمد ، الملافظ سعد !!
-جانا بعدم اكتراث : whateverبقى
-عز ساخراً : متعوجيش بس بؤك عليا ، أنا عندي اقتراح حلو.. بس اسمعيني للأخر
-جانا وهي تمط شفتيها : قول
-عز مبتسماً : احنا ننام ع السرير سوا

رفعت جانا حاجبيها في صدمة ، ونظرت إليه بأعين مصدومة ، ثم تحدث إليه بكل حدة و..
-جانا بنبرة عالية وحادة : نعــــــــــــم ؟؟؟؟
-عز بنبرة هادئة وهو يشير بيده : أقصد احنا الاتنين ننام جمب بعض ع السرير وهنحط بينا فاصل 

او حاجز
-جانا فاغرة شفتيها : فاصل ؟؟ زي ايه ؟؟
-عز بغمزة : فوطة مثلاً .
-جانا بتهكم : لا والله!! ده ع اساس ان دي اللي هتحوش ، شوفلك حاجة غير ده.

كان عز الدين يعاني من الإرهــاق ، لذا لم يكن بمقدوره الاستمرار في المجادلة ، لذا أدار جسده بعيداً 

عن جانا و...
-عز : بصي بقى انا اصلا هموت م التعب ، فكري انتي هتناميفين ، وانا رايح انام ، تصبحي ع وشي 

يا قطة 
-جانا بأعين مشدوهة : انت رايح فين؟؟

توجه عز الدين نحو الفراش وألقى بجسده عليه ، وتمدد ، ثم أغمض عينيه ليغرق في سبات عميق 

... 

وقفت جانا تتأمل الغرفة من حولها ، وهي واضعة كلتا يديها في وسط خصرها و...
-جانا لنفسها: يعني أنا هفضل صاحية كده والبعيد نام .. اووووووف بقى 

ظلت جانا تدور في الغرفة ذهاباً وإيابا وتفكر في المكان الذي ستنام فيه ... 
حاولت جانا ان تنام ع الأرض ولكنها كانت صلبة للغاية على جسدها الرقيق ، فلم تتحمل التمدد 

عليها إلا لدقائق معدودة ، فنهضت من عليها ..
ثم ذهبت في اتجاه المرحاض ، ودلفت إلى داخله لتنام بداخل البانيو ، ولكنه كان صغير الحجم عليها 

...

تذمرت جانا من وضعها ، وشعرت بالضجر و...
-جانا: لأ بقى ، انا مش هفضل كده ، لازم

Читать полностью…

قصص وروايات✏

تشير بيدها : ااااه بص احنا نخرج من مطرح ما انت دخلت
-عز مصدوماً : نعم؟
-جانا مبتسمة وبثقة : يعني نخرج من الشباك
-عز ساخراً وبنبرة باردة : انتي اتهبلتي ع المسا ؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : لأ متهبلتش ، ماهو استحالة اننا نبات هنا او نقعد مع بعض!
-عز بغيظ : يا بنتي ده انا كنت هموت وانا طالع ، فمابالك بالنزول؟؟
-جانا بعدم اكتراث : ميهمنيش ، انا هنط من الشباك
-عز محاولاً تهدئة حماستها : استهدي بالله كده يا جانا وبلاش امور الجنان بتاعتكدي دلوقتي.
-جانا: أنا مش هستنى هنا لحظة واحدة ..

لم تهتم جانا بما يقوله عز الدين ، ولا بتحذيراته الواضحة لها ، حيث تحركت من مكانها ، وتوجهت 

ناحية النافذة ، ونظرت منها ، وحاولت تقدير المسافة بين النافذة والأرض ، بينما جلس عز الدين 

على طرف الفراش ينظر إليها بتعجب شديد ...،،
-جانا وهي تنظر من النافذة : بص ، انت نط الأول وانا بعدك.
-عز بنبرة متهكمة : ليه ان شاءالله ، مستغني عن عمري؟
-جانا وهي تشير له : يعني أنا اللي مستغنية ؟ بس انت الراجل !!
-عز ساخراً : لا والله ، دلوقتي بقيت الراجل ، وقبل كده كنت فردة شراب.
-جانا بنبرة واثقة : ماهو انت لما هتنط انا هشوف هيحصلك ايه؟
-عز بتهكم : لأ حاجة بسيطة بس ، هاقع على جدور رقبتي فتنكسر ..
-جانا بنبرة فرحة : طب كويس رقبتك بس ، يعني بقيت جسمك سليم !!
-عز وهو يمط شفتيه في حنق : ياااا شيخة ، وانا هبقى كده لسه عايش.
-جانا: خلاص ولا الحاوجة لك ، هنط أنا الأول 
-عز بلهجة آمــرة و محذراً: بس يا بت ، انتي اتجنني .......

Читать полностью…

قصص وروايات✏

مني !

تنهدت جانا بارتياح حينما علمت أن عز الدين لن يكون متواجداً بالشاليه 
-جانا بارتياح: بجد؟ طب الحمدلله ، هروح أنا أحط حاجتي وانام ، تصبحوا على خير 

-يوسف وعايدة: تلاقي الخير.

مال يوسف قليلاً على زوجته عايدة و...
- يوسف هامساً لعايدة: يالا بينا احنا يا ديلة
-عايدة: يالا يا جوو، I'm ready ..


.........................

أغلقت جانا الباب خلفهما بعد أن ابتعدا ، ثم توجهت ناحية حقيبة سفرها الموضوعة على الأرض ، 

وأسندتها على الجانب لكي تتمكن من فتحها ، ثم انتقت لنفسها منامة لكي تبدل فيها ثيابها ، وما إن 

ارتدت جانا منامتها حتى ألقت بنفسها على الفراش ، وأراحت ظهرها عليه فقد كانت تشعر 

بالارهـــاق 

شعرت جانا بارتفاع الحرارة في الغرفة ، لذا نهضت من على الفراش ، وتوجهت ناحية النافذة ، ثم 

فتحتها قليلاً فعبرت نسمات هواء صيفية إلى الداخل وجعلتها ترغب في الاستلقاء على الفراش 

والاسترخاء تماماً ....



تأكد يوسف من مرور بعض الوقت لكي يبدأ في تنفيذ المخطط الذي وضعه .. 
حيث قام يوسف بغلق باب الغرفة من الخارج بالمفتاح وبكل هدوء على جانا ، ثم أغلق كذلك باقي 

الغرف بالمفاتيح ، وتوجه خارج الشاليه متسللاً على أطراف أصابعه وبهدوء شديد لينام مع زوجته 

في الشاليه الثالث الذي كان قد حجزه مسبقاً ....
-يوسف هامساً : ربنا يكرمكم 

...........


بعد مضي ما يقرب من ساعتين ، وصل عز الدين إلى الشاليه بعد أن أستغرق وقتاً طويلاً في الذهاب 

لاحضـــار الطعام ومن ثم العودة ...

فتح عز الدين باب الشاليه ليجد الهدوء القاتل يسود المكان ، فاستغرب من هذا و.... ،،،،
-عز متعجباً : ايه ده ؟ هو الجماعة راحوا فين؟ هو أنا اتأخرت أوي كده ؟؟ يا أهل الدار .. 

سار عز الدين إلى الداخل فوجد الشاليه شبه مظلم ، ولا يوجد اي صوت لأي شخص و...
-عز وهو يلوي شفتيه :الظاهر انهم ناموا ، خلاص هسيبلهم الأكل هنا ، واطلع أنا كمان أنام لأحسن 

هموت من التعب
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
توجه عز الدين إلى الطابق الأعلى حيث توجد غرفته ..
وقف عز الدين أمام باب الغرفة ، ثم أمسك بالمقبض وحاول إدارته بكل قوة لكي ينفتح الباب ، ولكنه 

وجد الباب مغلقاً بالمفتاح فاندهش أكثر و...
-عز باستغراب : الله ، ايه اللي قفل الباب كده ؟؟ 

ظن عز الدين أن ياسين هو من فعل هذا ، لذا نظر امامه بنظرات متوعدة و...
-عز وهو يجز على أسنانه : اكيييد زفت الطين ياسين..

طرق ياسين على الباب عدة مرات لعل ياسين يستمع إليه ويفتح له ، ولكن دون جدوى و...
-عز بحدة: انت يا عم سينووو افتح الباب ياخي ، ياااااسين ، هموت م التعب ، افتح الله يكرمك

ظل الوضع على ماهو عليه ، ولم يجد عز الدين أي رد من الداخل ، ذا توعد عز الدين له بـ .....
-عز بنرفزة: يومك اسود ، ما أنا عارفك خُم نوووم ، ومش هتصحى غير بالطبل البلدي

توجه عز الدين إلى الغرفة المجاورة فوجدها مغلقة هي الأخرى ، فاندهش أكثر ، ولم يعد أمامه أي 

بديل سوى أن يدلف إلى غرفته من الخارج ، لذا توجه ناحية الدرج لكي ينزل إلى الطابق السفلي ، 

ثم سار ناحية باب الشاليه ، وفتحه ودلف للخارج ، وأغلق الباب بهودء خلفه ... 

دار عز الدين حول الشاليه محاولاً إيجاد وسيلة تمكنه من الصعود إلى غرفته ، وبالفعل وجد نافذة 

شبه مفتوحة 
-عز وهو ينظر للأعلى بتوعد : بسسسسسسس ، هي دي اللي هتدخلني عندك يا زفت ، ان ماوريتك 

يا ياسين عشان تحرم تقفل الباب تاني !! 

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثامنة والعشرون:

تناول الأربعة غذائهم معاً ، وتسامروا قليلاً ثم استأذنت الفتاتين ليرتحا قليلاً ..
ظل كلاً من عز وياسين مسلطين نظرهما عليهما حتى اختفتا كلتاهما ...
كان عز الدين يشعر بالغيرة كلما تذكر رقة جانا مع معتز أو غيره ، ومعه تستخدم فقط الاسلوب 

الجــاف في المعاملة ، لاحظ ياسين تغير وجه عز الدين و....، 
-ياسين متسائلاً : مالك يا عز؟ سرحان في ايه؟
-عز بضيق : هه ، مافيش ياخي ، عاوز ارتاح من السفر
-ياسين بنظرات متفحصة : يا رااااااااااجل ، قول كلام غير ده
-عز بحدة : حل ع نافوخي السعادي يا ياسين ، انا هاقوم أريح شوية لأحسن الأكل باينه كابس 
-ياسين غامزاً : وماله كابس كابس ... اشرب سيفن وانت تفك

انزعج عز الدين من مزاح ياسين المستمر معه ، لذا ...
-عز: تصدق انت عيل رخم ، طب تعالى بقى ، انا هغرقك في البحر واريح الناس منك

نهض ياسين مسرعاً من مكانه وظل يثب بطريقة مضحكة حتى يفلت من قبضة عز الذي حاول 

اللحاق به و..
-ياسين وهو يجري مبتعداً عن عز: ده انا زي اخوك ، اوعى ، الحقيني يااااااامه !!!

...............

في المساء وصل كلاً من حسين الدمنهوري وزوجته سهير وبصحبتهما اختها الصغرى هالة 

وطفليها كريم وآسر .. وكذلك وصل يوسف الكيلاني وزوجته عايدة.. ووقف الجميع يتبادلون 

التحيات أمام الشاليهات الخاصة بهم 

-دينا وهي تحتضن أمها: مامي ، دادي ، miss you كتيررر
-سهير وهي تمسد على شعرها : يا بكاشة ، بس ايه رأيك في المفاجأة دي؟ 
-دينا وهي تقبل خالتها : روووووعة يا مامي ، انطي هالة وحشاني كتير
-هالة: حبيبتي دودي ، انتي اكترررر

مالت دينا بجسدها على الطفلين قليلاً ، ثم عبثت بشعريهما و...
-دينا وهي تعبث بشعري الطفلين : كرومة وأسووورة وحشتوني
-كريم مبتسماً : هاي يا دودو
-آسر بابتسامة صافية : وحثتينى دودو
-دينا للطفلين وهي تقبلهما : أنتو أكتر .. مووووووووه

حضرت جانا هي الأخرى لتسلم على الحاضرين و...
-جانا بنبرة فرحة : هاااااااااي عليكو يا جماعة ، بجد احلى مفاجأة
-حسين مبتسماً وغامزاً : ازيك يا جانا يا بنتي عاملة ايه الوقتي؟ وايه رأيك في تخطيط عمك
-جانا وهي تهز رأسها : ده انت طلعت مش سهل يا انكل !! ازيك انطي هالة ، هاي كركر ، هالوو يا 

آسوور
-هالة مبتسمة : ازيك يا عروستنا وحشتينا من يوم خطوبتك لا سؤال ولا حتى رنة
-جانا: سوري أنطي هالة ، كنت مشغولة والله 
-هالة: ماشي يا حبيبتي ، هسامحك بس عشان انتي عروسة 
-جانا: ثانكس انطي
-حسين وهو يشير بيده : يالا يا جماعة ، هنفضل واقفين هنا كتير ، ده احنا جايين وهالكنين من 

السفر ، تعالوا ندخل جوه نرتاح!!



وبالفعل دخلت عائلة الدمنهوري للشاليه الخاص بهم لكي يرتاحوا قليلاً من عناء السفــر 

كما دلفت عائلة الكيلاني إلى الشاليه الخاص بهم ليرتاحوا قليلاً ...........

في داخل الشاليه الخاص بيوسف وزوجته ،،،

-يوسف بتهيدة : ياااااااه يا ديلة ، بقالنا كتير مجناش هنا ، شوفتي المكان بقى تحفة ازاي
-عايدة بسعادة : جداااااا جداااا يا جوو ، انا مبسوطة اننا فعلا جينا هنا
-عز وهو يصافح والده : حمدلله ع سلامتكم 
-يوسف وهو يربت على ظهره : الله يسلمك يا بني
-عز متسائلاً : بس انتو مش كنتو قايلين انكو هتيجوا بكرة الصبح ؟ 
-يوسف مبتسماً : خلصنا الشغل بدري قولنا منضيعش وقت ونجي على طول ، اه يا بني ، بقولك 

احنا مجبناش اكل وبصراحة كده واقعين ، روح هاتلنا حاجة ناكلها
-عز وهو يوميء برأسه : حاضر يا بابا ، هنزل اجيبلكم اكل من أحسنها مطعم هنا ، ساعة زمن 

بالكتير واكون عندكو .. يالا يا سينوو تعالى معايا

كان عز الدين على وشك اصطحاب ياسين معه ، ولكن أوقفه يوسف بـ ...
-يوسف وهو يمسك بياسين من مرفقه : لأ سيب ياسين أنا عاوز منه يجيبلي حاجات تانية 
-عز: ماشي يا بابا ، سلام
-يوسف: سلام يا بني 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وحينما خرج عز الدين لاحضار الطعام لأسرته ، طلب يوسف من ياسين أن ينقل متعلقات العائلة 

للشاليه الثالث الذي تم حجزه دون علم عز الدين أو أي أحــــد 
-يوسف متسائلاً : متفقين يا بني؟
-ياسين وهو مطرق الرأس : ماشي يا هندسة!
-يوسف محذراً وهو يشير بيده : عز ميعرفش حاجة عن الاتفاق اللي عملته معاك ، هاه؟
-ياسين وهو يضع كف يده على عنقه : رقبتي يابا

تعالت ضحكات يوسف على طريقة ياسين الساخرة في التعبير أو الرد و...
-يوسف بضحكة : ههههههههههههههههههه ، انا عرفت اخلاق ابني باظت من مين
-ياسين ضاحكاً : أكيد مش مني ، ده هو اللي بوظ أخلاقي ، وخدني ع مشمي وضحك عليا
-يوسف محاولاً كتم ضحكاته : ماهو واضح !
-ياسين بنبرة واثقة : يا عمي ، انا كان عندي ميول للانحراف ، وابنك عز هو اللي وجهني للطريق 

ده بضميرررررر
-يوسف وهو يربت على كتفه : الله يخليكو لبعض ، يالا اتوكل انت على الله ، ولا زي ما بيقولوا 

طريقك أخضر
-ياسين ساخراً : لأ صحراوي يا عمي وناشف كمان .................

........

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصص_وروايات ✏
#دعني_أحطم_غرورك


الحلقة السادسة والثلاثون: 


قاد عز الدين سيارته حتى وصل بالجميع إلى القاهرة بسلام ... كانت جانا صامتة طوال الطريق ، لم 

تتحدث لأحد ، أو تشارك في أي حوار جانبي .. حتى عز نفسه رغم محاولاته المضنية للحديث معها 

، إلا أنها رفضت الحديث معه ، واكتفت بالنظر إلى الطريق من النافذة الجانبية ... 
شعر عز الدين بالندم لأنه تسرع فيما فعل مع جانا ، هو يعلم أن الأمــر كان غرضه المزاح ، ولكن 

تطور الأمــر وصــار خصــام ...
.................


كما وصل قبلهم إلى القاهرة عائلتي يوسف الكيلاني وحسين الدمنهوري ....

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

دلف حسين إلى داخل منزله ، أسند الحقائب بجوار الباب ، ثم طلبت سهير من ابنتها أن تدلف 

لغرفتها لكي تتحدث مع زوجها و...
-سهير مبتسمة : حمدلله ع السلامة يا حاج
-حسين بنبرة هادئة : الله يسلمك يا سهير
-سهير وهي تشير بيدها : خشي جوه يا دينا 
-دينا باستغراب : ليه يا مامي
-سهير بضيق : مش وقته ، عاوزة أتكلم مع ابوكي كلمتين
-دينا غامزة : اها ، بتوزعيني ، اوك 

انصرفت دينا إلى غرفتها ، بينما وقفت سهير مع زوجها يتبادلان الحديث و...
-حسين متسائلاً : خير يا سهير ؟؟؟
-سهير بنبرة قلقة : بصراحة يا حاج ، انا مش مطمنة ، انا حاسة ان في حاجة حصلت في الساحل 

وانت مش راضي تقولهالي
-حسين بهدوء وهو يسير في اتجاه غرفته : مافيش يا سهير والله 
-سهير وهي تتبعه : لأ يا حاج متكدبش عليا، اوعى تفكرني مش حاسة بيك، لأ انا حاسة بيك من 

فترة انك قلقان وعقلك مشغول بحاجة تخص جانا

دلف حسين إلى داخل غرفته ، وجلس على طرف الفراش ، وظل صامتاً ، فاقتربت سهير منه وربتت 

على كتفه و...
-حسين:......................
-سهيروهي تضع يدها على كتفه : قولي يا حسين، انا سهير مش حد غريب
-حسين بقلق : جانا تعباني معاها ..
-سهير باستغراب : ازاي؟
-حسين بنبرة حزينة : كانت هتطلق من عز لولا ستر ربنا 
-سهير وهي تلطم على صدرهـــا : يالهوي !!
-حسين بنبرة متوترة: انا مش عارف اعمل ايه ، نفسي أطمن عليها ، المشكلة كمان ان عز مندفع 

مش بيفكر ، وممكن في لحظة كل اللي عملناه يضيع
-سهير بتوجس وقلق : استرها يااا رب معانا ، ده احنا غلابة .. طب ناويعلى ايه
-حسين وهو يخبط يده على فخذه: مش عارف لحد الوقتي ، بس لازم يبقى في حد للي بيحصل
-سهير: طب ورأي عيلة عز ايه؟
-حسين: هما معانا في نفس الليلة
-سهير محاولة طمأنته : ان شاء الله خير يا حاج ،ماضاقت إلا ما فرجت
-حسين وهو يرفع بصره للسمـــاء : افرجها علينا ياااااااااا رب 

أوصل عز الدين جانا أسفل البناتية التي تقطن بها ، ترجلت من السيارة دون ان تنطق بكلمة ، ثم 

توجهت للمصعد ، ودلفت إلى منزلها ... 

رأت سهير جانا وهي تدلف للمنزل ، فألقت عليها التحية ، ولكنها لم تجبها و...
-سهير: حمدلله ع سلامتك يا جانا

استغربت سهير من حالة جانا ، ولوت شفتيها في تعجب و...
-سهير متسائلة : مالها دي ، اخدة في وشها كده ليه ؟

رأى حسين هو الأخــر جانا وعلى وجهها علامات الانزعـــاج والضيق ، لذا طلب من زوجته أن ...
-حسين: روحي شوفي مالها يا سهير

دلفت سهير لغرفة جانا فوجدتها تبكي بحرقة على الفراش ، فاقتربت منها و...
-سهير بقلق : جانا حبيبتي ، اهدي بس ، مالك في ايه
-جانا بنبرة باكية : تعبانة يا أنطي ومخنووووقة
-سهير متسائلة : من ايه بس يا حبيبتي؟
-جانا: عارفة.. عارفة يا أنطي لما تكوني.... تكوني بدأتي تثقي في حد..و....

صمتت جانا فجـــأة عن الحديث كأنها ندمت على محاولتها التعبير عما بدأت تشعر به داخل نفسها 

لأي أحد ، فهي دائماً تكتم مشاعرها في نفسها ولا تصرح لأي شخص عما يدور بداخلها من 

صراعات نفسة أو مشاعر مضطربة ، وخاصة إذا كان ما تشعر به شعور جديد يوترها ويربكها 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
.......
-سهير وهي تحاول طمأنتها : كملي يا حبيبتي سمعاكي

تملصت جانا من اكمــال الحوار مع زوجة عمها و..
-جانا: بليز أنطي انا هاقوم أخد شاور وأنام ، بكرة أحكيلك ، أصلي تعبانة
-سهير بنبرة هادئة : براحتك يا حبيبتي .. استحمي ونامي ، وان شاء الله تبقى كويسة .. تبات نار 

تصبح رمـــاد
-جانا بابتسامة مصطنعة : تصبحي ع خير أنطي
-سهير وهي تبتسم لها : وانتي من اهله يا بنتي
........................
دلفت سهير خارج غرفتها ، ثم توجهت إلى غرفة زوجها الذي حاول أن يعرف منها سبب الضيق 

البادي عليها و...

-حسين متسائلاً : ها عرفتي مالها؟
-سهير وهي تمط شفتيها : كانت بتكلم وبعد كده سكتت
-حسين باستغراب : مش فاهم؟
-سهير: يعني هي مش عاوزة تحكي حاجة 

صمت حسين قليلاً لكي يفكر في حل لتلك المعضلة الجديدة و..
-حسين وهو يزم شفتيه : مممم...
-سهير متسائلة : ناوي ع ايه؟
-حسين: هاحكي مع يوسف ، واشوف هنوصل لايه

.........

في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،
وتحديداً مكتب يوسف ،،،

دلف عز الدين إلى داخل مكتب والده وطلب أن يتحدث معه و...
-عز بنب

Читать полностью…

قصص وروايات✏

، نظر غليها بأعين متوعدة ، 

وبنبرة هادئة أخافتها بـ...
-عز بصوت خافت : حاجة بسيطة بس ، مش هتحسي بحاجة 
-جانا بتوتر : آآآحس بايه؟
عز بثقة وغرور: احساس ما قبل الموت ..
-جانا بصدمة : آااايه؟ هتــ....هتعمل ايه؟
-عز ببطء شديد وهو يضغط على شفتيه : انا... أنا.... أنا بس ... أنا بس هحدفك بنفسي م الشباك 
-جانا بنظرات مصدومة : نعم ؟؟؟
-عز مبتسماً ابتسامة شيطانية : انا مش بقول ، أنا بنفذ على طوووول

بالفعل انحنى عز الدين بجسده قليلاً ناحية جانا التي أمسكها من خصرها ، ثم وضع يده أسفل 

ركبتيها ، وحملها عنوة ،واقترب بها من النافذة وهو يهدد بإلقائها عبرهــأ ...

ظلت جانا تركل بقدميها في الهوء محاولة أن تتحرر من ذراعيه المحكمتين حولها ، ولكنه لم يكن 

ليدعها تفلت منه مهما حاولت أن تقاومه أو تتلوى بين ذراعيه ، ظل يبادلها نظرات واثقة جعلتها 

ترتعد كثيراً .. 
أحاطت جانا بعنق عز الدين بذراعيها ، ووتمسكت به جيداً ، وظلت تصرخ فيه أن ....
-جانا برعب وهي تنظر ببصرها للخارج :لالالالالالالا ، بليز يا عز متعملش كده.
-عز بثقة : وايه اللي يمنعني ، انا فكرت كويس ، وكده كده انتي هترتاحي وأنا كمان هارتاح.
-جانا وهي تتلوى بين ذراعيه : عشان خاطري بلاش ، حراااااااااام عليك !!!

سمع ياسين صرخات جانا تأتي من فوق ، فالتفت برأسه للأعلى ليجد عز الدين على وشك إلقاء جانا 

من النافذة ، فنظر غليه مصدوماً ومرعوباً و....،،،
-ياسين بصريخ : الله يخربيتك ، هتعمل اييييييييييييه ؟ يــا عز ، انت ياااااااااااااااااااا عم .. استهدى 

بالله !! 
-عز بكل برود : اطلع منها يا ياسين ، ده احسن حل ليها

حاولت جانا قد الامكان أن تتخلص من قبضة عز الدين ، ولكنه ظل متشبساً بها .. كانت تتلوى بشدة 

محاولة أن تفلت من ذراعيه ، ولكنه كان يضغط بقبضته أكثر عليها و...
-جانا وهي تلهث برجـــــــاء : الحقني يا ياسين ، قول لصاحبك يسيبني
-عز بنبرة باردة وقاسية : ما انا هسيبك بس لما هحدفك من الشباك !
-ياسين بفزع : انت ياااااااااااا بني ، هتموت مراتك ؟؟ انت اتهبلت ؟؟ البت هتموت من الرعب ، 

صلي ع النبي وابعد عن الشباك.

بدأت الدموع تتجمع في مقلتي جانا من شدة الرعب والخوف ، التفتت ببصرها إلى عز وظلت تنظر 

إليه بأعين راجية و...
-جانا وهي تنظر لعيني عز بتوسل : عز لو ليا خاطر عندك بليز ، طب.. طب بلاش ده عشان أنا 

عارفة انك بتكرهني جداااا ، بس عشان خاطر نفسك انت ،ايوه انت بتحب نفسك ، متضيعهاش 

عشاني

صمت عز الدين لثوانٍ ، ثم نظر إلى جانا بنظرات مختلفة ، وبدأ بالحديث بـ...
-عز: ممممم، انتي بتكلمي صح ، انا فعلا كنت بحب نفسي أوي، بس.. بس.. الوقتي أنا بحــ...... !!

مد عز الدين ذراعيه الحاملة لجانا خارج النافذة قليلاً ، وجانا تصرخ فيه برعب شديد ألا يفعل هذا... 

، فقد أصبحت هي قاب قوسين أو أدنى من السقوط ، في حين دلف ياسين إلى داخل الشاليه وهو 

يركض مسرعاً لعله يلحق عز الدين قبل أن يتهور أكثر من هذا ...

-عز مكملاً وبمزاح : آاااااه ، ايدي وجعتني ، انتي بقيتي تخينة اوي ، مش هقدر اشيلك كتير لأحسن 

دراعي خدل

شعرت جانا أن أعصابها لم تعد تتحمل ، وأنها غير قادرة على أن ترى نفسها وهي تلقى من النافذة ، 

لذا بدأت تتنفس بصعوبة ، وبدأت الرؤية لديها تتلاشى تدريجياً 



ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

-جانا برجاء وقد تسارعت أنفاسها : لا..لا.... يا....عــ...ز 

لم تقوْ أعصاب جانا على التحمل أكثر ، وفقدت وعيها من الرعب ، وارتخت قبضتي يدها عن عنق 

عز الدين التي كانت متشبسة به ، وسكنت تماماً بين ذراعيه، ومالت رأسها للخلف ، اضطرب عز 

الدين لرؤيتها على تلك الحالة ، فأسرع عز الدين بابعادها عن النافذة ...

ابتعد عز الدين عن النافذة ، ثم وضع جانا برفق على الفراش ، وأمسك بكف يدها بين كفي يده 

محاولاً إفاقتها و...

-عز بخضة: جانا، جانا ، فوقي يا جانا ، ده انا كنت بهزر والله معاكي ، انتي صدقتي ،انا عمري 

ماهحدفك تاني ، دي كانت غلطة

صعد ياسين الدرج مسرعاً ، ثم دلف إلى غرفة عز الدين ، وتفاجيء بعز مائلاً على جانا الفاقدة 

للوعي على الفراش ..
-ياسين وقد وصل للغرفة: الله يخربيتك ، عملت فيها ايه؟
-عز بتوتر بالغ : معملتش حاجة ، انا بس كنت عاوز أخوفها شوية عشان تبطل اللي بتعمله معايا. 
-ياسين وهو ينهره : في حد يعمل كده ؟؟ البت فرفرت في ايدك !!

تحرك عز الدين قليلاً على الفراش ، ثم وضع يده على وجنتي جانا محاولاً ضربها برفق لكي تفيق ..
-عز بندم واضح : جانا، فوقي يا حبيبتي ، فوقي ، أنا أسف ، والله أنا فعلا كنت بحب نفسي ... لكن 

دلوقتي أنا بحبك انتي 
-ياسين متسائلاً : مافيش نشادر هنا ولا بصلة حتى نفوقها بيها؟

تجمعت الدموع في مقلتي عز الدين ، خاصة وأن لون وجه جانا قد شحب تماماً ، كما لو كانت الدماء 

قد فرت من عروقها .. 
خانته عبرتين من مقلتيه و...
-عز باكياً : مش عارف ، مش عارف
-ياسين وهو يربت على

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ثيراً أن من تسبب بجرحهم هم الأقرب إليه ، 

صعد الدرج ، ثم توجه إلى غرفته ليجمع أشيائه ومتعلقاته ، ولكنه تفاجيء بـ ....
-عز بأعين مصدومة وفاغراً شفتيه : اييييه ده ؟؟؟ 

.......

يتبع....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصص_وروايات✏
#دعني_أحطم_غرورك

الحلقة الرابعة والثلاثون:


Flash Back لكل ما حدث ،،،،،،،

•• خلال المشاجرة بين عز الدين وجانا،،،

كانت جانا غير مستوعبة لما كان سيقوله عز الدين في لحظة غضبه وخاصة أنها كانت تعاني من 

آلام صفعته على وجنته و.... 
-جانا بضيق واضح وبنظرات مليئة بالتحدي : سيبوه يا انكل ، خليه ينطقها ... أنا مستنياه يقولها .. 

لو راجل كمل وقولها !!

كان عز الدين على وشك الهجوم على جانا والفتك بها و...
-عز بحدة: راااااااااااجل غصب عنك 

وقف حسين حائلاً بينهما وحاول أن يحول دون اشتباكهما و...
-حسين وهو يشير لها بيده : بس يا جانا ، اتكلمي عدل مع جوزك
-عز: سيبها ، ماهي أصلا مش بتحترم حد
-جانا بضيق وهي تشير بإصبعها : أنا غصب عنك محترمة 
-حسين بلهجة آمـــرة : بسسسسسسسسسسس انتو الاتنين بطلوووووووووووا بقى، اتفضلوا 

قدامي ، ونفس واحد وهدور فيكو الضرب انتو الاتنين 

بالفعل صعد الجميع على متن السيارة ولم ينطق أحد بكلمة وكأن على رؤوسهم الطير ،، وصلوا 

جميعاً إلى الشاليه .. 

في تلك الأثناء قام حسين بارسال رسالة نصية إلى يوسف الكيلاني نصها...
(( الواد هيطلق البت ، جاريني في اللي هعمله بعد كده))

..........


ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

•• في الكافيه ،،،
-يوسف بضيق واضح : الظاهر انك بعت القضية ، بجد انا مش عارف اقول ايه ؟؟ ياريتني ماوافقت 

م الأول ع خطوبتك لجانا ، انا كنت عاوز أناسب صاحبي ، لكن مكونتش أعرف اني لما هناسبه 

خسره للأبد ،لأ وبسبب ابني ... 
-عز: اسمعـ.......
-يوسف بغضب شديد وحدة : ششش ، مش عاوز اسمع حاجة ! انا راجع القاهرة .. اتصرف بقى 

على مزاجك يا ... يااا بشمهندس!!!

وترك يوسف عز الدين بمفرده ثم انصرف مبتعداً عنه ...

قام يوسف باخراج هاتفه المحمول من جيبه ، ثم طلب حسين هاتفياً و... ،،،
-يوسف هاتفياً بنبرة خافتة : أيوووه يا سحس يا حبيبي ، معلم يا كبير.
-حسين ضاحكاً :ههههههههههههههههه ده انت اللي ممثل هايل ، ها الواد عامل ايه الوقتي؟
-يوسف ضاحكاً : ههههههههههه، استوى ع الأخرررر ، زمانه بيحسبها صح..
-حسين بجدية : خليه يتربى شوية ويتعلم يحكم عقله وميبقاش مندفع. 
-يوسف محذراً : اه بس خد بالك من جانا ، بتفلت منها كتير ، ازم تفرملها شوية وتكلم معاها ، 

المفروض تعرف ان عز جوزها وبيغير عليها !!
-حسين: ما انا عارف ، وغلبت معاها ، بس هي بتعاند على عِند عز .
-يوسف: ربنا يهدي سرهم ، ها هنعمل ايه تاني ؟
-حسين: هنكمل خطتتنا ، نروح ناخد العيال ونرجع القاهرة.
-يوسف: بس كده مش هيعرف عز يتكلم مع جانا؟
-حسين بنبرة هادئة : اهوو يكون قدامه فرصة يفكر بهدوء.
-يوسف وهو يشير برأسه : خلاص يا سحس اتفقنا ، أه ومتجبش سيرة لحد.
-حسين مبتسماً : عيب عليك !
-يوسف: يالا ، اشوفك ع خير ، ولو في جديد بلغني.
-حسين: بأمر الله، سلام 
................

•• في شاليه حسين الدمنهوري،،،

ركضت سهير مسرعة إلى غرفتها هي وزوجها و...
-سهير بنبرة عالية : إلحق يا حاج ، إلحق !!!!!
-حسين بقلق : في ايه يا سهير ؟ ايه اللي حصل ؟
-سهير: جانا نسيت شنطتها عند شاليه المهندس يوسف.
-حسين بصدمة : بتقولي ايه ؟؟
-سهير: زي مابقولك كده 

وقف حسين يفكر قليلاً فيما قالته سهير للتو و...
-حسين وقد أخذ يقكر قليلاً : اها...
-سهير بتوتر : هنعمل ايه الوقتي ؟ أروح أجيبها من هناك ؟ ولا نكلم عايدة هانم تبعتهالنا مع عز؟
-حسين فاغراً شفتيه : هه ..
-سهير متسائلة : ها ياحاج مقولتليش هنعمل ايه ؟
-حسين وهو يضع يده على عنقه : هه ، بقولك يا سهير ، ريقي ناشف ، هاتيلي كوباية مياه ساقعة 

الله يكرمك !!
-سهير وهي توميء رأسها بالايجاب : حاضر ياحاج هجيبهالك ، بس مش هترد عليا هنتصرف 

إزاي
-حسين: اشرب بس الأول وبعدين أقولك
-سهير: طيب يا حاج ، ثواني هجيبلك المياه

دلفت سهير إلى خارج الغرفة ، وما إن تأكد حسين من ابتعادها حتى أخرج هاتفه المحمول من جيبه 

، ثم طلب يوسف هاتفياً و...
-حسين هاتفياً بنبرة خافتة : أيوه يا يوسف ، بص في جديد ، البت جانا نسيت شنطتها عندكو 
-يوسف هاتفياً : اها..
-حسين بصوت هامس : شوف عاوزك تعمل الآتي 
-يوسف: قول أنا سامعك
-حسين: شوف يا سيدي هـ..............و...و...آآآآ............



ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
..........

•• في شاليه يوسف الكيلاني ،،،

اتصل يوسف هاتفياً بياسين لكي يطلب منه أن ينفذ أمـــر هاماً و...
-يوسف هاتفياً : الووو ، ايوه يا ياسين ، انت فين ؟؟
-ياسين هاتفياً : أنا ع البحر يا عمي.
-يوسف: عاوزك الوقتي تجيلي عند الشاليه !
-ياسين بقلق : في حاجة حصلت؟
-يوسف: في حاجات هتحصل لو مجتش الوقتي ، وعملت اللي انا قولتلك عليه !!
-ياسين بلهفة : هـــوا .. مسافة السكة ، لأ انا عندك أهوو ، افتح الباب 
..................


أنهى يوسف المكالمة مع ياسين ، ثم التفت إلى زوجته عايدة وطلب منها أن ....
-يوسف لعايدة:

Читать полностью…

قصص وروايات✏

عملته معاك ، 

متفتكرنيش مش واخد بالي ولا فاهم حاجة
-عز: يا عمي ......
-حسين باقتضاب : انت مش محتاج مبررات
-يوسف مقاطعاً: احنا حاولنا يا عز نقرب ما بينكم بس الظاهر فشلنا
-عز بقلق وتوتر : آآآآآ.....
-حسين بنبرة جادة وحادة: متضغطش عليه يا يوسف ، هو مش محتاج يتكلم باين عليه .. ع العموم 

انا بريحك من الضغط ده وبقولك ورقة طلاق جانا تكون عندي ، آه ومتنساش المليون جنية ... 
ثم نهض حسين في مكانه واستأذن في الانصراف

سار حسين عدة خطوات للأمـــام ، ثم توقف فجـــأة وأدار رأسه للخلف و....
-حسين بجدية : آه ، وبالنسبة للشراكة اللي بينا يا يوسف ، أظن مش هينفع دلوقتي نكملها.. 

المحامي بتاعي هيجيلك نفض الشراكة اللي بينا .. كفاية لحد كده ، سلام 

انصرف حسين مبتعداً عن المكان ، بينما عاتب يوسف ابنه عز و....

-يوسف بضيق : عاجبك الكلام ده يا عز؟

ظل عز الدين صامتاً ، يحاول التفكير في الأمــر و..
-عز: ....................

اغتاظ يوسف من صمت عز الدين ، فنهره بحدة و....
-يوسف بحدة: ما ترد عليا ؟؟
-عز بضيق : يابابا...
-يوسف: الظاهر انك بعت القضية ، بجد انا مش عارف اقولايه ؟؟ ياريتني ماوافقت م الأول ع 

خطوبتك لجانا ، انا كنت عاوز أناسب صاحبي ، لكن مكونتش أعرف اني لما هناسبه خسره للأبد ،لأ 

وبسبب ابني ... 
-عز: اسمعـ.......
-يوسف بغضب شديد وهو يشير بيده : ششش ، مش عاوز اسمع حاجة ! انا راجع القاهرة .. 

اتصرف بقى على مزاجك يا ... يااا بشمهندس!!!

ثم ترك يوسف هو الأخــر عز الدين بمفرده، ونهض عن الطاولة وابتعد تماماً ...في حين ظل عز 

الدين يفكر فيما حدث وعواقب ما سيحدث لاحقاً .....

..........

في شاليه عائلة الدمنهوري ،،،،

وصل حسين إلى الشاليه وعلى وجهه علامات الضيق ، ثم دلف إلى الداخل ، وما إن لمح زوجته 

حتى أشـــار لها و...

-حسين بنبرة ىمـــرة : يالا يا سهير ، لمي حاجتنا بسرررعة ، احنا هنمشي الوقتي
-سهير بخضة : ليه ؟ في ايه اللي حصل يا حاج؟
-حسين بحدة : سهيرررر ، مش وقت ايه و ليه ، اسمعي الكلام!!
-سهير وهي توميء برأسها بتوتر : حاضر ، حاضر يا حاج ...
-حسين لهالة : وانتي يا هالة ، لو حابة تقعدي يومين هنا براحتك ، لو حابة ترجعي معانا مافيش 

مشكلة 
-هالة بعدم فهم : طب مش تفهمني يا بشمهندس حسين ايه اللي حصل؟
-حسين باقتضاب : مافيش ، شوية مشاكل في الشغل ولازم نرجع فورا
-هالة بنبرة عادية : أها ... الله يعينك يا بشمهندس .. ع العموم أناهاقعد مع الأولاد يومين وهكلم 

والدهم يجي يحصلنا ع هنا .
-حسين باقتضاب : طيب ، اللي يريحك
..........

دلفت سهير إلى الغرفة الداخلية التي تجلس فيها الفتاتين و....

-سهير : يالا يا بنات ، لموا الحاجات بتاعتكو احنا راجعين القاهرة الوقتي
-دينا باستغراب : ليه يا مامي؟؟ 
-سهير : من غير ليه ، ابوكي قال عنده شغل ولازم نرجع الوقتي
-جانا باقتضاب : اوك 
-سهير قبل أن تدلف للخارج : نص ساعة وتكونوا جاهزين.

وفجـــأة ارتسم على وجه جانا الرعب ، ووقفت مذعورة وهي تضع كلتا يديها على وجنتيها و....
-جانا بخضة: يادي النصيبة ؟
-سهير ودينا بقلق بالغ : في ايه ؟؟
-جانا بأعين جاحظة : الـ bag بتاعتي لسه هناك في شاليه انكل يوسف
-سهير بصدمة : اييييييييييه ؟؟
-دينا : OMG، طب والعمل ؟
-جانا بضيق: مش عارفة، مش عارفة !!
-سهير وهي تزم شفتيها : خلاص ، انا هاقول لعمك وهو يتصرف

........................


ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وبعد مضي بعض الوقت ، كان عز الدين قد عقد العزم على ما سيفعله في المرحلة القادمة ، فقرر 

التوجه إلى الشاليه الخاص بعائلة حسين الدمنهوري .... طرق عز الدين الباب ، وانتظر أن يفتح له 

أي أحد ... ولكنه تفاجيء بوجود سيدة ما لا يعرفها و... ،،،
-هالة متسائلة : ايوه مين حضرتك؟
-عز وهو ينظر حوله : مش ده شاليه البشمهندس حسين الدمنهوري؟
-هالة: ايوه هو ؟ بس حضرتك مقولتليش انت مين؟
-عز : انا المهندس عز الكيلاني ، هو موجود ؟
-هالة: أها ، اهلا يا بشمهندس ، للأسف لأ
-عز بتردد : طب آآآآ... جانا موجودة أو مدام سهير؟
-هالة وهي توميء بالنفي : سهير اختي ! لأ محدش من العيلة موجود

اعتلى وجه عز الدين الدهــشة وصدم حينما علم بهذا و....
-عز بدهشة : أفندم ؟ طب ليه ؟ انا لسه سايبهم من شوية هنا ؟
-هالة بنبرة عادية : هما فعلا كانوا موجودين بس للأسف رجعوا القاهرة..
-عز: نعم، رجعوا القاهرة؟ امتى؟
-هالة : من شوية ، تؤمر بحاجة يا بشمهندس ؟
-عز: لأ شكراً ، وأسف على ازعاجك يا هانم
-هالة: ولا يهمك ، عن اذنك ..

أغلقت هالة باب الشاليه ، بينما وقف عز يفكر فيما سيفعله ، ثم أخرج هاتفه المحمول وحاول أن 

يطلب رقم حسين الدمنهوري، ولكن كان هاتفه غير متاحاً .....
توجه عز الدين إلى الشاليه الخاص بعائلته ، وللأســـف لم يجد احداً هناك سوى ياسين جالساً على 

الأرض وواضعاً يده على وجنته و......

-عز بضيق : اومـــال يا زفت انت ، الجماعة راحوا

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصص_وروايات ✏
#قصة_الصباح 🌞


كان هناك ثلاث اصدقاء الاول غني
والثاني والثالث فقراء
فقرر الغني ان يكون افطارهم كل يوم في بيت واحد
كان اليوم الاول من نصيبه فأخبر الخدم ان ينظفوا البيت واوصى الطباخ ان يهيأ لهم افخم واطيب الأكلات وفعلا تم مايريد وحضر اصدقاءه واكلوا مالذ وطاب
جاء اليوم الثاني وكان من نصيب الصديق الثاني
فأخبر والدته وطلب منها ان تهيئ له من الطعام مالايقل عن صديقه الغني فقالت له من اين نأتي بأرقى الطعام ونحن لانملك نقود فصرخ بوجهها وقال لها دبري حالك لا اريد ان اكون اقل منه واظهر بمظهر الفقير امامه فذهبت واستدانت من جارتها
وقامت بشراء اطيب الفواكه وطبخت اطيب الطعام وتمت الدعوه بسلام
في اليوم الثالث كان
من نصيب الشخص الثالث
اخبر والدته بالأمر فغضبت من تصرفه قائله..
عليك ان لاتحضر دعوتهما من البدايه حتى لاتضطر لهذا الموقف المحرج
فمن اين سنأتي بالطعام والشراب الذي يليق بهما
اعتذر منها وقبل رأسها و قال..
لقد احرجت ياامي والله ...ولم استطع ان ارفض ... فقد وضعت امام الامر الواقع وصدقيني لم اود ان اكون بموقف كهذا ولكن ماباليد حيله حضري مانأكل كل يوم وسيأكلون مما هو موجود هذا حالي ولااخجل منه
آتيا ولم يكن في سفرة الأفطار سوى صحن فيه تمر وكاسات لبن وماء وبعض الخبز وبيض مسلوق
حان وقت اذان المغرب اكملوا صلاتهم ودخلوا للغرفه واذا بهما يتفاجأن بما هو موجود في السفره
جاء الصديق الثاني وهو الفقير ونظر الى الطعام وقال
اهذا هو احترامك لنا
لو كنا نعلم ستكون دعوتك لنا هكذا ماكنا اتينا
في هذه الأثناء تقدم الغني الى السفره وشكر صاحب الدعوه وبدأ يأكل قائلا..
اتصدق انني لم اذق طعم البيض سنوات
كم هو لذيذ وبدأ يأكل بشراهه
تعجب الثاني من كلام الغني وانزعج وقال
سأذهب الى اقرب مطعم حتى افطر فطعامك هذا لايفي بالغرض
خرج وبقيا وحدهما اكلا وبعد ان انتهيا من الطعام
سأل صاحب البيت صديقه الغني عن سبب بقاءه ولما انه لم يفعل كما فعل صديقهما
فقال الغني
يااخي المال والطعام لايحدد قيمة الشخص
فهذه الأمور وقتيه وسيأتي يوم ربما ستكون اغنى مني
بالمناسبه انا تعمدت ان يكون افطارنا كل يوم في بيت وانا اعلم بحالتكما الماديه ولكنني اردت ان اختبر وجهيكما الأخر
واود ان اشكرك جدا على عزومتك للذي كان صديقنا ففي هذا اليوم عرفت وجهه الحقيقي وعرفت انه لايستحق الصداقه
فكما شاهدته بأم عينك احرجك امامي و تخلى عنك وباع الصداقه بطعام لايعجبه رغم ان وضعك ووضعه متساويان لكنه لبس ثوب التكبر ليوهمني انه غني ولايعلم ان والده واخوته يعملون في مصنع يعود لوالدي
اما انت فأنك شخص واقعي يعيش حياته واضحه بدون اي تصنع امام الجميع لم تخجل كونك اقل مني وهذا مااعجبني فيك جدا
لذلك قررت ان تكون شريكي في مشروعي الجديد
كنت حائر من اختار منكم وموقف اليوم خدمني جدا



لاتخجل من حياتك مهما كانت
ولاتتصنع وكن على طبيعتك
*وليكن لك وجه واحدجمييييل في كل الحالات والظروف *

Читать полностью…

قصص وروايات✏

رااااااااخ ، وانتي يا هانم حسابك معايا مش 

هنا !! لينا بيت نتحاسب فيه ..

-جانا بحدة : انت قاصد تحرجني مع أصحابي ، سيبوووه

-عز لياسر بعد أن انتهى من ضربه : تاني مرة يا طووووووووور ، لما يجيلك مريض مهما كنت 

تعرفه وواخد عليه تتعامل باحترام معاه ، فاااااااااااااهم ، اسلوب السفالة والايحاءات دي ميكولش 

معايا ، ولولا اني مسكت اعصابي للأخر كنت خلصت عليك وقتي .. فاااااااااهم ولا أعييييييييييييد

-ياسر وهو يوميء برأسه في رعب: فاااااهم ، فاااااااهم 



ثم أمسك عز الدين بجانا من معصمها ، وسحبها خلفه وهي تعرج بقدمها إلى خارج العيادة ...

حاولت جانا أن تحرر معصمها من قبضة يده الضاغطة بقوة عليها ، ثم بدأت توجه له السباب 

اللاذع و..

-جانا بحدة : انت انسان همجي ومتخلف و..... آآآآآآه



كور عز الدين قبضة يده في غضب ، وحاول أن يتحكم أكثر في نفسه ، ولكن للأسف لم يستطع عز 

الدين أن يسيطر على غضبه الذي قد ثار ثائرته ، حيث أرخى قبضته عن جانا ، ثم التفت إليها ورفع 

يده في وجهها ثم صفعها بحدة على وجنتها و....

-عز بنبرة غاضبة : انتي طـ.....................
نكمل بكره او اليوم و
تتوقعوو يطلقها!!!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ه وهو ينادي على بـ ....

-عز للسائس: يا حااااااااج ، ياااااااااااا حاج ، غيرلنا الحمار بحصان كده يكون مكسح أو مشلول ، 

حاجة يدوب بتعرج كده

-جانا باستغراب : ليه يعني؟

-عز وهو يشير بيده : اسكتي بس

-السايس وهو يوميء برأسه : عندي طلبك يا باشا 



وبالفعل استبدل السائس الحمار بجواد أخر ، وأحضره إلى عز الدين الذي أمسك بلجامه .. 
استندت جانا على عز أثناء صعودها على ظهر الجواد ، ثم أمسكت هي باللجـــام وتنفست بهدوء 

رغم توترها الشديد 
امتطى عز الدين جواده ، وأشار لجانا أن تتحرك وقتما تكون مستعدة لهذا ، وبالفعل انطلق الاثنان 

سويا ،،،




ظل عز الدين بين الحين والأخر يلتفت إلى جانا ويراقبها وهي تحاول أن تبدو ثابتة وهي تمتطي 

الجواد ، كانت على طبيعتها وهي فوقه ، شعر عز الدين بالسعادة لأنه لأول مرة يقضي وقتاً معها 

بدون أن يزعجهما أحد .. ثم قرر عز الدين أن يمازحها قليلاً و...
-عز وهو يدندن : بحبك يا حمار ، ولعلمك يا حمار ، انا بزعل أوي لما حد يقولك يا حمار â™ھ 

-جانا وهي تمط شفتيها : صوتك وحش

-عز بثقة : ما انا عارف ، بس بصدعك

-جانا بصوت خافت : خروجة فقر

-عز باستغراب وهو ينظر ناحيتها : بتقولي حاجة ؟

-جانا باقتضاب : لأ

-عز: بس ايه يا بت الشطارة دي ، لأ طلعتي أروبة وبتعرفي تركبي احصنة !!

-جانا بفخر: طول عمرى اوووستاذة ، بس اللي يقدر ، والبعيد مابيشوفش

-عز غامزاً : يا واد يا ثقة 



وأثناء امتطاءهما للجوادين على الشاطيء مرا على مجموعة من الأطفال الذين يلعبون بالألعاب 

النارية ، فرمى أحدهم صاروخاً بالقرب من جواد جانا الذي أفزعه الصوت فوثب عالياً في الهواء 

- بوووووووووووووووووم بوووووووووووووم

-جانا برعب : ياااااااااااااااااه ، يااااااااني ، اييييه ده ، الحقوووووووووووني

-عز بخوف: امسكي كويس يا جانا !

حاولت جانا الامساك باللجام جيداً حتى لا تسقط ، ولكن ...

-جانا بفزع : هقع ، الحصان اتهبل ، الحقووووووووووووني



ارتسم الرعب على وجه عز الدين الذي حاول هو الأخر تهدئة جواد جانا ، ولكن دون فائدة و...
-عز برعب شديد : حاسبي يا جانا ، حااااااااااااااسبي



لم تستطع جانا أن تتمسك جيداً بلجام الجواد فسقطت من عليه ، وارتطم جسدها بالأرض ارتطاماً 

قوياً ... ثم نزل عز الدين من على جواد ، واسرع ناحيتها ليطمئن عليها، وجثى على ركبتيه 

بجوارها ، وأمسك بمرفقها و ...،،

-جانا متآلمة : آاااااااااااااااه 

-عز بقلق : انتي كويسة؟

-جانا بتآلم : آااااااااااه ، رجلي رجلي

مد عز الدين يده ليمسك بـقدم جانا ، ولكنها حاولت إزاحة يده بعيداً عنها و...

-عز وهو يحاول فحصها : بتوجعك؟

-جانا متألمة وهي تزيح يده : لأ بتهزر معايا ، اوعى شوية 

-عز بإصرار : استنى بس أما أشوفها

-جانا بحدة : أوعى متلمسنيش ، انت السبب أريت عليا ، أصفتني !!!

-عز وهو يلوي شفتيه : نعم ، أصفتك؟؟ يعني ايه؟

-جانا وهي تحاول التغلب على آلامها : يعني رشقتني عين ، يا ساتر عليك ، آااااااه ، عينك مدورة 

ومأورة ، آااااه

-عز بتهكم : كمان مأورة ، تصدقي يا شيخة حلال فيكي اللي حصلك

-جانا وهي تجز على شفتيها : آااااااااااااه .. منك لله يا شيخ ، انا قولت من الأول مش عاوزة أروح 

في حتة معاك

-عز: انتي اللي فقر هعملك ايه ! بس عملالي فيها عنتر ابن شداد ، حاولي تقومي ، اسندي عليا 

مد عز الدين يده لكي تستند عليها جانا حينما تنهض من على الأرض ، وبالفعل مدت جانا كف يدها 

فأمسكها عز الدين باحكام وجذبها ناحيته ، ثم لف ذراعه حول خصرها ، وأحاطها بينما استندت هي 

عليه و...

-جانا وهي تستند على عز: آاااااه يا رجلي ، مش قادرة أدوس عليها ، آااااااه

-عز بخبث: مش قادرة برضوه ؟ 

-جانا وهي تضرب كتف عز: ابعد عني ياااض ، انا مش فايقالك 

-عز وهو يمط شفتيه : برضوه يااااض ، بيئة !!



انحنى عز الدين بجسده قليلاً ، فاستغربت جانا لما يفعل ، ثم قام عز الدين بوضع ذراعه الأخر أسفل 

ركبتيها ، وحملها برفق بين ذراعيه .. 
شعرت جانا بالخجل وهي على مقربة شديدة من زوجها ، فاضطربت وارتبكت أنفاسها .. 
شعر هو بارتباكها ، ولكنه لم يعقب وابتسم في سعادة ، ثم اتجه بها نحو أقرب عيادة 

-عز مبتسماً : الظاهر انك خدتي ع كده !!

-جانا باحراج : شيل وانت ساكت!

-عز بتهكم : شيال ابوكي اصل.

-جانا بضيق : انت السبب ، فصلح غلطتك..

-عز مازحاً : ليه محسساني اني ماشي معاكي في الحرام؟؟ وإني مش جوزك؟؟

-جانا بحنق : يووووه ، كل يوم نعيد ونزيد في الموضوع ده ، احنا جوازنا ع ورق بس ، افهم بقى ، 

اتفاق وهيتفض !!

-عز وقد شعر بالضيق: طب اسكتي بقى وصلنا العيادة 

بالفعل وصل عز الدين إلى العيادة ، ضرب الباب الخارجي بقدمه لكي يدلف إلى الداخل وهو يحمل 

جانا .. 

وجد عز الدين الممرض جالساً خلف أحد المكاتب ، فنظر إليه و...
-عز للممرض: الدكتور موجود ، المدام وقعت من الحصان ورجلها بتوجعها ، فعاوزين نكشف

-الممرض وهو يشير بيده : طب اتفضل حضرتك ف

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ف وهو يتنحنح : احم...احم.. تقصد ايه
-عز غامزاً : يا حاج مش عليا انا ؟ 
-يوسف وهو يربت على كتفه : طب يالا نفطر 
-عز وهو يضع يده على معدته : وماله ، اهوو الواحد يرم عضمه شوية

....................


عادت جانا إلى الشاليه الخاص بعمها حسين وهي تزفر في ضيق ، وظلت تتمتم بكلمات غير 

مفهومة و...
-جانا بحنق: انا يتلعب بيا الكورة الشراب .. ماشي ، اصبرواعليا ، بتشتغلوني وتعملوا عليا رباطية 

... برضوه مش هيحصل اللي في دماغكو 

رأت سهير جانا وهي تدلف للداخل وعلى وجهها الغضب ، فتعجبت من رؤيتها و...
-سهير باستغراب : جانا ، الله ، انتي جيتي يا بنتي ؟
-جانا متصنعة الابتسام : هاي أنطي سهير ، اه ، اول ما صحيت قولت اجي اعد معاكو ، ماهو مش 

معقول هقضي اليوم كله هنا .. 
-سهير: قوليلي ، في حاجة حصلت امبارح؟
-جانا وهي تشير بعينيها : هه .. لأ مافيش ، اومال فين دينا وانطي هالة وعيالها؟
-سهير: دينا وكريم وآسر ع البحر ، وخالتك هالة لسه نايمة
-جانا: طيب انا هخش اقعد معاها ..
-سهير: خشيلها يا بنتي 
................

في نفس التوقيت ، قرر ياسين أن يأخذ جولة على الشاطيء ، ظل يتأمل البحر وتلاطم أمواجه على 

الشاطيء ، ثم أوقف تأملاته رؤيته للفتاة التي أحبها ... 

لمح ياسين دينا تجلس مع طفلين على البحر ، فقرر أن يذهب ليتحدث معها ،،،
-ياسين وهو يدندن : يا حلو صبح يا حلو طل ، يا حلو صبح نهارنا فل â™ھ♫
-كريم باستغراب : مين ده 
-آسر وهو يشير بيده : واحد
-دينا متجاهلة ياسين : مالناش دعوة ، focus with me 
-ياسين مبتسماً وغامزاً : يا صباح اللي بتغني
-كريم وهو ينظر غليه بتمعن : مين صباح دي يا عمو
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
استغل ياسين الفرصة وقرر أن يجلس إلى جوار دينا والطفلين على الرمـــال و... 
-ياسين وقد جلس بجوارهم : صباح ، ايه مش عارفها ؟؟ دي بتغني الدنيا ربيع والجو بديع
-دينا وقد اعترضت : لأ دي سعاد هي اللي بتغنيها
-كريم وهو يضع إصبعه على طرف رأسه : سعاد مين؟
-ياسين بلهفة : سعاد مكاوي 
-كريم متسائلاً : مين سعاد مكاوي؟
-ياسين بنبرة واثقة : اخت أحمد مكاوي
-كريم متسائلاً : ومين أحمد مكاوي
-ياسين: ابن الحاج مكاوي ... يووووووه ، انت نسيتني انا جاي هنا ليه
-كريم وهو ينظر إليه باستغراب : ليه ؟

لم يجب ياسين على تساؤلات الطفل كريم ، وإما ظل يحملق في دينا الجالسة أمامه ، والتي شعرت 

بنظرات ياسين المتفحصة لها فارتبكت ، وظلت تعبث بخصلات شعرها في توتر و..
-ياسين وهو يحدق في دينا : هه
-كريم وهو يشيح بيده في وجهه : عمووووووو
-ياسين وهو مسلط نظره على : عيون عمو، وقلب عمو ، وروح عمو
-آسر بنبرة طفولية : دودو ، المياه حووة أوي ، ازلي مأيا
-دينا وهي تبتسم له : شور بيبي 
-ياسين بتنهيدة : يا بختووووووه
-دينا وهي تشير بإصبعها : لو سمحت
-ياسين بابتسامة بلهاء : آؤمر يا قمرررر
-دينا بنظرات محدقة : دادي
-ياسين بضيق وتهكم : يييييييه ، هو مافيش الا سيرة الراجل ده
-دينا وهي تشير بإصبعها للخلف وبنبرة متوترة : Noدادي جاي وراك

أشارت دينا للخلف بطرف إصبعها ، فالتفت ياسين برأسه حيث أشارت ، ثم انتفض من مكانه فور 

رؤيته للمهندس حسين الدمنهوري و...
-حسين بضيق : مين الأخ ؟؟
-ياسين بخوف : آاااااهلا.. ياااا.. يا بشمهندس حسين
-حسين متسائلاً : انت مين؟
-ياسين بضيق : لالالالا مش معقول كل مرة كده ،حضرتك بتنسى بسرعة ، انا رأفت .. قصدي ياسين 

رأفت
-حسين وهو يشير لابنته والطفلين : اه ، اه افتكرت .. عن اذنك .. يالا يا ولاد هنروح نفطر ......

......

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الحادية والثلاثون:

في شاليه عائلة الكيلاني ،،،

اشرقت شمس يوم جديد ، كانت جانا نائمة وتضع احدى قدميها فوق ساق عز الدين ، وتمدد أحد 

ذراعيها على وجهه ..

كانت جانا تعتقد أنها نائمة بجوار دينا في الشاليه الخاص بعمها ، لذا كانت تتمدد بأريحية على 

الفراش ، ودون أدنى شك .. بينما ظن عز الدين أن من ينام بجواره هو ياسين ...

تململت جانا قليلاً في الفراش ، ثم بدأت تشعر بالانزعـــاج في النوم ، لذا ..
-جانا وهي ناعسة : move شوية يا دينا ، خليني اعرف...انام...

حاول عز الدين أيضاً أن يمدد جسده على الفراش ، فأمسك بيد جانا وأبعدها عن وجهه 
-عز مبعداً يد جانا بنرفزة : ابعد يا زفت شوية ، ايييه....اخد السرير..كله ،مش مكفيك إنك...حاطط 

رجلك فوقي !

تلمست جانا بأطراف أصابعها وجه عز الدين وهي مغمضة العينين فتملكها الشعور بالاستغراب و...
-جانا وهي تتحسس وجه عز باستغراب : دينا!! مال وشك خشن كده ليه؟

في حين ظل عز الدين يضغط على ذراع جانا بدهشة و...
-عز ممسكاً بيد جانا: انت مال ايدك ياض بقت طرية كده؟

رفعت جانا يدها قليلاً لتمسد على شعر عز الدين ، و...
-جانا وقد وضعت يدها على شعر عز: هو شعرك بقى so shortكده ليه؟؟؟

أدرك عز الدين أن من ينام بجواره بالفعل لن يكون بأي حـــال من الأحوال هو ياسين و...
-عز لنفسه : استحالة يكون ده ياسين
فتح عز الدين عينيه ليجد أن جانا هي النائمة بجواره ، فعاد لذاكرته ما حدث بالأمس ، فابتسم لها 

ابتسامة عذة ، وظل يرمقها بنظرات صافية ...

بينما شعرت جانا أن من تنام بجوارها بالطبع ليست دينا ، ففتحت عينيها لتجد أن عز يحدق بها ، 

ففغرت شفتيها وصرخت على الفور و....،،،
-جانا وهي تصرخ:عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ..

انتفض عز الدين فزعاً على إثر صوتها و....
-عز بنبرة فزعة : اييييييييييييييييه ! اسكتي شوية شوفتي عفريت

ارتبكت جانا حينما أدركت أنها كانت نائمة بجوار عز الدين ، وسحبت الغطاء ناحيتها ، وثنيت 

ركبتيها وضمتهما إلى صدرها ، وظلت تنظر إلى عز بأعين متوترة و...
-جانا بتوتر: انا ايه ؟ انا جيت هنا ازاي ؟ انا بعمل ايه؟ الفار ، انت ، اوضة ، سرير !!!

حاول عز الدين تهدئة جانا خاصة أن رأى في وجهها علامات الارتباك والخوف و....
-عز: اهدي يا ستي الله يكرمك ، مافيش حاجة .. هو انتي هربت منك ولا ايه؟

اغتاظت جانا من تعليق عز الدين الأخير عليها ، فقامت بلكزه بحدة في كتفه 
-جانا وهي تضرب كتف عز : ما تحترم نفسك شوية !
-عز وهو يشيح بيده : ما انتي اللي عاملة افلام ع الصبح !!
-جانا بحدة : انا بعمل ايه في السرير هنا فهمني بسرعة؟

ابتسم عز الدين في خبث لجانا ، ثم وضع كلا ذراعيه خلف رأسه ، وأسند جسده على ظهر الفراش ونظر لها بنظرات ذات مغزى و...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز بخبث وهو يضع ذراعه خلف رأسه: ايه نسيتي ؟ لأ ده انتي كنتي قادرة امبارح
-جانا بتوتر : قصدك ايه؟
-عز بخبث أكتر: ياااااااااااااااااااه ياااااااااااه على ليلة امبارح ، واللي حصل امبارح!

لم تتحمل جانا وصف عز الدين فإنهالت عليه بالسباب اللاذع و..
-جانا: اه يا و*** ، يا زبالة ، يــ........
- عز وقد وضع يده أمام وجهها وبنبرة عالية : بسسسسسسسسس ، صمت الحملان بقى !!! مافيش حاجة حصلت
-جانا بضيق : اومال بتقول كده ليه؟ 
-عز مبتسماً إبتسامة مصطنعة : بهزر معاكي ، ايه غلطت ؟
-جانا بحدة: مافيش هزار في الحاجات دي لو سمحت ، فاهم ؟
-عز ساخراً: اعملك ايه ، ما انتي ناشفة زي المستشفى !!
-جانا بعدم فهم وضيق : أفندم ؟؟؟؟
-عز: ولا حاجة ، خلينا نشوف الناس اللي عايشين هنا هاجروا ولا اترحلوا ولا نظامهم ايه بالظبط 

!!!
-جانا: أوك ، وانا هاروح الـ toilet.

توجه عز الدين ناحية باب الغرفة ، وأخذ يطرق عليه طرقات متتالية محاولاً أن يجرب من بالخارج 

على سماع الصوت فيفتحه لهما ... 

ولكن للأسف لم يجد عز الدين أي رد فتوجه ناحية النافذة ، وطل برأسه منها ، فوجد ياسين واقفاً 

بالأسفل و ممسكاً بخرطومٍ للمياه ويسقي الزروع ....
-عز بنبرة حادة : انت ياااااااااااااا زفت

انتبه ياسين لذاك الصوت العالي الذي يناديه ، فرفع رأسه للأعلى و...
-ياسين ناظراً لأعلى: حبيب هارتي عز بااااااشا ، صباحك فل
-عز بضيق : صباحك زي وشك ، انت فين؟
-ياسين مبتسماً : أنا هو ، وأنت هو والزمــ.......
-عز مقاطعاً: اطلعلي يا حلو ، عاوزك
-ياسين ببراءة : طب ما تنزلي انت أسهل
-عز بحدة وصوت جهوري : ياااااااااااااااااااااسين ، اطلعلي حالاً
-ياسين : طيب طيب ، بس خليك فاكر انا مبجيش بالعنف !!!!

بالفعل توجه ياسين إلى داخل الشاليه بعد أن فتحه بالمفتاح الأخرالذي كان يحوزته ، ثم صعد ياسين 

على الدرج ليتوجه إلى الطابق الأعلى وفتح باب الغرفة بالمفتاح الأخر الخاص بها ، 
وما إن فتح ياسين الباب ، حتى أمسكه عز الدين من ياقته ، وأطبق على عنقه ، ثم جعله ينحني 

قسراً لللأسفل، ووضع

Читать полностью…

قصص وروايات✏

يصحى ويشوف حل 

دلفت جانا خارج المرحاض وعلى وجهها علامات الانزعاج ، ثم توجهت ناحية الفراش.. 

ترددت جانا قليلاً قبل أن تلمس عز الدين ، ولكنها استجمعت شجاعتها وبدأت في لكزه قليلاً ... 

حاولت جانا أن توقظ عز الدين مراراً ، ولكنه كان مستغرقاً في النوم ، فبحثت عن شيء ما يساعدها 

في ايقاظه ، وبالفعل وجدت زجاجة مياه ،،،
-جانا وقد ارتسم على وجهها ابتسامة شيطانية : هي دي بقى اللي هتصحيك !

أمسكت جانا بزجاجة المياه الموضوعة على الكومود ، ثم 
اقتربت من عز الدين ونظرت إليه بتأمل وشردت لبرهة في ملامح وجهه ، كانت تلك هي المرة 

الأولى لجانا التي تتفحص فيها ملامح عز الدين بدون أن يزعجها أحد .. ظلت شاردة للحظات تدرس 

فيها قسمات وجهها ، وتحفظ ملامحه ، ولكنها أفاقت من شرودها ، ثم فتحت زجاجة المياه وأفرغتها 

بالكامل على وجهه ...

انتفض عز الدين فزعاً حينما وجد المياه تنهمر فوق رأسه و...
-عز بفزع : بغررررق بغررررق ... ايه في ايه !!

نظر عز الدين إلى جواره ، فوجد جانا تقف وعلى وجهها ابتسامة شريرة ، فنظر إليها شزراً وبأعين 

مغتاظة و...
-عز بحنق : انتي ؟؟ الله يخربيتك في حد يصحي حد كده ؟؟؟
-جانا بضيق : ما انا غلبت فيك ، وانت عامل ودن من طين وودن من عجين!!!!
-عز وهو يحاول التحكم في أعصابه : اعمل انا فيكي الوقتي ايه ؟؟؟؟ ده انا كنت في سابع 

نوووومة، منك لله يا شيخة طيرتي النوم من عينيا
-جانا وهي تهز كتفيها بعدم مبالاة : ماهو أنا مش هفضل صاحية وانت نايم؟
-عز ساخراً : يعني أعملك ايه ؟؟؟ اغطيكي مثلا ولا أهشتكك قبل ماتنامي ؟؟
-جانا وهي تشير بيدها : لأ تسيبلي السرير خالص .. وتنام في اي حتة
-عز بتحدي : هه ، ده بعدك ، انا مش هتعتع من هنا 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وبينما هما الاثنين يتجادلان ، فجأة سمعت جانا صوت شيء ما يتحرك خلف حقيبتها ، فأشارت لعز 

بيدها لكي يصمت و.... ،،
-جانا وهي تشير بيدها وبصوت خافا : ششش ، عز انت سامع حاجة ؟
-عز بانزعاج وضيق : لأ مش سامع ولا عاوز أسمع
-جانا وهي تنهره : يا بني آدم انت ، اسكت وهتسمع!!
-عز وقد نفذ صبره : اللهم طولك يا روح ، اديني هسكت اما اشوف اخرتها معاكي ايه!
-جانا وهي تشير برأسها : لأ انا واثقة ان في صوت خرفشة جاي من الناحية دي، روح شوف ايه 

اللي هناك
-عز بنبرة غاضبة : هو انا شغال عندك؟ مش رايح.
-جانا بتوسل : بليز عز ، روح بص شوف ايه اللي هناك!!

نهض عز الدين من على الفراش وهو يزفر في ضيق ، ثم توجه حيث أشارت جانا برأسها ، وظل 

يعبث خلف الحقيبة الموضوعة على الأرض و...
-عز بضيق وهو يبحث عن مصدر الصوت : مافيش حاجة شوفتي اهوو !

وفجأة وثبت جانا على السرير ، وتمددت عليه بجسدها ، وسحبت الغطاء ناحيتها و.... ،،
-جانا وهي تبتسم : نام بقى ف اي حتة ، ده بتاعي لوحدي
-عز مغتاظاً وبنبرة محذرة : اه يا بنت الــ......... ، احسنلك تقومي من عليه 
-جانا وهي تشير برأسها : تؤ .. It's mine...
-عز وهو يتجه نحوها : وترجعي تزعلي من اللي هعملــ..............

وفجـــأة صرخت جانا بطريقة هيسترية و...
-جانا بصراخ عالِ : عاااااااااااااااااااااااااااا ،عااااااااااااااااا

انتفض عز الدين فزعاً من مكانه على إثر الصراخ المتواصل من جانا و..
-عز بفزع : في ايه بتصوتي ليه ؟؟
-جانا وهي تشير بإصبعها : عااااااااااااا ، بص....بص... هناك ع طرف السرير، عااااااااااااا
ثم قفزت جانا من فوق الفراش ، وركضت ناحية عز الدين ، ووقفت خلفه لكي تختبيء ، ثم ظلت 

تركل بكلا قدميها الأرض بشدة ، فحاول عز الدين السيطرة عليها و....
-عز محاولاً تهدئتها : يا بنتي صرعتيني ، اهدي بس عشان اعرف ده ايه
-جانا وهي تصرخ في أذن عز بحدة : فااااااااااااااااااار ،فااااااااااااااااااااار 
-عز وهو يحاول إسكاتها : والمصحف سمعت ، خلااااااص وداني ، انا انطرشت ، طبلة ودني 

اتخرمت.

وضعت جانا كلتا يديها على ذراع عز الدين ، وقبضت عليه بشدة و..
-جانا وهي ممسكة بذراع عز بشدة: موته ، امسكه ، اقتله ، موووووته ، خلص عليه ، غزه ، 

شرحه ، فاااااااااااااااااااااااااااار 
-عز بتهكم وهو يحاول تحرير ذراعه : خلاص بقى .. يا بنتي ده هو مات مطروش بسببك ، اوعي 

بس شوية ، حبة هوا ، خليني أعرف اتحرك .. ياباااي عليكي 

ظلت جانا متمسكة بذراع عز الدين ، وغارزة لأظافرها فيه ، فتآلم هو من قبضتها ، فنظت إليه 

بأعين خائقة و...
-جانا: لأ ، مش هسيبك ، اتصرف موته وانت كده .............................
............

في الشاليه الثالث ،،، 

استمعت عايدة إلى صوت صراخ متواصل يأتي من بعيد ، فتوجست خيفة مما قد حدث و...
-عايدة بقلق : سمعت يا جوو الصوت ده ؟
-يوسف وهو يمعن النظر : انا سمعت صوت صريخ ، بس بحاول أعرف ليه 
-عايدة بتوتر شديد : لاحسن يكون عز عمل حاجة للبنت
-يوسف: ربنا يستر ، بس مش باين حاجة ، هما سكتوا الوقتي
-عايدة وهي تشير بعينيها : طب بص تاني كده .. شوف اي حاجة
-يوسف وهو ي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

م أزاحهما بعيداً عنها ، و ثبت كلا 

ذراعيها بقوة ، ونظر إليها بحدة و...
-عز محاولاً السيطرة عليها وتثبيتها : انا مش حررررامي ، انا عز والله عز
-جانا وهي تقاومه : لأ حرااااااااامي ، الحقوووووووووونا


صرخت جانا عالياً فخشي عز الدين أن يظن أحد ما بالخارج أنه يفعل بها شيئاً ، لذا وضع يده على 

فمها ، وكممه ، وأمسك باليد الأخرى كلا ذراعيه 

-عز مكمماً فمها: اهدي يا جانا ، والله انا عز بصي كدهفي وشي 

نظرت جانا في وجه عز بتمعن شديد في الظلام فتأكدت انه هو عز .. سحب عز الدين يده بهدوء وهو 

يشير لها بألا تصرخ مجدداً و.. 
-عز بعد ان تركها: ها صدقتيني الوقتي؟
-جانا وهي توميء برأسها : اه .. مش لازم أتأكد الأول


اعتدلت جانا على الفراش ، وظلت تنظر إلى عز الدين باستغراب ، بينما نهض عز الدين عن الفراش 

، ثم وضع يده على رأسه محاولاً تفقد إن كان هناك أي دماء أو كدمات و...

-عز متآلماً : ااااااه يا دماغي ، انتي كنتي بتضربيني بايه ؟؟
-جانا بكل فخــ{ : بالجزمة 
-عز بحنق وأعين مغتاظة : نعم ياختي ؟


خشيت جانا من ردة فعل عز الدين ، لذا حاولت أن تتحدث بهدوء و..

-جانا بنبرة هادئة : ايه مقصدش ، انا كنت بضربك بالجزمة بتاعتي ، فكرتك حرامي 
-عز بتهكم : وملاقتيش إلا الجزمة اللي تضربيني بيها
-جانا وهي تلوي فمها : أهوو اللي كان في وشي 


وجد عز الدين آثراً لبعض الكدمــات في فروة رأسه و...

-عز متآلماً : ااااه ، الله يحرقك ورمتي دماغك
-جانا بعدم مبالاة : احمد ربنا انها جت ع اد كده ، بدل ما كنت أخلص عليك
-عز: اه الحمدلله ، عندك حق بدل ماكان قبقاب !!


ضحكت جانا على عبارة عز الدين الأخيرة ، خاصة وأنها تخيلت هيئته وهو ...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-جانا وهي تضحك: ههههههههههههه تخيل منظرك وانا بضربك بالقبقاب
-عز بضيق ولهجة آمــرة : جااااانا
-جانا وهي تشير بيديها : ههههههههههههههههه ، سوري سوووري ، ههههههههههههههههه 

مش قادرة والله ، منظرك يفطس م الضحك


أدار عز الدين وجهه في الناحية الأخرى ليكتم غيظه .. ولكنه ادرك شيئاً هاماً للتو و...

-عز بتهكم : ههههه خفة يابت ، وبعدين انتي خدتني في دوكة ومقولتليش ايه اللي جابك هنا ؟؟؟؟؟
-جانا باقتضاب ونبرة جادة : أمك!
-عز وهو ينهرها بحدة : ما تلمي نفسك يا بت انتي !!
-جانا بنبرة متوترة : آآآ... ايه مقصدش والله ، اقصد ان مامتك هي اللي جابتني هنا ، متخافش مش 

هحتل الشاليه ، بكرة هرجع مع أنكل حسين
-عز متسائلاً : وجيتي من الأصل هنا ليه؟
-جانا بنبرة عادية : مافيش خالتي جت هي وعيالها وعملوا احتلال لأوضتي انا ودينا ، فاضطريت 

أسفة اني اجي أحط عندكو
-عز وهو ممتعض الوجه وبتهكم : تحطي .. بقى دي ألفاظ بنت متربية بره مصر ... ظلمك اللي قال 

عليكي اجنبية؟؟؟


اغتاظت جانا من عبارة عز الدين الأخيرة معها ، خاصة أنها كانت تحمل نوعاً من الإهانة لها و...

-جانا بنبرة حادة : هي دي طريقتي معاك .. وبعدين أنا أقصد يعني أبات الليلة دي عندكو لحد ما انكل 

حسين يغير الشاليه بواحد اكبر.
-عز وهو يشير بيده : اها ، طيب ... بقولك ايه هاتي المفتاح بقى؟
-جانا بعدم فهم: مفتاح ايه؟؟؟
-عز وهو مازال ممدداً بيده : المفتاح اللي قفلتي بيه باب الأوضة
-جانا وهي تشير بكلتا يديها : بس أنا مقفلتش حاجة
-عز متسائلاً وعدم فهم : قصدك ايه؟
-جانا: أنا بقولك اني طلعت انام اه بس مقفلتش باب الأوضة
-عز بجدية : أومال مين اللي قفلها ان مكونتيش انتي؟
-جانا وهي تهز كتفيها : وانا ايش دراني !!
-عز: طب وانا هفتح الباب الوقتي ازاي؟
-جانا بنظرات مصدومة : قصدك ايه ؟ انت كمان مش معاك مفتاح؟
-عز بضيق : اومال انا بحكي في ايه من الصبح!!


اعترى جانا التوتر الشديد وارتبكت حينما علمت أن عز الدين لا يملك أي مفتاحاً للغرفة و... 

-جانا بقلق وتوتر: لأ متهزرش في الموضوع ده 
-عز بنبرة جادة : والله ما بهزر ، يا بنتي مش معايا أي مفتاح!!


ركضت جانا ناحية باب الغرفة ، وحاولت جاهدة أن تدير المقبض لكي تفتحه ولكنها فشلت ... 

-جانا وهي تحاول فتح الباب بتوتر : يعني ايه؟؟ هنفضل محبوسين هنا؟؟ 


وعندما وجدت جانا عدم وجود أي فائدة من فتح الباب بيدها ، أخذت تطرق على باب الغرفة بقبضتي 

يديها بعنق شديد ،،
-جانا بصريخ : ياللي بره ، الحقووونا ، حد سامعنا
-عز ببرود : مافيش حد بره يا جانا


صدمت جانا مرة أخرى وفغرت شفتيها ، ثم ابتلعت ريقها بصعوبة ، وحاولت أن تجد حلاً سريعاً 

لتلك المعضلة 

-جانا بنظرات مشدوهة : لأ ما انا مش هاقعد معاك هنا ، انت بتحلم!!!

-عز بتهكم وهو يزم شفتيه : طب فكريلنا في حل يا ست العوريفة 
-جانا بحدة : هو انا هفكر لوحدي ، ماتفكر معايا ! .. 


صمتت يارا لعدة لحظات تفكر ، ظلت تجوب ببصرها الغرفة إلى أن توقفت عند النافذة حيث طرأ 

ببالها فكرة ما فتحمست لها كثيراً و.....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

-جانا بأعين لامعة وهي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة التاسعة والعشرون: 

في الساحل الشمالي ،، 

خارج شاليه عائلة الكيلاني ،،،، 

ظل عز الدين يدور حول الشاليه إلى أن وجد نافذة شبه مفتوحة و..

-عز وهو ينظر ببصره للأعلى وبتوعد : بسسسسسسس ، هي دي اللي هتدخلني عندك يا زفت ، ان 

ماوريتك يا ياسين عشان تحرم تقفل الباب تاني !! 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
بدأ عز الدين تسلق حافة السور ، ومن ثم صعد إلى أول شرفة ، وبعدها قفز بمهارة لأعلى وأمسك 

بأحد الحوامل الموضوعة لعمل مظلة ، حتى وصل إلى الشرفة التالية ، ومنها اقترب من النافذة 

الخاصة بغرفته ، شعر عز الدين بالارهــاق الشديد عقب تلك المحاولات الكثيرة للوصول للنافذة 

و....

-عز بتوعد وارهــاق: ده انا هنفخك يا ياسين ، هطلع البلى الأزرق ع جتتك


.............. 


في تلك الأثناء كانت جانا قد استيقظت لتوها على إثر صوت أحدهما وهو يحاول فتح باب غرفتها ، 

ولكنها اعتقدت انها تحلم وليس أمراً حقيقياً ... 


ولمزيد من الاحتياط وضعت جانا بجوارها على الفراش حذائها ذو الكعب العالي كوسيلة للدفاع عن 

النفس إذا تطلب الأمر هذا ... ثم أغمضت عينيها لتغفو من جديد .....

................

بعد محاولات استغرقت عدة دقائق ، نجح عز الدين في الوصول إلى النافذة ، ظل متعلقاً بجسده في 

الهواء ، وحاول تثبيت نفسه وعدم السقوط بيد ، وباليد الأخرى حاول فتح النافذة...

-عز بحنق وهو يحاول فتح النافذة : ربنا يهد البعيد ، هو نايم في العسل ، وانا متعلق هنا... هه ، 

يااااا معين يااا رب قربت تفتح .. يااااااااااااالا بقى هه

.....................

في نفس الوقت بداخل الغرفة ،،،،،

سمعت جانا صوت صرير النافذة وهو يتحرك وكأن أحد ما يحاول فتحها ، فشعرت بالرعب الشديد ، 

وارتعدت أوصالها ، لذا نهضت عن الفراش مسرعة ، وركضت ناحية باب الغرفة ، وأمسكت 

بالمقبض وحاولت إدارته لكي تفتح الباب ، ولكنها للأسف وجدت الباب مغلق .. فصدمت وحاولت 

جاهدة أن تفتحه عنوة و.... ،،،
-جانا برعب: مين قفل الباب ده؟ استررررها يارب ، أعمل انا ايه الوقتي ؟؟

وقفت جانا تفكر مع نفسها سريعاًفي كيفية التصرف في ذلك الأمر و...
-جانا بصوت خافت : انا خايفة اصوت يسمعني الحرامي ده ومش بعيد يكون قتال قتلة فيخلص عليا 

، طب اروح فين؟؟ أستخبى فين ؟؟ 


ظلت جانا تتأمل الغرفة ببصرها على عجالة محاولة إيجاد مكان جيد للاختباء و....
-جانا بترقب وتوجس : مش هينفع تحت السرير ، ده اول مكان بيتفتش ، طب أعمل نفسي ميتة ؟؟ 

استخبى فين ، اااااه الحمام ، لأ برضوه هستخبى في البانيو ولا في التويلت ولا فين بالظبط ...

بالفعل لمحت جانا مكاناً مناسباً للاختباء فلمعت عيناها و...
-جانا بأعين لامعة : بسسسس هو ده المكان المناسب ، ومش هيشوفني فيه ، ولو قرب مني أنا 

هضربه بالجزمة .. 
ركضت جانا مسرعة ناحية الفراش ، ثم أمسكت بحذائها ذو الكعب العالي ، ومن ثم توجهت ناحية 

النافذة ، واختبئت خلف الستارة الداكنة وحبست أنفاسها وانتظرت في ترقب شديد وهي ممسكة 

بالحذاء ومتخذة وضعية الهجوم .......

نجح عز الدين أخيراً في فتح النافذة ، ثم تسلق بهدوء إلى الداخل ، أسند كلا يديه على حافة النافذة ،

ووثب بمهارة للداخل ، ثم اعتدل في وقفته ،و نظر إلى الفراش ، فكانت المفاجأة بالنسبة له أنه لم يجد أحد عليه ،،،
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز في نفسه باستغراب: الله ؟ ده مافيش حد هنا ، اومال الزفت ده راح فين؟؟؟

وفجأة وجد عز الدين من يقفز عليه من الخلف ويتعلق بعنقه ، ويصرخ فيه بصوت رهيب وفوق كل 

هذا يضربه على رأسه بشدة بشيء صلب وحاد و.. ،،،،،
-جانا بصراخ عالي : حراااااااااااااااااامي ، حرررررااااامي ، خد ..خد !!
-عز متآلما وهو يحاول التخلص منها : ااااااااااااه ، والله ما حراااامي ، آاااااااااي


توقفت جانا عن ضرب عز الدين بالحذاء ، و...

-جانا متسائلة : ايه وجعك الضرب ؟
-عز متآلماً وهو يتحسس موضع الآلم : اااااااه ، جدااااااااا ، يا بنتي أنا مش حرررررامي
-جانا بتهكم : طبعاااااا هتنكر ، اومال هتقول أيوه أنا حرامي وجاي أسرقكو ده لو مكنش فيها مانع 

...

ثم استأنفت جانا ضرب عز الدين و..
-جانا وهي تضربه بشدة : خد يا حرررررراااااااامي ، خد ع نافوووخك!!!
-عز متآلماً : اااااااااااااااه ....
حاول عز الدين أن يتخلص من قبضة جانا المحكمة حول عنقه ومن ضرباتها المتلاحقة والمتتالية ، 

فأدار كلا ذراعيه للخلف ، ثم دار بجسده و بها عدة مرات حتى تشعر بالدوار ومن ثم ترخي قبضتيها 

عنه ، ولكنها كانت مصرة على الفتك به ، فلم يجد بديلاً إلا ان يلقي بنفسه وهي متشبسة به على 

الفراش حتى يتخلص منها نهائياً ، وبالفعل نجح في هذا ...

حاولت جانا أن تفتك به مجدداً ، ولكنه أمسك بمعصميها ، ث

Читать полностью…

قصص وروايات✏

................................

في داخل شاليه عائلة الدمنهوري ،،،،،،



طلبت سهير الحديث مع جانا على انفراد حتى لا يستمع إلى حديثهما أي أحد و... 
-سهير بصوت خافت : جانا ، عاوزاكي يا حبيبتي على جمب شوية!
-جانا بقلق : خير يا انطي؟

اصطحبت سهير جانا بجوار مدخل الشاليه ، ثم تحدثت بصوت خافت بـ ...
-سهير بنبرة خافتة : بصي يا حبيبتي ،انتي عارفة ان الشاليه اوضتين ، و الوقتي خالتك هالة 

وولادها الاتنين هيباتوا في اوضة ، وانا وعمك هنبات في الأوضة التانية 
-جانا وهي تهز رأسها بتعجب : أها ، يعني حضرتك تقصدي اني ابات هنا في الريسبشن ، اوك ، 

معنديش مانع.
-سهير : لأ ده كمان محجوز لدينا.
-جانا: يعني أبات في المطبخ ولا الحمام؟
-سهير : لأ مش كده بالظبط
-جانا بعدم فهم : قصدك ايه؟
-سهير: اقصد انك هتباتي عند عمك يوسف وأنطك عايدة !!!!

نزلت عبارة سهير الأخيرة كالصاعقة على جانا ، فوجدت تنظر إليها بأعين مشدوهة وهي فاغرة 

شفتيها و.....
-جانا بصدمة: أفندم؟؟؟
-سهير مكملة : هما الشاليه عندهم واسع وكمان دورين، وبعدين انتي هتباتي في اوضة لوحدك 

هناك.

رفضت جانا رفضاً تاماً أن تنفذ طلب زوجة عمها سهير ، ثم عقدت ساعديها أمام صدرها ، وأشاحت 

بوجهها بعيداً عنها و..
-جانا وهي تلوي شفتيها : سوري أنطي ، no way !!

حاولت سهير قدر الإمكـــان أن تقنع جانا بالموافقة و...
-سهير وهي تربت على كتفها وتشير باليد الأخرى : يا بنتي يا حبيبتي ، انا لو كان ينفع كنت خليت 

دينا تروح معاكي ، بس هي هتروح هناك بصفتها ايه ؟؟؟ انتي مكتوب كتابك ومرات ابنهم ، فمن 

حقك تقعدي براحتك هناك ، ده غير ان عمك حسين مش هيسمح بإن دينا تبات مع حد غريب.
-جانا وهي تهز كتفها وبنبرة حادة ومعترضة : طب وأنا مالي ، انا موافقة ابات إن شاالله ع الأرض
-سهير بنبرة هادئة : مينفعش يا حبيبتي ، وبعدين حتى لو في خلافات بينك وبين جوزك مينفعش 

قصاد خالتك هالة نبين ده ، انتي عارفها ولا رويتر ... !!
-جانا بتأفف : يا غوولبي 
-سهير برجــــاء : معلش ياجوجو ، النهاردة بس لحد ما عمك بكرة يدور ع شاليه أوسع ،احنا 

مكوناش عاملين حسابنا ان هالة جاية ، ده انا كنت بعزم عليها عزومة مراكبية لاقيتها شبطت !!
-جانا على مضض : حاضر يا انطي هاروح ، بس هي أنطي ديلة عارفة؟
-سهير مبتسمة : أيوه انا كلمتها في السكة وفهمتها ده وهي رحبت جدااااا ، وقالت هيبقالك اوضة 

لوحدك محدش هيضايقك أبداااااا فيها 
-جانا بنبرة منزعجة : ماشي يا انطي ، عشان خاطرك بس
-سهير وهي تقبلها من وجنتها : تسلميلي يا بنتي، ربنا يباركلي في عمرك

وبالفعل انطلقت جانا لتجمع أشيائها وتنتقل للاقامة مؤقتاً في شاليه يوسف الكيلاني ....

..........

ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

تأكد حسين من ابتعاد جانا ، فلوح لسهير بيده لكي تأتي إليه ، وبالفعل سارت سهير بخطى مترقبة 

نحو حسين و...
-حسين هامساً: ها يا سهير، ايه الاخبار؟
-سهير بصوت خافت : تمام يا حاج
-حسين متسائلاً : يعني البنت هتروح تبات هناك؟
-سهير: ايوه يا حاج ، وربنا يهدي سرها مع عز.
-حسين وهو يرفع بصره للسماء : ياااااااااااااا رب أمين 

التفت حسين إلى زوجته سهير ، ونظر إليها باعجاب شديد و...
-حسين بنبرة فرحة: والله برافو عليكي يا سوسو ، مايجيبها إلا ستاتها!
-سهير بفخر: اومــــال ايه يا حاج حسين ، ده انا برضوه سهير
-حسين: طبعااااااا .. ها ظبطتي مع عايدة هانم؟
-سهير وهي تشير بيدها : اه كله تمام حسب توجيهاتك يا ريس
-حسين مبتسماً بسعادة : حبيبتي يا سهير .....

........


في داخل احدى الغرف بالشاليه ،،،

تساءلت دينا عن سبب مغادرة جانا للشاليه و...

-دينا باستغراب : يعني انتي هتمشي ؟
-جانا على مضض : مش بمزاجي والله يا دودي
-دينا بنبرة حزينة : انا زعلانة اوي ، كنت عاوزاكي تقعدي معانا هنا.
-جانا وهي تمسك بذراعها برفق : هي الليلة دي بس ورجعالك ، بكرة يكون انكل حسين اتصرف 

وهتلاقيني فوق دماغك.
-دينا: اوك .. ان كان كده ماشي!

وبالفعل جمعت جانا متعلقاتها الشخصية في حقيبة سفرها وتوجهت نحو شاليه يوسف الكيلاني بعد 

أن عاونتها دينا في تجهيز الحقيبة ... 

..............

طرقت جانا باب الشاليه ، ففتحت لها عايدة وعلى وجهها ابتسامة صافية ، بينما حاولت جانا أن 

تتصنع الابتسام و...

-جانا: هاي انطي ديلة ، حمدلله ع سلامتكم.
-عايدة مبتسمة : الله يسلمك يا جانا .
-يوسف وهو يشير بيده : تعالي يا بنتي ، سهير هانم كلمتنا ومتقلقيش هتقعدي في اوضة لوحدك ، 

مافيش مخلوق يقدر يزعجك 
-جانا باقتضاب : ثانكس اونكل.

اصطحبت عايدة جانا إلى الغرفة التي ستمكث بها في الطابق العلوي ، ثم دلفت كلتاهما لداخل الغرفة 

، أسندت جانا حقيبتها على الأرض ، ووقفت تتأمل الغرفة ، ثم لحق بهما يوسف ووقف في الخارج 

و... 
-عايدة: خشي يا جانا يا بنتي دي أوضتك ، ارتاحي شوية وبكرة نتكلم ، اه بالمناسبة عز مش 

موجود هيبات مع ياسين بره ، فاط

Читать полностью…

قصص وروايات✏

رها ، وتغير من مجرى الحديث و... 

-جانا: يالا بقى انا جوعت.
-عز: ماشي ، اتفضلي قدامي.
-جانا وهي توميء برأسها : اوك.


سار عز الدين خلف جانا يراقبها وهي تتمايل بأنوثة في خطواتها ، نظر إليها بتمعن شديد وعلى 

وجهه علامات الانبهار والإعجاب و...

-عز وهو يسير خلف جانا متأملاً إياها : يخربيت كده.
-جانا وهي تلتفت اليه بدلال : نعم؟
-عز مبتسماً : نعم الله عليكي يا حاجة .. امشي بس وبصي قدامك ، بدل ما اخرج عن شعوري

وبالفعل انطلق الاثنان سوياً للقاء دينا وياسين .. 


وفي الطريق صادفت جانا أحد أصدقائها القدامى الذي نظر إليها بكل إعجاب و... ،،،
-معتز بصوت عالي ووجه مبتسم : لألألألأ مش معقول ، جاجوو بنفسها هنا


تحدثت جانا برقة شديدة وبصوت مليء بالنعومة و...

-جانا برقة ودهشة : OMG ،ميزوووو مش ممكن ، انت جيت امتى يا مان؟

اقترب معتز من جانا لكي يحضنها ويقبلها من وجنتيها ، ولكن عز الدين منعه من الاقتراب ، وصده 

بذراعه ووقف حائلاً بينهما ،،
-عز بضيق وهو يبعده : ايييه يا بني انت ، ما تحاسب ! مش شايفني واقف
-جانا بدلال وصوت رقيق : سوري ميزوو ، ده عز ، اصله مش عارفك 

نظر عز الدين إلى جانا بنظرات مغتاظة وحانقة و...

-عز بحنق : وكمان بتعتذريله ، اللهم طولك ياروح ، ما تعرفينا بالأخ ؟؟؟

أشارت جانا بيدها لمعتز ، وتحدثت بنبرة مليئة بالحيوية و...، 

-جانا: ده معتز my best friend ... قصدي ميزووو صديقي الصدوق

مد عز الدين يده لكي يصافح معتز ، وما إن أمسك بكفه حتى ضغط عليه بكل قوة وكأنه يريد الفتك 

به و...

-عز وهو يصافحه بشدة: تشرفنا يا أخ 
-معتز متآلما : ouch .. وجعتني ، بشويش عليا ، انت tough اوي 
-عز مستهزءاً به وبتهكم : لا يااااا راجل ، لا مؤاخذة أصلنا رجالة ، هاااه فاهمني رجالة وجامدين 

اوي مش لامؤاخذة زيك كده طري و مــــان !!!
-جانا بدلال مصطنع : ميزوو ، متخدش في بالك هو كده ..
-معتز ناظراً إليها بإعجاب: It's okay babe ، بس انتي بقيتي حلوة اوووي

وقف عز الدين يزفر في ضيق ، ونظر بأعين منزعجة مليئة بالغضب إلى كلاهما و....
ز محذراً : اللهم اخذيك يا شيطان ، يا بني الله يكرمك متلعبش في عداد عمرك ، خاف على نفسك !
-جانا بدلع ورقة : يووووه ، عز بليز ، سيبني أخد راحتى مع ميزوو 
-عز بتهكم وحنق : يا شيخة ، انتي مش هترتاحي إلا اما اقتلك الوقتي
-معتز مبتمساً وبصوت ناعم : بجد يا جاجوو ، لندن من غير so dark ، بليز come back 
-جانا برقة : اوووه ميزووو ، بجد !! خلاص هفكر
-عز بضيق واضح : صبررررني ياااااااااااااا رب !!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

نظر معتز إلى عز الدين بنظرات استغراب ودهشة و.. 

-معتز وهو يشير بيده : مين ده ؟؟ ماله خنيق اوي كده بشكل اوفر!

-عز بنبرة انزعــاج واضحة : ما تقولي للأخ أنا مين ، ولا يمكن أنا شفـــاف مش باين قصادكو لا 

سمح الله يعني .


رسمت جانا على وجهها ملامح الآسى وتحدثت بنبرة خافتة مليئة بالحزن و...

-جانا بنبرة حزينة : اوووه ميزوو ، ده يبقى my husband
-معتز مصدوماً وفاغراً شفتيه : مش معقووول ، you got married ؟ 

أطرقت جانا رأسها في أسف ، وظلت تحركها يميناً ويساراً وكأنها ترثي حالها و...

-جانا مبدية أسفها: ااااه تخيل يا ميزووو ، جاجوو اتجوزت

-عز متهكماً : جوازة الشوم والندامة ، الظاهر اني واقف عزول بينكو .. 
-معتز وهو يواسيها : قلبي عندك حبيبتي.
-عز بضيق بالغ : وجع في قلبك ، هو انا مت !
-جانا: Thanks dear

أمسك عز الدين بكف معتز عنوة ، ثم صافحه بشدة ، ودفعه بكلتا يديه و....

-عز وهو يصافحه : طب يا اخت ميزووو ، قصدي يا اخ ميزوو ،احنا متشرفناش ولا حتى فرحنا اننا 

شوفناك ، مع السلامة وماتجيش عندنا تاني.
-معتز باستغراب : What ؟
-عز: لا توطي ولا متوطيش ، احنا مستعجلين
-جانا: ايه يا عز مينفعش كده ؟؟
-معتز: ولا يهمك جاجوو ، اسيبك دلوقتي ونتقابل بعدين

ثم اقترب معتز من جانا لكي يقبلها من وجنتها ، فدفعه عز الدين بكلتا يديه بغل وأبعده عن جانا ،،،
-عز بضيق شديد : ايييييه ، في ايه ، هو انت مصمم اني شفــــــــــاف قصادك ، اتوكل على الله 

دلوقتي ، امشي بقى ده انت رزل !!


سقط معتز على إثر دفعة عز الدين له ، ثم نظر عز الدين إلى جانا و...

- عز مكملاً : يالا يا هانم بدل ما ارتكب فيكي جناية !
ثم وضع عز الدين يده على ذراعها ، وجذبها بشدة منه وتوجها سوياً ناحية دينا وياسين .

Читать полностью…
Подписаться на канал