novels_stories | Неотсортированное

Telegram-канал novels_stories - قصص وروايات✏

4688

#قصص_وروايات♡✏ تحتوي قناتنا على العديد من القصص المنوعه والروايات الشيقه نتمى ان تنال رضاكم💜 🔥مانحلل حذف معرف القناه عند اخذ القصص🔥 💭تاريخ الانشاء ٥ نوفمبر ٢٠١٦ 🌟بوت التواصل :- @NovelsStoriesBot 🌟فهرس القناة:- @Novels_Story

Подписаться на канал

قصص وروايات✏

ين وهو يدفعه بيده : اوعى بس ، روح شوف مراتك ، وفكك من ياسين دلوقتي واللي جابوه !!

تعجب عز الدين من تصرفات ياسين ، ثم قرر أن يتجه إلى شاليه جانا .. 

............. 

بالفعل ذهب عز الدين لكي يرى جانا كان على وشك طرق باب الشاليه الموجودة به ولكنه تفاجيء بها تفتح باب الشاليه لتخرج منه مرتدية ( مايوه بيكيني أسود اللون ) فأظهرها رائعة

الجمال وكلها حيوية وأنوثة طاغية صدم عز الدين لرؤية جانا بتلك الملابس المثيرة ظل محدقاً 

بها لثواني ناظراً إليها بتمعن شديد متفحصاً كل جزء فيها بنظرات غريبة وهو فاغراً شفتيه ....

ثم أدرك عز الدين ما هي عاقدة العزم على فعله ، إنها تنتوي الخروج من الشاليه على هذا الشكل ، 

لذا قام عز الدين بامساكها من ذراعها ، وجذبها للداخل ...

أرخى عز الدين قبضة يده عن ذراع جانا ، بينما نظرت هي إليه بضيق و...

-عز وهو يشير بيده : ايه ده يا هانم ؟ ايه اللي انتي لابساه ده ؟؟

وضعت جانا كلتا يديها في وسط خصرها ، ومدت أحد ساقيها إلى الأمام ، ثم تمايلت بجسدها قليلاً 

ونظرت إليه بنظرات مقتضبة و...

-جانا بتهكم : ايه ، يعني مش عارف ده ايه ، ده مايوه!
-عز بضيق واضح : ما انا عارف ان ده زفت مايوه ، لابساه ليه ان شاء الله ؟
-جانا بعدم مبالاة وهي تعقد ساعديها أمام صدرهــا : الله ! مش انا هنزل البحر يبقى عاوزني البس 

ايه ؟؟
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
احتقنت الدماء في وجه عز الدين الذي اغتاظ من ردودها الباردة والغير مبالية و...

-عز مغتاظاً : اي نيلة زفت غير ده
-جانا بتهكم : الله مش انت كنت بتقول عليا شبه طُلبة صاحبك وناقصني شنب ؟؟ مالك بقى زعلان ليه ؟؟؟

-عز بضيق واضح : الله يحرق طُلبة ، امانة عليكي يا شيخة لتلبسي زي الأول ، انا محقوقلك .. والله ما ينفع تخرجي كده !!!

صمتت جانا قليلاً لكي تفكر في كلام عز الدين ، وضعت إصبعها على جبينها ، وظلت تطرق على رأسها قليلاً ، ثم...

-جانا بعد تفكير : تصدق انت عندك حق ، انا فعلا مينفعش اخرج بالمايوه كده!


تنهد عز الدين في ارتياح بعد قرار جانا الأخير و....

-عز: الله اكبررررررررررر ، اخيرااااا ، اول مرة تسمعي الكلام
-جانا مبتسمة : انا هلبس فوقه الكاش مايوه
-عز بضيق وهو يشير بكلتا يديه في عصبية : الله ياخدك انتي والكاش مايوه .. ايييييييييه !!!
-جانا وهي تزفر في ضيق : يوووه بقى ، ده اللبس المناسب للبحر
-عز بتهكم : ده انا اللي اسمي جوزك مشوفتكيش مرة لابسالي كده ، يبقى يوم ما تجي تلبسي مايوه 

، تكون أمة لا إله إلا الله كلها شيفاكي بيه لابساه.. ايييييييه ياشيخة بقى .. غيريه ، والله ما هتخرجي كده ، على جثتي لو ده حصل !!
-جانا بانزعـــاج : يووووه ، زهقتني ، خلاص هقلعه خالص.
-عز مصدوماً : تقلعيه؟؟؟ انت اتجننتي !!!
-جانا وهي تشير بإصبعها : انت قليل الأدب على فكرة ، انا أقصد هغير هدومي وألبس حاجة تانية
-عز مبتسماً : ان كان كده ماشي
-جانا وهي تشير بيدها : يالا ، ماتمشي ، واقف ليه؟
-عز بسهوكة ونظرات عاشقة : الله في ايه ؟ مستنيكي تقلعي!
-جانا: أقلع فين؟
-عز وهو يشير بيده مبتسماً : هنا، متخافيش انا مش حد غريب، ويا ستي هبص بأدب!!

أدارت جانا عز الدين بكلتا يديها ، ثم دفعتها بكل قوتها إلى خارج الشاليه و...

-جانا وهي تدفعه خارج الشاليه بحدة : برررررررررررره ... اطلع برررررررررره

دلف عز الدين إلى خارج الشاليه ، وأغلقت جانا الباب من خلفه بحدة ، ثم استندت بظهرها على 

الباب وهي تبتسم ...

شعرت جانا بأن عز الدين بالفعل قد بدأ يزيد من اهتمامه بها ، بل وربما بدأ يشعر بالغيرة .. 


وفي الخارج كان يشعر عز الدين بأن مشاعره تزداد قوة تجاه جانا يوماً بعد يوم .. ولكن غروره 

يمنعه من الاعتراف بهذا ....

..............
ركض ياسين ناحية دينا ، ثم وثب بحركة ماهرة امامها ، لتُصدم هي برؤيته وتنتفض في فزع و...

-ياسين مفزعاً دينا : معقول في كده يا ناس ؟ القمر سايب السما وأعد وسطنا كده عادي
-دينا بصدمة : what ؟

ظل ياسين ينظر حوله بقلق وتوجس و.. 

-ياسين وهو يتلفت حوله : لأحسن يكون ابوكي جاي من هنا ولا هنا؟
-دينا محذرة : لو سمحت!!
-ياسين مبتسماً وهو يميل برأسه : أؤمر يا قمر
-دينا وهي تشير بيدها : ( احترم نفسك ) behave yourself
-ياسين مدعياً الغباء : ايوه ايوه ، اللي هو ازاي يعني؟
-دينا: انا اقصد تقعد كويس


جلس ياسين على المقعد البلاستيكي ثم مدد ساقيه عليه و... 

-ياسين : اه والله عندك حق ، استني أما أمدد رجلي شوية
-دينا وهي تضحك : crazy man 
-ياسين وهو يشير لها بيده : ايوه ، انا ده بالظبط !!

..............

عند الشاليه ،،،، 

بالفعل ارتدت جانا فستاناً صيفياً بدت فيه رائعة الجمال ،ثم دلفت إلى خارج الشاليه ، فتأملها عز 

الدين بنظرات إعجاب ، ثم رفع لها علامة الاعجاب بإبهامه و...

-عز بإعجاب : اه كده معقول ، مش تقوليلي بكيني ومابكينيش !!


ارتبكت جانا أمام عز الدين ، وحاولت أن تخفي توت

Читать полностью…

قصص وروايات✏

علامات الفرحة الشديدة ، وأسرع في خطاه نحوها و...،،،
-ياسين بفرحة كبيرة : ايووووه بقى خليها تطرى كده وتحلو 



صدمت دينا حينما رأت ياسين أمامها و...

-دينا بدهشة : أفندم؟
-ياسين مبتسماً وهو يمزح : مافيش بغني ايوووه بقى والجيبة ضيقة
-دينا بعدم فهم : ايه ؟؟


أمـــال ياسين بجسده قليلاً ليحمل الحقائب من دينا و...

-ياسين: عنك يا جمييييل الشنط
-دينا باستغراب : ليه ان شاء الله؟


..............



في داخل سيارة عز ،،،


ظلت جانا تتحرك بعصبية شديدة محاولة أن تخلص يديها من قبضة عز الدين ، فنظر عز الدين إلى 

ياسين من نافذة السيارة الخلفية و..
-جانا وهي تقاومه: اوعى بقى 

-عز مناديا لياسين بحدة: انت يا زفت ، اخلللللص !!


...........................


كان ياسين في نفس الوقت محدقاً بدينا ، يتفحصها عن كثب بأعين عاشقة ، وما إن سمع صوت عز 

الدين حتى انتفض في مكانه و...

-ياسين وهو يحدق في دينا بصوت هاديء : طيب ياباي ، هخلص بس من غير شتيمة
-عز بحدة : انت لسه هتتنحنح .. يالا يا دينا اطلعى العربية 


ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
صرخت جانا بكل قوتها محاولة أن تحذر دينا و...

-جانا بصريخ : اجرررري يا دينا ، اطلبي البوليس


وضع عز الدين يده على فم جانا ليكممها ويمنعها من الحديث 

-عز مكمماً فم جانا: متطلبيش حد ، انجزي انتي كمان في يومك
-جانا وهي تقاومه : ممممممممممــ..... مممممممـ....
-ياسين وهو يشير بيده : يالا يا آنسة ، ده صاحبي وانا عارفه ممكن في لحظة يدفنا واحنا واقفين.
-دينا بقلق وهي تضع يديها على فمها : OMG!!!!
-ياسين مازحاً : لأ مش وقت صويت وولولة و OMG وجو الأفلام الأجنبي ده
-دينا وهي توميء برأسها : اهااا .. 

أسرع ياسين في خطواته ليسبق دينا ، ثم فتح لها باب المقعد الأمامي ، فركبت دينا السيارة بجواره 

والذي تولى قيادتها ...


ابتسم ياسين ابتسامة عريضة وشعر بالسعادة الغامرة ودينا تجلس إلى جواره ، وظل بين الحين 

والأخر يلتفت إليها برأسه و...

-ياسين مبتسماً وبفرحة : وربنا دي بينها هتبقى سفرية لوز اللوز وفاتحة خير إن شاء الله علينا 

كلنا !
-دينا مبتسمة : اها..
-ياسين بسعادة : اموووووووووت أنا
-عز بضيق : اخلص يا روميووو ، واطلع بينا ع الساحل 
-جانا وهي تحاول التحدث : ممممممممـ...... ، مممممممممـ.....


اعتلت الدهشة وجه دينا عقب عبارة عز الدين الأخيرة ، فالتفت برأسها إليه تسأله و...

-دينا باستغراب : ايه ده هو احنا مش هنروح السخنة؟
-ياسين وهو ينظر إليها : لأ يا قمر ، شوف انتي عاوزة تروحي فين وأنا أوديكي ع رموووش عينيا.


اغتاظ عز الدين من معاكسات ياسين وغزله الصريح لدينا ، وعدم تركيزه أثناء القيادة ، فنهره و... 

-عز وهو ينهره بحدة : ماتحترم نفسك يا ياسين راعينا شوية يا اخي ، دي زي اختك ياعم !!
-ياسين وهو يشير بيده : اختك انت ، لكن أنا لأ ..


نظر ياسين إلى دينا مرة أخرى ، وعلى وجهه ابتسامة عريضة و.. 

-ياسين بصوت خافت : ياباي ، يرضيكي كده دايما مكسر في مأديفي .. 



أطرقت دينا رأسها في خجل وهي تستمع إلى غزل ياسين لها .....



ظل ياسين بين الحين والأخر يختلس النظرات إلى دينا ، وهو يشعر بفرحة لا توصف ...
-ياسين بتنهيدة : هااااح

وبالفعل انطلق الأربعة إلى الساحل الشمالي ، حيث ستتطور الأحداث هناك .....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة السادسة والعشرون:

#قصص_وروايات 💛

انطلق عز الدين بسيارته محاولاً اللحاق بالحافلة المتجه للعين السخنة ، ضغط على دواسة البنزين 

وزاد من سرعة السيارة ، وبالفعل كان عز الدين قد اقترب منها ...،،
-ياسين وهو يشير بيده : بص كده ، مش هو ده الباص؟
-عز وهو يوميء برأسه : ايوووه هو
-ياسين: طب دوس بنزين أكتر عشان تلحقه!
-عز بنرفزة: ده ع اساس اني ماشي ع قشر بيض ، ما أنا دايس قدامك أهو 

-ياسين بنبرة جادة : مش وقت تنكيت !!

ضغط عز الدين على بوق السيارة أو ( الكلاكس ) بشدة لكي ينتبه سائق الحافلة إليه خاصة حينما 

أصبحت المسافة بين السيارتين قريبة للغاية ...


في تلك الأثناء ، كانت جانا تغفو قليلاً وهي واضعة في أذنيها سماعات الهاتف وتستمع لبعض 

الأغاني الشبابية ... في حين كانت دينا تتصفح الانترنت في هاتفها ..... 

................


لاحظ سائق الحافلة ان هناك سيارة تتبعه ، وتحاول اللحاق به، او ربما تتجاوزه
-السائق لنفسه وهو ينظر في المرآة الجانبية : ممممم ، بقى شوية العيال الهفأ دول عاوزين يعدوك 

يا سيد ، طب والله لأسد عليهم المياه والهوا ...


ضغط سائق الحافلة على دواسة البنزين ، وانطلق بالحافلة مسرعا ، ثم جعل الحافلة تسير في وسط 

الطريق فقلل فرصة مرور سيارة عز الدين ...


حاول ياسين أن يشير للسائق بيده لكي ينتبه له ، ويوقف الحافلة ، ولكن دون جدوى ....

-ياسين ملوحاً لسائق الباص بيده : اقف يا عم ، يااااااا حاج ..


التفت ياسين إلى عز الدين و..

-ياسين بنرفزة : دوس كلاكس تاني ، يمكن الحاج سمعه تقيل!!
-عز بضيق : كله ده ومش شايفنا.
-ياسين بتهكم : الظاهر ان الحاج مفكر اننا بنعاكسه.


زاد سائق الحافلة من سرعتها ، مما جعل عز الدين وياسين يغتاظان أكثر و...

-عز وهو يشير برأسه : بص ، بص ، ده بيزود السرعة ، لأ وبيقفل كمان علينا
-ياسين مازحاً وبصوت عالي : الحاج مفكر نفسه فان ديزل في Fast & Furious .... خلاص 

يااااااااااااااااا حاج عرفنا انك سايق دبابة ... ياااااااااااااا حااااااج

قرر عز هو الأخر أن يزيد من سرعة سيارته ليتجاوز الحافلة ، وبطريقة احترافية نجح بالفعل في 

تجاوزه ، وقاد السيارة أمامه ، ثم قام بتهدئة السرعة تدريجياً كي يجبر سائق الحافلة على الوقوف 

....


وقف عز الدين بسيارته ، وكذلك الحافلة ، ثم ترجل منها وتوجه ناحيتها و...


-عز وهو يشير بيده : ايه يا عم انت كل ده مش شايفنا؟


ترجل مشرف الحافلة هو الأخر منها ، ووقف في مواجهة عز الدين ، وكان على وشك الشجار معه 

و...

-مشرف الحافلة بضيق: في ايه يا كابتن؟ بتقف قصدنا ليه؟


تدخل سائق الحافلة هو الأخر في الحوار بعد أن ترجل منها ، وكان على وشك الشجار مع عز الدين 

و... 

-عم سيد السائق مقاطعاً بحدة : لأ شايفك ومكونتش هعديك أصلا!!!


لاحظ ياسين توتر الأجواء بين عز الدين ومشرف الحافلة وكذلك السائق ، فتدخل هو الأخر في 

محاولة منه لتلطيف الوضع قليلاً و....


-ياسين متدخلاً في الحوار: لا مؤاخذة يا حاج ، أصل احنا عاوزين ناس حبايبنا هنا معاكو في الرحلة 

، فكنا بس عاوزين نلحقهم


-مشرف الباص بنبرة جادة : حضرتك مينفعش الكلام ده ، في اشراف ومسؤلية ، هي مش فوضى 

ياكابتن
-عز بحدة : لأ معلش ، انا عاوز مراتي واختها هما معاكو هنا في الرحلة !!
-مشرف الباص: احنا مالناش دعوة بالكلام ده ، دي رحلة وفيها عدد ، واحنا ورانا بروجرام 

وملتزمين بتنفيذه .. 
-عز بنرفزة: بقولك مراتي ايه مسمعتش؟؟ طلعت الرحلة من غير موافقتي وانا عاوزها!!
-مشرف الباص وهو يشير بيده : بقول حضرتك ايه ، احنا مالناش دعوة بالخلافات الأسرية دي ، 

وبالذوق كده اتفضل امشي 



وقف عز الدين بجسده في مواجهة مشرف الرحلة ، ثم نظر فيعبنيه مباشرة بنظرات تحدي وقوة و...

-عز بنبرة تهديد : ولو مامشيتش ، هتعمل ايه ؟؟


حاول ياسين تهدئة عز الدين قليلاً ، فوضع يده على ذراعه ، ثم جذبه للخلف قليلاً و...

-ياسين بنبرة هادئة : اهدى كده يا عز ، يا كابتن بيقولك مراته واختها في الباص ،هيكلمها بس ، 

وأظن حضرتك راجل وميرضكش ان مراتك تخرج من غير اذن جوزها ، فما بالك انها تسافر 

أصلا؟؟؟
-عم سيد السائق وهو يحك فروة رأسه : البيه عنده حق يا اووستـــاذ وليد ، خليه يشوف مراته


..............


في نفس الوقت حينما توقفت الحافلة ، بدأ الركاب في التذمر من ذلك الوقوف الغير مبرر في منتصف 

الطريق ،،،
-أحد الأشخاص متسائلاً : هو الباص وقف ليه؟
-شخص أخر وهو يهز رأسه بالنفي : مش عارف ، بص كده وشوف وقولنا


راقبت دينا ما يحدث ، وتابعت ردود أفعال الركاب في الحافلة بشأن مسألة توقفها ، فمالت على جانا 

قليلاً و...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-دينا بصوت خافت : جانا الباص وقف!
-جانا باستغراب : هو احنا لحقنا نوصل؟
-دينا وهي تمط شفتيها : معتقدش ، د احنا مكملناش half an hour ع الطريق
-جانا بعدم اكتراث : يمكن في مشكلة ول

Читать полностью…

قصص وروايات✏

يييييييييييخ يا ناس


اضطربت جانا من كلمات عز الدين المتغزلة فيها ، فحاولت أن تبدو أمامه جافة غير مهتمة لما يقول 

و...

-جانا وهي تنهره : ايه !! في ايه ما تنشف كده ؟


انزعج عز الدين من طريقة جانا في الحوار معه و...

-عز بتهكم : ليه شيفاني مبلول؟ يا بت بقولك كلمة حلوة ، احسسك بيها انك انثى وبتتعاكسي ، بدل 

ما انا حاسس اني بتكلم مع طُلبة صاحبي ، إن ماشوفت حد عبرك بكلمة حلوة غيري !!


احتقن وجه جانا من الغيظ عقب عبارات عز الدين المتهكمة منها ، فوضعت يدها في وسط خصرها 

، وبدأت تتمايل بجسدها في رشاقة ، وتمدح في نفسها بصوت رقيق و...

-جانا بدلع : نعم نعم ياخويا !! طولبة صاحبك مين ؟؟ ليه مش شايفني وشايف جمالي !!


تأمل عز الدين جانا بنظرات متعجبة ، وخاصة أن أدائها كان غير مقنعاً بالنسبة له ، فأراد أن يثير 

حنقها أكثر و...

-عز ساخراً : الصراحة ، ومن غير زعل لأ ...... ده انتي ناقصلك شنب وتبقي شبه فرج!!!

-جانا بحدة وهي تشير بيدها : ولـــة ! احترم نفسك 
-عز : كمان وله !!! مش بقولك طُلبة !!!

كانت جانا على وشك الرد مجدداً على عز الدين ، ولكن قاطع مشاجرتهما رنين هاتفها ، فأمسكت به 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
لتجد أن دينا هي المتصلة ، فأجابت عليها و....


-دينا هاتفياً : هاي جوجو ، انتي صحيتي؟
-جانا بضيق : ايوه يا دودي
-دينا بصوت رقيق : طب يالا عشان دادي جه وهنمشي
-جانا وهي تنظر إلى عز بأعين مغتاظة : كووويس ، بدل ما اعمل مصيبة تانية
-دينا: اوكي .. باي

أنهت جانا المكالمة مع دينا ، فنظر عز الدين إليها متسائلاً عن .....

-عز مخاطباً جانا: في ايه؟


مالت جانا بجسدها على الفراش تجمع متعلقاتها ، وترتب من هندامها وهي تنظر له شزراً ... 

-جانا بنبرة مغتاظة : ارتاح ، اديني سيبهالك مخضرة ، اشبع بيها
-عز متسائلاً : ماشية ولا ايه؟
-جانا بنبرة عالية: آااااااااااااه .. سلام ياخويا ، ال شنب ال !!


تعالت ضحكات عز الدين عقب رؤيته لجانا وهي في قمة غيظها منه ، فزاد من الطين بلة وسخر 

منها مجدداً و... 

-عز وهو يضحك : هههههههههههههههه سلام يا طُلبة ، قصدي يا فرج ، هههههههههههههههه 

يوووووووه يا جانا
-جانا بغيظ : اوووووف منك 


................................

انصرفت جانا ودينا مع عمها حسين الدمنهوري ، ثم نزل عز الدين من على الدرج ليجد ياسين 

جالساً بصحبة والدته عايدة في غرفة الصالون و...

-عز متسائلاً : ياسين؟ انت بتعمل ايه هنا ؟ وجيت من امتى ؟
-ياسين وهو يشير بيده : ده انا هنا من بدري 
-عز وقد جلس على الأريكة : أها ، طب وجاي ليه ؟
-ياسين: مافيش جيت اطمن عليك
-عز باستغراب : طب ما اتصلتش ليه تقولي انك تحت 
-ياسين بتردد : أصل...أصل انا لاقيت حالي تحت
-عز بعدم فهم : قصدك ايه ؟
-ياسين مبتسماً ابتسامة مصطنعة : ماتخدش في بالك


نظرت عايدة إلى ياسين بنظرات حانية ، ثم ... 

-عايدة وهي تضحك: ههههههههههههههه كبريتي يا بيضة
-ياسين بتهكم : مين ده اللي بيضة؟
-عايدة وهي تشير إليه : انت يا سينو !


استغرب عز من طريقة الحوار الدائرة بين والدته وياسين ، فهو يشعر أنه لا يفهم شيئاً مما يحدث ، 

و...

-عز بدهشة : ماتفهومني بقى ، بدل ما أنا حاسس اني زي الأطرش في الزفة
-ياسين مبتسماً : ياعم ده الحاجة بتحب تنكت ، اطلع انت بس منها
-عز بغمزة: بقى كده ، هنيالك يا عم ...

................

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،


كانت سهير تتناقش مع زوجها حسين حول خطة ما و... 

-سهير متسائلة : يعني فكرك الخطة دي هتنجح ياحاج؟
-حسين وهو يهز رأسه : قولي بس يااااارب
-سهير بقلق : أنا خايفة تبوظ
-حسين مبتسماً : لأ ان شاء الله تنجح وبامتياز كمان ، ده تخطيط بشمهندسين على مستوى عالي 
-سهير بتوتر : طب هنقول للبنات ايه ؟
-حسين وقد اقترب منها وبصوت خافت : بصي هتقوليلهم زي ما هأقولك هتـــ...............و....و......

..........................




أوضح حسين الدمنهوري لزوجته كيفية اقناع الفتاتين بالخطة التي وضعها ، فنهضت هي من على 

الفراش بغرفتها ، ثم توجهت إلى حيث تجلس الفتاتين لكي تقنعهما بـ...


-سهير وقد جلست إلى جوارهما : بتعملوا ايه يا بنات؟
-دينا بعدم اهتمام : nothing important مامي
-جانا وهي تمسك هاتفها في يدها : بتابع الفيس
-سهير بلهجة آمــرة : طب سيبوا اللي في ايدكو الوقتي ، وركزوا معايا ، عندي اخبار حلوة 

هتبسطكوا
-دينا وقد انتبهت لها : ايه يا مامي؟
-جانا بتوجس : استر يا رب 
-دينا وهي تنظر لجانا وتلكزها في ذراعها : بطلي غلاسة يا جوجو ، اكيد مامي عندها حاجة جامدة 

هتقولهالنا
-جانا وهي تمط شفتيها : هنشوف
-سهير بابتسامة عذبة : حذروا فزروا ، ابوكو حسين وافق على ايه ؟
-جانا بلهفة: اني أطلق صح 
-سهير بنظرات حادة : بعد الشر
-دينا بلهفة : اننا نعمل بارتي ، أو .. أو .. نخرج نروح المول ونتفسح ونقضي اليوم بره
-سهير وهي تنظر إليهما بنظرات حذرة : مممم ، ها غلب

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصة_الصباح 💜

ﻛﺎﻥ ﻓﻰ ﻟﺺ ﺷﺎﺏ ﻳﺴﺮﻕ ﻣﺤﺎﻓﻆ
ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭﺣﻘﺎﺋﺐ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ ﻭﻫﻜﺬﺍ
ﻳﻌﻴﺶ
ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻟﻤﺸﻜﻠﻪ ﺍﻥ ﺍﻟﺸﺮﻃﻪ ﺑﺪﺃﺕ
ﺗﻌﺮﻓﻪ ﻓﺎﻯ ﺳﺮﻗﻪ ﻓﻰ ﻣﻨﻄﻘﺘﻪ
ﺗﻘﺒﺾ ﻋﻠﻴﻪ
ﺍﻟﺸﺮﻃﻪ ﺳﻮﺍﺀ ﻛﺎﻥ ﻫﻮ ﺍﻟﺴﺎﺭﻕ ﺍﻡ

ﻭﻳﻀﺮﺏ ﻭﻳﺘﺒﻬﺪﻝ
ﻓﻘﺮﺭ ﺗﺮﻙ ﺑﻠﺪﻩ ﻻﻧﻪ ﻟﻢ ﻳﻌﺪ ﻟﻪ
ﻋﻴﺶ ﻫﻨﺎﻙ
ﻭﻗﺮﺭ ﺍﻟﺴﻔﺮ ﺍﻟﻰ ﺍﻣﺮﻳﻜﺎ ﻭﻟﺠﺄ ﺍﻟﻰ
ﺍﺣﺪ ﺍﺻﺪﻗﺎﺋﻪ ﻭﺯﻭﺭ ﻟﻪ ﻓﻴﺰﺍ
ﻭﺳﺎﻓﺮ ﻫﻨﺎﻙ ﻭﺟﻠﺲ ﺍﻭﻝ ﻳﻮﻡ
ﻳﺮﺍﻗﺐ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺍﻳﻦ ﻳﻀﻌﻮﻥ
ﻣﺤﺎﻓﻈﻬﻢ
ﻻﻧﻪ ﺟﺪﻳﺪ ﻓﻰ ﺍﻟﺒﻠﺪ ﻭﻳﺠﺐ ﺍﻥ ﻳﺘﺮﻭﺍ
ﻭﺑﻌﺪ ﺛﻼﺙ ﺍﻳﺎﻡ ﻣﻦ ﻣﺮﺍﻗﺒﻪ ﺍﻟﻨﺎﺱ
ﺳﺮﻕ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﻔﻈﻪ ﻭﻓﻮﺭﺍ ﻗﺒﺾ
ﻋﻠﻴﻪ ﺭﺟﻞ ﻭﺳﻴﻢ ﻳﺮﺗﺪﻯ ﻟﺒﺲ ﻓﺎﺧﺮ
ﻭﻫﻨﺎ ﺍﻟﻠﺺ ﻛﺎﺩ ﺍﻥ ﻳﻘﻒ ﻗﻠﺒﻪ
ﻭﺍﺧﺬ ﻳﺘﺴﺎﻣﺢ ﻣﻦ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻭﻳﻘﻮﻝ ﺍﻧﺎ
ﻟﻢ ﺍﻛﻦ ﺍﻗﺼﺪ ﺍﻥ ﺍﺳﺮﻕ
ﻭﻛﺎﻥ ﻓﻰ ﺑﺎﻟﻪ ﺍﻥ ﻣﻦ ﻗﺒﺾ ﻋﻠﻴﻪ
ﻣﻦ ﺭﺟﺎﻝ ﺍﻟﺸﺮﻃﻪ
ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﻗﺎﻝ ﻟﻪ ﻻ
ﺗﺨﻒ ﺍﻧﺎ ﻟﺺ ﻣﺜﻠﻚ ﻭﻛﻨﺖ ﺍﺭﺍﻗﺒﻚ
ﻭﺍﺭﻳﺪﻙ ﺍﻥ ﺗﻌﻤﻞ ﻣﻌﻰ
ﻓﻔﺮﺡ ﺍﻟﻠﺺ ﺍﻟﺸﺎﺏ ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻧﺎ
ﻣﺴﺘﻌﺪ
ﻭﺑﺪﺀ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﻳﺪﺭﺑﻪ ﻭﻛﺎﻥ ﻳﻀﻊ ﻟﻪ
ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻟﻴﺨﺘﺒﺮﻩ ﻭﻟﻜﻦ ﻫﺬﺍ ﺍﻷﺧﻴﺮ ﻟﻢ
ﻳﺨﻦ
ﺻﺪﻳﻘﻪ ﺍﻟﺠﺪﻳﺪ
ﻭﺑﻌﺪ ﺳﺘﻪ ﺍﺷﻬﺮ ﻣﻦ ﺍﻟﺘﺪﺭﻳﺐ ﻭﺑﻌﺪ
ﺍﻥ ﻭﺛﻖ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﺑﺎﻟﻠﺺ ﺍﻟﺸﺎﺏ
ﻗﺎﻝ ﻟﻪ ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺳﻨﻨﻔﺬ ﺍﻭﻝ ﻋﻤﻠﻴﻪ
ﻭﺍﻋﻄﺎﻩ ﻟﺒﺲ ﻓﺎﺧﺮ ﻭﺫﻫﺒﻮﺍ ﻟﻴﻨﻔﺬﻭﺍ
ﺍﻟﻌﻤﻞ
ﻭﺩﺧﻠﻮﺍ ﻗﺼﺮ ﺑﻤﻔﺘﺎﺡ ﻗﺪ ﺍﺣﻀﺮﻩ
ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ
ﻭﺩﺧﻠﻮﺍ ﻟﻠﻐﺮﻓﻪ ﺍﻟﻠﺘﻰ ﺑﻬﺎ ﺍﻟﺨﺰﻳﻨﻪ
ﻭﻓﺘﺸﻮﻫﺎ ﻭﻭﺟﺪﻭﺍ ﺍﻟﺨﺰﻧﻪ ﻭﻓﺘﺤﻬﺎ
ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﺴﺮ
ﻭﺍﺧﺮﺝ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻭﺟﻠﺲ ﻋﻠﻰ
ﺍﻟﻜﺮﺳﻰ
ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻠﺺ ﺍﻟﺸﺎﺏ ﺍﺣﻀﺮ ﻟﻨﺎ ﻭﺭﻕ
ﺍﻟﻠﻌﺐ
ﻓﺎﻧﺪﻫﺶ ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻨﻬﺮﺏ ﺍﻻﻥ ﻭﻧﻠﻌﺐ
ﻓﻰ ﺑﻴﺘﻨﺎ ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﻧﻬﺮﻩ
ﻭﻗﺎﻝ ﺍﻧﺎ ﺍﻟﻘﺎﺋﺪ ﺍﻓﻌﻞ ﻛﻤﺎ ﺍﻗﻮﻝ ﻟﻚ
ﻭﻓﻌﻼ ﺍﺣﻀﺮ ﻭﺭﻕ ﺍﻟﻠﻌﺐ ﻭﺑﺪﺋﻮﺍ
ﻳﻠﻌﺒﻮﻥ
ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﻗﺎﻝ ﻟﻪ ﺍﻓﺘﺢ
ﺍﻟﻤﺴﺠﻞ ﺑﺼﻮﺕ ﻣﺮﺗﻔﻊ
ﻭﻓﻌﻼ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺴﺠﻞ ﻭﺭﻓﻊ
ﻭﻟﻜﻨﻪ ﻛﺎﻥ ﻏﻴﺮ ﻣﻘﺘﻨﻊ ﻭﻗﺪ ﺗﺎﻛﺪ
ﺍﻧﻬﻢ ﺳﻴﻘﺒﺾ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﻻ ﻣﺤﺎﻟﻪ
ﻭﺍﺛﻨﺎﺀ ﺗﻔﻜﻴﺮ ﺍﻟﻠﺺ ﺍﻟﺸﺎﺏ ﺣﻀﺮ
ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻘﺼﺮ ﻭﺑﻴﺪﻩ ﻣﺴﺪﺱ
ﻭﻗﺎﻝ ﻣﺎﺫﺍ ﺗﻔﻌﻠﻮﻥ ﻳﺎ ﻟﺼﻮﺹ
ﻟﻜﻦ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﻟﻢ ﻳﻜﺘﺮﺙ ﻭﻗﺎﻝ
ﻟﺼﺎﺣﺒﻪ ﺍﻛﻤﻞ ﺍﻟﻠﻌﺐ ﻭﻻ ﺗﺎﺑﻪ ﻟﻪ
ﻭﻓﻌﻼ ﺍﻛﻤﻼ ﺍﻟﻠﻌﺐ ﻭﻟﻜﻦ ﺻﺎﺣﺐ
ﺍﻟﻘﺼﺮ ﺍﺗﺼﻞ ﻓﻰ ﺍﻟﺸﺮﻃﻪ
ﻭﺣﻀﺮﺕ ﺍﻟﺸﺮﻃﻪ
ﻓﻘﺎﻝ ﻟﻬﻢ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻘﺼﺮ ﻫﺆﻻﺀ
ﻟﺼﻮﺹ ﺳﺮﻗﻮﺍ ﺍﻟﺨﺰﻧﻪ ﻭﻫﺬﻯ ﻫﻲ
ﺍﻻﻣﻮﺍﻝ
ﺍﻟﻠﺘﻰ ﺳﺮﻗﻮﻫﺎ ﺍﻣﺎﻣﻬﻢ
ﻓﻘﺎﻝ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﻟﻠﺸﺮﻃﻪ
ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺮﺟﻞ ﻳﻜﺬﺏ ﻟﻘﺪ ﺩﻋﺎﻧﺎ ﻫﻨﺎ
ﻟﻨﻌﻠﺐ ﻣﻌﻪ ﻭﻗﺪ ﻟﻌﺒﻨﺎ ﻓﻌﻼ ﻭﻓﺰﻧﺎ
ﻋﻠﻴﻪ
ﻭﻟﻤﺎ ﺧﺴﺮ ﺍﻣﻮﺍﻟﻪ ﺍﺧﺮﺝ ﻣﺴﺪﺳﻪ
ﻭﻗﺎﻝ
.. ﺍﻣﺎ ﺗﻌﻄﻮﻧﻰ ﻣﺎﻟﻰ ﻭﺍﻣﺎ ﺍﺗﺼﻞ ﻓﻰ
ﺍﻟﺸﺮﻃﻪ ﻭﺍﻗﻮﻝ ﺍﻧﻜﻢ ﻟﺼﻮﺹ
ﻓﻨﻈﺮ ﺍﻟﻀﺎﺑﻂ ﻭﻭﺟﺪ ﺍﻟﻜﺆﻭﺱ
ﺍﻟﺜﻼﺛﻪ ﻭﺍﻟﻤﺎﻝ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻋﻠﻰ
ﺍﻟﻄﺎﻭﻟﻪ
ﻭﺍﻟﻤﻮﺳﻴﻘﻰ ﻭﻫﻢ ﻳﻠﻌﺒﻮﻥ ﻏﻴﺮ
ﻣﻜﺘﺮﺛﻴﻦ
ﻓﺤﺲ ﺍﻥ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻘﺼﺮ ﻳﻜﺬﺏ
ﻓﻘﺎﻝ ﻟﻪ ﺍﻟﻀﺎﺑﻂ
ﺍﻧﺖ ﺗﻠﻌﺐ ... ﻭﻟﻤﺎ ﺗﺨﺴﺮ ﺗﺘﺼﻞ ﺑﻨﺎ
ﺍﻥ ﻋﺪﺗﻬﺎ ﻣﺮﻩ ﺍﺧﺮﻯ ﺍﺭﻣﻴﻚ ﻓﻰ
ﺍﻟﺴﺠﻦ
ﻭﺍﺭﺍﺩ ﺍﻥ ﻳﻐﺎﺩﺭ ﺍﻟﻀﺎﺑﻂ ﻭﻟﻜﻦ ﺍﻻﻣﺮﻳﻜﻰ ﺍﺳﺘﻮﻗﻔﻪ
ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻪ ﻳﺎ ﺳﻴﺪﻯ ﺍﻥ ﺧﺮﺟﺖ ﻭﺗﺮﻛﺘﻨﺎ ﻗﺪ ﻳﻘﺘﻠﻨﺎ ﻓﺨﺮﺝ ﺍﻟﻠﺼﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﻨﺰﻝ ﺑﺤﻤﺎﻳﺔ ﺍﻟﺸﺮﻃﻪ
#صباح_السعاده 💕

Читать полностью…

قصص وروايات✏

-جانا وهي توميء برأسها : أها ، بس فكرك كنت هاقولها سوري يا دودة 

-عز: الصراحة توقعت ده 

-جانا بتحدي : أهي خدت كفايتها وزيادة

تعالت شهقات عز الدين بالضحك حينما تذكر ما فعلته جانا و... 

-عز ضاحكاً: هههههههههههههه الصراحة انتي جيبتي من الأرض وحطيتي بالأوي عليها ، ده 

انتي جيبتلها تربنة في مخها هههههههههههه

-جانا وقد اعتدلت في جلستها : ده انا كنت هفرمـ....... آآآآ... 

ثم نظرت حولها بتمعن شديد لتجد نفسها متواجدة في غرفة عز ، حاولت أن تتذكر كيف جاءت إلى 

هنا و... 
-جانا باستغراب : الله ، بس ايه اللي جابني هنا؟ انا... أنا بعمل ايه في اوضتك ؟؟؟ اوعى ياض 

تكون ساقتني حاجة أصفرة

-عز بتهكم ودهشة : نعم ؟ أصفرررة؟؟

-جانا وهي توميء برأسها : ايوووه ، انت جبتلي لمووون وده حاجة أصفرة 

نهض عز الدين من جوار جانا ، ونظر إليها في تعجب شديد و... 

-عز مازحاً : ياااااااااااادي النيلة بوظتي الرومانسية ، ده انا لو شربتك المحيط كله استحالة أعمل 

دماغ زي اللي انتي عملتيها مع سردين قصدي دارين .... 

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ت إلى عز الدين بعدم تصديق و... 

-دينا بصوت شبه باكي : انت بتكلم جد ولا بتقول كده عشان أسكت؟

-عز: والله ما بكدب، هي ادتها بالروسية في دماغها ،وحدفتها في البسين ، والنادي كله اتفرج عليها

اعتلت ابتسامة رقيقة وجه دينا حينما سمعت عبارة عز الدين الأخيرة و...

-دينا بصوت شبه سعيد : بجد ؟؟ بجد؟؟ حبيبتي يا جوجو ، ما يجيبها إلا بناتها

صمت عز الدين قليلاً ، ثم طلب من دينا أن ..

-عز برجاء : دينا يا ريت ماتجبيش سيرة عن اللي حصل لوالدك ؟ مفهوم؟

-دينا وهي توميء بالايجاب : اوك يا عز



........................

وصل عز الدين للمستشفى ، صف سيارته بجوار المدخل ، ثم ترجل منها ، وفتح الباب الأمامي 

لجانا ، وحلها من حزام الأمان ، ثم انحنى قليلاً ناحيتها ووضع أحد ذراعيه خلف رقبتها ، والذراع 

الأخرى أسفل ركبتيها، ثم حمل جانا إلى داخل المشفى ، وتوجه بها إلى غرفة الطواريء ولحقت به 

دينا ...

ظل عز الدين منتظراً بجوارها إلى أن طلبت منه الممرضة الانصراف للخارج حتى يتمكن الطبيب من 

الكشف عليها ، فانتظر عز الدين في الخارج .. 

بعد قليل خرج الطبيب من الداخل ، فلمحه عز الدين وأسرع ناحيته لكي يطمئن على حالة جانا و... 

-عز بلهفة : ها يا دكتور ايه الاخبار طمني؟؟

-الطبيب متسائلاً : حضرتك مين؟

-عز بنبرة واثقة : أنا جوزها ، البشمهندس عز الدين يوسف الكيلاني

-الطبيب وهو يمد يده ليصافحه : أهلا وسهلا بيك يا بشمهندس عز ، غني عن التعريف ، متقلقش 

ان شاء الله خير وهتبقى أحسن..

-عز متسائلاً : يعني هي كويسة؟

أوميء الطبيب برأسه ايجابياً ، فتعجب عز الدين مما أصاب جانا و...
-عز باستغراب: اومال اغمى عليها ليه؟

-الطبيب: إغماءة نتيجة خبطة جامدة في راسها

-عز : يعني مافيش أي حاجة فيها يا دكتور؟

-الطبيب: لأ اطمن ، الأشعة كمان بتقول انها بخير ، هي محتاجة شوية راحة وهتفوق

أمسك عز الدين برأس الطبيب ، ثم قبله امتناناً له على تلك الأخبار السعيدة و... 

-عز مقبلاً رأس الطبيب : الف شكر يا دكتور ، طمنتني .. 

تردد عز الدين قليلاً ، ثم سأل الطبيب عن ...
-عز متسائلاً : طب ينفع أخدها معايا ؟ 

-الطبيب مبتسماً : اه ينفع تاخدها وتروح كمان

-عز والابتسامة قد علت ثغره : متشكر أوي 



ودع عز الدين الطبيب بعد أن شكره ، ثم توجه إلى غرفة جانا ، و دلف للغرفة التي ترقد بها بعد أن 

طرق على الباب أولاً ..
كانت دينا تجلس على طرف الفراش بجوارها ، وتمسد بيدها على شعرها .. فاقترب عز الدين منها 

و... ،،

-عز لدينا: الحمدلله يا دينا هي كويسة ، الدكتور قال مافيهاش حاجة !

-دينا بقلق : اومال مش بتفوق ليه؟

-عز: معلش من أثر الخبطة.

-دينا بتنهيدة : الحمدلله


تأملعز الدين حالة جانا المزرية والراقدة على الفراش ، ولاحظ عدم اعتدال هيئتها العامة فخشي أن 

يصيب عائلتها التوتر إذا ما رأوها على تلك الهيئة فـ.....
-عز مقترباً من فراش جانا : شوية كده يا دينا ، جانا هتروّح معايا الفيلا ، مش هتروح عن عمها 

بالشكل ده
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-دينا بقلق بالغ : what ؟ لأ مش ينفع ، دادي ممكن يعمل مشكلة

صمت عز الدين قليلاً لكي يفكر في سبب مقنع يبلغ بها عائلته و....

-عز: ماهو انتي هتساعديني ، هتطلبي أبوكي وتقوليله ان عايدة هانم اتصلت بجانا عشان تقعد 

معاها شوية ، وانا هظبط مع أمي الحكاية

-دينا بتوتر : بس دادي ممكن يعرف اننا بنكدب!!

أشار عز الدين لدينا بالابتعاد قليلاً عن جانا حتى يتمكن هو من حملها .. حيث أزاح الملاءة عنها ، 

ثم وضع كلتا يديها أسفلها ، وانحنى بجسده لكي يحملها وضمها إلى صدره و... 

-عز وهو يحمل جانا بين ذراعيه: لأ مش هيعرف ، انا هظبط الليلة ، وانتي كمان هتيجي معانا 

عشان يبان انكو روحتوا سوا ومش هي بس لوحدها اللي راحت ، تمام؟

-دينا وهي توميء برأسها : اوكي تمام ...



حمل عز الدين جانا وتوجه بها خارج المشفى بعد أن دفع حسابها ، ثم أسرع بها ناحية سيارته 

المصفوفة بجوار المشفى ، فتحت دينا له الباب الأمامي ، ثم انحنى هو بجانا ، ووضعها برفق داخل 

السيارة ..

ركبت دينا في المقعد الخلفي ، وركب عز الدين خلف المقود .. نظر عز الدين إلى جانا نظرات مختلفة 

، تأملها لبرهة وهي غافلة .. ثم ضغط على دواسة البنزين ، وانطلق مسرعاً في اتجاه الفيلا ....

اتصلت دينا بعائلتها وأخبرتهم أنها و جانا مدعوتين على الغذاء مع عايدة هانم ، فوافقت والدتها 

وطلبت من دينا ألا تتأخر في العودة ...

وصل عز الدين إلى الفيلا ، ثم دلف إلى داخلها بسيارته ، وصفها أمام المدخل ، وترجل منها وتوجه 

ناحية الباب الأمامي ، وفتحه ، ثم حمل جانا مرة ثانية بين ذراعيه ... 
انطلقت دينا خلفه وهي قلقة مما قد يحدث ... 

تفاجئت عايدة بعز الدين وهو يحمل جانا بين ذراعيه ، فنهضت على الفور من مكانها و... 

-عايدة باستغراب وقلق : جانا؟ مالها ؟ ايه اللي حصل ؟؟؟

-عز بنبرة هادئة : مافيش ياماما 

-عايدة بتو

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ــــز باشا جابني هنا مخصوص لأنه بينفذ أوامرك ، 

صح ولا أنا غلطانة؟

-عز بحنق وهو ينظر لجانا : ايه اللي بتقوليه ده يا جانا؟ اوامر مين اللي بنفذها؟؟ 
-دارين مقاطعة: بليز بيبي ، سيبها تكمل ، هي بتقول الحقيقة
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
رفعت جانا يدها في وجه عز الدين لكي يصمت ، بينما نظر إليها هو بأعين مصدومة ومشدوهة 
-جانا وهي تشير بيدها : متدخلش يا عز باشا ، مش انت وصلتني للهانم ، خلاص دورك لحد هنا 

وستوووب !!

تحرك عز الدين من مكانه ليقف امام جانا ، ثم نظر إليها محاولاً تبرئة نفسه و... 
-عز وقد وقف أمامها : جاناااا ، من فضلك اسمعيني
-جانا بلهجة آمرة : ششششششششش ، خلاص الرسالة وصلت ...

ابتعدت جانا عن عز الدين ، وتوجهت ناحية دارين التي عقدت ساعديها أمام صدرها و...
-جانا: تعالي يا سردين هانم ، هنا قدام الناس دي كلها

تحركت دارين ناحية جانا ، ووقفت تنظر إليها بكل ثقة وغرور و... 
-دارين وهي تتحرك تجاه جانا: اسمي دارين ، ايه سردين دي ؟؟
-جانا ساخرة : مفرقتش كتير .. أهو كله بيتعمل فسيخ !!


وقفت دارين في مواجهة جانا ، وكل منهما تحمل مشاعر غيظ وغضب وحنق وحزن للأخرى ... 

عقدت دارين ساعديها أمام صدرها ، ثم لوت شفتيها وهي تنظر إلى جانا .. 
اقتربت جانا منها بهدوء ، ثم مدت يدها ناحية رأسها و... 
-جانا: هاتي دماغك يا ست سردين ، لا مؤاخذة قصدي دارين عشان ابوسها .. 

صاحت جانا بصوت عالي لكي ينتبه الجميع إليها و..
-جانا بنبرة عالية : ياااااااااااا جمااااااااااعة تعالوا شوفوني وأنا بعتذرلها ، لأ وببوس دماغها كمان

تفننت دارين في رسم نفسها ووضعت قناع التباهي والغرور و... 
-دارين بتباهي أمام الجميع : اوووه ، ييس بليز تعالوا بصوا وصوروا الـ special moment دي 

كمان .....

وبالفعل امسكت جانا برأس دارين ، ونظرت لجميع من حولها وخاصة عز ، والجميع مترقب لما 

سوف تفعله جانا... 


ساد الصمت المكـــان ، ومازلت جانا ممسكة برأس دارين ، ولكن لاحظ عز الدين وجود نظرة حزن 

في عيني جانا .. نعم لقد استطاع أن يقرأ عيونها ، لقد خذلها !! 

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الثالث والعشرون
نجح ياسين في ابعاد دينا عن المشاجرة ، ثم وقف يعيد ترتيب ملابسه مجدداً بعد أن انتزعت من 

محاولة فض الشجار و... 

-ياسين وهو يرتب هندامه : الحمدلله كسبناهم
-دينا وهي تعدل ملابسها : اه ، خلصت عليهم
-ياسين بغمزة : يا واد يا فان دام 
-دينا بتعجب : أفندم ؟
-ياسين: لأ مافيش 


صمت ياسين مجدداً ، ثم نظر في عيني دينا مباشرة و...
-ياسين وهو يبتسم : انتي حلوة اوي!!


شعرت دينا بالاستغراب والاضطراب في نفس الوقت ، فلم تمهل نفسها الفرصة لاكمال الحديث ، 

فسارت مبتعدة عن ياسين وهي تتمتم بـ ... 

-دينا وهي تبتعد عنه : مجنون ده ولا ايه


ظل ياسين محدقاً بدينا وهي تبتعد عنه ، ثم أخذ نفساً عميقاً وزفره في صورة تنهيدة شوق وهو يردد 

... 

-ياسين بتنهيدة وعيون عاشقة : هااااااااااااااااااااااااه ، قمرٌ ، غزاااااالٌ ، يهبلٌ...



كان ياسين يشعر بالسعادة والراحة كلما رأى دينا ، ولا يعرف السبب ، تكررت الصدف التي 

جمعتهما سوياً ، ومازال يُمني نفسه بالمزيد .....


........................

في مكان أخر بالنادي ،،، 

أصيبت دارين بكدمات وسجحات نتيجة عراكها الحامي مع جانا ، نظرت دارين إلى اصاباتها 

وتأوهت في آلم و... ،،،
-دارين متآلمة : اوووه ، بنت التـ......... دي بهدلتني
-لوجي وهي تتفحص ذراعها : me too
-ياسمين بضيق : لازم يا دونا تطلبي من عز يجيبلك حقك منها
-دارين بحنق : شور ، أنا هعمل كده

مدت دارين يدها داخل حقيبة يدها باهظة الثمن ، ثم اخرجت منها هاتفها المحمول وطلبت رقم عز 

الذي كان جلساً في نفس الوقت مع جانا ....

شعر عز الدين باهتزاز هاتفه المحمول في جيبه ، فأخرجه من جيب بنطاله ، ونظر إلى شاشة هاتفه 

المحمول ، فوجد أن المتصلة هي دارين .. كان متردداً في الرد على اتصالها ، ولكنه حسم أمره 

بعزمه على مهاتفتها .. 

استأذن عز الدين من جانا ، ونهض مبتعداً عنها ، ثم التفت خلفه لينظر إلى يارا مرة أخيرة قبل أن 

يجيب على اتصال دارين ...
ابتعد عز عن جانا ليجيب على المكالمة و.... ،،،
-عز هاتفياً بضيق : ايوه يا دارين
-دارين بنرفزة : شوفت اللي عملته البنت اللي انت اتخطبتلها؟؟؟ 
-عز على مضض : أه شوفت
-دارين بحدة : ده مش اسلوب واحدة بنت ناس محترمة من المفترض انك مناسبهم تجي كده تهجم 

عليا وانا مش عملتها حاجة ، وطلبت منها بكل أدب انها تبعد عني لكنها صممت تحرجني قصاد كل 

صحابي !!!
-عز باقتضاب : والمطلوب؟

بدأت نبرة دارين تعلو تدريجياً و.. 
-دارين وهي تهدد عز: تجيبلي حقي من الـ vulgar دي ، وإلا واللهي يا عز هسجنهالك ، وانت 

شور متأكد ان ممكن اعمل كده ، وكتير هيشهدوا معايا ع اللي عملته

فكر عز الدين في كلام جانا الأخير ، فهو يعلم جيداً أنها عائلتها ذات صلات قوية بمعارف في 

الشرطة والقضاء ، وربما تتمكن من الزج بجانا في مشاكل لا طاقة لها بها .. لذا أثر الصمت حتى 

يفكر في حل لتلك المعضلة و....
-عز :.........................

أكملت دارين باقي حديثها بنبرة التهديد والوعيد ، ولكنها عمدت إلى أن تستخدم اسلوبها الماكر 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
والملتوي في اقناعه بأنها ...... 
-دارين مكملة : خليها تعتذرلي حتى يا بيبي وعشان خاطرك بس بيني وبينها ، وساعتها ممكن ، 

ممكن بس أفكر اني معملش أي إجراء قانوني ضدها ، أه don't forget مين أنا ،وأقدر اعمل ايه !! 

تمام يا عز ؟

لم يرد عز الدين أن يستهين بتهديدات دارين ، ولكنه كان يفكر في طريقة تمكنه من إصلاح ما 

أفسدته جانا و... 
-عز على مضض : طيب ، هشوف
-دارين بثقة : Now يا عز لو يهمك مصلحتها
-عز بقرف: طيب خلاص

ثم أنهى عز المكالمة وهو يزفر من الضيق ، فكيف سيقنع جانا بأن تأتي معه وتعتذر لدارين .......

...........

ارتسمت ابتسامة شيطانية على وجه دارين ، وظلت تنظر بنظرات متوعدة لأصدقائها و... 
-دارين وهي تبتسم بخبث: هه ، انا هخليكي فرجة النادي كله يا.. يا لوكــال


....................

عاد عز الدين مرة أخرى إلى جانا الجالسة على الطاولة ، أخذ نفساً عميقاً ثم بدأ بالحديث و... 
-عز مخاطباً جانا بنبرة هادئة : ها روقتي دمك؟

وضعت جانا كوب المشروب بعد أن ارتشفته بالكامل على الطاولة ، فنظر لها عز الدين بتعجب 

واندهـــاش و... 
-جانا بفخر: اه ، الحمدلله 
-عز: صحة آمعـــلم ...

صمت عز الدين للحظات ، ثم بدأ في الحديث من جديد بعد أن حاول ترتيب أفكاره ، نظر في عيني 

جانا ، وحاول أن يبدو هادئاً ومقنعاً في نفس الوقت و...
-عز بصوت هاديء عميق: بصي يا جانا ، دي أول مرة هطلب منك حاجة ، وأتمنى لمصلحتك انك 

مترفضيش!

شعرت جانا بوجود خطب ما في عبارة عز الدين الأخيرة ، فهي تحمل بين طياتها نبرة تهديد و... 
-جانا بعدم فهم: بمعنى؟
-عز على مضض : بمعنى ان دارين عاوزاكي تعتذريلها ع اللي انتي عملتيه معاها

اعتلت الدهشة ملامح وجه جانا بعد ان استمعت إلى عبارة عز الدين ، فنظرت إليه

Читать полностью…

قصص وروايات✏

دة المشاجرة المندلعة مع الفتيات ، كان عز 

الدين متثاقلاً في خطواته ، ولكن ياسين دفعه دفعاً للذهاب 


..................

اقترب كلاً من عز الدين وياسين من الحشد ، كان عز الدين واضعاً يديه في جيبيه ، وينظر بعدم 

اهتمام للمشاجرة من بعيد .. 

ثم دقق النظر حينما سمع صوتاً يألفه جيداً ، وفوجيء عز بأن جانا ( تطحن ) دارين وتضربها ضرباً 

مبرحاً ، وفي نفس الوقت تشتبك مع لوجي وياسمين ، ودينا كذلك ،،،،
-ياسين وهو يشير بيده : الحق دي جانا ودارين؟




أخرج عز الدين يديه من جيبيه ، ثم أسرع ناحية جانا و... 

-عز مسرعاً ناحية جانا: في ايه اللي بيحصل هنا
-جانا وهي تعض جانا في ذراعها: هقطعك ، والنعمة لأشرحك 



حاول عز الدين أن يحول بين جانا ودارين ، ويمنعهما من الاشتباك 

-عز محاولاً فض الاشتباك : حاسبي يا جانا، سيبي دارين
-جانا بتوعد : ابداااااااااا ، ورحمة أبويا هطلع عينها
-دارين متآلماً : آااااااااااااااه ، عز ماي بيبي ، الحقني بليز
-جانا بضيق : لا والله ، ماي بيبي كمان !!!! طب خدي ..

طراااااااااخ 



تدخل ياسين هو الأخر بين الفتيات ليمنعهن من التطاول بالأيدي على بعضهن البعض و... 

-ياسين وهو يصد الضربات : بس يا بنات ، كفاية !!
-لوجي متآلمة : آآآآي ، help us سينو
-ياسمين وهي تجذب دينا من ذراعها : سيبها يا متوحشة 
-دينا بحدة : Over my dead body to let you go 

حاول ياسين قدر الامكان منع الفتيات من التشاجر ، لذا تلقى هو بجسده معظم الضربات و... 

-ياسين محاولاً الدخول بين الفتيات لفض الشجار: آآآي ... آاااخ.. كفايةحرام عليكو هموووت بينكو 

مــال عز الدين بجسده قليلا ناحية جانا ، وحاول ابعادها عن دارين ، ولكنه فشل في البداية ، ثم مد 

كلا ذراعيه ، ولفهما حول خصر جانا ليحملها منه عنوة ... 

وبالفعل نجح عز الدين في هذا وحملها من وسطها وهي تركل بقدميها محاولة الافلات منه ، ولكنه 

أحكم قبضتي ذراعيه عليها ، وابتعد بها عن الحشد ..
-عز وهو يبتعد بها : خلاص يا جانا 
-جانا وهي تقاومه : سيبني يا عز ، خليني أموتها 



ابتعد عز الدين بجانا ، ثم توجه بها إلى أقرب طاولة ، وأجلسها قسراً على المقعد البلاستيكي ، ثم 

ثيتها من ذراعيها عليه ، حاولت جانا النهوض اكر من مرة ، ولكنه كان الأقوى في منعها و... 

-عز محاولاً تهدئتها : اهدي طيب .. عشان خاطري
-جانا بضيق وهي تحاول النهوض : يوووووه ، يابني سيبني ده انا كنت هجيبها أرض أرض
-عز بتعجب : هو انتي كل ده ماجيبتهاش أرض أرض
-جانا: لأ انا كنت بسخن بس!!
-عز بغمزة : ماشي يا عم السخـــان


حاولت جانا أن تنهض مجدداً ، ولكن منعها عز الدين ، وثبتها جيداً على المقعد و... 

-جانا وهي تحاول النهوض مجدداً : ما تلم نفسك انت كمان ، ال تقولي متوحشة ولوكال ، سيبني 

اقوم عليها
-عز ممسكاً بيدها لتجلس : خلاص بقى ، عرفنا ان عندك مجانص وعضلة الباي والتراي مشدودين 

.. 

-جانا بضيق : يوووه 



لمح عز الدين النادل وهو يحمل الصينية ويتوجه لأحد الأشخاص ليقدم له طلباً ما .. فنادى عليه و...

ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

-عز بنبرة عالية : يا عم شادي هاتلنا ليمووون بسرعة عشان المدام
-جانا بضيق : بنعناع
-عز باستغراب : نعم؟
-جانا مكررة : خليه بنعناع
-عز مبتسماً : عيوووني يا قمر ....... 


التفت عز الدين إلى النادل مجدداً ثم ...
-عز بصوت عالي : وعندك واحد لمون بنعناع وصلحوووووووه

.........


نجح ياسين في ابعاد دينا عن المشاجرة ، ثم وقف يعيد ترتيب ملابسه مجدداً بعد أن انتزعت من 

محاولة فض الشجار و... 

-ياسين وهو يرتب هندامه : الحمدلله كسبناهم
-دينا وهي تعدل ملابسها : اه ، خلصت عليهم
-ياسين بغمزة : يا واد يا فان دام 
-دينا بتعجب : أفندم ؟
-ياسين: لأ مافيش 


صمت ياسين مجدداً ، ثم نظر في عيني دينا مباشرة و...
-ياسين وهو يبتسم : انتي حلوة اوي!!


شعرت دينا بالاستغراب والاضطراب في نفس الوقت ، فلم تمهل نفسها الفرصة لاكمال الحديث ، 

فسارت مبتعدة عن ياسين وهي تتمتم بـ ... 

-دينا وهي تبتعد عنه : مجنون ده ولا ايه


ظل ياسين محدقاً بدينا وهي تبتعد عنه ، ثم أخذ نفساً عميقاً وزفره في صورة تنهيدة شوق وهو يردد 

... 

-ياسين بتنهيدة وعيون عاشقة : هااااااااااااااااااااااااه ، قمرٌ ، غزاااااالٌ ، يهبلٌ...

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
البارت الثاني والعشرون
في صباح اليوم التالي ، وتحديداً منزل حسين الدمنهوري،،،


عاتب حسين زوجته سهير على ما فعلت بالاتفاق مع عايدة زوجة صديقه يوسف و...

-حسين بنبرة عتاب : بقى كده يا سهير ، تسيبي البنت تطلع اوضة عز لوحدها؟
-سهير وهي توميء بالنفي : والله يا حاج مكونتش اعرف ان عز هيجي الوقتي ، كل الحكاية ان امه 

عايدة قالتلي خلي البنت تشوف اوضة عز وتتعرف ع الحاجات اللي بيحبها ، كانت عاوزة تقرب ما 

بينهم ، احنا مغلطناش

تحرك حسين قليلاً بعيداً عن زوجته ، وهو مازال يشعر بالضيق لما حدث .. ثم صمت قليلاً وبدأ 

يتحدث بـ ... 

-حسين وهو يتحرك بعيداً عنها : لأ غلطتي يا سهير، شوفتي عمل ايه فيها؟ ولو مكانتش جانا 

واعية كان ممكن حصل الأخطر من كده


سارت سهير خلفه ، ثم توقفت عن الحركة وبدأت تبرر له نيتها و...

-سهير وهي تقف خلفه : ماهي مراته


التفت حسين لزوجته ، ثم تحدث بنبرة جادة و....

-حسين وقد أدار جسده ناحيتها : لأ لسه يا سهير، مافيش اشهار واعلان قصاد كل الناس انها دخلة


شعرت سهير بأنها تسرعت فيما فعلت و...

-سهير: طب والعمل ايه؟
-حسين وقد أطلق تنهيدة : العمل عمل ربنا ، هتكلم مع يوسف وابنه ونشوف هنلم الليلة ازاي

..............................


في فيلا الكيلاني ،،،،،


استيقظ عز الدين ومازال يشعر بالآلم في جسده ، نهض عن الفراش وهو يترنح في خطواته ، ثم 

نظر إلى عينيه في المرآة ، فوجد كلتاهما مازالت حمراء ...
عاد إلى ذاكرته ما حدث بالآلم ، وكيف ردت جانا عليه بطريقة مؤلمة ، وظل يتأوه من الآلم و...

-عز متآلماً : ااااااااااااااه ، مش قادر



ثم سمع صوت طرقات خفيفة على الباب ، وعقبها سمع صوت والده يقف خارج باب غرفة الضيوف 

و.....
-يوسف وهو يطرق الباب : انت صحيت يابني؟
-عز وهو يتحسس وجهه : أيوه يا بابا ، اتفضل


دلف يوسف إلى داخل الغرفة ، ثم نظر إلى ابنه و...

-يوسف: فايق نتكلم
-عز وهو يوميء برأسه : اه 



توجه يوسف إلى أقرب مقعد ثم جلس عليه ، وفعل ابنه المثل ، وجلس الاثنين في مواجهة بعضهما 

البعض و...

-يوسف متسائلاً بنبرة هادئة : ها ؟؟ ناويت على ايه ؟
-عز بعدم فهم : في ايه؟
-يوسف: في اللي حصل امبارح؟
صمت عز الدين لحظات لتذكر ما حدث ، ثم أطلق تنهيدة و...

-عز : اها، خير ان شاء الله ، سيب انت الموضوع عليا يابابا ، انا مش صغير ،وهكلم عم حسين
-يوسف بتوجس : عز !! قولي ع اللي بتفكر فيه ، مش ناقص مصيبة ، انا عاوز ألم الليلة !


نهض عز الدين عن المقعد ثم توجه إلى والده وانحنى بجسده قليلاً عليه ، وقبل جيبنه ، ثم تحدث 

بصوت هاديء مليء بالثقة بـ ...

-عز مقبلاً جبين والده : اطمن والله يا بابا.. انا هعدل المايل ، تعالى بس اروح اوضتي اجيب لبسي 

عشان ألحق أجهز 

وبالفعل توجه الاثنان إلى غرفة عز ، ثم فتح دولابه ، واذ به يرى الكارثة التي حلت بملابسه و.......
-عز وهو ينظر بأعين مصدومة : ايييييه ده؟؟
-يوسف بعدم فهم : في ايه؟


رأى عز الدين ما لحق بملابسه من تمزيق وتقطيع ، فاستشاط غضباً و....

-عز بنبرة حنق وضيق : بص يا بابا ، شوفت الهانم عملت ايه ؟


أمسك يوسف بقطع من الملابس في يده ، ثم ظل يتفحصها وهو يحاول منع نفسه من الضحك ، 

ولكنه لم يستطع و... 

-يوسف متفحصاً ملابس عز: ههههههههههههههههههههههه ، لأ جبارة الصراحة
-عز مغتاظاً : بتضحك يا بابا، البس انا ايه الوقتي؟؟ طب بص والنبي ، شوف البنطلون بقي 

بشراشيب !! دي ماسبيتليش حاجة البسها ، الله يحرقها 



تعالت ضحكات يوسف حينما تأمل ما فعلت جانا ، وحاول أن يهون على ابنه ولكن كان الموقف لا 

يحتمل سوى الضحك و.... 

-يوسف ضاحكاً وساخراً : ههههههههههههههه نيو لوك يا بني ههههههههههههههههههههه ماله 

البنطلون؟ ده حتى مكيف !


تضايق عز أكثر من تعليقات والده الساخرة ، فجز على أسنانه و....

-عز: بتهزر لأ وبتدافع عنها كمان يا بابا ... !!! الصبر طيب.. ياااااااااااااااا رب صبرني وماقتلهاش 

...........................


في منزل حسين الدمنهوري ،،،، 



كانت دينا تحاول جاهدة اقناع جانا بالموافقة على الذهاب إلى النادي لتمضية وقت طيب ... 


-دينا وهي تمسك بذراعها : يالا يا جوجو نروح النادي نغير جو
-جانا وهي تهز كتفيها : مش عاوزة
-دينا وهي تمط شفتيها : متبقيش silly ، ده انا مصدقت ان موضوعك حصل عشان دادي يوافق اننا 

نخرج
-جانا وهي تنظر إليها : اه ، ماهي جاتلك ع الطبطاب .. مصلحة يعني
-دينا مبتسمة : شووور .. يالا بقى ، والله هتتبسطي 
-جانا: اوك .. خليني وراكي لحد ماشوف اخرتها ايش
-دينا والابتسامة علت ثغرها : كل خير 



نهضت جانا عن الفراش ثم توجهت ناحية دلفة ملابسها لتنتقي ما تريديه ، وكذلك فعلت دينا ... 

............................


في النادي ،،،،،

بالفعل توجهت الفتاتين لنادي ((....)) حيث تواجد أصدقاء عز الدين ، لمحت لوجي دينا وجانا وهما 

جالستان على احدى الطاولات القريبة ، فأشارت

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ين هو الأخر بوجود دينا ، 

فظل يرمش عدة مرات ويدعك في عينيه و....

-ياسين وابتسامة بلهاء تعلو ثغره : ايه ده ؟؟ انا أكيد بحلم ؟؟؟ مش انتي انتي؟
-دينا وهي تعقد حاجبيها في دهشة : افندم؟ عاوز مين؟
-ياسين مبتسماً أكثر: لأ والله ما بحلم ، اكيد دي مش تهيؤات، طب اضربيني قلم كده يمكن أفوق؟؟
-دينا باستغراب : what ؟؟
ظل ياسين يحملق في دينا ، ويحدق في عينيها ، وينظر إليها بنظرات عاشقة وهو يطلق تنهيدات 

حارة من صدره ...
ياسين بسهتنة وتنهيدة : هاااااااااااااااااااه ....

وفجـــأة قطع ذلك الجو الرومانسي الجميل صوت بات يزعجه في كل مكان و....
-حسين من بعيد بنبرة قوية : يا دينا ، انتي فين يا بنتي ؟؟ هاتي معاكي مياه لمامتك
-ياسين بضيق : لأ بقى ، هو انت ورايا ورايا ... انا ماشي

اعتلت ابتسامة عفوية وجه دينا ، ثم دلفت إلى الداخل لتحضر المياه لوالدتها ... 

....................

عودة مرة اخرى لغرفة عز ،،،

ترك عز الدين جانا وأرخى قبضته عنها ، لتنهض هي مبتعدة عنه ، وتنظر إليه نظرات حانقة 

وغاضبة والدموع قد أغرقت وجنتيها ثم بدأت توجه له السباب اللاذع و....
-جانا ببكاء مرير: انت حيوان وسافل ووقح ومش بنى لآدم
-عز بتهكم : ابقى روحي اشتكيني بقى يا حلوة في القسم ، وقوليلهم اصل جوزي كان بيربيني 

عشان طولة لساني وقلة آدبي معاه!!!!
-جانا ومازالت تبكي : أنا بكرهك ، بكررررررررررررررهك....

تأثر عز الدين من هيئة جانا ، ويبدو أن دموعها حركت شيئاً ما في قلبه ، فشعر بالندم على تسرعه 

في ضربها و... 
-عز بصوت خافت: طب خشي اغسلي وشك في الحمام ، مش هتنزلي تحت بمنظرك ده
-جانا بتوعد : واللهي لوريك 

دلفت جانا إلى داخل المرحاض الملحق بغرفة عز الدين ، وصفعت الباب بعنف خلفها ، وظلت تنظر 

حولها وتتأمل هيئتها المزرية في المرآة ، فقررت أن تردع الصاع صاعين لعز الدين
-جانا في ضيق : والله لأحرق قلبك

......................


في تلك الآثناء تلقى عز الدين اتصالاً هاتفياً من الأستاذ فواز المستثمر الجديد ، كان عز الدين متوتراً 

من أن يبلغه بشأن ما حدث للتصاميم الهندسية ، ولكنه قرر أن يجيب على اتصاله فلا مفر من 

تجاهل الأمر ...،،،
-عز هاتفياً : يا هلا فواز بيه ، اخبارك ايه يا باشا؟
-فواز هاتفياً : يا هلا فيك استاذ عز ، نشكر الله ، بعتذر منك خيي
-عز متعجباً : ليه يا باشا؟
-فواز : حصل خطأ غير مقصود ، ما بعرف شلون صار ، بس هاي التصاميم اللي معكمو التصاميم 

النهائية !!!!!!!!
-عز بصدمة : ايييه ؟؟؟ مش النهائية؟ طب ازاي ؟؟؟؟؟؟؟
-فواز : اي والله ، التصاميم النهائية معي الآن ، باكر هيكونوا عندك ، بعتذر منك 
-عز وقد شعر بالارتياح : الحمدلله .. الحمدلله .. ولا يهمك يا فواز باشا ابعتهم في اي وقت

شعر عز الدين بالارتياح لأن التصاميم التي تمزقت لم تكن هي التصاميم النهائية ، وفي نفس الوقت 

شعر بالندم لأنه قد تسرع و تطاول باليد على جانا .. ولكنه برر لنفسه بأنها الجانية على نفسها ، 

فهي من ترتكب الحماقات وتستفزه بكل وسيلة ممكنة ....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
في داخل المرحاض ،،،،،

قامت جانا بتحطيم المرآة المعلقة على الحائط ، ثم أفرغت محتويات الشامبوه ، والشاور جيل ، 

والبلسم ، والمعطرات ، وغيرها في البانيو الموجود بداخله .. 
ثم أفرغت الخزانة بما فيها من أدوية ، ومزقت المناشف الورقية .. وأخذت تتصرف كالمجنونة في 

الداخل 

................

سمع عز الدين أصوات تكسير وتحطيم تصدر من الداخل ، فشعر بالقلق و....

-عز من الخارج : انتي بتعملي ايه جوه ؟؟؟؟؟
-جانا بحنق وبصوت عالي : بحرق قلبك ع حمامك

اقترب عز الدين من باب مرحاضه ، ثم أخذ يطرق عليهطرقات خفيفة و... 
-عز: افتحي الباب يا جانا 
-جانا: لأ ... !

..............
في داخل المرحاض ،،،، 

وجدت جانا صاعقاً كهربائياً ، وتذكرت انه يوجد في حقيبتها الصغيرة ( self defense ) ... تأملت 

الاثنين وطرأ في بالها فكرة تنتقم بها من عز الدين و...
-جانا بنظرات قاسية : اقرى الفاتحة على روحك يا عز الـ........

مسحت جانا دموعها عن وجهها ، ثم توجهت ناحية باب المرحاض ، وفتحته لتجد عز الدين مستنداً 

عليه وينظر إليها ، فلم تمهله الكثير ليحدق بها أو حتى يتحدث ، حيث رفعت يدها في وجهه وهي 

ممسكة بشيء ما بيدها ، استغرب عز مما تحمل ، ولكنه تفاجيء بها توجه رش الـ self defense 

على عيناه ، فصرخ متآلما من ذاك الآلم الرهيب الذي تسبب له الرش به ، ووضع كلا يديه على 

عينيه محاولاً أن يخفف من حدة الآلم قليلاً
-عز بصريخ : عيني ، اااااااااااااااااه ، انا اتعميت ، اااااااااااااااااااااه...
-جانا بتوعد أكثر : لأ ولسه ، خد ده كمان 

أخرجت جانا من جيبها الصغير الصاعق الكهربائي ، ثم أدارت مفتاحه لكي يعمل ، وإذ بها تصعقه 

به في جانبه الأيمن .. فصرخ عز الدين من الآلم و... 
-عز متآلماً : أعااااااااااااااااااااا 
ثم سقط على أرضية الغرفة وهو يتلوى م

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻

رأييكم بالروايه لحد الان حلوه او لا؟ 😆

بوت التواصل والتبادل ؛-
@NovelsStoriesBot

Читать полностью…

قصص وروايات✏

يدة هانم ، بجد مش عارفة اقولك ايه ؟ اهم حاجة 

اننا نقرب بينهم ، مش هيفضلوا على طول ناقر ونقير
-عايدة مبتسمة : بالظبط كده ، يالا نقوم نقعد في الجنينة 
-سهير : يالا بينا

نهضت العائلتين من على مقاعدهم ، ثم انطلقوا سوياً لقضاء باقي الأمسية في الحديقة الخلفية للفيلا 



...........................


في الطابق العلوي ،،،


صعدت جانا إلى غرفة عز الدين ، واخذت تتفحص محتوياتها بكل دقة ، اعتلت الدهشة وجهها حينما 

رأت تصميم الغرفة الجميل ، والذوق الراقي في كل ما يخصها من أثاث ومفتنيات وحتى الديكورات 

.. 
-جانا وهي تلوي شفتيها من التعجب : والله ذوقك مش بطال .. رغم انك وقح بس عند ذوق ..
كما لاحظت جانا وجود أدوات رياضية موضوعة في أحد الأركان بالغرفة خاصة بممارسة رياضة 

الملاكمة ، فاندهشت و...
-جانا بدهشة : ايييه ده ، وبتلعب ملاكمة كمان .. ممممم 
اقتربت جانا من دولاب الملابس الخاص بعز الدين ، وفتحت دلفتيه ، ونظرت إلى ملابسه الخاصة .. 
-جانا : اما نشوف ايه تاني اللي مخبيه يا عز باشا .. مممم .. ايه اللبس ده كله ، طب ايه رأيك لو ضربنالك فيه مقص؟؟؟
بحثت جانا عن المقص ، وبالفعل وجدته موضوعاً بداخل أحد أدراج التسريحة ، فأمسكت به 

وابتسمت ابتسامة شيطانية ، ثم أخذت تعبث بملابسه وتنتقي الأجمل والأغلى ثمناً وتمزقه و...

-جانا وهي تدندن: كان طيب كان حنين... بس كده تماااااااااااام اوي !!!
انتهت جانا من تمزيق ملابس عز الدين، وشعرت بالنشوة بعدما حققت جزءاً جديداً من انتقامها ...
لم تكتفي جانا بهذا ، وإنما عقدت العزم على العبث بباقي محتويات الغرفة ، وترك مفاجأة غير سارة له ...
وبينما كانت جانا مندمجة في تفحص محتويات أحد أدراج المكتب الخاصة بعز ، إذ به يفتح باب 

غرفته ليتفاجيء بوجودها بداخلها و... 

-عز بأعين مندهشة : اللهم صلي ع النبي ، انتي بتعملي ايه هنا؟؟

اضطربت جانا فور رؤيتها لعز ، ثم تركت ما بيدها ، ونظرت إليها بقلق و... 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-جانا بتوتر: آآآ...مافيش ، امك ، قصدي انطي عايدة قالتلي اطلع اجيبلها ....اجيبلهاااا.... اه الدوا 

بتاعها 

كان عز الدين يحمل عدداً من الأوراق الخاصة بالتصاميم الهندسية في يده ، فاتجه ناحية فراشه ، ثم 

مال قليلاً ووضع تلك الأوراق عليه و...

-عز باستغراب وهو يضع أوراق التصاميم على الفراش: من أوضتي؟؟؟
-جانا محاولة أن تبدو جادة : أه من اوضتك ، ايه في ايه ، عملت جريمة يعني؟
-عز: بصي أنا مش فايقلك ودماغي مصدعة ع الأخر ، وعفاريت الدنيا بتتنطط في وشي .. قولي 

بتعملي ايه هنا؟؟ وبتفتشي عن ايه في ادراجي ؟؟
-جانا بحدة : ماقولتلك مش بعمل حاجة ؟ الله !
-عز بتهكم : يا شيخة ، قولي كلام غير ده
-جانا: والله براحتك عاوز تصدق تصدق ، مش عاوز اتفلق!!


أرهق عز الدين في عمله اليوم كثيراً ، لذا ليس لديه الطاقة للمجادلة معها و....

-عز بضيق: اللهم طولك يا روح.. اقولك امشي غوري بره اوضتي
-جانا ساخرة : يعني بتطردني من الجنة ياخي؟
-عز بنفاذ صبر : صبرني يااااااااااااااااا رب


رأت جانا أوراق التصاميم الخاصة بعز ، لذا اقتربت من الفراش ، ومدت يديها لتمسك بهم و...

-جانا وهي تمسك ورق التصاميم: ممممم ، وده ايه بقى ان شاء الله


-عز بضيق: بت انتي ، سيبي الورق ده من ايدك


وزعت جانا نظرها ما بين عز الدين والأوراق ، لقد لمح في عينيها نظرات انتقامية ، وخشي أن 

تكون على وشك فعل شيء أحمق و....

-جانا وهي تنظر للورق بخبث: مممممم ، الظاهر عليه ورق مهم ... 
-عز بقلق: اوعي تعملي اللي بتفكري فيه ... انا بحذرك ، ماشي؟؟

نظرت جانا إلى عز الدين وعلى وجهها ملامح مخيفة ، ثم بكل هدوء قامت جانا بتمزيق ورق 

التصاميم ، وبكل برود ابتسمت له وهي تفعل هذا ، لم يصدق عز الدين أن جانا قد فعلت هذا رغم 

تحذيره لها ، وأنها بالفعل مزقت الأوراق أمام عينيه ...
كادت عيناه توحيان ببركان ثائر على وشك الانفجار ،،،
-عز بنظرات قاسية : يبقى انتي الجانية على نفسك 


توجه عز الدين لباب غرفته ، ثم صفعه بكل قوة ، وأغلقه بالمفتاح ، وبدأ ينظر لجانا بنظرات مليئة 

بالتوعد..
توجست جانا خيفة منه ، فقد كانت هيئته غير مطمئنة على الاطلاق .. 

تراجعت هي للخلف وهي تنظر إليه بتوتر وقلق بالغ و... 

-جانا بقلق: انت هتعمل ايه؟؟ افتح الباب .. أنا بقولك افتح الباب !!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

المنظ

ر اللي انتي عملاه في نفسك ده؟
-جانا بتردد: ده...ده عز جبهولي ، وقالي البسيه عشان عندنا حفلة تنكرية ، حتى اسأل أنطي سهير 

هتقولك انا كنت لابسة ايه وانا نازلة

استمع عز الدين إلى أكاذيب جانا ، فجز على شفتيه من الحنق و.... 
-عز في نفسه: أه يا بنت الكدابة !!!



اقترب حسين من عز الدين ، ثم انحنى عليه قليلاً بجسده ، ووضع يده على ظهره و.. 
-حسين مقتربا من عز: انت كويس يا ابني؟
-عز متحاملاً على نفسه : اه الحمدلله ، كان مغص كده وراح
-حسين بلهفة: طب لو حابب نروح المستشفى نطمن عليك تعــ.....
-عز مقاطعاً: لأ مافيش داعي ، انا هبقى كويس
-حسين متسائلاً : جانا قالتلك عن عزومة النهاردة ؟ 
-عز وهو ينظر إليها بقلق : لأ 

نظر حسين إلى جانا بضيق و... 
-حسين: ليه كده يا جانا؟
-جانا بتردد : ملحقتش يا انكل ، عقبال ما كنت بشوف الـ costume ، الوقت سرقنا

التفت حسين برأسه مرة اخرى في اتجاه عز الدين و... 
-حسين: طب يابني انت هتروح معانا وتتغدى ان شاءالله 
-عز: اعفيني يا عمي
-حسين مصراً : لأ مافيش اعذار ، تعالى انا اللي هوصلك ، يالا يا جانا ، وغيري اللبس ده 
-جانا وهي تتحرك تجاه باب المكتب : مافيش داعي يا انكل ، هقلعه في البيت عشان منتأخرش

دلف حسين إلى خارج المكتب أولاً ، ثم تبعته جانا ، ولكن لحق بها عز الدين ، ثم أمسكها من 

ذراعها ، ومــال عليها قليلاً برأسه وهمس لها بـ ... 
-عز هامساً لجانا: حسابك تقل معايا ، وانا لو صبري نفذ محدش هيحوشني عنك!!
-جانا وهي تنظر له بثقة وتحدي : هو انا عملت حاجة يا عزوووز
-عز باستغراب : عزوز؟؟
-جانا وهي تزيح يده عن ذراعها : بدلعك يا دغووف 

تسمر عز الدين في مكانه ، بينما أسرعت جانا في الخطى من أمامه حتى لا يقتلها ....

ثم انطلق الجميع نحو منزل حسين الدمنهوري حيث الغداء المفتخر الذي اعدته سهير 

ون:

ثم انطلق الجميع نحو منزل حسين الدمنهوري حيث الغداء المفتخر الذي اعدته سهير .........

......................

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

كانت سهير تعمل جاهدة لاعداد مائدة الطعام بكل ما لذ وطاب .. والتأكد من أن كل شيء على ما يرام 
رأت سهير جانا بملابسها التنكرية المخيفة ، فتعجبت من هيئتها ، ولكن لا وقت لديها لفهم ما حدث 

، لذا طلبت منها أن ....
-سهير: يا جانا بسرعة ، غيري هدومك وحصليني ع المطبخ
-جانا بخبث: شور أنطي .. يا معين يا رب 
تم اعداد طاولة الطعام ، وتزيينها ، ثم دعى حسين عز ليجلس عليها واجتمع الجميع حولها 

وشرعوا في تناوله ... 
-حسين وهو يشير بيده : مد ايدك يا بني وكل كويس ، انت داخل على جواز 
-عز وهو يوميء برأسه : حاضر يا عمي ، عندك حق ، انا داخل على بلوى ، قصدي جواز
-سهير متسائلة : بتحب يا بني الفخد ولا الصدر؟
-عز وهو ينظر لجانا بمكر: بحب الــــ .... الصدر يا طنط ؟
-جانا بتهكم : كُل كُل ، ماهو أكل ومرعى ، وقلة صنعة
-عز وهو يمط شفتيه : ياساتر عليكي ، دايما تسمي بدني بكلامك
-جانا بابتسامة مصطنعة : طبعااااااااااا .. وانا ورايا ايه غير كده ... عن اذنكو هاروح الـ toilet

استأذنت جانا لكي تذهب إلى المرحاض، وجلست بداخله تضحكبطريقة هيسترية ...

-جانا: ده انت هتتنفخ الوقتي هههههههههههههههههههه

في غرفة الطعام ،،،،


بدأ عز الدين يشعر بنغزة صغيرة تؤلمه قليلاً في معدته ، فحاول تجاهل الآلم ، ولكن ازداد المغص 

تدريجياً ، وشعر بحاجته الملحة لدخول المرحاض فوراً .. لذا نهض عن مقعده و...

-عز معتذراً: بعد اذنكو يا جماعة ، هو فين الحمام؟
-حسين بدهشة : مالك يا بني ؟
-عز وهو يجز على أسنانه : هو لحد الوقتي ماليش ، بس لو استنيت أكتر من كده هتحصل حاجات 

مش لطيفة
-حسين بتنحنح :احم ... اتفضل يا بني الحمام على شمالك 
-عز مسرعاً في خطاه : شــ... شكراً يا عمي ، ربنا ميوقعكش في ضيقة



أسرع عز الدين في خطاه وتوجه ناحية المرحــاض ، كان يتلوى من الآلم ، ولكنه حاول جاهداً أن 

يتمالك نفسه .. وبالفعل وصل إلى المرحــاض ، ولكنه وجد الباب مغلقاً .. 

لذا طرق عز الدين على باب المرحاض حتى يفتح له من بداخله ، ولكنه تفاجيء أن جانا مازالت 

موجودة بالداخل ، فطلب منها أن تخرج ولكنها رفضت الخروج و... 

-عز مكرراً بنبرة متآلمة : افتحي يا حاجة 
-جانا بتحدي : تؤ .. مش فاتحة
-عز متوسلاً : يا بنتي الله يهديكي افتحي ، هموووووت 
-جانا بعدم مبالاة : طب وانا مالي ماتموت

أوشك صبر عز الدين على النفاذ ، لذا ...

-عز بعصبية : كان يوم اسود يوم ما شوفتك ، افتحي وإلا هكسره 
-جانا محاولة اغاظته : انت اتجننت ، انا مش فاضية بستحمى
-عز وقد اعتصره الآلم : همووووت الله يحرقك
لاحظت سهير وجود عز الدين أمام باب المرحاض وهو يتلوى من الآلم ويضع يده على معدته ،فتعجبت من ...

-سهير : مالك يا بني انت لسه مدخلتش؟
-عز بنبرة خافتة : يا طنط جانا مش عاوزة تفتحلي الباب
-سهير بنبرة عالية : افتحي يا جوجو عيب ، خلي عز يدخل ، الله ، انتي مش عندك حمامك
#يتبع

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻





الحلقة السابعة والعشرون: 

بعد رحلة استغرقت ما يقرب من اربع ساعات ، وصل الجميع الى الساحل الشمالي ، وتحديداً عند 

الشاليه الذي تملكه عائلة يوسف الكيلاني ، ترجل عز الدين أولاً من السيارة بعد أن أرخى قبضته 

عن جانا ، ثم لحقت به دينا ، وكذلك ياسين ، بينما ظلت جانا بداخلها ترفض النزول ...

ابتسم ياسين إلى دينا ، و... ،،،
-ياسين مبتسماً : حمدلله ع السلامة ، والله المكان نور.
-دينا بخجل : ميرسي
-عز بصوت هاديء وهو يشير بيده : يالا يا جانا انزلي وصلنا


عقدت جانا كلا ساعديها أمام صدرها ، ونظرت إليه في ضيق و...

-جانا بضيق : مش نازلة ، هو انت ايه فاكرني شوال بطاطس ، هووب تشيله تحطه هنا ، وهووب 

تشيله توديه هنا

زفر عز الدين في ضيق ، ثم نظر إليها و...

-عز بضيق : يعني يا هانم عاوزة تغيري جو لوحدك من غير موافقة جوزك؟؟
-جانا بحدة : هو احنا اتجوزنا أصلاً ؟ ده كلام ع الورق ، اتفاق ،ولا نسيت؟؟؟؟
-عز بعصبية وبتحدي : لأ مانسيتش ، وفي ايدي الوقتي اخليه حقيقي وبجد

احتدم الجدال بين عز الدين وجانا ، فتدخل ياسين على الفور و...

-ياسين مقاطعاً: ايه يا جماعة ؟ صلوا ع النبي كده ، احنا جايين نغير جو مش نتخانق ، ولا انتي 

رأيك ايه يا آنسة؟
-دينا وهي تنظر إليه : انت بتكلمني ؟
-ياسين بتنهيدة : آاااااااااااه 
-عز بصوت شبه هاديء : عليه الصلاة والسلام ، انزلي يا جانا الله يهديكي
-دينا وقد بدى عليها الإرهــاق : يالا بقى يا جوجو ، بليز ، انا تعبانة وعاوزة ارتاح 

بعد إلحاح مستمر من دينا ، اضطرت جانا أن ترضخ في النهاية ، فهي تعلم أن ليس لعنادها هذا أي 

نتيجة ، لذا ترجلت من السيارة وهي تتمتم بكلماتٍ غير مفهومة 

...

ترجلت جانا من السيارة وظلت تزفر في ضيق من تصرف عز الدين معها ، وظلت تنظر إليه شزراً 

... 



وقف عز الدين يشرح للجميع كيف سيكون الوضع في المصيف و...


-عز وهو يشير بيده : بصوا بقى احنا اخدين 2 شاليه جمب بعض ، واحد هتقعدي فيه يا جانا انتي 

ودينا ، والتاني أنا والأخ ياسين هنقعد فيه لحد ما يحصلنا بقية العيلتين .. هما هيوصلوا بالكتير 

بكرة الصبح
-جانا بحدة وهي تشير بيدها : هات المفتاح 
-عز بتهكم : اتفضلي أحاجة 

نظر ياسين إلى دينا بأعين عاشقة ، و....

-ياسين وهو محدقاً بها : انا في الشاليه ده لو احتاجتي حاجة ، قصدي احتاجتوا حاجة .. رنة بس 

وهتلاقيني هوووب فوق دماغك ، قصدي عندك .. يووووه عندكم ، انتي قولتيلي رقمك كاااام ؟؟؟؟؟
-عز وهو يدفع ياسين أمامه : يالا يا عم الحبيب ، خلينا نسيبهم يرتاحوا 
-دينا : Let's go Jana، يالا ننام شوية

وبالفعل ذهب الجميع إلى داخل الشاليهات ليرتاحوا قليلاً قبل أن ينطلقوا لمغامراتهم .....

....................


قضت جانا معظم النهار في داخل الشاليه راقدة على الفراش ، فانزعجت دينا من ذلك و... 

-دينا متسائلة : هاه يا جوجو ، هنروح البلاج امتى ؟
-جانا بعدم اكتراث : شوية كده 
-دينا وهي تزفر في ضيق : انا زهقت بقى ، مش هنفضل مقضيين اليوم كله كده inside here ، انا 

عاوزة أنطلق
-جانا غامزة : عاوزة تنطلقي ولا عاوزة تشوفي الأخ اللي مع عز

ارتبكت دينا عقب عبارة جانا الأخيرة ، وحاولت ألا تظهر توترها أمامها و..

-دينا بنبرة مضطربة : هااااه ، قصدك ياسين
-جانا مبتسمة بخبث : ماشاء الله وكمان فاكرة اسمه 
-دينا بضيق : يوووه يا جانا ، بصي اصحي براحتك انا هروح اتمشى شوية ع البلاج
-جانا: اوك ، وانا شويه وهحصلك .. هلبس المايوه وأظبط نفسي وأجيلك
-دينا وهي تلوح بيدها : اوك ، don't be late .. باي

........

وبالفعل خرجت دينا من الشاليه لتسير قليلاً على رمـــال الساحل الذهبية ، وتستمتع بالطبيعة 

الساحرة هناك ، وتستنشق هواء البحر المنعش .. 

وبينما كانت دينا مندمجة في استمتاعها بالطبيعة ، لمحها عز الدين، فأسرع ناحيتها و...،،،
-عز بصوت مرتفع وهو يشير بيده : دينا ، ياااااا دينا !

التفتت دينا بجسدها نحو مصدر الصوت و...

-دينا: ييس عز
-عز متسائلاً : على فين كده ؟ وفين جانا؟
-دينا بنبرة عادية : مافيش أنا زهقانة ، فقولت اتمشى شوية لحد ما تجهز جانا وتحصلني.
-عز: ده انا كنت جايب الغدا عشان نتجمع ونتغدى كلنا مع بعض.
-دينا: اوك .. خلاص انا هنتظركم هنا ..

وبالفعل توجهت دينا إلى المقاعد البلاستيكية الموضوعة بجوار الشاطيء ، وجلست على أحدهم في 

انتظار أن يتجمع الباقيين لتناول الغذاء معاً ...

لمح ياسين دينا وهي تفترش أحد المقاعد من نافذة الشاليه الموجود به فابتسم بسعادة ثم وضع 

يده على حافة النافذة ليرفع نفسها ووثب منها برشاقة وأسرع في خطاه لكي يجلس بجوارها
وبينما هو في طريقه إليها لم ينتبه لعز الدين وبالتالي اصطدم به فأمسك عز به كي لا يسقط 

،،،
-عز وهو يمسكه بذراعيه : ايه يا عم مش تفتح كده ، واخد في وشك وبتشووط في اللي قدامك !!

لم يعرْ ياسين الانتباه لعز الدين أو حتى لحديثه ، فقد كان مسلطاً بصره على دينا و...

-ياس

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ا حاجة .. الوقتي هيبان 

......................


صعد عز الدين إلى الحافلة ، وظل يجوب ببصره عن جانا التي كانت تجلس بأريحية في الخلف ...


لمحت دينا عز الدين وهو على متن الحافلة ، فصدمت على الفور ، ووضعت يدها على كتف جانا 

محاولة تنبيهها و..

-دينا وهي تلكز جانا: بصي ، بصي يا جانا !!!
-جانا وهي مغمضة لعيونها بضيق : في ايه تاني يا دينا ؟؟ سيبيني أنام شوية لحد مانوصل ، طول 

الليل مزهقاني ومخلتنيش اعرف انام عدل !
-دينا بأعين مصدومة : بصي ، عز ، عز هنا!!!
-جانا بعدم اهتمام: وده ايه اللي هيجيبوا هنا !!



بالفعل وجد عز الدين جانا وهي تستند بظهرها على المقعد في الخلف ، فوقف أمامها و...

-عز لجانا بصوت هاديء : أهلا دينا ، يالا يا جانا ، قومي معايا
-دينا مبتسمة وهي تلوح بيدها : هاي عز


صدمت جانا حينما سمعت صوت عز الدين ، وفتحت عينيها لتتأكد أنه بالفعل موجود أمامها و..

-جانا بصدمة : عز ؟؟ ايه اللي جابك هنا ، واقوم معاك اروح فين؟؟؟


أشــار عز الدين لدينا لكي تنهض من جوار جانا ، وبالفعل فعلت هذا ، ونهضت عن مقعدها ، ثم مد

عز الدين ذراعه ليمسك بجانا من ذراعها ويسحبها بحدة نحوه و...

-عز ساحباً جانا من ذراعها: هتيجي معايا نروح السخنة ، ماهو مش معقول تسيبي جوزك يروح 

لوحده في عربيته ، وانتي في الباص مع ناس كمان غُرب 



قاومت جانا عز الدين ، ونجحت في التحرر من قبضة يده ، وأشاحت بيدها في الهواء ، ثم نظرت 

إليه بنظرت متحدية و...

-جانا وهي تبعد ذراعها منه وبتحدي: ايه الكلام الفاضي اللي انت بتقوله ده ؟ انا مش جاية معاك 

في حتة !


حاول عز الدين التحكم في أعصابه ، فنظر إلى جانا بحنق وغيظ و....

-عز بنظرات مغتاظة : جانا متفرجيش الناس علينا، هتيجي معايا بالذوق ولا اخدك عافية ؟؟؟
-جانا بنبرة منزعجة : هي مش فتونة ، كل شوية عافية عافية ، ابعد بقى عني وسيبني في حالي
-عز بضيق: جانا متنرفزنيش ، اتفضلي قدامي !!!!

وهنا تدخل احد الأشخاص ويدعى رامي في الحوار بعد أن رأى الجدال الدائر بين جانا وأحد 

الأشخاص ..،،
-رامي وهو يقف بجوار عز : جري ايه يا كابتن؟ بتضايق الأنسة ليه؟
-عز بتهكم وهو يلوي شفتيه : آنسة؟ لأ دي المدام حضرتك!! وبعدين انت مالك ، متدخلش في اللي 

ملكش فيه
-رامي بنبرة جادة : حتى لو المدام يأخي ، متكلمهاش كده!
-عز لجانا بحــدة : عاجبك كده يا مدام ؟؟ مبسوطة ؟؟ خليتي اللي يسوى واللي ميسواش يدخل في 

اللي مالوش فيه
-رامي : ماتحترم نفسك يا اخ انت ، ولا الظاهر انك عاوز تتربى
-عز بضيق : تصدق انت صح ، أصل أنا بقول شَكَل للبيع ... بوووووووووووووم 

فقد عز الدين قدرته في التحكم بأعصايه ، لذا قام عز الدين بلكم رامي لكمة قوية في وجهه ، ثم مد 

يده وأمسك بجانا من ذراعها وأحكم قبضته عليها ، و سحبها خلفه 



نظر عز الدين إلى الموجودين بالحافلة نظرات غاضبة ، ثم تحدث بلهجة مخيفة و... 

-عز محذراً : حد عاوز يتخانق تاني؟


حاولت جانا جاهدة أن تتحرر من قبضته ، وظلت تتلوى بشدة محاولة مقاومته و...

-جانا وهي تقاومه : سيب ايدي يا عز ، مش هاجي معاك ، ليه مش بتفهم ، سيب ايدي بقولك!!!
-عز وقد التفت إليها : مبدهاش بقى ، استعنى ع الشقا بالله 

قام عز الدين بخبط جانا في رأسها ( أعطاها روسية خفيفة) ، ثم انحنى بجسده قليلاً بعد أن أمسك 

أحد ذراعيها ، وحملها عونة على كتفه ..
ظلت جانا تركل بقدميها في الهواء وهي تتآلم من رأسها و...

-جانا متآلمة : آاااااااااااااه ، نفوووخي .. انت بتعمل ايه نزلنييييي ، نزلنيييي !!


حمل عز الدين جانا على كتفه ، ثم نظر غلى دينا بنظرات حانقة و...

-عز بحدة : يالا يا دينا ، هتيجي معانا انتي كمان ، ولا عاوزاني اشيلك ؟؟


ارتعدت دينا من هيئة عز الدين ، فأومأت برأسها ايجابياً و...

-دينا بخوف: No, no. I am coming with you 

وبالفعل حمل عز الدين جانا وترجل بها من الحافلة ، ولحقت به دينا وسط دهشات الجميع ، ولم 

يجرؤ أحد على الاقتراب من الفتاتين أو حتى التفكير في مساعدتهما ... 



نظر ياسين إلى عز الدين بنظرات مصدومة وهو فاغرٌ لشفتيه و...

-ياسين مشدوهاً : ايه اللي انت عملته ده ؟
-عز بلهجة آمــرة : افتح باب العربية ، وهات شنط الهوانم من الباص
-ياسين وهو يشير بيده : حاضر حاضر بس متشخطش فيا
-جانا وهي تتلوى على كتفه : ارحمني بقى وسيبني
-عز بعناد : ده بعدك ! 


اقترب عز الدين من سيارته ، ثم فتح باب المقعد الخلفي ، ومال بجسده قليلاً لينزل جانا ، ثم ادخلها 

في السيارة لتجلس في المقعد الخلفي ، وجلس هو بجوارها ...


ظلت جانا تقاومه ، وتضرب بيدها في وجهه ، فأمسك هو بكلتا يديها ، وحاول تقيدها ، ولكنها 

قاومته بحدة ، فأمسكها من معصمها ، وأحكم قبضته عليها ، ونجح في تقيد يديها بيديه الاثنتين 


في نفس الوقت ذهب ياسين لإحضـــار الحقائب من صندوق الحافلة الجانبي ، فووجد دينا واقفة وقد 

احضرت الحقائب بالفعل ، وتحاول حملهم بنفسهم ...
ارتسم على وجه ياسين

Читать полностью…

قصص وروايات✏

حماركوا؟
-جانا متسائلة : ما تقولي يا أنطي بقى 
-سهير بنبرة فرحة : بصوا يا بنات، الحاج حسين وافق انكو تطلعوا الرحلة اللي كان اعلن عنها 

النادي 
-دينا بعدم تصديق : بجد ، بجد يا مامي ؟؟ دادي وافق؟
-جانا بنظرات مندهشة : no way ، اكيد بتهزري يا انطي صح ؟؟
-سهير مبتسمة : وهو الكلام ده في هزار يا بنات ، هو وافق 



وثبت دينا على الأريكة فرحاً عقب جملة والدتها الأخيرة ، فقد كان الأمر شبه مستحيل بالنسبة لها 

لكي يوافق والدها على أن تذهب إلى أي رحلة بمفردهــا ...

-دينا وهي تقفز فوق الأريكة : ييس ، ييس ، ييس ، love you daddy ، ثانكس مامي .. اما الحق 

بسرعة اجهز الـ bag بتاعتي

تعجبت جانا من موافقة عمها الغير مبررة ، فهو صــارم في تلك المسائل ، لذا تسائلت عن .....

-جانا متسائلة : طب وهو ايه اللي خلاه يغير رأيه ؟ وبعدين الرحلة دي كان معلن عنها من مدة ، 

وباب الحجز اتقفل فيها ؟؟؟
-سهير بابتسامة هادئة : عمك واصل يا جانا ، انتي متعرفيهوش ولا ايه ، وبعدين يا حبيبتي ، انتو 

هتروحوا واحنا هنحصلكوا تاني يوم .. يدوب بس عقبال ما يخلص كام حاجة ونجيلكوا
-جانا وهي توميء برأسها : أها ... 
-سهير وهي تشير بيدها : يالا بقى يا جوجو ، جهزي نفسك للرحلة
-جانا وقد نهضت من مكانها : ثانكس أنطي .. فرصة نغير المود شوية
-سهير بخبث: اه يا حبيبتي ، ان شاء الله تكون رحلة الهنا والسعادة 

.............................


في شركة يوسف الكيلاني ،،،، 



كان يوسف يتحدث هاتفياً مع صديقه حسين حول الخطة التي وضعوها و...


-يوسف على الهاتف : كله تمام يا سحس ، انا ظبطت المسائل عندي
-حسين هاتفياً : وانا تمام يا جوو ، ربنا يكملها ع خير
-يوسف مبتسماً : ان شاء الله ، ههههههههههه ، والله ورجعتنا لزمن الشقاوة يا سحس
-حسين: هههههههههههه ولسه كمان ياخويا. نخلص بس الجزء الأول وبعد كده نخش ع التقيل
-يوسف بنبرة تشجيع : عاش يا سحس

.............


في صباح اليوم التالي ،،،،،

كانت الفتاتين قد اعدتا العدة للذهاب في رحلة ترفيهية إلى منطقة ( العين السخنة) ، كان مكان 

التجمع محدداً أمام بوابة النادي ، حيث ستنطلق الحافلة بالجميع إلى وجهتهم 



وقفت جانا مع دينا وهما تراجعان حقائبهما ويتممان على كل شيء و...


-جانا متسائلة : ها تممتي يا دودي ع الـ stuff بتاعتنا
-دينا وهي توميء بالايجاب : ييس ، كله تمام وموجود
-جانا : اوك يالا نطلع الباص ، انا هاقعد جمب الشباك
-دينا: whatever ... المهم نغير جو ، واو ، السخنة مكان تحففففة 

استمعت كلاً من جانا ودينا إلى أصوات بعض الهمهمات الغير مفهومة والهمسات ولاحظت كلتاهما 

نظرات غريبة من اعضاء النادي المشتركين في الرحلة لهما 
-أحد الأشخاص بصوت خافت وهو يشير بيده : بص هي دي البنت اللي مسحت بدونا البلاط
-شخص ثاني: هي تستاهل ، كانت منفوخة وبتكلم الناس من مناخيرها
-فتاة معهم: دي بنت بيئة اتعالت ع اسيادها
-فتاة اخرى: بس بقى لاحسن بينها خدت بالها 



صاح مشرف الرحلة بصوت عالي في الجميع لكي ينتبهوا إليه و...

-مشرف الرحلة: يالا يا شباب ، الكل يجمع هنا ، هراجع الأسماء ، واللي يسمع اسمه يطلع يقعد في 

الباص ، deal ؟
-تنوعت ردود الحاضرين ما بين : تماااام .. deal ... ماشي ... اوك .. يالا يا برنس

انتهى مشرف الرحلة من مراجعة قائمة الأسماء التي بحوزته ، وبالفعل صعد الجميع إلى الحافلة 

وانطلق بهم نحو العين السخنة

..............

في تلك الأثناء في سيارة عز ،،،،،

كان عز الدين ينتظر نزول ياسين من منزله بقلق ، ظل يضرب على مقود السيارة بأصابعه ، ويتفقد 

التوقيت في ساعة يده .. 


نزل عز الدين من منزله ، وعلى وجهه ابتسامة صباحية عجيبة ...

ارتدى ياسين ( قميصاً كاروه يمزج بين اللونين الأحمر والأبيض ، ومن أسفله ارتدى تي شيرت 

أبيض ، وشورت بيج ، ووضع في قدمه خفاً أسود ) ، بينما ارتدى عز الدين ( تي شيرتاً أبيض ، 

وجينزاً أزرق ) ...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وضع ياسين حقيبة السفر في شنطة السيارة ثم انطلق ليجلس بجوار عز الدين في الأمام ،،،،،
-عز بلهجة آمــرة : يالا يا ياسين ، اركب بسرعة ، خلصني
-ياسين وهو يغلق الباب : في ايه يا عم ، مالك مصحيني من النجمة كده ليه ، وتقلي جهز نفسك 

وهات عدة السفر معاك ؟ خير؟


ضغط عز الدين على دواسة البنزين لتنطلق السيارة بسرعة فائقة و...

-عز وهو يقود السيارة بسرعة رهيبة : هفهمك في السكة ، المهم بس الوقتي نلحقهم 
-ياسين بعدم فهم : نلحق مين؟ ماتقولي رايحين فين بدل ما أنت واخدني من الدار للنار 
-عز: بص الحكاية ومافيها إن.....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
البارت الخامس و العشرون:

في فيلا الكيلاني ،،،،

كانت دينا تجلس مع عايدة هانم في حديقة الفيلا يتجاذبان أطراف الحديث و... ،،
-عايدة وضحكتها تعلو في المكان : ههههههههههههههه انتي so sweet يا دودي 
-دينا بخجل : ثانكس أنطي ديلة 



نهضت عايدة من على الأريكة الصغيرة ، ثم استأذنت بالانصراف و...

-عايدة: عن اذنك حبيبتي هاجيب حاجة من الـ kitchen ورجعالك تاني
-دينا وهي تبتسم : اوكي أنطي ، take your time 

تركت عايدة هانم دينا لتجلس بمفردها في الحديقة على الأريكة العريضة والمبطنة بوسائد مريحة 

لكي تحضر بعض المؤكلات من داخل المطبخ ..

شعرت دينا بالملل ، لذا مدت يدها لتمسك بحقبية يدها ، ووضعت يدها في داخلها ، ثم أخرجت 

هاتفها المحمول ، وظلت تعبث في أزراه وقامت دينا بفتح المتصفح الموجود بهاتفها لتتصفح أخر 

الأخبار والمستجدات على شبكات التواصل ...

في نفس التوقيت وصل ياسين إلى الفيلا ، دلف إلى داخل الحديقة فتفاجيء برؤية دينا وهي جالسة 

على الأريكة ، لم يصدق عيناه ، وظل يرمش عدة مرات غير مستوعب لوجودها ..
-ياسين فاغراً فاه : لأ ... ده الظاهر انه بجد 


أسرع ياسين في خطاه ، وتوجه ناحية دينا ، ثم قفز فوق الأريكة ليجلس بجوار دينا ...،،،
-ياسين مفزعاً دينا: لا والله ده كداااااااا كتيرررررررررر علياااااا وربنا


انتفضت دينا فزعاً حينما رأت من يقفز ويجلس إلى جوارها دون سابق انذار و... 

-دينا بفزع: OMG .. خضتني !!

حدق ياسين في أعين دينا ، واستند بذراعه على حافة الأريكة و...

-ياسين بسهتنة: سلامتك من الخضة يا قمررررر .. ان شالله أنا
-دينا متسائلة : انت مين؟
-ياسين بصت أشبه للهمس : أنا... أنا.... أنا اللي بحبك


صدمت دينا من عبارة ياسين الأخيرة ، واضطربت على الفور ، وبدأت حمــرة الخجل تكسو وجنتيها 

.. فحاولت أن تستعيد هدوئها و....

-دينا فاغرة شفتيها : نعم؟
-ياسين بنظرات عاشقة : أنا سينو قصدي ياسين


ثم رن هاتف دينا فجــأة ، فنظرت إلى شاشة هاتفها المحمول ، فوجدت أن المتصل هو والدها 

المهندس حسين و...

-دينا وقد رن هاتفها: ده دادي بيتصل!!


انتفض ياسين فزعاً من مكانه حينما سمع اسم المهندس حسين ، ووقف بعيداً عن دينا و...

-ياسين وقد قفز من مكانه بضيق : ده لو حد مسلطه عليا مش هيكون بالشكل ده ، هوورايا ورايا ، 

انا خايف يطلعلي في الحمام


نهضت دينا هي الأخرى لكي تجيب على والدها ، وسارت وهي تتمايل في خطواتها لتتحدث إليه و.. 

-دينا : ألووو ، ييس دادي ......... 



ظل ياسين مسلطاً نظره عليها ، متأملاً إياها بإعجــــاب شديد و...

-ياسين ناظراً إليها بعشق: وراك وراك لو حتى روحت فين يا عسلية !!

..................................


في مكان أخر وتحديداً في منزل حازم ،،،، 


حيث قضت دارين ليلتها بصحبة حازم في مسكنه ،

نهضت دارين عن الفراش وهي تزفر في ضيق ، ثم عدلت من وضعية قميص نومها الشفاف ، 

وانحنت بجسدها قليلاً على الكومود لتحضر سيجارة من علبة السجائر الموضوعة أمامها ، ثم 

أمسكت بالولاعة الذهبية وأشعلت السيجارة ، وتوجهت إلى المقعد الوثير الموجود بغرفة النوم 

لتتمدد عليه ، وظلت تنفث دخــان سيجارتها المشتعلة في الهواء في حنق واضح و...

-دارين بنبرة ضيق : انا مش هسيب حقي يا حازم ، لازم تساعدني


نهض حازم هو الأخر من على الفراش ، وهو عـــاري الصدر ، ثم وقف خلف دارين الجالسة على 

المقعد الوثير ، ووضع كلا يديه على كتفيها يدلكهما ، و...

-حازم بصوت خافت : فكك بقى يا دونا ، خلينا نقضي وقت حلو سوا!
-دارين بنبرة حانقة : لأ مش هفكني من الحوار ، بنت الـ....... فضحتني قصاد النادي كله 
-حازم: ما انتي اللي زوديتها معاها 
-دارين بتوعد : لازم انتقم منها


وضع حازم يده على عنق دارين ، ثم بدأ يزحف بأصابعه تدريجياً حتى وصل إلى صدرها و..

-حازم وهو يتلمس جسدها: طب ما تيجي بقى!
-دارين بقرف: يووووه بقى ، سيبني الوقتي يا حازم ، خليني افكر لها في مصيبة


أراد حازم ألا يضيع الفرصة على نفسه ، فالتف حول دارين ، ثم مد ذراعيه خلف رقبتها ، والذراع 

الأخر أسفل ركبتيها ، وحملها عنوة بين ذراعيه ، وهو ينظر إليها نظرة رغبة واشتياق و..

-حازم باصرار: طب تعالي وانا هساعدك في الخطة !!!

.................................


في فيلا الكيلاني ،،،،


في غرفة عز الدين ،،،


كان كلاً من عز وجانا يتجادلان سوياً حول المتسبب الرئيسي في افتعال المشاجرات و...

-عز بنبرة عالية : ماهو انتي يا جانا اللي ع طول بتعملي الكارثة وتدبسي فيها غيرك!
-جانا بضيق : يا سلااااااااااااااااام ، ومجاش في بالك ان البت دي هي اللي تكون السبب؟
-عز وهو يوليها ظهره : وهيجي في بالي ازاي ، وانتي كل يوم والتاني هرياني بمصيبة.
-جانا بضيق: ايوه ايوه ، مالقوش في الورد عيب ، قالوا ده احمر الخدين


التفت عز الدين إلى جانا عقب عبارتها الأخيرة ، ثم ابتسم لها و...

-عز برومانسية : ده أحمر وسكر وعسل، بط

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصة_ماقبل_النوم 😴

معضلة التمساح هي مشكلة غير قابلة للحل في المنطق .
وتقول المعضلة:
أن تمساحاً سرق طفل ووعد الأب أن يعيده إليه إذا -وفقط إذا- تنبأ بشكل صحيح إذا ما كان التمساح سيعيد الطفلأم لا.

الحل يبدو منطقياً إذا تنبأ الأب بأن يعيد التمساح الطفل, لكن المعضلة تنتج إذا تنبأ الأب أن لا يعيد التمساح الطفل.

إذا قرر التمساح أن يبقي الطفل , و الأب تنبأ أن التمساح سوف يبقي الطفل , فالناتج سيكونمفارقة .

إذا قرر التمساح أن يبقي الطفل, و الأب تنبأ أن التمساح سوف يعيد الطفل, فالناتج سيكونالطفل سيبقى.

إذا قرر التمساح أن يعيد الطفل, و الأب تنبأ أن التمساح سوف يعيد الطفل, فالناتج سيكونالطفل سيعود.

إذا قرر التمساح أن يعيد الطفل, و الأب تنبأ أن التمساح سوف يبقي الطفل, فالناتج سيكونمفارقة.

وهي مشابهة لمعضلة جملة (أنا كذاب) فإن صدق فهو كاذب وإن كذب فهو صادق، وإنما تربعت الحلول في معضلة التمساح لأن فيها طرفين لا طرف واحد.

#احلام_سعيدة 💕😘

Читать полностью…

قصص وروايات✏

تر بالغ : لأ في يا عز ، ايه اللي حصلها ؟؟

-عز وهو يتجه للدرج : اطمني يا ماما هخليها تنام بس في الأوضة ، وهرجع احكيلك ع اللي حصل

-عايدة: طب تعالى بسرعة ورايا ...

لمحت عايدة دينا وهي تقف خلف عز الدين ، فاعتذرت لها عن عدم رؤيتها لها و....
-عايدة متأسفة: اوووه ، سوري يا دينا يابنتي مخدتش بالي منك انشغلت بجانا.

-دينا بابتسامة مصطنعة : It's okay انطي ، ولا يهمك



وبالفعل صعد عز الدين بجانا على الدرج ، وتوجه ناحية غرفته ، اقترب من فراشه ببطء ، ثم 

وضعها برفق على الفراش ، ودثرها جيداً .. تأملها لمرة ثانية وهي غافلة .. ثم تركها تستريح بعد 

أن ربتت والدته على كتفه لتشير إليه بالنزول ... 

نزل عز الدين للطابق الأسفل ليقص ما حدث على والدته التي اعتلت الدهشة والصدمة وجهها و... 

،،،

-عايدة وهي ترفع حاجبيها : بقى دارين تعمل كل ده يا عز!!

-عز بضيق : تخيلي يا ماما دي بقت شيطانة

-عايدة بنبرة عتاب : بس انت غلطان يا بني انك تصدقها وتكدب مراتك

أطرق عز الدين رأسه في ندم وخجل مما حدث ، فوالدته قد أشارت إلى خطأه الذي تسرع في ارتكابه 

و... 
-عز وهو يشعر بالندم: ما انا متوقعتش ان جانا تكون بتقول الحقيقة ، وهي طول عمرها يعني لا 

مؤاخذة ساعة الجد تلبسها لأي حد !!!

-دينا متدخلة في الحوار : لأ يا انطي دارين وصحابها كانوا عاوزين يموتونا بس احنا طحناهم

تعالت ضحكات عز الدين عقب عبارة دينا الأخيرة ، ثم نظر إلى والدته وأضاف ....

-عز وهو يضحك : هههههههههههههه أه لو تشوفي يا ماما جانا وهي بترزعها روسية ، يااااااه 

ولا الشحات مبروك في زمانه

-عايدة مبتسمة : ياريتني كنت معاكو 

كانت دينا ممسكة بهاتفها المحمول في يدها وتصفحت مواقع التواصل الاجتماعية المختلفة لتجد 

أخبار ما حدث لدارين منتشرة عليه و... 

-دينا بلهفة: بصوا بصوا ، الصور والفيديوهات اهي ع الفيس بوك .. دارين اتفضحت 

-عز : أحسن هي اللي جابتله لنفسها ...

ثم صمت عز الدين للحظات ، وأشار برأسه للأعلى و... 

-عز مضيفاً : هذا الشبل من ذاك الأسد اللي هو أنا يعني هههههههههههههه

-دينا وهي تضحك : بيقولوا عليها سردين ههههههههههههههههه

نهض عز الدين من على الأريكة و نظر إلى والدته و... 

-عز وقد نهض : اهوو ده احسن لقب ليها ، عن اذنكو هطلع اطمن ع جانا

نهضت عايدة هي الأخرى ثم انحنت قليلاً برأسها ناحية ابنها ، وهمست في أذنه بـ... 

-عايدة بصوت هامس محذرة : عز ، ايـــاك !! ها انت فاهمني

تبسم عز الدين لوالدته بعد أن فهم ما ترمي إليه ، ثم أمسك برأسها برفق وقبل جبينها و.... 

-عز مقبلاً جبين والدته : اطمني يا أمي والله 

-عايدة مبتسمة : ربنا يهدي سركم 

-عز وهو يرف يديه بالدعاء : اللهم اميييييييييييييييين



توجه عز الدين إلى غرفته بعد أن صعد الدرج ، ثم فتح باب غرفته بهدوء ، وأغلقه بعد أن دلف إلى 

الداخل برفق شديد حتى لا يوقظ جانا ، ثم سار ببطء نحو فراشه ، وجلس بجوار جانا ...

ظل عز الدين مسلطاً نظره على جانا يتفحصها بدقة وتمعن شديد .. فقد كانت ساكنة تماماً لا يصدر 

عنها أي شيء، فارتسمت على شفتيه ابتسامة عفوية و أخذ يتأمل ملامحها بهدوء ... 

مد عز الدين يده ليعدل خصلات شعر جانا المتبعثرة على وجهها ، ثم انحنى ناحية أذنها وهمس 

بصوت عذب بـ... 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز هامساً: ياااااااه زي الملايكة وانتي نايمة كده 

تململت جانا في الفراش قليلاً بعد أن شعرت بقشعريرة تدب في أوصالها .. بدأت تفيق تدريجياً ، 

فاعتدل عز الدين في جلسته ، ولكنه لم ينهض من جوارها ، ظل يراقب حركاتها وهي تفيق ... 

-جانا وقد بدأت تفيق: ااااااه ؟؟ انا فين ! أنا.. أنا.... كنت ...أه النادي، روسية، انا مين فين؟

بدأت جانا تستعيد ما حدث في ذاكرتها ، ثم أمالت برأسها قليلاً لتتفاجيء بوجود عز الدين جالساً إلى

جوارها وهو ينظر إليها برومانسية عذبة ... 
ظلت جانا تفتح وتغمض عينيها عدة مرات لتتأكد من أنها لا تحلم ، وعز الدين مازال مبتسماً لها 

برقة ... 
اعتلى الغضب وجه جانا بعد أن تذكرت ما قالته دارين ، وما فعله هو بها و... 



-جانا بضيق : انت؟؟ اه ياض يا بن الـ..... !! بقى تبيعني ليها كده ؟؟


اختفت الابتسامة العذبة من على وجه عز الدين ، فقد كان لسان جانا السليط بمثابة السوط الحاد 

و...
-عز بتهكم : اعوذو بالله ، بابور شاطح ، يا بنتي الله يهديكي ، خدي فاصل شوية ..

صمت عز الدين للحظات ، ثم رسم على شفتيه ابتسامة هادئة ونظر إلى جانا بأعين حالمة و... 
-عز بصوت هاديء: ده حتى النهاردة شكلك قمر و....آآآ

-جانا مقاطعة : انت هتسبلي ؟

-عز: أنا جوزك يا بت ، هو انا حد غريب ، هاااااه ده انا بعلك ؟؟؟

-جانا بعدم فهم : ايه بعل دي ، حمار يعني ؟؟؟

ضرب عز الدين كفه بالأخر في تعجب ودهشة مما تقوله جانا ، ومن حالتها المتقلبة و... 

-عز واضعاً كفاً على كف: نقول تور يقولوا احلبوه ، يا بت بعل يا جوز بس بالفصحى !!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الرابعة والعشرون: 

بالفعل أمسكت جانا برأس دارين بين يديها ، ونظرت لجميع من حولها وخاصة عز الذي كان ينظر 

إليها بتوتر شديد ، والجميع مترقب لما سوف تفعله جانا ... 

ساد الصمت المكـــان ، ومازلت جانا ممسكة برأس دارين ، ولكن لاحظ عز الدين وجود نظرة حزن 

في عيني جانا .. نعم لقد استطاع أن يقرأ عيونها ، لقد خذلـــــها !! 

أخذت جانا نفساً عميقاً حاولت أن تستجمع به شجاعتها و...
-جانا وهي تحاول أن تبدو متماسكة : بصوا يا جمااااااااااااعة ، ادي رأس سردين يوووه بنسى 

دارين أهي 

أوهمت جانا الجميع أنها على وشك تقبيل جبين دارين والاعتذار لها عما بدر منها من سوء تصرف 

...

ولكن هي فاجئت الجميع بالعكس .. حيث قامت جانا بضرب رأس دارين بحدة أو كما يُقال أعطتها (( 

روسية محترمة )) و (( وصاية )) أيضاً ...

-جانا وهي تضربها بكل قوة: أبو شكلك !!!

تفاجيء الجميع بما فعلت جانا ، وظلوا ينظرون لدارين بذهول شديد .. بينما تآلمت دارين كثيراً من 

أثر الخبطة العنيفة و... 

-دارين وهي تمسك رأسها من شدة الآلم: آاااااااااااااااااااه

نظرت جانا إلى عز الدين بأعين غاضبة وحانقة .. 

-جانا وهي تنظر لعز: متخلقش لسه اللي يذل جانا عاصم 

ثم قامت بدفع دارين بكلتا يديها بشدة لتسقط في المسبح ...

-دارين وهي تصرخ من المفاجأة : لالالالالا 

رمقت جانا دارين بنظرة أخيرة تحمل من القسوة ما جعلها تنفث فيها غضبها و....

-جانا: اهوو ده المكان الطبيعي لأمثالك ياااااااا .. يااااا فسيخة 

وهنا تعالى التهليل والتصفيق والتشجيع لجانا وخاصة من الفتيات ، فمعظم أعضاء النادي يكره 

اسلوب دارين المتعجرف ، فقد نالت ما تستحقه.. وتعالت نظرات تشفية الغليل والاستهزاء بها ... 

ووقف عز الدين مصدوماً مما فعلته جانا ، فلم يكن يخطر بباله أن تتصرف هي على هذا النحو، 

انشغل الجميع بتصوير دارين والاستهزاء منها علناً....

وفي الوقت ذاته شعرت جانا بأن الرؤية من حولها بدأت تهتز و تتلاشى تدريجياً ، فأمسكت برأسها 

بكلتا يديها ، و...و... بدأت تترنح في خطواتها ... 

لاحظ عز ما يحدث لجانا فركض ناحيتها و...
-عز بلهفة : جاااااااااااااااااااااااانا

فقدت جانا توازنها ، ولم تتمكن من الوقوف على قدميها ، وكان عز الدين قريباً منها فأحاطها 

بذراعيه لكي يمسكها قبل أن تنهار على الأرض ...

سقطت جانا بين ذراعي عز الدين ، أسند رأسها على كتفه ، ووضع اليد الأخرى على وجنتها محاولاً 

إفاقتها ... 
حاول عز إفاقتها حيث ضربها برفق على وجنتها ، ولكنها لم تستجب له .... 

انحنى عز الدين بجسده قليلاً ، ثم وضع ذراعه أسفل ركبتيها ، وحملها بين ذراعيه ، واخذ ينظر لها 

ولوجهها الغافل بندم شديد و.... 

-عز بنبرة حزن : أنا أسف يا جانا، ارجوكي سامحني ، والله ما كنت اعرف انها هتعمل كده 

سار عز الدين وهو يحمل جانا بعيداً عن الحشد الذي يتابع دارين وحالتها المزرية .. 
ثم اتجه عز الدين بجانا إلى خارج النادي حيث وجد دينا تحاول الوصول لجانا والبحث عنها ...

تفاجئت دينا بحالة جانا الفاقدة للوعي ، وأسرعت ناحيتها و...

-دينا بنبرة قلقة : ايه ، جانا ؟؟ ايه اللي حصلها؟؟ طمني يا عز ، مالها ، قولي

-عز بصوت هاديء : اهدي يا دينا ، محصلش حاجة ، حاسبي بس ، ان شاء الله خير
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-دينا بخوف: جانا حبيبتي ردي عليا ، بليز جاااااانا

اقترب عز الدين من سيارته ، ثم حاول جاهداً بيده أن يفتح الباب الأمامي ، حتى يتمكن من وضع 

جانا على المقعد المجاور له .. 
انحنى عز بجسده وتمكن من إدخــال جانا داخل السيارة ، ثم وضع حزام الأمان حولها و...

-عز بلهجة آمــرة : اركبي يا دينا ، هنروح بجانا ع المستشفى

بكت دينا حينما رأت جانا بتلك الحالة ، فقد ظنت أنها قد أصيبت بمكروه و....

-دينا وهي تبكي : أكيد البت الغلسة اللي اسمها دارين هي السبب ، هي اللي جت تتخانق معانا ، 

اكيييد هي عملت فيها حاجة ، إهيء إهيء

ركب عز الدين خلف مقود القيادة ، ثم ضغط على دواسة البنزين بقوة ، وانطلق ناحية أقرب مشفى 

... 

-عز وهو منطلق بسيارته مستفهماً : بتقولي ايه يا دينا ؟؟ احكيلي اللي حصل بالظبط ؟؟



سردت دينا لعز الدين ما فعلته دارين معهما منذ لحظة وصولهم للنادي .. استمع عز الدي إلى كل 

كلمة تنطق بها دينا وهو يشعر بالندم والحنق .. 

بلى لقد شعر بأنه قد تسرع في إصدار حكمه على جانا حينما اتهمها بدون دليل بأنها الجانية وليست 

المجني عليها ...
لقد استطاع الآن أن يفسر نظرة الحزن في عينيها بكل وضوح .. بلى لقد خذلها ، ظلمها ، جرحها ، 

لم يساندها أو يدعمها ، والأحرى أنه بات خائناً أمامها هي زوجته ... 



ظلت دينا تبكي بحزن على حالة جانا ، فحاول عز الدين أن يهديء من روعها قليلاً و... 
-عز موجهاً حديثه لدينا : خلاص يا دينا كفاية عياط ، لعلمك جانا حطت عليها جامد وفضحتها

مسحت دينا دموعها بأطراف أصابعها ، ونظر

Читать полностью…

قصص وروايات✏

بأعين مصدومة 

و... 
-جانا باستغراب وهي ترفع حاجبيها : أفندم أعتذرلها؟؟؟ ليه ان شاء الله 
-عز بحدة : ايه مشوفتيش نفسك نيلتي ايه معاها ؟؟؟
-جانا بضيق : طب مسألتش نفسك أنا ضربتها ليه ؟؟
-عز بعدم اكتراث : من غير ما أسأل ، انا عارف انك ورا كل مصيبة بتحصل ، فأكيد هتكوني انتي 

اللي عملتي ده معاها عشان هي تبعي

لم تصدق جانا أذنيها حينما علمت أن عز الدين يظن السوء بها ، اكتسى وجهها بالحزن سريعاً ، 

وشعرت بالضيق في داخل نفسها ، هي لم تتصور أن عز الدين سيصدق فتاة ما ويكذبها هي التي من 

المفترض أن تكون زوجته و... 
-جانا وبدى الحزن على وجهها: يعني انت بتثق في كلام البت دي وانا لأ ؟

احتار عز الدين في الرد على جانا ... تردد كثيراً قبل أن يجيبها بعبارة صريحة و.... 
-عز بتردد: آآآ......بصي .....آآآ... يعني ... بس...........قصدى 
........

في تلك اللحظة أدركت جانا أن عز الدين يكذبها ، فهو لا يحتاج لأن يخبرها بهذا جهاراً ، فكل قسمة 

من قسمات وجهه ، وكل ايماءة تصدر عنه تؤكد ظنه السيء بها ، وتصديقه لغيرها .. 
زفرت جانا في ضيق ، ثم نهضت عن مكانها ، ونظرت إلى عز الدين بأعين مليئة بالحزن و... 
-جانا بنبرة ضيق : خلاص مش محتاج تبرر ، ردك وصل يا عز باشا

نهض عز هو الأخر من مكانه ، وحاول أن يبرر لجانا موقفه ، ولكنها رفضت أن تنصت إليه .. مد 

عز يده ليمسك جانا من ذراعها ، ولكنها أزاحتها بعيداً و....
-عز وهو يمسك بذراعها : جانا... أنا مقصدش ، بس ده لمصلحتك!
-جانا وهي تبعد ذراعه : خلاص ، وريني هي فين؟

حاول عز الدين أن يلطف الأجواء قليلاً ، ويثني على كرم أخلاق جانا ، ولكنها رفضت أن تستمع إليه 

و...
-عز مبتسماً : شكرا يا جانا انك عــ...................
-جانا مقاطعة: بليز No need for talking 

وبالفعل توجه عز الدين مع جانا وسار سوياً حيث تجلس دارين بجوار المسبح ...
لاحظ عز الدين أثناء سيره مع جانا شرودها وحزنها البادي على وجهها وشرودها ، دقق النظر فيها 

جيداً دون أن تنتبه هي إليه .. ولكنه فضل ألا يسألها عن السبب حتى لا يزيد الطين بلة ..


.........................

لمحت دارين عز الدين والفتاة التي تبغضها قادمان من بعيد ، فاعتدلت في جلستها ، وبدأت ابتسامة 

خبيثة ترتسم أكثر على شفتيها ... 

وصل عز الدين ومعه جانا إلى طاولة دارين ، نظر عز الدين إلى جانا التي نظرت إليه بأعين مليئة 

بالحزن والشعور بالخزي .. 
ثم أشاحت بوجهها بعيداً عن عينيه لتنظر إلى دارين الحانقة عليها و... 
-دارين وهي عاقدة ذراعيها أمام صدرها: ييس ، جاية ليه؟
-عز بصوت خافت : دارين جانا جاية عشان تصالحك

نظرت دارين باشمئزاز إلى جانا ، وتفحصتها من رأسها إلى أخمص قدميها بنظرات استعلاء ، ثم 

نهضت عن مقعدها وصاحت بـ ....
-دارين بصوت عالي : يا جماعة ، بليز come here ، تعالوا شوفوا البنت دي جاية تقولي ايه؟ 

مش مكافيها اللي عملته ، تعالوا اتفرجوا !!

وزع عز الدين نظراته المصدومة ما بين جانا ودارين ، ثم نظر إلى دارين بنظرات حانقة و... 
-عز بضيق: دارين !!! انتي بتعملي ايه ؟؟؟
-دارين بثقة : زي ما انت شايف يا بيبي ، بخلي الناس (( تتلم )) عشان يشوفوا الـبت دي ، ماهو 

لازم الكل يتفرج ، ولا أنت رأيك ايه ؟

بدأ أعضاء النادي في التجمع على إثر صوت دارين لمتابعة ما يحدث ، فالكل يراقب ويشاهد بأعين 

مترقبة ما يحدث بين دارين وجانا .. 


تحركت دارين من مكانها ، ثم اقتربت من عز ، ودارت حوله بدلع ، ولمست أكتافه بأطراف أصابعها 

وبطريقة مستفزة لجانا التي كانت تنظر إليها بأعين مغلولة .. 

ثم نظرت مرة أخرى إلى جانا بنظرات قاسية وباردة و....
-دارين بنبرة باردة : مش انت وعدتني يا زيزو يا بيبي انك تجيبها لحد عندي مذلولة عشان تطلب 

السماح مني قصاد الكل .. بجد انت my hero ، وبتنفذ وعدوك دايما .. صح يا عز ولا أناغلطانة؟

صدم عز الدين من تصرفات دارين ، فهو لم يتوقع أن تفعل هي هذا به ، نظر إلى جانا وهو يوميء 

برأسه محاولاً أن ينفي عن نفسه ذلك الكلام الذي نطقت به عن لسانه ... 
-عز مصدوماً: دارين احنا متفقناش على كده !!! 
-دارين ببرود أكثر ونظرات شرسة : Don't worry babe ،ماهو لازم تعرف انك بتقف دايما مع 

صحابك الغاليين والقريبين من قلبك 

نظرت جانا بحزن لعز الدين ، حيث ادركت أن عز قد خدعها وفقط اراد إذلالها أكثر أمام أصدقائه ولم 

يراعِ انها زوجته ، ووجب عليه تصديقها من البداية أو حتى الاستماع إليها .. 

أخذت جانا نفساً عميقاً ، ثم زفرته في هدوء ، ونظرت إلى دارين مرة أخرى وتحدثت بهدوء و... 
-جانا بنبرة هادئة : اوك ياااا.. اسمك ايه انتي؟
-دارين بتباهي: My name is Dareen 
-جانا بتهكم : ماشي يا سردين ، يعني انتي عاوزاني اعتذرلك ؟

أومأت دارين بايجاب ، وهي تنظر إلى عز الدين بنظرات كلها فخر وانتصار ... 
بينما أكملت جانا حديثها بنبرة ضيق كانت جلية في كل كلمة تنطق بها و...
-جانا مكملة وهي تجز على أسنانها : وعــــــــ

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻

احط كمان بارتين ولا اخليهم بكره؟؟

Читать полностью…

قصص وروايات✏

لباقي أصدقائها و... 

-لوجي وهي تشير برأسها : بصي ، بصي يا دونا !!
-دارين بعدم اكتراث : ايه في ايه؟؟
-لوجي وهي تشير بيدها :هناك يا دونا ، شايفة مين اللي اعدة هناك دي ؟
-دارين بعدم اهتمام : مين يعني؟
-لوجي: oh, no ، متقوليش انك مش عرفتيها
-دارين بنفاذ صبر : قولي وخلصيني
-لوجي : جانا !! البنت اللي خطبها زيزوو
-دارين بضيق واضح : what ؟ هي جت هنا كمان !! يالا تعالوا معايا

نهضت دارين من مقعدها وعلى وجهها علامات الضيق والحنق ، وهي تنتوي شراً .. ثم مدت يدها 

وجذبت نظارتها الشمسية ووضعتها على وجهها و... 

-ياسمين بعدم فهم : ناوية ع ايه يا دودي؟
-دارين وهي ترتدي نظارتها : تعالوا وهتشوفوا
-لوجي مبتسمة : وااااو .. let's have fun 

وبالفعل جاءت دارين وبصحبتها لوجي وياسمين ووقفن أمام طاولة دينا وجانا اللتان كانتا غير 

منتبهتين لهن و... 


-دينا وهي تمسك هاتفها المحمول : بصي ع الانستجرام الصورة دي؟
-جانا وهي تشير بيدها : حلوة ، بس دي أحلى

وجدت جانا من يحجب عن نظرها أشعة الشمس ، فرفعت رأسها للأعلى ، لترى من يقفن أمامها ،،،

-جانا متسائلة : خير؟؟ عاوزين حاجة


خلعت دارين نظارتها ، ثم نظرت شزراً لجانا ، وعقدت ساعديها أمام صدرها و... 

-دارين بتعالي ونظرات استعلاء وهي تشير برأسها : يييس ، عاوزين الـ table دي 
-جانا بنبرة باردة : اها، بس الـ table دي لامؤاخذة مش فاضية
-دارين بحدة : يبقى تفضى ...
ثم أشارت لكلا من لوجي وياسمين لكي تتحركا و تدفعا دينا وجانا من مقاعديهما عنوة .. وبالفعل 

نفذت كلتاهما ما أمرتهما به دارين 


غضبت جانا مما حدث ، فنظرت إلى دارين ظرات حانقة وغاضبة ، ثم ...


-جانا بحدة : جرى ايه يا ولية ؟
-دارين بقرف وهي تشير باصبعها : ولية ... ياااي سوفاج


حاولت جانا أ تتحكم في أعصابها حتى لا تتهور وتحدث بدارين أي اصابات و... 

-جانا محذرة : غوري من وشي بدل ما اخليكي تصطبحي 
-دارين بتعالي وغرور واضحين : انتي مش عارفة انا مين؟؟ 
-جانا: وهو كل حد يجي يكلمني يقولي انتي مش عارفة انا مين ، يخربيت كده ، انا زهقت
-دارين بتهكم ونبرة سخرية : ماهو انتي local و كمان vulgar ، فهتعرفي الناس الـ class ازاي 

؟
-جانا وقد تذكرت من هي : ايوه ايوه ، انا افتكرتك.. انتي اللي علمت عليكي بالشربات 



شعرت دارين بالضيق حينما استهزأت جانا منها ، فبدأت علامات الغضب والضيق تكسو وجهها من 

جديد و... 

-دارين بنبرة عالية : ما انتي لو بنت اصول وذوات هتعرفي تتعاملي ازاي مع الناس الأعلى منك !!
-جانا وهي تنظر إليها بتوعد : انت بتهزئيني بقى؟
-دارين بثقة : yes, of course
-جانا محذرة : خليكي فاكرة انتي اللي بدأتي 

لم تمهل جانا دارين الفرصة لكي ترد ، حيث وثبت جانا فوق دارين وأسقطتها على الأرض بقوة ، ثم 

كالت لها باللكمات المتتالية ، وساعدتها دينا ولحقتا بهما لوجي وياسمين ...
حاولت دارين تفادي ضربت جانا ، ولكنها فشلت ، فقد كانت جانا تنهال عليها بكل ما أوتيت من قوة 

.. 

-دارين وهي تدفع يدها : سبيني يا متوحشة ، آآآآي
-جانا وهي تضربها : خدي يا بنت الـ.... عميتشـ**** 
-دارين وهي تصرخ عالياً : اوووه ، مامي، help
-دينا متآلمة : ouch ، ابعدوا عني
-لوجي وهي تشد ذراع دينا: no way
-دارين بتوعد : I will kill you
-جانا وهي تشد شعر دارين: طب خدي ، خدي !!!


حاولت ياسمين أن تنجد دارين من براثن جانا و.. 

-ياسمين: ابعدي عنها يا بيئة 
-جانا وهي تدفع ياسمين بشدة: غوري يا بسكويتة 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
بدأت دارين توج السباب اللاذع لجانا و...

-دارين بحدة : Stop it now you f**** b**** 
-جانا بضيق : اهوو انتي اللي بنت ستين ......... !!

...........................

وفي نفس الوقت في مكان أخر بالنادي ،،،،


قرر عز الدين التوجه للنادي بدلاً من شركته خاصة بعد الذي فعلته جانا بملابسه .. استغرب ياسين 

من زيارة عز الدين الصباحية للنادي ، و... 


-ياسين متعجباً : مش بعوايدك تجي الصبح النادي؟
-عز بضيق : اعمل ايه بس ؟ ماهو أنا مش هاروح الشركة وانا لابس شورت وحمالات 
-ياسين متسائلاً : ليه ايه اللي حصلك؟؟
-عز على مضض : ولا حاجة ، هدومي اتقطعت بسسسس
-ياسين باندهاش : من ايه ؟
-عز بتهكم : من امنا الغولة 



ضحك ياسين على عبارة عز الدين الأخيرة و.. 

-ياسين: هههههههههههههههههههههه قصدك جانا؟
-عز بضيق : وهو في غيرها

وبينما كان الاثنين مندمجين في الحديث ، لاحظ كلاهما تجمهر لبعض الأشخاص ، وأخرون 

يتوجهون نحو تجمع ما ،،
-أحد الأشخاص: تعالوا اتفرجوا ، دول مقطعين بعض

-ياسين مستفسراً : في ايه يا جماعة؟
-شخص بالنادي: Girls' Fight .. وحامية ع الأخر
-ياسين وقد اتسعت عيناه : ايه بجد ، طب يالا يا عز نروح نتفرج ، ده انا بمووووت في الخناقات 

اللي من النوع ده 
-عز على مضض : تصدق انك هايف
-ياسين ملحاً : يالااااااا بس


جذب ياسين عز الدين من ذراعه ليدفعه للذهاب ومشاه

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ن الآلم ، وتكور على نفسه ، بينما وقفت جانا أمامه وهي 

تنظر إليه بحنق و... 
-جانا وهي تقف بجواره: ابقى روح اشتكيني .. استنى وشوف هعمل ايه كمان ...
-عز متآلما: هو لسه في تاني .. آآآآآه 


قامت جانا بالصراخ عالياً بطريقة هستيرية ، فسمع صراخها عم خميس الجنايني فأسرع ليخبر 

العائلة بما يحدث و... 

-خميس وهو يركض : يا يوسف بيه ، يا ست عايدة هانم ، الحجووووا
-يوسف بفزع: خير يا عم خميس في ايه ؟؟؟
-خميس وهو يلهث : الحجووووا في صويت جاي من ناحية اوضت البيه اللي صغير
-عايدة بصدمة : بتقول ايه ؟؟؟

اسرع أفراد كلتا العائلتين نحو غرفة عز الدين ، صعدوا الدرج ، ثم وجدوا باب الغرفة مغلق ، 

فاجتهد كلاً من يوسف وحسين في في محاولة فتحه ، وبالفعل نجح كلاهما في هذا ، وحينما دقق 

حسين النظر وجد جانا ملابسها ممزقة وتبكي بحرقة ، فاعتلت الدهشة ملامح وجهه ، و... 
-حسين بصدمة : ايه اللي حصل؟؟
-دينا وهي تشهق : OMG ، what happened ؟؟
-جانا مدعية الخوف : عز يا انكل عز ، حــ...حاول .. اهيء اهيء... حاول يهجم عليا

نظر عز الدين لها شزراً ، ولكنه عجز عن النطق بسبب الآلم ... 
-عز في نفسه وهو ينظر لها بحنق : اه يا كدابة يابنت الـ........!!

نظر يوسف هو الأخر إلى عز الدين الذي كان راقداً وممداً على الأرض يتلوى من الآلم و... 
-يوسف وهو يتفحصه : وايه اللي عمل فيه كده؟
-جانا بصوت خافت وهي مطرقة الرأس : أنا يا أنكل يوسف ، كنت بدافع عن نفسي فإديته electric 

shot 

احتضنت سهير جانا وحاولت تهدئتها والتهوين عليها و... 
-سهير وهي تحتضن جانا: تعالي يا حبيبتي في حضني متخافيش
-عايدة وهي توبخه : اخص عليك يا عز؟؟ ينفع كده؟؟ اه انتو كاتبين كتابكو بس ده مش معناه انك 

تهجم ع البنت بالشكل المخيف ده!!

وضع حسين يده على كتف جانا وضمها إلى صدره ، ثم نظر إلى عز الدين بضيق و... 
-حسين: تعالي يا جانا ، يالا يا سهير ، احنا ماشيين 

شعر يوسف بالاحراج من تصرفات ابنه عز و...
-يوسف وهو محرج: أنا ... أنا أسف يا حسين ، انا مش عارف أقولك ايه؟
-حسين باقتضاب وهو ينظر لعز : متقولش حاجة يا يوسف ، وبعدين مش انت اللي تعتذر ، اللي 

غلط هو اللي يعتذر ، يالا بينا 

انصرف حسين وعائلته ، حاولت جانا قدر الامكان أن ترسم على شفتيها ملامح الحزن ... ولكن 

كانت داخل نفسها ترقص طرباً من نشوة الانتصار 
.................

نظر يوسف بضيق لابنه عز ، اقترب منه وانحنى قليلاً بجسده ناحيته ، ثم تحدث بـ....
-يوسف لعز: انت مجنون يا عز؟؟ في حد يعمل كده ؟؟ وكمان اهلها هنا؟؟ اديك عملت مصيبة ، 

ويمكن تبقى زعلة كبيرة بين العيلتين
-عز محاولاً التحدث : والــ...والله .. ما... جيت.. جمبها... دي...دي..بتكدب
-يوسف وهو يحاول اسناده : قوم معايا ، قوم اصلب طولك كده

مد يوسف ذراعه ليعاون ابنه على النهوض ، وحاول عز الدين التحامل على نفسه و... 
-عز متآلماً: ااااه مش...قــ....قادر... عيني.. هموت...جمبي... اااااااااه

لمح يوسف ما حدث للغرفة ، فاكتسى وجهه بعلامات الدهشة و.... 
-يوسف ناظراً لمحتويات الغرفة بتهكم : ايه اللي عمل في اوضتك كده ؟؟ ايه كان فيها تور هايج 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
؟؟؟؟
-عز ساخراً : لأ ...قـ...قطيع..بهايم 

عادت عايدة إلى الغرفة مرة أخرى ، وعاتبت عز الدين على ما فعل و... 

-عايدة بعد أن ودعت عائلة حسين : كسفتنا يا عز؟؟ قبل كده دارين ، والمرة ديجانا؟؟
-عز بضيق : دي...دي... مراتي
-يوسف : مراتك اه ، بس المعاملة مش كده ، خدها بالمسايسة والحنية ؟ مش قفش كده
-عز بتآلم: هاتيلي.. ياماما الله يكرمك القـ..... القطرة من الحمام


دلفت عايدة إلى المرحاض الملحق بغرفته ، فتفاجئت بما حدث فيه ، ووضع يدها على فمها وهي 

تشهق و....
-عايدة وهي تشهق : ياااني ؟؟ ايه اللي حصل في الحمام كمان؟؟؟
-عز مازحاً : الظاهر كــ...كان ....في..في.. قنبلة....مفخخة... وانفجرت
-عايدة بضيق : انت بتهرج يا عز، قطرة ايه السعادي اللي هلاقيها في الحطام ده ،انا هتصل 

بالصيانة يجوا يظبطوا الدنيا.. impossible !!
-عز في نفسه: ده انا اللي محتاج صيانة وعامرة من جديد
-يوسف وهو يسنده : تعالى يا عز يا بني ، روح نام في اوضة الضيوف لحد ما النهار يطلع ونشوف 

حل ، وكمان يكون الجو راق وعمك حسين هدى بعد المنظر اللي شافه..
-عز وهو يتغلب على آلامه : اسـ...اس....اسندني يا والدي
-يوسف مازحاً : مالك ياواد ، بقيت خرع كده ليه ؟
-عز وهو يرثي نفسه : انا..أنـ.. أنا...روحت...في...في... الكازوزة !!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الحادية والعشرون:

نظر عز الدين إلى جانا بتوعد ، فقد نجحت هي في إثارة غضبه ، لذا قام عز الدين بخلع حزامه من 

البنطال، ثم لفه عدة مرات حول قبضة يده ، ونظر إلى جانا نظرات قاسية وهو يجز على أسنانه ، 

ارتعدت جانا مما يفعل ، وشعرت بالرهبة من هيئته المخيفة ، فتراجعت للخلف و....،،
-جانا بتوتر شديد وهي تشيح بيدها : انت هتعمل ايه ؟؟ آآآآ... اقسم بالله لو قربت مني ولا حتى 

لمستني، هشتكيك في القسم واسجنك ، والله لأسجنك !!!!
-عز بنبرة عالية وحادة : هتسجني جوزك يا هانم ، ولا نسيتي ان احنا مكتوب كتابنا؟؟

ابتلعت جانا ريقها بصعوبة ، وحاولت أن تبدو أكثر تماسكاً امامه ، هي كانت تخشاه في قرارة 

نفسها ، ولكن ليس أمامها أي مفر سوى إدعاء الشجاعة و...
-جانا بتحدي : اه هسجنك ومش هيهمني ، وهقدر ساعتها اطلق منك ، و.. آآآآ... واحرق قلبك ع 

المليوووون جنية المؤخر !!

هنا أرخى عز الدين قبضة يده ، ثم ترك عز الدين الحزام لينسدل ويسقط على الأرض ، ووقف في 

مكانه ينظر لجانا بنظرات أكثر عمق و... 
-عز وهو ينظر إليها : انتي صح .. انتي بتكلمي صح ؟ بس احنا عندنا في مصر يا بنت الأجانب .. 

هاه لما عيل بيغلط ، أمه بتعمل ايه معاه ؟؟؟ 

حل عز الدين زرار كم قميصه بيده ، ثم بدأ يشمر عن ساعديه ، ونظر إلى جانا بنظرات مرعبة 

ومتوعدة .. 
دبت القشعريرة في أوصال جانا ، و...
-عز وهو يشير بيده: عارفة هي بتأربجه كده ، وعلى فين يوجعه وتديله لحد ما يبان له صاحب !!!!
-جانا بنظرات خائفة : قـ... قصدك ايه ؟؟؟
-عز بنبرة جادة وصارمة : متخافيش .. أنا بس هاحط التاتش بتاعتي ، يدوب مش هخليكي تعرفي 

تقعدي النهاردة؟
-جانا بنظرات مترقبة وقلقة : يعني ايـ... اييييه؟ 
-عز بتهكم : يعني هسيب علامة في بيتك .. زي روتانا سينما كده!

لم يكمل عز الدين حديثه ، وإنما استمر في التشمير عن ساعديه ، تملك الخوف من قلب جانا ، 

فوثبت على الفور فوق الفراش ، نظر عز الدين إليها بكل تحدي ، وبدأ يقترب منها ... 

حاولت جانا أن تهرب منه ، وحاول هو ان يمسك بها ، مد يده لكي يمسك بساقها ، ولكنها 

استطاعت أن تفلت منه ، ووثبت مرة أخرى من على الفراش ، وتوجهت ناحية باب الغرفة لتهرب 

منها .. 

أمسكت جانا بمقبض الباب ، ولكنها عجزت عن فتحه لأنه كان قد أغلقه مسبقاً .. 
اقترب عز الدين من جانا ، وأحاطها من الخلف ، ثم نجح في الامســاك بها ، قيد حركتها تماماً ، 

ظلت جانا تتلوى بين ذراعيه محاولة أن تتحرر منه ، ولكنه كان قد أحكم قبضته تماماً عليها ، ثم 

رفعها قليلاً عن الأرض من خصرها بعد أن كبل يديها بقبضة يده .. ظلت جانا تصرخ فيه أن يتركها، 

ولكنه كان غير منصتاً لها ، أخذت تركل بقدميها بعنف محاولة اصابته في ساقه ، ولكنه لم يعبىء 

بمحاولاتها الفاشلة ... 

سار عز الدين بجانا وهو يحملها من خصرها ، وتوجه بها نحو فراشه ، ثم جلس على طرف فراشه 

، وأنامها بالمقلوب على قدميه ، وأحكم قبضته عليها 
-عز بصوت أجش : المرة دي ايدي هي اللي هتتكلم !!
جانا بصريخ وهي تركل بقدميها : سيبني ، بقولك سيبني 
-عز بتحدي : صوتي من هنا للصبح ، كلهم أعدين بعيد محدش هينجدك مني
-جانا بنبرة عالية : الحقوووووني
-عز مكملاً : ياااااااااااااااه ، ده انا كنت مستني اللحظة دي من زمــان ..اخيراااا ، ااااه صحيح مش 

هما بيقولوا في الأمثال ضرب الحبيب زي أكل الزبيب ...خدي بقى زبيب !!!!!

طرررررررررراااااااااااااااااااااااااخ .................

ثم إنهــال عز الدين بالضرب على خاصرة جانا ، وهي تصرخ فيه أن يكف عما يفعل ... 

......................

في حديقة الفيلا ،،، 


قضت العائلة وقتاً ممتعاً وطيباً في الحديقة الخلفية ، استعادوا فيها ذكريات منسية ، وتناولوا خلال 

حوارهم المشروبات والحلويات الشهية ،،،
-حسين مبتسماً : اليوم أكتر من رائع يا جوو ، بجد اتبسطنا أوي
-يوسف وهو يضحك : وانا والله ، مضحكتش أوي من قلبي زي النهاردة
-حسين ضاحكاً : ههههههههههه، ياااااااااه ده من زمن الكلام ده، ده انت رجعتنا لأيام الشقاوة 

والعفرتة
-سهير بفرحة : اه والله فكرتنا يا بشمهندس يوسف بالذي مضى
-عايدة وهي تبتسم : ما احنا لسه فيها ، الشباب شباب القلب
-دينا بنظرات اعجاب : واو .. انا أول مرة اسمع الـ stories دي 
-يوسف وهو يشير بيده : يا دينا يا بنتي ، دي كانت ايام كلها خير وبركة 

استأذنت دينا في أن تحضر مشروباً بارداً لها من الداخل ، فدلتها عايدة على الطريق و... 
-دينا: طب excuse me ، هاروح اجيب ice water من جوه
-عايدة : اتفضلي يا بنتي ، الـ kitchen on the left 
-دينا: ثانكس أنطي

دلفت دينا إلى داخل الفيلا لتبحث عن المطبخ ، ولكن في نفس الوقت سمعت جرس الباب ، نظرت 

حولها تنتظر أن يحضر أي شخص من الداخل ،، ولكن لم تجد أحد يجيب عليه ، فاضطرت ان تتوجه 

هي إلى باب الفيلا لترى من الطارق ... 

فتحت دينا باب الفيلا لتتفاجيء بياسين يقف مستنداً عليه ، تفاجيء ياس

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#قصة_ماقبل_النوم 😴

#قصة_حقيقية
من أعجب وأعدل المحاكمات على مرّ التاريخ
نادىِ الحاجب : ياقتيبة (هكذا بلا لقب) ، فجاء قتيبة وجلس وهو قائد جيوش المسلمين
قال القاضي: ما دعواك يا سمرقندي ؟
قال : اجتاحنا قتيبة بجيشه ، ولم يدعونا إلى الإسلام ولم يمهلنا حتى ننظر في أمرنا
التفت القاضي إلى قتيبة وقال: و ما تقول في هذا يا قتيبة ؟
قال قتيبة : الحرب خدعة ، وهذا بلد عظيم ، وكل البلدان من حوله كانوا يقاومون
ولم يدخلوا الإسلام ولم يقبلوا بالجزية ...
قال القاضي: يا قتيبة هل دعوتهم للإسلام أو الجزية أو الحرب؟
قال قتيبة: لا .إنما باغتناهم كما ذكرت لك.
قال القاضي : أراك قد أقررت .. وإذا أقر المدعى عليه انتهت المحاكمة ، يا قتيبة ما نصر الله هذه الأمة إلا بالدين واجتناب الغدر وإقامة العدل ..
قضينا بإخراج جميع المسلمين من أرض سمرقند من حكام وجيوش ورجال وأطفال ونساء ،وأن تُترك الدكاكين والدور ، وأنْ لا يبقى في سمرقند أحد ،على أنْ ينذرهم المسلمون بعد ذلك !!
• لم يصدّق الكهنة ما شاهدوه وسمعوه ؛ فلا شهود ولا أدلة ولم تدم المحاكمة إلا دقائق معدودة ولم يشعروا إلا والقاضي والحاجب وقتيبة ينصرفون أمامهم .
• بعد ساعات قليلة سمع أهل سمرقند بجلبة تعلو وأصوات ترتفع وغبار يعمّ الجنبات ، ورايات تلوح خلال الغبار ، فسألوا .. فقيل لهم : إنَّ الحكم قد نُفِذَ ، وأنَّ الجيش قد انسحب ، في مشهدٍ تقشعر منه جلود الذين شاهدوه أو سمعوا به .. وما إنْ غرُبت شمس ذلك اليوم إلا وقد خلت طرقات سمرقند ، وصوت بكاءٍ يُسمع في البيوت على خروج تلك الأمة العادلة الرحيمة من بلدهم .
ولم يتمالك الكهنة وأهل سمرقند أنفسهم ، حتى خرجوا أفواجاً ، وكبير الكهنة أمامهم باتجاه معسكر المسلمين وهم يرددو شهادة ((أن لا إله إلا الله وان محمداً رسول الله )).
.
أتدرون من هو القاضي ؟
انه : (( عمر بن عبد العزيز )) خامس الخلفاء الراشدين رحمه الله
من أعجب وأروع ما قرأت
فعلاً تستحق إعادة المشاركة لعلنا نعرف كيف كنا وكيف نحن الآن ولماذا كان التأييد والنصر يتنزل علينا
اللهم ردنا إليك مرداً جميلاً ولاتجعل للشيطان ولا لإهوائنا علينا سبيلا
#تصبحون_على_خير 💕

Читать полностью…

قصص وروايات✏

للحفظ والصون:
#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
البارت العشرون


مش عندك حمامك؟
-جانا بحدة : الله يا أنطي ، قربت أخلص اهوو 
-سهير محذرة : افتحي وإلا هخليه يدخل في حمامك
اضطرت جانا آسفة أن تدلف خارج المرحــاض ، ثم نظرت إلى عز الدين شظراً و...
-جانا وهي تفتح الباب بتهكم : اتفضل خش
-عز متوعداً وهو ينظر لها بنظرات غاضبة : حسابك مش بس تقل ، ده زاد وغطى ، واللهي 

لهطلعهم عليكي ، اوعي من وشي 
دلف عز الدين إلى داخل المرحاض ، وصفع الباب بكل قوة خلفه ، بينما وقفت جانا خلف الباب 

ويعلو ثغرها ابتسامة شيطانية و... 
-جانا وهي تبتسم : هييييييييييح .. شفاكم الله يا استاذ عز ههههههههههههههههههههه
وضعت جانا قبل قليل مليناً في الطعام الخاص بعز الدين ، مما جعله يعاني من ويلات الدخول 

للمرحاض مراراً وتكراراً .. حقاً لقد كانت عزومة الـ (( الخير ))عليه ......

في اليوم التالي ، اتصل يوسف هاتفياً بصديقه الصدوق حسين ، وبعد التهنئات والحديث الروتيني ، 

طلب يوسف الكيلاني من صديقه حسين أن يأتي هو وأسرته الكريمة إلى فيلتهم لقضاء اليوم معهم ، 

والتقريب بين العروسين وتقوية روابط الصلة بينهما ، فوافق حسين ورحب بتلك الدعوة كثيراً .... 

،،
-يوسف هاتفياً : خلاص هنستناكو متتأخروش بقى ، وعز هيخلص الاجتماع بتاعه وهيجي أوام
-حسين: حاضر يا جوو، ع الساعة 3 هنكون موجودين ، وكمان تكون سهير والبنات لبسوا ، 

وهتلاقونا عندكووو
-يوسف: احنا في انتظاركو ، تجوا بالسلامة
-حسين مبتسماً : ان شاءالله

استعدت عائلة حسين للذهاب إلى فيلا الكيلاني ، وارتدت جانا كعادتها الملابس الكاجوال التي 

تفضلها ( جينز اسود ، ومن الأعلى تي شيرت رمادي) ، ثم عقصت شعرها للخلف ، وتركت بعض 

الخصلات لتنسدل على وجنتيها ، بينما ارتدت دينا فستاناً بسيطاً ورقيقاً باللون الأصفر ، وتركت 

شعرها ينساب خلف ظهرها .. واطمئنت سهير أن جانا لا تحمل اي ((اسلحة دمار شامل )) حتى لا 

تفسد الأجواء هناك.. فقد كانت تتوجس خيفة من مفاجأتها الغير سارة على الاطلاق ...

في تمام الساعة الثالثة كان الجميع متواجد بداخل الفيلا ، ثم بدأ الترحيب بهم و....

-عايدة مبتسمة : اهلا وسهلا بيكو ، نورتونا في بيتنا المتواضع
-سهير بنظرات طيبة : بسم الله ماشاء الله ، الفيلا شيك وذوقها راقي
-عايدة بصوت هاديء ورقيق : ده ذوقك يا سهير هانم
-يوسف بسعادة : ازيكو يا بنات ، عاملين ايه ؟؟
-دينا مبتسمة : fine يا انكل
-جانا بثقة : مية مية
-دينا متسائلة : انكل يوسف ، اومال فين عز؟
-يوسف: وراه شغل ، هيخلصه بسرعة ويحصلنا
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
مالت دينا قليلاً على جانا بجسدها ، ثم همست في أذنيها بـ ..

-دينا وهي تغمر لجانا بصوت خافت : مش هيتأخر عنك يا جميل

تجاوزت عقـــارب الساعة الخامسة بقليل ، ولم يأتي عز الدين إلى موعد الغذاء ، واعتذر هاتفياً 

لوالده عن عدم حضوره ، وذلك لانشغاله بمناقشة تصميم هام لأحد المشاريع مع مستثمرعربي 

شعر يوسف بالحرج من تأخير ابنه ، ولكن ليس بيده شيء لذا ...

-يوسف معتذراً : معلش يا جماعة ، هناكل احنا مش هنستنى عز ، هو اما هيخلص هيحصلنا 

لأحسن وراه شغل كتير
-عايدة بصوت خافت : بجد سوري يا جماعة ع الفصل البايخ ده 

حاول حسين أن يرفع الحرج قليلاً عن صديقه ، لذا تقبل الأمر بسعة صدر و... 

-حسين مبتسماً : ولا يهمكوا ، عادي ، اما يخلص يجي واحنا لسه اعدين
-سهير: متقوليش كده يا عايدة هانم ..
-عايدة وهي تشير بيدها : اتفضلوا حضراتكوا ع السفرة تناولت العائلتين الطعام في هدوء ، ثم جلسوا بعدها يتسامرون ويتبادلون الأحاديث والذكريات في 

غرفة الصالون بالفيلا

وجهت عايدة حديثها إلى جانا ، و

-عايدة لجانا وهي تربت على كتفها : ها يا حبيبتي ، مبسوطة؟
-جانا متصطنعة الابتسام : أه يا أنطي عايدة
-عايدة بنبرة حانية : قوليلي أنطي ديلة 
-جانا وهي تبتسم : حاضر

شعرت عايدة أن جانا مازالت مضطربة بشأن أمر خطبتها من عز ، لذا حاولت أن تذيب الثلج قليلاً ، 

فاقترحت عليها أن .

-عايدة بلؤم: منفسكيش تشوفي اوضة عز؟
-جانا متعجبة : هاه ... لأ يا أنطي 
-عايدة بصوت هاديء : متكسفيش يا حبيبتي ، you're his wife .. ده انتو كاتبين الكتاب يعني 
من حقك تشوفي اوضته وحاجته وتتعرفي أكتر عليه ، والأهم من ده كله تقربي منه
-جانا بعدم اكتراث : أهااا .. بعدين يا أنطي
-عايدة باصرار: لأ احنا فيها ، يالا اطلعي فوق هتلاقي اوضة عز 

أصرت عايدة على جانا أن تصعد إلى غرفة ابنها لتتعرف على نمط حياته ، وتأخذ فكرة عامة عما 

يخصه ، لذا وافقت جانا على مضض 

-جانا مستسلمة : اوك

استأذنت جانا وقررت أن تصعد إلى غرفة عز لعلها تجد فيها مبتغاها حيث تنتقم منه.

تابعت كلاً من عايدة وسهير جانا وهي تنصرف ، ثم مالت عايدة قليلاً ناحية سهير ، وتحدثت بصوت 

خافت عن ...

-عايدة بصوت خافت : ايه رأيك يا سهير هانم ، مش كده احسن؟
-سهير وهي تضحك: ايوووه ، ربنا يخليكي يا عا

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ج يا

سين من المكتب ليجد دينا منتظرة في الخارج وجالسة على الآريكة الجلدية وهي ممسكة 

بأحد المجلات المصورة بيديها الرقيقة لكي تتصفحها ... 

لم يصدق ياسين عينيه ، دعكهما عدة مرات بكفي يده ليتأكد أنه لا يحلم ، ثم ارتسمت ابتسامة بلهاء 

على وجهه ، أخذ يقترب رويداً رويداً من دينا و...
-ياسين بفرحة: لالالالا .. ده كده كتير والله 
-دينا وهي تعقد حاجبيها : نعم!

أسرع ياسين في خطاه ، ثم جلس إلى جوار دينا على الآريكة ، وفَرد ذراعه على حافة الآريكة 

العلوية وخلف ظهر دينا ليكون أقرب إليها ، وأخذ ينظر إليها بنظرات والهة ، ثم مال برأسه قليلاً 

ناحيتها و...
-ياسين جالساً بجوارها : طب اقرصيني كده عشان أصدق عينيا
-دينا وهي تبتعد عنه : لو سمحت !!!

وفي نفس التوقيت دلف حسين الدمنهوري إلى المكتب ، فانتفض ياسين من مكانه فزعاً ووقف بعيداً 

عن دينا وبجوار مكتب السكرتيرة ريم .. نظر ياسين إلى المهندس حسين بنظرات كلها حنق و... 

،،،،،
-ياسين في نفسه: ده انت لو مستقصدني ، مش هتطلعلي بالشكل ده ....

استغرب حسين من وجود دينا في مكتب عز الدين إلى الآن و...

-حسين: دينا؟ الله !! انتو لسه مروحتوش؟؟
-دينا: دادي ، لأ لسه ، جانا جوه مع عز

لمح حسين ياسين وهو يقف على مقربة من مكتب السكرتيرة ريم ، فاندهش من وجوده و...
-حسين موجهاً كلامه لياسين: انت مين ؟؟؟
-ياسين بتردد : حضرتك مش فاكرني ؟؟ آآآ.... انا رأفت ، قصدي ياسين رأفت بتاعالـــ... !!

أشارت حسين بيده في وجه ياسين لكي يكف عن الحديث و...
-حسين مشيراً له بأن يصمت: أه ، أه ، افتكرت ..... يالا يا دينا انزلي تح تفي العربية استنيني ، 

هاجيب جانا وعز ونحصلك 
-دينا وهي توميء بالايجاب : اوك دادي .. باي

نهضت دينا عن الأريكة وأمسكت بحقيبة يدها ثم دلفت للخارج ، بينما ظل ياسين يتابعها ، التفت 

حسين إليه فأدار ياسين وجهه إلى الناحية الأخرى .. 
...................................



في نفس الوقت في داخل مكتب عز،،،،

نظر عز الدين إلى جانا وتأمل هيئتها ، شعرت هي بالاضطراب من نظراته الجريئة لها ، ثم بدأ 

يقترب بخطوات ثابتة من جانا التي كانت تتراجع إلى الخلف و... 
-عز مقترباً من جانا بنبرة هادئة : حلو جو العفاريت والهالوين والورد الـ... ده ...
-جانا وهي تتراجع للخلف بصوت خافت : يعني كان فارق معاك ولا خوفك حتى؟
-عز بثقة : الصراحة لأ ، ولا الهوا

تقلصت المسافة كثيراً بين عز الدين وجانا ، كانت جانا تتراجع للخلف وهي تخشى أن تتعثر في 

خطواتها ، فنظرات عز الدين المحدقة بها أربكتها ، بينما وقف عز الدين أمامها وهو مسلط نظره 

عليها ليتأملها لبرهة و... 
-جانا بقلق : آآآ... أنا كنت... كنت... جاية .. أنطي .. بتقولك... روح كُل عندها

اقترب عز من جانا بدرجة كبيرة ، والتي بدورها تراجعت للخلف إلى ان اصدم ظهرها بالحائط ، 

فاستندت عليه ، وظلت عينيها تتحرك في توتر شديد ، ابتسم عز الدين لجانا ابتسامة عفوية ، وما 

إن تأكد أن جانا لم يعد أمامها أي فرصة للابتعاد أكثر ، حتى حاصرها عز بذراعيه ...
اضطربت جانا كثيراً من قرب عز الدين الشديد منها ، انتابها التوتر والقلق ، شعر عز الدين بها ، 

فقرر أن يستغل الفرصة و... 
-عز: ايه بقى؟
-جانا بقلق: انت اللي ايه؟

أزاح عز الدين يده قليلاً ليمسك بخصلة شعر متناثرة على وجه جانا المخيف ، فنظرت إليه جانا بقلق 

بالغ ، وابتلعت ريقها بصعوبة، ولكنها حاولت أن تستجمع رباطة جأشها ، فنظرت إليه بحدة و.... 
-عزوهو يمد يده ناحيتها : مالك خايفة من ايه ؟
-جانا بصوت شبه جاد : ابعد لو سمحت احسنلك ، انا بكلمك بالذوق أهوو ، بدل ما استخدم العنف 

معاك!

شعر عز الدين باضطراب جانا ، ومن طريقتها في محاولة اظهار قوتها أمامه ، فـ .....
-عز باستهزاء : يا واد يا شرس ، ده انتي مراتي يا بت؟
-جانا وهي تشير باصبعها في وجهه : انا بحذرك !!!!!
-عز : خوفت انا كده !!
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
لم يتردد عز الدين في مد يده ، فلم تمهله جانا الفرصة لكي يفعل هذا ، وإنما ثنت ركبتها وضربته 

بشدة أسفل معدته ، أو ما يعرف بـ منطقة (تحت الحزام) كما يعهدها لاعبي المصارعة ، فسقط على 

الأرض متآلما و.....
-عز متآلماً : الله يخربيتك ، ضيعتي مستقبلي .. آااااااااااااااااه 

شعرت جانا بنشوة الانتصار لأنها استطاعت أن تتغلب على توترها و...
-جانا بفخر: أحسن ، تستاهل ، انا حذرتك م الأول 
-عز وهو يمسك بطنه : ااااااااااه ، حرام عليكي يا شيخة

ثم دلف حسين إلى المكتب ، ليتفاجيء بوجود عز الدين ممداً على الأرض ومثني لركبتيه ويتأوه من 

الآلم ، فعقد جبينه ، وتسائل في اندهاش عن السبب و......

-حسين مندهشاً : ايه اللي بيحصل هنا؟ مالك يا عز يابني ؟ ايه اللي حصلك؟؟؟؟
-جانا بلهفة : إلحق يا أنكل، عز وقع لوحده ، وانا مش عارفة اعمله ايه؟

نظر حسين في اتجاه جانا ليتفاجيء بهيئتها المربعة ، فعاتبها على ما فعلت و... 
-حسين: ايه ده ؟؟ ايه

Читать полностью…
Подписаться на канал