novels_stories | Неотсортированное

Telegram-канал novels_stories - قصص وروايات✏

4688

#قصص_وروايات♡✏ تحتوي قناتنا على العديد من القصص المنوعه والروايات الشيقه نتمى ان تنال رضاكم💜 🔥مانحلل حذف معرف القناه عند اخذ القصص🔥 💭تاريخ الانشاء ٥ نوفمبر ٢٠١٦ 🌟بوت التواصل :- @NovelsStoriesBot 🌟فهرس القناة:- @Novels_Story

Подписаться на канал

قصص وروايات✏

التساؤلات حول خطيبة رب عمله و... 
-حارس الأمن لزميله: اي

ييه البني آدمة دي ؟ عفريت
-حارس الأمن الأخر: لأ شيطان
-حارس الأمن الأول: يعني دي خطيبة البشمنهدس عز
-حارس الأمن الثاني وهو يمط شفتيه : وله في ذلك حكم ...

وكان الحال مع ريم مديرة المكتب لا يختلف كثيرا عما حدث في الاستقبال من الدهشة والرعب مع 

حارسي الأمن ... 

ظنت ريم في البداية ان دينا بهيئتها الرقيقة هي جانا خطيبة المهندس عز ، ولم يخطر ببالها أنها 

جانا ذات زي المرأة العجوز .. لذا كان حديثها موجهاً إليها في البداية و...

-ريم موجهة حديثها لدينا : اتفضلي يا آآآآ... آنسة جانا ... مستر عز في انتظارك
-دينا وهي توميء بالنفي : I am not Jana ، دي جانا .... 
ثم أشارت دينا بيدها على جانا بشكلها المقزز والمرعب .. 

كانت ريم على وشك فتح باب مكتب عز الدين ، ولكن أوقفتها جانا في اللحظة الأخيرة و... 

-جانا لريم : خليكي انتي ، انا عاوزه أفاجئه

..............

كان عز الدين ممسكاً بأحد الملفات يطالع مافيه من أوراق ، ثم نهض عن مقعده الوثير لكي يرحب بجانا .. 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
طرقت جانا باب المكتب ، فسمح عز لها بالدخول ...
دلفت جانا إلى الداخل .. كانت في البداية ترتسم على وجهه ابتسامة عريضة صافية ، ولكن سريعاً 

ما تلاشت حينما رأى جانا بهيئتها المفزعة أمامه ، فارتعد على الفور ، وتبدلت ملامحه ، وسقط 

الملف الذي كان يحمله في يده على سطح المكتب و... 
-عز بصدمة : أعوذو بالله من الخبث والخبائث
-جانا بضحكات مفتعلة : نيييهاااا ، أنا جيت
-عز وهو يشير بكلا يديه : انصرررررف ، انصررررف ، اعوذو بالله من الشيطان الرجيم
-جانا وهي تهز رأسها : لأ انا مش بتحرق 

ثم توقف عز الدين عن ادعائه الزائف بالفزع والخوف ، وبدأت ضحكاته في العلو ، وقف ينظر إلى 

جانا مستوعباً هيئتها و..

-عز باستهزاء: ههههههههههه انا مصدقتش نفسي لما الـ security قالي في 

عفريتة واقفة تحت والظاهر جاية من حفلة الملامين طازة

لم تصدق جانا ردة فعل عز الدين على هيئتها ، فقد توقعت أن ينزعج ويشعر بالضيق ، ولكن ما 

حدث هو العكس تماماً .. 
-جانا بعدم تصديق : قصدك ايه ؟
-عز: قصده يعني حفلة الهالوين
-جانا: يعني انت مخوفتش؟؟؟
-عز وهو يوميء بالنفي : تؤ ... انا بس مبسوووط م اللي بتعمليه ، عارفة لما تكون حياتك فيها 

روتين يومي وملل، وفجأة تلاقي واحدة لاسعة بتكسرلك جو الروتين ده 

شعرت جانا بالحنق من رد عز الدين البارد عليها ، لذا .... 
-جانا بتهكم : لا يا شيخ !!! طب خد الورد ده عشانك
-عز وهو يمط شفتيه في تعجب : ورد مرة واحدة ؟ ايه اللي جرى في الدنيا يا ناس؟؟؟
-جانا وقد ارتسمت على شفتيها ابتسامة خبيثة : ده عربون محبة ...
مد عز الدين يده ليتلقى باقة الورد من جانا و... 
-عز وهو يأخذ منها الورد : أشك .... 

لاحظ عز الدين وجود كارت صغير موضوع بداخل باقة الورد ، فأمسك به وأخرجه .. 

ثم قرأ عز الدين ماهو مكتوب في الكارت المصاحب لباقة الورد ، والذي كان بمثابة الصدمة بالنسبة له 

( اتهان الورد واتبدر لما بقى هدية للبقر )

طوى عز الدين الكارت في عصبية ، كادت الدماء أن تهرب من عروقه من شدة الغيظ و... 
-عز وهو متعصب: مين اللي بقر يا بنت الـ ........ ،

لم يكمل عز الدين كلامه حيث انتابته نوبة من العطس المتصل و... 
-عز وهو يعطس بشدة : اتشووو ، اتشووو .. انتي حاطة فيه ايــ... اتشو
-جانا مبتسمة : نشووو
-عز بضيق وهو يعطس : واللـ.... اتشوو ، اتشووووو

لم يستطع عز الدين أن يكمل أي جملة ، فقد كانت نوبة العطس أقوى بكثير من قدرته على مقاومة 

رغبته في منعها ...

في نفس الوقت دلف ياسين إلى داخل المكتب ليتفاجيء بما أصاب عز الدين و....
- ياسين : بقولك يا عز ؟؟؟ ايه مالك؟

لم يستطع عز الدين الرد عليه ، وإنما رفع يده في اتجاه جانا وأشار إليها ، فالتفت ياسين إلى حيث 

يشير صديقه وتفاجيء بوجود ...... 
-عز وهو يشير لجانا : اتشووو .. نشوء ، اتشوووو ،
-ياسين بفزع : يا امااااا ، ايه ده ؟؟عفرررريت 


ارتعد ياسين من هيئة جانا ، ثم تراجع للخلف ، ووثب على الآريكة ...

لم يقاوم عز الدين الضحك في ظل رغيته في العطاس ، فحاول قدر الامكان السيطرة على نفسه ، 

ولكنه لم يتحمل ، فانفجر ضاحكاً و...

-عز ضاحكاً وهو يعطس في نفس الوقت: هههههههههههههههههههههه، أمنا الغولة ، قصدي 

جانا ههههههههههههه .. اتشووووو


اندهش ياسين كثيراً من هيئة جانا، وحاول أن يعرف منها السبب وراء ذلك التنكر المخيف و... 
-ياسين بدهشة: انتي عاملة في نفسك كده ليه ؟
-عز بسخرية : ده العادي بتاعها .. اتشووووو
-جانا بضيق : استغفر الله العظيم يا رب 
-عز غامزاً لياسين: اخرج بره الوقتي يا ياسين ، واقفل الباب وراك وقول لريم متدخلش حد .

نزل ياسين عن الآريكة ، ثم توجه ناحية باب غرفة المكتب وهو يتمتم بصوت خافت و.. 
-ياسين وهو يتجه للخارج : الله يعينك يا عز اللي بلاك بيه !!

خر

Читать полностью…

قصص وروايات✏

she's vulgar 
-جانا في نفسها : بتشتميني يا بنت الـ...... ، مبدهاش بقى 

شعرت جانا بالحنق مما تفعل دارين ، لذا قررت أن تربيها على طريقتها .. 

مدت جانا يدها، ثم اخذت كأس الشربات الأخر وألقت محتوياته في وجه دارين ، وعلى فستانها .. 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
صدمت دارين مما فعلته جانا ، نظرت إليها بأعين مشتعلة من الغيظ، وازداد غضبها و...
-دارين بنبرة غاضبة : What the f*** ؟ are you mad ؟ انتي عامية ؟؟؟
-جانا ببرود : لا مؤاخذة يا ...، قولتلي اسمك ايه ، اه سردين باين !! سوري مشوفتكيش!!
-دارين بضيق واضح : لأ انتي قاصدة ؟؟

كانت هناك حرب على وشك الاندلاع بين كلاً من جانا ودارين ، ولكن تدخل حازم على الفور وابعد 

دارين عن جانا حتى لا تتأزم الأمور أكثر من هذا .. 
كانت دارين ترفض الذهاب مع حازم ، ولكنه وضع كلتا يديه على ذراعيها ، وجذبها بعيداً عن 

الجميع و...
-حازم: تعالي معايا يا دارين ، calm down بليز
-دارين بضيق وحنق : اهدى ازاي ؟ انا هموتها بايدي بنت الـ... دي
-حازم وهو يجذبها : مش وقته ، تعالي بس

.....

في نفس الوقت لمح ياسين الفتاة التي كان قد رأها من قبل في حفل ميلاد حلا .. لم يصدق عينيه في 

البداية ، فدعك عينيه وتأكد أنه لا يحلم ، ثم اقترب منها و.. 

-ياسين وهو يرسم ابتسامة بلهاء على شفتيه : الله ؟ مش انتي انتي ، ولا انتي مش انتي ؟
دينا باستغراب : أفندم ، حضرتك بتقول ايه؟
-ياسين : ايه معرفتنيش ؟
-دينا بعدم اكتراث : no ، مش فاكرة 
-ياسين مازحاً : لا يا راجل
-دينا وهي تعقد حاجبيها : what?
-ياسين وهو يحرك وجهه في اتجاهها : لأ مش معقولة ازاي نسيتيني بسرعة كده ؟
-دينا بتعجب : وهو أنا اعرفك أصلا عشان أنساك؟

ثم جاء حسين حيث تقف ابنته لكي يستفسر منها عن .... 
-حسين متسائلاً : مشوفتيش يا دينا مامتك ؟؟
-دينا: دادي الـ.........

أدار حسين وجهه ليرى أحد الأشخاص واقفاً على مقربة من ابنته ويتحدث إليها و.. 
-حسين مقاطعاً : مين ده ؟
-ياسين بابتسامة بلهاء : اهلا يا بشمهندس حسين ؟ حضرتك مش فاكرني؟
-حسين باقتضاب ووجه مقفهر : لأ
-ياسين : ازاي يا فندم ، ده أنا رأفت ، قصدي المهندس ياسين رأفت
-حسين بلا مبالاة : اها ... طب يالا يا دينا تعالي ، عن اذنك !!!

امسك حسين ابنته دينا من ذراعها ، ثم سحبها بعيداً عنه ياسين ...

........


انقضت الليلة على خير ، مع وعد من كلا الطرفين بالانتقـــــام ، حيث دقت طبول الحرب ، وتم رفع 

رايات الهجوم ، وكل شيء مباح في الحرب و ... الحــــــب !!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
  
الحلقة الثامنة عشر:

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

حضر ياسين إلى الحفل وبصحبته أحد الأشخاص ،،،
-ياسين وهو يلهث: معلش يا جماعة اتأخرت عليكوووو ..............

نهض عز الدين من مكانه فور رؤيته لصديقه ياسين ، ثم توجه إليه و...

-عز وهو ينهض من مكانه بصوت عالي : جيت في وقتك يا سينو، تعالى آصاحبي

صافح عز الدين صديقه ياسين ثم احتضنه ، ثم رحب بالضيف الذي معه ، ودعاهما إلى الدلوف 

للداخل ... 

استغرب الجميع مما يحدث ، وتعالت الدهشات وترددت بعض الأسئلة في أذهان الموجودين ، خاصة 

أن الضيف الغريب هيئته العامة معروفة للجميع ، ولكن عز قطع عليهم حيرتهم ،، 
-عز: بصوا يا جماعة ، انا النهاردة حبيت أعمل مفاجأة لعروستي اللي دايما بتبهرني 


صدرت همهمات عالية بين الحضور ، فأكمل عز الدين حديثه بـ ....
-عز مكملاً : انا جبت المأذون عشان أجوز جانا ؟
-جانا بدهشة: نعم ؟؟؟؟؟؟
-يوسف مقاطعا: ايوووووه بقى يا حبيبي
-حسين بلهفة: شوفتي المفاجأة يا سهير
-عايدة: بجد يا بني؟

بالفعل لقد أحضر عز الدين المأذون الشرعي ليعقد على جانا ... 
صدمت جانا مما فعله عز الدين ، وأخذت تنظر إليه غير مصدقة لما فعل ، نهض من على الآريكة 

وبدأت في توجيه اللوم اللاذع له و...

-جانا بنبرة حادة : انت تعبان في عقلك؟

رسم عز الدين على وجهه قناع البراءة ، ثم اقترب من جانا بخطوات ثابتة ، ومد ذراعه في اتجاهها 

، ليمسك بكف يدها ، ووضعه على قلبه ، وقربها قليلاً إليه و...
-عز ممسكاً يدها : متكسفيش يا حبيبتي ، ده انتي اللي قيلالي اعمل كده!!

حاولت جانا أن تتحرر من قبضته ، ولكنه كان ممسكاً بيدها بكل قوة ، وينظر إليها بنظرات تحدي 

وثقة ...
-جانا بنبرة ضيق : يخربيتك ، انت هتجيبلي مصيبة؟
-عز مبتسماً وهو يجز على أسنانه : متخافيش طالما بنحب بعض ، ايه اللي هيمنع ارتباطنا؟
-جانا بأعين محدقة : استحــــــــ.....

قاطع عز الدين جانا بوضعه لأصبعه على شفتيها ليسكتها ، فوقفت تنظر إليه وهي مشدوهة مما 

يحدث و...
-عز بنبرة هادئة : ششششش ، خلاص انا متفق مع عمك ووالدي ، وهنكتب الكتاب الوقتي ، يالا 

اقعدي يا عروسة
ثم جذبها عز الدين بقوة لتجلس بجواره على الآريكة ، وبدأت أصوات الزغاريد والفرحة وموسيقى 

الأفرح تعلو في المكان ، لم تصدق جانا أذنيها ولا عينيها ، وكأن الجميع قد اتفق عليها .. 
حاولت جانا أن تستوعب ما يحدث في عجالة ، لذا عارضت بكل شدة ما يحدث معها و...
-جانا بحدة : انت اتهبلت في مخك ؟؟؟
-عز متحدياً إياها : هتجوزك غصب عنك وبرضاكي وقصاد الكل !!
-جانا وهي تحاول النهوض من جواره : مش هيحصل ، اوعى !
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
أمسك عز الدين جانا من ذراعها ، ثم قبض عليه بكل قوة ، ومنعها من النهوض من جواره ، وضغط 

عليها بقبضته الشديدة و...
-عز قابضا على ذراع جانا بقوة: مش هتقومي من هنا وهتوافقي

تآلمت جانا من قبضة عز عليها ، وتلوت وهي جالسة إلى جواره محاولة التحرر والخلاص منه و... 
-جانا متآلمة بصوت عالي : سيب ايدي ، ااااااااااااااااااااااه
-عز مستغلاً الموقف وبصوت مسموع للكل: اهي يا سيدنا الشيخ قالت ااااااااااااااه ، يالا كمل 

اجراءاتك 
-جانا بنبرة متعصبة : انت بتستهبل ياله ؟؟؟ 
-عز بصوت هاديء مليء بالثقة : شوفي يا قطة ، انا هكتب كتابي عليكي 
-جانا بتحدي : مش هيحصل
-عز بعناد واضح : لأ اعتبريه حصل ، انتي مش هتجيلك الجرأة انك تفضحي عمك وعيلتك قصاد 

الناس دي كلها 
-جانا بعدم اكتراث : لأ أقدر ومش هيهمني حد

أمــال عز الدين بجسده قليلاً على جانا ، ثم أشار بعينيه للجميع وبصوت هامس تحدث بـ ....
-عز وهو يميل نحوها بصوت خافت : بصي عليهم كده ، شوفي الكل هيقول ايه على عمك ، 

ومتنسيش صورك اللي معايا ع الموبايل ، هعمل منهم احلى شغل

لم تعبئ جانا بكل ما قاله عز الدين ، فهي مصرة على موقفها ، ولن تقبل أبداً أن ينتهي الأمر هكذا .. 
-جانا بعدم مبالاة : ميهمنيش ، اولع بيهم
-عز: انتي ميهمكيش ، بس عمك وسمعته تهمه
-جانا بعدم فهم : قصدك ايه؟؟
-عز: شوفي بقى الحوارات اللي هتطلع ع صورك وانتي في حفلة حلا ، ولا وانتي عاملة خدامة ، ده 

انا هدمر سمعتك وكل ده بس عشان اعرف اخد حقي منك بــــ...
-جانا مقاطعة: ده بعينك ، مش هيحصل 
-عز: لأ هيحصل الوقتي وهتشوفي 
-جانا: أنا مش بتهدد من واحد زيك ... 
-عز: تراهني اني مش هطلقك؟
-جانا قابلة للتحدي: احنا أصلا مش هنتجوز عشان نطلق.
-عز بثقة: يبقى انتي خايفة مني عشان شووور هكسب الرهان
-جانا بتحدي: لأ مش انا يا حلو اللي اخاف واكش من ده الوش
-عز بتهكم: حصلنا الرعب .. مش بالكلام يا شاطرة ؟
-جانا وقد قبلت التحدي: أراهنك انك مش هتكمل معايا اسبوع واحد حتى !!!
-عز: هكتبلك مؤخر مليووون جنية ده لو حصل!! وهنشووووف يا حلوة ، واهوو كده اللعب بقى ع 

المكشوف!
-جانا بنبرة جادة : قول على نفسك يا رحمن يا رحيم ، وجهز الشيك من دلوقتي.



تعاهد الاثنين

Читать полностью…

قصص وروايات✏

، ولكنها ....،،
-سهير متسائلة : جانا حبيبتي ، ها خلصتي ؟
-جانا من الداخل بنبرة عالية : ثواني يا انطي 
-سهير مندهشة : طيب قافلة الباب ليه ؟
-جانا بنبرة هادئة : عادي يا أنطي 
-سهير: دينا موجودة معاكي ؟
-جانا: ييس أنطى 
-سهير: طب يالا أوام ، الناس جوم بره ومنتظرين ، وعريسك مستنيكي يا قمري
-جانا بقرف: طيب طيب ، اسبقيني يا أنطي واحنا هنحصلك ، just 2 minutes 
-سهير: ماشي يا بنتي

انصرفت سهير من امام باب غرفة جانا ، وتوجهت إلى غرفة الصالون لتكمل الترحيب بالحاضرين ، 

ورغم أنها كانت متوجسة خيفة مما تفعله جانا ، إلا أنها لم تتوقع أن يحدث الأسوأ ... 

.......................

في داخل غرفة جانا ،،،،

تأملت دينا هيئة جانا ، ونظرت إليها وعلامات القلق والاضطراب جلية عليها ..

-دينا بقلق: يالهوي يا جانا ؟ حرام عليكي بجد
-جانا بثقة : احسسسن ، انا عاوزاهم يطفشوا بأي شكل
-دينا وهي تنظر إليها بنظرات متوترة : بس مش بالشكل ده 
-جانا: ماينفعش مع البني آدم الرزل ده إلا كده
-دينا: ربنا يسترررررر بقى ، ده لو مامي عرفت انك وزعتي بنات البيوتي سنتر، ياني هيكون رد 

فعلها ازاي!!!
-جانا بتحدي : متخافيش ...

(( كانت جانا ترتدي بكل بساطة كالفتاة الموجودة في لعبة subway .. الجينز الأزرق ، السويت 

شيرت ، السماعات الكبيرة على الآذن، الكاب على الرأس ، وغطاء السويت شيرت عليه ، وكوتشى 

أبيض في أزرق ، وتيشيرت أولادي واسع طويل ، وشعرها منكوش بدرجة كبيرة و بعضه متناثر 

على وجهها ، والأخر مختبيء أسفل الكاب ، ولن ننسى القلادة الواسعة كراقصي الهيب هوب والتي 

ارتدتها حول عنقها ، مع ملاحظة ان وجهها يغطيه التراب وأثار لبقايا كحل وماسكرة سوداء ، فبدت 

عيونها مخيفة ووجهها بصفة عامة في حالة مزرية ))


خرجت دينا أولا من الحجرة وهي تتمتم بكلمات غير مفهومة ، ورحبت بالحضور واعينها تترقب ما 

قد يحدث لاحقاً ..

لمحت سهير دينا وهي تدلف خارج الغرفة وتحيي عدداً من الموجودين ، فأسرعت ناحيتها 

وأمسكتها من ذراعها و...
-سهير بصوت خافت : ها ايه الاخبار يا دينا كله تمام؟
-دينا بقلق: مممم ، يعني !!
-سهير وهي تلكزها برفق : ما تتكلمي يا بنتي في ايه؟؟
-دينا بتردد : آآآآ... الوقتي هتشوفي يا مامي ...

وما هي إلا لحظات حتى خرجت جانا من غرفتها وتوجهت نحو غرفة الصالون بهيئتها التي صدمت 

الجميع حتى عز نفسه ....

لم يتوقع أحد أن تكون العروس الجميل بتلك الهيئة المخيفة والمستهترة في ذات الوقت .. 

-أحد الحضور بصدمة : هي دي العروسة؟
-أخر بدهشة : هي عاملة كده ليه ؟
-شخص أخر ساخراً : شبه البلاك بلوك
-شخص رابع بتهكم : لأ شبه اللي راجع من خناقة في الشارع

سارت جانا بين الحضور بكل ثقة وكأنها لم تفعل أي شيء ، كانت ترى نظرات الدهشة والصدمة 

تعلو أوجه الجميع ، ولكنها لم تعر أى أحد الانتباه .. ثم توجهت جانا إلى غرفة الصالون وهي تسير 

بخطوات ثابتة وواثقة ، وما إن دلفت للداخل حتى لمحت عز الدين جالساً على الآريكة .. 
كان هو الآخر مشدوهاً من هيئتها ، نظر إليها غير مصدقاً لما تفعله ، ولكنه كان متوقعاً أنها ستفعل 

شيئاً مجنوناً كعادتها .. 

جلست جانا على نفس (الآريكة ) بجوار عز الذي مازال غير مستوعباً لهيئتها ،،،
-عز فاغراً شفتيه : هااااا .... ايه ده ؟
-جانا وهي تلوي فمها : اقفل خاشمك !!
-عز ساخراً :خاشمي ؟؟ انتي قلبتي صعيدي ؟
-جانا وهي تنظر إليه شظراً : اومــــال هاخد بتاري منك ازاي ؟؟
-عز وهو يفحصها بأعين محدقة : ماشي يا عم حبيشة ، طب قوليلي في عروسة تلبس كده يوم 

خطوبتها ؟
-جانا بثقة وصوت جهوري : أااه ، أنـــــــــا ، لو مش عاجبك فضها سيرة.....

رأى حسين هيئة جانا فاغتاظ مما فعلته ، فبحث بعينيه عن زوجته سهير لكي يعاتبها على ما حدث ، 

وما إن رأها تقف بجوار طاولة الطعام حتى أسرع الخطى ناحيتها ، ثم سحبها بهدوء ووقف الاثنين 

سوياً و...

-حسين لسهير بصوت خافت : تعالي هنا يا سهير ؟ ايه المنظر اللي عملاه جانا ده ؟؟ هو ده اللي 

الفستان اللي اشتريتوه ؟؟ هو ده الزواء اللي كانت بنات السنتر بيحطوه عليها؟؟
-سهير بخوف: والله ولا اعرف يا حاج؟ انا مصدومة ، مشـ.....
-حسين مقاطعاً: الناس هتقول الوقتي ايه علينا ؟؟، فضحيتنا بقت بجلاجل !!لله الأمر من قبل ومن 

بعد !! فوضت أمري لله !!!!!
.....

في نفس الوقت كانت عايدة هي الأخرى مشدوهة بهيئة جانا ، فمالت على زوجها يوسف وتحدثت 

معه عن ....

-عايدة ليوسف وهي تشير بعينيها : ايه ده ؟؟؟
-يوسف مازحاً : باين حد قالها انها حفلة تنكرية مش حفلة خطوبة
-عايدة بضيق : انت بتتريق يا يوسف ؟؟
-يوسف بضحك: هههههههههه يعني عاوزاني أعمل ايه؟
-عايدة بغيظ: شوف الناس هتقول ايه علينا ، هنبقى حكاية النادي كله!!
-يوسف: عز كان قايلي ان جانا ممكن تحمل حاجة جنان ، بس الصراحة متخيلتش كده
-عايدة بنبرة منزعجة : يعني انت كنت عارف؟
-يوسف: لأ مش بالظبط ، بس من كلام عز عن جنان جانا ، كنت متوقع حاجة زي ك

Читать полностью…

قصص وروايات✏

يها هزار يا سينو ؟
-ياسين وهو يحرك رأسه : معاك انت كل شيء جايز
-عز بنظرات جادة : خف تعوم يا سينو ، هستناك متتأخرش 

نهض ياسين من على مقعده ، ثم اقترب من صديق عمره عز الدين واحتضنه و... 
-ياسين وهو يحتضن عز: ماشي يا عررررريس ، من بدري هتلاقيني فوق دماغك

.........



في منزل حسين الدمنهوري ،،،، 

أعلن منزل حسين الدمنهوري حالة الطواريء استعداداً لحفل الخطبة الليلة ، كان الجميع يعمل على 

قدم وساق لانجاز الكثير من الأعمال في وقت قليل 
-سهير: بسرررعة ، ايوه هنا ، بس كده شكلهم حلو أوي ، سنية حطي طقم السرفيس في الحوض 

عشان يتشطف ، أه وشوفي الطباخين خلصوا ولا لأ 
-سنية: حاضر يا ست سهير هانم
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
جاءت دينا إلى والدتها وهي ترتدي ملابسها وتستعد للنزول ، ثم أبلغتها بـ ..... 
-دينا : مامي انا نازلة البيوتي سنتر ، هلبس هناك واجي ع طول
-سهير بحدة : لأ مافيش نزول ، باباكي قال ان البنات اللي في السنتر هيجوا هنا يزوءوكم
-دينا على مضض : اوووف يامامي 
-سهير وهي تشير بيدها : روحي شوفيلي جانا بتعمل ايه الوقتي
-دينا بتأفف : اوك 

ثم انطلقت دينا إلى حجرة جانا ، وتفاجئت بها نائمة وتغظ في نوم عميق .. فقفزت على الفراش ، 

وحاولت افاقتها و...
-دينا: wake up يا عروسة
-جانا وهي تضع الغطاء على رأسها وبصوت ناعس : امشي يا دينا سيبيني أنام
-دينا: يالا بقى فوقي ، ده النهاردة يومك
-جانا بنرفزة : يووووووه ، انا مش عاوزة أقوم ولا أعمل حاجة ، الهي يااا رب اليوم يبوظ عشان 

ترتاحوا
-دينا متعجبة وبصوت حالم : ده انتي عروسة يعني المفروض تفرحي بعريسك ، هااااااااه ، ده كيوت 

، ووسيم ، وتقييييل ، اموووت أنا في الصنف ده 
-جانا بقرف : خديه ، اشبعي بيه ، انا متنازلالك عنه!!
-دينا: ياريت كان ينفع ، بس هو بيحبك انتي
-جانا بنرفزة : حبه برص ، هو ده بتاع حب أصلاً ؟؟؟؟
-دينا وقد نزعت الغطاء تماماً : طب يالا ، البنات من البيوتي سنتر هيجوا كمان شوية عشان 

يجهزوكي ياأحلى bride

طرأ على بال جانا فكرة ما ، هي مجنونة ، ولكنها ستنفذها ... 
-جانا ولمعت في عقلها فكرة : اهاااا ، حلووو اوي !!!
-دينا: ها فكرتي هيكون استايلك ازاي في اليوم الـ special ده؟؟

ارتسم على وجه جانا ابتسامة شيطانية ، ثم اعتدلت في جلستها و...
-جانا بابتسامة شيطانية : اومـــــــــــــال .. ودي حاجة تفوتني ! ده انا هبهركم
-دينا بقلق : ربنا يستررررررر .. قلبي عندك يا عز
-جانا بلهجة آمــرة : out Dina ، بدل ما أطلعهم عليكي انتي .... !!
-دينا: اوك ، اوك I'm out .. بس متناميش 

بدأت جانا تستعد لحفلة الليلة ، وطلبت من فتيات مركز التجميل ان يعاونوها في تجهيز الاستايل 

الذي تريده .. ورغم غرابة طلبها كعروسة ، إلا أنه لم يكن أمامهن إلا الانصياع لأوامرها .. فهي 
العروسة ، وتلك هي رغبتها 
#يتبع

Читать полностью…

قصص وروايات✏

مبكراً من اجله ، وخاصة ان الأسرة تتعامل معهم منذ سنوات ...

صف عز الدين سيارته بجوار المحل ، ونزع نظارته الشمسية ، ثم تحدث بنبرة هادئة و...

-عز بصوت هاديء : خلاص وصلنا ياجماعة ، اتفضلوا حضراتكوا انزلوا ، وانا هركن العربية وأحصلكوا
-عايدة وسهير : حاضر 

نزلت كلاً من سهير وعايدة أولاً من السيارة ، فأغلقت سهير الباب خلفها ، ثم لحقت بهما دينا من الباب الجانبي ، بينما كانت تنتظر جانا سهير لتنزل أولاً ، ثم تتبعها هي ، وما إن اقتربت من الباب حتى ولكن أغلق عز الدين القفل الأوتوماتيكي بسرعة ، فأصبحت جانا سجينته ، حاولت جانا أن تفتح الباب ولكنها فشلت و... ،،،،

-جانا بنرفزة : افتح الباب ، بقولك افتح الباب !!!
-عز بثقة : تؤ .. يااااااا يااااا قـ..طة 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
نظر عز الدين إلى جانا نظرات متوعدة ، ثم ضغط بقدمه على دواسة البنزين وانطلق بالسيارة .. ظلت جانا تصرخ فيه حتى يتوقف عما يفعل ، ولكنه كان متجاهلاً إياها و...


-جانا بحدة : انت مجنون ومش طبيعي
-عز: مش زيك برضوه
-جانا وهي تشير باصبعها : وقف العربية أحسنلك وإلا......
-عز بتحدي: وإلا ايه يا بت ؟؟
أسندت جانا كلتا يديها على المقعد الجلدي لكي تتمكن من التحرك بجسدها قليلاً ، وبالفعل جلست خلف مقعد عز الأمامي ، ثم مدت كفي يديها للأمام ووضعتهما على عيني عز ، فأصبح عاجزاً عن رؤية الطريق أمامه ، كما قامت بالضغط عليهما بشدة ، فتآلم عز الدين و...
-عز مصدوماً : يخربيتك ، هنعمل حادثة
-جانا بصريخ : وقف العربية وقفهاااااااااااااااااااااا

ضغط عز الدين على الفرامل بشدة ليوقف السيارة ، فارتدت جانا كرد فعل طبيعي لتوقفها المفاجيء ، وارتطمت رأس جانا بسقفها ... 
أدار عز الدين رأسه ناحية جانا ، ثم نظر إليها بنظرات حانقة و...
-عز بصوت غاضب : الله يخربيتك يا شيخة ، كنتي هتخلصي علينا ، ده انتي ولا عزرائيل
لم تستمع جانا إلى ما يقوله عز ، وإنما نزلت من السيارة بعد أن فتح عز الدين القفل الالكتروني ، وركضت مبتعدة عنه ....

ظل عز الدين يتأوه من الآلم الذي أصاب عينيه ، وحاول أن يتغلب عليه .. وضع نظارته مرة أخرى ليخفي الحمرة التي اجتاحت عيناه .. 
أغلق عز الدين سيارته بالقفل الالكتروني ، ثم لحق بباقي العائلة عند محل المصوغات

تسألت سهير عن سبب تأخر جانا عن اللحاق بها و... 
-سهير متسائلة : ايه يا جوجو كنتي فين؟
-جانا محاولة أن تبدو طبيعية : مافيش يا أنطي ، انا موجودة أهوو
-سهير لعايدة: تعالي نشوف الحاجات اللي هناك دي يا عايدة هانم ، بصي يا دينا معانا
-دينا وهي تلحق بهما : sure مامي 

استغرب صاحب محل المصوغات من هيئة جانا ، ولكنه رغم هذا لم يعلق ، فهذا الأمر لا يهمه على الاطلاق ...

دلف عز الدين إلى داخل المحل ، فرحب على الفور به صاحبه و...
-عز وهو ينزع نظارته الشمسية : صباح الخير يا شريف
-شريف مبتسماً : صباح الخير يا عز باشا ، أنا جهزت لحضرتك تشكيلة حلوة عشان العروسة، اتفضل شوفها ...

اقترب عز الدين من الفاترينا ، ثم نظر إلى المصوغات الموضوعة بالداخل ، وكذلك إلى المجموعة الموضوعة أعلى السطح الزجاجي .. 
-عز وهو يتأمل المصوغات : ممم ، فعلا حلوين ، وريهم للخدامة 
-جانا بدصمة : نعم ؟؟؟

نظر عز الدين إلى جانا المصدومة من عبارته الأخيرة ، فمط شفتيه وأكمل حديثه بـ ...
-عز وهو يشير برأسه: حلو استايل الخدامة ده عليكي ، فعلا شبهك جدا ، لأ ولايق اوي عليكي!
-جانا بحدة : خدامة في عينك !!!

أكمل عز الدين سخريته من جانا التي احتقن وجهها بالدماء ، وكادت أن تخرج عينيها من مقلتيها من شدة الغيظ و...
-عز مكملاً بتهكم : ناقصك بس ريحة معفنة ودي سهل اجيبهالك ، وشوية زبالة ، وتبقى مية مية .. صورة بقى عشان البروفيل 

أخرج عز الدين هاتفه المحمول الموضوع في جيبه ، ثم التقط لها صورة بحالتها المزرية وهو يبتسم ... 

اغتاظت جانا من تهكمات عز الدين وتعليقاته الساخرة ، فقررت أن تتحدث مع الصائغ و...

-جانا لشريف الصائغ: مش عاجبني اي حاجة
-عز ساخراً : أه فعلا، هاتلها حاجة على هيئة صفيحة زبالة ، ولا زمبيل الزبال هتليق اكترررر

لم تتحمل جانا سخافات عز الدين ، فانفجرت فيه ، وتحدثت معه بكل عصبية و...
-جانا بنرفزة : ما تلم نفسك يا سقيييل

كتم عز الدين غيظه في نفسه ، وتجاهل عبارة جانا الأخيرة ، ثم أكمل حديثه مع الصائغ و...
-عز وهو يشير بيده : شوف يا شريف ، انت تعمل اللي بقولك عليه ، وفكك من اي حاجة تقولهالك ، هاتلنا بقى الدبل 
-جانا: دبل ايه ؟؟ مش عاوزة البس دبلتك!!

أحضر الصائغ شريف عدداً من الخواتم الذهبية ، ثم نظر بعينيه جيداً في تلك المجموعة ، وانتقى خاتماً ما وجده مناسباً ، ثم مد يده وأمسك بمعصم جانا بالقوة، وباليد الأخرى حاول ادخــال الخاتم في إصبع يدها اليسرى ... 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز وهو يمسك يدها اليسرى ليدخل دبلة ضيقة : مممم ، الدبلة دي هتليق على صوباعك

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ن يطلب عز الدين هاتفياً ويبلغه بطلبها ، كان يخشى ألا يجيب على اتصاله ، فالتوقيت غير مناسب ... 

-حسين هاتفياً : الووو ، صباح الخير يا بني
-..........................
-حسين بصوت هاديء : كلنا بخير الحمدلله ، انتو أخباركو ايه ؟؟
-......................................
-حسين بتردد : بقولك يا عز يا بني ، جانا بتسألك فاضي الوقتي........قصدي يعني كمان شوية ، شوف نفسك كده وقولي ، اصل انت عارف بقى العرايس مالهومش مواعيد ، يعني الوقتـ...... آآآآ 
-.................................................
-حسين : يا بني أنا مش عارف أقولك ايه ده أنتـــ....................
-.................................................
-حسين وهو يوميء برأسه : أها ... اه ......
-.................................................
-حسين: ماشي يا بني ، اتفقنا
-.................................................
-حسين : في رعاية الله

أنهى حسين المكالمة مع عز الدين ، ثم توجه إلى جانا و...

-حسين بلهجة آمــرة : 5 دقايق وتكوني جاهزة ، هو جاي دلوقتي

نظرت جانا إلى عمها بأعين مندهشة ، هي لم تتوقع أو حتى يأتي في مخيلتها أن عز الدين سيوافق على اقتراحها ، بل والأهم أنه سيأتي إليها لكي يشتروا سوياً شبكتها ... 
-جانا بدهشة : نعم ؟؟؟ هو اتجنن ؟؟ ده مافيش محلات فاتحة 7 الصبح !!!
-حسين: مش ده اللي انتي عاوزاه ، مستغربة ليه ؟؟؟

ثم تركها حسين وهي مندهشة من رد فعل عز الدين ودلف خارج الغرفة ...
تسمرت جانا للحظات في مكانها، ثم رفعت كلتا يديها عالياً لترفعها في رأسها وتعبث بشعرها ... فالتحدي صار أكثر صعوبة الآن ..

.........................


بعد مضي ربع ساعة،،،

دلف حسين خارج غرفته وهو يغلق هاتفه المحمول ، ثم بحث عن زوجته و...
-حسين: عز وصل تحت، ومعاه عايدة هانم هتلاقيها منتظراكو
-سهير وهي تعدل هندامها : تمام يا حاج ، احنا نازلين أهوو
-حسين: خلي بالك من البنات ، وان شاء الله تقضى على خير ، انا رايح الشركة ، سلام.
-سهير : ان شاء الله خير، تروح وترجع بالسلامة يا حاج..

توجه حسين إلى خارج منزله ، ثم أغلق الباب ن خلفه ، بينما صاحت سهير بـ ...
-سهير بنبرة عالية : يالا يا بنات بسررررعة 
-جانا على مضض : اووووف
-دينا مبتسمة : I am ready mom
-سهيرموجهة حديثها لجانا : ايه اللي انتي لبساه ده ؟؟ في عروسة تنزل تجيب شبكتها وهي لابسة كده؟؟
-جانا بثقة : ماله لبسي ؟؟ ماهو جامد اهوو 
-دينا بضحكة : لأ جاحد مش جامد ههههههههههه

( كانت جانا ترتدي عباءة فلاحة مصرية أصيلة والتي تمتاز بكثرة الورود الملونة فيها ، ولم تنسى المنديل بؤية ، ومن أسفل الفستان ارتدت بنطال منامة رجالي مخطط ، وارتدت في قدميها شبشب زنوبة )

وقفت سهير تنظر إليها بحنق واستغراب ، هي عاجزة عن ردعها ، فجانا عنيدة وتفعل ما يمليه عليها عقلها .. 

-سهير بنبرة يأس : انا مش عارفة انتي بتعملي كده ليه؟؟
-جانا بلا مبالاة : هو ده نظامي ، وإن كان عاجبه

استسلمت سهير ، ورضخت لما فعلته جانا رغم اعتراضها الشديد على ما تفعله بنفسها ، فهي سوف تتسبب لها بالاحراج أمام الأخرين .. لكن ليس باليد حيلة .. 
-سهير: طب يالا ، احنا أتأخرنا 
-دينا بصوت هامس : ده انتي هتجيبلوه شلل
-جانا بثقة : وهو ده المطلوب

نزلت عائلة حسين الدمنهوري وتوجهت نحو سيارة عز الدين التى كانت متواجدة أمام بوابة البناية ...

لمحت عايدة جانا ، فصعقت لمنظرها وفغرت فاهها حينما رأتها .. لم تتصور أن تقابلها جانا -وهي العروس المستقبلية- بتلك الهيئة ... 
-عايدة بصدمة: ايه ده ؟؟

أدار عز الدين وجهه ليرى ما الذي رسم ملامح الدهشة على وجه والدته و...
-عز فاغرا شفتيه : هـاااااااااااااا ......

شعرت سهير بالاحراج خاصة وهي على يقين تام من سبب اندهــاش كلاً من عز الدين ووالدته و...
-سهير بصوت منخفض : صباح الخير 
-عايدة وهي محدقة بجانا : آآ ...صبـ..اح النور

فتحت سهير باب السيارة الخلفي لتجلس الفتاتين بالمقعد الخلف وهي معهما ، دخلت دينا أولاً ، ثم جلست جانا في المنتصف ، وأخيراً جلس سهير بجوار الباب ...

تأمل عز الدين هيئة جانا ونظر إليها باشمئزاز .. مد يده ليمسك بالمرآة الأمامية ليعدلها بعد أن نزع نظارته الشمسية و...

-عز ناظراً من مرآة السيارة لجانا وقائلاً في نفسه: يخربيت لبسك

-عايدة باستغراب : لابسة كده ليه يا جانا ؟؟؟
-عز مجيباً عايدة باستهزاء: اصلها fashion icon يا ماما
-جانا بصوت خافت وبتهكم : هع هع خفة ياض

وضع عز الدين نظارته مرة أخرى ، ثم انطلق بسيارته ، وتوجه إلى محل المصوغات ، وكان بين الحين والأخر ينظر من مرآة السيارة إلى جانا بإزدراء .. لاحظت جانا أن عز الدين يتابعها من خلف نظارته ، فزمت شفتيها في ضيق .. واستمر هو في متابعتها بين الحين والأخر من خلف نظارته .. بينما تعمدت جانا ان تبادله نظرات التقزز والقرف ... 


وصل عز الدين إلى محل مصوغات الذي كان قد اتفق فيه مع صاحبه ليفتح أبواب محله

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ء حزين : يا بني لو محرج تقولي انك عاوز تنهيها ، قول متكسفش ، والله ماهضايق ، حقك
-عز مصراً : لأ يا عمي ، انا متلهف أعرف رأي الأنسة جانا ،وعندي أمل في ربنا انها توافق


عادت البسمة مرة اخرى إلى وجه حسين الدمنهوري بعد عبارة عز الدين الأخيرة و...

-حسين والبسمة تعود لوجهه : طمنتني يا بني ، الحمدلله ، وع العموم انا حابب أبشرك بموافقتها
-عز غير مصدقاً : بجد يا عمي بجد ؟؟ هي قالتلك كده ؟؟
-حسين: من غير ما تقول ، انا مش هطمن عليها غير معاك يا بني
-عز : الله يخليك يا عمي ، انا بجد مش عارف أقول ايه ؟؟؟
-حسين : متققولش حاجة ، احنا هنتقابل ان شاء الله نتفق على التفاصيل ،ونحدد المعاد المناسب .. 
-عز: بأمر الله يا عمي ، وأتمنى انها تكون أعدة رجــالة بس ، يعني عشان يكون الاتفاق واضح
-حسين: أه طبعاااا طبعاااااا

ثم انهى عز الدين مكالمته مع حسين الدمنهوري ..
وضع عز الدين هاتفه المحمول على سطح مكتبه ، وظل ينظر غلى نقطة ما مردداً في رأسه كلام حسين الدمنهوري ، ولكن قطع تفكيره حديث صديقه و...

-ياسين: ده انت شيطان يا بني 



انتبه عز الدين لكلام ياسين ، فتحدث بكل ثقة من جديد و...

-عز: وهي لسه شافت حاجة
-ياسين: بس ايه سبب تصميمك ع انك تخطبها
-عز: عشان ميبقالهاش حجة بقى ، لأ وانا كمان ناويلها على آآآآآ ...............!!


............................

في النادي ،،،

كادت دينا أن تحترق غيظاً من تلك الفتاة التي كانت بصحبة عز الدين ، فحاولت أن تعرف عنها أي شيء ، لذا أرسلت صديقها حازم لكي يستقصي معلومات عنها و... 

-دارين بلهفة : ها عرفتلي مين اللي كانت مع عز دي ؟؟؟
-حازم : اه ، اسمها جانا 



تذكرت دارين ذاك الاسم الذي حفر في ذاكرتها حينما لفظه عز من قبل ، وبدأت في ....

-دارين بغيظ: What ؟بقى هي دي جانا اللي غلطت ونادتني باسمها يا عز 
-حازم متسائلاً : وانتي لما عرفتي اسمها هتستفادي ايه
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
استغلت دارين انصياع حازم لأومرها وتلبيته لما ترغب أولاً بأول فانحنت عليه قليلاً بجسدها ، وأمسكت بخصلة من شعرها وعبثت بها بأصابعها ، و...

-دارين بصوت ناعم مليء بالدلال : بص يا حزوووما ، انا عاوزة منك favor ،عاوزاك تعرفلي كل حاجة عن اللي اسمها جانا دي في اسرع وقت
-حازم وهو ينظر إليها نظرات بها رغبة وشوق : والمقابل؟
-دارين وقد اعتدلت في جلستها : اللي انت عاوزه ؟
-حازم بخبث: عاوزك انتي دودي
-دارين بنبرة جادة : حااااازم ، الزم حدودك ، you're just a friend ، واظن دهواضح 
-حازم بعشم: بس انتي بالنسبالي أكتر من مجرد صديقة
-دارين محذرة : يووووه ، حازم ، مش معنى اني بطلب منك شيء يخص عز يبقى تأفور معايا !!!


وجد حازم أن الفرصة غير سانحة للاستمرار مع دارين في جذبها إليه ، وإلقاء شباكه نحوها ، لذا تراجع على الفور و...

-حازم بضيق: خلاص يا دودي ، نتكلم في المقابل بعدين
-دارين: ايوه كده !! المهم يكون عندي كل الـ info عنها في اقرب وقت
-حازم بثقة : اعتبريه حصل يا بيبي 

.............................

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،،

تجمع رجــــال العائلتين في لقاء صغير واتفقوا فيه على تفاصيل الخطبة ، تهللت أساريرهم جميعاً حينما وجدوا أن كل شيء ميسر ، ثم عاد حسين إلى المنزل ليبلغ زوجته بما حدث وهو في قمة سعادته أن الأمور سارت على ما يرام و... ،،،،
-حسين بنبرة ارتياح : الحمدلله يا سهير ، الولد متمسك بالبنت أوي رغم اللي عملته معاه!! ياااااه لو تشوفي اصراره عليها..
-سهير: الحمدلله ، ربنا كررررريم


خلع حسين الدمنهوري حذائه ، ثم اقتربت منه زوجته سهير وانحنت قليلاً لتأخذه وتضعه في مكانه .. بينما اكمل حسين كلامه وهو يرتدي ملابسه 

-حسين : فاضل بس نحدد احنا معاد للخطوبة ونبلغهم بيه ، وقبلها ينزلوا يجيبوا الشبكة 
-سهير وهي تنظر إليه : وماله يا حاج ، انا هشوف مع جانا المعاد اللي يناسبها وان شاء الله خير ، لوووووووولي ، عقبال دينا ياااااا رب
-حسين بفرحة : ههههههههههه ، يااااااه يا سهير ، متتخيليش انا ارتحت اد ايه الوقتي ، اللهم لك الحمد والشكر .. ربنا يتممهالها على خير
-سهير : يااااااااااااااااا رب أمين ...

Читать полностью…

قصص وروايات✏

غير حقيقية عنها 

-عز مكملاً : لأ والمصيبة يا عمي إن الآنسة جانا هي اللي .... أنا أسف مش عارف أقولهالك إزاي .... إنها ....
-حسين وهو ينظر إليها بحنق : قول يا عز عملت ايه ؟؟؟


أخرج عز الدين هاتفه المحمول من جيبه ، ثم بحث عن الصورة التي التقطها لجانا ، وأراها لعمها ، و...

-عز بصوت خافت : إنها يا عمي اللي بوظت الحفلة ، وأدي صورتها وصلتني ع الموبايل وهي بتحدف الآنسة حلا بالجاتوه ، وبتفسد عليها فرحتها 



ازدادت جانا دهشة ، وفغرت شفتيها من الصدمة ، حاولت أن تبرر لعمها ما حدث و... 

-جانا مقاطعة: يا أنكل ، ده مد ايـ.......... 



أشار حسين بيده لجانا لكي تكف عن الحديث وهو ينظر إليها بنظرات غاضبة و...

-حسين مقاطعاً اياها: شششششش ، كلامنا في البيت مش هنا .... !!!
-عز مكملاً : ده حتى الصورة نزلت على الفيس بوك يا عمي ، شوف ، شووووووف كده ، اهي ع الفيس 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-حسين مغتاظاً : وكمان نزلت ع الفيس ، يادي الفضايح !!!!
-جانا بصدمة: لا يا راااااااااااااااجل ، الله يخربيتك ؟ أنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-عز مدعياً البراءة : الله يسامحك يا آنسة جانا ، أنا بعتذر اني جيبتها لحضرتك بالطريقة دي، أقصد يعني شيلتها ، أصلها كانت رافضة تماماً تيجي ، وكمان .. احم ..تطاولت بالألفاظ عليا !!


اغتاظ حسين كثيراً من أفعال جانا، ورغم هذا حاول التحكم في أعصابه ، فأمسك بذراع جانا ، ودفعها بغل ناحية سيارته ، ثم فتح الباب الخلفي لها ، وأجلسها في المقعد الخلفي و...

-حسين ناظراً بنظرات محتقنة من الغيظ : بقى كده ياجانا ؟؟ اركبي العربية الوقتي كلامنا في البيت. 



صفع حسين باب السيارة بحدة خلف جانا ، فوضع عز الدين يده على كتف المهندس حسين محاولاً تهدئته و...

-عز : ارجوك يا عمي ، متعاقبش البنات ، عشان خاطري ، ده طيش بنات أهوج وغير مقصود ، لو ليا خاطر عندك اتفاهم معاهم بالذوق
-حسين: ربنا يسهل ، انا بعتذرلك يابني لو كانت جانا ضايقتك بشيء
- عز متصنعاً البراءة: لا يا عمي حضرتك متعتذرش ، المهم ان البنات كويسين ،الحمدلله ، الحمدلله.....

توجه حسين إلى المقعد الأمامي ، ركب حسين السيارة وجلس خلف المقود وهو في قمة حرجه مما فعلته فتاتيه في الحفل ...
وفي نفس الوقت غمز عز الدين لجانا بعينيه والتي كانت تنظر غليه بكل غيظ وهي تعض على شفتيها من الغضب .. ثم لوح لها بيده كتعبير عن انتصاره في هذه الجولة ..
ضغط المهندس حسين على دواسة البنزين ، ثم انطلق بالسيارة في اتجاه منزله ، بينما وضع عز يديه في جيبه وتابعهم بنظره وهو ينطلقون بالسيارة إلى أن ابتعدوا تماماً عن المكــــان

-عز بفخر : ولسه اللي جااااااي أحلـــــــــــــــــــــــى .. 

ثم أخذ يطلق صفيراً في الهواء كتعبير عن فرحته الشديدة وفوزه في تلك الجولة ....

Читать полностью…

قصص وروايات✏

نا 
-جانا وهي تقاومه : سيب ايدي بدل ما أصوت وألم عليك الناس

كات دارين تلاحظ ما يحدث و وجود حديث دائر بين عز الدين وأحد الفتيات ، فحاولت أن تتابع عن قرب ما يدور ، وتعرف اكثر عن تلك الفتاة التي جذبها عز الدين معه وابتعد بها عن الأخرين ......



سحب عز الدين جانا إلى جوار طاولة الطعام ، ثم ترك ذراعها بعنف بعد أن أرخى قبضته عنها ..

أمسكت جانا بمعصمها ، وظلت تفرك فيه محاولة تهدئة الآلم الذي تسببت فيه قبضة عز على معصمها ، ورغم تآلمها إلا أنها حاولت ان تبدو أمامه قوية قادرة على تحمل سخافاته معها ...
أخذ عز الدين نفساً عميقاً ثم بدأ بالحديث بنبرة شبه حادة و....

-عز وقد ترك ذراعها : الله يهدك يا شيخة ، انتي كل يوم بتخلي رغبتي في اني أدفنك مطرح ما انتي وافقة تزيد 
-جانا بقرف : لخص عاوز ايه؟؟؟
-عز بنبرة واثقة : ها هتحليها ودي ؟ ولا ...أدي ؟
-جانا بعدم فهم : قصدك ايه ؟
-عز بخفة: نلعب بالية
-جانا باستهزاء: لأ اعمل امبالية 

ونظر عز الدين إلى الطاولة الواقف بجوارها ، ثم مد يده ليمسك بصحن موضوع فيه قطعاً من الجاتوه .. 

وفجـــأة قام عز بالقاء صحن الجاتوه في وجه جانا ،،
-عز وهو يلقي به في وجهها : يبقى أعمل أمبالية ، خليها معجنة بقى ...!

تفاجئت جانا بما فعله عز الدين معها ، فقد استطاع أن يثير غضبها على حق ، ونجح في اشعال بركان الغضب بها .. 

لم تنطق جانا من هول الصدمة ، ولكنها أمسكت بصحن أخر ، وحاولت القائه في وجه عز ، ولكنه انحنى بكل مهارة وخفة ليصبح مصير الصحن وجه حلا ( صاحبة الحفل ) ....


شاهد ياسين ما فعله عز صديقه ، فأدرك على الفور أن نفير الحرب قد انطلق و...


-ياسين: مبدهاش بقى ، كرسي في الكلوووووب 

وبدأ التراشق بالصحون التي تحوي الجاتوه ، وتحول عيد الميلاد إلى ساحة حرب 



ركضت جانا خلف عز الدين في محاولة للامساك به والانتقام منه وقذفه بأحد الصحون .. ولكنه كان بارعاً في الافلات منها ...


-جانا وهي تركض خلف عز: ورحمة أبويا مهسيبك 
-عز وهو يضحك : هههههههههههههههه دوقي شوية من اللي بتعمليه فيا 

وبالفعل استطاع عز أن يفلت من اصابات جانا المباشرة والغير مباشرة وينجو ببدنه ، بينما نالت حلا نصيب الأسد من أطباق الجاتوه ... 

اغتاظت حلا مما آلت إليه الأمور في حفلتها المبهجة ، فقد تحول كل شيء إلى ركام 


-حلا بغيظ : OMG ، ايه اللي عملتوه ده ، بوظتولي البارتي بتاعي
-أحد الحضور وهو يقذفها بالجاتوه : دي أحلى بارتي اتعملت من سنين
-شخص أخر: نشنت ونشانك رشق ، مية مية يا معلم !



حاولت دينا أن تبحث عن جانا بين الحاضرين ، ولكنها كانت لا تبدو ظاهرة للعيان ، وفي نفس الوقت تحاول تفادي الصدمات والصحون الطائرة ... 


-دينا وهي تحاول العثور على جانا: ياااااي ، ايه ده ، انا قولت جانا مش هتعديها ع خير ، اووووبس

وفجأة تعثرت دينا في خطاها ، ثم سقطت فوق ياسين الذي كان جالساً القرفصاء خلف طاولة ما وهو ممسكاً بصحن في يده يتناول الجاتوه في هدوء ...
-دينا : آآآآه 





اعتدلت دينا في جلستها ، وحاولت أن تنهض عن مكانها ، ولكنها وجدت هذا الشخص غير مبالياً لها و... 

-دينا وهي تعتدل : hey you ، انت مش تخلي بالك؟
-ياسين وهو يتناول الجاتوه : سوري يا أنسة ، بس انتي اللي جاية عليا مش أنا ، اتفضلي معايا 




مد ياسين بالصحن الذي في يده في اتجاه دينا ، فتعجبت دينا أكثر مما يفعل و...

-دينا مندهشة : بدل ما تقولي ، انتي كويسة ، بتقولي أتفضلي كلي !!!
-ياسين: اعملك ايه يعني ، وع العموم يا ستي متزعليش ، انتي كويسة؟ طب اتفضلي معايا؟ كده تمام؟
-دينا وهي تبتسم : اه تمام 

في نفس الوقت تقريباً وصل حسين الدمنهوري إلى فيلا حلا المنياوي ، ووجد الفوضى العارمة تسود المكان ، اكتست ملامح وجهه بالدهشة ، بدأ يتأمل المكان من حوله ، ويحاول أن يبحث بعينيه عن ابنتيه و ...،،،
-حسين متعجباً : ياساتر يا رب ، ايه اللي بيحصل هنا؟


لمح عز الدين المهندس حسين وهو يجوب المكان بحثاً عن احد ما .. لذا نادى عليه و...

-عز وقد لمح حسين فنادى عليه : عمو حسين ، يا عمي ، أنا هناااااا 



استمع حسين لصوت شخص ما يناديه من الخلف ، فأدار رأسه ورأى عز الدين وهو يشير بيده إليه ويتوجه ناحيته ، فتوجه هو الأخرى إليه و...

-حسين متوجها لعز: ايه اللي بيحصل ده ، في ايه هنا ؟؟
-عز مدعياً البراءة: مش عارف يا عمي ، انا لسه واصل حالاً !!


نجح عز الدين في رسم قناع البراءة على وجهه ، ثم بدأ في مجاراة حسين و... 
-حسين وهو يضع يده على كتفه : طب معلش يا بني ، دور معايا ع البنات في وسط الهالومة دي 
-عز بخباثة في نفسه : انت جيت في جمل يا حاج 



لاحظ حسين شرود عز الدين بعد طلبه الأخير ، فقرر أن يحثه أكثر على معاونته و....

-حسين: ها يابني ، معلش انا بتقل عليك ، بس أنا معرفش حد تاني غيرك هنا ،اومال فين أهل البيت ده ؟؟؟


لمح عز الدين احد الصحون الطائرة وهي تقذف في اتجاههما ، فأسرع بوضع يده على ظهر المهندس حسين ، ثم جعله ين

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الثالثة عشر: 


اتفق كلاً من يوسف الكيلاني مع حسين الدمنهوري وهما جالسان في مكتب يوسف الكيلاني على أن تعطي جانا ردها النهائي حول موضوع الخطبة في نهاية الاسبوع ، وذلك حتى تتحسن صحتها ،،
-يوسف وهو يربت على كتفه : متقولش كده يا حسين دي جانا في غلاوة عز ابني
-حسين: ربنا يباركلك فيه يا جوو، والله انا هاكون مطمن لما عز يتجوز جانا ،هو هيخلي باله منها ويحطها في عينيه ، ده اللي عملوه معاها لحد الوقتي مخليني طايربيه !
-يوسف: ربنا يجمعهم على خير يا رب ، على معادنا ان شاء الله ، هنستنى موافقة العروسة يا سحس
-حسين: طبعا طبعا يا جوو، هي بس تفوق من اللي حصلها وهتسمع اخبار حلوة ان شاء الله
-يوسف : ياااا رب يا كريم 
....................

دلفت دينا إلى داخل غرفة جانا لكي تطمئن على أحوالها ، خاصة بعد أن علمت ما حدث لها ومرت به من والدتها ...
-دينا وهي تجلس إلى جوارها : ايه اخبارك الوقتي يا جوجو؟
-جانا باقتضاب : كويسة 
-دينا: مامي قالت انك اغمى عليك وعز انقذك
-جانا بعدم اكتراث: اها ...


ظلت جانا تعبث بهاتفها المحمول ، فحاولت دينا أن تثنيها عما تفعل وتعرف منها بالتفصيل كل ما دار في غيابها ، فدينا من عشاق التفاصيل ، خاصة ما يخص عز الدين ( فتى الأحلام ) ...

-دينا: يا بنتي سيبي اللي في ايدك ده واحكيلي كل اللي حصل بالتفصيل
-جانا وهي تلقي بهاتفها : يوووه يا دينا ، مش عاوزة احكي حاجة
-دينا: طب خلاص ، فكي كده وروقي ، ايه رأيك نغير جو؟
-جانا: no 
-دينا وهو تمسك بذراعها : لأ بليز يا جوجو ، يالا بقى متبقيش غلسة
-جانا وهي تزيح يدها : انا عاوزة أقعد لوحدي يا دينا 
-دينا وهي تعتدل في جلستها : لأ ماهو أنا مش هسيبك ، يا تخرجي معايا ، يا هزهقك
-جانا وهي تنظر إليها : طب هنروح فين؟
-دينا: عيد ميلاد حلا ، بيقولوا حتعمل party جامد فحت 
-جانا وهي تزم شفتيها : البت دي باردة وانا مش بطيقها أصلا
-دينا: انتي مالك بيها ، احنا هنروح نغير جو و have some fun .. ها وافقي بقى يا جوجو!!!


ظلت دينا تتوسل إلى جانا من أجل أن توافق على حضور حفل عيد ميلاد تلك الفتاة حلا .. كانت جانا معترضة في البداية ، ولكن بعد الالحاح والاصرار الشديدين منها ، رضخت جانا لطلبها و... 

-جانا بعد الحاح: اوك ، عشان خاطرك بس
-دينا وهي تحتضن جانا: حبي يا جوجووو .. لاف يووو كتيرررر

.....

في النادي،،،،،

جلس أصدقاء عز الدين على إحدى الطاولات يتناقشون حول ... 

-حازم: ها يا جماعة اتفقتوا على ايه ؟
-لوجي: I am in
-حازم : وانتي يا دارين؟
-دارين بعدم اهتمام: لسه مش عارفة
-حازم: مممم ، مش عارفة ولا مستنية تعرفي رد عز
-دارين: so what ؟

في نفس الوقت جاء ياسين بصحبة عز وهما يتحدثان سوياً ، فلمح كلاهما باقي الأصدقاء جالسين على بعد ، فقرروا أن ينضموا لهم و.. 

-ياسين مبتسماً وهو يسحب أحد المقاعد : بتتفقوا على مين كده ؟
-حازم: ههههههه لأ احنا بنظبط هنروح حفلة حلا ولا لأ
-ياسين وهو ينظر لعز : ايه رأيك يا عز؟
-عز وهو يجلس : ماليش مزاج


أمالت دارين بجسدها قليلاً ناحية عز الدين ، ثم استندت بكف يدها على كتف عز و...

-دارين بلهفة وبنبرة تحمل الدلال : ليه يا عز ، تعالى نغير المود اللي احنا فيه ، ونعمل حاجة جديدة ..
-عز بنرفزة وهو يزيح يدها : يووووه ، قولتلك ماليش مزاج ، حلي عن نافوخي يا جانا !!
-دارين بدهشة : جانا؟؟؟؟ مين جانا دي يا عز ؟؟؟؟


أصيب عز الدين بالتوتر والاضطراب حينما لفظ اسم جانا بدلاً من دارين ، لم يتوقع أن تشغل جانا تفكيره حتى وهو يحاول جاهداً ألا يتذكرها .. بينما ظلت دارين تنظر إليها بنظرات حادة ومحتقنة و... 

-عز بتوتر: آآآآ .. قصدي دارين 




-دارين في نفسها: هي الحكاية فيها جانا ، بقى كده يا عز!!!


حاولت دارين أن تتحامل على نفسها ، وأن تخفي تلك النظرات الحانقة التي ارتسمت على وجهها ، ثم ارتدت قناع الدلال ورسمت ابتسامة عريضة على شفتيها ،و..

-دارين بدلال وصوت ناعم : اهدى يا زيزووو ، انا بس شيفاك مضايق وعاوزاك تغير جو .. هاقولت ايه
-ياسين مشجعاً: يالا يا عم الزوز ، فكك بقى ، وتعالى نشهيص شوية
-حازم: الشلة كلها رايحة مش ناقص إلا انت
-دارين بدلال أكثر ، وهي تستند على ذراعه : بليز عز ، بلييييييز
-ياسين مبتسماً : خلاص احنا هنيجي معاكو ، دايس يا برنس، ولا هتكسف صاحبك الانتيخ ياعز هههههههههههه
-عز مستسلما: ماشي هدوس معاكو في الليلة دي


تنفست دارين الصعداء بعد موافقة عز الدين ، فهي سوف تستغل تلك الحفلة لتتقرب اكثر منه ....


...............

في منزل حسين الدمنهوري ،،،، 


استعدت الفتاتين للذهاب للحفلة .. ارتدت دينا فستانها الارجواني وتأنقت فبدت كأميرة صغيرة ، بينما ارتدت جانا فستاناً أزرق اللون فبدت فيه رائعة الجمال 


-سهير وهي تودع الفتاتين: بسم الله ما شاء الله زي القمر يا بنات ، الله يحميكو ويكفيكو شر العين ...
-دينا مبتسمة : ثانكس مامي
-جانا: ثانكس أنطي
-حسين متعجباً

Читать полностью…

قصص وروايات✏

البت سنية كل ده بتعمل ايه و.........

تابع عز الدين سهير بنظره وهي تركض للخارج ، ثم مد يده داخل جيبه الصغير ، وهنا أخرج عز الدين من جيبه زجاجة صغيرة موضوع بها مادة النشادر ، ثم مد يده ناحية وجه جانا ، ووضعها بالقرب من أنفها ، وبدأت بالفعل جانا تسترد وعيها ،،،
-جانا بآلم محاولة فتح عينيها : آاااااااااااه ، ايه اللي حصل ؟
-عز بثقة وهو يبتسم : منورة أوضتك يا عسل ، بس ايه البيجامات البناتي دي ، مش استايل الواد بلية بتاعك يعني؟


حملقت جانا بعينيها ناحية ذاك الصوت الذي تسمعه ، لم تصدق في البداية أن الموجود أمامها هو عز ، رمشت عدة مرات حتى تتأكد أنها لا تحلم ، ثم ادركت بالفعل أن عز الدين موجود أمامها و... 

-جانا محاولة أن تستوعب : انت ؟؟ اييه اللي جابك هنا ؟؟ وبتعمل ايه في اوضتى


أمــال عز الدين بجسده قليلاً ناحية جانا محاولاً إخافتها وإصابتها بالتوتر .. نظر في عينيها مباشرة و... 

-عز مقترباً منها: بوريكي نفسي ، بعرفك اني راجل ، وراجل أوي كمـــان ، هاااا يا حلوة ؟


اضطربت جانا من اقتراب عز الدين منها ، ومن عباراته الأخيرة ، فحاولت أن تبتبع ريقها وتستجمع القليل من شجاعتها و... 


-جانا: ازاي يسمحولك أهلي انك تقعد بالمنظر ده وعلى سريري كمان؟
-عز باستهزاء وتهكم : ماهو ده الشغل العالي يا شاطرة ، ولا فاكرة نفسك الوحيدة اللي بتعرفي تخططي وترسمي ، ده انتي أخرج تنيمي فردة كاوتش ، ده ان عرفتي أصلاً !
-جانا مستفهمة: انت عملت ايه بالظبط ؟؟؟؟؟؟؟ 
-عز ببرود : ولا حاجة ، يدوب بس خليتك تطفحي الجاتوه اللي جبته بعد ماحطيتلك فيه مخدر مش سم هاري هااااه فاكرة ، والباقي بقى كان سهل!! 
-جانا بقلق: جاتوه؟؟ اللي أنطي سهـ......
-عز مقاطعاً : الله ينورك عليكي يا شابة ، هو ده 



حاولت جانا أن تبحث بعينيها عن أي أحد من العائلة ، تريد أن تستنجد بكائن من كان ، ولكن لا جدوى ، الغرفة خالية إلا من كلاهما ... 

-جانا محاولة ان تبحث بعينها عن أي فرد من عائلتها: اومال فين الـ .... فين انطى و..و... أنكل حسين؟


تمدد عز الدين على الفراش بجوار جانا ، ثم وضع كلا يديه خلف رقبته ، واستند بظهره للخلف على الفراش ، ونظر إلى جانا بأعين كلها ثقة وتحدي و....

-عز واضعاً ذراعيه خلف رأسه وسانداً ظهره على الفراش : موجودين أطمني ،وهما بنفسهم اللي قالولي اقعد هنا ، لأ ومعاكي .. واهوو كله على عينك يا تاجر ههههههههههههههههه 



أمـــال عز الدين بجسده قليلاً ناحية جانا واقترب من أذنيها ، بينما حاولت هي ان تبتعد عنه وتتغلب في نفس الوقت على مشاعر التوتر والقلق التي اجتاحتها

- عز بصوت هامس : أصل انا أحب الشغل بتاعي يكون على نور هااا ،وعلى مياه بيضا !!!
-جانا بتوتر : امشي اطلع بره
-عز غامزاً : تؤ ، انا مبسوط هنا ......
ثم اخذ يقترب منها قليلاً محاولاً أن يرعبها ، كان عز الدين ينظر إليها بدون أن يرمش ، كانت جانا تخشى نظراته ، لذا لكي تنهي جانا تلك المهزلة سريعاً ، بادرتهبصفعة قوية على وجنته (( للمرة الثانية)) ثم صرخت ..
-جانا بحدة : برررررره


وهنا استشاط عز غضباً ووقف على قدميه بعد أن نهض من على الفراش ، وكور قبضتي يده ، كان ينظر بغل وحقد إلى جانا ، فهو كان يريد الانتقام منها ورد الصاع صاعين لها ، لأنها قد تجاوزت بما فعلت كل الخطوط الحمراء معه ... 

سحبت جانا غطاء الفراش لتغطي جسدها بالكامل وتحتمي به ، ثم ضمت قدميها إلى صدرها في محاولة ان تحمي نفسها من تهوره ، كان على وشك الفتك بها ، اقترب رويداً رويداً منها وعلى وجهه علامات الغضب .. فالدماء قد احتقنت بالفعل في وجهه ، ارتعدت جانا من نظراته المخيفة لها ، ولكن قاطعهما دخول كل من سهير وحسين ..
أسرع حسين ناحية جانا ثم احتضنها و... 

-حسين وهو يحضن جانا : جانا بنتي حبيبتي ، ايه اللي حصلك؟
-جانا وهي تنظر لعز بخوف: آآآآ.................
-سهير بسعادة : الحمدلله انك فوقتي ، اللهم لك الحمد والشكر ، انت عملت ايه يا عزعشان تفوقها؟؟
-حسين وهو ينظر لعز : لتاني مرة تنقذ جانا يا بني ، انا مش عارف اشكرك ازاي!!
-عز محاولاً ان يسيطر على غضبه: مافيش حاجة يا عمي


حاول المهندس حسين أن يفهم ما الذي حدث ، لذا وجه حديثه إلى زوجته السيدة سهير و...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-حسين محدثاً سهير: ايه اللي حصل يا سهير؟؟؟؟؟؟
-سهير وهي تشير بكلتا يديها : مش عارفة يا حاج ، أنا سبت جانا في المطبخ وجيت اعد مع عز فجأة سمعنا صوت خبط ورزع ، والبت سنية جت تجري تقولي ألحق جانا ، وكتر خير عز جه ساعدني وانقذها وماسبنيش لحظة 
-حسين : شكراً يا بني ، والله ما عارف اودي جمايلك فين
-عز باقتضاب: متقولش جمايل يا عمي ، احنا عيلة ، ولا إيه يا آنسة جانا؟؟؟؟
-حسين بصوت دافيء : طبعاااااااا يا عز يا بني ، لازم يا جانا تشكري عز ع اللي عمله معاكي
-جانا بقلق وصوت يكاد يُسمع : آآآ... شكرا
-حسين: اتفضل يا عز يا بني ع الصالون ، وانا جايلك حالاً

دلفت الخادمة

Читать полностью…

قصص وروايات✏

بخ على عجالة لتطلب حسين الدمنهوري على هاتفه الخاص ... 
-سهير هاتفياً : ايوه ياحاج حسين، موبايلك مشغول من فترة ، وانا بطلبك من بدري 
-حسين هاتفياً : معلش يا سهير ، شغل وكان متعطل ومكالمات مع العملاء ، خير؟
-سهير: عز موجود عندنا في البيت ، وبيقول انك كنت مديه معاد واتأخرت عليهو....
-حسين مقاطعاً : ايوه يا سهير ، عارف عارف ، ماهو كلمني فعلا من بدري ،وانا جاي في السكة ، متخليهوش يمشي .. أنا جاي اهوووو
-سهير: حاضر يا حاج ، ده كان مصمم أصلا ميدخلش وانت مش موجود.
-حسين: ابن أصول والله ، خليه أعد عندك مينزلش ، انا قربت أهوو من البيت
-سهير: حاضر ، تجي بالسلامة
-حسين منهياً المكالمة: ان شاء الله ، مع السلامة
-سهير: مع السلامة 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وفي تلك الأثناء ، كانت جانا تتناول لقيمات صغيرة من قطعة الجاتوه ، وهي ممسكة بملعقة صغيرة تقلب بها اللبن ...
وخلال متابعة جانا لغلي اللبن ، بدأت تشعر أن الرؤية لديها غير واضحة ، ومهتزة ، وأن رأسها ثقيل نوعاً ما ...
تركت جانا الملعقة الخشبية ، ثم أمسكت بأطراف أصابعها رأسها الصغير ، وحاولت أن تفرك فيها قليلاً لكي تخف حدة الثقل ، ولكن دون جدوى .. هي حاولت جاهدة ان تتماسك ولكن .....


وفي نفس الوقت توجهت سهير للجلوس مع عز في الصالون ، وبدأت تتجاذب معه أطراف الحديث مرة أخرى و....
-سهير: نورتنا يا بني ، عمك حسين جاي في السكة ، هو لسه قافل معايا حالاً 
-عز: شكراً يا طنط ، يوصل بالسلامة ان شاء الله

وفجأة سُمع صوت ارتطام قوي قادماً من المطبخ، وأعقبه تحطم بعض الصحون 

ثم تلاه صراخاً حاداً من سنية و...
-سنية بصريخ : الحقيني يا سهير هاااااااااااااااااانم .... !!!!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

من الطالبية ، مش زي ما عمك بيقول بنت المفروض جاية طازة من بلاد الفرنجة هههههههههههههههههه
-جانا بنبرة ساخرة : ها ها ها ، دمك يلطش يا ظريف
-عز بحدة : يا بت اتهدي واحترمي نفسك ، أنا بحذرك ، بدل ما تشوفي مني الوشالتاني !!
-جانا بصوت حاد : أنا أصلاً غلطانة إني عبرتك ، ورديت ع واحد متخلف زيك ، أنت مش راجل وبؤ ع الفاضي
-عز بعصبية : نــــــــــــعم!! ، سمعيني قولتي ايه؟؟؟
-جانا بشجاعة: قولت انك متخلف ومش راجل وبؤ ع الفاضي ... أعيد كمـــان؟
-عز بغضب : متستفزنيش يا بنت الـ........ ،، أنا راجل غصب عنك وعن اللي جابوكي ،اقسم بالله في لحظة هتلاقيني قدامك طابق في زومارة رقبتك !!!
-جانا بضحكة : هههههههههه بؤ ... انت بؤ ...
-عز بغيظ وحنق شديدين: استغفر الله العظيم يا رب ، انتي مش هترتاحي إلا أما ارتكب فيكي جناية
-جانا بتحدي : مش انت حرقــــاك أوي كلمة مش راجل ، طب لو راجل بجد بقى نفذ اللي قولت عليه الوقتي 
-عز بعدم فهم : يعني اقتلك عشان تصدقي؟
-جانا بثقة : لأ ، لو كنت راجل زي ما بتقول والجلالة وخداك اوي يبقى تعالى الوقتي حالاً في اوضتي وفي وجود أهلي كلهم ووريني نفسك ياااااا .. يااااا راجل ههههههههههه
-عز وقد قبل بالتحدي: ماشي هوريكي !!!!
ثم انهى عز المكالمة معها دون أن ينتظر أن تكمل هي الحوار ... 

كانت جانا على يقين تام ان عز الدين ه لن يستطيع تنفيذ تهديده هذا لعدة أسباب ( أولا : منزل عمها خط أحمر فمهما كانت شخصيته الطيبة والمتسامحة ، إلا إنه يرفض تماماً أن يتعرض أي أحد لعائلته بالسوء ، أو يتخطى حرمـــات منزله وينتهكها جهاراً دون أن يمر هذا مرور الكرام .. وثانياَ: أنه غير متواجد حالياً بالمنزل ومشغول في عمله ولن يعود قبل المساء ، وثالثاً: ان عمتها سهير لن تسمح بدخول عز الدين إلى المنزل في غياب رب المنزل فما بالك بالدخول إلى غرفتها الخاصة دون وجود أي رابط رسمي أو شرعي ) 
لذا ارتسمت ابتسامة عريضة على شفتيها ، وجلست على الفراش ممدة وعاقدة كلتا يديها خلف رقبتها واستندت على الفراش 

إذن المهمة مستحيلة أمام عز الدين ليثبت لجانا أنه قادر على أن ينفذ مايقول 

لذلك أراحت جانا ظهرها على الفراش ، وهي متأكدة من فشل عز الكيلاني ... ثم أغمضت عينيها وهي تبتسم ابتسامة النصر .. 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
في سيارة عز الدين ،،،
كان حال عز الدين لا يوصف ، فهو في قمة غضبه ، ولكن لم يمنعه هذا عن التفكير في الفوز بذلك التحدي مهما كلفه الأمر .. 
لذا طلب عز الدين صديقه المقرب ياسين ليبلغه بـ ....
-عز هاتفياً بلهجة آمــرة : الوو ، ايوه يا ياسين ....... ، اسمعني يا زفت 
-ياسين: أيوه .. ايش تبغـ.....
-عز مقاطعاً بلهجة حادة : متقاطعنيش ، أناعاوزك تنفذ اللي هاقولك عليه بالنص
-ياسين: انا مش فاضي يا زيزو ، بص بالليل نتكلم
-عز بنرفزة: لأ انت تسيب أي حاجة وراك ، وتفضالي الوقتي اهوو، فاهمني!!
-ياسين وهو يمط شفتيه : مش هخلص من رزالتك يعني؟ خلاص قول عاوز ايه

بدأ عز الدين في سرد ما يريد فعله ، واعطاء التعليمات لصديقه ياسين لكي ينفذ و...
-عز موضحاً : شوف أنا عاوزك تروح الوقتي عند صيـ.......................، وبعدها تجيب لي ........ و بعدين تجيني انا موجود في عربيتي عند (( ....... )) ، متتأخرش ... معاك ربع ساعة تنجز ده كله فيه
-ياسين بتعجب: اييييه ربع ساعة ؟ وهتعوز الحاجات دي كلها ليه ؟؟ انت ناويعلى ايه بالظبط يا عز فطمني ؟؟؟
-عز آمراً إياه : انجزززز وتعلالي ، وانا هفهمك ، يالا اوام

ثم انهى المكالمة مع ياسين وهو يزفر في ضيق ... 
- عز في نفسه: هعرفك يا جانا انا مين !!!
.....


بعد مضي حوالي الساعة ، وصل ياسين إلى المكان المتواجد به عز الدين ، ثم لمح ياسين سيارة عز الدين ، فتوجه إليها ، والتقى ياسين بعز الدين داخل سيارته ،،،
-عز بحدة : ايه التأخير ده كله ؟؟؟؟؟
-ياسين وهو يلهث: تأخير ايه يا عم، ده انا دوخت ياخي عشان ألحق اخلصلك اللي انت عاوزه بسرعة
-عز وهو يمد يده : ماشي وريني الحاجة
-ياسين وهو يلتقط أنفاسه: عد الجمايل بقى يا برنس ، بس مقولتليش هتعمل بالحاجات دي ايه؟

أمسك عز الدين بالحقائب البلاستيكية ، ثم أخذ يتفحص محتواها بدقة ويتأكد من وجود كل شيء بالداخل ، نظر إليه ياسين بنظرات دهشة وتعجب و.....
-عز وهو يتفحص ما بداخل الأكياس: ملكش فيه ، الوقتي انا عاوزك تكلم حسين الدمنهوري
-ياسين وهو يهز رأسه : مين حسين الدمنهوري ده ؟
-عز بتهكم : عم اللي ما تتسمى 
-ياسين متعجباً : ليه ؟
-عز وهو يعقد حاجبيه : مش مهم تعرف ليه ، بس عاوزك تطلبه على موبايله ، وتشغله على أد ماتقدر ، تحكي معاه في أي هري ع الفاضي 
-ياسين باستغراب : طب ليه كل ده ؟
-عز: انت تعمل اللي اقولك عليه من غير ليه، اه ومتكلمهوش إلا لما أرن عليك ، ولو مردش خليك وراه واقرفه لحد ما يرد عليك، ها فهمت ؟
-ياسين: لأ مفهمتش؟ انت عاوزني اعمل كده ليه؟
-عز بحدة : هبقى أقولك بعدين ، ويالا انزل من العرب

Читать полностью…

قصص وروايات✏

خارج المكتب .. 
في نفس الوقت كان ياسين قد دلف إلى داخل مكتبه ، فلاحظ العصبية المفرطة التى أصابت عز الدين ، فحاول بطريقته أن يعرف السبب و...
-ياسين: ايه يا عز مالك؟ بتزعق كده ليه؟
-عز وهو يزفر في ضيق : سيبني في حالي السعادي يا ياسين ، أنا عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشي!!!
-ياسين محاولاً تهدئته : ماهو مينفعش تتعامل مع موظفينك بالشكل ده ، اهدى بس
-عز بنرفزة: يووووووووووووووه ، وهو ناقصك

جلس عز الدين على مقعده بعد أن جذبه بعصبية ، فتوجه ياسين إليه وحاول أن يجعله ينهض من عليه و...
-ياسين وقد توجه إليه : طب قوم تعالى نروح أي مكان بره تهدي أعصابك فيه
-عز وهو يزيح يده : مش قايم ، سيبني بقى أخلص اللي ورايا
-ياسين وهو يمد كلا ذراعيه : لأ مش هينفع تكمل كده ، قوم يا بني قوووووووم

وبالفعل استسلم عز الدين لإلحاح صديقه ياسين ، وانطلق الاثنين سوياً خارج الشركة ، ثم جلسا في أحد الكافيهات الفاخرة ..
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
وما إن إطمــأن ياسين على هدوء عز قليلاً ، حتى بدأ في الاستفسار منه عما حدث و...
-ياسين : ها يا عز ، هديت الوقتي؟
-عز بعصبية : لأ لسه

ظل عز الدين يهز قدميه بتوتر ، ويفرك في يديه بعصبية و...
-ياسين وهو ينظر إليه بتعجب : طب ممكن تحكيلي ع اللي مضايقك كده ومخليك تولع في اللي حواليك
-عز بقرف: مافيش
-ياسين: عليا يا عز، أقطع دراعي من هنا ، إن مكنش في حد مكدرك 
ظل عز صامتاً ولم يفصح عما يدور بداخله ، فهناك بركـــان غضب ثائر ، قنبلة موقوتة على وشك الانفجـــار بين لحظة واخرى ، فقطع تفكيره صوت ياسين و..
-ياسين وهو يشير بيده أمام وجهه : ايييييييييييييييه ، ياهووووووه ، ايه يا عم ، انت روحت فين؟؟؟؟
-عز: ياباااااي يا ياسين 
-ياسين: ماهو انا مش هسيبك إلا لما تقولي ع اللي خانقك ومعصبك بالشكل ده 

سرد عز الدين على صديقه ما حدث بينه وبين جانا من مصادمة أولية جديدة انتهت بصفعه صفعة قوية على وجهه
-ياسين ضاحكاً : ههههههههههههههههههههههههههه ، يعني كمان خدت بالقلم على وشك
-عز بغل ونظرات غضب : تصدق أنا غلطان أصلا اني بقولك على حاجة
-ياسين محاولاً السيطرة على نفسه : ههههههههههههههههههههه والله ماقصدي ، بس البت دي نفختك اوي
-عز بعصبية : ااااخ ياما نفسي أردلها بدل القلم عشرة ، بس بنت الايه محظوظة ، خدتني على خوانة
-ياسين مازحاً : تعيش وتاخد غيرها
-عز وهو يضرب ياسين في كتفه : أنا فوتهالها بمزاجي ، فلم نفسك بقى 
-ياسين: طيب ناوي على ايه معاها؟
-عز بمكر ونظرات مليئة بالتوعد : ده انا ناوي على كل خير 
-ياسين : مش مطمنلك
-عز وقد نهض من مكانه : اللعب بقى ع المكشوف ، وانا مش هسيب حقي ، يالا يا ياسين

وضع عز الدين يده في جيب بنطاله ، ثم أخرج منه بعض النقود ووضعها على الطاولة ، بينما ارتشف ياسين القطرات الأخيرة من مشروبه قبل أن ينهض هو الأخر عن الطاولة .. 

ثم ترك الاثنين الكافيه ، وانطلقا خارجه ، ظل عز الدين يفكر طوال الطريق في وضع خطة الانتقام من جانا وإذلالها ...
#يتبع

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة التاسعة عشر: 

في صباح اليوم التالي ، وتحديداً في منزل حسين الدمنهوري،،

استيقظت جانا منذ الصباح الباكر وارتدت بنطالها الجينز ذو اللون الأزرق الفاتح ومن فوقه كنزتها 

ذات اللون النبيذي ، أسدلت شعرها خلف ظهرها ، ثم وضعت حقيبتها الصغيرة على كتفها .. 

رأتها سهير وهي متأنقة على غير العادة فتبسمت لها ثم ...

-سهير مبتسة : صباح الخير يا عروستنا.
-جانا: صباح النور أنطي
-سهير: ايه لابسة كده ورايحة على فين؟ 
-جانا: هعدي على عز في شغله ، ناوية اعمله surprise 
-سهير: طيب يا جوجو ، متنسيش تأكدي عليه يجي يتغدى معانا النهاردة 
-جانا وقد لمعت في عقلها فكرة شيطانية اخرى: غدى ...... ممم ، شوور أنطي! 
-سهير متسائلة : هتاخدي دينا معاكي ؟
-جانا: ييس أنطي ، انتي عارفة مش هعرف أروح لوحدي وحابها تكون معايا
-سهير: طيب قولتي لعمك؟
-جانا بخبث : طبعاً ، ده هو اللي قالي اعمل كده
-سهير: خلي بالك ع نفسك ومتتأخروش ، ساعتين زمن بالكتير وتكونوا هنا 
-جانا: اوك 

أدارت جانا وجهها في تجاه غرفة دينا ، ثم صاحت بصوت عالي عليها و..
-جانا بنبرة عالية : دينااااااااااااا ، يالا بقى 
-دينا وهي تخرج من حجرتها : خلاص I'm ready 
-جانا: Ok, let's go
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
استقلت كلاً من جانا ودينا سيارة الأجرة ، طلبت جانا أن تذهب إلى محل الزهور أولاً لتنتقي باقة من الورد لتهديها لعز الدين ، فاندهشت دينا من تصرف جانا الغريب ، وخاصة أنها لا تطيقه فكيف 

تهاديه هكذا بكل بساطة .. اشترت جانا باقة من الورود البيضاء ، وطلبت من البائع أن يتم وضع 

كارت صغير بداخلها و...

-دينا متعجبة: واو ، فلاورز من أولها 
-جانا: اصبري على رزقك
-دينا: يجنن ، انا بحب جو الرومانسية ده
-جانا بتهكم : هع هع ، دي مش أي رومانسية ، اصبري وهتشوفي ..

تأكدت جانا أن الباقة التي ترغب في اهدائها لعز الدين جاهزة ، ولم تغفل عن وضع لمستها ( 

المجنونة ) .. 

ثم واصلت الفتاتين طريقهما إلى أحد المحلات الخاصة بالأزياء التنكرية حيث اشترت جانا ( زي 

الساحرة الشريرة العجوزة التي خدعت سنووايت في قصة بيضاء الثلج والأقزام السبعة الشهيرة ) 

ثم قامت بتبديل ملابسها ، و بارتدائه ولم تنسْ وضع مساحيق التجميل الخاصة بالشخصية المرعبة 

، بالاضافة إلى الاكسسوارات المرتبطة بها ...
-دينا بنظرات مندهشة : تحفففففة الـ costume ده ، بس هو الهالوين امتى ؟
-جانا بنبرة هادئة وهي تعدل هندامها : ده مش عشان الهالوين ؟ ده اللي هقابل البأف بيه !!
-دينا فاغرة شفتيها : انتي بتهزري صح؟؟؟؟؟
-جانا: أنا بتكلم جد
-دينا: يخرب عقلك ، يعني انتي هتقابيله وسط الموظفين بتوعه بالشكل ده؟
-جانا وهي توميء بالايجاب : of course
-دينا بقلق : بس كده منظره قصادهم ايه ؟
-جانا بتحدي : وهو ده المطلوب .. أهزأه قدام موظفينه
-دينا بخوف : جانا ، بليز متورطنيش معاكي !
-جانا: متخافيش ، ويالا بينا 

دلفت الفتاتين خارج محل الأزياء التنكرية ، كان كل من يلمح جانا بزيها المخيف ينظر إليها بنظرات 

متعجبة او نظرات اشمئزاز والبعض بنظرات استغراب .. شعرت دينا بالاحراج وهي تسير إلى 

جوارها ، ولكن ليس بيدها حيلة .. فهي ابنة عمها ، وهي سوف تساندها مهما تكلف الأمــر ... 

بعد هذا أوقفت دينا أحد سيارات الأجرة ، ثم استقلت كلتاهما السيارة ، وطلبت جانا من السائق أن 

يتوجه بهما نحو مقر شركة الكيلاني ...
بين حين وأخر كان السائق ينظر ة عبر المرآة للفتاتين ، كانت نظرات الحيرة والدهشة تسيطر على 

ملامحه ، فهو بكل بساطة متعجب من هيئة جانا ، فشكلها مخيف ومقزز ...

وأخيرا أوصلهما السائق إلى مقر شركة عز الدين يوسف الكيلاني .. 
دلفت الفتاتين إلى بهو الشركة ، وتفاجئت كلتاهما بمدى فخامتها ، ومعمارها الرائع و...
-دينا بنظرات انبهار : وااااو ، شوفتي شركة عزعاملة ازاي؟
-جانا وهي تزم شفتيها : مش بطالة
-دينا وهي تلكزها : ايه اللي مش بطالة ، دي تجنن ، كبيررررة اوي ، انا مكونتش متخيلة انها 

بالحجم ده
-جانا على مضض : عادي يعني ..

توجهت الفتاتين نحو الاستقبال ، كانت أعين المتواجدين بالشركة تراقب الفتاتين ، وتحديداً جانا 

باستغراب ، فقد كل من يراهما يبدي فزعه من هيئة جانا ..

ولكن قبل أن يدلفا أكثر إلى الداخل أوقفهما حارس الأمن و...
-حارس الأمن وهو يضع يده امامهما ليسد عليهما الطريق : على فين يا فندم؟
-دينا بصوت خافت : عاوزين نقابل عز
-حارس الأمن: عز مين ؟
-دينا: عز الدين الكيلاني صاحب الشركة
-حارس الأمن : في ميعاد سابق؟
-دينا وهي توميء بالنفي : لأ مافيش ، بلغه ان الآنسة دينا ، والآنسة جانا خطيبتوا موجودين 

وعاوزين يقابلوه
-حارس الأمن: لحظة يا فندم ، هبلغ السكرتارية يبلغوه

وبالفعل أبلغ حارس الأمن السكرتارية ، وسمحوا لجانا ودينا بالدخول .... 

ظل بصر حارس الأمن معلقاً بجانا ، فقد ارتسم على وجهه مظاهر الاندهاش ودار في ذهنه الكثير 

من

Читать полностью…

قصص وروايات✏

على اشعال فتيل الحرب بينهما ، ولن يدخر أحدهما ما في وسعه للفوز بالرهـــان ..
وبالفعل تم عقد القران ، وسط دهشات الجميع وصدمة الحاضرين ...

وكانت الأكثر صدمة بين الحاضرين هي دارين ، هي لم تتخيل أنها سترى بأعينها حبيبها وفتى 

أحلامها يتزوج أمامها ، وهي تقف صامتة بدون أن تفعل شيء ... 

-حازم بتعجب : مش كانت خطوبة ، هي قلبت بجواز
-ياسين غامزاً : عشان تعرفوا مخ عز باشا لما يتكتك التكاتييك
-دارين بغل: انا كنت حاسة ان في حاجة بيدبرلها عز ، بس ماكنتش اعرف انهاهتوصل لكده ، وانا 

مش هخليه يتهنى مع الـ local دي
-ياسين مبتسماً وهو يضع كلتا يديه في جيب بنطاله : بس ايه رأيكو ف دماغه ، شيطان!!
-دارين بنظرات حنق : وانت يا سينو بتشترك معاه ومتقوليش؟

أخرج باسين كلتا يديه من جيب بنطاله ، ثم نظر إلى دارين ، ورفع كفه في وجهها محذراً إياها و...
-ياسين بنرة جدية : عندك يا دارين ، انا عبد المأمور ، ولو كان عز شم خبر إني سربت أي حاجة 

من اللي مخططله كان طير رقبتي ، وبصراحة انا مش مستغني عن عمري ، اصله متهور و... و 

يعملها
-دارين بتوعد : وانا هدمرها 

عاهدت دارين نفسها ألا تجعل هذا الأمر يمر مرور الكرام ، فلن يهدئ لها بال حتى تعكر صفو كل 

شيء يخص تلك الفتاة التي وصفتها باللئيمة ودون المستوى... 

.......

وقفت سهير هي الأخرى غير مصدقة لما حدث .. لم تتخيل أن زوجها يشارك في مثل ذلك الأمر و... 

-سهير بنبرة عتاب : بقى يا حاج حسين تبقى عارف ان عز هيكتب كتابه ع جانا ومتقوليش ؟ كده 

برضوه يا حاج ؟ اهون عليك تخبي عليا ؟ اومال لو مكونتش مراتك؟
-حسين مبتسماً وبصوت حاني : معلش يا سوسو ، هو كان محلفني مقولش ، عاوزها مفاجأة للكل 

يا ستي
-سهير وهي تلكزه في كتفه : لأ اوعى كده ،انا زعلانة منك
-حسين مقترباً منها : وانا ميخلصنيش زعلك ...

أمسك حسين زوجته السيدة سهير من رأسها ثم رفع شفتيه وقبلها من جبينها ، فتهللت أساريرها ، 

وابتسمت ابتسامة رضا عما فعل .. 


...................

على الجانب الأخر كانت السيدة عايدة تتحدث مع زوجها يوسف و... 
-يوسف مبتسماً : ايه رأيك يا ديلة في المفاجأة دي
-عايدة باستغراب : يعني انت مشترك في اللي ابنك عمله؟
-يوسف وهو يعقد حاجبيه : الله ؟ مش انتي كنتي مستعجلة عشان يتجوز وتفرحي بيه ؟
-عايدة وهي توميء بالايجاب : أه ، بس مش بالطريقة دي
-يوسف: يا ديلة ، ده كتب كتاب ، لسه الدخلة بعدين ، وهيتعمل فيها أحلى حاجة، اطمني يا حبيبتي
-عايدة بقلق : لأ مش مطمنة الصراحة ، انا مشوفتش في حياتي عروسة تلبس كده ، ولا جوازة 

بتحصل بالشكل ده 
-يوسف ضاحكاً : هههههههههههههههههه ماهي دي اللي تنفع لعز ابننا


....................

جاءت سهير بعد ذلك وهي حاملة لـ صينية الشربات لكلا العروسين حيث جلسا الاثنين بمفردهما 

وعلى مقربة من باقي الحضور ليحظوا ببعض الخصوصية 

-سهير: اتفضلوا يا عرايس ، اشربوا شربات ليلتكم
-عز: شكراً يا طنط 
-جانا: ميرسي يا أنطي

في نفس الوقت قام الخدم بتوزيع الشربات على المدعوين ...


مدت جانا يدها لتأخذ كأس الشربات الموضوع على الطاولة الصغيرة أمامها ، ثم أخذته وهي تنظر 

إلى عز بأعين متوعدة ، أوهمت جانا عز الدين بأنها تقرب الكأس من شفتيها لترتشف منه ، ولكنها 

فاجئت عز الدين برفعها للكأس فوق رأسه وإلقائه عليه ليغرقه .. صدم عز الدين مما فعل و.... ،
-جانا وهي تلقي بالشربات : اطفح بقى 
-عز وهو مذهول: ايه اللي عملتيه ده ؟

ابتعدت جانا قليلاً عن عز الدين ، ثم نظرت إليه بنظرات تحدي و...
-جانا وهي تبتعد عنه : بروق عليك يا عريس الغفلة 

لمحت سهير ما فعلته جانا ، فأسرعت في اتجاههما وأحضرت في يدها بعض المناشف الورقية و...
-سهير وهي تمسك بالمناشف الورقية: ايه هزارك البايخ ده يا جانا
-عز والغيظ يكاد يقتله : سيبيها يا طنط ، هنتحاسب بعدين 

مد عز الدين يده لكي يأخذ المناشف الورقية من سهير لكي يجفف نفسه ، كان ينظر إلى جانا بأعين مليئة بالحقد والغل ، لقد عقد العزم في نفسه على تلقينها درساً لن تنســــاه ... 


رأت دارين هي الأخرى ما حدث ، فاغتاظت أكثر ، ثم جاءت دارين مسرعة من الخارج واخذت تمسح 

الشربات عن عز بمنشفتها الورقية ولم تنسى أن تتدلل أكثر على عز الدين ، وتلتصق به بطريقة 

مثيرة .. ثم ووجهت حديثها لجانا
-دارين بنظرات مشمئزة : انتي اتجنني ، في واحدة تعمل كده مع عز باشا ؟؟ انتي مش عارفة 

هومين يا local انتي ؟
-جانا بتهكم وهي تلوي شفتيها : مين الاخت؟
-دارين وهي تمط شفتيها : ياااي ، انا مش عارفة انت اتلميت عليها ازاي دي يا عز؟

لاحظ عز الدين أن دارين تثير حنق جانا بما تفعله ، وخاصة انها فتاة متفجرة الأنوثة ، وتثير غيرة الكثيرات .. لذا قرر أن يستغل هذا لصالحه أكثر ، فانحنى بجسده ناحية دارين ، ثم خفض رأسه قليلاً 

وأمسك بيد دارين الموضوعة على رأسه و..
-عز محاولة اغاظة جانا: بصي كده يا دارين ، شعري لسه مبلول؟
-دارين بدلع: اوووه يابيبي ، متزعلش ،

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ده
-عايدة: بس احنا مش هنخلص من كلام الناس ؟؟
-يوسف: كده كده الناس هتكلم و.......

.......

كما لم يسلم الأمر من تعليقات أصدقاء عز الدين وخصوصاً ....

-دارين بأعين مصدومة محملقة في جانا : OMG ، ايه ده ؟
-حازم وهو يفحص جانا : هاااه؟
-لوجي بقرف : ياااي ، دي العروسة؟
-ياسمين على مضض : يعع!!
-دارين باقتضاب : سوفاج اوي ، شبه البلطجية 
-حازم ساخراً : هههههههههههه دي مجنونة رسمي 

.....

في غرفة الصالون ،،، 
انحنى عز الدين بجسده قليلاً ناحية جانا ، فقد كان يتأملها بنظرات فاحصة متفحصة ، لم يتصور ان 
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
جانا يمكن أن تفعل هذا في يوم تحلم به الكثير من الفتيات ، لكنها مختلفة عن أي فتاة قد قابلها من 

قبل ، ثم بدأ يتجاذب أطراف الحديث معها و...

-عز بدهشة: الصراحة انتي كل مرة بتفاجئيني !
-جانا بقرف: إياك البعيد يحس ..!
-عز بغرور: لأ مابحسش!

اغتاظت جانا من ردعز الدين عليها ، فقررت أن تثير حنقه أكثر و...
-جانا بضيق : أصلك بارد
-عز وهو يبتسم ابتسامة مصطنعة : مش أبرد منك
-جانا بهمس: جك حش وسطك.
-عزوهو ينظر في عينيها مباشرة : بتقولي ايه؟؟؟ سمعيني؟

اضطربت جانا من نظرات عز الدين الجريئة لها ، فنهرته عما يفعل ، ونظرت إليه نظرات تحمل 

الاستعلاء ، وبكل جدية تحدثت بـ ....
-جانا وهي تنظر له نظرات مشمئزة : بص قدامك
-عز بتريقة : ليه هو انا سايق الكنبة وانا معرفش ؟ يمكن خايفة لأخبط في الكونسور!!!

زفرت جانا في ضيق ، وخاصة أن عز الدين يتعمد استخدام اسلوب التعامل البارد معها ، وسياسة 

النفس الطويل ، وهي لم تعد تتحمل البقاء بجواره لذا .....
-جانا بضيق : اللهم طولك يا روح ، يا مهون، صبرني ياااااا رب 
-عز بتهكم : المصيبة عمك بيقولي ده بنات السنتر شغالين صنفرة ومحارة في وشك من يومين 

اغتاظت جانا من عبارة عز الدين الأخيرة ، فاحتقنت الدماء في وجهها واكتسى وجهها بحمرة الغيظ 

و....
-جانا بنرفزة: لييييه ياخويا ؟ شايفني حيطة قدامك!!
-عز وهو يلوي شفتيه : هاقول ايه بس ، ايش تعمل الماشطة في الوش العكر !!!!!!!!
-جانا بحدة : طالما وشي عكر ، مالك لازقلي زي البرغوت 
-عز وهو يغمز لها : عشان امص دمك يا جميييييييييييييل !! ها ها ها .. بصي شوف المزز اللي 

اعدين ، اتعلمي منهم 
قام عز الدين بالاشارة والتلويح بيده لأصدقائه ومجموعة من الفتيات الذين حضروا ليشاركوه فرحته 

.. وقد تعمد عز الدين أن يدعو أكبر قدر من الفتيات إلى الحفل لكي يجعل جانا تغتاظ أكثر وتشعر 

بالغيرة وخاصة في وجود تلك الجميلات ... 

كانت الفتيات يبادلن عز الدين التحية ، ولم يتأخرن عن رمقه بنظرات الاعجاب والقبلات الطائرة ، 

مما جعل جانا تشعر بشيء في نفسها .. 
لقد نجح عز الدين في اثارة حنقها .. ورغم هذا حاولت جانا أن تبدو أكثر ثقة بنفسها ، فهي لن تجعل 

أمثالهن يدمرون مخططها ...

-جانا بكل ثقة: هه ، ولا يفرقوا معايا ببصلة
-عز وهو يشير إليها بعينيه : ياشيخة ، دول ملكات جمال ، كل واحدة من دول ، تحل من على حبل 

المشنقة ، بصي وملي عينيكي ، مش انتي بمنظرك ده ؟؟؟؟؟
-جانا بحدة: ماهو علبة الميك اب النضيفة ، تعمل من الخدامة مضيفة !!!

تعالت ضحكات عز الدين عقب عبارة جانا الأخيرة ، فهو لم يتمالك نفسه من خفة دمها الغير معهودة 

، وثقتها بنفسها الغير مبررة .. ولكن فضل أن يثير غيظها أكثر و.....
-عز بضحكات عالية : ههههههههههههههههههههههههه ، تصدقي صح ، طب ابقي هاتي الميك 

اب ده ، هينفعك اوي ههههههههههههههه
-جانا بغيظ: اووووووووووف !!!


ثم حضر ياسين إلى الحفل وبصحبته أحد الأشخاص ،،،
-ياسين وهو يلهث: معلش يا جماعة اتأخرت عليكوووو

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة السابعة عشر:

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،
حل المساء ، وبدأ الضيوف في التوافد على منزل حسين الدمنهوري ، حيث تحولت غرف المنزل إلى 

قاعة صغيرة مزدانة بالديكورات الرقيقة والبسيطة لحفل يتميز بالرقي والجمال ، وظلت الموسيقى 

الهادئة تسيطر على الأجواء ،،،،،،

-حسين وهو يصافح احد الأشخاص مبتسماً : اهلا وسهلا ، اتفضلوا ، شرفتونا
-أحد الضيوف وهو يبادله المصافحة : الف مبروك حسين باشا
-حسين: الله يبارك فيك ، اتفضل اتفضل
-سهير والابتسامة تعلو ثغرهــا : اهلا وسهلا يا هانم ، نورتي
-أحد الحاضرات: مبروك يا سهير هانم ، وعقبال دودي ان شاء الله 
-سهير وهي تشير بيدها : تسلميلي حبيبتي ، اتفضلي جوه ، خدي راحتك 

مال حسين قليلاً برأسه على زوجته ليهمس لها بـ ...

-حسين بصوت خافت : ها يا سهير ، اخبار عروستنا الحلوة ايه ؟؟
-سهير مبتسمة وبصوت منخفض: البنات اللي جوم من البيوتي سنتر عندها من بدري ، وقافلين 

عليهم الباب. 
-حسين متسائلاً : يعني شوفتيها ؟
-سهير وهي تشير برأسها : لأ لسه ، بس اطمن ، دول بنات جايين من أحسن وأشهر مركز تجميل..
-حسين ضاحكاً : يا مسهل يا رب ، هههههههههههههه ، بس البنات كبرونا يا سوسو
-سهير بدلع : لأ يا حاج ،احنا لسه شبااااب 
-حسين غامزا: على رأيك ...


ثم حضرت عائلة يوسف الكيلاني وبصحبتهم عدداً من أصدقاء العائلة والمقربين منهم ..

استقبل حسين الجميع بالترحاب والتهنئات و....

-حسين وهو يمد يديه ليحتضن يوسف : يوسف حبيبي ، يا أهلا وسهلاااااااااااااا باخويا الغالي
-يوسف محتضناً حسين: حبيبي يا سحس ، الف مبروك يا سهير هانم
-سهير : الله يبارك فيك يا بشمهندس
-عايدة وهي تبادلها التحية : مبروووووك يا سهير هانم 
-سهير مقبلة عايدة: الله يبارك فيكي عايدة هانم ، شرفتونا والله ، وربنايفرح كل الناس
-يوسف وهو يربت على كتفه : معلش يا سحس يا حبيبي ، اخوات عز مش هيعرفوا يجوا ، انت 

عارف ان البنتين متجوزين وعايشين مع اجوازتهم بره.
-حسين: ولا يهمك يا جوو ، ينورونا ان شاء الله في الليلة الكبيرة.
-يوسف: ان شاء الله ، ها قولت لعروستنا ع المفاجأة ؟
-حسين: وهي هيبقى اسمها مفاجأة برضوه لو قولتلها ؟؟
-يوسف ضاحكاً : هههههههههههههههه صح ، عندك حق! 
-حسين وهو يشير بيده : يالا يا جماعة اتفضلوا ، العروسة هتخلص لبس و زواء وتطلع. 

وفي تلك اللحظة دخل عز الدين متآنقاً كعادته ، مرتدياً حلة سوداء (ميتالك)، وقميص أسود رائع ، 

ورابطة عنق سوداء فزادته وسامة وهيبة فبدى مفتول العضلات ،ممشوق القوا م ، ساحراً للأعين ، 

ولم يغفل عن وضع عطره الآخــاذ والنفاذ .. ،،،،
-عز وهو يمد يده للمصافحة : مساء الخير يا عمي
-حسين وهو يربت على كفي يده : أهلا بالعريس ، بسم الله ماشاء الله ، ربنا يحميك يا بني .
-عز مبتسماً : الله يخليك يا عمي
-حسين وهو يربت على كتفه : خش يا عريس ، عروستك هتلبس وتحصلك ، اتفضل اتفضل!

واستمر الحــال على هذا الوضع لفترة قليلة ، حيث استقبال المدعوين والترحيب بهم ودعوتهم 

للجلوس وتناول الحلوى والمشروبات .. لم تدخر سهير وسعها في الترحيب بالجميع ..

ظل الوضع هادئاً إلى أن جاء أصدقاء عزالدين وجلسوا مع باقي الضيوف في حجرة الصالون ،،
-دارين بقرف: ممم ، شكلهم بيئة أوي
-حازم: بيئة ايه يا دودي ؟ دول من أصحاب الملايين !!!
-دارين: so what ، برضوه بيئة.
-لوجي وهي تشير بعينيها : شوفي عز عامل ازاي ، واو !!
-دارين بنبرة منزعجة : نفسي اعرف ايه اللي مميز في البت دي عشان يفضلها عليا؟
-حازم بتهكم : سيبك منها ، انتي الأصل يا دودي .
-ياسمين بنظرات اعجاب : عز شكله gorgeous ، fabulous ،واو
-دارين بضيق: اوووف ، انا مش طايقة المكان
-حازم مقترحاً : لو حابة نمشي ، يالا let's go
-دارين بنرفزة : No way ، لازم افضل موجودة عشان اشوف البنت الـ local اللي اخترها
-حازم: هما يومين يا دودي ، وهتلاقيه فركش وسابها ، مش هيستحمل ، انتي عارفاه مش بيطول 

مع أي واحدة كتير
-دارين: بس دي خطبها يا حازم !!
-حازم: متفرقش ، تلاقيها بس استعصت عليه 
-دارين: مش مطمنة 
-لوجي متسائلة : اومال فين ياسين ؟
-دارين: I don't know
-حازم: هو قال اسبقوني ، وهيحصلنا ، وراه مشوار مهم وجاي.
-دارين بعدم اهتمام: اها....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
بحثت عايدة بعينيها عن العروس المنتظر ، ولكنها لم تجدها أو تجد ما يشير إلى حضورها ، 

وخاصة أنها تأخرت في الدلوف للخارج .. فتسائلت عن .....

-عايدة متسائلة : اومال فين عروستنا يا سهير هانم ، كل ده بتجهز؟
-سهير بابتسامة مصطنعة : ما انتي عارفة العرايس يا عايدة هانم ، انا هاروح اشوفها ، لحظة 

واحدة!

استأذنت سهير ، ثم نهضت عن مقعدها ، وأسرعت في خطاها و

توجهت نحو غرفة جانا لتطمئن على استعدادها لحفلة الخطبة ...

طرقت سهير الباب أولاً ، ثم أمسكت المقبض وحاولت فتح الباب ولكنه كان مغلقاً من الداخل ، 

تعجبت سهير من ذلك الأمر

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة السادسة عشر :

على مدار يوم كامل حاولت جانا بكل الطرق أن تخلع من يدها الخاتم الذي وضعه عز الدين قسراً في 

إصبعها ، ولكن كل محاولاتها باءت بالفشل الذريع ، حتى وهن في رحلة البحث عن فستان مناسب 

للخطوبة ،،،
-جانا بضيق واضح : اوووووووف ، يعني مش هعرف أشيلك
-دينا وهي تحاول مساعدتها : الدبلة سميكة اوي يا جوجو ، انا مستغربة ازاي انتي لبستيها؟
-جانا بنرفزة : مش انا ، مش أنا ، المنيل على عينه هو اللي حشرها في صوباعي
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
كانت سهير في حيرة من أمرها ، فكل الفساتين الخاصة بالخطوبة جميلة ، لذا قررت أن تترك المجال 

لجانا لتنتقي ما تريد ولكن تحت اشراف منها و...

-سهير متسائلة وهي تبتسم : ها يا عروسة ، قررتي هتلبسي ايه ؟؟ أنا مش عاوزة كارثة من 

بتوعك 
-جانا على مضض : ينفع ماحضرش؟
-سهير: وده كلام يا بنتي ، ده الليلة ليلتك يا عروستنا
-جانا بضيق : ليلة سودة ومهببة

لمحت سهير احد الفساتين ، فأمسكت به بيدها و...
-سهير وهي تنتقي فستان ما : بصي ده ، هيبقى حلو أوي عليكي 
-جانا وهي تنظر إليه بضيق واضح : لأ شكله بلدي
-دينا بمرح: ده ع اساس انك كنتي لابسة princess وانتي بتختاري الشبكة

تذكرت جانا ما ارتدته خلال انتقاء الشبكة و... 
-جانا بغيظ : متفكرنيش ، ده انا قولت امه هتطفش وتفركش اما تشوف منظري ، لاقيتها ولا في 

دماغها
-دينا غامزة : مكتوبالك يا قمر 
-جانا وهي تنهرهــا : بطلي يا دينا 


ثم استمروا في البحث عن ضالتهن المنشودة ، وأرهقت جانا كلاً من سهير ودينا في انتقاء ما تريد 

...

.....

في فيلا يوسف الكيلاني ،،

استغربت جانا كثيراً من تصرفات جانا وطريقتها في التعامل مع عز الدين ، وبدأت تتناقش مع 

زوجها يوسف حول هذا وتوضح له شكوكها و....

-عايدة مندهشة : انا مستغربة من تصرفات جانا اوي يا يوسف ، حاسة انها بتعاند ومش حابة 

الخطوبة 
-يوسف وهو يهز رأسه : ليه بتقولي كده ؟؟؟؟

أوضحت عايدة ليوسف سبب شكها هذا بـ.....
-عايدة : مشوفتش امبارح وهي نازلة معانا تشتري الشبكة ، كان شكلها فظيع ، انا اتصدمت 

بصراحة ،واحدة المفروض انها عروسة بتكون على سنجة عشرة ، لكن اللي شوفته استحالة 

يتوصف
-يوسف ضاحكاً : ههههههههه ، طالما عاجبة ابنك يبقى خلاص هو حر
-عايدة : اللي مستغرباه ، it's impossible انهاكانت عايشة بره ، محدش يصدق أبداااا
-يوسف مبرراً : والله يا ديلة كانت عايشة ، بس هي بتحاول تبان انها بنت بلد ، يعني بتخفي 

حقيقتها
-عايدة متسائلة : ومين قالك كده؟
-يوسف وهو يشير بيده : حسين قالي انها رقيقة جداااا ، وحساسة أوي ، وبتحب تكون مميزة في 

كل حاجة، من الاخر كده بونبوناية ، بسكويتة ، حاجة كده رقيقة 

دلف عز الدين إلى الفيلا ، ثم استمع إلى عبارة والده الأخيرة ، فتسائل عن تلك التي يتحدث عنها 

ويصفها بتلك الخصال الجميلة و... 

-عز مقاطعاً وهو يجلس إلى جوارها : مين دي اللي بونبوناية؟؟
-عايدة : جانا 
-عز بتهكم : الصرااااااحة ااااااه
-عايدة بضيق : انت بتهزر يا عز؟؟؟ انت ماشوفتش كانت عاملة ازاي امبارح؟؟
-عز: يا ماما سيبك من اللي هي بتعمله ده ، كله كلام فاضي 
-عايدة : وعرفت منين ؟؟
-عز وقد نهض من مكانه : مش محتاجة يا ماما، هبقى أقولك بعدين لأحسن مستعجل...
-يوسف وهو ينظر إليه باستغراب : على فين العزم يا بني؟؟
-عز مبتسماً : هاروح النادي يا بابا أعزم أصحابي ع الخطوبة! 
-يوسف: اوك ، متتأخرش وربنا يهنيك يابني 
-عز وهو يوميء برأسه : حاضر ، سلام 

.....

وفي النادي ،،،،

أبلغ عز الدين أصدقائه بأمر خطبته ، فصدمت دارين من ذلك الخبر ونظرت إليه غير مصدقة لما 

يقول و....

-دارين بصدمة : بتقول ايه يا عز؟؟؟؟؟ هتخطب ؟؟؟؟
-عز: ان شاء الله يا دارين ، منتظرك بكرة
-دارين بلهفة : ده حصل امتى وازاي وفين و....و...؟؟؟؟؟
-عز: حيلك حيلك .. بعدين هبقى اديكي التفاصيل ، المهم هنتظرك بكرة
-دارين بحزن: بقى أهون عليك يا مون شيري تعمل فيا كده وتخطب غيري بعد الحب اللي كان بينا؟
-عز بحدة: حب ايه وزفت ايه، وهو انا وعدتك بحاجة ، فوقي يا دارين !!
-دارين محاولة أن تظهر تأثرها : بجد انا مشـ.......

تدخل حازم في الحوار حتى يخفف من حدة الجدال الذي كان على وشك النشوب بين عز الدين 

ودارين ، فحازم لا يهتم لأمر عز أو حتى خطبته ، ولكن من يشغل باله هو دارين و..
-حازم مقاطعا: مبروووك يا زيزووو ، هنجي شور الخطوبة ، فكك يا دارين وباركي لعز
-دارين باقتضاب: مبروك
-عز لباقي أصدقائه : متتأخروش يا جماعة ، هستناكو

انضم ياسين إلي باقي الأصحاب ، ثم تسائل عن ...
-ياسين من بعيد: ميتأخروش على ايه ؟؟
-عز بتنهيدة : أخيرااااا طليت علينا 
-ياسين وهو يسحب المقعد : سوري يا جماعة كان ورايا كام مصلحة بخلصها
-عز: ماشي يا عم المهم ، بكرة خطوبتي أنا وجانا متتأخرش
-ياسين مصدوماً : ايه ده بجد؟؟؟ يعني هتخطبها بجد ولا كده وكده ؟؟؟
-عز: وهي الحاجات دي ف

Читать полностью…

قصص وروايات✏

اوي 

تآلمت جانا من قبضة عز الدين القوية على معصمها ، ظلت تتلوى بشدة أمامه ، وحاولت أن تتحرر من قبضته و... 
-جانا بتآلم: آآي صوباعي ، سيب ايدي ، آآآآي

نجح عز الدين في ادخــال الخاتم في إصبع جانا والتي عانت كثيراً من الآلم .. 
-عز بعد ان نجح في ادخال الدبلة : خلاص هناخد دي 

حاولت جانا أن تنزع الخاتم الذهبي عن يدها ، ولكن للأسف لم تنجح لأنه كان ضيقاً للغاية ، وكلما حاولت إخراجه رغماً عنها تآلمت أكثر .. لذا طلبت من الصائغ أن ....
-جانا لشريف وهي تحاول خلعها : شيل الدبلة دي من ايدي ، انا مش عاوزاها !!

وجه الصائغ بصره بين جانا وعز ، ورغم طلب جانا إلا انه لم يتحرك ، فهو يمتثل فقط لأوامر المهندس عــز .. 
تجاهل عز الدين جانا ، ثم أخرج من جيبه الأخر دفتراً للشيكات ، وسجلت عليه أحد الأرقام ثم وقع في الأسفل ، ونزع الشيك من الدفتر و.. 
-عز وهو يمد يده بالشيك : طيب يا شريف ، ده شيك تحت حساب الحاجة اللي هناخدها 


عادت سهير وانضمت إليهما وظلت تتأمل ما إنتقاه العريسان ، ثم قاطعتهما و....
- سهير: ها يا ولاد اختارتوا حاجة؟
-جانا : آآ........

كان جانا على وشك أن تجيب زوجة عمها ، ولكن تدخل عز الدين في الحوار مسرعاً وبدأ في سرد الأكاذيب مجدداً و...
-عز مسرعاً : ايوه يا طنط ، الآنسة جانا اختارت الدبلة وصممت متقلعاش من ايدها

صدمت جانا مما يقوله عز الدين ، فحاولت أن توضح لزوجة عمها الحقيقة و....
-جانا بنظرات مشدوهة : والله ما حصل ، ده هو اللـ.......
-عز: خلاص يا جانا ، قصدي يا آنسة جانا ، طنط مش هتضايق انك عملتي كده ، صح يا طنط ولا ايه؟
-سهير بضحكة : هههههه ، حلوة يا بنتي ، ويارب ماتتقلع من ايدك ابدا ... أبدااااا

نظرت جانا إلى عز بنظرات مشتعلة من الحنق والغيظ ، بينما بادلها عز الدين نظرات التحدي و.... 

-جانا وهي تنفجر من الغيظ: هقلعها وهتشووووف
-عز بتدي : ابقى حاولي بس ، وهتشوفي ...!!!

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الخامسة عشر :


في منزل حسين الدمنهوري ،،،،،

جلست سهير إلى جوار جانا على طرف الفراش ، ثم بدأت تسرد باختصار لجانا أخر التطورات التي اتفق عليها عمها حسين مع عائلة خطيبها المستقبلي ، اعترضت جانا على ما فعله عمها و.... ،،،،

-جانا بضيق : إزاي يا انطي ؟؟ ازاي ؟؟
-سهير: خلاص عمك حسين اتفق مع الجماعة ، وبكرة هتنزلوا تجيبوا الشبكة

نهضت جانا من على فراشها وظلت تنظر إلى زوجة عمها بضيق واضح و... 
-جانا مملة بحدة : من غير ما ياخد موافقتي؟؟؟؟؟
-سهير وقد نهضت هي الأخرى : عمك أدرى بمصلحتك !

انفعلت جانا عقب عبارة سهير الأخيرة ، وبدأت في توجيه السباب اللاذع لعز الدين و....
-جانا بنبرة حادة : بس مصلحتي مش مع البني آدم ده ، ده وقح وحيوان وهمجي و...

وضعت سهير كف يدها على كتف جانا محاولة تهدئتها و.... 
-سهير مقاطعة: بصي يا جوجو يا حبيبتي ، مش هينفع تعترضي على كلام عمك ، بس لو مش حابة تكملي الموضوع ممكن بكل بساطة تفركشي بعد الخطوبة ، لكن خلاص عمك ادى للناس كلمة

عقدت جانا ساعديها أمام صدرها ، ثم سارت بضعة خطوات للأمام و.. 
-جانا بنفاذ صبر : طب وايه اللي يجبرني من الأول على كده ، انا مش موافقة

سارت سهير خلف جانا ، ووقف خلفها ، ثم تحدثت إليها بصوت هاديء حنون و...
-سهير: يا حبيبتي ، ربنا يهديكي ، عز مش وحش زي ما انتي معتقدة ، ده انقذك كام مرة ووقف جمبنا و.....

تذكرت جانا ما فعله عز الدين معها فإزدادت عصبية و...
-جانا مقاطعة بنرفزة : ده كداااااااااااااااااااب وقليل الأدب

شعرت سهير ان المناقشة مع جانا لن تجدي نفعاً ، لذا أثرت أن تكتفي بما حدث و...
-سهير: انا تعبت من الكلام معاكي ، م الآخر كده يا جانا ، الخطوبة يوم الخميس ، وبكرة هتنزلي تجيبي الشبكة .. يالا بقى وأنا مش فاضية ورايا حاجات في البيت عاوزة أعملها ...

تركت سهير جانا وانصرفت لتكمل باقي أعمــال المنزل ، في حين ظلت جانا متسمرة في مكانها تفكر في طريقة للتخلص من عز الدين و...

-جانا في نفسها: والله يا عز يا بن الـ..... لخليك تندم ع اليوم اللي بس فكرت انك تقرب مني ، والله لهطلع عينيك وآآآآ ......و....و.... !!!

أخذت جانا تتوعد بالانتقام العنيف من عز الدين ، كورت قبضت يدها ثم أخذت تضرب به كف يدها الأخر بعصبية ...... 

......


في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،،

كانت السعادة ترفرف في أرجــاء فيلا الكليلاني ، وتحديداً عند السيدة عايدة .. لم تتخيل أنها سترى ابنها العنيد المغرور زوجــاً .. فقد يئست من محاولات اقناعه و....

-عايدة بفرحة وهي تحتضن ابنها : اخيرااااا هنفرح بيك يا عز
-عز : اه يا ماما 
-يوسف بسعادة: ربنا يباركلي فيك يا بني ، كبرتني قصاد عمك حسين ، راجل من ضهر راجل وأد كلمتك
-عز مبتسماً : وهو أنا أقدر برضوه يا بابا أكسرلك كلمة
-عايدة متسائلة : هتنزل بكرة مع العروسة تجيب الشبكة ع الساعة كام ؟
-عز: لسه عمي حسين هيكلمني يبلغني بالميعاد 
-يوسف وهو يربت على كتفه : ربنا يهنيك ويسعدك يا عز
-عز وهو يحتضن والديه : و يخليك ليا انت وماما.

........

وفي صباح اليوم التالي،،،،،
في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

كانت سهير تحاول جاهدة اقناع جانا بالموافقة على النزول لاحضــار شبكتها ، ولكنها كانت متمسكة بالرفض و...
-سهير برجــاء : يا بنتي اليوم عدى من غير ما نكلم عز نقوله ع المعاد اللي هتنزلوا فيه سوا تجيبوا الشبكة!!!
-جانا بنفاذ صبر : يوووه ، مش نازلة ، مش نازلة

شعرت سهير أنها لم تعد تحتمل المجادلة مع جانا ، وأن صبرها قد نفذ لذ قررت أن ....
-سهير وهي تتجه لباب الغرفة : لأ بقى ، انا هاقول لعمك يشوف حل معاكي !

ثم دلفت سهير خارج الغرفة لتتحدث مع حسين في أمرهـــا 

.........

في نفس الوقت حاولت دينا أن تعرف سبب رفض جانا للخطبة و...

-دينا متسائلة : انتي ليه مش موافقة يا جوجو ع الخطوبة؟
-جانا بعصبية : يعني أخرتها يا دينا اتخطب للبأف ده ؟؟؟ انتي نسيتي عمل فيا ايه ؟؟ 
-دينا بعدم فهم : هو عمل ايه بالظبط ؟
-جانا بتردد: آآآآ... يعني ... ضايقني ، الله بقى ، مش عاوزاه وخلاص
-دينا : ماهو ده مش كلام يعقل يا جوجو 

دلف حسين إلى داخل الغرفة ليتفاجيء بالحوار الدائر بين دينا وجانا ، ثم قاطع حديثهما و......
-حسين مقاطعاً: ايه اللي سهير بتقولهولي ده يا جانا؟
-جانا: ايه يا عمي ؟
-حسين:انك مش عاوزة تتخطبي ؟هتكسري كلامي ؟؟ هتحرجيني مع الناس؟؟
-جانا: والله يا أنكل ما اقصد ، كل الحكاية ان....
-حسين بنبرة جادة ولهجة آمــرة : أنا عاوز الرد حالاً
-جانا: خلاص كلمه وقولي يجي الوقتي حالاً نجيب الشبكة وإلا نفضها سيرة

صدم حسين من قرار جانا المفاجيء ، هو لم يتوقع هذا الرد ، خاصة وأن الوقت مازال مبكراً للغاية و... 
-حسين بنظرات مصدومة : انتي عارفة الساعة كام؟
-جانا بعدم اكتراث : I don't care
-حسين: هشوف هيقول ايه ، بس لو اعترض هخليه هو اللي يحدد المعاد اللي يناسبه

رغم اعتراض حسين على طلب جانا ، إلا انه قرر أ

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الرابعة عشر :
في منزل حسين الدمنهوري ،،،،

كان الضيق والغضب هما أقل وصف يمكن أن توصف به حالة حسين الدمنهوري ، ظل يدور في غرفة الاستقبال ذهاباً وإياباً وعلى وجهه علامات الحنق 

-حسين بنبرة حانقة : شوفتي اللي بناتك عملوه يا سهير
-سهير بغضب: اه شوفت يا حاج ، ينفع كده ؟؟ ده اللي ربيناكو عليه ؟؟؟؟؟؟؟
-دينا بصوت خافت : دادي والله ما علمنا حاجة
-جانا بنبرة حادة : يا انكل ، عز هو السبب
-حسين بصوت عالي ومتهكماً : يا سلااااااااااااااام ؟ ده الراجل جايبك من جوه ، لأ والمصيبة انتي اللي ولعتي الدنيا هناك ، لا حول ولا قوة إلا بالله ، لا حول ولا قوة إلا بالله ، اوري وشي للناس ازاي بعد كده


حاولت دينا أن تخفف حدة الأجواء المحتقنة قليلاً و... 

-دينا: دادي الموضوع مش مستاهل
-حسين: وهو انتو يهمكوا حاجة ، ما انا اللي وشي في وش الناس
-جانا محاولة التبرير : يا انكل بس اسمعنا

ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
جلس حسين على الآريكة القريبة وهو يحاول أن يجد حلاً لما حدث ، فقد كان يخشى أن يسوء الوضع كثيراً ، وتتعقد الأمور أكثر من هذا و... 

-حسين: مش بعيد بعد اللي عملتيه في عز يطلب ينهي موضوع الخطوبة قبل ما يبدأ، لله الأمر من قبل ومن بعد
-جانا بصوت خافت : يكون أحسسسن برضوه!
-سهير: اهدى يا حاج حسين بس ، متعملش في نفسك كده
-حسين بعصبية : أهدى ؟؟ أهدى ازاي بس يا سهير؟؟ انتي مشوفتيش حاجة !!!!!
-جانا في نفسها: الهي يحرقك يا عز 
-دينا: والله يا دادي ، البارتي كانت عادية ومافيش فيها حاجة
-حسين: أه كانت عادية بس البركة في جانا ، حاطت التاتش بتاعتها
-جانا: والله ما أنا اللي بدأت
-حسين: أنا هكلم يوسف ، اعتذرله ع اللي عملتيه مع ابنه ، بس اقسم بالله لوهما لسه مصممين ع الخطوبة لهتم


نزلت عبارة المهندس حسين على مسامع جانا كدلو ماء مثلج قد سقط تواً على رأسها ، فنظرت إلى عمها بأعين مصدومة غير مستوعبة لما قال و...

-جانا بصدمة : what ؟
-حسين بنبرة جادة واكثر صرامة : اللي سمعتيه يا جانا ، هبلغهم انك موافقة ، وده اخر كلام عندي
-جانا بحدة : هو غصب يعني؟


تجاهل حسين جانا ، ولم يعبىء بكلامها ، ثم توجه برأسه ناحيته ابنته دينا وبدأ في توبيخها هي الأخرى و...

-حسين متجاهلاً جانا: وبعدين يا ست دينا مين الأخ اللي كنتي جاية معاه ده 
-دينا: مش عارفاه ، هو ساعدني بس اطلع بره البارتي.
-حسين بحدة وهو يشير بيده محذراً : أخرررررر مرة تطلعوا فيها مكان تاني لوحدكم ، بعد اللي حصل دهمافيش اي حفلات او خروجات تاني لوحدكم ..!!!

...................................



في شركة عز الدين ،،،



سرد عز الدين ما فعله مع جانا لصديقه ياسين ، لم يتمالك نفسه من الضحك وهو يتذكر هيئتها وملامحها وهو يدعي كذباً عليها و... 

-عز بضحكة: ههههههههههههههههههههه 
-ياسين: يابني ارحم نفسك ، هتموت من كتر الضحك
-عز محاولاً السيطرة على نفسه : مش قادر يا سينو ، هههههههههههههههههههه ، كان نفسي تشوف شكل وشها ،يفطس م الضحك
-ياسين: ده انت طلعت مصيبة 
-عز بنظرات متوعدة : ولسه !!
-ياسين: ناوي على ايه تاني ؟ ما كفاية كده !!
-عز وهو يمسك هاتفه المحمول: استنى هتشوف


أمسك عز الدين بهاتفه المحمول ، ثم ضغط عدداً من الأزرار وطلب رقم هاتف المهندس حسين.. حاول عز الدين أن يتحدث بنبرة ودودة هادئة و...


-عز هاتفياً : الووو، السلام عليكم يا عمي، ازي حضرتك؟
-حسين هاتفياً : وعليكم السلام يا عز يابني ، انا بخير الحمدلله 
-عز بصوت هاديء : يااااااااااااا رب دايماً يا عمي ، انا بتصل اطمن ع البنات ، أرجو ان حضرتك متكونش عاقبتهم ؟؟ الموضوع مش مستاهل يا عمي !!

لم يتمالك ياسين نفسه وهو يجد عز الدين متمادياً فيما يقول ، فانهار من الضحك و...

-ياسين وهو يضحك : ههههههههههههههههه يخربيتك ، ده انت بلوى مسيحة

أشار عز الدين لياسين بأن يصمت قليلاً ، وألا يضحك عالياً حتى يكمل مكالمته الهاتفية مع حسين الدمنهوري

-حسين هاتفياً : والله عشان خاطرك انت بس يا بني ، انا كلمتهم جامد، وحرمتهم من الحاجات اللي بيحبوها
-عز مدعياً حزنه : ليه بس كده يا عمي ، دول بنات صغيرين 
-حسين : والله انت اخلاقك عالية يا بني ، مشوفتش زيك
-عز: الله يخليك يا عمي ، حضرتك تؤمرني بشيء تاني
-حسين بتردد : آآآآ .... لأ شكرا يا بني .. بس ... آآآآ
-عز بنبرة جادة : خير يا عمي في ايه ؟ شكلك عاوز تسألني في حاجة ومتردد ؟


كان حسين متردداً في سؤال عز الدين عن الخطبة ، فهو كان يخشى أن تكون الأمور قد تعقدت بالفعل ، ولكن لا مفر من السؤال و...

-حسين بصوت حزين : بص يا بني من غير لف ولا دوران ، لو متصل عشان تنهي موضوع الخطوبة ، حقك مش هلومك
-عز: ليه بتقول كده يا عمي ؟؟؟
-حسين : يعني بعد اللي حصل امبارح من جانا .. فأنا مقـ...............
-عز مقاطعاً : لأ أبداااااااااااا يا عمي ، بالعكس أنا مصمم على ارتباطي بالآنسة جانا
-حسين بصوت هادي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

حني بظهره للأسفل ليتفادى ذاك الصحن و.....
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ
-عز بنبرة جادة : مش عارف والله ، ده اسمه تسيب ومسخرة يا عمي . حاااااسب الطبق ...
-حسين: اه والله مسخرة فعلا، بسرعة بس يا بني الله يكرمك، هاتلي البنات من جوه.
-عز: حاضر يا عمي ، حضرتك استنى بره في العربية وانا هجيبهم واجيلك ، حاسب يا عمي حااااااسب الطبق الطاير .... !!

وبالفعل قرر حسين الدمنهوري أن ينتظر ابنتيه في سيارته ريثما يحضرهما عز الدين إليه من داخل الفيلا ...


دلف عز الدين مرة أخرى لداخل فيلا حلا المنياوي ، وتحديداً حيث المعركة المندلعة في الداخل ، ولكن هذه المرة ليبحث عن جانا بأوامر مباشرة من عمها 


بعد دقائق قليلة خرجت دينا بصحبة ياسين وهما يتبادلان الحديث الخفيف ، فنظرت إلى جوارها وهي تضحك لتجد والدها يقف مستنداً على سيارته ، فتركض ناحيته و.....

-دينا ببراءة : دادي ، دادي ، انت جيت ، شوفت اللي حصل


رأى حسين شخصاً ما يقف إلى جوار ابنته ، فنظر إليه شظراً و...

-حسين بضيق: أه شوفت ، مين الأخ؟
-ياسين بابتسامة مصطنعة : مساء الخير يا فندم ، حضرتك أنا المهندس ياسين رأفت 
-حسين بقرف : أها ؟ وبتعمل ايه مع بنتي؟؟؟
-ياسين بصوت هاديء : ولا حاجة يا فندم ، انا كنت بحاول اخرجها بره المعركة اللي بتحصل جوه ، اما حتت دين ......


لم يرد حسين أن يزيد من حديثه مع ذاك الشخص لذا قاطعه و...

-حسين مقاطعاً كلام ياسين: انا متشكر ع اللي عملته 


ثم أمسك حسين بذراع ابنته دينا وفتح لها باب السيارة ودفعها لتركب في المقعد الأمامي لسيارته ، ونظر إليها بتوعد و.... 
-حسين بغضب واضح : حسابنا في البيت يا دينا مش هنا ، وشكرايااااااا.... قولتلي اسمك ايه ؟
-ياسين بتردد : آآآآ .. رأفت ، قصدي ياسين رأفت 
-حسين باقتضاب : شكراً ، مع السلامة !!!

شعر ياسين بالحرج من عبارة المهندس حسين الأخيرة ، فما كان منه إلا أن ينصرف، 


ظل وجه حسين يعلوه الغضب والحنق ، بينما جلست دينا في السيارة تعض على أناملها من القلق والخوف مما قد يحدث لاحقاً .. فقد كان الوضع غير مطمئناً على الأخر ....

....

في داخل فيلا المنياوي ،،،،

وتحديداً حول حمــام السباحة ،،،،،
ظل عز الدين يبحث بعينيه عن جانا إلى أن رأها تقذف حلا بصحن جاتوه ، فاخرج هاتفه المحمول من جيبه ، ثم التقط لها صورة وهي تفعل ذلك ، اعتلت شفتيه ابتسامة شريرة ، وما إن تأكد من حفظ الصورة حتى أغلق هاتفه ووضعه في جيبه ، ثم توجه إليها ،،،

كانت جانا تتوعد حلا وتكيل لها و....

-جانا بنبرة حادة : والله لأوريكي يا حلا ، انتي حفلتك زي وشك ، تستاهلي اللي حصل فيها!!
-حلا بغيظ : Go to hell جانا ، انت اصلا مكونتيش مدعوة
-جانا بعدم مبالاة : أهو نصيبك بقى أنها تبوظ
-حلا: اوووووووووف منك ، مش هسيبك

وبينما كانت جانا مندمجة في معركتها مع حلا ، تفاجئت بمن يضع يده على ذراعها ، ثم يجذبها بقوة ناحيته ، فالتفتت جانا لتجده عز الدين قابضاً بيده على ذراعها ، ويدفعها للمضي قدماً معه 

-جانا بغل: انت اتجننت ؟؟ سيب ادي بقولك !!!

لم يهتم عز الدين بما تقول وأصر على سحبها معه ، ولكن كانت جانا تقاومه بكل شدة ، تلوت أكثر من مرة بين يديه لكي تتحرر منه ، وبالفعل نجحت في ذلك ، ثم تراجعت للخلف ، ونظرت إليه بنظرات قاسية مغتاظة من فعلته معها ، وبصوت عالي بدأت تنهال عليه بالسباب و...

-جانا بنبرة عالية وهي تشير بيدها : انت حيوان وزبــ.......

لم تستطع جانا أن تكمل باقي كلامها اللاذع حيث صفعها عز الدين بشدة على وجنتها ، لتقف هي مصدومة ومتسمرة في مكانها مما فعل ، ثم اقترب منها عز الدين وأمسك بذراعها بيده ، ثم انحنى قليلاً بجسده ناحيته ، و حملها على كتفه وسط صراخها وركلاتها وابتعد بها عن مكان الحفل..


ظلت جانا تصرخ فيه حتى يدعها ، كانت تركل بكلتا قدميها في الهواء ، ولكنه تجاهل إياها ، وأسرع بها خارج الفيلا


-جانا بصريخ: نزلني بقولك ، انت مابتسمعش ، نزلنييييييييييييي ، الحقووووني 

-عز: .........................
-جانا بغضب : حد يلحقني يا ناس ، البني آدم ده خاطفني ، يالهووووووي

لم يستمع إليها عز الدين وظل على حاله ، ولكنه أنزلها فقط لتقف على قدميها حينما وصل إلى سيارة حسين الدمنهوري ...
نظر حسين بأعين مصدومة إلى عز الدين وجانا ، لم يصدق عينيه ، لم ينبس بكلمة ، ولكن قطع صمته حديث عز و...

-عز : اتفضل يا عمي ، بنت أخوك المحترمة جانا أهي !!


صدمت جانا هي الأخرى حينما وجدت عمها يقف في الخارج ، وينظر إليها ، فشعرت بالحرج و...

-جانا بصدمة : أنكل حسين آآآ...

-عز بخبث مقاطعاً : يؤسفني أقولك يا عمي ، ان الآنسة جانا كانت رافضة تماماً انها تيجي معايا ، وفضلت أتحايل عليها عشان تخرج ، وأقولها ان حضرتك منتظرها بره ، فكان ردها ليا (( طز)) !!
-حسين بدهشة : بتقول ايه؟؟
-جانا بصدمة : أنا ؟؟؟؟؟


لم تتخيل جانا أن يدعي عز الدين كذباً عليها ، بل ويسرد أقاويل كاذبة وروايات

Читать полностью…

قصص وروايات✏

: على فين يا بنات؟
-دينا: احنا معزومين على حفلة عيد ميلاد حلا المنياوي يا دادي
-حسين: اهااا ، حلا المنياوي بنت جلال المنياوي ؟
-دينا وهي توميء بالايجاب : ييس دادي 
-حسين متسائلاً : طيب مين هيوصلكوا ، وهترجعوا امتى ؟
-دينا: سلمى صاحبتنا هتعدي علينا توصلنا ، وقبل ما هنروّح هنكلمك يا دادي 
-حسين: لأ مينفعش تتأخروا بره ، ع الساعة 10 بالكتير هكون عندكو ،و محدش فيكو يمشي من الحفلة إلا لما اجي مفهوم؟
-دينا: بس يا دادي 10 بدري اوي ، ده الحفلة مش هتكون بدأت
-حسين بنبرة عالية قليلاً : يعني عاوزة ترجعي نص الليل يا دينا؟ عايزة الناس تقول بنات الدمنهوري راجعين الفجر لوحدهم ؟؟؟
-دينا: بس يا دادي ....
-حسين وهو يشير بيده محذراً : مافيش مناقشة ، هي كلمة أو بناقص منها الخروجة دي!!!
-جانا: اوك يا أنكل ، يالا دينا نقعد احسن
-دينا بضيق: يوووه ، انتي ما بتصدقي يا جانا، خلاص يا دادي deal ..


ثم رن هاتف دينا ، فأخرجته من حقيبة يدها الصغيرة ونظرت في شاشته ورغم أنها لم تجب المكالمة إلا انها ......

-دينا وهي ممسكة بالهاتف : يالا يا جوجو ، سلمى واقفة تحت ، let's go 
-جانا: اوك ، let's go ، باي

دلفت الفتاتين خارج المنزل ، ثم ركبتا سيارة صديقتهما وانطلقن جميعاً إلى فيلا جلال المنياوي حيث الحفلة المقامة هناك بمناسبة عيد ميلاد حلا ....


.....................................


في فيلا المنياوي ،،،،،


كانت الحفلة مبهجة بكل ما في الكلمة من معنى ، زين المكان بأفخم وأغلى الديكورات التي أشرف عليها المتخصصون .. وبالفعل نجحوا في خطف الأنظار .. حضر الكثيرون إلى تلك الحفلة للاستمتاع بجو العيد الميلاد الذي كان بمثابة مهرجــان خاص بالأثرياء .. 




دلفت كلاً من جانا ودينا إلى داخل الفيلا ، ثم توجهت كلتاهما نحو مكان الحفل ، انبهرت دينا بالديكورات وانعكس هذا على وجهها وطريقتها في الحديث ، بينما ظلت جانا تنظر للمكان دون أي تغير في ملامحها ..

-دينا بنظرات منبهرة : واو ، الحفلة تحفففة اوي يا جانا ، بجد كنت هزعل لو محضرناش
-جانا بعدم اكتراث : عادي يعني 
-دينا وهي تلكزها برقة في ذراعها : فكي بقى ، شايفة حلا اهي هناك أهي ، بصي ع الـ dress بتاعها عامل ازاي؟
-جانا بقرف : ماله يعني بينور في الضلمة ، كفاية أوفرة يا دينا
-دينا وهي تجذبها من ذراعها : طب يالا نسلم عليها ونديها الهدايا بالمرة 

بدأت الفتاتين بالتحرك تجاه حلا ، كانت جانا تدور ببصرها بدون اكتراث لتنظر إلى الأشخاص الحاضرين ، وفجأة لمحت جانا عز يقف مع بعض الأشخاص وتحديداً حوله العديد من الفتيات يتمايلن باعجاب نحوه وهو في قمة غروره معهن ، وفي نفس الوقت يهنئون حلا بعيد ميلادها ، صدمت جانا حينما رأته ، نظرت إليه بأعين مشدوهة متفاجئة ، فقد كان هذا أخر مكان تتوقع أن تلقاه فيه ،،،،
-جانا وهي تنظر إليه : يخربيتك ، انت موجود هنا كمان 



تعجبت دينا من سباب جانا المفاجيء ، فنظرت إليها متسائلة عما حدث و...

-دينا: في ايه يا جوجو؟
-جانا وهي تشير برأسها : بصي كده ، شايفة اللي أنا شايفاه؟
-دينا : اشوف ايه ؟؟
نظرت دينا إلى حيث أشارت جانا برأسها ، وبالفعل وجدت عز الدين يقف وتتجمع حولها الكثير من الحسناوات و...

-دينا بنظرات والهة : الله ، مش ده عز ؟ 
-جانا بغيظ : اه هو بغباوته
-دينا وهي تسحب جانا من يدها غامزة لها: طب يالا بسرعة نسلم على حلا و عليه بالمرة ، شوفي كل البنات دول حواليه
-جانا وهي تقومها : ouch ، حاسبي ايدي يا دينا ، ملهوفة كده ليه ،هنجيب الديب من ديله ياخي!!
-دينا: سوري جوجو مخدتش بالي 



أسرعت دينا في خطاها وهي تسحب جانا من يدها وتوجهت كلتاهما ناحية حلا أو تحديداً عز الدين ..


في نفس الوقت لمح عز الدين جانا وهي قادمة لتهنيء حلا بعيد ميلادها ، فتحرك بهدوء ليتخلص من الفتيات المحيطات به ، فوقف بجوارها ، ثم نظر إليها نظرات تحمل من السخرية والتهكم ما أزعجها و.. و..
-عز بسخرية : ايه اللي عملاه في نفسك ده يا صندوق ؟
-جانا بعصبية : افندم ؟
-عز وهو يشير بيده : ايه ده ؟ 

-جانا بكل ثقة : أنا fashion Icon 

تعالت ضحكات عز الدين الساخرة من جانا ، مما أثار حنقها أكثر ، ثم تعمد أن يزيد من سخريته منها و... 

-عز وهو يضحك بشدة : ههههههههههههه لأ قولي بلوظة أيقون ، بكابورت ايقون ، وايه الموظبليه اللي عملاه في شعرك ده ؟!!
-جانا بغل: نعم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
-عز بنبرة باردة : ايه انطرشتي؟ 
-جانا وهي تشير بيدها في وجهه : اتلم يابا ، ولا حابب تاخد بالكف تاني؟؟


لم يتحمل عز الدين عبارة جانا الأخيرة ، حيث نظر إليها بنظرات قاسية مرعبة ، بثت في نفس جانا الرعب ،ولكنها لم تتحرك من مكانها ، بادلته نظرات التحدي ، فما كان منه إلا أنه أمسكها من معصمها ، وأحكم قبضته بشدة عليها ، كانت جانا تحاول أن تتحرر من قبضته ، ولكنه لم يفلتها ، بل ضغط اكثر على معصمها ، ثم سحبها خلفه وانطلق بعيداً عن الحضور و....

-عز ممسكاً بيد جانا وساحباً اياها: كلامنا مش ه

Читать полностью…

قصص وروايات✏

سهير في نفس الوقت إلى داخل غرفة جانا وهي تلهث و...

-ثم حضرت سنية قائلة: ملاقتش الداكتوور رؤوف ، ونزلت اشوف دااكتوووور تاني في البرج اللي قصادنا بس ملاقيتش حد يا ست سهير هانم!!

-سهير وهي تنظر إليها : خلاص يا سنية مافيش داعي ، يالا يا عز ويا حاج حسين نسيب جانا ترتاح الوقتي

وخرج عز من الغرفة ، وعلى وجهه علامات الضيق ، حاول أن يخفيها ، ولكنه لم يستطع ، فالصفعة كانت موجعة بالنسبة له ، كان لسان حاله يتوعد لجانا ان يرد الصاع صاعين لها ، فبرغم نجاحه في الوصول لغرفتها إلا انها صفعته مرة اخرى لتهز عرش غروره !!!!!

........

في غرفة الصالون ،،،،


أجلس حسين عز الدين على الآريكة ، ثم جلس إلى جواره ، ووضضع يده على فخذه ليربت عليه و... 

-حسين: بجد يا ابني انت نعمة من ربنا بعتها لينا
-عز: شكرا يا عمي
-حسين: والله لولا فضل ربنا الأول ، وبعديه انت كان زمان جانا راحت ، بس أنا مستغرب ده حصلها إزاي ؟


حاول عز الدين أن يختصر في الحديث مع حسين حتى لا ينكشف أمره ، خاصة وأنه يخشى أن يحاصره بالأسئلة ، فنهض من على الأريكة و.. 

-عز وقد نهض : مش عارف ، هستأذن يا عمي
-حسين: لأ يا بني ، انت لازم تقعد تتغدى معانا
-عز وهو ممد ليده مصافحاً حسين: وقت تاني يا عمي
-حسين: اللي يريحك يابني

ثم خرج عز الدين من منزل حسين الدمنهوري .. ولكنه بات الآن اكثر اصراراً على الانتقام من جانا ، وتلقينها درساً لن تنساه ...

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقه الثانيه عشر

في منزل حسين الدمنهوري ،،،،،، 


وفجأة سُمع صوت ارتطام قوي قادماً من المطبخ، وأعقبه تحطم بعض الصحون 

ثم تلاه صراخاً حاداً من سنية و...
-سنية بصريخ: الحقيني يا سهير هاااااااااااااااااانم ........................... !!!!




نهض كلاً من عز الدين والسيدة سهير من مقعديهما ، ثم ركضت سهير ناحية المطبخ لترى ما الذي حدث ...

-سهير وهي تجري ناحية المطبخ بخضة : ايه في ايه ؟ ايه اللي حصل ؟؟؟

دلفت سهير إلى داخل المطبخ ، ثم بحثت بعينيها عما حدث ، فوجدت سهير جانا ملقاة على أرضية المطبخ وفاقدة للوعي
-سهير وهي تلطم على صدرها : يالهوي ، جانا !! بنتي ، ايه اللي حصل ، فوقي كلميني ، الحقوووني ياناس
-عز من خارج المطبخ بصوت مرتفع: خير يا طنط في حاجة
-سهير بصريخ: الحقني يا عز يا بني ، تعالى ساعدني بسرعة 

أسرع عز الدين ناحية المطبخ ، ثم دلف للداخل ، فوجد جانا راقدة على الأرضية وفاقدة للوعي ، وسهير جاثية على ركبتيها وتحاول افاقتها .. 

جثى عز الدين على ركبتيه ، ثم أمـــال ناحية جانا بجسده ، ومد كلا ذراعيه وجذب جانا قليلاً ناحيته ، وحاول مع سهير وسنية افاقتها ولكن دون جدوى
ثم قرر عز الدين أن يحملها ، فوضع احد ذراعيه خلف رقبتها ، والأخرى أسفل ركبتيها ، ثم حملها بين ذراعيه ، وسار بها بحذروتوجه بها نحو غرفتها
-عز : حاسبي يا طنط ، انا هشيلها أوديها أوضتها ، هي فين بعد اذنك؟
-سهير وهي تبكي : تعالى يا بني بسرعة


كانت سهير متوجسة خيفة أن يكون قد أصاب جانا أي مكروه ، فقد شعرت أن عقلها قد توقف عن التفكير تماماً .. 



في نفس الوقت كان عز الدين ينظر بين الحين والأخر إلى جانا يتأملها وهي ساكنة تماماً بين ذراعيه ، لقد كانت تختلف تماماً عن أي مرة قد رأها بها .. ورغم شعوره بالغضب من الحماقات التي تتفوه بها ، إلا أنه كان يشعر بشيء غريب وهو بقربها ... 


وبالفعل دخل عز الدين إلى داخل حجرة جانا ، ثم أنحنى بجسده قليلاً ووضعها برفق على الفراش ، فأسرعت سهير بوضع الغطاء عليها و...

-سهير بلهفة : انا هطلب الدكتور يجي بسرعة يشوفها ، معلش يا بني أنا أسفة ،خليك وافق معانا


أمسكت سهير بهاتفها المحمول لكي تطلب زوجها ، ولكن أوقفها عز الدين بـ ....

-عز وهو ينظر إليها : خليكي انتي يا طنط معاها أنا هكلم دكتور العيلة يجي أوام، ان شاء الله خير متقلقيش ...

ثم أخرج هاتفه المحمول ولكنه أدعى أنه (فاصل شحن) 

-عز قائلاً وهو يضرب جبينه بكف يده : يادي الحظ ، موبايلي فاصل شحن، طيب حـ ...
ــــــــــ
تابعونا على التليجرام
@novels_stories
ـــــــــ

أمسكت سهير مرة أخرى بالهاتف ، وظلت تضغط على عدة أزرار و... 

-سهير وهي تجري الاتصال بزوجها: انا هكلم حسين يتصرف ، هو مش بيرد ليه ؟؟؟ 



ثم توجهت سهير بجسدها ناحية الخادمة سنية و ... 

-سهير موجهة حديثها لسنية بلهجة آمــرة : اطلعي بسرعة الدور العاشر عند د. رؤوف ، شوفيه موجود وخليه ينزل معاكي بسرعة
-سنية وهي توميء بالايجاب : حاضر يا سهير هانم
-سهير بلهفة: أوام يا سنية


لاحظ عز الدين أن معصم جانا يقطر دماً ... 

-عز ملاحظاً أن يد جانا تنزف: ايه اللي ع ايد الآنسة جانا ده يا طنط؟


وما إن رأت سهير الدماء وهي تنزف من يد جاا ، حتى ألقت بالهاتف من يدها ، وأسرعت ناحيتها و... 

-سهير ملقية الهاتف بنبرة قلقة : يالهوي ، جانااااا ، جانااااا ، البنت بتروح ميني ياناس
-عز محاولاً تهدئتها : اهدي يا طنط كده ، في قطن وشاش طيب ، علبة الاسعافات الأولية ، أي حاجة
-سهير وهي تتذكر شيء ما : ايوه ، ايووووه ، ثواني وهاجيبها 
وتركت سهير جانا الغائبة عن الوعي مع عز لتحضر صندوق الاسعافات الأولية ،

وقف عز الدين في مكانه ، يتأمل جانا النائمة على الفراش وتعلو شفتيه ابتسامة رضــا ، فقد استطاع أن ينفذ التحدي المطلوب .. وما عليه إلا أن يجعل جانا تدرك هذا 

عاد السيدة سهير بعد لحظات وهي تمسك بيدها صندوق الاسعافات الأولية وأحضرته سريعاً من غرفتها وأعطته لعز

جلس عز بجوار جانا على الفراش ، ثم مد يده ، وأمسك بكف جانا برفق ، أداره ناحيته ، وحدد مكان النزف ، ثم طهر الجرح الموجود به وقام بعمل ضمادة ليدها بعد أن أوقف النزيف 



كانت سهير تراقبه وعلامات القلق والتوتر بادية على وجهها ، بدأت الدموع تتجمع في مقلتيها و... 


-سهير ببكاء: ربنا يباركلك يا بني ، أنـ.....................
-عز مقاطعاً سهير: يا طنط متقلقيش ان شاء الله خير ، بس حاولي حضرتك تشوفي فين الدكتور ولا عمي حسين ، مش هينفع نسيبها كده
-سهير بصوت باكي : انا مش عارفة ايه اللي حصلها ، كنت سيباها كويسة والله
-عز: ان شاء الله خير يا طنط


دلفت سهير مسرعة خارج الغرفة وهي تركض لتطلب زوجها المهندس حسين من الهاتف الأرضي و... 

-سهير وهي تجري خارج الغرفة لتطلب حسين من الهاتف الأرضي: استرها يا رب معانا ، يااارب نجي جانا ياااااا رب ، هاتها جمايل من عندك يااااا رب اللي اخرك بس يا حسين ، و

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ية ، واستنى مني تليفون
-ياسين: ماشي يا عز ، اما نشوف اخرتها ايه!

ترجل ياسين من السيارة ، وهو يفكر فيما ينوي صديقه عز أن يفعل مع تلك الفتاة ... 

اطمن عز الدين أن ياسين أحضر ما هو مطلوب ، ثم وضع الحقائب البلاستيكية جانباً ، ووضع يديه على المقود ، وضغط على دواسة البنزين ، وانطلق بسيارته نحو منزل حسين الدمنهوري 

......

في منزل حسين الدمنهوري ،،،
رن جرس الباب ، فسمعت رنينه السيدة سهير ، فطلبت من الخادمة سنية أن ترى من الطارق و....،،
-سهيربصوت آمــر : روحي يا سنية افتحي الباب وشوفي مين
-سنية وهي توميء بالايجاب : حاضر يا هانم

وثم فتحت سنية الباب لتجد أن هناك شخص ما لا تعرفه يقف على مدخله و...،،
-سنية وهي تحملق به : ايوه ، حضرتك عاوز مين؟
-عز: البشمهندس حسين موجود؟
-سنية: لأ يا حضرت
-عز متسائلاً : ولا سهير هانم ؟
-سنية: لأ الست سهير هانم موجودة!

ثم سمع عز الدين صوت سهير يأتي من بعيد ،،،
-سهير وهي تدلف خارج المطبخ : مين يا سنية؟
-سنية وهي ممسكة بالباب بيدها : واحد يا هانم عاوز البشمهندس حسين.
-سهير وهي تتجه ناحية باب المنزل لترى من يقف خلفه: عز ، اهلا بيك يا بني ، اتفضل ،روحي انتي يا سنية ..
-عز وهو مازال واقفاً على الباب : أنا أسف يا طنط ، معلش جيت لحضرتك من غيرميعاد ، بس كان المفروض أقابل البشمهندس حسين الوقتي .... !!!

أشارت سهير للخادمة سنية برأسها لكي تنصرف إلى الداخل ، ووقف هي لكي تتحدث مع عز الدين و... 
-سهير وهي تشير بيدها : متقولش كده يا بني ، اتفضل جوه ، البيت بيتك
-عز: لأ مش هينفع حضرتك أدخل ، انا كان عندي معاد مع عمي حسين عشان نتكلم بخصوص الخطوبة ، وحضرته طلب مني أنتظره ، بس للأسف بقالي مدة منتظره ومجاش ،وبطلبه على موبايله مش بيرد يا مشغول، فقولت أعدي اشوف في حاجة حصلت ولا لأ ..
-سهير: مش هينفع الكلام كده ع الباب ، اتفضل بس جوه ، ونكمل كلامنا
-عز بأدب: لأ أسف جدااااا يا طنط ، ميصحش أدخل البيت وصاحبه مش موجود ، بس هستأذن حضرتك تخدي الحاجات دي ..
-سهير بإلحاح: ايه يا بني اللي انت بتعمله ده ؟ يعني مكلف نفسك وجايب حاجات، لأ وكمان مش عاوز تدخل ؟ ده انت ابني يا عز.. خش يا بني ده بيتك ، وانا هطلب عمك حسين حالاً وأبلغه انك منتظره هنا .. اتفضل مش هينفع تفضل وافق كده ، عمك حسين هيزعل لو عرف ده!!!

أدخلت السيدة سهير عز الدين إلى غرفة الصالون ، وبدأت في ضيافته و.....
-عز وقد اعتلت شفتيه ابتسامة خبيثة : شكراً يا طنط ، بس ممكن أطلب من حضرتك طلب؟
-سهير وهي تدخل عز الصالون : قول يا ضنايا.
-عز: ممكن تدي علبة الجاتوه دي للأنسة جانا ، انا عارف انها ممكن مترضاش تاكلها لو عرفت انها مني ، وأنا جايبها مخصوص عشانها ، وبصراحة خايف تكسفني وترفض...
-سهير بنبرة حانية : حاضر يا بني ، انت تؤمر ، انا هخليها تاكلها الوقتي ، واطمن مش هاقولها انك جايبها!
-عز مبتسماً : شكراً يا طنط ، ولو ممكن حضرتك متقوليلهاش اني موجود هنا ،يعني خليها براحتها ، انا هنتظر عمي حسين ، ولو أتأخر هنزل.

نهضت سهير من على الآريكة و... 
-سهير: أنا هروح أديها الجاتوه ، وأكلمه ، مسافة ماتكون شربت العصير ان شاءالله يكون جه.
-عز ويعلو وجهه ابتسامة نصر : شكراً يا طنط ، وأنا أسف اني بتعب حضرتك.
-سهير: متقولش كده يا بني ، خد راحتك

ثم تركت سهير عز الدين يجلس في صالون المنزل ، وتوجهت نحو المطبخ ، وطلبت من سنية ان تضع الجاتوه الخاص بجانا في صحن صغير ، وبعد أن تنتهي تتوجه للصالون لتقدم العصير والحلوى لعز الجالس هنــاك ... 

ثم توجهت سهير إلى غرفة جانا ، طرقت الباب أولاً ، ثم دلفت سهير إلى داخل غرفة جانا لكي ..... 

-سهير وهي تدخل غرفة جانا: جوجو حبيبتي ، تعالي عاوزاكي
-جانا: خير يا أنطى ؟
-سهير: حصليني أوام ع المطبخ ، وهاقولك
-جانا وهي تنهض من فراشها : اوك

توجهت جانا مع سهير إلى المطبخ وهي في حيرة من أمرهــا .. 
أمسكت سهير بالصحن الموضوع به قطعة الجاتوه ، ومدت يدها في اتجاه جانا و...
-سهير وهي تمد يدها : دوقي يا جوجو الجاتوه ده ، وقوليلي رأيك فيه.. 
( كانت قطعة الجاتوه الخاصة بجانا عبارة عن موس بالشيكولاته مضافاً إليه مكسرات ، وشكلها شهي جداااا ) 
-جانا وهي تتذوق قطعة صغيرة منه : مممم، حلو يا أنطي ، بس ده بمناسبة ايه ؟

وضعت السيدة سهير وعاء اللبن على الموقد لكي تغليه ، ثم التفتت بوجهها ناحية جانا ، كانت تخشي سهير من أن تكشف جانا أمرها ، لذا أدارت وجهها مرة أخرى ناحية وعاء اللبن و...
-سهير وهي تغلي اللبن بتردد : آآآ.... من غير مناسبة يا قمر ، آآآآ.. يعني قولت تدوقيه بدل ما انتي أعدة طول اليوم على لحم بطنك من غير أكل.
-جانا وهي تتناول قطعة أخرى : ثانكس أنطي ، بس انتي عارفة انا بعمل دايت وعاوزة أفضل fit 
-سهير : يادي الدايت ده ، بقولك ، كملي غلي اللبن على ما اكلم عمك حسين وهرجعلك تاني ، اوعي يفور منك ؟؟
-جانا وهي تكمل تناول الجاتوه: done أنطي .. don't worry ..

ثم خرجت سهير من المط

Читать полностью…

قصص وروايات✏

#دعني_أحطم_غرورك 🤚🏻
الحلقة الحادية عشر:


وبدأ يوم جديد يحمل في طياته الكثير من المفاجأت ... 
كان عز الدين جالساً في سيارته وقد بدأ في تنفيذ الخطة التي وضعها للانتقام من جانا ، ظل يطرق بأصابعه على مقود السيارة ، ويركز ببصره على شيء ما ...

بدأ الوقت يقترب من الظهيرة ، وعز يتابع الوضع من سيارته ... 

وفي نفس الوقت تقريباً ، كانت جانا تجلس في حجرتها وترتدي منامتها المفضلة ( بنطالها من اللون الفوشيا ، والتي شيرت باللون الرمادي )، وتركت شعرها مموجاً متناثراً على وجهها ...

كانت جانا مشغولة بوضع طلاء الأظافر على أصابع قدمها ، وبيما كانت تمسك بالفرشاة ، إذ بالهاتف يرن ... أمسكت جانا الهاتف ونظرت إلى شاشته ووجدت أن المتصل هو ...
-جانا وهي تنظر لشاشة الهاتف: دينا؟؟ الووو ، good morning sweetie, what's up?
-دينا: Good morning honey ،أنا تمام 
-جانا مستفهمة : خير طلباني ليه 
-دينا: انتي كنتي sleepy يا جو ، وانا نزلت ورايا كام حاجة عاوزة اخلصها بسرعة
-جانا وهي تطلي إصبعها الصغير : طيب انجزي ، عاوزة ايه مني؟؟
دينا: بصي أنا هاروح الـ بيوتي سنتر ، عشان عندي dish party ، وبعدها عيد ميلاد حلا صاحبتي ، فعاوزة منكfavor ؟
-جانا: خير 
-دينا: بصي عاوزاكي تجيلي عند البيوتي سنتر وتجيبلي الـ purple dress ع الساعة 3 العصر كده ، اوكي ؟
-جانا: اوك ، حاجة تانية ؟
-دينا بدلع : no, honey ، ثانكس حبي 

ثم أغلقت جانا الهاتف بعد أن أنهت المكالمة مع دينا ، وأكلمت وضع الطلاء على باقي أصابعها ... وما هي إلا لحظات قد مرت ، وإذ بالهاتف يرن مرة ثانية ، فأمسكت بالهاتف مجدداً ، ونظرت إلى شاشته ، ووجدت أن المتصل هي دينا ....
-جانا بضيق : ايه تاني؟؟؟
-دينا بدلع : سوري جوجو ، نسيت أقولك تجيبلي الشوز بتاعه معاكي
-جانا بنفاذ صبر : حاجة تانية ؟؟؟
-دينا : لأ يا قلبي ، باي

ثم أغلقت الهاتف مرة ثانية ، وألقته بجواره على الفراش ، ثم استأنفت وضع الطلاء ..
وماهي إلا دقائق حتى رن الهاتف مجدداً، فنظرت إلى الشاشة فوجدت أن دينا هي المتصلة و...
-جانا بعصبية : يوووووه ، زهقتيني
-دينا بنبرة حانية : سوري جوجو ، بليز متضايقيش ، عاوزة البروش الفضي من ع التسريحة معالـ stuff 
-جانا بنبرة آمرة : ها في اي حاجة هتعوزيها تاني ؟؟؟
-دينا بعد لحظة من التفكير: ممممم ، هفكر واقولك ، باي!!


أنهت جانا المكالمة ، ووضعت الهاتف بجوارها ، ثم ظلت تكمل طلاء باقي الأظافر .. 
ثم رن الهاتف مرة اخرى فأجابت جانا تلك المرة دون أن تنظر للشاشة معتقدة أنها دينا كعادتها و....
-دينا بعصبية: يووووه ، بجد انتي over ، خنقتيني، تعالي هنا احسن البسي وانزلي وريحيني !!
-المتصل بنبرة باردة : مين دي يا بت اللي خنقتك عشان أعملها تمثال؟؟
-جانا باستغراب : مين معايا؟
-المتصل بصوت أكثر برودة : ماتجاوبي الأول ؟
-جانا وهي تنظر لاسم المتصل وتجد انه رقم غير مسجل لديها : انت مين؟
-المتصل بثقة : جوزك !!!!!!!!!!!!!

لم تتحمل جانا مثل تلك الكلمة ، فاطلقت وابل من السباب اللاذع و... 
-جانا بعصبية: جرى ايه يا سافل يا حيوان انت هتـ......................
-المتصل بحدة ولهجة آمــرة : اقفلي البلاعة اللي فتحتيها دي ، أنا عز الدين يا بت
-جانا: اووووف ، عاوز ايه ؟ ، وحشك الضرب بالقلم فعاوز تاني ؟؟؟
-عز بصوت قوي : لأ يا خفة ، القلم ده هردهولكي قريب ، ومن ناحية أنا عاوز إيه فاناعاوزك انتي !!
-جانا : ده بعينك ، عشم ابليس في الجنة 
-عز باستهزاء : تؤ يا حلوة ، مافيش حاجة تستعصى عليا ، ها هتنزلي عند الميكانيكي امتى؟
-جانا: نعم ؟
-عز مكملاً بنبرة ساخرة : مش عملالي فيها الواد بلية صبي الميكانيكي ، ده أنا ماشوفتلكيش هدوم عدلة من يوم ما ربنا بلاني بيكي !!!
-جانا محاولة التحكم في أعصابها : بص يا ظريف ، انت تنسى أنك شوفتني أصلاً ، واقفل السكة أحسنلك ، ولا أقولك هقفلها أنا ....

لم تعطي جانا عز الفرصة لـ يكمل حديثه فانهت المكالمة وأغلقت الهاتف في وجهه ، وألقت به بعصبية على الفراش ، وظلت تزفر في ضيق .. 

ثم وصلها رنين اعلان ((وصول رسالة نصية)) .. فمدت جانا يدها لتمسك بالهاتف ، و فتحت جانا لتقرأ ما كتب فيها و......
(( أحسنلك تردي عليا حالاً ، وإلا ....... أنا مش هاقول ، أنا هنفذ على طوووول ))

وما هي إلا ثواني قليلة ثم رن الهاتف مرة اخرى لتجيب جانا بـ....،،،
-جانا هاتفياً بضيق: اللهم طولك يا روح ، اخلص يا عم الأمور
-عز مبتسماً: لالالالالا ، أمور مرة واحدة !! هو انتي رضيتي عني بالسرعة دي من رسالة ، انا مش مصدق وداني !!
-جانا بحدة : انجزززززززززززز
-عز بصوت هاديء : ماشي يا قطة ، ها ، هنتخطب امتى ؟
-جانابتهكم : ابقى اتغطى كويس لأحسن مخك استهوى ، انت بتحلم !!!
-عز بثقة: يا بت انتي مش أدي !
-جانا: وهو حد قالك اني عاوزة أكون أدك أصلاً ؟
-عز ساخراً : هو انتي تطولي؟؟
-جانا: لا أطول ولا أقصر ، قصرررر في كلامك معايا!!!
-عز مستهزاءاً بها : ليه محسساني انك واحد صاحبي

Читать полностью…

قصص وروايات✏

ئياً منه ، ثم أمسك هو بكف يده وظل يفرك فيه متألماً من أثر عضتها عليه و...
-عز بتآلم : آآآاه ، يا بنت العضاضة!
لم تمهل جانا عز الدين الفرصة لكي يظهر آلمه ، بل بادرته بصفعة قوية على وجهه 

طراااااااااااخ 

تسمر عز الدين في مكانه ، فهو لم يتوقع أن تفعل جانا هذا على الاطلاق ، وتفاجيء من ردة فعلها القوية !!

وبخت جانا عز الدين على ما فعل لها ، ونظرت له بنظرات احتقار و..
-جانا بنظرات استعلاء واحتقار : انت متخلف وحيوان ، واياك تاني مرة تفكر تقرب مني ولا تلمسني

ثم ركضت مسرعة بعيداً عنه تاركة اياه يعاني من آثر الصفعة والعضة ....

وقف عز الدين لبعض الوقت في مكانه يتحسس وجنته من أثر الصفعة ، وينظر إلى حيث أختفت جانا بأعين كلها توعد وانتقـــام .. 
فهو لن يجعل ذلك الأمر يمر مرور الكـــرام ...

..........................


كان حسين قد صعد إلى المنزل ، فتح باب منزله ، ثم دلف إلى الداخل وهو مسرع الخطى ، أسرع ناحية غرفة الصالون ، فلم يجد بها أي أحد ، بحث عن زوجته سهير ، فوجدها تدلف من غرفة نومها و...
-حسين متسائلاً : ايه يا سهير ، عز لسه موجود ولا مشى؟
-سهير : لأ مشى ياحاج ، فجأة كده قرر أنه ينزل مش عارفة ليه
-حسين : طيب مسألتهوش؟
-سهير: هو قال وراه مشوارمهم ، وهيرجع تاني تكون انت جيت
-حسين وهو يبحث بعينيه : ربنا يعديها على خير ، اومال فين البنات؟ 
-سهير وهي تشير بيدها : دينا جوه ، لكن جانا مش موجودة 
-حسين باستغراب : ليه ، راحت فين ؟
-سهير: معرفش ، انا قولتلها تجهز نفسها عشان تقابل عز ، وبعد كده مشوفتهاش
......................


في نفس التوقيت وصلت جانا إلى الطابق الموجود به منزل عمها ، حاولت أن تخفي اضطرابها ، عدلت من هندامها ، ثم بحثت عن مفتاح المنزل في حقيبتها ، ووضعته في مكانه ، ثم مالت بجسدها قليلاً وفتحت باب المنزل ، ودلفت إلى الداخل ...

رأهــا كلاً من حسين وسهير وهي تدلف للداخل ، فتعجبا ، ثم استفسر حسين منها عن ....
-حسين متسائلاً : جانا؟ انتي كنتي فين؟
-سهير : ايه يا جوجو ، خرجتي من غير ما تقوليلنا؟؟
-جانا بتردد: أنا كنت تحت يا أنكل .. آآآه .. كنت مستنياك عشان .. آآآ... عشان نقابل البشمهندس عز سوا ، ماهو ميصحش اقعد معاه لوحدي
-حسين بتعجب : طيب هو اللي يستنى حد ينزل يقفله في الشارع ، وبعدين أنا جيت تحت ومشوفتكيش

حاولت جانا أن تبدو منطقية في حديثها ، وأن تقنع عمها حسين وزوجته بروايتها ، فهي لا تريد أن تقع في أي مشكلة بسبب ذلك المغرور عــز .... 
-جانا بنبرة هادئة : ماهو انا زهقت من الوقفة ، فقولت أروح اشتري juice اشربه لحد ماتيجي وبعدين طلعت على طول ....

رسمت جانا على وجهها ملامح البراءة ثم نظرت إلى زوجة عمها بنظرات غريبة و ...

-جانا: أنطي هو لسه العريس قاعد جوه ؟
-سهير وهي توميء بالنفي : لأ يا بنتي نزل لما لقاكوا اتأخرتوا ، وقال هيجي وقت تاني
-جانا بسعادة : أحسسسسن برضوه ، انا هروح اشوف دينا ، عن اذنكو


أخفضت جانا رأسها ، وأسرعت في خطاها، و توجهت لغرفة دينا حتى لا تثير الريبة حولها ... 

...............

في داخل غرفة دينا ،،،
دلفت جانا إلى داخل غرفة دينا وعلى وجهها ملامح الضيق ، ثم توجهت إلى دينا ووقفت إلى جوارها وأمسكت بذراعها ونظرت إليها في ضيق و...
-جانا وهي تمسك ذراع دينا : دينا ، بقى بتسلميني تسليم أهالي للبأف ده ؟
-دينا وهي تزيح يدها : أعمل ايه يا جوجو ، هو انا كنت اعرف انك ناوية تعملي مصيبة
-جانا بضيق: ازاي تردي عليا قصاده ؟؟
-دينا: يا بنتي أنا لاقيتك بتطلبيني ع الموبي ، ومتوقعتش انك تكوني نزلتيأو حتى ناوية تهزئيه
-جانا بحدة : هو أنا كنت بنجّم يعني !!
-دينا وهي تشير بكلتا يديها : انتي مشوفتيش شكله كان عامل ازاي لما سمع كلامنا سوا ، اووووف ، اناقولت هيرتكب جناية قتل فيكي ، اه بس تعالي قوليلي، انتي عرفتي منين انه سمعمكالمتنا ؟ هو انتي قابلتيه ؟؟؟؟
-جانا بتردد: آآآآ... لأ ، قابلته ايه بس ، انا كنت تحت وشوفته بالصدفة بس.. آآآ ..... يعني فلاقيتوه لاوي بوزه .. آآآآ.... فقولت اكيد في حاجة
-دينا بمكر وهي تغمز لها : عليا أنا برضوه ؟؟؟
-جانا بضيق: يوووووه يا دينا ، انا رايحة اوضتى 

........

في شركة الكيلاني ،،،،،،

كان الشرر يتطاير من عيني عز الدين ، واخذ يتعامل بعصبية مع كل من يقابله في شركته ، فما فعلته جانا معه ليس بالأمر الهين ، لقد تجرأت عليه كما لم يتجرأ أي أحد من قبل و... 
-عز بعصبية : يعني ايه مخلصتش اجراءات التسليم؟؟؟؟
-الموظف بخوف : ماهو يا فندم حضرتـ.......
-عز بنفاذ صبر وحدة : انت كمان هتقاطعني ، وتقولي ماهو معرفش اييييه ؟؟؟
-الموظف بخوف: أسف يا فندم ، كل الحكاية إن سعا آآآ .......................
-عز مقاطعاً وهو يلقي بالملفات في وجه الموظف : اتفضل غور من هنا ، مشوفش وشك إلا لما تخلص كل الورق 

ألقى عز الملف في وجه الموظف بكل غل وغضب ، فمد الموظف يده وهو يرتعش وسحب الملف من على سطح المكتب ، وأخذه وانطلق مسرعاً إلى

Читать полностью…
Подписаться на канал