6935
انجمن علمی دانشکدهی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف کتابها: https://t.me/sutphysicsbooks ارتباط: t.me/anjoman_elmi_phys_sut?direct
🛸 گروه نجوم و کیهانشناسی کوانتا
📖 عنوان حلقه: فیزیک خورشید
📢 معرفی حلقه
👥 گروه حلقه
⭕️ جلسهی یکُم: پارامترهای خورشیدی
👤 ارائهدهنده: علیرضا زورمند
👤 دانشجوی کارشناسی فیزیک شریف
😀 جلسه به صورت آنلاین برگزار میگردد.
😀 زمان: جمعه ۸ خرداد ساعت ۱۸:۰۰
🔗 لینک برگزاری مجازی در اتاق کوانتا
حلقههای مطالعاتی کوانتا
🔤🔤🔤🔤🔤🔤
✈️ @QuantaSC🔷
✈️ @anjoman_elmi_phys_sut
نشست عمومی اساتید و دانشجویان
در این جلسه پیرامون مسائل گوناگون پیش آمده در شرایط حاضر به گفتوگو خواهیم پرداخت.
جلسه یکشنبه ۱۰ خرداد در اتاق مجازی انجمن علمی برگزار خواهد شد.
لینک کلاس:
https://vc.sharif.edu/ch/physics-stu
@sharif_senfi_phys
☕«به وقت چای و گفتوگو»☕
جلسه چهارم | نسخه آنلاین
این بار هم دو دانشجوی نزدیک به فارغالتحصیلی مهمان ما هستند.
از تجربههایشان میگویند: خاطراتِ تلخ و شیرینِ دانشگاه، تصمیمهای عجیبی که گرفتند، چیزهایی که کاش زودتر میدانستند، و البته سردرگمیِ «بعد از این همهسال، حالا چه؟»
جلسه مثل همیشه خودمانی و صمیمی است. فرصتی برای گپ زدن، ایده پردازی، همدردی کردن و شاید فهمیدن اینکه خیلی از نگرانیها مشترکند.
اگر سؤال یا خاطرهای دارید که ترجیح میدهید ناشناس بماند، قبل از جلسه برایمان بفرستید:
ble.ir/payamresanimbot?start=wQ0RBoY0LL0Ut5O0y1mynQJrp
چای را کنار دست بگذارید
و از هر جایی که هستید به ما بپیوندید.
• سه شنبه، ۵ خرداد
• ساعت ۲۰
• لینک جلسه: http://vc.sharif.edu/physics-stu
/channel/physics_tea_sessions
💻 سلسله جلسات «لمبدا»
📚 موضوع: قانون دوم ترمُدینامیک
بیان ی از قانون ِ دوم ِ ترمُدینامیک ارائه میشود، که بر اساس ِ ممنوع-کردن ِ بعض ی چرخِها ست. بیانها یِ کِلوین-پلانک و کْلاؤزیوس شکلها یی خاص از این بیان َند
🗣 ارائهدهنده: سهراب ملکی
👤 دانشجوی کارشناسی فیزیک شریف
🔴 جلسه به صورت مجازی برگزار میگردد
⏰ زمان: جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۵، ساعت ۱۹:۰۰
📍 حضور همهی علاقهمندان آزاد است.
🔗 لینک برگزاری ( https://vc.sharif.edu/ch/quanta ) در اتاق مجازی کوانتا
@QuantaSC
بر اساس گزارشهای منتشرشده در فضای دانشجویی، علی علیرضایی، دانشجوی کارشناسی ورودی سال ۱۴۰۲ علوم ریاضی، دیروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. از محل نگهداری و شرایط وی خبری در دسترس نیست.
🆔 @Sharif_Senfi
«در جستوجوی اینترنت آزاد»
نامهٔ مشترک شورای صنفی دانشجویان و مجمع انجمنهای علمی دانشگاه صنعتی شریف خطاب به وزیر علوم، دربارهٔ وضعیت اینترنت و پیامدهای آن برای فعالیت علمی دانشگاه
🔹 «امروز دانشگاههای ما بدون دسترسی به اینترنت آزاد، حتی اگر درهایشان گشوده باشد، در عمل به بنبستی شبیهترند تا یک نهاد زندۀ علمی. ما نه میخواهیم مفیدترین سالهای عمرمان در قطعی اینترنت بسوزد و نه میخواهیم دانشگاه و نهاد علم به سکوی دیگری از دریافت رانت تبدیل شود؛ بلکه میخواهیم دانشگاه، سنگر حفظ آزادی و همصدا برای مطالبۀ حقوق واقعی ملت باشد.»
🆔 @Sharif_Senfi
🔥 @sharif_scientific_associations
بنا بر هر سناریویی، ایران در حالِ عقبماندگی است
آنچه در این گزارش میبینید تصویری است که ارقام سرکش آن را ساختهاند. رقمهایی که نه از خشم آمدهاند، نه از تخمین — از سند آمدهاند: بانک جهانی، مرکز آمار ایران، مجمع جهانی اقتصاد، صندوق بینالمللی پول، گزارشهای آکادمیک و پژوهشی. تصویری که این ارقام نقاشی کردهاند، تصویرِ کشوری است که نه در حالِ پیشرفت، بلکه در حالِ فاصلهگرفتن است — از جهان، از همسایگان، و از نسخهی بهترِ خودش.
تورم رسمی ۴۲ درصد — در واقعیت، با توجه به ارقام بینالمللی، اکنون بیش از ۵۰ درصد. به این معنا که بهای زندگی مردم هر دو سال تقریباً دو برابر میشود. تنها طی دوسال گذشته ریال ایران از 50 هزار تومان به 160 هزار تومان در برابر دلار سقوط کرده — یعنی بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده. نرخ بیکاری رسمی ۷.۸ درصد، اما بیکاری جوانان ۲۰ درصد و بیکاری زنان جوان ۳۴.۹ درصد — ارقامی که بیکاری پنهانِ بسیار بزرگتری را پنهان میکنند. مشارکت زنان در بازار کار تنها ۱۳ درصد — در حالی که میانگین جهانی ۴۹ درصد است. یعنی زنان ایرانی در بازار کار قریب به یکچهارمِ زنان جهان حضور دارند. شکاف جنسیتی که سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایران ضربه میزند.
سالانه ۱۶۵ هزار متخصص — پزشک، مهندس، پژوهشگر — این خاک را ترک میکنند. هزینهی انسانی این خروج: ۱۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار در سال. تا سال ۲۰۳۰، یک شغل از هر پنج شغل در جهان تغییر خواهد کرد — ۹۲ میلیون شغل حذفشده و ۱۷۰ میلیون شغل جدید — و ایران نه با یک بحران، بلکه با تلاقیِ سهگانهی فرار مغزها، شکاف جنسیتی، و انزوای تحمیلی روبروست.
وقتی حالِ آدم نامعلوم است، حرف از فردا شبیه توهین میشود.
در همین حال که میلیونها ایرانی — کارگر، دانشجو، پزشک، معلم — به دلیل قطعیهای بیدلیل و طولانیمدت اینترنت از زندگی عادی، کار و ارتباط بازماندهاند، تلخترین بخش این داستان آن است که بخشی از زیرساختِ همین قطعی توسط کسانی ساخته میشود که از موهبتِ علم و دانشگاه سود بردهاند. فارغالتحصیلانی از همین دانشگاهها، از همین انجمنهای علمی، که دانشِ فنی را گرفتند و حالا از همین دانش برای ساختِ دیوار استفاده میشود. کسانی که از همین اینترنتی که قطعش میکنند، امروز بهرهمندند. و همه در سکوت.
این سکوت نیست — این قطع است. قطعِ دسترسی به منابع آموزشی، قطعِ ارتباط با بازارهای جهانی، قطعِ امکانِ رقابت با دنیا — برای دانشجویی که نرمافزار مینویسد، برای پزشکی که باید مقالات بینالمللی بخواند، برای کسبوکاری که مشتری خارجی دارد، برای مادری که فقط میخواهد با فرزندش در تماس باشد. هیچ تحلیل امنیتی، هیچ توجیه ملی، هیچ برچسبِ «منافع عالی» نمیتواند توجیه کند که هزینهی این قطعیها — از دست رفتنِ فرصتهای شغلی، عقبماندگیِ آموزشی، انزوای اقتصادی — مستقیماً از جیبِ همان مردمی پرداخت میشود که ادعا میشود برایشان امنیت فراهم میشود.
بر اساس گزارشهای منتشرشده در فضای دانشجویی، رضا دالمن، دانشجوی کارشناسی ارشد ورودی سال ۱۴۰۳ رشته مهندسی کامپیوتر، پنجشنبه شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
🆔 @Sharif_Senfi
بر اساس گزارشهای منتشرشده در فضای دانشجویی، گفته میشود پرنیان خدابخشی، دانشجوی ورودی سال ۱۴۰۲ رشته مهندسی مواد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. از محل نگهداری و شرایط وی خبری در دسترس نیست.
🆔 @Sharif_Senfi
خطاب به خودمان؛
ما که از بیداد خستهایم، اما از سازش بیزاریم
هویتِ ما در «نفیِ تاریکی» خلاصه نمیشود؛ ما برای اثباتِ نور ایستادهایم.
ما اینجا نیستیم که صرفاً سیاهی را تقبیح کنیم—که بالاتر از سیاهی رنگی نیست و دشنام به تاریکی، تنها آن را جریتر میکند. آنچه تاریکی را نابود میسازد، فریاد نیست؛ تابش است. هدفِ ما نه اثباتِ بطلانِ استبداد—که بر همگان روشن است—بلکه «تأسیسِ روشنایی» است.
امید؛ خشنترین فرمِ مقاومت
در چنین آوردگاهی، «تولیدِ یأس» تصادفی نیست؛ بلکه استراتژیکترین سلاحِ تاریکیپرستان است. حاکمیتی که از خلقِ آینده عاجز است، تمامِ ماشینِ سرکوبش را به کار گرفته تا ما را از «کنشگریِ هوشمند» به کنجِ حقیرِ «غریزهی بقا» عقب براند. آنها میخواهند افقِ دیدمان را به سطحِ روزمره تنزل دهند تا فراموش کنیم رسالتِ ما نه فقط زنده ماندن، که شکوفایی و بنا کردنِ حیاتی آزاد است.
اینجاست که «امیدواری» دیگر یک دلخوشیِ منفعلانه نیست؛ بلکه رادیکالترین، هوشمندانهترین و عصیانگرترین فُرمِ مقاومت است. توهمِ بنبست، تاوانِ خیره ماندن به دیوارهایی است که فعلاً توانِ تخریبشان را نداریم.
این دشمن، دقیقاً همین را میخواهد: خیره شدنِ ما به ناممکنها، تا روزنههایی را که امروز توانِ گشودنشان را داریم، نبینیم.ما، زغالهای برافروخته
ونمیگذاریم اقلیتی که درکی از آن ندارد، و در هیچ کجای دانشگاه—مگر سردری که پشتش قاتلین خیابانی خوابیده باشند—مشروعیت ندارد، آن را با توحش خود منحرف کند.
ما هوشیاریم و فریبِ تغییراتِ ظاهری را نمیخوریم؛ نیک میدانیم تا زمانی که «درخت» از تیغِ نقد مصون باشد، تنها «میوههای پوسیده» با هم تعویض میشوند. فساد در ریشه است، نه در شاخه.و ما ادامه خواهیم داشت.
خطاب به مسئولین دانشگاهی
"گفتگو؟"
با سیستمی که خود را در جایگاهِ حقِ مطلق مینشاند، از کدام «گفتگو» سخن میگویید؟
استادِ محترمِ فلسفهی علم، از «لزومِ خشونتپرهیزی»، «دیالوگِ معقول» و «ارزشِ انسانها» میگوید؛ همان روز و در همان دانشگاه با یک پیامکِ بدونِ تاریخ، دانشجو را ممنوعالورود میکنند و شناسنامهاش را برای اجازهی تردد گروگان میگیرند. آنجا که یک سو مسلح به احکامِ انضباطی، حراست و اهرمهای قدرت است و سوی دیگر تنها صدایی برای اعتراض دارد، دعوت به «مدارا»، در واقع دعوتِ طرفِ بیدفاع به تسلیم است. این دیالوگ نیست؛ مونولوگِ قدرت است.
چرا خشم؟
کافیست به تجربهی زیستهی دانشجویان در همین چند سالِ اخیر نگاه کنید. فضای این دانشگاه مدتهاست که به بسترِ برخوردهای چکشی و تحقیرِ نهادینه بدل شده است:
از تعطیلیِ اغذیهفروشیها و قطعِ آب در ماه رمضان به بهانهی تحمیلِ یک سلیقهی خاص و تهدیدِ دانشجویان؛ تا پیامکهای مکررِ حراست که ورودِ و صرف حضور نیمی از دانشجویان به دانشگاه را به تجربهای فرسایشی تبدیل کرده است. از اساتیدی که کلاسِ درس را به تریبونِ تبلیغاتِ ایدئولوژیک تقلیل دادهاند؛ تا محدود کردنِ رسانهها و انجمنهای مستقل و سرازیر کردنِ بودجهها به تشکلهای همسو و اردوهای همفکرانشان.
شما سالهاست برای ساختنِ تصویری ظاهراً آرام از دانشگاه، صدای انتقاد را محدود کردهاید. و حالا که دانشجو از سرِ استیصال و پس از مشاهده عینی قتلعام همسالانشان و دورههای طولانیِ خاموشیِ و خفقان رسانهای، فریادِ اعتراض برآورده، پاسخِ شما «ممنوعالورودی» است؟ آن هم به دلیل فشارِ ۱۶۰ نمایندهی کودکستان مجلس؟
دهههاست که مطالباتِ قشرِ دانشجویی با ادبیاتِ «مدیریتِ بحران» پاسخ داده شده است. دستاوردها مصادره شده و ناکارآمدیها به گردنِ دیگران افتاده است. اما نتیجهی نهاییِ این سازوکارِ دانشگاهی در کنارِ وضعیتِ کلانِ حاکمیتی، واقعیتی انکارناپذیر را رقم زده است: شما موفق شدهاید هرآنچه سرمایهی انسانیِ متخصص در این خاک شکل میگیرد را با دستانِ خودتان «پر دهید» و دانشگاه را از صاحبانِ اصلیاش تهی کنید. دانشجوی آگاه این چرخه را میبیند و میداند که این «مدیریت»، حاصلی جز ویرانیِ زیرساختِ انسانی نداشته است.
خطاب به ریاست دانشگاه:
آقای رئیس، در این چند روز شاهدِ سبکِ «مدیریتِ» شما بودیم. مشاهداتِ میدانی نشان میدهد هر بار که خودِ دانشجویان برای آرامشِ محیط میانجی شدند، مجالی برای تأمل فراهم شد، و هر بار که شما با رویکردی محافظهکارانه ورود کردید، تنشها افزایش یافت. این یک اتهام نیست، یک گزارهی مشاهداتی است و نشان میدهد که جامعهی امروز، دیگر رویکردهای دستوری را برنمیتابد.
اما صادقانهترین و در عینِ حال قابلتأملترین و ایضا فریبکارانهترین جملهی شما این بود: «اگر خودمان در دانشگاه مدیریتش نکنیم، از بیرون ورود میکنند.»
این هم از آن جملاتی است که باید در تاریخ ثبت کرد.نهادی که ادعای «صیانت از دانشجو» دارد، صراحتاً اعلام میکند که سرکوبِ پیشدستانهی داخلی را بر دخالتِ نیروی امنیتیِ بیرون ترجیح میدهد، و نامِ این اقدام را «حمایت» میگذارد! در همین یک جمله، رویکردِ مدیریتِ دانشگاه در نظامی تمامیتخواه فاش میشود: دانشگاه برای شما سنگرِ اندیشه نیست، بلکه خاکریزِ اولِ کنترل است.
برای اثباتِ ادعای بیطرفی، دانشجوی معترضِ دستخالی را با نیرویی که پرچم، بلندگو و حمایتِ صریحِ نهادهای بیرون را به همراه دارد، در یک ترازو میگذارید و هر دو را «ناقضِ آرامش» مینامید. این رویه، نه نشانهی عدالت است و نه بیطرفی؛ کاریکاتوری آماتور از انصاف است که دیگر کسی را فریب نمیدهد.
آقایان، مجالی برای گفتگو با این مختصات نمانده است. شما مطالباتِ ما را میدانید، اما ظاهراً نه ارادهای برای شنیدنِ آن وجود دارد و نه اختیاری برای عمل کردن. در هر حال شما لیستی از مطالباتِ ما دارید که پیشتر بدان اشاره شد، بدان بپردازید و برای شروع میتوانید این روند را با بستنِ خودجوش عروسک خیمه شب بازی رسانهایتان آغاز کنید؛ هرچند طبقِ سابقهی مدیریتهای پیشین، بالادستیها به شما نیز مجالی برای استقلالِ عمل نخواهند داد.
اما همین رویکرد، محرکِ آگاهیِ ماست. ما نهادی را که حفظِ منصب، ظاهر و وجههی محافظهکارانهاش را بر حقوقِ اولیهی مردمانش ترجیح میدهد، در هر سطحی که باشد را نمیپذیریم.
جایی که حقیقت سلّاخی میشود، سخن به بیراهه نمیفرستیم.
ما را با شما دیگر زبانِ گفتگو نیست.
⬜️ گرامیداشت یاد پژوهشگر جوان و برجسته، دکتر سیده یاسمن شجریپور
با نهایت تاسف، تاثر و ناباوری، جامعه علمی کشور و بهویژه دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، در سوگ از دست دادن ناگهانی یکی از پژوهشگران پرتلاش، خلاق و آیندهدار خود نشسته است. متاسفانه مطلع شدیم که سرکار خانم دکتر سیده یاسمن شجریپور جابری، محقق پسادکترای دانشکده فیزیک، شب گذشته بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفتند.
⬜️ مرحومه دکتر شجریپور، اصالتاً اهل شهرستان گچساران و دانشآموخته مقطع دکتری شیمی از دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. ایشان در دوره پسادکتری خود در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشهای بسیار ارزشمندی را تحت هدایت و با همکاری جناب آقای دکتر علی اسفندیار در زمینه فیزیک و شیمی مواد پیشرفته به انجام رساندند.
⬜️ نگاهی به کارنامه پربار علمی و پژوهشی:
دکتر شجریپور محققی خستگیناپذیر بودند که تمرکز پژوهشهایشان بر حوزههای لبه تکنولوژی و استراتژیک قرار داشت. از جمله زمینههای تحقیقاتی ایشان میتوان به توسعه باتریهای لیتیوم-یون، ابرخازنها، حسگرهای زیستی الکتروشیمیایی (نانو-ژنوسنسورها برای تشخیص پزشکی)، واکنشهای شکافت آب (تولید هیدروژن) و سنتز نانومواد پیشرفتهای چون مکسنها (MXenes) و دیکالکوژنیدهای فلزات واسطه (TMDs) اشاره کرد.
به منظور پاسداشت زحمات علمی و زنده نگهداشتن نام ایشان، به چند نمونه از مقالات برجسته و پرارجاع این پژوهشگر فقید اشاره میکنیم که نشان از عمق دانش و تعهد ایشان به پیشبرد مرزهای علم دارد:
⚪️ MXene/carbon hybrid nanostructures and heteroatom-doped derivatives for enhanced electrochemical energy storage (Journal of Power Sources, 2024)
⚪️ Surface Nitrogen-modified 2D Titanium Carbide (MXene) with High Energy Density for Aqueous Supercapacitor Applications
⚪️ An electrochemical paper based nano-genosensor modified with reduced graphene oxide-gold nanostructure for determination of glycated hemoglobin in blood (Analytica Chimica Acta, 2019)
⚪️ The effect of annealing temperature, reaction time, and cobalt precursor on the structural properties and catalytic performance of CoS2 for hydrogen evolution reaction (International Journal of Hydrogen Energy, 2020)
⚪️ The synthesis, properties, and potential applications of CoS2 as a transition metal dichalcogenide (TMD) (2023)
«فریادمان را نشنیدید؛ از سکوتمان بترسید…»
قلم در دست گرفتیم تا بیانیهای در محکومیت جنایات و کشتار اخیر بنویسیم، اما از فرط استیصال کلام در برابر توحش، قلم بر زمین نهادیم. جایی که حقیقت سلاخی میشود، سخن به بیراهه نمیفرستیم.
ما را دیگر با شما، زبان گفتوگو نیست.
👥 مجمع انجمنهای علمی دانشگاه صنعتی شریف
🔥 @sharif_scientific_associations
«اطلاعیه»
✈️ مصطفی محمدحسن، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه علم روز گذشته، پس از احضار از سوی نهاد قضایی، با مراجعه به زندان اوین بازداشت شده است.
🆔 @Sharif_Senfi
بدانند که از اتفاق همان «معترض» ، «سازنده» است.
آنکس که نظم را در سکوتِ گورستانی میجوید و انسانیت را فدای ثبات میکند، نه حافظِ امنیت، که ویرانگرِ مطلق است.
جوانانی که دیروز به هوای «مصلحت» و به امیدِ تدبیر، از فریادِ دادخواهی کوتاه آمدند، امروز یا والدینی سیاهپوشاند بر مزار فرزند، و یا لرزان برای آیندهی مبهمِ او.
روی سخن با مصلحتاندیشانی است که امروز برای «ثبات» گریبان چاک میدهند؛
شما که میخواهید از درختی میوه بچینید که با خونِ ناحق و استعدادهای سوخته آبیاری شده، بدانید: این «آرامشِ کاذب» که حاصلِ انکارِ واقعیت است، دوامی ندارد. شما که حفظِ ظاهرِ این درختِ کج را بر اصلاحِ ریشهی آن ترجیح میدهید، فردا روزی که نسیمی—نه حتی به سهمگینیِ بادهای اخیر—بوزد، اولین کسانی هستید که زیرِ آوارِ همین ساختارِ پوسیده دفن میشوید.
نفرینِ تاریخ بر کسانی که در بزنگاهِ اقدام، برای نفعِ شخصی و آرامشِ لحظهای، خیرِ ابدیِ جمع را قربانی کردند.
و تو ای پدر، به من بگو:
اگر این ساعت هم من دندان بر جگر بگذارم به احترامِ موی سپیدِ تو و عمرِ رفتهات، دقیقهای بعد، با جگری که در دهانِ کفتار استبداد و فردا با نسلی که عمرش در دهانِ شغالی جویده شده، چه کنم؟ سکوتِ من امروز، خریدنِ زمان نیست؛ سوزاندنِ باقیماندهی آیندهی ماست.
حقیقت تلخ اما شفاف است:
سرانجامِ این دوگانگیِ شما، جان دادنِ جوانان است و راهپیماییِ بیحاصلِ کهنسالان.
ما از شما پیرانِ جمع میپرسیم: فردا روز را چه میکنید، اگر آتشِ این عطشِ ثباتِ شما، هیزمِ پایانیِ مسیری بیبازگشت باشد؟
و شاید تنها دعای باقیمانده بر لبانِ این نسل، همان فریادِ تاریخیِ مستضعفان باشد:
رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَـٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا...
(پروردگارا! ما را از این دیار که متولیانش ستمگر شدهاند، رهایی بخش...)
تاریخ تکرار میشود. آن روز هم "مستضعفین" کسانی بودند که در حصارِ مقدسترین شهرِ زمانه، زیر چکمههای "شیوخِ قبیله" له میشدند و تنها گناهشان، طلبِ هوایی تازه برای زیستن بود. پاسخ آن دعا، نه سکوت، که شکستنِ بتها بود
"جامعهای که همهی منابعش را صرفِ «نگهداریِ وضع موجود» میکند، چیزی برای مواقع اضطراری ندارد... وقتی هزینهی حمایت از نظام از منافعش بیشتر شود، گریز منطقی میشود."
(جوزف تینتر، فروپاشی جوامع پیچیده)
"شاعران باستان همۀ اشیاء محسوس را با خدایان یا نبوغها جان بخشیدند... تا نظامی شکل گرفت که برخی از آن سوءاستفاده کردند و عوام را به بندگی کشیدند... و سرانجام اعلام کردند که خدایان چنین چیزهایی را فرمان دادهاند. چنین انسانهایی فراموش کردند که همۀ الهیات در سینۀ بشر ساکن است."
(ویلیام بلیک)
«شمارهٔ ۷۵ نشریهٔ شورا (ویژهنامهٔ احکام سنگین کمیتهٔ انضباطی)»
✈️ شمارۀ هفتادوپنجم #نشریه_شورا منتشر شد.
🔍 همکلاسی ما مجرم نیست!
🔍 تلهٔ نظارت پیشگیرانه
«اطلاعیۀ اولیه پیرامون کمیتههای انضباطی»
🔍در یک ماه اخیر، نزدیک به سی نفر از دانشجویان دانشگاه به کمیتهٔ انضباطی احضار شدهاند. از این میان، حکم اولیهٔ حداقل شش نفر از این دانشجویان «اخراج» و اغلب همراه با «پنج سال محرومیت از تحصیل در کلیۀ دانشگاهها» بوده است. احکام سایر دانشجویان نیز عمدتاً «منع از تحصیل به مدت یک یا چند ترم» صادر شده است.
🔍برخی دانشجویان بهدلیل اتهاماتی از قبیل برنامهریزی برای ایجاد آشوب در دانشگاه به کمیتهٔ انضباطی احضار شدهاند. تعداد قابل توجهی از پروندهها نیز تنها بهدلیل فعالیت در فضای مجازی (مانند محتوای پروفایل، پیام در یک گروه خصوصی یا حتی بازنشر یک توییت) تشکیل شدهاند. کمتر از دو سال پیش و براساس تفسیر وزیر علوم از شیوهنامه، رصد صفحات مجازی دانشجویان عملاً پایان یافت و این وضعیت تا چند ماه پیش ادامه داشت؛ اما متأسفانه کمیتهٔ انضباطی با تفسیر متفاوت خود، بار دیگر این روند را از سر گرفته است و همزمان، پروندههای مرتبط با تجمعات سال گذشته را نیز باشدتی بیسابقه پیگیری میکند.
🔍بیقانونیها از همان مرحلهٔ احضار آغاز میشوند و تا جلسات کمیته نیز ادامه دارند. در نمونهای، فارغالتحصیلی که در حال دریافت دانشنامهاش بود، پس از احضار، وضعیت تحصیلیاش از «فارغالتحصیل» به «نامشخص» تغییر داده شد تا دانشگاه بتواند او را در کمیتهٔ انضباطی محکوم کند!
🔍مسئلهٔ نگرانکنندهتر، فضای حاکم بر جلسات است. براساس گزارش دانشجویان، بیشتر اعضای کمیته برخوردهایی خارج از اصول حرفهای داشته و اتهاماتی نامناسب و بیاساس مطرح میکنند؛ تا جایی که دانشجویان را متهم به سهیم بودن در کشتهشدن هموطنان خود در جنگ کرده و با برخوردهایی توأم با احساسات شخصی و گاه باورهای سیاسی روبهرو میکنند. حتی عضو حقوقدان کمیته که انتظار میرود اظهاراتی ناظر بر مدارک و مستندات داشته باشد، رفتارهایی مشابه سایر اعضا و در مواردی آشکارا غیرحرفهایتر دارد.
🔍علاوهبر موارد فوق، تجربهٔ تجسس در نظرات شخصی، تهدید به پیگیری از نهادهای بیرون از دانشگاه و تحت فشار گذاشتن برای گرفتن اعتراف نیز گزارش شده است. هیچ یک از این روشها در یک دادرسی منصفانهٔ دانشگاهی جایگاهی ندارد و این رویه، بیشک با اصول اساسی شیوهنامۀ انضباطی در تضاد است.
🔍با شروع موج دعوتها به کمیته، بارها نگرانیهای خود را از طرق مختلف با اعضای هیئترئیسه و شماری از اساتید در میان گذاشته و تلاش کردیم مسائل را در فضایی درونی و به دور از ایجاد هرگونه نگرانی و التهاب در فضای دانشجویی حل کنیم. حتی پیش از برگزاری اولین جلسات تجدیدنظر، نامهای به رئیس دانشگاه نوشتیم و اعلام کردیم که بعضی از رویههای رایج در کمیتهها غیرقانونی است؛ اما متأسفانه نهتنها تغییری حاصل نشد، بلکه روند برگزاری کمیتهها سختگیرانهتر و در وسعت بیشتر اجرا گردید.
🔍ما بر این باوریم که تمامی دانشجویان حق دارند از روند واقعی رخدادها مطلع شوند و آگاهی از حقوق خود نخستین گام در برابر بیعدالتی است؛ چراکه تجربه نشان داده سوءاستفاده از ندانستن حقوق، ابزاری مرسوم و اساسی در این جلسات بوده است. تأکید داریم که برخوردهای جاری، خارج از انصاف و شأن دانشجویان و خود کمیتهٔ انضباطی است. این مسئله هیچ ربطی به جناحبندیهای سیاسی ندارد و هر دانشجویی، فارغ از هر گرایشی، ممکن است با چنین رویهای مواجه شود. از تمامی دانشجویان درخواست داریم در این مسیر انسجام خود را حفظ کرده و فارغ از عقاید خود، با هر نوع اخراج غیرمنصفانه یا محرومیت تحصیلی، مخالفت جدی داشته باشند.
🆔 @sharif_senfi
☕«به وقت چای و گفتوگو»☕
جلسه سوم | نسخه آنلاین
این بار کنار دو دانشجوی almost فارغالتحصیل مینشینیم
تا کمی واقعیتر درباره دانشگاه، آینده، خستگیها، تصمیمها و کلاً این حس «خب بعدش چی؟» حرف بزنیم.
جلسه مثل همیشه خودمانی است؛
نه قرار است کسی سخنرانی کند،
نه کسی وانمود کند همهچیز را فهمیده.
فقط میخواهیم گپ بزنیم،
سؤال بپرسیم
و احتمالاً بفهمیم خیلی از دغدغههایی که داریم، مشترکند.
اگر هم سؤال یا حرفی دارید که ترجیح میدهید ناشناس مطرح شود،
میتوانید قبل جلسه برایمان بفرستید.
ble.ir/payamresanimbot?start=wQ0RBoY0LL0Ut5O0y1mynQJrp
پس چایتان را آماده کنید
و از هرجایی که هستید کنار ما باشید.
• چهارشنبه، 30 اردیبهشت
• ساعت 20
• vc.sharid.edu/physics-stu
/channel/physics_tea_sessions
"به وقت چای و گفتوگو"
با شروع ترم جدید، ما هم جلساتمان را از سر میگیرم اما با کمی تغییرات. این بار از راه دور، کنار همدیگر روی زمین حلقه میزنیم و از خانههایمان تلاش میکنیم تا این ارتباط را زنده نگهداریم.
در این جلسه میخواهیم از دغدغههایمان بگوییم؛ کلاس آنلاین، دوری از دانشکده و وضعیت زندگی.
جهت دوستی با محیط زیست در لیوانهای شخصی خود چای بریزید و از پشت سیستمهایتان با ما همراه باشید.
• دوشنبه، ۱4 اردیبهشت
• ساعت ۲۰
• لینک جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/physics-stu
بر اساس گزارشهای منتشرشده در فضای دانشجویی، گفته میشود فریبرز کهنزاد، دانشجوی کارشناسی ورودی سال ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. از محل نگهداری و شرایط وی خبری در دسترس نیست.
🆔 @Sharif_Senfi
نشست عمومی با اساتید
یکشنبه 30 فروردین ساعت 13:30 تا 15
لینک محل برگزاری: https://vc.sharif.edu/ch/physics-stu
برای پیش بردن بهتر جلسه لطفا پرسشنامه زیر را پر کنید:
https://survey.porsline.ir/s/Y6yClk5H
این گزارش را در روزهایی نوشتیم که هنوز اینترنت داشتیم. آن روزها هم تاریک بود، اما تاریکیِ دیگری بود — تاریکیِ آماری که ارقامش را میشد خواند، روندش را میشد تحلیل کرد، و از دلِ آن حتی نقطهی روشن میشد پیدا کرد. دو ماه روی آن کار کردیم. دادههای مرکز آمار، گزارشهای بانک جهانی، تحلیلهای مجمع جهانی اقتصاد — همه را با واقعیتِ ایران تطبیق دادیم و گزارشی نوشتیم که میخواست روزنهای باشد. میخواست بگوید حتی در بدترین شرایط، مسیری وجود دارد که متکی به اردهی خود توست، نه به اذنِ بالادست. میخواستیم راهی بگوییم برای اعتراضی که همزمان راهحل هم هست — راهحلی که به جای سرزنشِ صرف، ابزارِ ساختن به دست آدم میدهد: مهارتهایی که تحریم نمیشود و امکاناتی که از دلِ همین خاک و همین تخصص بیرون آمده.
@anjoman_elmi_phys_sut
ما امشب نمینویسیم؛ فریاد میزنیم. فریادی از دل تاریکی مطلقی که «پرنیان خدابخشی» —دانشجوی بیستسالهی ورودی ۱۴۰۲— و دیگر همکلاسیهای دربندمان در آن بلعیده شدهاند.
نه حکمی، نه وکیلی. او را ربودهاند؛ با همان بزدلی همیشگی سیستمی که حقیقت را در خفا ناپدید میکند.
و شما، آقای دکتر تجریشی، ریاستِ دانشگاه! شما که در چشمِ ما نگاه کردید و گفتید «خودمان ممنوعالورود میکنیم تا نهادِ بیرونی وارد نشود»، اکنون کجایید؟ در لحظاتی که دانشجوی این دانشگاه در تاریکخانههای امنیتی بازجویی میشود، سر سفرهی افطارِ مسجد نشستهاید و از «ارتباط مؤثر با دانشجو» سخن میگویید؟ یا در دفترتان مشغولید تا با استخراجِ معدل و سهمیهی معترضان، آنها را در نامهای ذلیلانه به وزیر تحقیر کنید تا به اربابانتان ثابت کنید این معترضان «آدمهای درجهیک» نبودهاند؟ شما فاشیسم را بوروکراتیزه کردید. حریمِ خصوصیِ دانشجو را به اسلحه ساختید و تصاویر دوربینهای حراست را تقدیم نهادهای بیرونی کردید. شما با این سکوت، دیگر تنها مدیر این دانشگاه نیستید؛ شریک این بیعدالتی هستید.
و اما دستگاه قضا که از منبر قدرت خطونشان میکشد و تهدید به «ورود قاطع» میکند؛ بهراستی از کدام جرم سخن میگویید؟ یک تکه پارچه برای شما «جرمی نابخشودنی» است که نیازمند اقدام فوری است، اما خونِ بهناحقریختهی جوانانی که در دیماه روی آسفالت خیابانها خشک شد، نیازی به اجرای عدالت نداشت؟ سیستمی که تمامِ هیمنهی امنیتی و قضاییاش به بازداشتِ یک دخترِ متولدِ دههی هشتاد گره خورده است، در حالی که مفسدین اقتصادیاش از خویشانش است، مقتدر و درستکار نیست؛ بلکه در نهایت ناکارآمدی کمر به نابودی آینده کشور بسته. این برخوردها نشانهی قدرت نیست، سند وحشت از بیداری نسلی است که دیگر مرعوب سایهها نمیشود.
بیهیچ مصلحتاندیشی اتمامحجت میکنیم: آزادی فوری و بیقیدوشرط پرنیان خدابخشی و دیگر رفقایمان، خط قرمز تخطیناپذیر ماست. به وزیرِ علوم و مدیریتِ دانشگاه هشدار میدهیم؛ اگر پرنیان فورا به دانشگاه بازنگردد، آن «۱۵۰۰ کلاسی» که با غرور به برگزاریاش میبالیدید، به کانون مطلق اعتصاب و بحران بدل خواهد شد. ما اجازه نمیدهیم روی اسارت دوستانمان، نمایش دروغین «عادیسازی» اجرا کنید. آرامش گورستان را به جای نظم به ما نفروشید.
«بازگشت همه به سوی اوست»
❤️ عرض تسلیت به استاد ارجمند، جناب آقای دکتر حسامالدین ارفعی در سوگ برادر گرانقدرشان.
با کمال تاسف و تاثر فراوان مطلع شدیم که استاد بزرگوار و پیشکسوت دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، جناب آقای دکتر حسامالدین ارفعی، در غم از دست دادن برادر گرانقدرشان، استاد عبدالمجید ارفعی (پژوهشگر نامدار و بیبدیل تاریخ و زبانهای باستانی ایران) به سوگ نشستهاند.
فقدان زندهیاد استاد عبدالمجید ارفعی، نه تنها غمی بزرگ برای خانواده محترم ایشان، بلکه ضایعهای جبرانناپذیر برای فرهنگ، تاریخ و تمدن ایرانزمین است. ایشان ایلامشناس، اکدشناس و از معدود متخصصان برجسته و چیرهدست خط میخی در جهان بودند که عمر پربرکت خویش را وقف خوانش و رمزگشایی از میراث مکتوب و خاموش نیاکانمان کردند.
⭐️ نگاهی به کارنامه درخشان و ماندگار استاد عبدالمجید ارفعی:
استاد ارفعی گنجینهای زنده از زبانهای باستانی بودند. از برجستهترین یادگارهای ایشان برای تاریخ ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
⚪️ ترجمه منشور کوروش بزرگ: ایشان نخستین کسی بودند که منشور حقوق بشر کوروش را به صورت بیواسطه و مستقیم از زبان اصلی (بابلی نو) به فارسی ترجمه کردند.
⚪️رمزگشایی از الواح تخت جمشید: خوانش، ترجمه و ساماندهی هزاران گلنبشته و لوح گلی باروی تخت جمشید که اطلاعات بینظیری از نظام اجتماعی و اقتصادی ایران باستان به دست میدهد، حاصل سالها تلاش شبانهروزی ایشان است.
⚪️ تاسیس تالار کتیبهها: ایجاد تالار کتیبهها در موزه ملی ایران برای حفظ و نمایش میراث مکتوب باستانی.
🔗 برای مطالعه بیشتر درباره آثار و سوابق این استاد بیبدیل میتوانید به پیوندهای زیر مراجعه فرمایید:
⬜️صفحه ویکیپدیا استاد عبدالمجید ارفعی
⬜️ معرفی کتاب «فرمان کوروش بزرگ» به قلم ایشان
جامعه علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، اساتید، دانشجویان و دانشآموختگان، این مصیبت دردناک را به جناب آقای دکتر حسامالدین ارفعی و خانواده محترم ایشان از صمیم قلب تسلیت عرض مینمایند.
برای آن پژوهشگر فقید و خستگیناپذیر، رحمت و غفران الهی و برای استاد عزیزمان جناب آقای دکتر ارفعی و سایر بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم.
روحشان شاد و نامشان در تاریخ این سرزمین جاودان باد. 🖤🥀
✈️ @anjoman_elmi_phys_sut
خطاب به مدعیانِ حقِ مطلق؛
"در بابِ تناقضِ دین و قدرت"
در فرهنگی که خود را پاسدارِ آن میخوانید، اصلی بنیادین وجود دارد که شاید آن را فراموش کردهاید: «از حرام، حلال زاده نمیشود.»
نمیتوان با ابزارِ باطل، به هدفِ مقدس رسید. این تناقض، نظرِ شخصیِ ما نیست؛ حقیقتِ درونماندگارِ همان متونی است که پشتِ آنها سنگر گرفتهاید. همان متونی که میگویند علی (ع) از اصلاحِ اجباریِ مردم پرهیز کرد، چرا که میدانست حقیقتی که با ضرب و زور تحمیل شود، دیگر حقیقت نیست؛ مسخِ حقیقت است.
اما بگذارید بیپرده بگوییم: اگر پنج دهه حکمرانیِ شما، هر روز را تیرهتر از دیروز کرده است، برای ما «آیندهای مجهول» شانسی بهمراتب بهتر از «روندی تاریخی و رو به زوال» دارد. عقل حکم میکند که میانِ مرگِ قطعی و آیندهای نامعلوم اما با احتمالِ رهایی، دومی را برگزینیم.
«وَ لا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً» (بندهی دیگری مباش، که خداوند تو را آزاد آفریده است).
«کسی که بدونِ کفایت به مقامی دست یابد، حتی اگر جنایتی نکرده باشد، ساقط است.»
مادامی که هر حقیقتی را به نفعِ قدرت تفسیر میکنید، قدرتی که حتی پیروانش را نیز از متضرر ساخته، منطقی میان ما و شما جاری نخواهد شد.
«ارقام سرکش»
↔️طی دو ماه گذشته، با تکیه بر آمارهای داخلی و بینالمللی، مشغول تدوین گزارشی کاربردی با چشمانداز ۵ ساله درباره «آینده مشاغل در ایران» بودیم؛ پروژهای که ویراستاری نهایی آن شب گذشته به پایان رسید.
⬜️هدف اصلی ما این بود که در شرایط ملتهب کنونی، با ارائه سناریوهای مختلف شغلی و تحصیلی، مسیر روشنی برای تصمیمگیری اقشار و گروههای سنی متفاوت ترسیم کنیم و روزنهای از امید به آینده بسازیم.
⬜️اما امروز، با مرور دوبارهی خروجی کار و تطبیق آن با واقعیتهای موجود در رویه حکمرانی و سیاستگذاری، دریافتیم که انتشار این گزارش در مقطع فعلی ممکن است نتیجهای کاملاً معکوس و یأسآور به همراه داشته باشد. از این رو، تصمیم گرفتیم انتشار عمومی آن را به زمان دیگری موکول کنیم.
⬜️در عوض، بر آن شدیم تا سه یادداشت (خطابه) بنویسیم؛ خطاب به سه گروه مشخص که به ترتیب قرار خواهیم داد:
مسببان وضع موجود، مروجان آن، و در نهایت، گروهی که تنها راه نجات و خروج از این مسیر بحرانی به شمار میروند.
این نوشتهها روایتی از حقیقت جامعه دانشگاهی و غیردانشگاهی ماست؛ هرچند بنا به ملاحظات موجود، تا حدودی در لفافه بیان شده و قطعاً باب میل همه نخواهد بود.
«ارقام دروغ نمیگویند، اما دروغگویان با ارقام بازی میکنند.»
🛸 سلسله جلسات «لمبدا»
👥 گروه حلقه
⭕️ عنوان جلسه: ناظر شتابدار در نسبیت خاص
🐍 توضیحات:
معمولاً در نسبیت خاص به ناظرهای لَخت اهمیت میدهیم چون اصل نسبیت دربارهی آنهاست. در این جلسه سعی میکنیم از همان نسبیتی که برای ناظرهای لخت میدانیم، با فرض معقولی تبدیلات ناظرهای شتابدار را پیدا کنیم، سعی کنیم طول ناوردا را برای آنها تعمیم دهیم و در نهایت، تناقضنمای دوقلوها را در این چارچوب بررسی کنیم.
«اطلاعیه»
✈️ به گزارش شورای مرکزی انجمن اسلامی، کیارش خسروی ورودی ١۴٠٢ مهندسی مکانیک و دبیر این تشکل، ظهر امروز از طرف نهادهای امنیتی احضار شده و هماکنون در بازداشت به سر میبرد.
🆔 @Sharif_Senfi
🔖 جبر خطی: ذات جبر خطی
یادداشتهای جامع فارسی بر اساس مجموعه ویدیویی معروف Essence of Linear Algebra از کانال 3Blue1Brown
⭐️ ویژگیها:
• تأکید بر شهود هندسی و درک تصویری
• تعاریف دقیق ریاضی
• مثالهای کاربردی در فیزیک و مهندسی
• تمرینهای متنوع
📚 سرفصلها:
بردارها • ترکیبات خطی • تبدیلات خطی • ماتریسها • دترمینان • معکوس ماتریس • ضرب داخلی و خارجی • تغییر پایه • مقادیر و بردارهای ویژه • فضاهای برداری انتزاعی
📱 منبع اصلی: Grant Sanderson — 3Blue1Brown
پ.ن: دوستان عزیز ما سعی کردیم تا جایی که چشم و سرمون کار میکنه بدون خطا باشه ولی اگر باز هم جایی موردی بود دنیایی ممنون میشیم کامنت بذارید.
◾️رویاها ضدگلولهاند
▪️شش سال از آن صبح سیاه گذشت. روزی که پاسخِ «پرواز» و «امید»، آتش بود. آنها به آسمان شلیک کردند تا آینده را ساقط کنند، غافل از اینکه نوری که در دلها روشن شده، با موشک خاموش نمیشود.
▪️این فاجعه، تنها سقوط یک هواپیما نبود؛ تقابل تمامعیارِ «جهلِ مسلح» با «داناییِ بیدفاع» بود. آنها پنداشتند که با کشتن ۱۷۶ انسان، میتوانند حقیقت را در جعبه سیاه دفن کنند. اما تاریخ گواه است که حقیقت، بذر است؛ حتی اگر زیر خروارها خاک پنهانش کنند، روزی جوانه میزند و دیوارها را میشکافد.
▪️ما امروز تنها عزادار نیستیم؛ ما «بیداریم».
سوگواری ما، تسلیم نیست؛ عینِ مبارزه است. امیدِ ما، طغیانی است علیه فراموشی. ما تکثیر شدهایم و تا روزی که «داد» بر «بیداد» پیروز شود، ادامه خواهیم داد.
یادشان قطبنمای مسیر ماست.
ما فراموش نمیکنیم.